چگونه کارمند بانک شویم؟ راهنمای جامع استخدام بانک ویژه کارجویان
اگر به مشاغل حوزه بانکداری علاقه داشته باشید، حتما سوال «چگونه کارمند بانک شویم؟» ذهن شما را هم درگیر کرده است.
یکی از مشاغلی که در کنار دشواریهای خود، حقوق و مزایای نسبتا بالایی دارد، کارمند بانک است. تعداد بانکها و شعب آنها در کشور ما کم نیست. بنابراین، نیاز به استخدام و جذب کارمندان بانک نسبتا بالا است. به علاوه، در سالهای اخیر، بانکهای جدیدی در کشور تأسیس شدهاند و انتظار میرود که این روند، ادامهدار باشد. در حال حاضر، بانکهای ایران زمین، بانک پاسارگاد، توسعه و تعاون، حکمت ایرانیان، بانک خاورمیانه، بانک ملت، بانک سپه و چندین بانک دیگر، آگهی استخدام خود را از طریق جاب ویژن به اشتراک میگذارند.
“چگونه کارمند بانک شویم؟” از سوالات رایج کارجویان علاقهمند به مشاغل حوزه بانکداری است. در این مطلب، میخواهیم به این سوال جواب بدهیم و شما را با شرایط استخدام شدن در بانک آشنا کنیم. همچنین، درباره مزایا و شرایط کار در بانک و مسیر حرفهای این شغل صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
وظایف کارمند بانک
بانکداری شامل مشاغل و پستهای مختلفی است که هر کدام از آنها، وظایف و مسئولیتهای خاص خودشان را دارند. البته یکی از مراحل استخدام بانک، گذراندن دورهی بانکداری است که معمولا شش ماه طول میکشد. بنابراین، تمام کسانی که به دنبال موقعیتهای استخدام کارمند بانک هستند، با مشاغل مختلف بانکی آشنایی دارند. قرارگیری افراد در پستهای مختلف در بانکها، بر حسب نیاز بانک و شرایط دیگر است. برای آشنایی با وظایف کارمند بانک، ابتدا باید با مشاغل مختلف بانکی آشنا شویم.
متصدی امور بانکی
اغلب افرادی که “چگونه کارمند بانک شویم” را جستجو میکنند، به دنبال موقعیت شغلی متصدی امور بانکی هستند. متصدی بانک کسی است که پشت باجهی بانک مینشیند و کارهای روزمرهی مشتریان را انجام میدهد. وظایف اصلی متصدی امور بانکی عبارتند از:
- افتتاح و بستن حساب برای مشتریان
- واریز پول به حساب مشتریان
- برداشت پول از حساب مشتریان
- نقد کردن چکها
- پاسخگویی حضوری یا تلفنی به سوالات مشتریان در رابطه با دیگر خدمات بانک مثل وامهای بانکی
به طور کلی، متصدی امور بانکی، رابط بین مشتریان و بانک است و کلیهی امور بانکی مشتریان، توسط متصدی امور بانکی یا با راهنمایی او و ارجاع به دیگر بخشهای بانک، انجام میشود.
حسابدار
حسابدار کسی است که اطلاعات مالی بانک را دستهبندی و ثبت میکند. از این نظر، کار حسابدار بانک، همانند حسابدار در سازمانهای دیگر است. تفاوت حسابداری بانک با سایر انواع حسابداری این است که با مشتریان مختلف سروکار ندارد و طرف حساب آنها، فقط شعبهی بانکی است که در آن کار میکنند. وظایف و مسئولیتهای اصلی حسابدار بانک عبارتند از:
- نظارت بر تمامی تراکنشهای مالی و ثبت تمامی آنها
- برطرف کردن خطاهای رخ داده در امور بانکی با بررسی مجدد تراکنشها
- شناسایی تراکنشهای غیرمعمول و فعالیتهای غیرمعمول در حسابهای بانکی
- تدوین گزارشهای دورهای
حسابداری بانک یکی از مشاغل بسیار حساس بانکی است و مسئولیتهای سنگینی به دوش حسابداران است. آنها باید با دقت تمامی تراکنشها را تحت نظر داشته باشند و مسئولیت هرگونه خطایی در تراکنشهای بانکی، متوجه حسابدار بانک است.
خزانهدار
یکی از شغلهایی که کمتر در آگهیهای استخدام مشاهده میشود و معمولا از میان کارمندان حاضر بانک انتخاب میشود، خزانهدار است. خزانهداری یکی از شغلهای حساس در شعبههای بانکهاست و بر تمامی جنبههای مدیریت مالی، نظارت دارد و همراه با دیگر عناصر مدیریتی، از منابع مالی بانک، محافظت میکند. مسئولیتهای اصلی خزانهدار بانک عبارتند از:
- نظارت بر تمامی تراکنشهای روزانهی شعبه
- برنامهبریزی مالی و بودجهبندی
- گزارشدهی مالی
- مدیریت حسابهای بانکی
مدیر شعبه
بالاترین پست در هر شعبهی بانک، مدیر بانک است که درآمد بیشتری نسبت به سایر کارکنان شعبه دارد و همواره این سوال برای کارمندان مطرح است که چگونه رئیس بانک شویم؟ معمولا برای جذب مدیر شعبه، آگهی منتشر نمیشود و مدیر شعبه از میان کارکنان شعبه انتخاب میشود. وظایف اصلی مدیر شعبه عبارتند از:
- ایجاد راهبردهایی برای رشد فرصتهای کسبوکار
- ایجاد روابط با مشتریان جدید
- حفظ مشتریان کنونی بانک
- حل مشکلات مشتریان
- اطمینان از برطرف شدن نیازهای مالی مشتریان
- مدیریت بر وامهای بانکی
- آموزش پرسنل بانک و نظارت بر عملکرد آنها
- آمادهسازی و ارسال گزارشهای مالی به شعبهی مرکزی بانک
حسابرس
کار حسابرس، نظارت بر کار حسابداران شعب مختلف بانک است. او باید خطاهایی را که حسابدار متوجه آنها نشده، پیدا کند و بر مطابقت تراکنشها با قوانین، نظارت داشته باشد. به طور کلی، میتوان گفت که مسئولیتها و وظایف اصلی حسابرس عبارتند از:
- بررسی و ارزیابی کارایی و کفایت سیستمهای کنترل داخلی بانک
- بازرسی سیستمهای اطلاعاتی مالی و مدیریتی شامل خدمات بانکداری الکترونیک و خدمات اطلاعاتی الکترونیک
- بررسی گزارشهای مالی و فیش حقوقی
- بازرسی روشهای حفاظت از داراییها
- بازرسی سیستم بانکی برای ارزیابی سرمایه در مقابل ریسک برآورد شده
- بازرسی کارایی اقتصادی و عملکردی بانک
حسابرسها معمولا در شعب مرکزی بانکها کار میکنند و از طرف شعب مرکزی برای نظارت بر عملکرد شعب فرعی بانکها، به مأموریت میروند.
در بلاگ جاب ویژن بخوانید: شرایط استخدام بانک های سراسر کشور
شرایط استخدام بانک چیست؟
برای پاسخ به این سوال که چگونه کارمند بانک شویم، ابتدا باید شرایط و پیش نیازهای آن را بررسی کنیم. در ادامه شرایط و موارد مهمی را که برای استخدام در بانک نیاز هستند، بررسی میکنیم.
تحصیلات مورد نیاز برای استخدام در بانک
بهترین رشته برای اشتغال در بانک، رشته بانکداری محسوب میشود؛ چرا که حداقل مدرک تحصیلی لازم برای گزینش در بانک، لیسانس بانکداری یا حسابداری است. البته، فارغالتحصیلان رشتههای دیگری مثل اقتصاد، حقوق، ریاضیات، آمار، مدیریت و مهندسی مالی نیز میتوانند برای آگهیهای جذب بانکدار، رزومه ارسال کنند. سطح تحصیلات در پیشرفت حرفهای و حقوق کارمند بانک بسیار مهم است. برای رسیدن به پست ریاست یک شعبهی فرعی بانک، مدرک فوقلیسانس در یکی از رشتههای گفته شده کفایت میکند. مدرک دکترا نیز برای جایگاههای شغلی بالاتر در شعبات مرکزی بانکها، امتیاز محسوب میشود. بسیاری از کارمندان بانک، پس از جذب شدن با مدرک لیسانس، همزمان با کار در بانک، تحصیلات خود را ادامه میدهند تا راهشان برای پیشرفت حرفهای باز شود.
مهارتهای مورد نیاز برای ورود به بانک
یکی از مهمترین مواردی که در آزمونها و مصاحبهی استخدامی بانک بررسی میشود، مهارتهای سخت و نرم متقاضی شغل است. مهارتهای نرم، به مهارتهای غیرفنی مثل مهارتهای ذاتی ارتباطی و ویژگیهای شخصیتی مثبت گفته میشود. مهارتهای نرم نیازی به آموزش ندارند و میتوانند ذاتی باشند. با این حال، بسیاری از مهارتهای نرم را میتوان با تمرین و آموزش، تقویت نمود. منظور از مهارتهای سخت، مهارتهای فنی است که ذاتی نیستند و تنها از طریق آموزش و تمرین به دست میآیند. البته، استعدادهای ذاتی فرد نیز در سرعت یادگیری مهارتهای سخت، تأثیر دارد.
مهارتهای نرم مورد نیاز برای گزینش در بانک
مهارتهای نرمی که در مشاغل بانکی اهمیت دارند عبارتند از:
- مهاتهای میانفردی و ارتباطی قوی
- مهارتهای گفتاری و نوشتاری قوی
- مهارت در مدیریت زمان
- مهارت در حل مسئله
- توجه به جزئیات
- مسئولیتپذیری بالا
- توانایی کار تحت فشار
- هوش هیجانی بالا
- مهارت در سازماندهی و منظم بودن
- مهارتهای ریاضیاتی قوی
- توانایی انجام چندین کار به طور همزمان
مهارتهای سخت مورد نیاز برای جذب شدن در بانک
علاوه بر تحصیلات و مهارتهای نرم، داشتن مجموعهای از مهارتهای سخت نیز جزو شرایط استخدام در بانک هستند. مهمترین این مهارتها عبارتند از:
- آشنایی با قوانین مالی
- آشنایی با فرایندهای بانکی
- مهارتهای نرمافزاری مثل نرمافزارهای بانکی، مجموعهی مایکروسافت آفیس، نرمافزارهای حسابداری و نرمافزارهای آماری
- مهارتهای دیتا اینتری
بسیاری از مهارتهای سخت برای بانکداری در دورهی بانکداری که یکی از مراحل اصلی ورود به بانک است، آموزش داده میشوند. با این حال، اگر میخواهید شانس جذب شدن خود در بانک را افزایش دهید یا به دنبال پیشرفت حرفهای در بانک هستید، میتوانید در دورههای آموزشی معتبر جاب ویٰژن شرکت کنید.
مزیتها و مشکلات مشاغل بانکی
تا به اینجا، به پاسخ سوال چگونه کارمند بانک شویم پرداختیم. اما فعالیت در این حوزه مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مشاغل بانکی از جمله پرفشارترین و دشوارترین مشاغل هستند. دستمزد خیلی از کارمندان بانک، به ویژه متصدیان امور بانکی که عمدهی کارمندان بانکی را تشکیل میدهند، با کارمندان سازمانهای دیگر، تفاوت چندانی ندارد. با این حال، شغل بانکداری مزایای خاص خودش را دارد. در این بخش از این راهنمای جامع استخذام بانک، به مهمترین مزایا و معایب مشاغل بانکی میپردازیم.
مزیتهای اشتغال در بانک
- حقوق نسبتا بالا
- پشتیبانیهای مالی از طرق بانک مثل امکان اخذ وامهای متعدد با شرایط عالی
- بیمههای عالی با پوشش بسیار خوب
- جای پیشرفت زیاد
مشکلات اشتغال در بانک
- ساعت کاری طولانی و غیرانعطافپذیر
- محیط کار خستهکننده با شرایط سخت و نیاز به ارتباط با طیف وسیعی از افراد
- امنیت شغلی نسبتا پایین (با روند افزایشی بانکداری الکترونیک، احتمالا در آیندهای نهچندان دور، خیلی از بانکها، تعدیل نیرو داشته باشند)
- مسئولیتهای مالی سنگین
- احتمال انتقال بین شعب و حتی بین شهرها در صورت نیاز بانک
در انتها میتوان گفت که بانکداری یکی از دشوارترین کارها است و نیازمند مهارتهای سخت و نرم متعددی است. با تمام این سختیها، حقوق و مزایای این شغل، به نسبت خیلی از مشاغل دیگر، بهتر است. به علاوه، بانکداری جای پیشرفت بسیاز زیادی دارد. با کسب تجربه و تحصیلات بالاتر، میتوان از یک کارمند سادهی بانک به پستهای بالاتری ارتقاء یافت.
لینک مرتبط: آگهی های استخدامی بانک ها
کدام سازمانها نیازمند بهخدمتگیری بانکدار هستند؟
ممکن است تصور کنید که تنها بانکها نیازمند بهخدمتگیری بانکدار هستند. در حالی که سازمانهای اصلی که نیروهای بانکی میتوانند در آنها مشغول شوند، بانکها هستند ولی سازمانهای دیگری نیز به بانکدار احتیاج دارند. در زیر فهرستی از سازمانهای نیازمند بانکدار را آوردهایم:
- بانکهای دولتی تجاری
- بانکهای دولتی قرضالحسنه
- بانکهای غیردولتی تجاری
- بانکهای دولتی تخصصی و توسعهای
- بانکهای خارجی دارای شعبه در ایران
- موسسات مالی و اعتباری
- کارگزاریها
- سازمان بورس و اوراق بهادار
- صرافیها
چگونه در بانک استخدام شویم؟
در صورتی که دارای مدرک لیسانس یا بالاتر در یکی از رشتههای بانکداری، حسابداری، ریاضیات، آمار، مهندسی مالی، مدریت، حقوق یا دیگر رشتههای مرتبط هستید، میتوانید از طریق صفحهی فرصتهای شغلی در جاب ویژن، برای آگهیهای دعوت به همکاری بانک، رزومه ارسال کنید. البته پیش از ارسال رزومه به نکات زیر دقت داشته باشید:
- در رابطه با شغل بانکی مناسب خود، فکر کنید. آیا میخواهید متصدی امور بانکی شوید؟ آیا میخواهید حسابدار شوید؟
- رزومهی خود را جوری بسازید که با یک شغل بانکی، تناسب داشته باشد. برای مثال، به مهارتهای نرم خود که در بانکداری اهمیت دارند، تأکید زیادی داشته باشید. در صورتی که تجربهی خدمات عمومی یا خدمات مالی دارید، حتما به آن اشاره کنید. دقت داشه باشید که روزمهی خود را به تناسب هر جایگاه شغلی بانکی، ویرایش کنید.
- به موقعیت مکانی گفته شده در فرصتهای شغلی توجه داشته باشید. ممکن است یک بانک نیرویی برای یک شعبه در یک منطقهی دورافتاده نیاز داشته باشد.
- شرایط بانکی را که میخواهید برای آن رزومه ارسال کنید، در نظر داشته باشد. خیلی مهم است که بانک یا موسسهی مالی و اعتباری که میخواهید برای آن کار کنید، در فهرست بانکها و موسسات مالی و اعتباری مجاز بانک مرکزی باشد.
نکاتی که باید برای موفقیت در مصاحبهی شغلی بانک به آنها توجه داشته باشید
برای جواب به سوال چگونه کارمند بانک شویم، تنها دانستن تحصیلات و مهارتهای موردنیاز این حوزه کافی نیست؛ بلکه در صورت تایید رزومه شما توسط بانک و بعد از دعوت شدن به جلسه مصاحبه، باید عملکرد خوبی در این جلسه داشته باشید. نکات مهمی که در جلسه مصاحبه نیاز است بدانید عبارتاند از:
- رسمی لباس بپوشید و به وضعیت ظاهری خود برسید. دقت داشته باشید که لباس شما برای یک جلسهی مصاحبهی طولانی مدت، راحت باشد.
- ممکن است مصاحبهکنندگان بخواهند ظرفیت روانی شما را برای سروکله زدن با مشتریان بسنجند. بنابراین، برای هر سناریویی آماده باشید و سعی کنید تحت هر شرایطی، آرامش خود را در جلسهی مصاحبه حفظ کرده و بهترین واکنش را به رفتارهای مصاحبهکنندگان داشته باشید.
- در صورتی که معرف به خصوصی دارید، به آن شخص اشاره کنید.
در صورتی که در مصاحبه نیز قبول شوید، برای آماده شدن به منظور حضور در بانک یا موسسات مالی و اعتباری، باید یک دورهی بانکداری را بگذارنید تا با اصول کلی بانکداری و خدمات دهی به مشتریان و نیز با سیاستهای بانک یا موسسهی مالی که میخواهید برای آن کار کنید، آشنا شوید. پس از پایان این دوره باید در یک آزمون نهایی شرکت کنید و در صورت قبول شدن در آن آزمون، میتوانید شغل بانکی خود را به صورت حرفهای شروع کنید.
مسیر پیشرفت حرفهای در بانکداری
تا اینجا به پاسخ این سوال پرداختیم که چگونه می توان کارمند بانک شد؛ اما مسیر پیشرفت در این شغل چگونه است؟ همانطور که گفتیم، یکی از مزیتهای مشاغل بانکی، جای زیاد برای پیشرفت حرفهای و سازمانی است. شما تنها با داشتن یک مدرک لیسانس در رشتهی بانکداری یا یکی از رشتههای مرتبط که در بالا به آنها اشاره شد، میتوانید برای آگهیهای استخدام بانک، رزومه ارسال کنید. در صورتی که بتوانید در آزمون استخدامی و مصاحبهی ورودی قبول شوید، باید یک دورهی بانکداری را که معمولا ۶ ماه طول میکشد، بگذرانید.
پس از گذراندن دورهی بانکداری، احتمالا شغلی در پشت باجهی بانک به شما اختصاص داده میشود و باید کار مشتریانی را که روزانه به بانک مراچعه میکنند، راه بیاندازید. پس از چند سال کسب تجربه در این پست به عنوان متصدی امور بانکی، این امکان وجود داد که شما را به جایگاههای شغلی بالاتری مثل حسابدار یا حزانهدار منتقل کنند.
هر چه جایگاه شغلی در بانک بالاتر برود، وظایف و مسئولیتهای سنگینتری دارد و ممکن است ساعات کاری شما طولانیتر شود. البته، حقوق و مزایا نیز با بهبود جایگاه شغلی، بالاتر میرود. با چند سال تجربه در این جایگاههای شغلی و عملکرد مناسب مثل کسب امتیازهای بالا در آزمونهای دورهای بانک، احتمال انتصاب شما به عنوان معاون و سپس رئیس شعبه نیز وجود دارد که پیشرفت حرفهای مهمی محسوب میشود. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در رشتههای مرتبط، در این مرحله کمک زیادی به شما میکند.
در صورتی که چندین سال به عنوان معاون یا رئیس شعبه عملکرد مناسبی داشته باشید، ممکن است که به یکی از شعب اصلی بانک راه پیدا کنید و به جایگاههایی مثل حسابرس برسید. با چندسال کسب تجربه و عملکرد مناسب به عنوان حسابرس میتوانید به جایگاههای مدیریتی در بدنهی اصلی بانک برسید.
جمعبندی
خیلی از فارغالتحصیلان رشتههای بانکداری، حسابداری، ریاضیات، آمار، مدیریت حقوق و دیگر رشتههای مرتبط، تصور میکنند که بهترین فرصت شغلی برای آنها، کار کردن در بانک است. هرچند که بانکداری، شغلی با حقوق نسبتا بالا و مزایای عالی است ولی دشواریهای زیاد و مسئولیتهای بسیار سنگینی دارد و میتواند خیلی زود شما را خسته کند.
جذب شدن و عملکرد مناسب در بانک نیازمند مهارتهای نرم متعدد در کنار چندین مهارت سخت است. مشاغل مختلف بانکی شامل متصدی امور بانکی، حسابدار، خزانهدار، معاون شعبه، رئیس شعبه، حسابرس و مشاغل مدیریتی در شعبات مرکزی بانک هستند. هر کدام از این جایگاههای شغلی، وظایف و مسئولیتهای خاص خودشان را دارند.
در این مطلب به پاسخ سوال چگونه کارمند بانک شویم پرداختیم. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای گزینش در بانک، لیسانس یکی از رشتههای یاده شده است. پس از کسب مدرک لیسانس یا بالاتر در یکی از این رشتهها میتوانید برای آگهیهای استخدام بانک در جاب ویژن رزومه ارسال کنید. در صورتی که رزومهی شما تأیید شود، باید در مصاحبهی ورودی شرکت کنید و در صورت قبولی در مصاحبه، باید پیش از ورود به بانک، دورهی ویژهی بانکداری را بگذرانید. پیشرفت حرفهای در مشاغل بانکی در گروی تجربه، سابقهی کاری خوب، تحصیلات تکمیلی و موفقیت در آزمونهای دورهای بانک است.
منبع: Prospects