۱۰ روش ساده و کارآمد برای افزایش انگیزه شغلی: با روش‌های خود-انگیزشی آشنا شوید

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
۱۰ روش ساده و کارآمد برای افزایش انگیزه شغلی: با روش‌های خود-انگیزشی آشنا شوید

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که حس کار کردن نداشته باشید؟ آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا کار می‌کنید؟ انگیزه شغلی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در انتخاب یک شغل باید به آن دقت داشته باشید.

انگیزه چیزی است که شما در مقابل انجام دادن یک کار خاص به آن دست پیدا می‌کنید. تا زمانی که انگیزه‌ای برای یک کار نداشته باشید، آن کار را انجام نخواهید داد. شدت انگیزه برای یک کار تعیین می‌کند که آن کار را با چه سرعت و کیفیتی به انجام برسانید.

آگهی استخدام

موفقیت در انجام یک کار در گروی دو دسته از انگیزه‌ها است؛ انگیزه‌های درونی (intrinsic incentives) و انگیزه‌های بیرونی (extrinsic incentives). علاقه به کار یک نمونه از انگیزه‌های درونی و درآمد نمونه‌ای از انگیزه‌های بیرونی است.

برای مشاهده‌ی گزارش کامل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰، کلیک کنید.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با روش‌های تقویت انگیزه شغلی صحبت کنیم. با جاب ویژن همراه باشید.

انگیزه چیست ؟

قبل از اینکه در رابطه با روش‌های تقویت انگیزه شغلی صحبت کنیم، باید به این سوال پاسخ دهیم که انگیزه چیست ؟

انگیزه چیزی است که شما را به انجام یک کار ترغیب می‌کند. بسیاری از سازمان‌ها بودجه‌های کلانی به ایجاد انگیزه در کارکنان خود اختصاص می‌دهند زیرا مطالعات نشان داده‌اند که هر چه انگیزه‌ی کارکنان بالاتر باشد، بازدهی آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود. به علاوه، سازمان‌ها در استخدام نیروی انسانی به انگیزه‌های درونی افراد برای جایگاه‌های شغلی مورد نظر، دقت می‌کنند.

ایجا انگیزه فقط وظیفه‌ی سازمان‌ها نیست. خود کارکنان نیز اگر می‌خواهند در کار خود موفق شوند و پیشرفت کنند، باید سعی کنند با روش‌های خود-انگیزشی، انگیزه‌ی خود را برای کار کردن بالا ببرند. به علاوه، بسیاری از افراد، کسب‌وکار خودشان را دارند و برای سازمان دیگری کار نمی‌کنند. این افراد باید بتوانند به تنهایی، انگیزه‌هایی درونی و بیرونی خود را برای انجام کار، بالا ببرند.

تفاوت انگیزه‌های بیرونی و درونی

انگیزه های درونی و بیرونی کار

همانطور که پیش از این گفتیم، هر انگیزه شغلی را می‌توان در یکی از دو گروه انگیزه‌های بیرونی و انگیزه‌های درونی قرار داد. در اینجا می‌خواهیم تفاوت این دو نوع انگیزه را برای شما توضیح دهیم.

انگیزه‌ی بیرونی: هر دلیلی که به غیر از لذت بردن از کار برای انجام یک شغل داریم، در گروه انگیزه‌های بیرونی قرار می‌گیرد. در واقع، هر چیزی که ما انتظار داریم در مقابل انجام یک کار دریافت کنیم، نوعی انگیزه‌ی بیرونی است. بر اساس این تعریف، مهم‌ترین انگیزه‌ی بیرونی، درآمد است. البته انگیزه‌های درونی دیگری نیز وجود دارند. مثلا ممکن است شما یک کار را دوست نداشته باشید ولی نتیجه‌ی آن برای شما لذت بخش باشد. این انگیزه نیز یک انگیزه‌ی بیرونی محسوب می‌شود زیرا انگیزه‌ی شما از انجام کار، نتیجه‌ی کار و نه خود کار است.

انگیزه‌ی درونی: منظور از انگیزه‌ی درونی، لذت بردن از خود کاری است که انجام می‌دهید. نتایج کار، اثری روی انگیزه‌های درونی ندارند. وقتی شما عاشق شغلتان باشید، یک انگیزه شغلی درونی شما را به انجام آن ترغیب می‌کند و بازدهی کاری شما بسیار بالا خواهد بود. در چنین شرایطی، شما از شغل خود خسته نمی‌شوید و ترجیح می‌دهید کمتر استراحت کنید و هر چقدر که می‌توانید به شغل خود زمان اختصاص دهید.

رزومه ساز

بنابراین، همانطور که مشخص است، انگیزه‌های درونی نسبت به انگیزه‌های بیرونی اهمیت بسیار بیشتری دارند. اما چگونه می‌توانیم انگیزه‌های درونی خود را افزایش دهیم؟ در ادامه روش‌هایی خود-انگیزشی برای این کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط: گزارش سراسری حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۰

نظریه های انگیزش شغلی

نظریه های انگیزش شغلی در مدیریت بسیار متعدد هستند و همه‌ی آن‌ها سعی می‌کنند به مخاطب بگویند که چه چیزی سبب افزایش انگیزه شغلی یک فرد می‌شود. مشکل اینجا است که افراد با هم دیگر تفاوت‌هایی بنیادی دارند و نمی‌توان نظریه‌ای واحد برای ایجاد انگیزه در تمامی افراد ارائه داد. به همین دلیل، سازمان‌ها باید شخصیت کارکنان خود را به خوبی بشناسند و برای تسهیل مدیریت انگیزشی کارکنان، سعی کنند افرادی با یک زمینه‌ی فرهنگی مشابه را استخدام نمایند. به علاوه، خود کارکنان نیز اگر می‌خواهند انگیزه‌ی خود را برای کار کردن از دست ندهند، بهتر است درخواست همکاری خود را برای سازمان‌هایی ارسال کنند که با فرهنگ آن‌ها همخوانی دارند.

به طور کلی می‌توان سه نظریه‌ی زیر را به عنوان مهم‌ترین نظریه های انگیزش شغلی نام برد:

هرم نیازهای مزلو (Maslow’s Hierarchy of Needs) و انگیزه شغلی

یکی از مهم‌ترین نظریه های انگیزش شغلی، نظریه‌ی هرم نیازهای مزلو است. این نظریه توسط آبراهام اچ مزلو (Abraham H Maslow) ارائه شد و بیان می‌کند که نیازهای انسان‌ها در پنج طبقه‌ی یک هرم قرار می‌گیرند؛ قاعده‌ی هرم شامل اساسی‌ترین و سطحی‌ترین نیازهای انسان و رأس هرم شامل والاترین نیازهای انسانی است. در شکل زیر می‌توانید هرم نیازهای مزلو را مشاهده کنید:

هرم نیازهای مزلو

اولین انگیزه شغلی شما باید برآورده شدن نیازهای فیزیولوژیک و آخرین انگیزه‌ی شما باید خودشکوفایی باشد. به یاد داشته باشید که با شکم گرسنه نمی‌توان به امنیت، عشق، احترام و ارزش و خود-شکوفایی فکر کرد. از این نظریه نتیجه می‌گیریم که هر چقدر هم که به شغل خود علاقه داشته باشید، تا زمانی که حقوق و دستمزد کافی نداشته باشد، بهتر است دور آن را خط بکشید. در مقابل، اگر شغلی فقط برای شما درآمد به همراه داشته باشید و هیچ علاقه‌ای به آن نداشته باشد، در آن شغل هرگز نمی‌توانید نیازهای سطح بالاتر خود را ارضاء کنید. بنابراین، انگیزه شغلی شما نباید صرفا علاقه به شغل یا فقط دستمزد آن باشد.

برای پیدا کردن یک شغل مناسب که هم درآمد خوب داشته باشد و هم در حوزه‌ی تخصص و علاقه‌ی شما جای بگیرد، می‌توانید به سایت‌های استخدام و کاریابی که دارای فیلترهای متعدد هستند و روزانه تعداد زیادی آگهی شغلی منتشر می‌کنند، مراجعه کنید.

نظریه‌ی نیازهای سه‌گانه‌ی مک‌کللند (McClelland’s Three Needs Theory)

نظریه‌ی نیازهای دیوید مک‌کللند (David McClelland) نیازهای انسان را به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌کند:

  • نیاز به قدرت
  • نیاز به دستاورد
  • نیاز به تعلق

نظریه‌ی انگیزشی هرزبرگ (Herzberg’s Motivation Theory)

نظریه‌ی هرزبرگ یا نظریه‌ی دو-عاملی پیشنهاد می‌کند که نیازهای فرد به دو دسته‌ی سلامت محیطی و انگیزشی تقسیم می‌شوند. منظور از سلامت محیطی، وضعیت محیط کار و محیط زندگی فرد شامل شرایط کاری، روابط در محیط کار و … است. عوامل انگیزشی مثل انگیزه شغلی فرد را ترغیب به بهتر کار کردن می‌کنند. بنابراین، شما در انتخاب شغلتان باید به محیط کار خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

۱۰ روش خود-انگیزشی برای افزایش انگیزه شغلی

انگیزه برای کار کردن، ثابت نیست؛ بعضی روزها حس کار کردن دارید و بعضی روزهای دیگر، هیچ جوره نمی‌توان شما را به کار وا داشت و اگر مجبور به انجام کاری باشید، صرفا آن را برای رفع تکلیف و بدون اهمیت قائل شدن برای نتیجه‌ی آن کار، انجام می‌دهید. در این بخش می‌خواهیم روش‌هایی را برای افزایش انگیزه‌ی کار کردن، به شما معرفی کنیم.

۱- از طریق ساده‌سازی، انگیزه‌ی خود را بالا ببرید

ساده کردن زندگی

شما می‌توانید با برنامه‌ریزی خلاقانه، زندگی خود را ساده کنید. با حذف کردن فعالیت‌هایی که انگیزه‌ی شما را بالا نمی‌برند یا سبب تهییج شما به انجام کار نمی‌شوند، تمام انرژی شما روی انجام کار و رسیدن به اهدافتان متمرکز کنیید.

وقتی ذهن شما پز از کارهایی باشد که می‌خواهید انجام دهید، انگیزه‌ی کمتری برای کار کردن خواهید داشت و نمی‌توانید روی کاری که انجام می‌دهید، متمرکز شوید. شما با انجام کارهای کمتر می‌توانید پیچیدگی را به سادگی تبدیل کنید. با این روش، زندگی شما متمرکز‌تر خواهد شد و افزایش تمرکز سبب افزایش انگیزه‌ی کار می‌شود.

برای افزایش انگیزه شغلی کارهای جزئی‌تر را با هم دیگر ترکیب کنید

به کارهایی که باید و می‌خواهید انجام دهید فکر کنید و کارهایی را پیدا کنید که می‌توانید آن‌ها را با هم دیگر ترکیب کرده و همزمان انجام دهید. برای این کار می‌توانید فهرستی از تمامی کارهای کوچکی که باید انجام دهید، تهیه کنید و یک زمان خاص، مثل یک آخر هفته برای انجام آن‌ها اختصاص دهید.

با این کار، در واقع تعدادی کار کوچکتر را با هم دیگر ترکیب و آن‌ها را به یک کار واحد تبدیل می‌کنید. این کار سبب می‌شود که انجام آن کارها برای شما ساده‌تنر شود و انگیزه‌ی بیشتری برای انجام آن‌ها پیدا کنید.

۲- روی دستاوردهای خود تمرکز کنید

یکی از چیزهایی که انگیزه را کاهش می‌دهد این است که موفقیت خود را بر اساس پیشرفتی که داشته‌ایم، اندازه نمی‌گیریم بلکه فاصله‌ی خود را تا رسیدن به اهدافمان، به عنوان معیار سنجش موفقیت خود قرار می‌دهیم.

اگر بتوانیم ذهنیت خود را عوض کنیم و آگاهی بیشتری از نحوه‌ی عملکرد مغز داشته باشیم، به راحتی می‌توانیم انگیزه‌ی خود برای کار کردن را تقویت کنیم. ما باید مغزمان را به گونه‌ای تمرین دهیم که روی حصول دستاوردهای جزئی تمرکز داشته باشد. این کار سبب خواهد شد تا روحیه‌ی بهتر و انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی مسیر خود داشته باشیم.

انگیزه شغلی خود را با جشن گرفتن برای موفقیت‌های خود، افزایش دهید

افزایش انگیزه از طریق جشن گرفتن موفقیت

به جای اینکه وضعیت خودتان را با شرایط ایده‌آلی که در ذهن دارید، مقایسه کنید، به این فکر کنید که از یک نقطه‌ی شروع خاص تا الان، چه دستاوردهایی داشته‌اید. به عنوان مثال، اگر هدف شما این است که تا پایان سال، ۵ مقاله‌ی علمی-پژوهشی بنویسید و تا نیمه‌ی سال فقط ۲ مقاله را نوشته‌اید، دو انتخاب پیش روی شما قرار دارد:

۱- می‌توانید روی این موضوع تمرکز کنید که هنوز ۳ مقاله‌ی دیگر برای نوشتن دارید.

۲- می‌توانید روی این موضوع تمرکز کنید که ۲ مقاله‌ی خود را نوشته‌اید.

گزینه‌ی دوم این امکان را به شما می‌دهد که برای موفقیت خود جشن بگیرید و در نتیجه، انگیزه‌ی شما برای تکمیل کار، افزایش میابد.

۳- اهداف قابل اندازه‌گیری برای خود تعریف کنید

شما با تعیین کردن هدف برای خود، انگیزه‌تان را بالا می‌برید و مغزتان را تمرین می‌دهید که فقط روی رسیدن به این اهداف، تمرکز کند. وقتی که پیشرفتی واقعی به سمت رسیدن به اهدافمان داشته باشیم، انگیزه‌ی ما برای کار کردن بیشتر خواهد شد.

تمامی ما حس می‌کنیم که در لحظه کجا هستیم، گذشته گذشته است و آینده هم هنوز نیامده. در لحظه‌ی حاضر، اگر احساس کنیم که در حال پیشرفت هستیم و مسیر درست را می‌پیماییم، می‌توانیم استفاده‌ی بهتری از زمان خود ببریم زیرا نمی‌توانیم زمان را متوقف کنیم و از آن‌جایی که در هر لحظه در حال پیشرفت هستیم، در مجموع می‌توان گفت که در حال نزدیک شدن به هدفمان می‌باشیم.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام امروز

در مقابل اگر از پیشرفت خود رضایت نداشته باشید و خودتان را با دیگران مقایسه کنید، ممکن است احساس بسیار بدی به شما دست دهد و انگیزه‌ی شما برای انجام کار، نابود شود.

برای افزایش انگیزه‌ی خود، اهداف ۹۰ روزه تعیین کنید

در رابطه با اهدافی که می‌خواهید در ۹۰ روز آینده به آن‌ها برسید، فکر کنید. از خود این سوال را بپرسید که معنای هر یک از این اهداف چیست. اهداف خود را بنویسید و میزان پیشرفت خود را در مقابل آن‌ها یادداشت کنید. شما باید مشخص کنید که رسیدن به هر یک از این اهداف، چه تأثیری در پیشرفت شخصی شما خواهد داشت.

۴- انگیزه شغلی خود را از گرفتن به بخشیدن تغییر دهید

بخشیدن به جای گرفتن

بعضی از مردم فقط به این فکر می‌کنند که شغل آن‌ها چه چیزهایی برای آن‌ها دارد. در واقع، این افراد فقط به خودشان فکر می‌کنند.

وقتی که طرز نگاه خود به چیزها را تغییر دهید، چیزهایی که به آن‌ها نگاه می‌کنید، تغییر می‌کنند. «وین دایر»، نویسنده‌ی آمریکایی

اگر با این دیدگاه که کار شما چه کمکی به دیگران خواهد کرد، به شغل خود نگاه کنید، ذهنیت شما از گرفتن به بخشیدن تغییر خواهد کرد. کمک به دیگران و جامعه، می‌تواند یک انگیزه‌ی درونی بسیار قوی برای کار کردن باشد.

۵- عادت‌های مثبت جدید در خود ایجاد کنید

گاهی اوقات، کوچکترین تغییرات، نتایج بسیار بزرگی به همراه دارند. وقتی می‌خواهید یک عادت جدید در خود ایجاد کنید، چیزی که خیلی اهمیت دارد، ثبات و تکرار است.

از طریق بارها انجام دادن یک کار جدید، مغز شما مسیرهای عصبی جدیدی شکل می‌دهد که سبب بهتر شدن شما در انجام آن کار می‌شوند. این خاصیت مغز، پلاستیسیتی نام دارد که اساس یادگیری مهارت‌ها است.

۶- برای افزایش انگیزه شغلی، انرژی خود را بالا ببرید

تنها زمانی می‌توانید کاری را انجام دهید که انرژی و حس و حال انجام آن کار را داشته باشید. برای اینکه انرژی یک کار را داشته باشید باید علاقه به آن کار در شما وجود داشته باشد. سطوح بالای انرژی، سبب رشد پیوسته و افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. یکی از بهترین روش‌های افزایش انرژی کار کردن، بهبود وضعیت خواب است.

۷- یک برنامه‌ی روزانه برای مطالعه داشته باشید

توضیح در رابطه با فواید مطالعه کردن، تکرار مکررات است. مطالعه‌ی روزانه، علاوه بر تمام فوایدی که دارد، انگیزه‌ی شما برای کار و زندگی را نیز بالا می‌برد. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که حداقل ۲۰ دقیقه در روز را به مطالعه اختصاص دهید. شاید اختصاص دادن زمان به مطالعه کردن کاری غیرمولد به نظر برسد ولی اثرات آن در درازمدت، کاملا مشهود خواهند بود.

۸- برای تقویت انگیزه شغلی به چیزهای بی‌اهمیت فکر نکنید

همه‌ی ما چیزهای بی‌اهمیتی در زندگی خود داریم که بخش زیادی از ذهن ما را به خود درگیر می‌کنند و انگیزه‌ی ما برای کار و زندگی را از بین می‌برند. فهرستی از این چیزهای بی‌اهمیت تهیه کنید و آن‌هایی را که می‌توانید، از زندگی خود حذف کنید.

۹- در اوقات فراغت خود کار نکنید

در اوقات فراغت خود کار نکنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای حفظ علاقه و انگیزه شغلی، مشخص کردن ساعات کار و اوقات فراغت و کار نکردن در اوقات فراغت است. حتی اگر عاشق یک کار باشید، نباید آن را به صورت ۲۴ ساعته انجام دهید زیرا شما را خسته و دلزده خواهد کرد. هر روز چند ساعتی را از کار فاصله بگیرید و اجازه دهید دلتان برای کار تنگ شود تا روز بعد، با انگیزه‌ی بیشتری از خواب بیدار شوید و سر کار بروید. اگر بخش زیادی از کار و ارتباطات کاری شما از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی است، برای کار خود حساب‌های کاربری مجزایی از حساب‌های کاربری شخصی خود داشته باشید.

۱۰- کارها را پشت گوش نیاندازید تا انگیزه شغلی شما افزایش یابد

برای اینکه انگیزه‌ی کافی برای انجام کارهای خود داشته باشید، هرگز کارهایتان را پشت گوش نیاندازید و اجازه ندهید کارها روی هم تلنبار شوند. هر زمان که باید کاری انجام شود، در اسرع وقت آن را انجام دهید و تا زمانی که آن کار انجام نشده است، نباید به چیز جدیدی فکر کنید.

جمع‌بندی

هر چیزی که شما را ترغیب به انجام کاری کند، انگیزه‌ای برای انجام آن کار است. انگیزه‌ها به دو دسته‌ی انگیزه‌های درونی (لذت بردن از انجام کار) و انگیزه‌های بیرونی (مثل پول، بیمه و …) تقسیم می‌شوند. سه نظریه‌ی مدیریتی برای نیازهای انسانی وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها، هرم نیازهای مزلو است. بر اساس این نظریه، باید شغلی داشته باشید که نه تنها پیش از هر چیزی، درآمد کافی برای تأمین نیازهای اولیه‌ی شما داشته باشد، بلکه به شما کمک کند تا پله پله، نیازهای سطح بالاتر خود را تأمین کرده و به خودشکوفایی برسید.

برای مشاهده‌ی حقوق و دستمزد ۱۴۰۰، کلیک کنید.

با استفاده از ۱۰ روشی که در بالا به شما معرفی کردیم، می‌توانید انگیزه شغلی خود را تقویت کنید و با انرژی و رغبت بیشتری به کار خود ادامه دهید تا دز شغل خود و البته، رسیدن به جایگاه انسانی والاتر، پیشرفت سریعی داشته باشید.

منبع

themuse

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه