تعداد صفحات رزومه ایده‌آل؛ یک رزومه باید چند صفحه باشد؟

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 8دقیقه
تعداد صفحات رزومه ایده‌آل؛ یک رزومه باید چند صفحه باشد؟

احتمالا تابه‌حال بارها این جمله را از افراد مختلف شنیده‌اید که یک رزومه ایده‌آل باید حتما یک صفحه باشد. اما اگر سال‌ها در یک حوزه مشخص کار کرده و سوابق کاری زیادی داشته باشید، باید چه کار کنید؟ یا برعکس، اگر تازه فارغ‌التحصیل شده باشید و هنوز به‌اندازه‌ای مهارت و تجربه کسب نکرده‌اید که یک صفحه را پر کنید، چطور؟ این چالش‌ها دو سوال اساسی را در ذهن ایجاد می‌کنند. این که واقعا یک رزومه استاندارد باید چند صفحه باشد؟ و آیا تعداد صفحات رزومه کاری می‌تواند بیشتر از یک صفحه باشد؟

رزومه ساز

در مقاله پیش رو به این سوال پاسخ خواهیم داد که در چه زمانی و چرا باید رزومه شما یک‌صفحه‌ای، دوصفحه‌ای و سه‌صفحه‌ای یا بیشتر باشد؟ و در نهایت با گفتن چند نکته به شما کمک خواهیم کرد که رزومه خود را به طول مناسب برسانید.

یک رزومه کاری را باید در چند صفحه بنویسیم؟

تعداد صفحات رزومه ایده‌ آل

اگر برای پاسخ به این سوال از گوگل کمک بگیرید، با نظرات متناقضی روبه‌رو خواهید شد. برخی از کارشناسان و متخصصین امر بر پایبندی به قانون طلایی رزومه نویسی تک صفحه‌ای تاکید می‌کنند. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که این کار اولویت دارد؛ ولی ضروری نیست. اما کدام یک از این دیدگاه‌ها صحیح است؟

بنا به گفته جنیفر جانسون که یکی از رزومه نویسان حرفه‌ای و استخدام‌کنندگان باتجربه است، استاندارد رزومه یک‌صفحه‌ای، دیگر در بازار کار امروزی قابلیت اجرایی ندارد. به اعتقاد او، کارجویان باید بر بهینه‌سازی کلمات کلیدی تمرکز کنند؛ به این معنی که رزومه باید ترکیبی از مهارت‌های آن‌ها و اصطلاحات مرتبط با موقعیت شغلی موردنظر باشد.

محدودشدن رزومه افراد جویای کار به یک صفحه، در بسیاری از موارد ممکن است باعث حذف کلمات کلیدی مهم و فیلترشدن رزومه آن‌ها در اسکن ATS شود و بدین ترتیب فرصت‌های طلایی استخدام را از دست بدهند.

واقعیت این است که قانون جادویی و خاصی برای تعداد صفحات یک رزومه استاندارد وجود ندارد؛ بلکه طول یک رزومه به عوامل مختلفی از جمله رشته تحصیلی، تجربه کاری و موقعیت شغلی موردنظر، وابسته است که در ادامه مقاله درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

چه زمانی رزومه شما باید یک صفحه باشد؟

رزومه خود را باید به یک صفحه محدود کنید اگر:

• قصد دارید اولین رزومه حرفه‌ای خود را بنویسید.
• صنعت یا موقعیت شغلی موردنظرتان، از شما رزومه تک صفحه‌ای می‌خواهد.
• به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید.

چرا رزومه شما باید یک صفحه باشد؟

همان‌طور که گفته شد، تعداد صفحات رزومه کاری به شرایط مختلفی بستگی دارد. رزومه یک‌صفحه‌ای هم در بعضی از موقعیت‌ها بهترین گزینه ممکن است. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود از این نوع رزومه استفاده کنیم، اشاره خواهیم کرد.

امکان خواندن سریع رزومه

رزومه‌های یک‌صفحه‌ای را می‌توان به‌سرعت توسط چشم انسان اسکن کرد و به‌آسانی خواند. به همین دلیل یک صفحه می‌تواند طول رزومه استاندارد برای رویدادهای حضوری مانند نمایشگاه‌های کار و رویدادهای شبکه‌سازی باشد.

خالی نبودن رزومه در صورت نداشتن سابقه کار

اگر باوجود نداشتن سابقه کار، یک رزومه دو صفحه‌ای نوشته‌اید، احتمالا رزومه شما شامل کلمات و اطلاعاتی غیرمرتبط به موقعیت شغلی موردنظرتان است و آن‌ها را صرفا برای پرکردن فضای خالی به کار برده‌اید. در این صورت، باید با حذف اطلاعات اضافی و تنها نوشتن تجربیات و مهارت‌های مرتبط با شغل موردنظر، تعداد صفحات رزومه خود را به یک صفحه کاهش دهید.

نداشتن تجربه کاری مرتبط به دلیل تغییر شغل

اگر قصد تغییر شغل یا تغییر حوزه کاری خود را دارید، بعید است که تجربه‌های کاری شما در گذشته با موقعیت شغلی موردنظرتان مرتبط باشند. اگر در این شرایط هستید، بهتر است با نوشتن رزومه‌ای یک‌صفحه‌ای، بر روی مهارت‌ها و توانایی‌های مرتبط خود تمرکز کنید. در این موقعیت، انتخاب یک رزومه عملکردی می‌تواند گزینه مناسب‌تری برایتان باشد.

برای آشنایی بیشتر با انواع رزومه و نحوه نوشتن یک رزومه کاری استاندارد، می‌توانید مقاله «راهنمای جامع رزومه‌نویسی برای کارجویان» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

سابقه کاری محدود یا نداشتن سابقه کاری تازه فارغ‌التحصیلان

مطلبی که گفته شد، درباره افرادی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند نیز صدق می‌کند. قطعا به دلیل تجربه اندک این افراد، تعداد صفحات رزومه آن‌ها نمی‌تواند دو صفحه باشد. البته برخی از تازه فارغ‌التحصیلان، چندین دوره کارآموزی را گذرانده‌اند و دارای تجربه کار داوطلبانه، فعالیت‌های فوق‌برنامه دانشجویی یا چاپ مقاله هستند که می‌توانند این موارد را جایگزین تجربه کاری کنند.

چه زمانی رزومه شما باید دو صفحه باشد؟

چه زمانی تعداد صفحات رزومه شما باید دو صفحه باشد؟

در پاسخ باید گفت که طول رزومه استاندارد سال 2022 در اغلب موارد، دو صفحه است تا بتواند همه کلمات کلیدی، سوابق کاری، تجربه و مهارت‌های شما را در رزومه جای دهد.

از جمله زمان‌هایی که باید از یک رزومه دو صفحه‌ای استفاده کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یک کارجوی تازه‌کار نیستید.
• به‌اندازه‌ای مهارت، تجربه و کلمات کلیدی مرتبط دارید که بتوانید حداقل 1.5 صفحه را پرکنید.
• رزومه خود را به‌صورت آنلاین ارسال می‌کنید.
• رزومه را به یک مدیر منابع انسانی تحویل می‌دهید.

اگر نگران هستید که در صورت نوشتن یک رزومه دوصفحه‌ای، استخدام‌کنندگان نتوانند در چند ثانیه، تمام اطلاعات مهم درباره سوابق کاری و تحصیلی شما را بخوانند، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که بررسی این افراد پس از این که اسکن ATS تطبیق رزومه شما با موارد موردنیاز را تایید کرد، انجام خواهد شد.

در واقع، طبق آمارهای موجود، اگر بتوانید مرحله اسکن ATS را با موفقیت پشت سر بگذرانید، محدودیت زمانی کمتری وجود خواهد داشت و در این حالت، امکان این که مدیران منابع انسانی، یک رزومه دوصفحه‌ای را ترجیح دهند، بسیار بیشتر خواهد بود.

چرا تعداد صفحات رزومه شما باید دو صفحه باشد؟

یک رزومه دو صفحه‌ای به شما کمک خواهد کرد که بتوانید پیشرفت شغلی خود را به کارفرمایان و استخدام‌کنندگان نشان داده و اثبات کنید. علاوه بر این، اگر شما بیش از 10 سال تجربه کاری داشته باشید، رزومه شما در صورت دوصفحه‌ای بودن می‌تواند شامل یک خلاصه حرفه‌ای و احتمالا بخش نکات برجسته شغلی هم باشد.

در هر دو حالت، فرصت‌هایی طلایی برای استفاده از کلمات کلیدی و مرتبط بیشتری ایجاد خواهد شد که در نهایت، شانس شما را برای استخدام، افزایش خواهد داد.

کارجویان با مهارت‌های بالا نیز در صورت استفاده از یک رزومه دوصفحه‌ای می‌توانند اطمینان داشته باشند که رزومه آن‌ها، تمام اطلاعات شامل تجربیات مرتبط، تحصیلات، دوره‌های آموزشی مرتبط و گواهینامه‌ها را پوشش می‌دهد.

چه زمانی رزومه شما باید سه صفحه یا بیشتر باشد؟

چه زمانی تعداد صفحات رزومه شما باید سه صفحه یا بیشتر باشد؟

تعداد صفحات رزومه به‌ندرت می‌تواند سه صفحه یا بیشتر باشد. معمولا این تعداد صفحه برای رزومه لینکدین یا یک CV جامع مناسب‌تر است.

معمولا متخصصان این حوزه توصیه می‌کنند که طول رزومه بیش از دو صفحه نباشد. اما در برخی از موارد، این امر اجتناب‌ناپذیر است. برخی از حرفه‌ها و صنایع، استانداردهای متفاوتی برای نحوه نوشتن رزومه داشته و به اطلاعات بیشتری نیاز دارند.

چرا رزومه شما باید سه صفحه باشد؟

اگر یک مدیر ارشد اجرایی هستید یا در حوزه‌ای بسیار فنی فعالیت می‌کنید، می‌توانید رزومه‌ای بیش از دو صفحه داشته باشید. به‌عنوان نمونه، ممکن است یک پژوهشگر به بیش از دو صفحه رزومه برای ارائه سوابق کاری و تحصیلی، پژوهش‌های انجام شده و مقالات منتشرشده نیاز داشته باشد. همچنین، معمولا یک رزومه اجرایی باید پیشرفت شغلی و عناوین شغلی همراه با تجربیات مرتبط متعددی را نشان دهد و به همین دلیل می‌تواند بیش از دو صفحه باشد.

اگر قصد نوشتن یک CV را دارید، این سند حرفه‌ای شما نیز می‌تواند سه صفحه باشد. علاوه بر این، تعداد صفحات رزومه لینکدین شما هم می‌تواند سه صفحه یا بیشتر باشد. به این دلیل که در لینکدین، کارجویان این امکان را خواهند داشت که اطلاعات بیشتری را در مقایسه با رزومه‌های ارسالی به کارفرمایان وارد کنند.

بسیاری از مدیران استخدام، پیش از تماس با کارجویان، پروفایل لینکدین آن‌ها را بررسی می‌کنند؛ بنابراین، این اتفاق می‌تواند به فرصت دیگری برای اثبات صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایتان تبدیل شود. از سوی دیگر، اگر رزومه شما با رزومه ارسالی‌تان به کارفرما مغایرت داشته باشد یا دارای اطلاعات اضافی نامطلوبی باشد، برعکس، امکان دارد آن‌ها با شما تماس نگیرند.

چگونه رزومه خود را به طول مناسب برسانیم؟

چگونه تعداد صفحات رزومه خود را به طول مناسب برسانیم؟

اگر قصد دارید نوشتن یک رزومه را از صفر شروع کنید، می‌توانید برای ساخت رزومه از رزومه ساز آنلاین و دوزبانه جاب ویژن استفاده نموده و به‌صورت هم‌زمان، رزومه فارسی و انگلیسی خود را آماده کنید. اما درصورتی‌که رزومه خود را به‌صورت دستی نوشته یا با استفاده از رزومه ساز ساخته‌اید، می‌توانید از چند نکته زیر برای اضافه یا کم‌کردن تعداد صفحات رزومه خود و رساندن آن به طول یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای استفاده کنید.

بر روی تجربه‌های اخیر خود تمرکز کنید

کارفرمای احتمالی شما تمایل دارد از آخرین مهارت‌ها و تجربیات شما اطلاع پیدا کند. پس اگر از مهارت‌های دوره کارآموزی 15 سال پیش خود تاکنون استفاده‌ای نکرده‌اید، نوشتن آن کمکی به استخدام شما در شغل موردنظرتان نخواهد کرد.

این مطلب درباره شرح سوابق کاری شما هم صدق می‌کند. درصورتی‌که مسئولیت‌های یکسانی در سال‌های مختلفی داشته‌اید، می‌توانید تنها به شرح وظایف خود در آخرین موقعیت شغلی خود بپردازید.

تمرکز خود را بر روی آخرین تجربه حرفه‌ای خود بگذارید. شغلی را که مربوط به 15 سال پیش است، در رزومه خود وارد نکنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تمرکزتان را بر روی آنچه در حال حاضر انجام می‌دهید، حفظ کرده و همچنین حساسیت سنی را به حداقل برسانید.

البته درباره نکته اول یک استثنا وجود دارد و آن، تحصیلات کارشناسی و تکمیلی (ارشد و دکتری) است که برای دستیابی به مدرک آن‌ها تلاش بسیاری کرده‌اید. می‌توان گفت سوابق تحصیلی شما تقریبا همیشه مرتبط هستند و اهمیتی ندارد که چند سال پیش فارغ‌التحصیل شده‌اید.

بر روی مرتبط‌ترین تجربه خود تمرکز کنید

یکی دیگر از نکاتی که در تعیین تعداد صفحات رزومه شما نقش موثری دارد، تمرکز بر روی مرتبط‌ترین تجربه کاری است.

اگر در مسیر شغلی خود، تغییر شغل یا تغییر حوزه کاری را تجربه کرده‌اید، تاحدامکان، به موقعیت‌های شغلی که به شغل موردنظر شما مرتبط نیستند، کمتر پرداخته و یا به‌صورت کلی، آن‌ها را حذف کنید. در واقع، ضرورتی ندارد که رزومه شما شامل هر مکانی که در آن کار کرده‌اید و یا هر شغلی که داشته‌اید، باشد. این تصور اشتباهی است که بسیاری از کارجویان دارند و در نهایت، کمکی به استخدام آن‌ها نخواهد کرد.

اگر قصد دارید با فهرست‌کردن موقعیت‌های شغلی مختلف برای خود یک مسیر شغلی ایجاد کرده و یا از به‌وجودآمدن وقفه‌های زمانی در رزومه خود جلوگیری نمایید، سعی کنید تاحدامکان، نوشتن مشاغل کمتر مرتبط را محدود کرده و اطلاعات مربوط به جدیدترین و مرتبط‌ترین شغل‌های خود را بسط داده و در رزومه بگنجانید.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره پورتفولیو یا نمونه کار که باید بدانید

گرافیک را حذف کنید

حذف گرافیک؛ یکی از راه‌های کاهش تعداد صفحات رزومه

هنگام ساخت رزومه آنلاین، باید همه تصاویر گرافیکی و لوگوها را از رزومه خود حذف کنید. چون این تصاویر زیبا در اسکن ATS اختلال ایجاد خواهند کرد. بنابراین این تصاویر را برای رزومه لینکدین یا رزومه چاپی خود ذخیره کنید. علاوه بر این، نباید در رزومه خود عکس‌های سلفی به کار ببرید و بهتر است عکسی حرفه‌ای و رسمی را برای این منظور استفاده کنید.

چند نکته بولت‌گذاری شده را در یک بولت ترکیب کنید

یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در تعداد صفحات رزومه، نوشتن مطالب تکراری و مرتبط به هم در چند خط مختلف است.

اگر چند خط درباره یک موضوع یکسان در تجربه شغلی خود دارید، بهتر است همه این نکات بولت‌گذاری‌شده را با هم ترکیب کرده و در قالب یک نکته بولت‌دار در رزومه خود قرار دهید. علاوه بر این، اگر در شرح وظایف و سوابق کاری خود، پاراگراف دارید، باید آن‌ها را نیز به‌صورت نکاتی تیتروار و بولت‌گذاری شده تبدیل کنید.

مطلب مرتبط: 21 کلمه‌ای که نباید در رزومه‌تان به کار ببرید!

بخش «سرگرمی‌ها و علایق» را حذف کنید

گاهی اوقات امکان دارد که لیست‌کردن فهرست و علایقتان به متمایزکردن شما نسبت به کارجویان دیگر کمک کند. اما باید این کار را بادقت انجام دهید. برخی از سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌ها ممکن است به دلیل دیدگاه خاص کارفرمایان یا تعصب شخصی آن‌ها نه‌تنها کمک‌کننده نباشد؛ بلکه تاثیری منفی در انتخاب شما نیز بگذارد.

اگر واقعا اصرار دارید که درباره سرگرمی‌ها یا علایق خود صحبت کنید، می‌توانید به جای اختصاص‌دادن بخشی جداگانه به آن‌ها، این موارد را در قسمت خلاصه رزومه قرار دهید و تنها به یک یا دو موردی که می‌تواند شما را به‌عنوان یک متقاضی یا همکار متمایز کند، اشاره نمایید. از نوشتن سرگرمی و علاقه‌مندی‌هایی که می‌تواند جنبه مذهبی یا سیاسی داشته باشد نیز پرهیز کنید.

قالب رزومه خود را تغییر دهید

اگر رزومه شما حاشیه‌های عریض و فونت بزرگی داشته باشد، برای قراردادن همه اطلاعات موردنیاز خود در دو صفحه دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل باید ابعاد حاشیه و اندازه فونت را طبق استانداردهای رزومه‌نویسی در نظر بگیرید تا تعداد صفحات رزومه شما بیشتر از دو صفحه نشود.

در رزومه ساز آنلاین جاب ویژن، تمام قوانین استاندارد برای قالب رزومه در نظر گرفته شده است و شما می‌توانید با خیالی آسوده فقط به محتوای رزومه خود فکر کنید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله درباره تعداد صفحات رزومه ایده‌آل صحبت کردیم و به این موضوع پرداختیم که از هر یک از رزومه‌های یک‌صفحه‌ای، دو صفحه‌ای و سه‌صفحه‌ای یا بیشتر باید در چه زمان‌هایی استفاده کرد. در نهایت نیز نکاتی را در پاسخ به سوال چگونه رزومه خود را به طول مناسب برسانیم، مطرح کردیم.

افرادی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و یا به دلیل تغییر حوزه شغلی، سابقه کار مرتبطی ندارند، بهتر است رزومه خود را در یک صفحه بنویسند. اما در اغلب اوقات، بهترین گزینه به دلایل مختلفی از جمله بهینه‌سازی برای سیستم ATS، رزومه‌ای دوصفحه‌ای است. البته مدیران ارشد اجرایی، پژوهشگران و افراد فعال در حوزه‌های بسیار فنی می‌توانند رزومه‌ای سه‌صفحه‌ای یا بیشتر داشته باشند. این تعداد صفحه برای رزومه لینکدین و CV جامع نیز می‌تواند مناسب باشد.

در پایان به این نکته نیز باید اشاره کرد که با استفاده از رزومه ساز دوزبانه و رایگان جاب ویژن می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به‌صورت هم‌زمان، رزومه استاندارد و حرفه‌ای فارسی و انگلیسی بسازید و برای فرصت‌های شغلی مختلف ارسال نمایید.

منبع: zipjob.com

 

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه