راهنمای جامع استخدام بانک ملت، ویژه کارجویان

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای جامع استخدام بانک ملت، ویژه کارجویان

بانک ملت یکی از بانک‌های دولتی کشور است که بیش از ۱۴۰۰ شعبه در جای‌جای ایران دارد. یکی از شرایط اصلی استخدام بانک ملت، همانند دیگر بانک‌های فعال در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های مرتبط با بانکداری و حداکثر سن ۳۰ سال برای افراد دارای مدرک لیسانس است.

کار کردن در بانک ملت در کنار تمامی دشواری‌ها و مسئولیت‌های سنگین مشاغل بانکی، مزیت‌هایی مثل برخورداری آسان از وام‌ها و تسهیلات بانکی دارد. کارمندان در بانک ملت می‌توانند با پشت سر گذاشتن موفق آزمون‌های درون‌بانکی و کسب تجربه، به سرعت پله‌های ترقی را طی کنند و به جایگاه‌های شغلی سطح بالاتری برسند.

این بانک دولتی هر ساله از طریق آزمون استخدامی، نیروی انسانی مورد نیازش را در عناوین شغلی مختلفی شامل متصدی امور بانکی، متصدی امور اداری، حسابدار، کارشناس حقوقی، متخصص فناوری اطلاعات، انتظامات، نیروی تأسیساتی، نیروی خدماتی و … جذب می‌کند.

البته عناوین شغلی دیگری مثل خزانه‌دار، معاون شعبه و رئیس شعبه در بانک ملت وجود دارد که معمولا برای آن‌ها آگهی استخدامی منتشر نمی‌شود و معمولا، کارمندان کنونی بانک با ترفیع گرفتن به آن جایگاه‌های شغلی می‌رسند.

در این مقاله می‌خواهیم ضمن معرفی شرایط استخدام بانک ملت، شما را با مراحل مختلف استخدام در بانک ملت و مزایا و معایب کار کردن در این بانک دولتی آشنا کنیم.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام بانک ها

شرایط استخدام بانک ملت

شرایط استخدام بانک ملت

شرایط عمومی

تمامی بانک‌های فعال در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، اعم از بانک‌های خصوصی و دولتی، موظفند که برای استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خود از آیین نامه‌ی استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال ۱۳۷۹، پیروی کنند.

مطابق با این آیین‌نامه، داوطلبان باید ملیت ایرانی و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. تدین به یکی از ادیان رسمی کشور برای استخدام شدن در بانک ملی ضروری است. به علاوه، متقاضی باید دارای کارت پایان خدمت یا معافیت دائمی از خدمت وظیفه‌ی عمومی باشد.

متقاضی استخدام بانک ملت نباید به صورت پیمانی یا رسمی در یک سازمان دولتی یا غیردولتی دیگر مشغول به کار باشد. فقدان سابقه‌ی کیفری مؤثر از دیگر شروط پذیرش در بانک ملت است. به علاوه، از متقاضی آزمایش اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان گرفته می‌شود و نتیجه‌ی این آزمایش باید منفی باشد تا درخواست او برای پذیرش مورد موافقت قرار بگیرد. تأییدیه‌ی سلامت جسمی و روانی از طرف پزشک معتمد بانک ملت نیز برای استخدام در این بانک دولتی ضروری است.

شرایط اختصاصی

حداقل مدرک تحصیلی لازم جهت استخدام شدن به عنوان بانکدار، کارشناس حقوقی، حسابدار، متصدی امور اداری و دیگر عناوین شغلی تخصصی در بانک ملت، مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط است. حداکثر سن استخدام با مدرک لیسانس در بانک ملت، ۳۰ است که این شرایط سنی با افزایش سطح تحصیلات و بعضی از تبصره‌های دیگر، افزایش می‌یابد.

متقاضیان استخدام در بانک ملت که در حین تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر از لیسانس هستند، در صورت پذیرفته شدن در این بانک، باید برای تکمیل مراحل استخدام از دانشگاه انصراف و برگه‌ی تسویه حساب با دانشگاه را به بانک ارائه دهند. همچنین، تاریخ فارغ‌التحصیلی متقاضیان باید پیش از تاریخ ثبت‌نام در آزمون استخدام بانک ملت باشد.

استخدام

حداقل معدل برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، ۱۵ تمام است. هر یک از شعب بانک ملت صرفا داوطلبان بومی شهر را استخدام می‌کند و پیش از استخدام از آن‌ها، مدرک ICDL می‌خواهد. به علاوه، از متقاضیان تعهدی ۱۵ ساله برای خدمت در شهر مورد نظر گرفته می‌شود.

برای آشنایی با شرایط کلی استخدام بانک می‌توانید به مقاله‌ی «چگونه کارمند بانک شویم» مراجعه کنید.

مدرک تحصیلی لازم برای استخدام بانک ملت

برای استخدام شدن در بانک ملت به عنوان بانکدار یا متصدی امور بانکی باید دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های زیر باشید:

  • مدیریت: گرایش‌های بازرگانی، مالی، امور بیمه، صنعتی، امور بانکی، دولتی، بازاریابی
  • آمار: گرایش آمار و کاربردها
  • حسابداری: گرایش‌های حسابداری، حسابرسی، مدیریت، صنعتی، مالی، بازرگانی، مالیاتی، دولتی و بانکی
  • ریاضی: گرایش ریاضیات و کاربردها
  • علوم اقتصادی: گرایش‌های اقتصاد اسلامی، پول و بانکداری، بازرگانی، نظری، صنعتی و کشاورزی
  • مهندسی صنایع: گرایش مهندسی صنایع
  • بانکداری: گرایش‌های بانکداری، بازرگانی، امور بانکی، بانکداری اسلامی، امور شعب بانک

برای استخدام شدن به عنوان متصدی امور اداری، باید دارای مدرک کارشناسی حقوق قضائی یا عمران-گرایش عمران باشید. در صورتی که می‌خواهید با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در آزمون استخدام بانک ملت شرکت کنید، باید فارغ‌التحصیل یکی از گرایش‌های زیر باشید:

  • رشته‌ی حقوق قضائی: گرایش‌های حقوق مالی-اقتصادی، حقوق بین‌الملل، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، حقوق تجارت الکترونیک و حقوق ثبت اسناد و املاک
  • رشته‌ی عمران: گرایش عمران (مدیریت ساخت-سازه-خاک و پی-زلزله)

مراحل استخدام بانک ملت

مراحل استخدام بانک ملت

مراحل استخدام شدن در بانک ملت پس از انتشار آگهی استخدام و ثبت‌نام در آزمون استخدامی این بانک، به ترتیب عبارتند از:

۱- قبول شدن در آزمون کتبی

۲- آزمون روانشناختی

۳- مصاحبه‌ی استخدامی تخصصی و رفتاری

۴- گزینش

۵- معاینات پزشکی

البته بانک ملت معمولا برای جایگاه‌های شغلی خزانه‌دار، معاون شعبه، مدیر شعبه و دیگر مشاغل مدیریتی در سطح شعبه و در سطح سازمان، آگهی کار منتشر نمی‌کند و با ترفیع دادن به کارکنان کنونی خود، نیاز به نیروی انسانی در اینگونه جایگاه‌های شغلی را رفع می‌کند.

مزایا و معایب کار کردن در بانک ملت

آیا کار کردن در بانک ملت، شغل خوبی محسوب می‌شود؟ این موضوع تا حد زیادی به روحیات و استقامت جسمانی شما بستگی دارد. با اینکه بانک‌ها معمولا حقوق و مزایای خوبی به کارکنانشان می‌دهند و کارمندان بانک ملت به راحتی می‌توانند از وام‌ها و تسهیلات بانکی برخوردار شوند، اما کار کردن در بانک کار بسیار سختی است.

برای مثال، یک متصدی امور بانکی باید روزانه حداقل ۸ ساعت را پشت کامپیوتر کار کند که حتی با وجود تمام تلاش بانک‌ها برای استفاده از صندلی‌های ارگونومیک و وسایل استاندارد برای کار بانکی، فرسودگی‌ها و آسیب‌های جسمانی خودش را به دنبال دارد. آسیب‌های مچ دست، کمر درد و آسیب مهره‌ی گردنی اطلس، فقط چند مثال از مشکلات جسمانی کارمندان بانک است.

کارهای بانکی، علاوه بر دشواری‌های فیزیکی، دشواری‌های روحی و روانی نیز دارند. برای مثال، حسابداران، بازرسان و خزانه‌دارهایی که در استخدام بانک ملت هستند، همانند دیگر کارکنان بانک، مسئولیت‌های مالی بسیار سنگینی را بر دوش دارند و کوچک‌ترین اشتباهات می‌تواند مشکلاتی برایشان ایجاد کند که تا پایان عمر با آن‌ها همراه باشد. به علاوه، متصدیان امور بانکی در بانک ملت باید روزانه پذیرای ارباب رجوعان یا مشتریان متعددی باشند؛ بعضی از این افراد چندان خوش‌برخورد نیستند، بعضی‌ها کمی عصبی هستند، بعضی از مشتریان چندان مؤدب نیستند، بعضی‌ها درخواست‌های غیرمنطقی دارند و گاهی اوقات ممکن است متصدیان امور بانکی با کلاهبردارها مواجه شوند.

چگونه مصاحبه‌ی استخدامی بانک ملت را با موفقیت پشت سر بگذاریم؟

مصاحبه استخدامی بانک ملت

پس از کسب نمره‌ی حد نصاب و پذیرفته شدن در آزمون استخدام بانک ملت، از شما آزمون‌های روانشناختی گرفته می‌شود. اگر در آزمون‌های روانشناختی نیز نمره‌ی قبولی را کسب کنید، باید در سخت‌ترین مرحله، یعنی مرحله‌ی مصاحبه‌ی تخصصی و رفتاری یا همان مصاحبه‌ی استخدامی شرکت کنید.

هر جلسه‌ی مصاحبه‌ی استخدامی بانک ملت را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد:

۱- قبل از جلسه‌ی مصاحبه

۲- حین جلسه‌ی مصاحبه

۳- پس از جلسه‌ی مصاحبه

نحوه‌ی آماده شدن قبل از جلسه‌‌ی مصاحبه

از زمانی که خبر دعوت به جلسه‌ی مصاحبه‌ی تخصصی و رفتاری بانک ملت را دریافت می‌کنید، تا هنگام ورود به جلسه، وقت دارید خودتان را برای مصاحبه‌ی استخدامی آماده کنید. پیش از هر چیزی باید اطلاعاتی در رابطه با بانک ملت و سیاست‌های آن داشته باشد. یکی از کارهایی که باید حتما پیش از جلسه انجام دهید، طراحی مجموعه‌ای از سوالات است که احتمال می‌دهید در مصاحبه‌ی استخدامی از شما پرسیده شوند. جواب‌های خود را برای پاسخ به این سوالات آماده کنید. همچنین، می‌توانید از کارکنان کنونی بانک ملت در رابطه با نحوه‌ی سوالات مصاحبه‌ی استخدامی، تحقیق کنید. اگر وقت کافی داشتید، اطلاعات تخصصی خود را نیز مرور کنید.

خیلی مهم است که در اوج آمادگی ذهنی و جسمی پا به جلسه‌ی مصاحبه بگذارید. حتما در برای مصاحبه‌ی استخدامی، کت و شلوار رسمی تن کنید و با ظاهری کاملا آراسته و رسمی وارد جلسه‌ی مصاحبه شوید. چند روز قبل از جلسه از تمامی مسائلی که برای شما دغدغه‌ی ذهنی ایجاد می‌کنند، فاصله بگیرید، تغذیه‌ی سالم و مناسب داشته باشید و پیش از جلسه‌ی مصاحبه، یک اسنک شیرین میل کنید تا مغز شما انرژی کافی برای فکر کردن داشته باشد.

نکاتی که باید در جلسه‌ی استخدام بانک ملت رعایت کنید

خود جلسه‌ی مصاحبه نیز به سه فاز تقسیم می‌شود:

  • ورود به جلسه: با لبخند و با اعتماد به نفس وارد جلسه‌ی مصاحبه شوید. (در شرایط غیر کرونایی) دست دادن محکم با مصاحبه‌کنندگان فراموش نشود. سعی کنید پر انرژی و قوی به نظر برسید.
  • پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کنندگان: در هنگام پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کنندگان، به شدت مراقب زبان بدن خود باشید. هرگز دستان خود را جمع نکنید و خیلی راحت به صندلی تکیه دهید. پاهای خود را با اعتماد به نفس روی زمین بگذارید یا یک پا را روی پای دیگر بیاندازید. لبخند و ارتباط چشمی با مصاحبه‌کنندگان فراموش نشود. خیلی از دستان خود برای صحبت کردن استفاده نکنید. پرحرفی نکنید و صرفا به سوالات پاسخ دهید.
  • پایان جلسه‌ی مصاحبه: در پایان جلسه‌ی مصاحبه، پیش از ترک جلسه حتما از مصاحبه‌کنندگان یک یا دو سوال بپرسید. در پایان از آن‌ها برای وقتی که به شما اختصاص داده‌اند تشکر کنید و با لبخند و اعتماد به نفس جلسه‌ی مصاحبه را ترک کنید.

ممکن است مصاحبه‌کنندگان برای سنجش رفتار شما، برخوردهای عجیب و نامتعارفی با شما داشته باشند که موجب آزرده شدن خاطر شما شود یا ممکن است سعی کنند شما را عصبی کنند. هرگز حالت دفاعی به خود نگیرید و از کوره در نروید. لبخند فراموش نشود و سعی کنید با حفظ آرامش و خونسردی صرفا به سوالات پاسخ دهید.

اقداماتی که باید پس از جلسه‌ی مصاحبه‌ی بانک ملت انجام دهید

بعد از جلسه‌ی مصاحبه‌ی استخدام بانک ملت، در صورت امکان، اطلاعات تماس مصاحبه‌کنندگان، مثل ایمیل، حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و شماره تلفن را پیدا کنید. اگر ایمیل آن‌ها را دارید، ۲۴ ساعت پس از پایان جلسه برای آن‌ها یک «نامه‌ی قدردانی» ارسال کنید. در صورتی که حساب کاربری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را دارید، آن‌ها را دنبال کنید و یک پیام قدردانی برای آن‌ها بفرستید یا اگر صرفا شماره تلفن آن‌ها را دارید، پیام قدردانی را برایشان اس‌ام‌اس کنید.

نامه‌ی قدردانی یا پیام قدردانی باید شامل تشکر جهت اختصاص دادن وقت به شما برای مصاحبه‌ی استخدامی و بیان انگیزه‌ی بالای شما برای استخدام شدن در این بانک دولتی باشد.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام در بانک 1401

استخدام بانک پاسارگاد

 استخدام بانک پاسارگاد

اگر علاقه‌مند به کار کردن در یک بانک خصوصی هستید، به شما توصیه می‌کنیم که برای بانک پاسارگاد رزومه بفرستید. حقوق و مزایا و شرایط کار کردن در بانک پاسارگاد به مراتب بهتر از خیلی از بانک‌های دولتی و خصوصی است و استخدام در این بانک نیز صرفا بر اساس شایسته‌سالاری انجام می‌شود.

جمع‌بندی

بانک ملت از جمله بانک‌های دولتی است که از طریق برگزاری آزمون استخدامی، کارکنان جدید را جذب می‌کند. پس از پشت سر گذاشتن آزمون استخدامی باید آزمون‌های روانشناختی، مصاحبه‌ی تخصصی و رفتاری، گزینش و معاینات پزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارید تا بتوانید در این بانک کار کنید.

بانک ملت برای استخدام متصدی امور بانکی، متصدی امور اداری، کارشناس حقوقی، حسابدار و دیگر مشاغل بانکی، تابع آیین‌نامه‌ی استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال ۱۳۷۹ است. برای اینکه در این بانک استخدام شوید، باید بومی شهر مورد تقاضا باشید و حداقل معدل مقطع لیسانس شما، ۱۵ تمام باشد.

بانک ملت حقوق و مزایا و تسهیلات خوبی به کارکنان خود می‌دهد اما کار کردن در این بانک دشواری‌های فیزیکی و روحی خاص خودش را دارد.

برای موفقیت در آزمون استخدام بانک ملت باید پیش از جلسه‌ی مصاحبه، کاملا مراحل آماده‌سازی را طی کنید، با ظاهری آراسته و با اعتماد به نفس و لبخند در جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوید و در پایان جلسه‌ی مصاحبه از مصاحبه‌کنندگان تشکر کنید.

منبع

بانک ملت

نویسنده

دسته بندی :
استخدام بانک
بدون دیدگاه