راهنمای ساخت رزومه حرفه‌ای با رزومه ساز دوزبانه و رایگان جاب ویژن

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
راهنمای ساخت رزومه حرفه‌ای با رزومه ساز دوزبانه و رایگان جاب ویژن

آیا می‌دانستید تنها 2 درصد از رزومه‌های ارسالی به مصاحبه دعوت می‌شوند و مسئول بررسی فقط 20 ثانیه برای بررسی رزومه شما زمان صرف می‌کند؟ متاسفانه بسیاری از کارجویان توانمند و باتجربه تنها به خاطر نداشتن رزومه حرفه ای مناسب و استاندارد هرگز به جلسه مصاحبه دعوت نمی‌شوند. اما نگران نباشید! با کمک رزومه ساز آنلاین جاب ویژن در چند دقیقه می‌توانید رزومه‌ای استاندارد به دو زبان فارسی و انگلیسی بسازید. در این مقاله علاوه بر سرویس رزومه ساز رایگان جاب ویژن، در مورد اصول نوشتن آن و نکات مهم ساخت رزومه حرفه ‌ای با شما صحبت می‌کنیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات بتوانید بهتر و سریع‌تر به شغل مناسب و دلخواهتان دست پیدا کنید. در ادامه با این مقاله از جاب ویژن همراه باشید.

رزومه ساز

چرا تنها 2 درصد از کارجویان به جلسه مصاحبه دعوت می‌شوند؟

براساس آمار و اطلاعات مندرج در سایت careersidekick، به‌طور میانگین برای هر موقعیت شغلی حدود 250 رزومه ارسال می‌شود که از این تعداد، تنها 4 الی 6 کارجو به مصاحبه دعوت می‌شوند و در نهایت یک نفر استخدام می‌شود. اما چطور می‌توانیم جزو 2 درصد برتری باشیم که به جلسه مصاحبه دعوت می‌شوند؟ این چند رزومه چه ویژگی و برتری نسبت به بقیه داشته‌اند؟

موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایل دعوت نشدن شما به مصاحبه حضوری است:

رزومه غیراستاندارد، مبهم و غیرحرفه‌ای

رزومه کاری اولین برخورد و مواجهه غیرمستقیم شما با کارفرما است. قالب رزومه غیراستاندارد و غیرحرفه‌ای تاثیر بدی روی وجهه شما می‌گذارد و هرچقدر هم باتجربه باشید شما را به عنوان فردی غیرحرفه‌ای به کارفرما نشان می‌دهد. پس قبل از هرچیز با ساخت رزومه حرفه ای در قالبی استاندارد به کارفرما نشان دهید که متخصص و باتجربه هستید. با استفاده از رزومه ساز دوزبانه رایگان جاب ویژن در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای داشته باشید.

ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی غیر مرتبط

برای این‌‎که بتوانید سریع‌تر شغل موردنظرتان را پیدا کنید و به مرحله استخدام برسید، توصیه می‌کنیم از ارسال رزومه به صورت رندوم و همزمان برای چند موقعیت شغلی خودداری کنید. اطلاعات مربوط به هر موقعیت شغلی و شرح وظایف را به دقت مطالعه کنید و تنها در صورتی که کاملا واجد شرایط هستید، برای شغلی درخواست ارسال کنید. این کار به شما کمک می‌کند تمرکز بیشتری روی موقعیت شغلی دلخواهتان داشته و با صرف هزینه و انرژی کمتری به شغل مطلوبتان برسید.

سیستم هوشمند انطباق رزومه

معرفی رزومه ساز جاب ویژن

یکی از خدمات ویژه سایت کاریابی جاب ویژن، پیشنهاد مرتبط‌ترین فرصت‌های شغلی با توجه به رزومه و سوابق کاری شماست. همین طور قبل از ارسال آن، به کمک سیستم هوشمند انطباق می‌توانید از میزان انطباق رزومه خود با هر موقعیت شغلی مطلع شوید. به این ترتیب، با ارسال درخواست برای مرتبط‌ترین موقعیت‌های شغلی، شانس دیده شدن و دعوت به مصاحبه خود را افزایش خواهید داد.

مطلب مرتبط: بررسی رایج‌ترین خطاهای رزومه‌نویسی و نحوه اصلاح آن‌ها

رزومه ساز جاب ویژن چیست؟

رزومه ساز، یکی از خدمات و ابزارهای رایگان سایت جاب ویژن است که امکان ساخت رزومه‌ حرفه‌ ای، استاندارد و در عین حال زیبا را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته رزومه استاندارد و زیبا لزوما منجر به استخدام شما نمی‌شود؛ اما شانس دیده شدن و دعوت شما به مصاحبه حضوری را به مراتب بالاتر می‌برد. همین‌طور ساخت همزمان رزومه انگلیسی و افزودن امکانات ویژه مثل لینک نمونه کار و فایل صوتی هم از جمله مواردی است که باعث تقویت و اعتبار بیشتر رزومه شما می‌شود.

ویژگی‌های رزومه‌ساز جاب ویژن شامل موارد زیر است:

  • تکمیل و ساخت همزمان رزومه فارسی و انگلیسی به طور خودکار
  • امکان همیشگی ویرایش و آپدیت
  • امکان دانلود و استفاده به عنوان رزومه شخصی
  • امکان به اشتراک‌گذاری از طریق لینک آدرس یکتا
  • امکان افزودن لینک نمونه کار
  • امکان اضافه کردن فایل معرفی صوتی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • قالب رزومه استاندارد و حرفه‌ای و درعین حال زیبا و شکیل

چطور از رزومه ساز رایگان جاب ویژن استفاده کنیم؟

کار با رزومه ساز بسیار راحت و آسان است و فقط چند دقیقه از شما وقت می‌گیرد. تنها کافی است پس از ثبت نام در سایت جاب ویژن، به صفحه رزومه ساز مراجعه کنید و با درج اطلاعات شخصی و سوابق حرفه‌ای در چند دقیقه رزومه‌ای استاندارد با فرمت و قالب حرفه‌ای داشته باشید. یکی از مزیت‌های رزومه ساز جاب ویژن، دوزبانه بودن آن است و همزمان که اطلاعات خود در فرم خام رزومه را تکمیل می‌کنید، رزومه ساز انگلیسی اطلاعات را به صورت خودکار ترجمه و در رزومه انگلیسی وارد می‌کند. به این ترتیب، دیگر نیازی به ترجمه رزومه به انگلیسی نخواهید داشت.

مراحل ساخت رزومه حرفه ای عبارتند از:

  • ورود یا ثبت نام حساب کاربری
  • مراجعه به صفحه رزومه ساز
  • تکمیل اطلاعات شخصی و حرفه‌ای
  • ثبت نهایی و ساخت رزومه دو زبانه انگلیسی-فارسی

مراحل درج اطلاعات در رزومه ساز دو زبانه

مراحل ساخت رزومه آنلاین چندان پیچیده نیست و با مراجعه به صفحه رزومه ساز می‌توانید نمونه رزومه کاری را مشاهده کنید. با‌این‌حال، برای اینکه بهتر و بیشتر با روند کار آشنا شوید، مراحل تکمیل اطلاعات در رزومه ساز جاب ویژن را به ترتیب توضیح می‌دهیم. پس از مراجعه به صفحه رزومه ساز و کلیک روی ساخت رزومه با این صفحه روبرو می‌شوید:

1. اطلاعات شخصی و پایه

در این بخش، اطلاعات اولیه مثل مشخصات فردی، اطلاعات تماس، گروه شغلی مورد نظر و حداقل حقوق درخواستی را وارد کنید.

یکی از مزایای مهم رزومه ساز انگلیسی و فارسی جاب ویژن این است که برای ساخت رزومه رایگان انگلیسی نیازی به ترجمه محتوا ندارید. هم‌زمان که اطلاعاتتان را به فارسی وارد می‌کنید، این اطلاعات به طور همزمان و خودکار به انگلیسی نیز ترجمه و رزومه انگلیسی ساخته می‌شود.

اهمیت تکمیل بخش گروه شغلی

در انتهای صفحه در قسمت «گروه شغلی»، می‌توانید از منوی موجود، حداکثر 3 مورد را انتخاب و به رزومه‌تان اضافه کنید. گروه شغلی را دقیق و کاملا مرتبط انتخاب کنید؛ چراکه سیستم هوشمند جاب ویژن و پیشنهاد موقعیت‌های شغلی، براساس همین انتخاب‌ها عمل می‌کند. همچنین اگر بعد از مدتی گروه و زمینه شغلی‌تان تغییر کرد می‌توانید با ویرایش این بخش و افزودن گروه شغلی جدید، پیشنهادات شغلی مرتبط را مشاهده کنید.

بعد از تکمیل این صفحه روی ادامه تکمیل رزومه کلیک کنید تا به صفحه بعد بروید.

2. تحصیلات دانشگاهی

در این صفحه از مراحل ساخت رزومه حرفه ای، با کلیک روی افزودن سابقه تحصیلی می‌توانید اطلاعات تحصیلی شامل مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، نام دانشگاه، تاریخ شروع و اتمام تحصیل خود را وارد کنید. در صورتی که تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) هم دارید با کلیک روی افزودن سابقه تحصیلی می‌توانید تحصیلات دیگرتان را نیز به ترتیب وارد کنید. توجه داشته باشید که تحصیلاتتان را به ترتیب زمانی معکوس وارد کنید؛ یعنی ابتدا آخرین مدرک تحصیلی‌تان را بنویسید و بعد به تحصیلات قبل‌تر اشاره کنید.

البته اگر ترتیب زمانی را رعایت نکردید هم ایرادی ندارد؛ سیستم هوشمند رزومه ساز جاب ویژن به طور خودکار و براساس زمان شروع و پایان تحصیل، آن‌ها را به‌ترتیب زمانی معکوس مرتب می‌کند.

سپس روی دکمه ادامه تکمیل رزومه کلیک کنید.

3. سوابق شغلی و تجارب حرفه‌ای

تجربیات و سوابق کاری‌تان را با کلیک روی دکمه افزودن سابقه کاری جدید می‌توانید در این صفحه اضافه کنید. عنوان شغلی، نام سازمان، زمینه فعالیت و تاریخ شروع و اتمام همکاری از جمله اطلاعاتی است که در این قسمت از رزومه حرفه ای باید تکمیل کنید. سوابق شغلی را نیز مانند سوابق تحصیلی به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین بنویسید و با آخرین شغلی که داشتید شروع کنید.

در انتهای این صفحه قسمتی برای شرح وظایف و دستاوردهای شغلی وجود دارد. توصیه می‌کنیم حتما این بخش را با دقت کامل کنید؛ چون اطلاعات دقیق‌تری از تجربیات کاری شما به کارفرما می‌دهد که می‌تواند باعث تمایز رزومه شما از سایرین شود.

4. مهارت‌ها + لینک نمونه کار

در این بخش از ساخت رزومه کاری رایگان، مهارت‌های زبانی، میزان آشنایی با نرم‌افزارها و هرنوع مهارت تکمیلی دیگری که دارید را وارد کنید. اگر به جز زبان انگلیسی با زبان دیگری آشنایی دارید، با کلیک روی دکمه «افزودن»، می‌توانید سطح مهارت خود در آن زبان را نیز مشخص کنید.

برای افزودن مهارت‌های نرم‌افزاری می‌توانید از منوی جستجوی نرم‌افزار استفاده کنید و نرم‌افزار مربوطه و میزان آشنایی با آن را مشخص کنید. میزان آشنایی با نرم‌افزارهای مختلف به ویژه نرم‌افزارهای مرتبط با موقعیت شغلی کنونی، از جمله مواردی هستند که هنگام بررسی رزومه‌ها به آن توجه زیادی می‌شود و می‌تواند باعث دعوت شدن یا نشدن شما به مصاحبه شود. البته توصیه می‌کنیم موقع تکمیل این بخش کاملا صادق و شفاف باشید؛ نه خودتان را دست‌کم بگیرید و نه در توانایی‌هایتان اغراق کنید. در صورتی که مهارت دیگری دارید که بر عملکرد شغلی‌تان تاثیر مثبتی دارد در بخش مهارت‌های تکمیلی می‌توانید به آن اشاره کنید.

امکان ارسال نمونه کار برای کارفرما

یکی از امکانات ویژه این بخش، امکان درج لینک نمونه کار است. در مورد بسیاری از موقعیت‌های شغلی مثل برنامه‌نویسی، گرافیک، عکاسی و تولید محتوا، قرار دادن لینک نمونه کار در رزومه به تسریع روند گزینش و استخدام شما کمک زیادی می‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم از این امکان استفاده کنید و رزومه‌تان را غنی‌تر کنید.

5. بخش آخر: اطلاعات تکمیلی + معرفی صوتی

تبریک می‌گوییم. رزومه شما تقریبا آماده است! در آخرین بخش می‌توانید هرگونه اطلاعات تکمیلی که به نظرتان باعث تقویت و متمایز شدن رزومه می‌شود را اضافه کنید.

در قسمت «درباره من» در چند خط کوتاه می‌توانید خود و تجربیات کاریتان را به کارفرما معرفی کنید. از آنجا که مسئول بررسی رزومه‌ها معمولا زمان بسیار کوتاهی صرف خواندن رزومه شما می‌کند افزودن این توضیح کوتاه می‌تواند به دیده شدن شما کمک بیشتری بکند.

دوره‌های آموزشی، جوایز و افتخارات، کتاب‌ها و مقالات و فعالیت‌های داوطلبانه از جمله بخش‌های دیگر این صفحه هستند. تکمیل اطلاعات این بخش ضروری نیست؛ اما به کامل‌تر شدن و تقویت رزومه کاری شما کمک زیادی می‌کند.

علاوه بر این، در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید عکس رسمی خود را نیز به رزومه اضافه کنید. حتما از عکس رسمی و پرسنلی استفاده کنید و از قرار دادن تصاویر غیرسمی و صمیمی و نامناسب اکیدا خودداری کنید.

مطلب مرتبط: 21 کلمه‌ای که نباید در رزومه‌تان به کار ببرید!

معرفی صوتی و مزایای آن

معرفی صوتی رزومه ساز جاب ویژن

یکی دیگر از امکانات ویژه و متمایز رزومه ساز جاب ویژن برای ساخت یک رزومه حرفه ای، امکان معرفی صوتی است. در این بخش می‌توانید خود را در قالب فایل صوتی حداکثر 2 دقیقه‌ای به کارفرما معرفی کنید.

افزودن فایل معرفی صوتی چندین مزیت مهم دارد:

  • روند گزینش و دعوت به مصاحبه را کوتاه‌تر می‌کند. در صورتی که مسئول گزینش و بررسی رزومه‌ها فرصت کمی داشته باشد، می‌تواند در دو دقیقه به مهم‌ترین نکات رزومه شما پی ببرد و تصمیم بگیرد شما را به مصاحبه دعوت کند.
  • شناختی بهتر و ملموس‌تر به کارفرما می‌دهد؛ به ویژه در مشاغلی مثل فروشندگی و مشاغل مرتبط با بازاریابی که فن بیان اهمیت زیادی دارد، ارسال فایل معرفی صوتی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی کارفرما بگذارد.

در انتها روی پایان ثبت رزومه کلیک کنید و تمام! رزومه دو زبانه شما ساخته شد و در پروفایل شما قرار گرفت.

امکان به اشتراک گذاری و دانلود رزومه حرفه ای

اکنون با مراجعه به پروفایل خود می‌توانید رزومه‌تان را مشاهده و در صورت لزوم آن را ادیت و به‌روزرسانی کنید. همچنین می‌توانید با دانلود فرمت رزومه حرفه ای، از آن به عنوان رزومه شخصی استفاده کنید.

در ضمن، با کلیک روی آیکون اشتراک‌گذاری در بالای پروفایل و کپی کردن آدرس یکتای رزومه خود می‌توانید آن را با افراد مختلف به اشتراک بگذارید.

رزومه جاب ویژن، رزومه‌ای کامل و استاندارد است و اگر تمام بخش‌ها را به طور کامل و دقیق پر کرده باشید نیاز به رزومه دیگری نخواهید داشت. با این حال، در صورتی که رزومه شخصی دارید می‌توانید فایل آن را بارگذاری کرده و به پروفایلتان اضافه کنید. به این ترتیب هنگامی که برای موقعیت شغلی درخواست همکاری ارسال می‌کنید، هر دوی آن‌ها برای کارفرما ارسال می‌شود.

چگونه رزومه حرفه ای بنویسیم؟ نکات مهم در مورد رزومه نویسی

نکات نوشتن رزومه حرفه ای

رزومه‌نویسی یک هنر است و برای پیدا کردن شغل دلخواه، علاوه بر تجربیات و توانمندی‌های مرتبط، لازم است مهارت رزومه نویسی را هم بلد باشید. رزومه ساز جاب ویژن با ارائه قالب آماده، بخش زیادی از این نگرانی را برطرف می‌کند؛ با این حال، خوب است هنگام نگارش رزومه حرفه ای نکات زیر را حتما در نظر داشته باشید:

  • از قالب رزومه استاندارد استفاده کنید. با کمی جستجو در فضای وب می‌توانید ده‌ها قالب استاندارد و حرفه‌ای برای نوشتن رزومه پیدا کنید.
  • از فونت ساده و استاندارد برای نوشتن رزومه در فایل ورد (word) استفاده کنید. فونت‌های فارسیB Nazanin  وB zar  از جمله فونت‌های رسمی و استاندارد به حساب می‌آیند.
  • لحن و نوشتار در کل رزومه یکسان باشد. لحن رسمی و ادبی بهترین نوشتار برای رزومه‌نویسی است.
  • از ضمیر «من» در نوشتن یک رزومه حرفه ای استفاده نکنید و سعی کنید توضیحاتتان تیتروار و بدون ارجاع شخصی باشد.
  • توضیحاتتان کوتاه و گویا باشد و ترجیحا با بولت گذاری و تیتروار به موارد مهم اشاره کنید. از توضیحات طولانی و خسته کننده خودداری کنید؛ در صورتی که به جلسه مصاحبه دعوت شوید فرصت کافی برای این توضیحات را خواهید داشت.
  • رزومه‌تان در یک صفحه و حداکثر دو صفحه نوشته شود. در صورتی که سوابق کاری‌تان در دو صفحه جا نمی‌شود، سوابق متفرقه و غیرمرتبط با موقعیت شغلی درخواستی را حذف کنید.
  • در بخش اطلاعات تماس، ایمیل رسمی و کاری‌تان که ترجیحا شامل نام و نام خانوادگی‌تان باشد را بنویسید و از نوشتن آدرس ایمیل‌های شخصی با اسامی غیررسمی و نامناسب خودداری کنید.
  • از آپدیت بودن اطلاعات تماس خود مطمئن شوید و اگر شماره تماس، ایمیل یا آدرستان تغییر کرده حتما رزومه را ویرایش کنید.
  • پس از تکمیل رزومه آن را چندین بار بخوانید تا هیچ گونه غلط املائی و دستورزبانی وجود نداشته باشد. غلط املائی ظاهری بسیار غیرحرفه‌ای به رزومه کاری شما می‌‎دهد.
  • سوابق کاری را به ترتیب زمانی معکوس بنویسید؛ یعنی از آخرین شغل شروع کنید و به ترتیب زمانی به عقب بروید.
  • در صورتی که سال‌ها تجربه کاری دارید تمرکز اصلی را بر تجربیات 10-15 سال اخیر قرار دهید.
  • اطلاعاتتان متمرکز و جهت‌دار باشد. از نوشتن اطلاعات غیرمرتبط با موقعیت شغلی درخواستی خودداری کنید و تنها به سوابق و اطلاعاتی اشاره کنید که در راستای موقعیت شغلی باشند.

پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله «راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن برای تسلط بیشتر بر نکات رزومه نویسی از دست ندهید!

سخن آخر

نوشتن رزومه استاندارد و حرفه‌ای دغدغه اغلب کارجویان است و به مانعی در مسیر دستیابی به شغل ایده‌آل تبدیل شده است. در این مقاله با آموزش نوشتن رزومه حرفه ای و نحوه کار با سرویس رزومه ساز جاب ویژن تلاش کردیم این دغدغه را برای شما رفع کنیم تا با خیالی آسوده، موقعیت‌های شغلی موردنظرتان را جستجو کنید. نظر شما چیست؟ آیا تابه حال از رزومه ساز جاب ویژن استفاده کرده‌اید؟ به نظرتان چه نکته یا اطلاعاتی می‌تواند به دیده شدن رزومه کاری کمک بیشتری بکند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهاداتتان را در مورد رزومه ساز و همینطور اصول رزومه‌نویسی با ما در میان بگذارید.

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه