حقوق بازنشستگان 1403؛ بررسی میزان افزایش حقوق در لایحه بودجه 1403

نوشته شده توسط نورا تاجدینی
زمان مطالعه: 7دقیقه
حقوق بازنشستگان 1403؛ بررسی میزان افزایش حقوق در لایحه بودجه 1403

بسیاری از کارمندان و بازنشستگان در ماه‌های پایانی سال می‌خواهند از درصد افزایش و رقم نهایی حقوق خود اطلاع پیدا کنند تا برای سال آینده برنامه‌ریزی مالی داشته باشند. به خصوص این امر برای مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی اهمیت بیشتری دارد.

میزان دستمزد و حقوق بازنشستگان 1403 با توجه به عواملی مانند سبد معیشتی خانوار، میزان رشد تورم و خط فقر تعیین شده است. در این مقاله، جدیدترین اخبار مربوط به کف حقوق بازنشستگان در سال 1403، درصد افزایش دستمزد و مبلغ عیدی بازنشستگان در این سال را بررسی خواهیم کرد.

افزایش حقوق بازنشستگان برای سال 1403

افزایش حقوق بازنشستگان

در نشست علنی نوبت صبح مجلس در روز شنبه هفتم بهمن ۱۴۰۲، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای تصویب شد که حداقل حکم حقوق وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و مبلغ حقوق بازنشستگان 1403 به میزان 9 میلیون تومان افزایش یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش 20 درصدی حقوق صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی موافقت کردند. به این ترتیب، ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر، از جمله فیش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و فیش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به میزان 20 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳، کف حقوق کارمندان دولت ۱۰ میلیون تومان و سقف حقوق خالص پرداختی‌‌شان ۷۰ میلیون تومان شد. حداقل حقوق بازنشستگان در سال 1403، از جمله حداقل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی 1403، 9 میلیون تومان است. همچنین، سقف پاداش پایان بازنشستگی 550 میلیون تومان تعیین شده است.

بری دریافت اطلاعات بیشتر درباره میزان افزایش حقوق سال 1403، مقاله «افزایش حقوق 1403؛ حقوق، عیدی و مالیات سال جدید چقدر خواهد بود؟» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

امتیاز کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد را در سال ۱۴۰۳ تعیین کردند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی هفتم بهمن و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش هزینه‌ای جزء ۳ بند الف تبصره ۱۵ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت کشوری برای شاغلان مشمول ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ترتیب ۲۹۰۰ و ۱۷۸۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای بازنشستگان و سایر مشمولان ماده مذکور تعیین شده است. برای فرزند سوم و بیشتر به این ضرایب 30 واحد درصد اضافه خواهد شد.

مبلغ عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی 1403

عیدی بازنشستگان

پاداش آخر سال و عیدی، به مبلغی گفته می‌شود که در پایان سال به بازنشستگان کشوری و لشکری، بازنشستگان تأمین اجتماعی، کارمندان دولت و نیرو‌های کارگری تعلق می‌گیرد.

میزان عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان برای هر گروه از این افراد طبق فرمول خاصی به صورت جداگانه تعیین می‌شود. مبلغ عیدی سال 1403 کارکنان مشمول قانون کار توسط وزارت کار، و عیدی کارمندان دولت و بازنشستگان توسط هئیت وزیران تعیین می‌شود.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، حداقل عیدی بازنشستگان یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی، مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

احتمالاً زمان واریز عیدی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مشابه سال گذشته، بر اساس اعلام کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی تهران، از ۱۵ اسفند ماه آغاز شده و براساس حروف الفبا انجام شود.

مطلب مرتبط: میزان عیدی سال 1403 برای کارگران، کارمندان و بازنشستگان

آخرین آمار مربوط به حقوق بازنشستگان در سال جاری

بر اساس آخرین گزارش‌ها، میانگین درآمد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در پایان شهریور ماه امسال معادل ۱۱ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان بوده که نسبت به پایان شهریور سال گذشته حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است.

این افزایش عمدتاً ناشی از ۲۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی و همچنین اجرای قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری بوده است.

از سوی دیگر، افرادی که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده و حقوق‌بگیر صندوق بازنشستگی کشور شده‌اند، میانگین اولین حقوق بازنشستگی آن‌ها معادل ۱۶ میلیون و ۳۳ هزار تومان بوده است. این در حالی است که میانگین آخرین حقوق اشتغال این افراد ۱۶ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان بوده که نشان می‌دهد حقوق بازنشستگی آن‌ها حدود یک میلیون تومان نسبت به آخرین حقوق دریافتی‌شان در دوره اشتغال کمتر بوده است. با توجه به قوانین جدید، انتظار می‌رود که حقوق بازنشستگان 1403 نسبت به سال 1402 وضعیت بهتری داشته داشته باشد.

بالاترین حقوق بازنشستگی

توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در پایان شهریور ماه امسال به تفکیک میزان حقوق دریافتی نشان می‌دهد از 1.6 میلیون نفر بازنشسته دولتی، حدود ۴۱۸ هزار نفر درآمدی بین 10 تا 11.2 میلیون تومان دریافت کرده‌اند. این میزان تقریباً 25.5 درصد از تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی را تشکیل می‌دهند.

حدود 21.3 درصد از تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری که تعداد آن‌ها نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر بوده، حقوقی بین 11.2 تا 12.5 میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

در مجموع، توزیع حقوق بازنشستگان دولتی در پایان شهریور امسال نشان می‌دهد که حدود ۷۸ درصد تعداد بازنشستگان کشوری حقوقی بین 9 تا 13.5 میلیون تومانی دریافت می‌کنند.

طبق این گزارش، کمتر از ۵ درصد از بازنشستگان دولتی که تعداد آن‌ها حدود ۷۹ هزار نفر بوده، حقوقی کمتر از 7.7 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر، توزیع درآمدی بازنشستگان دولتی تا پایان شهریور امسال نشان داده که حدود 1.6 درصد بازنشستگان که حدود ۲۴ هزار نفر را شامل می‌شود، حقوقی بیش از 20.7 میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

همسانسازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال 1403

همسان سازی حقوق بازنشستگان

در یک گروه شغلی، فردی ممکن است به دلیل پرداخت حق بیمه بیشتر، حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت کند. در مقابل، فردی به دلیل پرداخت حق بیمه کمتر، حقوق پایین‌تری دریافت خواهد کرد.

همسان‌سازی حقوق به این معنا است که فاصله حقوق بازنشستگان 1403 در یک گروه شغلی کمتر شود. در گذشته، میزان حقوق بازنشستگی بر اساس مبلغ آخرین حقوق دریافتی تعیین می‌شد. پس از اعتراضات به عدم افزایش حقوق‎‌ها، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطرح و در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده، اما عملیاتی نشد.

در برنامه هفتم نیز به این موضوع اشاره شده، اما به طور کلی هنگام بررسی نادیده گرفت شد. اما در روز‌های اخیر، خبر‌های خوشی در زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان 1403 به گوش رسیده است. با توافق دولت و مجلس، در آینده شاهد افزایش حقوق بازنشستگان و در نهایت همسان‌سازی حقوق‌ها خواهیم بود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره جدول افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال 1403 گفته است: کمیسیون تلفیق موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را همانند بازنشستگان کشوری و لشکری در برنامه هفتم توسعه لحاظ کرده است.

کمیسیون تلفیق طی چند روز گذشته موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را تعیین کرد و اما موضوع بازنشستگان تأمین اجتماعی لحاظ نشده بود و باید در این زمینه تعیین می‌شد.

از این رو، نمایندگان کمیسیون با تنفیذ این ماده در جریان آخرین جلسه کمیسیون تلفیق موافقت کردند. این ماده تأکید دارد که دولت مکلف است بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد و از قبال این موضوع تمام کسانی که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، حقوقشان مانند بازنشستگان کشوری و لشکری متناسب‌سازی خواهد شد.

همچنین، اصلاح عبارت «متوسط» از مصوبه افزایش حقوق انجام شد تا شرایط برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان 1403 به صورت صحیح فراهم شود.

جزئیات نحوه دریافت حکم غرامت مستمریبگیران

در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کشور صورت گرفته است. این تلاش‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات، اصلاح نظام بازنشستگی و تعیین استاندارد‌های جدید برای پرداخت حقوق بازنشستگان 1403 بوده، اما محدود به این اقدامات نیست. با این حال، یکسان‌سازی حقوق بازنشستگی در ایران همچنان یک چالش بزرگ است.

اخذ و مشاهده تصمیم جبران خسارت بازنشستگان کشوری از طریق سایت اختصاصی سایت مستمری‌بگیران صبا امکان‌پذیر است. مستمری‌بگیران می‌توانند جهت اخذ حکم غرامت بازنشستگان کشوری برای اطلاع از آخرین وضعیت حقوقی، سند قانونی، ثبت نام و دریافت وام به سایت صندوق بازنشستگی کشوری به نام صبا مراجعه نمایند.

همانطور که ذکر شد، کف حقوق بازنشستگان 1403 نسبت به آخرین مصوبه حقوق سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است. از این رو، مصوبات جدید مستمری‌بگیران کشوری در سال 1403 بر اساس این افزایش حقوق و از طریق سامانه آیین‌نامه جدید اصلاح شده است.

سامانه تصمیمات جدید 1403 بازنشستگان کشوری همانند سال‌های گذشته، پایگاه اینترنتی صندوق بازنشستگی کشوری به آدرس cspf.ir بوده است.

مالیات شغل دوم و حقوق بازنشستگان 1403

مالیات شغل دوم بازنشستگان

حقوق بازنشستگان 1403 حاصل از شغل دوم شامل مالیات می‌شود. چراکه نوعی درآمد بوده و در ازای فعالیت کنونی آن‌ها حاصل شده است. البته محاسبه این مالیات نیز با توجه به شرایط ویژه بازنشستگان با معافیت‌هایی مواجه می‌شود که در ادامه به بررسی این شرایط خواهیم پرداخت.

بر اساس قانون مالیات حقوق بازنشستگان، افرادی که پس از بازنشستگی مجدداً در شغل دیگری مشغول به کار شده و از شغل دوم خود درآمد کسب می‌کنند، لازم است که این حقوق را گزارش دهند و طبق قوانین مالیاتی کشور، مالیات آن را پرداخت کنند. مالیات حقوق بازنشستگان 1403 در شغل دوم بر اساس درآمد آن‌ها تعیین می‌شود.

برخی از پارامتر‌های تأثیرگذار بر این مالیات عبارت‌اند از:

نرخ مالیات

برای بررسی نرخ مالیات حقوق بازنشستگان 1403 در شغل دوم، باید با قوانین مالیاتی کشور آشنا باشید. گاهی ممکن است با توجه به قوانین کشور، مالیات حقوق حاصل از شغل دوم حتی از حقوق معمولی افراد بیشتر باشد.

دسته‌بندی درآمد

درآمد حاصل از اشتغال مجدد بازنشستگان، با توجه به نوع و میزان درآمد می‌تواند مشمول مالیات شده یا معافیت مالیاتی شغل دوم بازنشستگان به آن تعلق گیرد.

اعتبارات مالیاتی

در برخی از مواقع، بازنشستگان این امکان را دارند که تحت عنوان مسائلی نظیر هزینه‌های درمانی، خرید خانه، مسائل خانوادگی و…، میزان مالیات خود را کاهش دهند.

معافیت ماده 84

براساس ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم، میزان مالیات بر درآمد در طول یک سال از یک یا چند منبع، با توجه به بودجه سنواتی هر سال مشخص می‌شود. بنابراین، برای بررسی وضعیت بازنشستگان شاغل و مالیات بر حقوق آن‌ها باید جدول معافیت سنواتی کشور بررسی شود.

معافیت‌های سنی

در مواد قانون مالیات مستقیم کشور، معافیتی برای سن مشمولان در نظر گرفته نشده است. محاسبه مالیات حقوق بازنشستگان 1403 در شغل دوم ارتباطی با سن بازنشستگی آن‌ها ندارد.

معافیت‌هایی برای وضعیت‌های خاص

افرادی با شرایط خاص معیشتی می‌توانند از برخی معافیت‌های ویژه سازمان مالیات بهره‌مند شوند. اگر خود را مشمول چنین معافیت‌هایی می‌دانید و می‌خواهید برای برگشت مالیات حقوق خود اقدام کنید، بهتر است پیش از این کار با یک مشاور در این حوزه مشورت نمایید.

معافیت‌های مربوط به درآمد معین

بر اساس بخشنامه مالیات حقوق بازنشستگان 1403، بخشی از دریافتی بازنشستگان که تحت عنوان مستمری و بدون انجام فعالیتی از سوی آن‌ها برایشان واریز می‌شود، مشمول مالیات نخواهد شد. در حالی که اگر افراد در شغل‌های دیگری مشغول به کار شوند و از طریق آن درآمد معینی کسب کنند، مالیات حقوق بازنشستگی نیز همچون مالیات حقوق اشخاص عادی برایشان محاسبه خواهد شد.

معافیت‌های مربوط به خرید خانه

بازنشستگان یا افرادی که دارای گواهی عدم درآمد هستند، می‌توانند با توجه به شرایط معیشتی خود از مالیات مربوط به خانه معاف شوند. این معافیت می‌تواند کلی باشد یا این که میزان آن توسط شورای وزیران به صورت جزئی و برای موارد خاص تعیین شود.

معافیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها

بر اساس قانون مالیات مستقیم، سود حاصل از سرمایه‌گذاری هم مشمول مالیات می‌شود. مگر اینکه سرمایه‌گذاری در مکان‌ها یا موقعیت‌های جغرافیایی خاصی انجام شود که از مالیات معاف باشند؛ برای مثال سرمایه‌گذاری روی پروژه‌هایی در مناطق محروم.

به طور کلی در موارد مالیاتی خاص، نظیر مالیات حقوق بازنشستگان 1403، قانون با جزئیات و تبصره‌های گسترده‌ای رو به رو می‌شود. به همین دلیل، اطلاع از جزئیات قانونی در چنین مواردی برای عامه مردم کمی دشوار خواهد بود. توصیه می‌شود که برای توضیح کامل شرایط خود و اطلاع از معافیت یا شمول مالیات، با یک مشاور یا وکیل مالیاتی ماهر و باتجربه مشورت کنید.

جمع‌بندی

باتوجه به اینکه تأمین هزینه‌های بالای زندگی، از دغدغه‌های اصلی بسیاری از بازنشستگان، حقوق‌بگیران، کارگران و کارمندان دولت است، موضوعاتی مانند درصد افزایش و حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1403، جزء مهم‌ترین عناوین مورد توجه در بازار کار هستند.

به همین دلیل، در این مقاله به بررسی نکات لایحه بودجه در رابطه با میزان افزایش حقوق بازنشستگان 1403، طرح همسان‌سازی، مبلغ عیدی، معافیت‌های مالیاتی شغل دوم بازنشستگان و… پرداختیم.

نویسنده

  • نورا تاجدینی

    من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه گیلان هستم و از سال 1400 پا به عرصه تولید محتوا و سئو گذاشتم. در دوره تحصیلی‌ام به صورت پاره‌وقت با سازمان‌های معتبری در زمینه تولید محتوا همکاری کردم. بعد از اتمام دوره تحصیلاتم تصمیم گرفتم که به طور جدی در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده و به کسب و کار‌ها کمک کنم تا در چشم مخاطبانشان یک مرجع معتبر و قابل اعتماد باشند. پس از کسب تجربه و شرکت در دوره‌های مرتبط موفق شدم که بسیاری از مقالاتم را به صفحه اول گوگل و دیگر موتور‌های جستجو برسانم. راه پیشرفت در زمینه کاری خودم را بی انتها می‌دانم و همیشه آماده یادگیری چیز‌های جدید هستم.

بدون دیدگاه