21 کلمه‌ای که نباید در رزومه‌تان به کار ببرید!

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 9دقیقه
21 کلمه‌ای که نباید در رزومه‌تان به کار ببرید!

به گفته بسیاری از متخصصین منابع انسانی، شما تنها 30 ثانیه یا نهایت یک دقیقه فرصت خواهید داشت که به‌واسطه یک رزومه حرفه‌ای، توانایی‌ و مهارت خود را برای استخدام در موقعیت شغلی دلخواه، به کارفرما اثبات کنید. این فرصت طلایی تکرار نخواهد شد. در نتیجه، نوع نگارش رزومه و کلماتی که در آن استفاده می‌کنید، می‌تواند شما را به شغل رویایی‌تان نزدیک یا از آن دور کند. از طرف دیگر، کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، نیز به‌اندازه نوع کلمات به‌کاررفته در رزومه اهمیت خواهند داشت.

رزومه ساز

به همین دلیل قصد داریم در این مقاله از جاب ویژن به 21 کلمه‌ای که نباید در رزومه خود به کار ببرید، اشاره کنیم و درباره دلیل به‌کارنبردن هر یک از آن‌ها توضیح دهیم. اگر قصد دارید برای یک فرصت شغلی، رزومه ارسال کنید، قبل از ارسال تا انتهای مقاله همراه ما باشید. پس از آن، یک‌بار دیگر رزومه‌تان را بخوانید و مطمئن باشید که این 21 واژه را در هیچ بخشی از آن به کار نبرده‌اید.

کلماتی که هرگز نباید در رزومه خود استفاده کنید!

احتمالا شما هم در هنگام نوشتن رزومه تحصیلی یا کاری به‌صورت دستی، ساخت رزومه با استفاده از رزومه ساز فارسی یا رزومه ساز انگلیسی رایگان با خود فکر کرده‌اید که آیا نحوه نوشتن من صحیح است؟ آیا واژه‌ای که در این بخش به کار بردم، واژه درستی است یا نباید از آن استفاده می‌کردم؟

واقعیت این است که همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، نوع واژه‌های به‌کاررفته در رزومه، در موفقیت یا عدم موفقیت ما در پذیرش درخواست شغلیّ‌مان، تاثیرگذار خواهند بود.

در ادامه به 21 کلمه از کلماتی که هرگز نباید در رزومه خود استفاده کنید، اشاره خواهیم کرد.

1. بیکار

یکی از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، واژه «بیکار» است. تاریخ شروع و پایان کار برای هر عنوان شغلی در قسمت سوابق کاری، مشخص خواهد کرد که شما در حال حاضر بیکار هستید یا خیر. به همین دلیل نیازی نیست که به این موضوع به‌صورت مستقیم اشاره کنید.

2. سخت‌کوش و فعال

یک کارفرما امیدوار است نیرویی که قصد استخدام او را در سازمان خود دارد، سخت‌کوش و تلاشگر باشد، به‌موقع به سرکار بیاید و در محیط کار نیز باانگیزه و فعال باشد. ولی این موضوع چیزی نیست که با بیان آن در رزومه اثبات گردد. پس ضرورتی ندارد در رزومه به این موضوع تاکید کنید.

3. غلط املایی

حتما برای شما هم پیش آمده است که پیام یا نامه‌ای رسمی از فردی دریافت کرده و در آن متن با غلط یا غلط‌های املایی روبه‌رو شده باشید. در این صورت، چه تصوری نسبت به این فرد پیدا می‌کنید؟ حالا اگر از قبل این شخص را نشناسید و اولین ذهنیت شما قرار باشد از طریق این متن ایجاد شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
با این مثال حتما متوجه شده‌اید که نداشتن غلط املایی در رزومه چقدر اهمیت دارد. در نتیجه، یکی از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، غلط املایی است. به همین دلیل در پاسخ به سوال چگونه رزومه بنویسیم باید گفت که یکی از مهم‌ترین نکات، رعایت قواعد زبان فارسی و نداشتن غلط املایی است.

بنابراین، پیش از ارسال رزومه، حتما رزومه خود را چند بار بخوانید و از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود هم بخواهید که آن را بخواند و غلط‌های احتمالی رزومه را به شما گوشزد کند. داشتن غلط املایی، نشانه بی‌دقتی و توجه‌نکردن به جزئیات است و می‌تواند شما را از گردونه رقابت با دیگر کارجویان خارج کند.

مطلب مرتبط: راهنمای ساخت رزومه حرفه‌ای با رزومه‌ساز جاب ویژن

4. مایکروسافت آفیس

نمونه رزومه های حرفه‌ای از جمله قالب‌های رزومه انگلیسی و تمپلیت رزومه تحصیلی و همچنین متخصصین منابع انسانی بر گنجاندن لیستی از مهارت‌های مهم و کاربردی در رزومه تاکید می‌کنند.

این نکته که بخش مهارت‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه محسوب می‌شود، کاملا درست است. اما باید به این موضوع دقت کنید که منظور از نوشتن مهارت، هر نوع مهارتی نیست. مهارت‌های نوشته شده، باید علاوه بر مرتبط بودن با عنوان شغلی، شما را نسبت به بقیه کارجویان متمایز کند.
پس آشنایی با نرم‌افزارهایی مثل برنامه‌های office مهارت به‌حساب نمی‌آیند و مزیت نیستند؛ بلکه باید به آن‌ها تسلط داشته باشید؛ بنابراین، نیازی به نوشتن آن‌ها نیست.

5. اهداف

کلمات مرتبط با اهداف و برنامه‌های شغلی؛ یکی از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد

یکی دیگر از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، کلمات مرتبط با اهداف و برنامه‌های شغلی است. طبق توضیحات پیشین، استخدام‌کنندگان زمان اندکی را به خواندن هر رزومه اختصاص می‌دهند. به همین دلیل اصلا منطقی نیست که این زمان، صرف خواندن اطلاعات اضافی و غیرکاربردی مانند برنامه‌های آینده و اهداف شغلی‌تان شود.

اگر درهرحال اصرار به نوشتن این مطالب دارید، می‌توانید از یک کاور لتر استفاده نمایید و یا در متن ایمیل ارسالی خود به سازمان‌های موردنظر، به این نکات اشاره کنید.

یکی از سوالات متداول کارجویان این است که رزومه را با چه لحن و ادبیاتی باید بنویسیم؟ در پاسخ باید گفت که ادبیات رزومه انگلیسی و فارسی باید با لحنی رسمی نوشته شود. همچنین نباید در هنگام نگارش رزومه از کلمات محاوره‌ای، غیرمتعارف و یا ادبی و منسوخ استفاده کرد.

7. مدرک و گواهینامه

بسیاری از کارجویان تصور می‌کنند که کارفرمایان و مدیران منابع انسانی دنبال گواهینامه و مدارکی برای اثبات صحت اطلاعات آن‌ها هستند. اما واقعیت این است که اگر این افراد به مدارکی نیاز داشته باشند، با کارجویان تماس گرفته و از آن‌ها درخواست می‌کنند مدارکشان را ارسال کنند.

پس تا زمانی که به این موضوع تاکید نشده باشد، نیازی نیست که گواهینامه، مدرک و یا توصیه‌نامه مدیران قبلی خود را در فایل رزومه قرار دهید.

8. من، او، ما

یکی دیگر از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، من، او یا ما است. در حقیقت، یکی از نکات نوشتن رزومه انگلیسی و فارسی، عدم استفاده از اول‌شخص و سوم‌شخص است. این نحوه نوشتن رزومه اصلا مرسوم نیست. هنگامی که با زبان سوم‌شخص صحبت می‌کنید، مانند این است که فرد دیگری برای شما رزومه را نوشته است.

همچنین به‌جای این که بگویید من سرپرستی 10 کارشناس فروش را بر عهده داشته‌ام باید بنویسید: «سرپرستی تیم 10 نفره کارشناسی فروش».

9. کلمات اغراق‌آمیز

این موضوع، صحیح است که باید تلاش کنید در رزومه، خودتان را به بهترین شکل معرفی کنید. اما این مطلب، اصلا به معنای تایید بزرگ‌نمایی و عدم صداقت نیست. پس تمام تلاش خود را به کار ببرید که بزرگ‌نمایی نکرده و کلماتی اغراق‌آمیز به کار نبرید که قطعا نتیجه عکس خواهد داشت.

10. مهارت سطحی

یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام نوشتن رزومه به‌صورت دستی و یا ساخت رزومه آنلاین به آن توجه کنید، اضافه‌نکردن مهارت‌هایی است که تنها نام آن‌ها را شنیده‌اید یا به‌صورت سطحی یاد گرفته‌اید.
مثلا اگر دانشجوی معماری هستید و تنها با چند دستور از نرم‌افزارهای لومیون و رویت آشنایی دارید، نباید در رزومه خود به تسلط بر این نرم‌افزارها به‌عنوان یکی از مهارت‌های خود اشاره کنید.

11. وقت‌شناس

یکی دیگر از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، «وقت‌شناس» است. وقت‌شناس بودن برای کارمندان، یک مزیت رقابتی محسوب نمی‌شود. بلکه وظیفه نیروهای کاری، وقت‌شناسی و مدیریت زمان است.

پس بهتر است به‌جای استفاده از این عبارات و ویژگی‌های بدیهی در رزومه خود، به دستاوردها و موفقیت‌های کاری‌تان اشاره کنید و از این طریق، رزومه‌ای حرفه‌ای و متمایز بسازید.

12. کارشناس یا متخصص

قبل از این که بخواهید در نگارش رزومه خود از واژه‌هایی همچون کارشناس یا متخصص استفاده کنید، از خود بپرسید آیا واقعا من در این زمینه متخصص یا کارشناس هستم؟

اگر پاسختان به این سوال منفی است، به‌هیچ‌عنوان از این‌گونه واژه‌ها استفاده نکنید. اگر این کلمات را بنویسید، باید منتظر سوالات سخت و تخصصی در روز مصاحبه کاری خود باشید.

13. کلمات منفی

کلمات منفی؛ یکی از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد

یکی از مهم‌ترین کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد و بسیاری از کارجویان به آن توجه نمی‌کنند، کلمات منفی است. در هنگام نوشتن رزومه باید به این موضوع مهم دقت کنید که یک رزومه باید کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید را نشان دهد، نه آن کارهایی که قادر به انجامشان نیستید!

به‌عنوان‌مثال، اگر میزان تسلط شما به یک مهارت اندک است و در آن ضعیف هستید، بهتر است در رزومه خود اصلا نامی از این مهارت نبرید. اما گاهی دیده می‌شود که کارجویان، این مهارت را در رزومه خود نوشته‌اند و برای توصیف میزان تسلط خود از واژه‌هایی همچون ضعیف استفاده کرده‌اند.

باید خیلی صریح بگوییم که در صورت استفاده از این نوع واژه‌ها، احتمال پذیرش درخواست خود را به صفر می‌رسانید.

14. اطلاعات شخصی غیرضروری

نوشتن اطلاعات فردی غیرضروری مانند وضعیت خانوادگی و علایق شخصی در رزومه ضرورتی ندارد و می‌تواند تاثیری منفی در نظر کارفرمایان نسبت به ما داشته باشد. البته نوشتن اطلاعاتی مانند سن و وضعیت تاهل برای اغلب کارفرمایان ایرانی اهمیت دارد. اما در هنگام نوشتن رزومه انگلیسی برای شرکت‌های غیرایرانی باید به این موضوع دقت کنید که در برخی از کشورها نباید این اطلاعات در رزومه کاری نوشته شود.

15. آشنا بودن با همه مهارت‌ها

من، طراحی وب، فتوشاپ، PHP، NET و بسیاری از مهارت‌های دیگر را بلد هستم! در این جمله می‌توانید با تعداد دیگری از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، آشنا شوید.

به‌عنوان نمونه، تصور کنید که در بخش مهارت‌های رزومه انگلیسی برنامه نویس، یک لیست از انواع زبان‌های برنامه‌نویسی به‌عنوان مهارت‌های او نوشته شده باشد. اما در روز مصاحبه مشخص می‌شود که با بسیاری از آن‌ها آشنا نیست؛ تنها نام آن‌ها را شنیده است و به سوالات تخصصی که از او پرسیده می‌شود نمی‌تواند پاسخ دهد. به نظر شما، استخدام‌کنندگان با درخواست این فرد موافقت می‌کنند؟

به گفته بسیاری از کارشناسان منابع انسانی، بیشترین اطلاعات خلاف واقع در بخش مهارت‌های رزومه دیده می‌شود. احتمالا افراد تصور می‌کنند اگر فهرست بلند بالایی از مهارت‌های مختلف را در بخش مهارت‌های رزومه کاری خود وارد کنند، شانس موفقیت در مصاحبه و استخدام در موقعیت شغلی موردنظرشان بیشتر می‌شود.

اما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن یک مصاحبه موفق، در رزومه خود بسیار صادقانه درباره مهارت‌ها و توانایی‌های خود صحبت کنید. در این صورت، امکان دارد در ابتدا مدتی را به‌عنوان کارآموز به فعالیت بپردازید و سپس شما را استخدام کنند. یک احتمال دیگر هم این است که به‌صورت موقت در موقعیت شغلی پایین‌تری استخدام شوید و پس از کسب تجربه و ارتقای مهارت، در شغل موردنظر استخدام شوید.

اما اگر درباره مهارت‌هایتان صادقانه صحبت نکنید، کارفرما و مدیر منابع انسانی نسبت به شما حس بی‌اعتمادی پیدا می‌کنند. در این حالت، احتمال استخدام در فرصت‌های شغلی موردنظر، به صفر خواهد رسید.

16. سرگرمی‌های موردعلاقه

سرگرمی های مورد علاقه؛ کلماتی که نباید در رزومه ارسال کرد

کلمات نامرتبط به شغل موردنظر و شرایط موردنیاز آن برای استخدام نیز به‌عنوان کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، شناخته می‌شوند. پس سعی کنید برای این که تصور غیرحرفه‌ای بودن از رزومه شما برداشت نشود و در خطر ردشدن درخواست قرار نگیرید، از نوشتن کلمات نامرتبط مانند صحبت از سرگرمی‌های موردعلاقه خودداری کنید.

17. کلی‌گویی

هنگام که در رزومه خود از دستاوردهایتان صحبت می‌کنید، از کلی‌گویی بپرهیزید. کارفرمایان و مدیران منابع انسانی علاقه‌مندند که با زبان اعداد و ارقام با آن‌ها صحبت کنید. پس به‌جای این که از کلمات برای بیان دستاوردهایتان استفاده نمایید، سعی کنید با عدد و رقم، آن‌ها را نشان دهید.
مثلا به‌جای این که از افزایش درآمد سازمان قبلی به‌عنوان دستاورد خود صحبت کنید که اطلاعات دقیقی به کارفرما نمی‌دهد، می‌توانید از عبارت «افزایش درآمد 200 میلیونی سازمان»، استفاده نمایید. این مطلب درباره دستاوردهای دیگری مانند افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت و افزایش فروش نیز صدق می‌کند.

خواندن مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» در بلاگ جاب ویژن، اطلاعات بیشتری را درباره نحوه نوشتن سوابق کاری و دستاوردهای آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد.

18. دستاوردها

به‌جای این که بگویید موفق هستید، آن را نشان دهید و بگویید چطور به این موفقیت رسیده‌اید. یکی دیگر از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، صحبت از دستاورد به‌تنهایی است. به‌جای صحبت از دستاوردهایتان، آن را در رزومه خود به نمایش بگذارید. این کار بر روی مصاحبه کاری و تصمیم برای پذیرش درخواست شما، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اگر بخواهیم این کلمه را با کلی‌گویی در قسمت قبل ترکیب کنیم، باید بگوییم در گام اول باید دستاورد خود را به عدد و رقم تبدیل کنید. یعنی دستاورد خود را در موقعیت شغلی قبلی بنویسید و بگویید میزان آن چقدر بوده است. در گام بعدی باید توضیح دهید که چگونه به دستاورد موردنظر رسیده‌اید.

با یک مثال بهتر می‌توان این مطلب را توضیح داد. مثلا باید در رزومه خود به این موضوع اشاره کنید که با استفاده از تدوین استراتژی‌های جدید تولید محتوا و سئو توانسته‌اید در مدت 9 ماه، تعداد بازدیدکنندگان روزانه سایت را 40 درصد افزایش دهید که این میزان برابر با 200 نفر است.

19. زمان‌های بیکاری

زمان های بیکاری؛ یکی از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد

زمان بیکاری نیز یکی دیگر از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، محسوب می‌شود. به این نکته دقت کنید که اصلا نیاز نیست درباره فاصله‌های موجود بین موقعیت‌های شغلی قبلی خود و مدت‌زمان‌هایی که بیکار بوده‌اید، صحبت کنید.

البته این موضوع را می‌توانید با راهکارهای مناسبی هم پوشش دهید. مثلا می‌توانید این وقفه‌های ایجاد شده و زمان‌های بیکاری را با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط با رشته تخصصی و دریافت گواهینامه معتبر پر کنید و بدین ترتیب این‌گونه نشان دهید که در مدت‌زمان بیکاری، به آموزش و توسعه سطح کیفی خود پرداخته‌اید.

مطلب مرتبط: تعداد صفحات رزومه ایده‌آل؛ یک رزومه باید چند صفحه باشد؟

20. مسئولِ …

در هنگام نگارش رزومه نهایت تلاش خود را کنید که برای توضیح سوابق شغلی از جملاتی قدرتمند و همراه با انرژی و بار مثبت استفاده نمایید. برای این کار می‌توانید عنوان شغلی را با بیان نتایج و دستاوردهای آن تقویت کنید.

به‌عنوان‌مثال به‌جای این که صرفا بگویید «مسئول یا مدیر فروش باتجربه» هستید، می‌توانید با نوشتن عبارت «مدیر فروش منطقه‌ای با بیشترین درآمدزایی از طریق افزایش 35 درصدی درآمد سالانه حاصل از فروش» استفاده کنید.

بدین ترتیب می‌توانید با توضیح نتایج و دستاوردهای احتمالی خود، تجربه خود را نه فقط از طریق کلمات که به‌صورت کاملا عملی و اثبات شده نشان دهید.

21. نتیجه‌گرایی

یکی دیگر از کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، کلماتی صرفا نتیجه‌گرایانه و بی‌ارتباط با شغل موردنظر هستند. در واقع، اگر در نوشتن رزومه هدف خاصی را دنبال نکنید و قصد داشته باشید صرفا یک رزومه برای همه موقعیت‌های شغلی آماده کنید؛ بدون این که رزومه شما، بر روی شغل مورد نظرتان تمرکز داشته باشد، فقط یک رزومه کاری با کلماتی کم‌ارزش ساخته‌اید.

با این شیوه رزومه‌نویسی هرقدر هم که تخصص و مهارت بالایی داشته باشید، احتمال استخدام خود را به صفر کاهش می‌دهید.

جمع‌بندی و نکته پایانی

همان‌طور که گفته شد، کارفرمایان و مدیران منابع انسانی به دلیل مشغله کاری و تعداد زیاد درخواست‌های شغلی، زمان اندکی را به بررسی هر یک از رزومه‌های ارسالی اختصاص می‌دهند. به همین دلیل باید تا آنجا که امکان دارد از به‌کاربردن کلمات غیرضروری و غیرحرفه‌ای جلوگیری کرد تا استخدام‌کنندگان، زمان کافی برای توجه به نکات مهم، مهارت‌ها و دستاوردهای ما داشته باشند. علاوه بر این، استفاده از برخی کلمات ممکن است باعث ایجاد ذهنیت منفی در مدیران منابع انسانی شده و به رد درخواست ما منتهی شود.

به دلیل پیشگیری از این اتفاق، در این مقاله به کلماتی که نباید در رزومه استفاده کرد، اشاره کردیم. با رعایت این نکات و به‌کارنبردن این واژه‌ها می‌توانید رزومه‌ای استانداردتر و حرفه‌ای‌تر بسازید و شانس خود را برای استخدام در موقعیت شغلی دلخواهتان افزایش دهید.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت نداشتن تجربه یا وقت کافی برای ساخت یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای می‌توانید از رزومه ساز دوزبانه رایگان جاب ویژن استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید در کمترین زمان ممکن به‌صورت هم‌زمان، رزومه فارسی و رزومه انگلیسی رایگان بسازید و برای موقعیت‌های شغلی موردنظرتان ارسال نمایید.

منبع: glassdoor.com

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه