صفحات مجازی چگونه می‌توانند به استخدام سریع‌تر شما کمک کنند؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 6دقیقه
صفحات مجازی چگونه می‌توانند به استخدام سریع‌تر شما کمک کنند؟

لینکدین، توییتر، اینستاگرام و دیگر صفحات مجازی، یک نقطه اشتراک مهم دارند: امکان ارتباط مستقیم، سریع و راحت با دوستان و افراد خانواده در هر نقطه‌ای از دنیا. این پلتفرم‌ها همچنین فضای بسیار مناسبی برای شبکه سازی شغلی هستند و بستری را برایتان فراهم می‌کنند که از طریق آن می‌توانید به راحتی با کارفرمایان در ارتباط بوده و به وسیله روش های شبکه سازی موثر، شغل رویایی خود را سریع‌تر پیدا کنید.

استخدام

در این مقاله به بررسی نقش و تاثیر صفحات مجازی در پیدا کردن سریع‌تر موقعیت‌های شغلی و و اصول شبکه سازی انسانی در رسانه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

قبل از هرچیز، شغل رویایی خود را تعریف کنید

شغل رویایی خود را تعریف کنید

اولین قدم برای پیدا کردن شغل رویایی‌تان، این است که بدانید دقیقا چه می‌خواهید و تصورتان از شغل ایده‌آل چیست. باید با شناخت بیشتر شخصیت، استعداد و توانمندی‌هایتان، مشاغل مناسب خود را پیدا کرده و مهم‌تر از همه، علاقه خود را نیز در نظر بگیرید. بعد از شناخت بهتر شخصیت و حوزه کاری مناسب خود، می‌توانید از روش های شبکه سازی مختلف برای تسریع پیدا کردن فرصت‌های شغلی مربوطه استفاده کنید.

نکته مهم در هنگام فکر کردن و تصمیم‌گیری برای انتخاب شغل، داشتن دیدگاه «خرد» و «کلان» به صورت همزمان است. داشتن دیدگاه کلان به این معنی است که شغل مورد نظرتان و ارزشی که قرار است به زندگی شما، مشتریان و یا افراد جامعه اضافه کند را در نظر بگیرید. آیا هدف نهایی از انجام این شغل شما را جذب می‌کند و چیزی است که بتوانید زمان و تلاش خود را به آن اختصاص دهید؟

در مقابل، باید دیدگاه خرد نیز داشته باشید. به این معنی که به روال کار روزانه، سرعت کار و مسیر شغلی فکر کنید. آیا وظایف یک روز کاری این شغل، برایتان لذت بخش است و به آن‌ها علاقه دارید؟ آیا حجم و سرعت کار در هر روز برای شما مناسب است و آیا این مسیر شغلی احتمالی شما را هیجان زده می‌کند؟

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

رسانه‌های اجتماعی؛ یک ابزار شبکه‌سازی قدرتمند

شبکه‌سازی در رسانه‌های اجتماعی

هنگامی که حوزه فعالیت مناسب و مورد علاقه خود را شناسایی کردید، زمان آن رسیده است که از پتانسیل رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد برند شخصی و کسب اعتبار در حوزه فعالیت خود استفاده کنید. نکته کلیدی در اینجا، تولید محتوای با کیفیت است، به این معنی که هدف شما صرفا فعال بودن و تعامل در رسانه‌های اجتماعی نیست. در عوض، اولویت شما باید این باشد که خود را به عنوان یک متخصص ماهر و آگاه در زمینه فعالیتتان معرفی کنید.

شاید تعجب آور نباشد که یکی از بهترین و مهم‌ترین قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی، امکان شبکه سازی (network) با متخصصان، همکاران، شرکا و مشتریان در سراسر جهان است. برای مثال، از طریق روش های شبکه سازی در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید با مسئولین منابع انسانی، کارآفرینان، صاحبان مشاغل و رهبران صنعت که می‌توانند به شما در به دست آوردن فرصت شغلی رویایی‌تان کمک کنند، ارتباط برقرار کنید. همچنین از طریق صفحات مجازی می‌توانید با افراد متخصص حوزه فعالیت خود که الگوی شما هستند ارتباط گرفته و سریع‌تر در حوزه شغلی‌تان پیشرفت کرده و به موفقیت برسید.

شبکه سازی و انواع آن

قبل از معرفی راه و روش های شبکه سازی در صفحات مجازی، بهتر است ابتدا به پاسخ این سوال بپردازیم که شبکه سازی چیست و چه مزایایی دارد؟ شبکه سازی به معنای برقراری ارتباط مؤثر و مفید با افراد کار بلد و متخصص در یک حوزه شغلی است. از انواع شبکه سازی می‌توان به شبکه سازی در فضای مجازی، در فضای حرفه‌ای و شغلی، از طریق شرکت در وبینار و رویدادها، همایش‌ها، جلسات و… اشاره کرد. تسهیل و تسریع راه‌اندازی یک کسب و کار، به دست آوردن فرصت‌های شغلی و پروژه‌های کاری، جذب سرمایه‌گذار و گسترش روابط تجاری و اقتصادی، بخشی از مزایای شبکه سازی هستند.

روش های شبکه سازی در رسانه‌های اجتماعی

 روش‌های شبکه سازی در رسانه‌های اجتماعی

برای اینکه بتوانید از شبکه‌های اجتماعی برای استخدام سریع‌تر بهره ببرید، باید با روش های شبکه سازی در هرکدام از پلتفرم‌ها آشنایی داشته باشید. همانطور که همه ما می‌دانیم، عصر دیجیتال، زندگی ما را از بسیاری جهات تغییر داده است و فرآیند جستجوی کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. تقریباً نیمی از کارجویان نسل x و z، از طریق رسانه‌های اجتماعی برای پیدا کردن کار و جستجوی فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنند. 92 درصد سازمان‌ها از شبکه‌های اجتماعی برای یافتن استعدادهای جدید استفاده نموده و 21 درصد از مدیران استخدام، کارجویان بدون پروفایل شبکه‌های اجتماعی را در لیست نامزدهای شغلی خود قرار نمی‌دهند.

شبکه سازی مدت‌ها است که به عنوان موثرترین استراتژی در فرآیند جستجوی کار شناخته می‌شود و مهارتی است که می‌تواند فرآیند پیدا کردن کار و استخدام در موقعیت شغلی مناسب را برایتان تسهیل و تسریع کند.

مطلب مرتبط: چرا گاهی کارجویان ایده‌آل استخدام نمی‌شوند؟

لینکدین

LinkedIn که در میان صاحبان کسب و کار و مدیران منابع انسانی محبوبیت زیادی دارد، تخصصی‌ترین پلتفرم مرتبط با جستجوی کار و شبکه‌سازی محسوب می‌شود. شبکه اجتماعی لینکدین به بیش از 800 میلیون کاربر در بیش از 200 کشور و منطقه در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد و در ایران نیز از اعتبار و محبوبیت زیادی برخوردار است.

یکی از روش های شبکه سازی برای پیدا کردن کار در لینکدین، فعال کردن ویژگی Open to Work است که به افراد شبکه کاری شما، کارفرمایان و مسئولان منابع انسانی اطلاع می‌دهد که شما برای فرصت‌های شغلی جدید آماده هستید. این شبکه اجتماعی نه تنها به شما این امکان را می‌دهد تا انواع فرصت‌های شغلی مورد نظر و محل کار ترجیحی خود را مشخص کنید، بلکه هنگامی که استخدام‌کنندگان از این پلتفرم برای جستجوی کارجویان واجد شرایط استفاده می‌کنند، نمایه شما را به آن‌ها نمایش داده و از این طریق به دریافت پیشنهادات کاری بیشتر و استخدام سریع‌تر شما کمک می‌کند.

رزومه ساز

توییتر

شبکه اجتماعی Twitter ویژگی‌های زیادی دارد که به شما در جستجوی شغل کمک می‌کنند. به طور مثال، می‌توانید شرکت‌های محبوب و مورد نظر خود را دنبال کرده و از فرصت‌های شغلی آن‌ها مطلع شوید. دنبال کردن مسئولان منابع انسانی در سازمان‌ها و شرکت‌های مطرح حوزه کاری خود و تعامل از طریق پاسخ دادن به توییت‌های آن‌ها، یکی از روش های شبکه سازی در توییتر است. تعاملات در این شبکه اجتماعی می‌توانند بعدا به روابط حرفه‌ای تبدیل شده و این روابط نیز می‌توانند منجر به پیدا کردن سریع‌تر شغل مورد نظرتان شوند. بر اساس افرادی که دنبال می‌کنید، توییتر افراد دیگری را برای دنبال کردن به شما پیشنهاد نموده و به شما کمک می‌کند تا شبکه خود را گسترده‌تر کنید.

هشتگ‌های توییتر، موضوعات پرطرفدار را نشان می‌دهند. زمانی که هشتگ‌های مربوط به صنعت یا حوزه شغلی خود را پیدا کردید، می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید، توییت‌های مرتبط را بخوانید و در جریان جدیدترین اخبار و فرصت‌های شغلی مرتبط با حوزه کاری مورد نظرتان قرار بگیرید.

مطلب مرتبط: چگونه مثل یک کارجوی حرفه‌ای آگهی‌های استخدام را بررسی کنیم؟

اینستاگرام

می‌توانید نکاتی را که پیش‌تر برای توییتر توضیح داده شد را در حساب Instagram خود نیز اعمال کنید. استوری‌ها، تصاویر و ویدیوهایی را در صفحه خود قرار بدهید که مهارت‌های شما را به بهترین نحو به نمایش می‌گذارند و از این طریق ارزش بیشتری به رزومه شما اضافه می‌کنند. استفاده هوشمندانه از هشتگ‌ها در این شبکه اجتماعی می‌تواند در شبکه سازی بهتر و پیدا کردن سریع‌تر شغل و پروژه‌های مورد نظرتان به شما کمک کند.

چند نکته برای تولید محتوا و شبکه سازی در رسانه‌های اجتماعی

برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را جهت کاریابی آنلاین از صفحات مجازی برده و شبکه ارتباطی خود را گسترش بدهید، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • شغل ایده‌آلی را که به دنبال آن هستید مشخص کنید و یک تعریف دقیق از آن داشته باشید.
  • تیپ شخصیتی، مهارت‌ ها، توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.
  • فهرستی از 8 تا 10 شرکت مطرح و مورد علاقه در حوزه کاری مورد نظرتان آماده کنید. از روش های شبکه سازی در رسانه‌های اجتماعی مختلف برای برقراری ارتباطات با افراد کلیدی و مسئولان منابع انسانی شرکت‌ها و سازمانی که به آن علاقمند هستید استفاده کنید.
  • یک استراتژی محتوایی مناسب با توجه به حوزه فعالیتتان برای هر شبکه اجتماعی داشته باشید.
  • نام خودتان را گوگل کنید و نتایج نمایش داده شده را چک کنید. تنظیمات حریم خصوصی خود را مجددا بررسی کنید و تنظیمات یا تغییراتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شخصی شما خصوصی نگه داشته می‌شوند. پست‌ها و محتوای نامرتبط و هرچیزی که در سابقه فعالیتتان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و می‌تواند وجحه شما را خدشه دار کند، حذف کنید.
  • در رویکرد خود نسبت به رسانه‌های اجتماعی ثابت قدم باشید. از آنجایی که مدیران استخدام و منابع انسانی احتمالا از چندین شبکه اجتماعی برای ارزیابی شما به عنوان یک نامزد شغلی استفاده می‌کنند، اطمینان از سازگاری بین اطلاعات رزومه شما و صفحات رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که عناوین شغلی، تاریخ‌ها، سوابق حرفه‌ای و داوطلبانه، گواهی‌ها، مجوزها، جوایز و دوره‌های آموزشی درج شده در همه پلتفرم‌ها دقیق و سازگار هستند.

جمع‌بندی

امروزه نیمی از کارجویان نسل X و Z و بیش از 92 درصد سازمان‌ها و کسب و کارها در جهان، از شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن افراد مستعد، فرصت‌های شغلی و شبکه‌سازی حرفه‌ای استفاده می‌کنند. هرکدام از صفحات مجازی و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به شیوه خاصی در جهت تسهیل و تسریع یافتن شغل به شما کمک کنند. در این مقاله به بررسی روش های شبکه سازی در مهم‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی پرداختیم. امیدواریم با نکات ارائه شده در این مقاله بتوانید شبکه حرفه‌ای خود را گسترش داده و سریع‌تر در شغل رویایی‌تان شروع به فعالیت کنید.

 

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه