استخدام مدرس زبان و هر آنچه علاقه‌مندان به این شغل نیاز است بدانند

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 10دقیقه
استخدام مدرس زبان و هر آنچه علاقه‌مندان به این شغل نیاز است بدانند

دانستن هر زبانی غیر از زبان مادری‌ به بهبود زندگی بسیاری از ماها کمک کرده است. همچنین روزبه‌روز متقاضیان یادگیری زبان‌های روز دنیا با افزایش مهاجرت‌های تحصیلی و یا پیشرفت شغلی در حال افزایش هستند؛ بنابراین استخدام مدرس زبان مخصوصاً در حوزه زبان انگلیسی و زبان‌های رایج دیگر معمولا پردرآمد و پرطرفدار است. از طرفی دیگر داشتن دانش پیشرفته در حوزه زبان و آموزش آن به افراد دیگر برای خیلی از افراد شغلی جذاب است.
در این مقاله نکات کاملی ازجمله دوره‌های آموزشی موردنیاز برای شغل مدرس زبان، مهارت‌های فردی، نکات رزومه نویسی و مصاحبه شغلی و تکنیک‌های تدریس برای کسانی که قصد استخدام در این حوزه را دارند، مطرح کرده‌ایم. شما می توانید آگهی های جذب و استخدام مدرس زبان را در سایت جاب ویژن نیز مشاهده نمایید.

استخدام

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن در مورد شغل مدرس زبان، تحصیلات و مهارت‌های لازم و الزامات شغلی صحبت می‌کنیم تا دید بهتری از این بازار کار این موقعیت شغلی پیدا کنید.

برای شغل تدریس زبان به چه تحصیلات و مدارکی نیاز است؟

اگرچه بخش زیادی از مدرسین زبان در دانشگاه نیز در رشته‌های مرتبط با زبان‌های خارجی تحصیل کرده‌اند؛ برای شغل تدریس زبان، الزامی برای داشتن تحصیلات دانشگاهی نیست. به این ترتیب، بسیاری از اساتید زبان که در کارشان نیز موفق هستند در رشته‌های دیگری تحصیل‌کرده‌اند. البته قابل‌ذکر است که رشته تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها وجود دارد و بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند مدرک فوق‌لیسانس این رشته را دارند؛ اما مهم‌ترین مهارت‌ها و آموزش‌هایی که باید در این حوزه به‌عنوان یک مدرس زبان فراگرفته باشید را می‌توانید در هر سن و با هر تحصیلاتی دنبال کنید.
اولین و واضح‌ترین نکته‌ای که برای استخدام شدن به عنوان یک مدرس زبان باید آن را در نظر داشته باشید، داشتن دانش زبان مناسب با این حوزه است و سطح لازم این دانش بستگی به سطح دانش آموزان شما دارد. به‌عنوان‌مثال اگر مدرس زبان پایه هستید و به کودکان آموزش زبان می‌دهید، دانش زبان شما باید متوسط (Intermediate) باشد؛ ولی اگر زبان را به بزرگسالان و در سطوح بالاتری تدریس می‌کنید، سطح زبان شما هم باید حداقل متوسط به بالا (Upper Intermediate) باشد. قاعده کلی‌ای که برای سطح زبان مدرسان وجود دارد این است که حداقل سه سطح از دانش آموزان خود بالاتر باشند.

در ادامه به شرح کامل دوره‌های آموزشی و مهارت‌هایی که لازم است در این حوزه یاد بگیرید اشاره‌کرده‌ایم:

دوره TTC

نام این دوره آموزشی مخفف Teacher Training Course است که به دو بخش کودکان و بزرگسالان تقسیم می‌شود. هرکسی که بخواهد برای استخدام مدرس زبان اقدام کند باید این دوره آموزشی را گذرانده باشد. در هر آموزشگاهی که قصد استخدام شدن به‌عنوان یک مدرس زبان را داشته باشید با گذراندن این دوره و قبولی در آزمون نهایی، این مدرک به شما اعطا می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که قبل از گذراندن دوره باید دانش زبان شما در حد پیشرفته (Advanced) باشد و بتوانید زبان انگلیسی را بدون مشکل و روان صحبت کنید و متوجه شوید.

در زیر به برخی از مهارت‌هایی که در این دوره آموزشی فرا می‌گیرید به‌صورت مختصر اشاره‌کرده‌ایم:

  • شیوه‌های گوناگون تدریس و طرح درس
  • نحوه ارتباط مؤثر برقرار کردن با دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه برای آن‌ها
  • مهارت مدیریت کلاس
  • چگونگی تدریس مهارت‌های چهارگانه
  • مهارت تدریس با استفاده از زبان بدن
  • مهارت تدریس با استفاده از بازی‌ها و ابزار کمک‌آموزشی
  • مهارت تصحیح اشتباه دانش‌آموزان

و تمامی متدها و روش‌هایی که باید برای تدریس زبان انگلیسی بدانید.

دوره بین‌المللی CELTA

نام این دوره مخفف Certificate in English Language Teaching to Adults است و همان‌طوری که از اسم آن پیداست مخصوص آموزش زبان به بزرگسالان است. این مدرک زبان یک مدرک بین‌المللی مخصوص افرادی است که زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم تدریس می‌کنند و دانش زبان بسیار بالایی دارند. با داشتن این مدرک قادر خواهید بود در هرکجای جهان به تدریس بپردازید. لازم به ذکر است که به‌منظور اقدام برای استخدام مدرس زبان در ایران گذراندن دوره TTC کافی است و دوره CELTA دوره پیشرفته‌تری از تدریس زبان است که بیشتر برای تدریس در کشورهای خارج از ایران کاربرد دارد. البته بدیهی است که گذراندن این دوره و داشتن این مدرک، اعتبار بیشتری به مهارت تدریس شما می‌دهد.

از مدارک بین‌المللی دیگری که برای تدریس زبان در سطح جهان معتبر هستند می‌توان به TESOL، TEFL و TESL اشاره کرد که تمامی این دوره‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و فقط به شرایط کشور و آموزشگاهی که قصد استخدام در آن را دارید مرتبط است.

این دوره‌ها هم‌اکنون در کشور ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان آن باید به کشورهای دیگری برای گذراندن دوره و دریافت مدرک مراجعه کنند.

درآمد مدرسین در ایران چگونه است؟

درآمد مدرسین زبان

درآمد یک مدرس زبان به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد که به دو مورد از مهم ترین موارد آن پرداخته ایم:

شهر محل تدریس: بدون شک در شهرهای بزرگ‌تر مخصوصاً تهران افراد متقاضی برای یادگیری زبان بیشتر است و آگهی‌های استخدام مدرس زبان انگلیسی در تهران به تعداد بیشتری وجود دارد که این تقاضای بیشتر مسلما روی میزان درآمد شما تأثیر می‌گذارد.

نوع فعالیتی که انجام می دهید: اگر به‌عنوان یک معلم زبان در مقاطع متوسطه شاغل باشید یا به‌صورت خصوصی یا در آموزشگاه‌های زبان در حال تدریس پیشرفته زبان باشید، تفاوت زیادی در میزان درآمد شما دارد. همچنین بسیاری از مدرسین زبان در کنار فعالیت رسمی در آموزشگاه‌ها یا مدارس، به تدریس خصوصی زبان نیز می‌پردازند که قطعاً درآمد بیشتری نصیب آن‌ها می‌شود.

در کل می‌توان گفت که درآمد یک مدرس زبان کنکور از درآمد تمامی موارد گفته‌شده بیشتر است. البته قابل‌ذکر است که تمام مدرسین تمام حوزه‌های درسی کنکور درآمد نسبتاً بالایی دارند.

رزومه ساز

در کنار همه موارد گفته‌شده، در گزارش افزایش حقوق 1400 جاب ویژن در قسمت آموزش و تدریس نظرسنجی‌ای درباره میزان حقوق بین 1005 نفر از شاغلین در این حوزه‌ها انجام‌شده است که شرح آن در این مقاله بدین شکل است:

  • شهر تهران: میانگین حقوق افراد شاغل در حوزه آموزش و تدریس در سال 1400 معادل 8/3 میلیون تومان است. این در حالی است که 95 درصد افراد فعال در این حوزه حقوقی کمتر از 4/8 میلیون تومان دریافت می‌کنند.
  • شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز): میانگین درآمد این افراد در شهرهای بزرگ معادل 3/3 میلیون تومان است و 95 درصد افراد فعال در این حوزه درآمدی کمتر از 3/7 میلیون تومان در سال 1400 دارند.

بازار کار استخدام مدرس زبان انگلیسی چگونه است؟

مدرسین زبان، بسته به این‌که به تدریس چه زبانی مشغول هستند بازار کار متفاوتی نیز دارند. بدیهی است که متقاضیان فراگیری زبان انگلیسی خیلی بیشتر از زبان‌های دیگر است؛ بنابراین بازار کار همیشه برای مدرسین این حوزه پررونق است و هرچه قدر به نسل‌های جدیدتر می‌رسیم، علاقه‌مندی و یادگیری پیشرفته این زبان نیز در بین افراد بیشتر می‌شود. همچنین با توجه به این‌که فراگیری زبان انگلیسی مراحل و سطوح زیاد و متعددی دارد، مدرسین زبان می‌توانند به تدریس در مدارس، آموزشگاه‌ها یا در حوزه تافل و آیلتس بپردازند و همیشه راه پیشرفت و تدریس در مقاطع بالاتر را داشته باشند.

بازار کار برای مدرسین دیگر زبان‌ها چگونه است؟

به همان نسبت که متقاضیان زبان انگلیسی رو به افزایش هستند، مدرسین این زبان نیز به تعداد بیشتری وجود دارند؛ اما در زبان‌های دیگری مانند آلمانی، فرانسوی، چینی و … مدرسین باتجربه‌ای که در کار تدریس نیز بسیار موفق باشند، قطعاً کمتر هستند. بنابراین می‌توان گفت یادگیری و رسیدن به مقاطع بالاتر و تبدیل‌شدن به یک مدرس مجرب در زبان‌های غیرانگلیسی، روی درآمد و موقعیت‌های شغلی شما تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
یکی از عوامل دیگر مؤثر روی بازار کار مدرسین زبان، نوع زبانی است که تدریس می‌کنند. هرچه قدر افراد بیشتری در جهان به این زبان‌ها گویش کنند، قطعاً تأثیر بیشتری روی متقاضیان یادگیری آن می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال آگهی‌های استخدام مدرس زبان آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی و چینی از رایج‌ترین آگهی های کاریابی غیر از زبان انگلیسی هستند؛ بنابراین تدریس این زبان‌ها طرفداران بیشتری نیز دارد.

انواع آگهی های استخدام مدرس زبان

مدرسان زبان انگلیسی می‌توانند به شکل‌های مختلفی به تدریس بپردازند که عبارت‌اند از:

  • مدرس دوره‌های مکالمه
  • مدرس دوره‌های نوشتاری
  • مدرس دوره‌های بیزنس و تجارت
  • مدرس عمومی دوره‌های کودکان یا بزرگسالان
  • مدرس دوره‌های تافل یا آیلتس
  • مدرس زبان انگلیسی در مهدکودک
  • مدرس زبان انگلیسی در دوره‌های TTC
  • تدریس خصوصی زبان انگلیسی

بدیهی است که تدریس و استخدام در هریک از این حوزه‌ها بستگی به میزان دانش و تجربه‌ی شما دارد.

استخدام مدرس زبان آنلاین

استخدام مدرس زبان آنلاین

تدریس زبان به صورت آنلاین با حضوری تفاوت‌هایی دارد؛ یکی از این تفاوت‌ها، تسلط کامل این مدرسین به ابزارهای آنلاین و دسترسی آسان به اینترنت پرسرعت است. تفاوت دوم در میزان درآمد آن‌ها است. البته در بسیاری از آموزشگاه‌ها مدرسین حضوری و آنلاین درآمد یکسانی دریافت می‌کنند؛ اما در برخی جاها درآمد مدرسین آنلاین به شکل متفاوتی از مدرسین حضوری حساب می‌شود.
از جمله مزیت هایی که یک مدرس آنلاین زبان از آن برخوردار است، شرایط فعلی کرونا است. بعد از همه‌گیری بیماری کرونا، بسیاری از آموزش‌ها هم‌اکنون به شکل مجازی ارائه می‌شوند که بازار کار را برای مدرسینی که تا قبل از این به صورت آنلاین فعالیت می‌کردند بهتر کرده‌ است.

سؤالات رایج مصاحبه استخدام مدرس زبان

اکثر سؤالاتی که کارفرمایان در جلسه مصاحبه شغلی مطرح می‌کنند در بین همه مشاغل مشترک و رایج هستند و با دانستن آن‌ها می‌توانید برای هر موقعیت شغلی که قصد اقدام برای آن را دارید، آماده شوید. برای دانستن این سؤالات رایج و جواب‌های مناسب برای آن می‌توانید سری به مقاله سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی و نحوه‌ی پاسخگویی به آن‌ها در سایت جاب ویژن بزنید.

در اینجا به چند مورد از این سؤالات اشاره‌کرده‌ایم. بدیهی است که در جلسات مصاحبه مدرس زبان، سؤالات به همان زبانی که قصد تدریس آن را دارید پرسیده می‌شوند و به همان زبان نیز باید به آن‌ها جواب بدهید.

برخی از این سؤالات عبارت‌اند از:

  • خودتان را معرفی کنید
  • هدفتان از اقدام برای این شغل چیست؟
  • نقاط قوت و ضعف خود را بیان کنید
  • راجع به شرکت/آموزشگاه ما چه می‌دانید؟
  • چرا می‌خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟
  • حقوق مورد انتظار شما چقدر است؟
    و …

مهارت‌های دیگری که در یک جلسه مصاحبه به‌عنوان یک مدرس زبان در شما می‌سنجند می‌تواند شامل خواندن از روی یک متن و تلفظ صحیح و دقیق کلمات باشد. همچنین شاید شرایط شبیه به کلاس درس را برای شما فراهم کنند و از شما بخواهند به مدت چند دقیقه موضوعی را تدریس کنید تا توانایی‌های شما را در این حوزه بررسی کنند.
آمادگی برای جواب دادن به این سؤالات و تمرین زیاد بسیار مهم است؛ زیرا شما قرار است با زبان دیگری غیر از زبان فارسی به این سؤال‌ها جواب بدهید. پس صحبت کردن بدون مشکل و به‌طور صحیح به زبان مدنظر و مدیریت استرس کمک زیادی به موفق‌تر شدن شما در این جلسات خواهد کرد.

چگونه برای استخدام مدرس زبان رزومه بنویسیم؟

رزومه مدرس زبان

داشتن یک رزومه مناسب و جذاب بدون شک شانس شما را برای استخدام در این شغل افزایش می‌دهد. در اینجا به‌طور مختصر به چند نکته بسیار مهم که خوب است برای رزومه نویسی به آن توجه کنید اشاره‌کرده‌ایم. همچنین بعد از مطالعه این نکات می‌توانید از رزومه ساز آنلاین  جاب ویژن نیز برای نگارش رزومه‌تان به دو زبان فارسی و انگلیسی کمک بگیرید.

استفاده از قالب مناسب و جذاب برای رزومه

اکثر کارفرمایان رزومه‌های زیادی را بررسی می‌کنند و دراین‌بین آن‌هایی که از قالب ساده و درعین‌حال جذابی استفاده کرده باشند بیشتر به چشم می‌آیند. استفاده از یک عکس رسمی مناسب همیشه رزومه شما را گیراتر می‌کند.

کوتاه و مختصر بودن رزومه

اکثر کارفرمایان صفحه اول رزومه‌ها را بررسی می‌کنند؛ پس بهتر است که اطلاعات کلیدی و مهم را در صفحه اول بیاورید و رزومه‌تان از دو صفحه بیشتر نشود.

عدم اشتباهات تایپی

به‌عنوان یک مدرس زبان بهتر است رزومه شما به همان زبانی که در آن تخصص دارید نوشته شود، اما باید توجه زیادی داشته باشید تا خطایی در نوشتن و نگارش شما رخ ندهد؛ زیرا به‌کل می‌تواند مهارت‌های شما را زیر سؤال ببرد.

توضیح مختصر درباره خودتان

یکی از بخش‌های دیگری که در رزومه مهم است و اکثر کارجویان در نوشتن آن ضعف دارند، قسمت توضیح «درباره من» است. بهتر است روی نوشتن این قسمت وقت زیادی بگذارید و حتماً آن را در صفحه اول رزومه‌تان قرار دهید.

شما می‌توانید برای دانستن موارد بیشتری که در نوشتن یک رزومه حرفه‌ای استفاده می‌شود سری به مقاله اصول رزومه نویسی: آشنایی با بخش‌های رزومه‌ شغلی در سایت جاب ویژن بزنید. همچنین اگر قصد نگارش یک رزومه انگلیسی را دارید می‌توانید مقاله ساخت رزومه انگلیسی در 10 دقیقه را مطالعه کنید.

چگونه برای استخدام مدرس زبان در آگهی‌های کاریابی اقدام کنیم و شانس خود را بالاتر ببریم؟

همان‌طور که گفته شد این شغل نیاز به تحصیلات دانشگاهی خاصی ندارد؛ اما داشتن مدارکی که در ابتدای این مقاله ذکر شد، دانش شما را در این حوزه تضمین می‌کند؛ مخصوصاً اگر سابقه کاری زیادی نداشته باشید. برای شروع شغل تدریس زبان فقط کافی است که دانش خود را بالا ببرید و دوره‌های معتبر تدریس زبان را شرکت کنید و در مصاحبه‌های شغلی عملکرد خوبی داشته باشید. اگر هم سابقه کار دارید و باتجربه هستید با این راه بدون شک آشنایید و به‌راحتی می‌توانید میان آگهی‌های استخدامی شغل ایده آل خود را پیدا کنید.

اگر شما مدرس زبان هستید و قصد شاغل‌شدن در این حوزه را دارید، می‌توانید سری به سایت استخدامی جاب ویژن بزنید و آگهی‌های استخدام مدرس و معلم زبان را بررسی کنید.

ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های فردی لازم برای مدرس زبان

مهارت های موردنیاز مدرس زبان

موفقیت در هر شغلی نیازمند یک سری توانمندی‌های فردی است که با یادگیری و بهبود آن‌ها موفق‌تر خواهیم بود. در ادامه به چند مهارتی که خوب است مدرسین زبان آن‌ها را درنظر داشته باشند، اشاره‌کرده‌ایم. اگر شما هم قصد تدریس زبان ‌دارید این نکات به شما کمک می‌کند تا مدرس موفق‌تر و بهتری در حوزه شغلی خود باشید.

1- صبور بودن

اولین ویژگی‌ای که یک معلم خوب باید داشته باشد، صبوری در یادگیری دانش‌آموزان است. این امر به‌ویژه در آموزش زبان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری از دانش آموزان ممکن است کاملاً مبتدی باشند یا دانش کمی از زبان داشته باشند و با اعتمادبه‌نفس پایین در کلاس درس حاضر شوند.
به یاد داشته باشید که شما به‌عنوان یک معلم، افراد را به سمت دانشی جدید هدایت می‌کنید و به آن‌ها در کشف موضوعی که آموزش می‌دهید کمک می‌کنید؛ بنابراین فضا و زمان ممکن را به آن‌ها برای یادگیری‌ بدهید. صبوری در فرآیند تدریس یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های یک معلم خوب است. صبر باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس در زبان‌آموز می‌شود و به او انگیزه یادگیری می‌دهد.

2- ایجاد محیط آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان

یادگیری برای هر فرد به شکل متفاوتی اتفاق می‌افتد و این فرآیند برای اکثر دانش‌آموزان روندی خشک و غیر جذاب است؛ به همین دلیل تغییر محیط کلاس به شیوه‌ای که منجر به یادگیری بهتر دانش‌آموزان و افزایش انگیزه در آن‌ها شود بسیار مهم است.

3- برقراری ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان

یک معلم انگلیسی خوب باید توانایی ایجاد روابط دلسوزانه با دانش‌آموزان را داشته باشد؛ زیرا اگر دانش آموزان در کلاس درس راحت نباشند، یادگیری سخت‌تر می‌شود. در مقابل اگر احساس کنند که شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید، احتمالاً عملکرد بهتری خواهند داشت. معلمان خوب نه‌تنها به شغل خود بلکه به ‌راحتی دانش‌آموزان نیز اهمیت می‌دهند.

4- دانستن تکنیک‌های مؤثر و به‌روز تدریس

با گسترش تکنولوژی در تمام جنبه‌های زندگی و استفاده از آموزش الکترونیکی در کلاس‌های درس، روش‌های آموزش زبان به‌طور قابل‌توجهی تغییر کرده است. به‌عنوان یک معلم موفق، استفاده از روش‌های جدید تدریس در برنامه‌های درسی خود را از یاد نبرید.

5- علاقه‌مندی به تدریس

یک معلم انگلیسی خوب باید به کار خود نیز علاقه‌مند باشد؛ زیرا شما هرروز با دانش‌آموزانی روبرو خواهید شد که دارای فرهنگ و سبک‌های مختلف یادگیری هستند و اگر نسبت به شغلتان احساس خوبی نداشته باشید بعد از مدتی روند آن برای شما طاقت‌فرسا و فرسایشی خواهد شد. می‌توان گفت که تدریس یکی از سخت‌ترین مشاغل است. درآمد آن نسبت به کاری که انجام می‌شود معمولاً کافی نیست، ساعات کاری طولانی‌ای دارد و هنگامی‌که به خانه می‌روید، هنوز کارتان تمام نشده است. اشتیاق و تعهد نسبت به کاری که انجام می‌دهید یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شما در شغل تدریس است.

جمع‌بندی

هرچه قدر به نسل‌های جدیدتر نزدیک می‌شویم، تمایل برای یادگیری زبان‌های روز دنیا افزایش می‌یابد. همچنین روزبه‌روز شاهد افزایش نرخ مهاجرت‌های تحصیلی و شغلی هستیم که بین دانشجویان طرفدار زیادی پیداکرده است. به همین دلیل متقاضیان یادگیری این زبان‌ها و فرصت‌های استخدام مدرس زبان نیز در حال افزایش است. یک مدرس زبان با بهبود مهارت‌های تدریس و کسب دانش و تجربه در حوزه شغلی خود، می‌تواند به کسب درآمد نسبتاً خوبی دست پیدا کند. مخصوصاً اگر در کنار کار رسمی، تدریس خصوصی هم داشته باشد. عوامل مختلفی ازجمله گذراندن دوره‌های معتبر تدریس زبان، داشتن یک رزومه مناسب، داشتن عملکرد موفقیت‌آمیز در جلسه‌های مصاحبه و داشتن مهارت‌ها و ویژگی‌های مناسب یک معلم، می‌تواند در مسیر شغلی شما تأثیر بسیار زیادی بگذارد.

منبع: iran-europ.net

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه