میزان عیدی سال 1403 برای کارگران، کارمندان و بازنشستگان

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
میزان عیدی سال 1403 برای کارگران، کارمندان و بازنشستگان

عیدی امسال کارگران چقدر است؟ این سوال یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که در رابطه با میزان حقوق و مزایای کارگران در هر سال پرسیده می‌شود. همچنین در کنار مبلغ عیدی، زمان واریزی عیدی کارگران و کارمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله، به بررسی میزان عیدی سال 1403 کارمندان، کارگران و بازنشستگان و زمان واریز آن می‌پردازیم.

همچنین، ازآنجایی که نحوه محاسبه عیدی و سنوات سال 1403 برای برخی از نیروهای کاری و کارفرمایان جالب‌توجه خواهد بود، در این مطلب به نحوه محاسبه عیدی امسال اشاره خواهیم کرد. پس اگر به دنبال دریافت آخرین اخبار از مبلغ عیدی سال 1403 کارمندان، کارگران و بازنشستگان هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

میزان عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳

عیدی کارگران

یکی از مزایای قانونی کارگران مشمول قانون کار در ایران، دریافت عیدی یا پاداش سالانه است. شورای عالی کار هرساله با توجه به عواملی مانند خط فقر، تورم و سبد معیشتی خانواده‌های کارگران، نسبت به تعیین حداقل و حداکثر میزان عیدی اقدام می‌کند. درنتیجه، محاسبه عیدی امسال کارگران هم مانند میزان عیدی سال گذشته، بر عهده شورای عالی کار است.

با توجه به مصوبه امسال شورای عالی کار و حداقل حقوق و دستمزد روزانه کارگران در سال 1402، حداقل مبلغ عیدی امسال برای کارگران برابر با ۱۰۶.۱۶۵.۶۸۰ ریال است. همچنین، حداکثر میزان عیدی امسال کارگران در سال ۱۴۰۲ مبلغی برابر با ۱۵۹.۲۴۸.۵۲۰ ریال است.

مطلب مرتبط: افزایش حقوق 1403؛ حقوق، عیدی و مالیات سال جدید چقدر خواهد بود؟

بر اساس خبری که سایت دنیای اقتصاد در تاریخ 6 بهمن‌ماه 1402 منتشر کرده است، مبلغ حداقل و حداکثر میزان عیدی کارگران که در بالا آورده شده است، مورد تأیید رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی هم قرار دارد.

با توجه به صحبت‌های رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، کلیه کارفرمایان مشمول قانون کار باید به هر کارگر در مقابل 1 سال کارکرد او، معادل با 60 روز آخرین مزد به‌عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند.

به طوریکه مبلغ پرداختی در جدول عیدی و پاداش، نباید از حداقل مزد قانونی در طی 90 روز کاری بیشتر باشد. همچنین، کارگرانی که کمتر از 1 سال در کارگاه مشمول قانون کار فعالیت داشته‌اند، باید به نسبت تعداد روزهای کاری خود، مبلغ عیدی را دریافت کنند.

در این صورت، مبلغ پرداختی برای هرماه نباید از میزان یک دوازدهم حداکثر مبلغ تعیین‌شده در قانون کار تجاوز نماید. ذکر این نکته ضروری است که عوامل دیگری همچون تجربه کاری، نحوه انجام وظایف شغلی و توانایی اقتصادی کارفرما، می‌توانند در تعیین میزان دقیق عیدی سال 1403 موثر باشند.

نحوه محاسبه عیدی سال 1403 برای کارگران

برای محاسبه عیدی و سنوات 1403 کارگران، حقوق و دستمزد کارگران ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. به شکلی که در پرداخت عیدی به کارگران، درآمدهای دریافتی آن‌ها شامل حقوق پایه، اضافه‌کاری، کارانه و سایر مزایا موردتوجه قرار می‌گیرند. همچنین، میزان عیدی با در نظر گرفتن تعداد روزهای کارکرد کارگران در سال محاسبه می‌شود.

در این روند، لیستی از تعداد روزهای کارکرد کارگران در طول سال تهیه‌شده و ملاک محاسبه آنلاین عیدی سال 1403 قرار می‌گیرد. این لیست شامل همه ‌روزهای کاری عادی و اضافه‌کاری می‌شود. در ادامه، متوسط درآمد روزانه کارگر در طول یک دوره 1 ساله محاسبه می‌شود.

به‌منظور انجام محاسبه عیدی، کل درآمد سالانه شامل حقوق پایه، اضافه‌کاری و دیگر مزایا، بر تعداد روزهای کارکرد کارگران تقسیم می‌گردد. سپس مبلغ عیدی سالانه کارگران، از حاصل‌ضرب تعداد روزهای کارکرد آن‌ها در متوسط دریافتی روزانه به‌دست خواهد آمد.

ذکر این نکته ضروری است که کارفرمایان باید حداقل مبلغ قانونی عیدی را که معادل دو ماه آخرین دستمزد پرداختی است، رعایت کنند؛ در غیر این صورت، مبلغ عیدی سال 1403 باید به حداقل میزان عیدی قانونی افزایش یابد. به شکلی که در این صورت، کارگران حداقل عیدی اعلام‌شده از طرف شورای عالی کار را دریافت خواهند کرد.

فرمول محاسبه عیدی

در ادامه، فرمول محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال 1403، آورده شده است:

نحوه محاسبه حداقل عیدی سال 1403: 60 x حداقل حقوق و دستمزد روزانه = حداقل میزان عیدی

نحوه محاسبه حداکثر عیدی سال 1403: 90 x حداقل حقوق و دستمزد روزانه = حداقل میزان عیدی

چنانچه حداقل حقوق و دستمزد روزانه کارگران در سال 1402 را مطابق با قانون کار مبلغی برابر با 1.769.428 ریال در نظر بگیریم، در این صورت حداقل و حداکثر میزان عیدی در سال 1403 به ترتیب برابر با 106.165.680 و 159.248.520 خواهد بود. همچنین، نحوه محاسبه عیدی سال 1403 کارگران باسابقه کاری کمتر از 1 سال، به‌صورت زیر خواهد بود:

مزد پایه x تعداد روزهای کارکرد ÷ 365 = عیدی کارگران در سال 1403 باسابقه کاری کمتر از 1 سال

جدول عیدی و پاداش سال 1403

در بخش قبل، به نحوه محاسبه میزان عیدی برای کارگرانی که دارای کمتر از 1 سال سابقه کاری هستند، اشاره کردیم. در جدول زیر، بر اساس میزان کارکرد، حداقل و حداکثر عیدی کارگران در سال 1403 آورده شده است:

کارکرد (ماه) حداقل میزان عیدی (ريال) حداکثر میزان عیدی (ريال)
1 ۸,۸۴۷,۱۴۰ ۱۳,۲۷۰,۷۱۰
2 ۱۷,۶۹۴,۲۸۰ ۲۶,۵۴۱,۴۲۰
3 ۲۶,۵۴۱,۴۲۰ ۳۹,۸۱۲,۱۳۰
4 ۳۵,۳۸۸,۵۶۰ ۵۳,۰۸۲,۸۴۰
5 ۴۴,۲۳۵,۷۰۰ ۶۶,۳۵۳,۵۵۰
6 ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ۷۹,۶۲۴,۲۶۰
7 ۶۱,۹۲۹,۹۸۰ ۹۲,۸۹۴,۹۷۰
8 ۷۰,۷۷۷,۱۲۰ ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰
9 ۷۹,۶۲۴,۲۶۰ ۱۱۹,۴۳۶,۳۹۰
10 ۸۸,۴۷۱,۴۰۰ ۱۳۲,۷۰۷,۱۰۰
11 ۹۷,۳۱۸,۵۴۰ ۱۴۵,۹۷۷,۸۱۰
12 (1 سال) ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰

زمان پرداخت عیدی کارگران

زمان پرداخت عیدی

عیدی سال 1403 کارگران در ماه‌های پایانی سال یعنی بهمن و اسفندماه سال 1402 پرداخت می‌شود. بااین‌حال، زمان عیدی کارگران در شرایط معین و با توجه به قراردادها و رویه‌ کارگاه‌ها، ممکن است متفاوت باشد.

در رویه‌های موجود، معمولا عیدی و سنوات 1403 بر اساس قراردادهای کاری در اسفندماه است. به شکلی که معمولا تا 20 اسفندماه، جدول عیدی و سنوات کارگران محاسبه‌شده و مبلغ موردنظر به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

این در حالی است که برای پرداخت مبلغ نهایی در جدول عیدی و پاداش کارگران در بهمن‌ماه، منع قانونی وجود ندارد. درنتیجه کارفرمایان می‌توانند مبلغ عیدی سال 1403 را در بهمن‌ماه 1402 واریز کنند؛ اما ازنظر قانون کار، زمان دریافت عیدی کارگران چه زمانی است؟

خوب است بدانید که یکی از مواردی که در قانون کار مورداشاره قرارگرفته است، زمان پرداخت عیدی و سنوات سال 1403 از سوی کارفرمایان است. بر اساس این قانون، تمام کارفرمایان باید عیدی کارگران را حداکثر تا 1 هفته قبل از شروع سال جدید به کارگران پرداخت نمایند.

درنتیجه، به‌غیراز مواردی که مطابق با قرارداد یا عرف صنفی، زمان دیگری برای پرداخت عیدی کارگران در سال 1403 از سوی کارفرما تعیین می‌شود، اغلب کارفرمایان باید تابع این مورد از قانون کار در ایران باشند.

مبلغ عیدی سال 1403 کارمندان

در روزهای اخیر، آخرین خبرها از پرداخت میزان عیدی 20 الی 30 میلیون ریالی به کارمندان دولت حکایت داشت. به طوریکه انتظار می‌رفت حداقل مبلغ عیدی کارمندان با توجه به ضریب حقوق و دستمزد امسال یعنی سال 1402، همان 20 میلیون ریال در ماه باشد.

بااین‌حال بر اساس خبری که سایت خبر آنلاین در تاریخ 15 بهمن 1402 منتشر کرده است، حداقل میزان عیدی کارمندان از سوی هیئت دولت، 25.000.000 ریال اعلام‌شده است. این مبلغ از عیدی امسال نسبت به عیدی یا پاداش آخر سال در سال گذشته، با 40 درصد افزایش همراه بوده است.

همچنین، کارکنان متأهل مبلغ 7.000.000 ریال و به ازای هر فرزند، مبلغ 3.000.000 ریال، مازاد بر مبلغ اعلامی فوق به‌عنوان عیدی دریافت خواهند کرد.
بر اساس خبر منتشرشده در سایت دنیای اقتصاد در تاریخ 14 بهمن سال 1402، مبلغ عیدی سال 1403 همراه با حقوق کارمندان، تا انتهای بهمن‌ماه به حساب کارکنان دولت واریز شود.

بااین‌حال، برای دریافت اخبار تکمیلی و جزئیات بیشتر از عیدی سال 1403 نیروهای مسلح، مبلغ عیدی مستمری بگیران بانک رفاه و عیدی کارمندان، باید منتظر اخبار تکمیلی در این زمینه باشیم.

نحوه محاسبه عیدی و سنوات سال 1403 برای کارمندان

نحوه محاسبه عیدی سال 1403 بر اساس جدول حقوق کارمندان دولت، به شکل زیر خواهد بود:

امتیاز عیدی کارمندان x ضریب حقوق امسال = عیدی کارمندان دولت

ازآنجایی‌که امتیاز عیدی برای کارمندان، بازنشستگان و موظفین مبلغی معادل با 5 هزار امتیاز اعلام‌شده است و ضریب حقوقی امسال هم برابر با 4.024 است، مبلغ عیدی پایان سال کارمندان باید برابر با رقم 20.120.000 ریال درنظرگرفته شود.

همچنین، در سال‌های اخیر هیئت دولت برای محاسبه عیدی کارمندان، حق عائله‌مندی و حق اولاد را هم در نظر گرفته است. بر این اساس، میزان عیدی کارمندان در سال‌های گذشته مطابق جدول عیدی زیر محاسبه‌شده است:

 سال ضریب سال حداقل میزان عیدی (ریال) عیدی کارمندان (ریال) عیدی عائله‌مندی (ریال) عیدی هر فرزند (ریال)
1400 3048 15.240.000 16.000.000 4.000.000 1.500.000
1401 3353 16.765.000 18.000.000 5.000.000 2.000.000

با اعلام مواردی مانند حداقل عیدی کارمندان، عیدی بابت عائله‌مندی و عیدی مصوب در هیئت دولت برای هر اولاد تحت تکفل در سال 1402، حداقل میزان عیدی امسال کارکنان دولت بیش از مبلغ پیش‌بینی‌شده بوده است؛ چراکه حداقل مبلغ عیدی سال 1403 از سوی هیئت دولت، معادل با 25.000.000 ریال اعلام‌شده است.

میزان عیدی بازنشستگان

تا به امروز، زمان واریز و میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری به شکل دقیق تعیین نشده است. انتظار می‌رود همانند سال‌های گذشته، دولت با تشکیل جلسه در بهمن‌ماه سال جاری، نسبت به تعیین عیدی امسال بازنشستگان کشوری اقدام کند.

بااین‌حال، بر اساس خبری که سایت خبر آنلاین در تاریخ 15 بهمن سال 1402 منتشر کرده است، حداقل میزان عیدی بازنشستگان و کارمندان دولتی برابر با 25.000.000 ریال خواهد بود. همچنین، گفته می‌شود که کارمندان و بازنشستگان متأهل، مبلغ 7.000.000 ریال بیشتر از مبلغ فوق دریافت خواهند کرد. همچنین، بازنشستگان به ازای هر فرزند، مبلغ 3.000.000 ریال علاوه بر مبلغ پایه اعلامی دریافت خواهند کرد.

بااین‌حال، تاکنون اعلام نظر رسمی درباره عیدی سال 1403 بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی مقام‌های مسئول صورت نگرفته است. این در حالی است که خبرگزاری تابناک میزان عیدی سال 1403 تامین اجتماعی برای بازنشستگان را برابر با مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری اعلام کرده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره میزان حقوق بازنشستگان در سال 1403، مقاله «حقوق بازنشستگان 1403؛ بررسی میزان افزایش حقوق در لایحه بودجه 1403» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

اهمیت پرداخت عیدی

اهمیت پرداخت عیدی

پرداخت عیدی به‌عنوان یکی از حقوق اساسی کارگران، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر زندگی آن‌ها و همچنین بر جامعه دارد. این پرداخت به شکل مستقیم بر رضایت و انگیزه کارگران تأثیر می‌گذارد؛ زیرا داشتن احساس ارزش و اهمیت در کار، باعث افزایش رضایت و بهبود عملکرد شغلی می‌شود.

همچنین، پرداخت عیدی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار انگیزشی، در ایجاد انگیزه برای انجام وظایف و فعالیت‌های اضافی در محیط کار عمل کند. از دیدگاه اجتماعی، پرداخت عیدی می‌تواند به تعادل اجتماعی و کاهش نابرابری‌های اقتصادی کمک کند؛ زیرا این پرداخت، به‌صورت یک نوع توزیع مالی، درآمد پایین بخش‌های ضعیف‌تر جامعه را تقویت می‌کند و باعث افزایش قدرت خرید و رفاه اجتماعی می‌شود.

همچنین، این پرداخت می‌تواند به ارتقای احساس وفاداری و ارتباط میان کارفرما و کارگران کمک کند؛ زیرا پرداخت عیدی نشان از ارزش دادن به جایگاه کارگران و توجه به نیازهای آن‌ها است. اگر پرداخت عیدی به‌طور نامناسب یا ناکافی صورت گیرد، ممکن است باعث ایجاد نارضایتی و افزایش نابرابری‌های اجتماعی شود.

ازآنجایی‌که پرداخت عیدی معمولاً در زمانی از سال صورت می‌گیرد که بسیاری از خانواده‌ها نیازمندی‌های خاصی دارند، می‌تواند به تقویت بازار و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در این زمان کمک کند؛ بنابراین، پرداخت عیدی به‌عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد توازن اجتماعی و افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی جامعه، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مطلب مرتبط: جدول بیمه بیکاری سال 1403 و شرایط و قوانین استفاده از این کمک هزینه

راهکارهای قانونی برای پیگیری دریافت عیدی

چنانچه کارگران به هر دلیلی نتوانند در زمان مقرر مبلغ عیدی و سنوات 1403 خود را مطابق با جدول عیدی و سنوات دریافت کنند، می‌توانند به صورت قانونی برای دریافت عیدی از کارفرما اقدام کنند. در صورت به تعویق افتادن پرداخت عیدی از طرف کارفرما بدون دلیل موجه، امکان مراجعه به اداره کار و امور اجتماعی برای کارگران وجود خواهد داشت.

کارگران می‌توانند با ثبت شکایت از کارفرما در اداره کار و امور اجتماعی، نسبت به دریافت عیدی و سنوات 1403 اقدام کنند؛ چراکه عدم پرداخت مبلغ عیدی از سوی کارفرما بدون دلیل موجه، نوعی تخلف است.

دریافت حمایت از اتحادیه‌های کارگری و مراجعه به مراجع قضایی جهت طرح شکایت، از دیگر گزینه‌ها برای پیگیری دریافت عیدی کارگران در سال 1403 است.

جمع‌بندی

عیدی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مزایا در حقوق کارگران، نقش بسزایی در ایجاد انگیزه کاری و افزایش رضایت شغلی آنان دارد. در این مطلب، میزان عیدی سال 1403 کارگران، کارکنان دولت و بازنشستگان موردبررسی قرار گرفت. همچنین، مواردی مانند نحوه محاسبه عیدی، حداقل و حداکثر عیدی و زمان پرداخت آن را بررسی کردیم.

به‌علاوه، به چالش‌هایی مانند عدم پرداخت به‌موقع عیدی و راهکارهای قانونی برای پیگیری آن، نگاهی انداختیم. درنهایت می‌توان گفت که به دلیل نقش عیدی در بهبود معیشت خانوار، رعایت عدالت و شفافیت در این مورد، باید موردتوجه کارفرمایان قرار گیرد.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

بدون دیدگاه