شرایط، تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام کمک حسابدار

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
شرایط، تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام کمک حسابدار

بخش مالی و حسابداری یکی از مهم‌ترین (اگر نه مهم‌ترین) بخش هر شرکت و سازمان است که وظیفه رسیدگی به امور مالی، پرداختنی و دریافتنی، پرداخت حقوق کارکنان و هرگونه معامله و خروج و ورود مالی را برعهده دارد. در شرکت‌های بزرگ معمولا بخش مالی شامل کارمندان زیادی است که در سطوح شغلی مختلف مشغول به کار هستند. موقعیت شغلی استخدام کمک حسابدار از نظر سطح شغلی جزء مشاغل ورودی به حساب می‌آید و فردی که در این سمت شغلی استخدام می‌شود در کنار کارمندان حرفه‌ای و باتجربه مشغول به کار می‌شود.

استخدام

پاین موقعیت شغلی، نقطه ورود و شروع خوبی برای کسانی است که تحصیلات و آشنایی نسبی با اصول کلی مالی و حسابرسی دارند و به کار با اعداد و ارقام هم علاقمندند. در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن به بررسی شغل دستیار حسابدار می‌پردازیم و در مورد تحصیلات مورد نیاز، شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام این شغل صحبت خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

کمک حسابدار به چه کسی گفته می‌شود؟

دستیار حسابدار یا Accounting Assistant با انجام امور مالی ابتدایی و اولیه به بخش مالی و حسابدار ارشد شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند. تمرکز اصلی وظایف و مسئولیت‌های اصلی کمک حسابدار روی حساب‌های دریافتی و پرداختی است و با انجام کارهایی مثل تایپ کردن، بایگانی، برقراری تماس‌های تلفنی لازم، رسیدگی به ایمیل‌ها، نامه‌‎ها و فاکتورها و حسابداری اولیه به بخش مالی کمک می‌کند.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام کمک حسابدار

علاوه بر این، دستیاران در انجام اموری مثل جمع‌آوری داده‌ها، فاکتورها و صورتحساب‌ها، تهیه اظهارنامه مالیاتی، حسابرسی و ممیزی اسناد حسابداری و ثبت اطلاعات ورودی روزانه نیز در کنار تیم مالی فعالیت می‌کنند. اغلب این افراد در دفاتر مالی خصوصی یا شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در زمینه‌های کاری مختلف مشغول به کار می‌شوند.

کمک حسابدار کیست

کمک حسابدار یکی از اعضای اصلی تیم مالی است که مستقیما تحت نظارت و سرپرستی مدیر مالی کار می‌کند و که مسئولیت نهایی‌سازی پرداختی‌ها و حساب‌های پایان ماه و پایان سال را برعهده دارند.

شرح وظایف و مسئولیت‌های کمک حسابدار

دستیاران حسابدار نقش کلیدی در بهبود عملکرد بخش مالی هر شرکت و سازمان دارند و اکثر شرکت‌های خصوصی مالی و حسابرسی و سازمان‌های بزرگ به استخدام کمک حسابدار نیاز دارند.

برخی از وظایف کمک حسابدار به صورت فهرست‌وار عبارتند:

  • پشتیبانی از حسابدار ارشد/ مدیر مالی و سایر اعضای تیم مالی
  • همکاری با تیم مالی برای انجام پروژه‌های مختلف مالی
  • تطبیق و اصلاح حساب‌ها
  • بررسی و رسیدگی به فاکتورها در بازه‌‌های زمانی مورد نیاز
  • مدیریت و رسیدگی به معاملات نقدی خرد
  • کنترل اعتبار و پیگیری وصول مطالبات
  • بررسی و تایید صورتحساب‌های مالی، دفاتر و حسابها و در صورت نیاز، انجام اصلاحات
  • آماده‌سازی برگه‌های حساب سود و زیان
  • آماده‌سازی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • تهیه بودجه سالانه
  • مشارکت در جلسات و سایر امور اداری
  • تسلط کافی بر اسپردشیت‌ها و دفاتر فروش و حسابداری
  • آماده سازی حساب‌های قانونی

تهیه و آماده‌سازی گزارش‌های مالی

یکی از وظایف اصلی کمک حسابدار؛ آماده سازی گزارش‌های مالی ماهیانه و ارائه آن به تیم مدیریت برای ارزیابی است. فردی که در این سمت شغلی کار می‌کند نیاز به تبحر بالا در کار با اعداد و ارقام و تجربه کافی در زمینه امور دفترداری و حساب‌های دریافتنی و پرداختنی است.

کمک حسابدار با بایگانی و سازماندهی اسناد در مکان‌های مناسب، وظیفه نگهداری سوابق مالی را انجام می‌دهد. همچنین تطبیق صورت‌های بانکی و مقایسه صورت‌های ماهانه، هفتگی و حتی روزانه از جمله وظایف این شغل هستند.

نگهداری و حفاظت از بانک اطلاعاتی

نگهداری از پایگاه داده‌های حسابداری در شرکت‌ها و سازمان‎های بزرگ بخشی مهم از وظایف شغل کمک حسابدار است. دستیاران بخش مالی با استفاده از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و از اطمینان از عملکرد صحیح و به روز بودن آن‌ها، از صحت و درستی گزارش‌های مالی اطمینان پیدا می‌کنند.

همچنین این افراد نقش مهمی در تعیین و محاسبه ارزش دارایی‌های قابل استهلاک و تخمین استهلاک دارایی‌های شرکت دارند. کمک حسابداران با محرمانه نگهداشتن هرگونه اطلاعات خصوصی و مالی، نقش کلیدی در حفظ ارزش سازمان ایفا می‌کند.

رزومه ساز

پشتیبانی امور اداری و دفتری

یکی دیگر از وظایف مهم این موقعیت شغلی، کمک به انجام امور اداری و دفتر داری مثل بررسی فاکتورهای روزانه و تحویل کلیه حساب‌های پرداختنی و درخواست‌های حساب‌های دریافتنی است. ارائه پشتیبانی دستیاران به بهبود عملکرد و بازدهی بهتر بخش مالی کمک بسزایی می‌کند. به لطف وجود کمک حسابدار، شرکت و بخش مالی می‌تواند عملکرد بهتر و موثرتری در نیل به اهداف سازمانی داشته باشد.

ثبت اظهارنامه مالیاتی و برنامه‌ریزی بودجه

از جمله وظایف احتمالی موقعیت شغلی کمک حسابدار، آماده‌سازی اظهارنامه مالیاتی ماهانه یا سه ماهه برای شرکت با بالاترین دقت است. کارمند بخش مالی، وظیفه بررسی و رسیدگی به تمام معاملات و ثبت و بایگانی اسناد آن‌ها را نیز برعهده خواهد داشت. بررسی مطابقت‌ صورت‌های بانکی و انجام مغایرت‌گیری‌های حساب و تهیه گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های مالی نیز از جمله مسئولیت‌های دستیار به شمار می‌رود.

حجم و تنوع کاری کمک حسابدار چگونه است؟

همه مواردی که در بخش بالا گفتیم می‌توانند جزء وظایف دستیار حسابدار باشند. البته نوع و میزان مسئولیت‌ها و وظایف کمک حسابداران تا حد زیادی به نوع و ابعاد سازمان و شرکت نیز بستگی دارد. در برخی شرکت‌ها، عمده وظایف دستیار در زمینه انجام امور اداری و دفترداری است و حجم کاری بالایی بر عهده او گذاشته می‌شود.

این امر به این معنی است که دستیاران مالی ممکن است وظیفه پاسخگویی به تلفن‌ها، ایمیل‌ها، پذیرش و راهنمایی مشتریان، برنامه‌ریزی قرارملاقات‌ها، تشکیل پرونده‌های اداری، ورود اطلاعات، اسکن اسناد و مدارک، دریافت و مرتب‌سازی ایمیل‌های وارده و سایر وظایف مشابه را نیز بر عهده داشته باشد.

در سازمان‌های بزرگ، دستیار تنها وظیفه پشتیبانی از امور حسابرسی و بخش مالی را دارد. اما در شرکت‌های کوچک ممکن است در بخش‌های دیگر شرکت نیز فعالیت داشته باشد.

تحصیلات مورد نیاز برای استخدام کمک حسابدار

به طور کلی، حداقل مدرک کاردانی در رشته حساب‌داری، دفترداری، امور مالی یا رشته‌های مرتبط با آن برای استخدام کمک حسابدار الزامی است. هرچند اکثر شرکت‌‌ها، متقاضیان دارای مدرک لیسانس را در اولویت بالاتری قرار می‌‌دهند. البته اگر فردی در این رشته‌ها تحصیل نکرده باشد اما مهارت‌های لازم را از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی و همین‌طور تجربه عملی کسب کرده باشد نیز شانس خوبی برای استخدام دارد.

تحصیلات کمک حسابدار

در حال حاضر، موسسات و مراکز آموزشی مختلفی اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش حسابداری و حسابرسی می‌کنند. شرکت در این دوره‌ها و دریافت مدرک و گواهینامه پایان دوره می‌تواند شانس استخدام شما را بیشتر کند و موقعیت‌های استخدامی بهتری را پیش رویتان بگذارد.

مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز

علاوه بر تحصیل در رشته‌های مرتبط، لازم در مورد اطلاعات پایه و کلی حسابداری اطلاعات کافی داشته باشید. تجربه مرتبط، دانش کافی در مورد اصطلاحات حسابداری، آشنایی با سیستم‌های مالی، درک سیستم‌ها و نرم افزارهای بایگانی، آشنایی و آگاهی از قوانین و دستورالعمل‌های قانونی حسابرسی و … از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای شغل کمک حسابدار است.

علاوه بر این، برای موفقیت در این موقعیت شغلی لازم است برخی مهارت‌ها و توانایی‌های فردی و تخصصی را نیز داشته باشید. برخی از این مهارت‌ها عبارتند از:

  • آشنایی کافی با کامپیوتر و اصول اولیه IT
  • تسلط نرم افزارهای معمول مالی و اسپردشیت
  • مهارت و دقت بالا در ورود اطلاعات
  • توانایی تهیه و آماده‌سازی مانده حساب و ترازنامه مالی
  • تجربه آماده‌سازی لیست حقوق و دستمزد کارکنان
  • مهارت‌های ریاضیاتی
  • مهارت‌ کار گروهی و تیمی
  • مدیریت زمانبندی عالی
  • توانایی و مدیریت انجام چند کار به صورت همزمان
  • مهارت و علاقه به سازماندهی و بایگانی کردن اسناد و مدارک
  • مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری قوی
  • تسلط بر نرم افزارهای مایکروسافت آفیس به ویژه اکسل
  • ریزبینی و دقت بالا به جزئیات
  • خودنظارتی و توانایی کار مستقل در انجام وظایف محوله
  • توانایی اولویت بندی وظایف و انجام امور با توجه به ضرب العجل‌ها
  • حفظ محرمانگی و رازداری نسبت به اطلاعات حساب و محرمانه مالی

آیا برای استخدام کمک حسابدار به تجربه و سابقه کاری نیاز است؟

کمک حسابدار یکی از مشاغل ورودی است و جنبه کارآموزی و یادگیری آن بسیار پررنگ‌تر است. برخی شرکت‌ها و موسسات خصوصی به تجربه کاری اهمیت چندانی نمی‌دهند و با استخدام کارآموز در حین کار آموزش‌های لازم را به او یاد می‌دهند. اما برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها تنها متقاضیانی را می‌پذیرند که تجربه و سابقه کار قبلی در زمینه امور مالی و حسابداری داشته باشند.

مطالب مرتبط: راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار ویژه کارجویان

شرایط همکاری و ساعات کار

ساعات کاری این شغل هم مثل سایر کارمندان براساس قانون کار و 44 ساعت در هفته است. اکثر افرادی که به عنوان کمک حسابدار مشغول به کار می‌شوند در قالب تیم مالی و در کنار حسابداران ارشد و مدیران مالی فعالیت می‌کنند.

با این حال، برخی شرکت‌ها و سازمان‌های موقعیت‌ استخدام کمک حسابدار ویژه دانشجویان و استخدام کارآموز حسابداری یا استخدام حسابدار پاره وقت را نیز برای متقاضیان در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر دانشجو هستید یا امکان کار تمام وقت را ندارید سری به صفحه آگهی‌های استخدام کمک حسابدار در جاب ویژن بزنید و برای موقعیت‌های مناسب، رزومه خود را ارسال کنید.

آینده کاری و میزان حقوق و دستمزد

میزان درآمد کمک حسابدار نیز به عوامل مختلفی مثل میزان تحصیلات، سطح تجربه و سابقه کار، محل و شهر سکونت و اندازه و زمینه کاری شرکت یا سازمان بستگی دارد. اگر تازه فارغ التحصیل شده اید و هیچ تجربه کار عملی نداشته‌اید احتمالا باید به عنوان کارآموز و با کمترین میزان حقوق (حقوق پایه وزارت کار) مشغول به کار شوید. البته دوره کارآموزی از نظر جنبه یادگیری ارزش بالایی دارد و به پیشرفت و رشد شما در مسیر حرفه‌ای کمک زیادی می‌کند. (در این رابطه بخوانید: کارآموزی چیست و چه مزایایی دارد؟)

هرچقدر تجربه و مهارت‌های شما بیشتر باشد به تبع آن سطح حقوق و دستمزدتان نیز بیشتر خواهد داشت. با بررسی آگهی‌های استخدام حسابدار در جاب ویژن می‌توانیم این طور بگوییم که کارفرماها برای استخدام کمک حسابدار رقمی بین 2- 5 میلیون تومان را پرداخت می‌کنند.

حقوق و دستمزد کمک حسابدار

در ایالات متحده، accounting assistant تازه کار به طور میانگین 16.64 دلار در ساعت درآمد خواهد داشت. این درآمد با کسب تجربه و گسترش دامنه مهارت‌ها و توانایی‌های مالی مطمئنا افزایش پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام کمک حسابدار

موقعیت شغلی کمک حسابدار یکی از مشاغل سطح ورودی به شمار می‌رود و در ابتدا شاید حقوق بالایی نداشته باشد. اما با ورود به بخش حسابداران حرفه‌ای و کسب تجربه در کنار آن‌ها می‌توانید به مرور مهارت‌های خود را افزایش بدهید و به حسابدار، حسابدار ارشد و بعدا مدیر مالی ارتقاء پیدا کنید.

چطور به عنوان کمک حسابدار استخدام شوم؟

اگر به اشتغال در این حوزه علاقمندید و واجد شرایط لازم هم هستید قبل از هرچیز به یک رزومه کاری و حرفه‌ای نیاز دارید. تهیه رزومه استاندارد نقش مهمی در دیده شدن و دعوت شما به جلسه مصاحبه استخدامی دارد. قالب غیراستاندارد و وجود اشتباهات در رزومه نویسی باعث می‌شود درخواست شما مورد پذیرش قرار نگیرد و نتوانید موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنید. برای آشنایی بیشتر با سوالات مصاحبه استخدامی حسابدار، مقاله «سوالات مصاحبه استخدام حسابدار و نحوه‌ی پاسخگویی به آن‌ها» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

اگر هنوز رزومه ندارید یا فکر می‌کنید رزومه‌تان استاندارد و کامل نیست همین الان به صفحه رزومه ساز جاب ویژن مراجعه کنید. در این بخش با تکمیل اطلاعات خواسته شده در عرض چند دقیقه یک رزومه حرفه‌ای با قالب استاندارد برای خود بسازید. در صورتی که تجربه کاری ندارید می‌توانید با تاکید بر مهارت‌ها، تجربه‌‌های کارآموزی و داوطلبانه، کارهای دانشجویی و …خلاء سابقه کاری را پر کنید و به کارفرما نشان دهید اگرچه تجربه کاری حرفه‌ای ندارید اما دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام دستیار حسابدار را کسب کرده اید.

بعد از ساخت رزومه، برای جستجوی کار به صفحه فرصت‌های شغلی مراجعه کنید و با بررسی صدها آگهی موجود، برای آن‌ها رزومه کاری ارسال کنید.

جمع بندی

شغل کمک حسابداری یکی از سطوح شغلی ورودی و ابتدایی در هر شرکت و سازمان است. با استخدام به عنوان دستیار حسابدار وارد تیم مالی می‌شوید و در کنار حسابداران و سرپرستان و مدیران مالی مشغول به کار می‌شوید. این موقعیت شغلی نقطه شروع خوبی برای دانشجویان، فارغ التحصیلان و افرادی است که هنوز تجربه کافی چندانی ندارند. با کسب تجربه و افزایش سطح مهارت‌های مالی و حسابرسی خود می‌توانید به سرعت در این حوزه پیشرفت کنید و به کارشناس، حسابدار ارشد و در نهایت مدیر مالی ارتقاء پیدا کند. بررسی صدها آگهی استخدام کمک حسابدار در جاب ویژن به شما کمک می‌کند زودتر و بهتر بتوانید موقعیت شغلی دلخواه و رویایی‌تان را پیدا کنید.

منبع: indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه