گزارش حقوق و دستمزد؛ نگاهی جامع به بازار کار ایران

نوشته شده توسط نیلوفر مژدهی
زمان مطالعه: 7دقیقه
گزارش حقوق و دستمزد؛ نگاهی جامع به بازار کار ایران

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا کار می‌کنید؟ هر کس برای این پرسش جواب‌های متعددی در ذهن دارد؛ اما بدون شک دریافت حقوق و دستمزد یکی از اصلی‌ترین دلایل هر فرد برای کار کردن است. بدون دریافت درآمد کافی و مناسب، کمتر کسی حاضر است در مجموعه‌ای و برای فرد دیگری کار کند. اما سوال اصلی اینجاست که حقوق و دستمزد کافی چقدر است و چگونه تعیین می‌شود؟ آیا منبعی جامع مانند گزارش حقوق و دستمزد کارکنان در حوزه های مختلف و در سال‌های مختلف وجود دارد؟

از سال‌ها پیش، شورای عالی و وزارت کار تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با وضع قوانینی، از تضییع حقوق کارگران و کارمندان جلوگیری کرده و حداقلی برای حقوق دریافتی تعیین کنند. اما قطعا تفاوت شایانی بین افراد تازه‌کار و افراد باسابقه و یا مدیران و کارمندان وجود دارد. بنابراین مبالغی که در قراردادها ذکر می‌شود؛ بیشتر از هر چیز به عرف بازار برای آن شغل و سمت بستگی دارند.

از آنجا که دسترسی به اطلاعات تعداد کثیری از افراد شاغل برای شما ممکن نیست؛ تیم جاب ویژن با برگزاری نظرسنجی گسترده و ارائه گزارشی دقیق؛ علاوه بر ایجاد شفافیت و آگاهی درباره حقوق دریافتی کارکنان، این امکان را به شما می‌دهد که درباره تفاوت سطوح درآمدی مشاغل مختلف و سایر عوامل موثر بر حقوق، اطلاعات کافی کسب کنید. بدین ترتیب، می‌توانید از این گزارش هنگام مذاکره با کارفرما درباره تعیین حقوق و دستمزد ساعتی یا محاسبه میزان حقوق سال 1403 خود کمک بگیرید. در ادامه درباره نحوه تهیه گزارش، توضیحات ارائه شده در آن و میزان افزایش حقوق کارکنان در سال 1403 به ذکر نکاتی خواهیم پرداخت.

مروری بر گزارش‌های جاب ویژن

جاب ویژن پیش از این و در سال 97 گزارشی با موضوع شکاف بین حقوق درخواستی کارکنان و حقوق پرداخت شده توسط کارفرما منتشر کرده بود که در این گزارش از اطلاعات ثبت شده در دیتابیس‌های جاب ویژن استفاده شد. در ابتدای سال 99 هم نظرسنجی حقوق برنامه نویسان برگزار و گزارش نهایی آن منتشر شد.

در روزهای پایانی سال 99 تیم جاب ویژن برای اولین بار تصمیم گرفت با توجه به وضعیت اقتصادی و گسترش روزافزون بیماری کرونا و بیکاری حاصل شده از آن، گزارش جامعی با موضوع حقوق مشاغل مختلف در ایران در سال 1399 و میزان افزایش آن در سال 1400 منتشر کند. از آنجا که تا پیش از این مرجعی برای تعیین درآمد منصفانه وجود نداشت؛ بنا شد گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن از جامعیت کافی برخوردار باشد تا بتواند به ایجاد شفافیت در بازار کار کمک کرده و به کشمکش‌های کارمندان و کارفرمایان برای تعیین میزان افزایش حقوق پایان دهد.

با همین رویکرد؛ در آخرین روزهای سال 99، لندینگ نظرسنجی «میزان افزایش حقوق کارکنان در سال 1400» روی سایت جاب ویژن قرار گرفت. در این نظرسنجی شرکت‌کنندگان به سوالاتی درباره حقوق دریافتی سال 99 و انتظارشان برای افزایش آن در سال جدید، پاسخ می‌دادند. جاب ویژن تمامی اطلاعات را به صورت محرمانه حفظ کرده و آنها را برای مرحله بعد و استفاده در گزارش، صحت‌سنجی نمود.

لازم به ذکر است با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده این نظرسنجی، بیش از 100 هزار نفر وارد لندینگ این نظرسنجی شدند که پس از پالایش دقیق اطلاعات کسب شده و اطمینان از دقت آنها، از داده‌های بیشتر از 40 هزار نفر برای تهیه گزارش استفاده شد. این افراد از گروه‌های شغلی مختلف، با سوابق کاری و تحصیلی بسیار گسترده و از سطوح ارشدیت مختلف بودند. در نتیجه آمارها و گزارش به دست آمده؛ بخش کثیری از مخاطبان را پوشش می‌داد.

با توجه به استقبال‌های صورت گرفته از این گزارش، برگزاری نظرسنجی و اشتراک‌گذاری نتایج آن به رسمی هر ساله در جاب ویژن تبدیل شد. در ابتدای سال 1401، گزارش حقوق و دستمزد با بررسی نظرات حدود 50 هزار نفر، منتشر شد. در فروردین 1402 نیز شاهد انتشار گزارش سراسری حقوق و دستمزد بودیم که 74 هزار فرد شاغل در نظرسنجی مرتبط با آن شرکت کرده بودند. با فرا رسیدن سال 1403 نیز به زودی گزارش سالانه جاب ویژن منتشر خواهد شد. در این گزارش حقوق شغل های مختلف در ایران 1402 به تفکیک اندازه شهر و سطح ارشدیت و همچنین میزان حقوق درخواستی افراد برای سال 1403 اعلام خواهد شد. تفاوت این گزارش با جدول حقوق کارگران 1403 این است که در آن از داده‌های بازار کار استفاده شده و انتظارات واقعی کارجویان را به نمایش می‌گذارد.

در گزارش حقوق و دستمزد 1403 چه می‌خوانید؟

گزارش حقوق و دستمزد

می‌توان گفت در این گزارش، دو رویکرد کلی وجود دارد:

  • بررسی عوامل موثر بر افزایش حقوق و تاثیر آنها
  • مقایسه و بررسی افزایش درآمد بین گروه‌های شغلی متفاوت

در بخش اول، عواملی مانند جنسیت، شهر، نوع دانشگاه محل تحصیل، سطح ارشدیت، شهر محل اشتغال و سابقه کاری بررسی می‌شوند و می‌توانید ببینید این فاکتورها چگونه بر درآمد کارکنان در سال 1403 و انتظار آنها برای افزایش حقوق، تاثیر می‌گذارند. در ادامه هر کدام از این موارد جداگانه بررسی خواهند شد. در بخش دوم نیز، سطح درآمدی هر کدام از گروه‌های شغلی به تفکیک سطح ارشدیت و جغرافیا، مورد بررسی قرار گرفته است.

استفاده از نمودارهای استاندارد آماری یکی از مهم‌ترین نکات در مورد این گزارش است. در این نمودارها که تا حد امکان ساده‌سازی شده‌اند؛ تجمیع داده‌ها در دسته‌بندی‌های کمتر از 5%، 5 تا 25%، 25 تا 50%، 50 تا 75%، 75 تا 95% و بالاتر از آن به نمایش درآمده است. به این ترتیب می‌توانید حقوق و دستمزد دریافتی خود را با سایر افراد مشابه خود مقایسه کرده و ببینید از چند درصد این افراد؛ دریافتی بیشتر یا کمتری دارید. همچنین در این نمودارها، میانه به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته و درصد افزایش حقوق مورد انتظار برای این نقطه، نمایش داده شده است.

میانه مشخص شده در نمودارها، به این معناست که تعداد افرادی که کمتر از این میزان حقوق می‌گیرند؛ با تعداد افرادی که بیشتر از این میزان حقوق می‌گیرند برابر است. این داده آماری به خوبی جایگاه و توزیع درآمد در هر گروه را نشان می‌دهد.

تاثیر جنسیت بر حقوق و دستمزد

یکی از مواردی که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته؛ تفاوت میانگین حقوق در ایران برای زنان و مردان در شرایط مشابه است. با توجه به اهمیت این مسئله، در گزارش حقوق و دستمزد بخشی را به مقایسه حقوق دریافتی زنان و مردان در سال 1402 و افزایش مورد انتظار آنان در سال 1403 اختصاص می‌دهیم.

تاثیر شهر محل اشتغال بر حقوق و دستمزد

برای ملموس بودن گزارش و نمودارها، شهر محل کار را به سه گروه تقسیم‌بندی کردیم:

  • تهران
  • شهرهای بزرگ شامل: اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج و مشهد
  • شهرهای کوچک شامل تمام شهرها به جز شهرهای بزرگ ذکر شده و تهران

بطور معمول، شهر محل فعالیت یکی از معیارهای اساسی در میانگین درآمد مشاغل در ایران است. اغلب مواقع، درآمد شغل ها در تهران بیشتر از سایر شهرهای بزرگ و همچنین شهرهای کوچک‌تر است. در لیست منتشر شده، می‌توانید کمترین، بیشترین و میانه حقوق شغل های مختلف در ایران را در این سه دسته‌بندی مشاهده کنید.

رابطه درآمد و میزان تحصیلات

بسیاری از افراد بر این باورند که با ادامه تحصیل، به درآمد بالاتری دست پیدا خواهند کرد. اما این مسئله تا چه اندازه حقیقت دارد؟ بخشی از این گزارش، به بررسی حقوق مشاغل مختلف در ایران با توجه به سطح تحصیلات افراد می‌پردازد. افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی بر اساس میزان تحصیلات به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • دیپلم و پایین‌تر
  • کاردانی
  • کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکتری

در گزارش حقوق و دستمزد می‌توانید توزیع درآمدی هر کدام از این دسته‌بندی‌ها را به تفصیل مشاهده نمایید. در اینجا مانند قسمت قبل، تنها میانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تاثیر نوع دانشگاه بر درآمد

اهمیت قبول شدن در دانشگاه سراسری در بین مردم بر کسی پوشیده نیست. یکی از دلایلی که افراد را برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های سراسری ترغیب می‌کند؛ امید به داشتن حقوق و دستمزد بالاتر نسبت به فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌هاست. اما نتایج منتشر شده در گزارش میزان افزایش حقوق کارکنان در سال‌های گذشته، حقیقت دیگری را نشان می‌دهد.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر اساس نوع دانشگاه محل تحصیل به چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • دانشگاه سراسری
  • دانشگاه آزاد
  • دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و علمی-کاربردی
  • سایر

در گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن 1403 میزان حقوق درخواستی افراد در مشاغل مختلف به تفکیک دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی میزان درآمد به تفکیک سطح ارشدیت

قطعا سطح ارشدیت و سمت سازمانی، یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان درآمد مشاغل مختلف در ایران شمرده می‌شود. در این گزارش افراد به تفکیک سطح ارشدیت به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • کارمند
  • کارشناس
  • کارشناس ارشد
  • مدیر

تاثیر میزان سابقه کار بر درآمد

به طور قطع، با افزایش سابقه کاری، حقوق و دستمزد شما هم افزایش خواهد داشت. اما این افزایش چقدر خواهد بود؟ آیا تاثیر میزان سابقه کار بر دریافتی کارکنان به اندازه فاکتورهایی مانند جنسیت و یا شهر محل اشتغال است؟

دسته‌بندی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گزارش حقوق و دستمزد بر اساس سابقه کار به شکل زیر صورت می‌گیرد:

  1. کمتر از دو سال
  2. دو تا پنج سال
  3. پنج تا ده سال
  4. ده سال و بالاتر

مزایای شغلی مورد نظر کارکنان چیست؟

تا به حال شده برای استخدام در یک مجموعه، مزایا و امکاناتی به شما پیشنهاد شود که اهمیت حقوق و دستمزد را برای شما کم‌رنگ‌تر کند؟ با نگاهی به ماشین حساب حقوق و دستمزد جاب ویژن می‌توانید میزان حقوق دریافتی افرادی با موقعیت شغلی و سابقه کاری مشابه خود را مشاهده کنید. اما در سال‌های اخیر، کارفرماهای بیشتری اهمیت رضایت شغلی را درک کرده و در پی برطرف کردن نیازهای کارکنان خود برآمده‌اند. مخصوصا سازمان‌هایی که قادر به تامین حقوق‌های بالا نیستند؛ ترجیح می‌دهند با ارائه امکانات و مزایای شغلی به کارکنان، آنها را برای انتخاب مجموعه خود ترغیب کنند.

این مزایا، طیف گسترده‌ای از نهار و صبحانه، وام و پاداش، بیمه تکمیلی، اتاق بازی و… را شامل می‌شوند. اگر به آگهی استخدام شرکت‌های نوپا و استارتاپی در جاب ویژن نگاهی بیاندازید؛ می‌بینید که بیشتر آنها این امکانات را برای کارکنان خود فراهم کرده‌اند. در گزارش جاب ویژن میزان اهمیت مزایای مختلف نزد کارکنان و کارجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد. دانستن این اطلاعات به کارفرماها کمک می‌کند با ارائه امکاناتی که برای کارکنان ارجحیت دارند؛ رضایت آنان را بالا برده و حتی افراد را قانع کنند تا به جای انتخاب یک شغل پردرآمد در یک شرکت دیگر، با حقوق کمتر در مجموعه آن‌ها مشغول به کار شوند.

حقوق و دستمزد مشاغل مختلف چقدر است؟

حقوق و دستمزد مشاغل مختلف

مهم‌ترین پرسشی که در این گزارش به آن پاسخ داده می‌شود؛ میزان حقوق دریافتی مشاغل مختلف در سال 1402 و انتظار افراد برای افزایش حقوق در سال 1403 است. برای آنکه داده‌های گزارش از صحت و دقت بالایی برخوردار باشند؛ تنها اطلاعات مربوط به گروه‌های شغلی در گزارش قرار گرفته‌اند که تعداد بالایی از افراد شاغل در آن حوزه، در نظرسنجی شرکت کرده باشند. توزیع درآمدی هر کدام از گروه‌های شغلی، به تفکیک منطقه جغرافیایی (تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک) و سطح ارشدیت (کارمند، کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر) توسط نمودارهایی که در بخش‌های گذشته توضیح دادیم؛ به نمایش در می‌آیند.

در گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن، می‌توانید ببینید افراد مشابه شما (از نظر شغل، سمت سازمانی و جغرافیا) چه حقوقی دریافت می‌کنند و چند درصد از افراد، بیشتر یا کمتر از شما دریافتی دارند. همچنین می‌توانید مقدار عادلانه و عرف بازار برای افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ را متوجه شده و با خیالی آسوده قرارداد ببندید.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ این گزارش به شما اجازه می‌دهد حقوق و دستمزد مشاغل مختلف را با هم مقایسه کرده و با پردرآمدترین مشاغل آشنا شوید. این امکان، برای افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار کار را دارند و می‌خواهند بهترین مشاغل و فرصت‌های استخدامی را از لحاظ میزان حقوق انتخاب کنند، بسیار مفید و کارآمد است.

سخن پایانی

هر سال هنگام امضای قراردادهای جدید، شاهد ناراحتی و عدم اعتماد کارفرما و کارمندان نسبت به یکدیگر هستیم. نبود شفافیت و شایعات مربوط به رقم‌های دریافتی در سازمان‌های بزرگ هم به این مشکلات دامن می‌زند. هدف نهایی جاب ویژن از انتشار سالانه گزارش حقوق و دستمزد، این است که کشمکش‌های بین کارفرما و کارکنان در ابتدای سال جدید؛ کاهش یابد.

با توجه به دقت و صحت بالای گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن، این گزارش می‌تواند به مرجعی برای محاسبه حقوق مشاغل مختلف در ایران بصورت عادلانه، تبدیل شود. این گزارش، هر ساله با همراهی جمع کثیری از شما عزیزان تهیه و منتشر می‌شود و امیدواریم این روند در سال‌های آتی هم ادامه داشته و شاهد شکل‌گیری فضای کاری شفاف و آگاه درباره حقوق و دستمزد باشیم.

نویسنده

  • نیلوفر مژدهی

    نیلوفر هستم، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی. بخاطر عشقی که به کلمات داشتم، این رشته را انتخاب کردم و از همان دوران دانشجویی در کنار کارهای ترجمه، تولید محتوا را هم شروع کردم. این روزها به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و درباره مشاغل مختلف، بازار کار و موضوعات مشابه می‌نویسم. از اینکه می‌توانم زمان زیادی از روزم را به خواندن و نوشتن و غرق شدن در دنیای کلمات اختصاص بدهم، بی‌اندازه خوشحالم.

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه