چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟

در این مقاله از جاب ویژن، در رابطه با شغل حسابداری و بازار کار این رشته صحبت خواهیم کرد. همچنین به این پرسش‌ها پاسخ‌خواهیم داد که: «نحوه ورود به بازار کار حسابداری چگونه است؟» و «بازار کار حسابداری بهتر است یا کامپیوتر؟». به‌علاوه، فهرستی از فرصت‌های شغلی در این گروه شغلی را به شما ارائه خواهیم داد. بررسی آینده‌ این شغل، از دیگر موضوعات موردبحث در مقاله‌ پیش رو است.

استخدام در سازمان های معتبر

با رشته‌ حسابداری بیشتر آشنا شوید

آشنایی با رشته حسابداری

منظور از حسابداری، ثبت دقیق و سیستماتیک تراکنش‌های مالی یک کسب‌وکار است. با رقابتی شدن بازارها و افزایش میزان تراکنش‌های مالی، نیاز شرکت‌ها به استخدام حسابدار افزایش‌یافته و بازار کار حسابداری بهتر شده است.

حسابداری نقش مهمی در کسب‌وکارها دارد؛ زیرا به مدیران می‌گوید که کسب‌وکار چه درآمدها و هزینه‌هایی دارد. می‌توان گفت که حسابداری، زبان کسب‌وکار است که به تصمیم‌گیری‌های مرتبط با کسب‌وکار کمک می‌کند. به شکلی که مدیران و مالکان کسب‌وکارها بدون انجام فعالیت‌های حسابداری نمی‌توانند میزان موفقیت در فروش و بازاریابی محصولات را اندازه‌گیری کرده و تصمیمات درستی را اتخاذ نمایند.

این حسابداران هستند که میزان مالیات یک کسب‌وکار را مشخص کرده و سرمایه‌ موردنیاز برای پروژه‌های آتی شرکت را تخمین می‌زنند. به‌علاوه، حسابداران درباره نحوه استفاده از سرمایه یا منابع اقتصادی سرمایه‌گذاران و میزان بازدهی آن‌ها، گزارش‌های مربوطه را ارائه می‌دهند.

تعریف حسابداری

حسابداری عبارت است از جریان یا فرآیند گزارش ‌دهی تراکنش‌های مالی در یک کسب‌وکار. این حوزه، تراکنش‌های مالی و رویدادهای تجاری یک سازمان را تعیین می‌کند. معمولا، گزارش‌های حسابداری به‌صورت بیانه‌های مالی مانند تراز مالی و جریان نقدی هستند.

به‌علاوه، می‌توان حسابداری را به‌عنوان یک سیستم اطلاعاتی تعریف کرد که اطلاعات اقتصادی و تجاری یک سازمان را محاسبه و گزارش می‌کند. این اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های مالی و اقتصادی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در یکی دیگر از تعاریف، گفته می‌شود که: «حسابداری عبارت است از فرآیند ثبت، محاسبه، تحلیل و گزارش سیستماتیک اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های مالی یا تجاری یک سازمان». مؤسسه‌ آمریکایی حسابداران عمومی دارای مجوز (AICPA)، این رشته را به‌عنوان «هنر ثبت، دسته‌بندی و خلاصه‌سازی تراکنش‌ها و رویدادهای تجاری یک سازمان و تفسیر نتایج به‌دست‌آمده»، تعریف می‌کند.

اهمیت رشته حسابداری

اهمیت و بازار کار حسابداری

این رشته نقش بسیار مهمی در راه‌اندازی، بقا و پیشرفت در کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دارد و مشخص می‌کند که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، به چه اندازه از سرمایه نیاز خواهد بود. برای اینکه میزان هزینه‌ها، درآمدها و منابع هزینه و درآمد مشخص شود، باید کار حسابداری انجام شود.

رده‌های مدیریتی مختلف در سازمان‌های تجاری، با تکیه‌بر اطلاعات تحلیل‌شده و خلاصه‌شده‌ای که حسابداران در اختیار آن‌ها می‌گذارند، برای آینده‌ سازمان تصمیم می‌گیرند. حسابداران، سه نوع صورت مالی را ثبت می‌کنند:

  • صورت مالی درآمد که اطلاعات سود و زیان را نشان می‌دهد.
  • ترازنامه که تصویر شفافی از موقعیت مالی کسب‌وکار شما در یک بازه‌ زمانی مشخص را فراهم می‌آورد.
  • جریان نقدی که پلی بین صورت مالی درآمد و تراز مالی است و مبالغ کسب‌شده و خرج شده در یک بازه‌ زمانی خاص را نشان می‌دهد.

این در حالی است که سازمان‌ها باید اطلاعات مالی ثبت‌شده‌ خود را شفاف و به‌روز نگه‌دارند. در ادامه، به دلایل مختلف اهمیت بازار کار رشته حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ اشاره می‌کنیم:

  • حسابدار به ارزیابی عملکرد کسب‌وکار کمک می‌کند.
  • کارشناس حسابداری می‌تواند مانع از خروج کسب‌وکار از کانال‌های قانونی شود.
  • حسابدار در تعیین بودجه و اهداف آتی سازمان به مدیران کمک می‌کند.
  • یک کارشناس حسابداری صورت‌های مالی را فراهم می‌آورد.

بررسی بازار کار حسابداری

مطالب گفته‌شده در بخش قبل، حاکی از اهمیت بسیار زیاد حسابداری در تمامی کسب‌وکارها و سازمان‌های تجاری است؛ بنابراین، هر شرکت خصوصی یا سازمان دولتی، نیازمند حسابدار است. به شکلی که می‌توان گفت بازار کار رشته حسابداری برای خانم ها و آقایان کارجو تا چند دهه‌ آینده همچنان داغ خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که اگرچه میزان تحصیلات در اشتغال و کاریابی حسابداری دارای اهمیت است، اما اهمیت آن به‌اندازه‌ تجربه کاری نیست. به شکلی که تعداد فرصت‌های شغلی در بازار کار ارشد حسابداری تفاوت چندانی با بازار کار لیسانس این رشته ندارد. بااین‌حال، نوع مشاغلی که می‌توان با مدرک تحصیلات تکمیلی تصاحب کرد، تفاوت زیادی با مشاغلی دارد که تنها نیازمند مدرک لیسانس یا کاردانی هستند.

همچنین، محل اخذ مدرک تحصیلی تأثیر چندانی برای کاریابی در این حوزه نخواهد داشت. به شکلی که بازار کار رشته حسابداری پیام نور همانند سایر دانشگاه‌ها، کاملا پویا و شامل تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی است.

درنتیجه، برای ورود به بازار کار حسابداری تنها کافی است در یک دوره حسابداری از یک دانشگاه معتبر شرکت کنید. حتی می‌توانید در یک آموزشگاه معتبر، آموزش کاربردی حسابداری و حسابرسی را دریافت کنید. در این صورت امکان کاریابی در بازار کار حسابداری را خواهید داشت.

مطلب مرتبط: راهنمای قدم به قدم ورود به شغل حسابدار

بازار کار حسابداری در کدام بخش‌ها بهتر است؟

تمام بخش‌های تجاری نیازمند حسابداران هستند. حتی سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی مانند مؤسسات خیریه به این جایگاه شغلی نیاز دارند. بااین‌وجود، برخی از سازمان‌ها نیاز بیشتری به حسابدار دارند. برخی از بخش‌های اقتصادی و تجاری که نیاز به این شغل در آن‌ها بیش از سایر بخش‌ها است، عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های حسابداری و سازمان‌های بازرسی مالی
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری
  • شرکت‌های خصوصی یا دولتی بزرگ مانند ایران‌خودرو، دی‌جی‌کالا و پالایشگاه تبریز
  • بیمارستان‌ها
  • شرکت‌های فعال در بخش خدمات عمومی مانند آموزشگاه‌ها

بازار کار حسابداری بهتر است یا کامپیوتر؟

بازار کار حسابداری یا بازار کار کامپیوتر

بسیاری از افرادی که دیپلم ریاضی دارند و می‌خواهند به‌سرعت وارد بازار کار شوند، در یکی از رشته‌های حسابداری یا مهندسی کامپیوتر، به‌ویژه گرایش مهندسی نرم‌افزار، ادامه تحصیل می‌دهند. یکی از مزیت‌های این رشته‌ها این است که با استفاده از یک مدرک کاردانی می‌توانید کاری مرتبط پیدا کنید؛ اما بازار کار حسابداری بهتر است یا کامپیوتر؟

در حال حاضر، همه‌ شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک، به برنامه‌نویس و حسابدار نیاز دارند. بازار کار هر دو گروه شغلی روندی رو به رشد دارد. ازآنجایی‌که تمامی کسب‌وکارها و حتی خدمات دولتی در حال دیجیتالی شدن هستند، نیاز به برنامه‌نویسان که اکثراً فارغ‌‌التحصیلان گرایش‌های مختلف رشته‌ کامپیوتر هستند، روزبه‌روز در حال افزایش است؛ بنابراین، سرعت رشد بازار کار کامپیوتر، بسیار بالاتر از بازار کار رشته حسابداری است.

بااین‌حال، درآمد رشته حسابداری همانند مشاغل مرتبط با حوزه برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات می‌تواند بسیار مناسب باشد. همچنین، برای اشتغال در پولسازترین کار در حرفه حسابداری، نیازی به یادگیری مهارت‌های سختی همچون انواع زبان‌های برنامه‌نویسی ندارید. این بدان معنا است که اگر به کار با اعداد و ارقام علاقه دارید و تمایل دارید مسیر راحت‌تری را برای کسب درآمد بالا طی کنید، بازار کار حسابداری گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟

برای پیدا کردن یک شغل در این گروه شغلی، به مدرک تحصیلی چندان بالایی نیاز ندارید و با یک مدرک کاردانی می‌توانید به‌عنوان حسابدار مشغول به کار شوید. بااین‌حال، مشاغل مختلف در این حوزه با یکدیگر متفاوت هستند. هراندازه مسئولیت‌های شغلی سنگین‌تر باشند، تصاحب آن جایگاه شغلی و شرایط استخدامی دشوارتر خواهد بود. در اینجا، توضیحاتی درباره نحوه ورود به بازار کار حسابداری در تهران و سایر شهرهای کشور ارائه خواهیم داد.

گام اول: یک مدرک تحصیلی مرتبط بگیرید

صرف‌نظر از مسیر شغلی که می‌خواهید طی کنید، اولین اقدامی که باید برای ورود به این گروه شغلی انجام دهید، شرکت در یک دوره حسابداری معتبر و کسب حداقل مدرک کاردانی است. البته با مدرک کاردانی نمی‌توانید در مشاغل سطح بالایی مشغول به کار شوید. اگر می‌خواهید به یک حسابدار موفق تبدیل شوید، باید حداقل مدرک لیسانس حسابداری داشته باشید.

بااین‌حال، شرکت در یک دوره حسابداری ویژه بازار کار در یک آموزشگاه معتبر، می‌تواند مسیر ورود شما به بازار کار رشته حسابداری را هموار سازد. برخی از آموزشگاه‌ها همچون مجتمع فنی تهران با ارائه آموزش حسابداری بازار کار از صفر تا صد، تمام آموزش‌های لازم برای حسابداری بازار کار را در اختیار کارجویان قرار می‌دهند. در پایان دوره می‌توانید گواهینامه دوره آموزش حسابداری بازار کار را از این آموزشگاه‌ها دریافت کنید.

گام دوم: مسیر شغلی خود را تعیین کنید

آینده و بازار کار حسابداری با توجه به نوع حوزه فعالیت متفاوت خواهد بود. درنتیجه تعیین مسیر شغلی، گام بعدی در تبدیل‌شدن به یک حسابدار موفق است. شما می‌توانید از میان شاخه‌های مختلف شامل حسابداری مدیریت، مالی، دولتی، مالیاتی و صنعتی و حسابرسی، یک زمینه تخصصی را انتخاب کنید. در این مرحله می‌توانید مستقیما وارد بازار کار در یکی از شاخه‌های فوق شوید یا اینکه به تحصیلات خود ادامه دهید و یک مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا اخذ نمایید.

گام سوم: در یک دوره‌ کارآموزی حسابداری شرکت کنید

کارآموزی حسابدرای

یکی از گام‌های بسیار مهم در ورود به بازار کار حسابداری، گذراندن یک دوره‌ کارآموزی است. شما می‌توانید در حین تحصیل یا پس از پایان تحصیلات خود، به دنبال دوره‌های کارآموزی باشید تا بتوانید سریع‌تر وارد بازار کار شوید.

گذراندن دوره‌ کارآموزی به تعیین مسیر شغلی و ارتقای سابقه کاری و مهارت شما کمک می‌کند. به‌علاوه، بعضی از سازمان‌ها پس از پایان دوره‌‌ کارآموزی، برترین کارآموزان خود را جذب می‌کنند؛ بنابراین، باید حداکثر استفاده را از دوره‌ کارآموزی خود داشته باشید، مهارت‌های خود را تقویت کنید، ارتباطات سازنده‌ای با افراد جدید ایجاد کنید و سعی کنید لیاقت خود را در طول دوره به کارفرما نشان دهید.

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام کارآموز حسابداری، می‌توانید به صفحه‌ «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن مراجعه کرده، فیلتر «کارآموزی» را انتخاب کنید و پس از انتخاب گروه شغلی مالی و حسابداری، جستجو در مشاغل را انجام دهید.

گام چهارم: تحصیلات خود را تکمیل کنید

هرچند که با داشتن مدرک لیسانس می‌توانید وارد بازار کار رشته حسابداری شوید و با گذراندن یک یا چند دوره‌ی کارآموزی می‌توانید مسیر شغلی خود را تعیین کنید، اما برای تصاحب پولسازترین کار در حرفه حسابداری باید علاوه بر تجربه، تحصیلات بالایی داشته باشید.

برخی از مشاغل در این حوزه، مشاغل بسیار حساسی در سازمان‌های بزرگ و مهم هستند که برای تصاحب آن‌ها باید مدرک کارشناسی ارشد و حتی دکترا داشته باشید؛ بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که هم‌‌زمان با اشتغال به کار به‌عنوان یک کارآموز حسابداری، تحصیلات تکمیلی خود را تا جای ممکن ادامه دهید.

گام پنجم: یک شغل پیدا کنید

با داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، مطالعه منابعی مانند کتاب حسابداری بانام «کلید حسابداری در Excel»، شرکت در دوره حسابداری ویژه بازار کار و گذراندن دوره‌های کارآموزی، می‌توانید جستجو برای پیدا کردن یک شغل در حوزه حسابداری را آغاز کنید.

برای پیدا کردن یک شغل در این حوزه می‌توانید از پلتفرم جاب ویژن استفاده کنید. در این پلتفرم ابتدا باید رزومه‌ خود را تکمیل کنید. سپس می‌توانید در صفحه‌ «فرصت‌های شغلی»، به جستجوی مشاغل در این گروه شغلی بپردازید.

در بلاگ جاب ویژن بخوانید: سوالات مصاحبه استخدام حسابدار و نحوه‌ پاسخگویی به آن‌ها

مشاغل مختلف در بازار کار حسابداری

مشاغل حسابداری

کارهایی که حسابداران انجام می‌دهند، بسیار متنوع هستند. به‌منظور تقسیم‌کار، جایگاه‌های شغلی مختلفی برای حسابداران تعریف می‌شود. در ادامه، برخی از فرصت‌های شغلی در این حوزه را مشاهده می‌کنید.

حسابدار

کارشناس حسابداری به فردی گفته می‌شود که تراکنش‌های مالی و دیگر فعالیت‌های مالی را ثبت و تحلیل می‌کند و می‌تواند در استخدام یک سازمان یا حتی یک شخصیت حقیقی باشد.

حسابرس

در این شغل، انطباق اسناد مالی با قوانین مالی بررسی می‌شود. معمولا سازمان‌های اداری برای نظارت بر عملکرد شرکت‌های خصوصی، کارشناس حسابرسی استخدام می‌کنند. البته سازمان‌های بزرگ مانند بانک‌ها، حسابرس‌های داخلی دارند.

تحلیل‌گر بودجه

هر سازمانی برای انجام فعالیت‌های خود در بازه‌های زمانی مشخص، بر اساس درآمدها و هزینه‌های خود، بودجه تعیین می‌کند. تحلیل‌گر بودجه، یک جایگاه شغلی است که به مدیریت بودجه‌بندی در سازمان‌ها کمک می‌کند.

حسابدار مالیاتی

حسابرس مالیاتی به فردی گفته می‌شود که میزان مالیات پرداختی شرکت‌های خصوصی را تعیین می‌کند. او می‌تواند در یک سازمان دولتی مشغول به کارشده و بر پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های خصوصی نظارت داشته باشد. نوع دیگری از حسابداری مالیاتی، حسابدار مالیات داخلی است که به امور مالیاتی شرکت‌های خصوصی رسیدگی می‌کند.

حسابرس قانونی

کار اصلی حسابرس قانونی، کشف تخلفات مالی و مالیاتی است. همچنین، این حسابرس‌ها به اختلافات مالی رسیدگی می‌کنند.

کنترلر

این شغل، جایگاه سازمانی بالایی در امور مالی سازمان‌ها دارد. کار کنترلر، مدیریت بخش حسابداری سازمان است.

مدیر مالی

یکی از مشاغل دیگر در بازار کار حسابداری، مدیریت مالی است که مسئول بررسی و حفظ سلامت مالی سازمان است. کار اصلی مدیر مالی، تحلیل، پژوهش و گزارش دهی به رده‌های مدیریتی بالاتر است.

مدیر ارشد مالی

کار اصلی مدیر ارشد مالی، نظارت بر ریسک‌های مالی سازمان‌ها و مدیریت این ریسک‌ها است. معمولا مدیر ارشد مالی، مسئول برنامه‌ریزی مالی و ثبت‌اسناد مالی است.

حسابدار رسمی

به فردی گفته می‌شود که دارای مدرک تحصیلی معتبر و سابقه کاری بالا است و آزمون «جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران» را با موفقیت پشت سر گذاشته و گواهی حسابدار رسمی را دریافت نموده است. این حسابداران معمولا در شرکت‌های خصوصی یا سازمان‌های دولتی بزرگ، جایگاه‌های شغلی بسیار مهمی را تصاحب می‌کنند.

آینده بازار کار حسابداری

آینده حسابداری

تفاوتی نمی‌کند که در بازار کار حسابداری بهای تمام شده مشغول به کار شوید یا بازار کار سایر حوزه‌های حسابداری؛ درهرصورت بازار کار حسابداری در حال رشد است. بااین‌حال، این رشد چندان سریع نیست.

بخش زیادی از کارهایی که حسابدارها انجام می‌دهند، ثبت و تحلیل داده‌ها است؛ کاری که نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌توانند به‌خوبی انجام دهند. اخیرا با پیشرفت هوش مصنوعی، اپلیکیشن‌ها می‌توانند پیچیده‌ترین تحلیل‌ها را انجام دهند؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که با رشد سریع فناوری، جایگاه شغلی حسابداران با خطر اتوماسیون مواجه شود.

البته تا رسیدن به‌جایی که کامپیوترها تمامی امور مالی را انجام دهند، راهی طولانی در پیش داریم. بااین‌حال، هرچه کاربرد اپلیکیشن‌ها در امور مالی سازمان‌ها بیشتر شود، از ارزش حسابداری سنتی در نزد کسب‌وکارها کاسته می‌شود.

بهترین کار برای اینکه حسابداران بتوانند خود را با پیشرفت فناوری سازگار کنند، یادگیری برنامه‌نویسی است. قطعا اپلیکیشن‌هایی که در آینده کارهای حسابداران را انجام خواهند داد، نیاز به توسعه، نظارت و به‌روز‌رسانی انسانی دارند. این کارها بدون کمک حسابدارانی که دارای مهارت برنامه‌نویسی هستند یا برنامه‌نویسان آشنا به حسابداری، امکان‌پذیر نیست.

جمع‌بندی

تمام بخش‌های دولتی، اقتصادی و تجاری کشور، نیازمند استخدام حسابدار هستند. حسابداری نقشی کلیدی در امور مالی سازمان‌ها دارد. حسابداران، تراکنش‌های مالی شرکت‌ها را ثبت و تحلیل می‌کنند. آن‌ها بر پیروی امور مالی سازمان‌ها از قانون نظارت دارند. حسابداری در بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی‌های مالی نقشی تعیین‌کننده دارد.

در این مقاله، به این پرسش که: «چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟» پاسخ دادیم. به‌علاوه، فهرستی از فرصت‌های شغلی در این حوزه را ارائه کردیم و نقش‌های هرکدام را توصیف نمودیم. درنهایت، اگر در رشته حسابداری دارای تجربه کاری هستید یا به‌تازگی قصد ورود به این حوزه کاری را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را از فعالیت و تحصیل در رشته حسابداری با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه