شفافیت حقوق و دستمزد در سازمان‌ها: آیا می‌دانید چه عواملی در تعیین حقوق و دستمزد شما اثرگذار هستند؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 4دقیقه
شفافیت حقوق و دستمزد در سازمان‌ها: آیا می‌دانید چه عواملی در تعیین حقوق و دستمزد شما اثرگذار هستند؟

محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان در سازمان شما چطور انجام می‌شود؟سازمان شما تکنیک‌های خاصی برای تعیین حقوق و دستمزد آن‌ها دارد؟ آیا کارمندان هم از جزئیات این موضوع آگاه هستند؟ آیا سازمان شما به شفافیت حقوق و دستمزد اهمیت می‌دهد؟

بسیاری از صاحبان کسب‌وکار ساختار مشخصی برای پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان ندارند. آن‌ها معمولا دستمزدهای متفاوتی را با توجه به میزان فعالیت‌ها و عملکرد شغلی کارمندان برای آن‌ها درنظر می‌گیرند و از بیان شفاف حقوق پرهیز می‌کنند.

استخدام

به نظر شما باید در بیان حقوق و دستمزد کارمندان شفاف عمل کرد یا پنهان کردن آن بخشی از اولویت‌های کسب و کارها به شمار می‌رود؟ آیا شما تمایل ندارید دیگر افراد سازمان از حقوق و دستمزد شما مطلع باشند؟ در این مطلب از سایت استخدام جاب ویزن قصد داریم درباره ابعاد مثبت و منفی بیان حقوق شفاف پرسنل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

برای مشاهده جزئیات افزایش حقوق 1401 کلیک کنید.

شفافیت حقوق و دستمزد در کسب‌وکارها؛ درست یا غلط؟!

مزایا و معایب شفافیت حقوق و دستمزد

به نظرتان رانندگی کردن بر اساس آیین‌نامه و مقررات راهنمایی رانندگی ثبات و امنیت بیشتری برای شهروندان ایجاد می‌کند یا بهتر است هر کس باب میل خود رانندگی کند؟

این مثال دقیقا در مورد حقوق شفاف و تعیین حقوق و دستمزد ساختاریافته هم صادق است. کارمندان، شهروندان کسب‌وکارها به شمار می‌روند. اگر سازمان سعی کند به آن‌ها آرامش خاطر و امنیت بدهد، بازخورد این احساس به تعامل بهتر و افزایش انگیزه همکاریشان در کسب‌وکار منجر می‌شود.

وقتی برای چند کارمند که در یک دسته شغلی فعالیت می‌کنند، حقوق و دستمزدهای متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. باعث خواهد شد تا جو بین همکاران خراب شود. به محض اینکه متوجه این تبعیض شوند، روابط بین همکارها تیره و تار می‌شود. در واقع به جای اینکه در محیط کاری روی فعالیت‌های شغلی خود تمرکز کنند. همواره ذهنشان روی دلیل کمتر بودن حقوقشان تمرکز است. این موضوع قطعا روی بهره‌وری و انگیزه شغلی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد. شاید هم با خود فکر کنند: «وقتی صاحب کسب‌وکار حاضر است بین ما تبعیض قایل شود پس لزومی هم ندارد با دل و جان وظایف خود را انجام دهم. کسی که حقوق بیشتری می‌گیرد می‌تواند این وظایف را انجام دهد.».

عدم وجود حقوق شفاف در کسب‌وکارها به همین سادگی می‌تواند باعث برانگیختگی احساسات کارمندان شود. که تاثیرات مستقیم آن را در کسب‌وکارتان و عدم مسئولیت‌پذیری موثر آن‌ها مشاهده خواهید کرد.

از طرفی زمانی که سیستمی برای محاسبه‌ی دقیق میزان حقوق و دستمزد وجود نداشته باشد، جلسات مصاحبه تبدیل به محلی برای چانه زنی تبدیل خواهد شد، گویی هرکس قدرت چانه زنی بیشتری داشته باشد، حقوق بالاتری هم به نسبت کارمندان دیگر در همان دسته شغلی دریافت خواهد کرد. این موضوع در طولانی مدت می‌تواند تاثیر بسیار منفی در ذهن کارمندان با حقوق پایین‌تر بگذارد.

چرا از سیستم محاسبه حقوق و دستمزد شفاف استفاده کنیم؟

صرفه‌جویی در هزینه‌های کارفرمایی

حقوق شفاف بخشی از سیستم محاسبه حقوق و دستمزد ساختاریافته است که در آن حقوق بر اساس شرایط آموزشی و تجربی یک دسته شغلی مشخص می‌شود. با این تکنیک دامنه‌ی حداقل و حداکثر میزان حقوق و دستمزد را تعیین می‌کنند. بنابراین با بررسی سوابق هر کارمند به صورت مشخص می‌توان او را در این محدوده قرار داد. استفاده از این تکنیک چند مزیت عمده برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها دارد. طبق برررسی عملکرد Culpepper Pay 2009، میزان ۷۱ درصد سازمان‌ها از رویکرد تعیین محدوده حقوق استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از مزیت‌های بکارگیری تکنیک حقوق شفاف در سازمان‌ها را توضیح می‌دهیم.

۱- ایجاد ثبات در نتیجه‌ی شفافیت حقوق و دستمزد

محاسبه حقوق و دستمزد ساختاریافته، سیستمی است که پرداخت حقوق کارمندان را در دامنه‌ای از پیش مشخص انجام می‌دهد. برای تعیین دامنه معمولا از فاکتورهایی مانند تحصیلات، تجربه کاری و عملکرد حرفه‌ای استفاده می‌شود. با این حال کارمندان در یک دسته شغلی می‌دانند که حقوق دریافتی آن‌ها مشابه همکارانشان است. این امر احتمال بی‌نظمی جو کاری، ایجاد درگیری و عصبانیت درونی کارمندان را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. در حالی که در کسب‌وکارهایی که حقوق شفاف ندارند، اغلب شاهد درگیری‌های بین کارمندان هستیم.

رزومه ساز

۲- افزایش انعطاف‌پذیری

شفافیت حقوق و دستمزد بر اساس دامنه مشخص، قابلیت انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به محاسبه حقوق و دستمزد یکپارچه دارد. همانطور که گفتیم؛ سازمان بر اساس این رویکرد با در نظر گرفتن سطح تحصیلات، تجربه و عملکرد کارمندان می‌تواند شرایط حقوق آن‌ها را تعیین کند. بنابراین باعث می‌شود تا هزینه‌های استخدامی خود را ساده‌تر مدیریت کرده و در صورت لزوم با پرداخت کمی حقوق بیشتر از وجود افراد متخصص و با سابقه قوی‌تر بهره‌مند شود. در نتیجه در هزینه‌های کارفرمایی هم صرفه‌جویی خواهد شد.

۳- بودجه‌بندی آسان از طریق شفافیت حقوق و دستمزد

افزایش ارزش و ثبات داخلی سازمان

نیروی کار معمولا یکی از گران‌ترین اجزای یک کسب‌وکار به شمار می‌رود. با وجود شفافیت حقوق و دستمزد، به سادگی می‌توانید میزان بودجه مورد نیازتان را برآورد کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. همینطور بخش منابع انسانی کسب‌وکارتان می‌تواند تعداد رسته‌های شغلی شرکت و میزان حقوق آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و برآورد معقولی از کل هزینه‌های کارمندی هر واحد از سازمان را ارائه کند. بنابراین اگر در آینده نیاز به استخدام نیروی جدید داشتید ساده‌تر می‌توانید منابع خود را مدیریت کرده و مبتنی بر آن تصمیمات کلان بگیرید.

۴- سهولت در انجام تحلیل رقابتی کسب و کار

شفافیت حقوق و دستمزد باعث ارتقای ارزش و ثبات داخلی در کسب‌وکارها می‌شود. در چنین شرایطی به سادگی می‌توانید توانایی‌های واقعی کسب‌وکارتان را با سایر رقبا مقایسه کنید. به عنوان مثال؛ واحد منابع انسانی می‌تواند با بررسی آمارهای حقوق و دستمزد موجود از رقبا و بررسی آن با دامنه حقوقی شرکت‌تان، از این مولفه به عنوان یک برگ برنده در استخدام نیروی جدید استفاده کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قصد استخدام نیروهای باسابقه و متخصص را دارید. همانطور که می‌دانید؛ رقابت برای جذب استعدادهای برتر در حال افزایش است.

برای آگاهی از وضعیت حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ کلیک کنید.

جمع‌بندی

محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان بر اساس یک دامنه ساختاریافته کمک می‌کند تا جو حاکم بین همکاران همواره با ثبات و مثبت باقی بماند. با استفاده از این روش به صورتی انعطاف‌پذیر می‌توانید هزینه‌های کسب‌وکارتان را مدیریت کرده و در هزینه حقوق و دستمزد به ویژه برای استخدام متخصصین برتر و باسابقه، صرفه‌جویی کنید. از دیگر مزایای شفافیت حقوق و دستمزد هم می‌توان به بودجه‌بندی آسان و سهولت در انجام تحلیل‌های رقابتی کسب‌وکار اشاره کرد.

برای مشاهده‌ی میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ کلیک کنید.

منبع

Quantum Workplace

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه