کمک حسابدار کیست؟ شرایط استخدامی و وظایف دفتری دستیار حسابدار

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
کمک حسابدار کیست؟ شرایط استخدامی و وظایف دفتری دستیار حسابدار

کمک حسابدار کیست؟ شاید بتوان در تعریف این موقعیت شغلی، آن را نقطه ورود و شروع خوبی برای افرادی دانست که تحصیلات و آشنایی نسبی با اصول کلی مالی و حسابرسی دارند و به کار با اعداد و ارقام علاقه‌مند هستند.

استخدام

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن به این پرسش که: «کمک حسابدار کیست؟» پاسخ می‌دهیم. همچنین، در مورد تحصیلات موردنیاز، وظایف دفتری کمک حسابدار، شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام شدن در این شغل صحبت خواهیم کرد.

کمک حسابدار کیست؟

کمک حسابدار کیست

بخش مالی و حسابداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شرکت و سازمان است که وظیفه رسیدگی به امور مالی، پرداخت حقوق کارکنان و هرگونه معامله و خروج و ورود مالی را بر عهده دارد. فردی که در موقعیت شغلی کمک حسابدار استخدام می‌شود باید در کنار کارمندان حرفه‌ای و باتجربه فعالیت کند.

دستیار حسابدار یا Accounting Assistant با انجام امور مالی ابتدایی و اولیه به بخش مالی و حسابداری شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند. تمرکز اصلی وظایف کمک حسابدار روی حساب‌های دریافتنی و پرداختنی است و با انجام کارهایی مانند تایپ کردن، بایگانی، برقراری تماس‌های تلفنی لازم، رسیدگی به ایمیل‌ها، نامه‌‎ها، فاکتورها و حسابداری اولیه به بخش مالی کمک می‌کند.

علاوه بر این، دستیاران در انجام اموری مانند جمع‌آوری داده‌ها، گزارش‌ها، فاکتورها و صورتحساب‌ها، تهیه اظهارنامه مالیاتی، حسابرسی و ممیزی اسناد حسابداری و ثبت اطلاعات ورودی روزانه، در کنار تیم مالی فعالیت می‌کنند. اغلب افراد شاغل در شغل کمک حسابدار در دفاتر مالی خصوصی یا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در زمینه‌های کاری مختلف مشغول به کار می‌شوند.

کمک حسابدار یکی از اعضای اصلی در تیم مالی است که مستقیما تحت نظارت و سرپرستی حسابدار ارشد یا مدیر مالی کار می‌کند. در اینجا حسابداران مسئولیت نهایی سازی پرداختی‌ها و حساب‌های پایان ماه و پایان سال را بر عهده‌دارند.

مطالب مرتبط: آگهی استخدام کمک حسابدار

تفاوت حسابدار و کمک حسابدار چیست؟

به‌طورکلی، حسابدار مسئولیت نظارت بر کلیه امور مالی یک سازمان را بر عهده دارد. این در حالی است که کمک حسابدار به حسابدار در انجام وظایف روزانه‌ او کمک می‌کند. در حقیقت شرایط استخدامی و شرح وظایف حسابدار با کمک حسابدار متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال، یک حسابدار معمولا دارای مدرک لیسانس در رشته حسابداری یا یکی از رشته‌های مرتبط است. همچنین، دانش قوی از اصول حسابداری و حسابرسی، مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله قوی و مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری عالی در کنار تسلط بر نرم‌افزارهای حسابداری، از ویژگی‌های یک حسابدار حرفه‌ای است.

این در حالی است که یک دستیار حسابدار ممکن است دانشجوی حسابداری باشد یا تنها مدرک دیپلم یا فوق‌دیپلم در رشته‌ای مرتبط داشته باشد. در اینجا چند نکته دیگر برای تمایز بین شغل حسابدار و کمک حسابدار آورده شده است:

  • سطح تجربه: حسابداران معمولا تجربه کاری بیشتری نسبت به کمک حسابداران دارند.
  • میزان استقلال: حسابداران معمولا از استقلال بیشتری در انجام وظایف خود برخوردار هستند. این در حالی است که کمک حسابداران بیشتر تحت نظارت حسابداران کار می‌کنند.
  • حقوق و مزایا: به‌طورکلی حسابداران حقوق و مزایای بیشتری نسبت به کمک حسابداران دریافت می‌کنند.

اگر به دنبال شغلی درزمینه امور مالی هستید، باید تفاوت‌های بین حسابدار و کمک حسابدار را درک کنید و بتوانید به این پرسش که: «کمک حسابدار کیست؟» پاسخ درستی بدهید. تنها در این صورت است که می‌توانید شغلی را انتخاب کنید که با مهارت‌ها، تجربه و علایق شما مطابقت داشته باشد.

مطالعه منابعی مانند کتاب کمک حسابدار، می‌تواند به شناخت این موقعیت شغلی کمک فراوانی نماید. همچنین در ادامه با شرح وظایف کمک حسابدار، شما را با این شغل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط: راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان

شرح وظایف کمک حسابدار

دستیار حسابدار نقش کلیدی در بهبود عملکرد بخش مالی هر شرکت و سازمان بر عهده دارد. به شکلی که اغلب سازمان‌های بزرگ و شرکت‌های خصوصی مالی و حسابرسی به استخدام کمک حسابدار نیاز دارند. برخی از وظایف کمک حسابدار به‌صورت فهرست‌وار عبارت‌اند از:

  • پشتیبانی از حسابدار ارشد/ مدیر مالی و سایر اعضای تیم مالی
  • همکاری با تیم مالی برای انجام پروژه‌های مختلف مالی
  • تطبیق و اصلاح حساب‌ها
  • بررسی و رسیدگی به فاکتورها در بازه‌‌های زمانی موردنیاز
  • مدیریت و رسیدگی به معاملات نقدی خرد
  • کنترل اعتبار و پیگیری وصول مطالبات
  • بررسی و تأیید صورتحساب‌های مالی، دفاتر و حساب‌ها و در صورت نیاز، انجام اصلاحات
  • آماده‌سازی برگه‌های حساب سود و زیان
  • آماده‌سازی اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده
  • تهیه بودجه سالانه
  • مشارکت در جلسات و سایر امور اداری
  • آماده‌سازی حساب‌های قانونی

همه مواردی که در بالا بیان شد می‌توانند جزء وظایف دستیار حسابدار باشند. البته نوع و میزان مسئولیت‌ها و وظایف کمک حسابداران تا اندازه زیادی به نوع و ابعاد سازمان بستگی دارد. در برخی از شرکت‌ها، عمده وظایف دستیار درزمینه انجام امور اداری و دفترداری است و حجم کاری بالایی بر عهده او گذاشته می‌شود.

این امر به این معنی است که دستیاران مالی ممکن است وظیفه پاسخگویی به تلفن‌ها، ایمیل‌ها، پذیرش و راهنمایی مشتریان، برنامه‌ریزی قرار ملاقات، تشکیل پرونده‌های اداری، ورود اطلاعات، اسکن اسناد و مدارک، دریافت و مرتب‌سازی ایمیل‌های وارده و سایر وظایف مشابه را بر عهده داشته باشند.

در سازمان‌های بزرگ، دستیار تنها وظیفه پشتیبانی از امور حسابرسی و بخش مالی را بر عهده دارد؛ اما در شرکت‌های کوچک، ممکن است کمک حسابدار در بخش‌های دیگر شرکت هم فعالیت داشته باشد.

تهیه و آماده‌سازی گزارش‌های مالی

یکی از وظایف دفتری کمک حسابدار، پردازش و آماده‌سازی گزارش‌های مالی ماهیانه و ارائه آن به تیم مدیریت برای ارزیابی است. فردی که در این شغل کار می‌کند نیاز به تبحر بالا در کار با اعداد و ارقام و تجربه کافی درزمینه امور دفترداری و حساب‌های دریافتنی و پرداختنی دارد.

کمک حسابدار با بایگانی و سازمان‌دهی اسناد در مکان‌های مناسب، وظیفه نگهداری سوابق مالی را بر عهده دارد. همچنین تطبیق صورت‌های بانکی و مقایسه صورت‌های ماهانه، هفتگی و حتی روزانه ازجمله وظایف موجود در شغل کمک حسابدار هستند.

حفاظت و نگهداری از بانک اطلاعاتی

نگهداری از پایگاه داده‌های حسابداری در شرکت‌ها و سازمان‎های بزرگ، بخشی مهم از وظایف شغل کمک حسابدار است. دستیاران بخش مالی با استفاده از نرم‌افزارهای تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی و بر اساس قواعد مالی، صحت گزارش‌های مالی شرکت‌ها و مشتریان را بررسی می‌کنند.

همچنین، این افراد نقش مهمی در تعیین و محاسبه ارزش دارایی‌های قابل استهلاک و تخمین استهلاک دارایی‌های شرکت دارند. کمک حسابداران با محرمانه نگه‌داشتن هرگونه اطلاعات خصوصی و مالی، نقش کلیدی در حفظ ارزش سازمان ایفا می‌کنند.

رزومه ساز

پشتیبانی از امور اداری و دفتری

یکی دیگر از وظایف مهم در این موقعیت شغلی، کمک به انجام امور اداری و دفترداری مانند بررسی فاکتورهای روزانه و تحویل کلیه حساب‌های پرداختنی و درخواست‌های حساب‌های دریافتنی است. پشتیبانی دستیاران به بهبود عملکرد و بازدهی بهتر بخش مالی کمک بسزایی می‌کند. به لطف حضور کمک حسابدار، شرکت و بخش مالی آن می‌تواند عملکرد بهتر و مؤثرتری در نیل به اهداف سازمانی داشته باشد.

ثبت اظهارنامه مالیاتی و برنامه‌ریزی بودجه

ازجمله وظایف احتمالی در شغل کمک حسابدار، آماده‌سازی اظهارنامه مالیاتی ماهانه یا سه‌ماهه برای شرکت با بالاترین دقت است. کارمند بخش مالی، وظیفه بررسی و رسیدگی به تمام معاملات و ثبت و بایگانی اسناد آن‌ها را بر عهده خواهد داشت. بررسی مطابقت‌ صورت‌های بانکی و انجام مغایرت گیری‌های حساب و تهیه گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های مالی، از دیگر مسئولیت‌های شغلی دستیار حسابدار یا حسابرس به شمار می‌رود.

تحصیلات موردنیاز برای شغل کمک حسابدار

تحصیلات کمک حسابدار

به‌طورکلی، حداقل مدرک کاردانی در رشته حسابداری، دفترداری، امور مالی یا رشته‌های مرتبط با آن برای فعالیت در شغل کمک حسابدار الزامی است. هرچند اغلب شرکت‌‌ها، متقاضیان دارای مدرک لیسانس را در اولویت بالاتری قرار می‌‌دهند. البته اگر فردی در این رشته‌ها تحصیل نکرده باشد، اما مهارت‌های لازم را از طریق شرکت در دوره‌های آموزش کمک حسابدار و کسب تجربه به دست آورده باشد، شانس خوبی برای استخدام شدن دارد.

در حال حاضر، موسسات و مراکز آموزشی مختلفی اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش حسابداری و حسابرسی می‌کنند. شرکت در این دوره‌ها و دریافت مدرک و گواهینامه پایان دوره می‌تواند شانس استخدامی شما را بیشتر کند.

در بلاگ جاب ویژن بخوانید: با بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران آشنا شوید

مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز

علاوه بر تحصیل در رشته‌های مرتبط، باید در مورد اطلاعات‌پایه و کلی حسابداری اطلاعات کافی را داشته باشید. تجربه مرتبط، دانش کافی در مورد اصطلاحات حسابداری، آشنایی با سیستم‌های مالی، درک سیستم‌ها و نرم‌افزارهای بایگانی و آگاهی از قوانین و دستورالعمل‌های قانونی حسابرسی، ازجمله شرایط استخدامی برای شغل کمک حسابدار است.

علاوه بر این، برای موفقیت در این موقعیت شغلی باید برخی از مهارت‌ها و توانایی‌های فردی و تخصصی را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، بهترین حسابدار یا کمک حسابدار فردی است که دارای جزئی‌نگری و دقت بالا است. برخی دیگر از مهارت‌های دستیار حسابدار عبارت‌اند از:

  • آشنایی کافی با کامپیوتر و اصول اولیه IT
  • تسلط نرم‌افزارهای معمول مالی
  • مهارت و دقت بالا در ورود اطلاعات
  • توانایی تهیه و آماده‌سازی مانده‌حساب و ترازنامه مالی
  • تجربه آماده‌سازی لیست حقوق و دستمزد کارکنان
  • مهارت‌های ریاضیاتی
  • مهارت‌ کار گروهی و تیمی
  • مدیریت زمان
  • توانایی و مدیریت انجام چند کار به صورت هم‌زمان
  • مهارت و علاقه به سازمان‌دهی و بایگانی کردن اسناد و مدارک
  • مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری قوی
  • تسلط بر نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس به‌ویژه اکسل
  • خود نظارتی و توانایی انجام کار مستقل
  • توانایی اولویت‌بندی وظایف و انجام امور با توجه به ضرب العجل‌ها
  • حفظ محرمانگی و رازداری نسبت به اطلاعات محرمانه مالی

آیا برای فعالیت در شغل کمک حسابدار به تجربه کاری نیاز است؟

در پاسخ به این سوال که: «کمک حسابدار کیست؟»، باید فردی را توصیف کنیم که ممکن است تجربه کاری چندانی در حوزه حسابداری و حسابرسی نداشته باشد. بر اساس مطلبی که در سایت indeed منتشر شده است، این شغل یکی از مشاغل ورودی است و جنبه کارآموزی و یادگیری آن بسیار پررنگ‌ است.

برخی از شرکت‌ها و موسسات خصوصی به تجربه کاری اهمیت چندانی نمی‌دهند و با جذب کمک حسابدار بدون سابقه، در حین کار آموزش‌ کمک حسابداری را ارائه می‌دهند؛ اما برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها تنها متقاضیانی را می‌پذیرند که تجربه کاری درزمینه امور مالی و حسابداری داشته باشند.

شرایط همکاری و ساعات کاری

ساعات کاری این شغل هم مانند سایر کارمندان بر اساس قانون کار و 44 ساعت در هفته است. اغلب افرادی که به‌عنوان کمک حسابدار مشغول به کار می‌شوند، در قالب تیم مالی و در کنار حسابداران ارشد و مدیران مالی فعالیت می‌کنند.

بااین‌حال، برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها موقعیت‌ استخدام کارآموز حسابداری یا حسابدار پاره‌وقت را برای متقاضیان در نظر می‌گیرند؛ بنابراین اگر دانشجو هستید یا امکان کار تمام‌وقت را ندارید، سری به صفحه آگهی‌های استخدام کمک حسابدار در جاب ویژن بزنید و برای موقعیت‌های مناسب، رزومه خود را ارسال کنید.

آینده کاری و میزان حقوق و دستمزد

میزان حقوق کمک حسابدار در سال 1403 به عوامل مختلفی مانند میزان تحصیلات، تجربه کاری، محل سکونت و اندازه و زمینه کاری شرکت یا سازمان بستگی دارد. اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و تجربه کاری ندارید، احتمالا باید به‌عنوان کارآموز و با حقوق پایه وزارت کار مشغول به کار شوید. البته دوره کارآموزی ازنظر جنبه یادگیری ارزش بالایی دارد و به پیشرفت و رشد شما در مسیر حرفه‌ای کمک زیادی می‌کند.

هراندازه تجربه و مهارت‌های شما بیشتر باشد، میزان حقوق و دستمزد شما بیشتر خواهد شد. اگرچه آمار دقیقی از حقوق کمک حسابدار در سال 1403 در دست نیست، اما می‌توان از روی متوسط حقوق کارمند حسابداری در این سال که پایین‌ترین رده شغلی در گروه شغلی حسابداری است، تخمین مناسبی از درآمد کمک حسابدار را به دست آورد.

بر اساس گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن 1403، متوسط حقوق کارمند حسابداری در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، به ترتیب برابر با 12.1 و 11.2 میلیون تومان در ماه است.

حقوق و دستمزد کمک حسابدار

موقعیت شغلی کمک حسابدار یکی از مشاغل سطح ورودی به شمار می‌رود و در ابتدا شاید حقوق بالایی نداشته باشد؛ اما با ورود به بخش حسابداران حرفه‌ای و کسب تجربه در کنار آن‌ها می‌توانید به‌مرور مهارت‌های خود را افزایش بدهید و به سمت‌های حسابدار، حسابدار ارشد و مدیر مالی ارتقا پیدا کنید.

چطور به‌عنوان کمک حسابدار استخدام شوم؟

اگر به اشتغال در این حوزه علاقه‌مند هستید و شرایط لازم را دارید، قبل از هر چیز به یک رزومه کاری و حرفه‌ای نیاز دارید. تهیه رزومه استاندارد نقش مهمی در دیده شدن و دعوت شما به جلسه مصاحبه استخدامی دارد.

قالب غیراستاندارد و وجود اشتباهات در رزومه نویسی باعث می‌شود درخواست شما موردپذیرش قرار نگیرد و نتوانید موقعیت شغلی مناسبی را پیدا کنید. برای آشنایی بیشتر با سوالات مصاحبه استخدامی حسابدار، مقاله «سوالات مصاحبه استخدام حسابدار و نحوه‌ی پاسخگویی به آن‌ها» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

اگر هنوز رزومه ندارید یا فکر می‌کنید رزومه‌ شما استاندارد و کامل نیست، همین‌الان به صفحه رزومه ساز جاب ویژن مراجعه کنید. در این بخش با تکمیل اطلاعات خواسته‌شده در عرض چند دقیقه، یک رزومه حرفه‌ای با قالب استاندارد برای خود بسازید.

درصورتی‌که تجربه کاری ندارید، می‌توانید با تأکید بر مهارت‌ها، تجربه‌‌های کارآموزی، کارهای داوطلبانه و کارهای دانشجویی، خلأ سابقه کاری را پرکنید. در این صورت می‌توانید به کارفرما نشان دهید که اگرچه تجربه کاری حرفه‌ای ندارید، اما دانش و مهارت‌های موردنیاز برای انجام وظایف کمک حسابدار را کسب کرده‌اید.
بعد از ساخت رزومه، برای جستجوی کار به صفحه فرصت‌های شغلی مراجعه کنید و با بررسی صدها آگهی موجود، برای آن‌ها رزومه کاری ارسال کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به این پرسش که: «کمک حسابدار کیست؟» پاسخ دادیم. شغل کمک حسابداری را می‌توان یکی از سطوح شغلی ورودی و ابتدایی در هر شرکت یا سازمان دانست. با استخدام به‌عنوان دستیار حسابدار، در کنار حسابداران و مدیران مالی مشغول به کار می‌شوید. این شغل نقطه شروع خوبی برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افرادی است که هنوز تجربه کافی برای انجام امور حسابداری ندارند.

با کسب تجربه و افزایش سطح مهارت‌های مالی و حسابرسی خود می‌توانید به‌سرعت در این حوزه پیشرفت کنید و به کارشناس، حسابدار ارشد و درنهایت مدیر مالی ارتقا پیدا کند. بررسی صدها آگهی شغلی کمک حسابدار در جاب ویژن به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و بهتر بتوانید موقعیت شغلی دلخواه و رؤیایی‌ خود را پیدا کنید.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه