سوالات مصاحبه استخدام حسابدار و نحوه‌ی پاسخگویی به آن‌ها

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
سوالات مصاحبه استخدام حسابدار و نحوه‌ی پاسخگویی به آن‌ها

حسابداری از جمله مشاغلی است که هر سازمانی به آن نیاز دارد. با این حال، فارغ‌التحصیلان این رشته نیز کم نیستند. بنابراین، برای تصاحب فرصت‌های شغلی خوب در حسابداری، بین کارجویان رقابت وجود دارد. با اینکه تحصیلات و سابقه کار خوب در رزومه، می‌تواند شما را به مرحله‌ی مصاحبه برساند ولی برای گرفتن شغل باید بهترین جواب‌ها را به سوالات مصاحبه استخدام حسابدار بدهید.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام حسابدار، کلیک کنید.

جلسات مصاحبه معمولا دشوارترین مرحله در تصاحب فرصت‌های شغلی هستند. در صورتی که رزومه‌ی چندان خوبی نداشته باشید، با عملکرد مناسب در جلسه‌ی مصاحبه، می‌توانید رقبایی را که رزومه‌های خیلی بهتری دارند، کنار بزنید. موفقیت در جلسات مصاحبه، نیازمند پیروی از اصول خاصی است. پاسخگویی صحیح به سوالات، تنها شاخص مهم مدنظر مصاحبه‌کننده‌ها نیست؛ نحوه‌ی رفتار و حتی زبان بدن شما در شانس شما برای تصاحب شغل، تأثیر دارند. با این حال، در شغلی تخصصی مثل حسابداری که نیازمند مهارت‌های سخت و نرم متعددی است، پاسخگویی به سوالات سخت حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

استخدام

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با سوالات مصاحبه استخدام حسابدار صحبت کنیم. نحوه‌ی پاسخگویی به این سوالات و نکاتی برای موفقیت در مصاحبه‌های شغلی حسابداری، از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط: راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان

چگونه می‌توانید شانس خود را برای دعوت به مصاحبه‌ی شغلی حسابداری بالا ببرید؟

اولین گام برای به چنگ آوردن یک فرصت شغلی خوب در حسابداری، ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای است. برای این کار می‌توانید از رزومه‌ساز رایگان «جاب ویژن» استفاده کنید. در رزومه‌ی خود باید به چه نکاتی تأکید کنید و از بیان چه اطلاعاتی خودداری نمایید؟ آیا یک رزومه‌ی مناسب برای همه‌ی فرصت‌های شغلی مناسب وجود دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

نکاتی برای نوشتن یک رزومه‌ی حسابداری خوب

نوشتن رزومه حسابداری

پیش از اینکه صحبت در رابطه با سوالات مصاحبه استخدام حسابدار را شروع کنیم، بد نیست که شما را خیلی مختصر با نحوه‌ی نوشتن یک رزومه‌ی حسابداری خوب آشنا کنیم. تنها در صورتی به جلسات مصاحبه دعوت می‌شوید که رزومه‌ی خوبی برای کارفرما فرستاده باشید.

۱- به تجربه‌ی خود تأکید داشته باشید

سابقه کار یکی از مهم‌ترین پارامترهای مد نظر کارفرمایان در جذب حسابدار است. اگر سابقه کار بالایی دارید، فقط به مهم‌ترین‌ و موفق‌ترین تجربه‌های شغلی خود اشاره کنید؛ در غیر این صورت، از تمامی تجربه‌های خود، حتی دوره‌های کارآموزی و هرچیزی که بتوان آن را شغل نامید، نام ببرید.

۲- به مهارت‌های واقعی و مرتبط خود اشاره کنید

به مهارت‌های واقعی خود که به حسابداری مرتبط هستند، اشاره کنید. در صورتی که در دوره‌های آموزشی حسابداری شرکت کرده‌اید، حتما به آن‌ها اشاره کنید.

دقت داشته باشید که علاوه بر مهارت‌های سخت، به مهارت‌های نرم خود مثل دقت به جزئیات، مسئولیت‌پذیری و … تأکید داشته باشد. البته هر کسی می‌تواند چنین ادعاهایی داشته باشد. برای اثبات این مهارت‌ها به کارفرمایان، می‌توانید در آزمون‌های شخصیت‌شناسی جاب ویژن شرکت کنید. نتایج این آزمون‌ها به رزومه‌ی شما اضافه می‌شود.

۳- به آمار و اعداد و ارقام اشاره کنید

یکی از روش‌هایی که می‌تواند رزومه‌ی حسابداری را خیلی جذاب کند، استفاده از آمار و ارقام است. حتما در بخش سابقه کار خود از اعداد استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید اثرگذاری خود را که روی شرکت‌های قبلی که در آن‌ها کار می‌گرده‌اید، با بیان آمار و ارقام، نشان دهید.

۴- از کلمات کلیدی در رزومه‌ی خود استفاده کنید

یکی از کارهایی که پیش از نوشتن هر رزومه‌ای باید انجام دهید، مطالعه‌ی آگهی‌های شغلی قبلی مرتبط با حوزه‌ی کاریتان است. با این کار می‌توانید بیشترین کلماتی را که کارفرمایان در بخش نیازمندی‌های آگهی‌های شغلی به آن‌ها تأکید داشته‌اند، پیدا کرده و از آن‌ها به عنوان کلمه‌ی کلیدی در رزومه‌ی خود استفاده کنید.

۵- پیش از ارسال رزومه برای هر آگهی شغلی، رزومه‌ی خود را مطابق با آن ویرایش کنید

در هر آگهی شغلی به مهارت‌ها و سوابق خاصی اشاره می‌شود و کارفرما، انتظارات خاصی از کارجو دارد. بنابراین، پیش از اینکه رزومه‌ی خود را برای هر آگهی استخدامی بفرستید، حتما آن را متناسب با آن آگهی ویرایش کرده و به سوابق و مهارت‌هایی تأکید کنید که برای آن کارفرمای خاص، مهم هستند.

پیدا کردن آگهی‌های شغلی حسابداری و ارسال رزومه به آن‌ها

پیدا کردن آگهی های استخدام حسابدار

حالا که نکاتی را برای نوشتن یک رزومه‌ی حسابداری خوب به شما گفتیم، وقت آن است که رزومه‌ی خود را برای کارفرمایان ارسال کنید. اما کجا می‌توانید آگهی‌های استخدام حسابدار را پیدا کنید؟ برای اینکار، کافی است سری به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن بزنید. در این صفحه، از فیلتر «گروه شغلی»، حسابداری را انتخاب کرده و در میان آگهی‌های استخدام حسابدار به جستجو بپردازید. فیلترهای دیگری مثل «سابقه کار»، «نوع همکاری»، «حقوق»، «شهر» و … در این صفحه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز کمک بگیرید.‌

راهنمای موفقیت در مصاحبه‌ی شغلی حسابداری و نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات مصاحبه استخدام حسابدار

پشت سر گذاشتن موفق مرحله‌ی مصاحبه، وابستگی زیادی به رعایت اصول خاصی دارد که در اینجا به آن‌ها خواهیم پرداخت. به علاوه، شما باید بتوانید به سوالات مصاحبه استخدام حسابدار، بهترین پاسخ را بدید. این سوالات، هم شامل سوالات سخت حسابداری هستند و هم سوالاتی عمومی مثل میزان حقوق پیشنهادی و … را شامل می‌شود. البته بهتر است که در جلسه‌ی مصاحبه، شما هم سوالاتی را مطرح کنید تا با تمامی جنبه‌ها، شرایط، مزایا و مشکلات کار آشنا شوید.

آماده شدن جهت حضور در جلسه‌ی مصاحبه

آماده شدن قبل از مصاحبه شغلی

از جمله اقداماتی که می‌توانید پیش از حضور در مصاحبه انجام دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق در رابطه با بازار کار حسابداری و میزان حقوق‌های حسابداران با توجه سابقه‌کار و نوع شغل آن‌ها. برای این کار می‌توانید به مطالعه‌ی آگهی‌های استخدام حسابدار در بخش «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن بپردازید.
  • خود را برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه استخدام حسابدار، آماده کنید. در جلسه‌ی مصاحبه‌ی کاری حسابداری ممکن است هرگونه سوال مالی از شما پرسیده شود. حتی ممکن است سوالات مصاحبه مدیر مالی را از شما بپرسند. هرچند مطالعه‌ی کامل رشته‌ی حسابداری در وقت محدود تا جلسه‌ی مصاحبه امکان‌پذیر نیست ولی می‌توانید مروری بر یک مرجع کامل حسابداری داشته باشید.
  • شب قبل از مصاحبه خواب کافی داشته باشید و در روز مصاحبه، از هرگونه فعالیتی که سبب ایجاد استرس در شما شود، حتی مطالعه کردن در رابطه با حسابداری، خودداری کنید. چند ساعت قبل از مصاحبه، یک وعده‌ی غذایی سبک داشته باشید. پیش از ورود به جلسه‌ی مصاحبه، مقداری آب بنوشید و یک اسنک شیرین میل کنید تا مغز شما سوخت کافی برای پاسخ‌گویی به سوالات سخت حسابداری را داشته باشد.
  • به ظاهر خود رسیدگی کنید و لباس رسمی ولی راحت بپوشید. بهتر است که پیش از حضور در جلسه‌ی مصاحبه، از اسپری‌های ضد تعریق استفاده نمایید.

رایج‌ترین سوالات مصاحبه استخدام حسابدار

رایج ترین سوالات مصاحبه استخدام حسابدار

سوالاتی که در جلسه‌ی مصاحبه‌ی استخدامی حسابداری از شما پرسیده می‌شود را می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • سوالات عمومی مثل حقوق پیشنهادی، محل سکونت، نحوه‌ی آشنایی با شرکت و …
  • سوالات تخصصی حسابداری

سوالات عمومی معمولا در تمامی مصاحبه‌های شغلی از کارجویان پرسیده می‌شوند. معمولا روند مصاحبه به این شکل است که از شما خواسته می‌شود تا خودتان را معرفی کنید. در صورتی که سوالی برای مصاحبه‌کننده پیش بیاید، مثل محل تولد یا دانشگاه محل تحصیل، از شما می‌پرسد. سپس سوالاتی مثل نحوه‌‌ی آشنایی با شرکت، اهداف حرفه‌ای، محل سکونت و … از شما پرسیده می‌شوند.

وقتی که مصاحبه کننده، به اندازه‌ی کافی با شما آشنا شد، رفته‌رفته به سراغ سوالات تخصصی مرتبط با حسابداری می‌رود و سعی می‌کند تا شما را به چالش بکشد. ممکن است این کار با سوال در رابطه با سوابق شغلی قبلی شما شروع شود. از شما خواسته می‌شود تا در رابطه با وظایف خود در مشاغل قبلی یا مهارت‌هایی که در دوره‌های کارآموزی کسب کرده‌اید، صحبت کنید. چنین صحبت‌هایی معمولا زمینه را برای پرسش سوالات تخصصی حسابداری، فرآهم می‌آورند. اجازه دهید تعدادی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه استخدام حسابدار را به شما ارائه دهیم.

مطلب مرتبط: نگاهی بر بازار کار حسابداری، آینده‌ و مشاغل مختلف آن

سوالات تخصصی رایج در مصاحبه‌ی کاری حسابداری

در اینجا می‌خواهیم شما را با رایج‌ترین سوالات تخصصی حسابداری در مصاحبه‌های کاری این شغل، آشنا کنیم. در ابتدا، سه سوال بسیار مهم را همراه با نمونه پاسخ، برای شما آورده‌ایم. سپس فهرستی از محتمل‌ترین سوالاتی که ممکن است در جلسه‌ی مصاحبه با آن‌ها مواجه شوید، حاضر کرده‌ایم.

یکی از بزرگترین چالش‌ها در رشته‌ی حسابداری را معرفی کرده و توضیح دهید که چگونه بر آن غلبه می‌کنید؟

وقتی که مصاحبه‌کننده چنین سوالی را از شما می‌پرسد، می‌خواهد دانش عمومی شما در حسابداری را بسنجد. او می‌خواهد ببیند که آیا اطلاعات کافی برای مواجهه با چالش‌های رایج حسابداری را دارید یا خیر.

    • نمونه جواب: من فکر می‌کنم که یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که حسابداران با آن مواجه هستند، تغییر پیوسته‌ی قوانین مالی می‌باشد. اطلاعات حسابدار از قوانین مالیاتی و قوانین وزارت کار باید به‌روز باشد و خودش را با این قوانین سازگار کند. هرچند که این کار کمی دشوار است اما من می‌توانم با داشتن اشتراک در مجله‌ها و روزنامه‌های اقتصادی و پیگیری آخرین آیین‌نامه‌ها از نهادهای ناظر و سازمان‌هایی که شرکت با آن‌ها سروکار دارد، اطلاعات خودم را تا حد کافی، به روز نگه دارم.

آیا تجربه‌ی کار کردن با سیستم‌های EPR را دارید؟ اگر بله، توضیح دهید که با کدام سیستم‌ کار کرده‌اید.

یکی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه استخدام حسابدار، سوال در رابطه با سیستم‌های EPR است. بسیاری از سازمان‌های بزرگ، وابستگی زیادی به نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منبع شرکت (EPR) دارند. مصاحبه‌کننده با طرح این سوال می‌خواهد بداند که آیا شما می‌توانید از روز اول شروع به کار خود، این سیستم EPR شرکت کار کنید یا نیاز به آموزش دارید.

    • نمونه جواب: من در کارهای قبلی خود با نرم‌افزارهای متعددی کار کرده‌ام. من با نرم‌افزارهای Netsite، Oracle Enterprise Manager و Microsoft Dynamics GP آشنایی دارم. به علاوه، در صورت نیاز، می‌توانم خیلی سریع، سیستم‌های جدید را یاد بگیرم. تصور می‌کنم که در صورت نیاز می‌توام خیلی سریع در نرم‌افزارهای جدید، متخصص شوم.

تصور می‌کنید که هوش مصنوعی و اتوماسیون، چه تأثیری روی حسابداری خواهند داشت؟

اثر هوش مصنوعی و اتوماسیون روی حسابداری

این سوال، ضرورتا جواب صحیح یا غلطی نخواهد داشت. معمولا وقتی که مصاحبه‌کننده چنین سوالی را می‌پرسد، هدف او، آگاهی شما از یک موضوع داغ روز در حسابداری و اثر آن روی این حوزه است. به علاوه، آن‌ها می‌خواهند که میزان آگاهی شما در رابطه با هوش مصنوعی و اتوماسیون را بدانند.

    • نمونه جواب: از نقطه نظر من، هوش مصنوعی و اتوماسیون، پیشرفت‌های جالی هستند. این فناوری‌ها می‌توانند در حسابداری، کارها را روان‌تر کنند. این مزیت، به ویژه در مورد کارهای روتین و تکراری، مثل کپی کردن داده‌ها از یک سیستم حسابداری به سیستم حسابداری دیگر، خیلی به چشم می‌آید. هوش مصنوعی و اتوماسیون، این کارها را از دوش حسابداران بر می‌دارند تا آن‌ها بتوانند روی موضوعاتی تمرکز کنند که نیاز به مداخله‌ی انسانی دارند. به علاوه، چنین فناوری‌هایی می‌توانند خطاها را به حداقل برسانند. با وجود اینکه خیلی‌ها نگرانند این فناوری‌ها بازار کار حسابداری را خراب کرده و باعث تعدیل نیرو شوند، من اعتقاد دارم که مزایای این سیستم‌ها، بیش از معایب آن‌ها است.

دیگر سوالات مصاحبه استخدام حسابداری

در اینجا فهرستی از دیگر سوالات رایج که در جلسات مصاحبه حسابداری از مصاحبه‌شونده پرسیده می‌شود، برای شما آماده کرده‌ایم:

۱- نقش حسابدار را چطور تعریف می‌کنید؟

۲- فکر می‌کنید که یک حسابدار باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

۳- با کدام نرم‌افزارهای حسابداری آشنایی دارید؟

۴- آیا می‌توانید یک فرایند حسابداری را که انجام داده‌اید، توصیف کنید؟

۵- آیا تاکنون توانسته‌اید هزینه‌های یک پروژه را کاهش دهید؟

۶- آیا تاکنون مجبور شده‌اید با مشتری‌هایی کار کنید که کارهای سختی به شما سپرده باشند؟ چگونه با آن شرابط کنار آمده‌اید؟

۷- آیا تاکنون مجبور شده‌اید که در فرصت زمانی محدودی، حجم کاری سنگینی انجام دهید؟ برای اطمینان از انجام به موقع کارها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

۸- آیا تا به حال پیش آمده که مجبور باشید یک مسئله‌ی پیچیده‌ی حسابداری را به شخصی که با موضوع آشنا نیست، توضیح دهید؟ چطور متوجه شدید که او موضوع را فهمیده است؟

۹- سه نوع از صورت‌های مالی را نام برده و بگویید که هر کدام از آن‌ها حاوی چه اطلاعاتی هستند؟

۱۰- خطاها در حسابداری می‌توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. چطور احتمالا اشتباهات خود را کاهش می‌دهید؟

۱۱- آیا تاکنون در حسابداری اشتباه کرده‌اید؟ وقتی که متوجه خطای خود شدید، چه کاری انجام دادید؟

۱۲- تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی چیست؟

۱۳- تا چه حد با نرم‌افزار مایکروسافت اکسل کار کرده‌اید و چه تجربیاتی از کار کردن با این نرم‌افزار دارید؟

۱۴- چرا تصمیم‌ گرفتید حسابدار شوید؟

۱۵- تفاوت بین حساب‌های پرداختنی و حساب‌های دریافتنی چیست؟

۱۶- آیا مدرک یا گواهینامه‌ی حسابداری خاصی دارید؟

‍۱۷- آیا در پایان سال‌های مالی و زمان محاسبه و پرداخت مالیات می‌توانید خارج از ساعات معمول، کار کنید؟

۱۸- آیا تجربه‌ای از تعریف شاخص‌های ارزیابی عملکرد داشته‌اید؟

۱۹- آیا تاکنون بر سر موضوعی با حسابدار دیگری، اختلاف نظر داشته‌اید؟ چگونه اختلاف را حل کرده‌اید؟

۲۰- آیا تاکنون سابقه‌ی حسابرسی داشته‌اید؟

نکاتی که باید در طول جلسه‌ی مصاحبه‌ی حسابداری رعایت کنید

نکاتی که باید در طول جلسه مصاحبه شغلی رعایت کنید

حالا که با سوالات مصاحبه استخدام حسابدار آشنا شدید، پیش از حضور در جلسه‌ی مصاحبه، پاسخ‌های خود را آماده کنید. در هنگام ورود به جلسه‌ی مصاحبه، برخورد اول اهمیت خیلی زیادی دارد. با اعتماد به نفس و لبخند وارد جلسه‌ی مصاحبه شوید. سلام و احوال پرسی گرم با مصاحبه‌کنندگان فراموش نشود.

مراقب زبان بدن خود باشید. خیلی راحت روی صندلی بنشینید و دستان خود را در طول جلسه‌ی مصاحبه، باز نگه‌ دارید. پاهای خود را محکم روی زمین بگذارید و سر و گردن خود را بالا نگه دارید. البته ایرادی ندارد که پاهایتان را روی هم بیاندازید. در طول جلسه‌ی مصاحبه، ارتباط چشمی خود را با مصاحبه‌کنندگان حفظ نمایید و لبخندتان فراموش نشود.

ساخت رزومه حرفه ای

به یاد داشته باشید که در انتهای جلسه‌ی مصاحبه، حتما از مصاحبه‌کنندگان چندین سوال مثل سوالات زیر بپرسید:

  • معیارهای شما برای تشخیص یک حسابدار خوب از یک حسابدار عالی چیست؟
  • بزرگ‌ترین چالش حسابداری این شرکت چیست؟ این جایگاه شغلی چگونه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند؟
  • آیا شرکت برنامه‌ای برای استفاده از فناوری‌های جدید حسابداری در آینده‌ای نزدیک دارد؟
  • آیا حسابداران شرکت اکثر کارها را به صورت فردی انجام می‌دهند یا به صورت تیمی؟
  • آیا امکان پیشرفت حرفه‌ای برای حسابداران این شرکت وجود دارد؟

در پایان جلسه‌ی مصاحبه، از مصاحبه‌کنندگان برای وقتی که به شما اختصاص داده‌اند، تشکر کرده و با رویی خندان از جلسه‌ی مصاحبه خارج شوید.

جمع‌بندی

حسابداری یکی از مشاغلی است که بازار کار بسیار خوبی دارد زیرا هر شرکتی نیازمند یا یا چند حسابدار است. با این حال، بعضی از فرصت‌های شغلی حسابداری نسبت به بعضی دیگر بهتر هستند. بنابراین، رقابت زیادی برای تصاحب این فرصت‌های شغلی وجود دارد.

برای اینکه بتوانید یک جایگاه شغل خوب در حسابداری به دست بیاورید، باید مصاحبه‌ی استخدامی موفقی را پشت سر بگذارید. سوالات مصاحبه استخدام حسابدار خیلی روتین هستند. به همین دلیل، تصمیم‌ گرفتیم تا تعدادی از رایج‌ترین این سوالات را برای شما تهیه کنیم تا با حداکثر آمادگی در مصاحبه‌ی حسابداری شرکت کنید. این سوالات شامل سوالات عمومی و سوالات تخصصی حسابداری هستند. به طور کلی، پرسش هر سوالی مرتبط با مسائل مالی مثل سوالات مصاحبه مدیر مالی در مصاحبه‌ی حسابداری بعید نیست.

با نوشتن یک رزومه‌ی حسابداری حرفه‌ای به کمک رزومه‌ساز رایگان جاب ویژن می‌توانید برای آگهی‌های استخدام حسابدار در این پلتفرم، رزومه بفرستید. در صورت دعوت شدن به مصاحبه باید با رعایت اصولی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، خود را برای یک مصاحبه‌ی موفق و پاسخ‌گویی به سوالات مصاحبه استخدام حسابدار آماده کنید. امیدواریم که با این مقاله بتوانیم به شما در تصاحب یک جایگاه شغلی عالی که لیاقتش را دارید، کمک کرده باشیم.

منبع

The Interview Guys

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه