شرایط استخدام بانک ملت؛ بررسی مدارک تحصیلی و شرایط سنی مورد نیاز

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
شرایط استخدام بانک ملت؛ بررسی مدارک تحصیلی و شرایط سنی مورد نیاز

در این مقاله می‌خواهیم ضمن معرفی شرایط استخدام بانک ملت، شما را با مراحل مختلف استخدام در بانک ملت و مزایا و معایب کار کردن در این بانک دولتی آشنا کنیم. به شکلی که با بررسی شرایط استخدام بانک ملت 1403، شما را با شرایط سنی و مدارک تحصیلی لازم برای شرکت در آزمون استخدامی این بانک آشنا خواهیم کرد.

معرفی بانک ملت

شرایط استخدام بانک ملت

بانک ملت یکی از بانک‌های دولتی کشور است که در سال 1359 تأسیس‌شده است. این بانک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور، دارای بیش از ۱۴۰۰ شعبه در داخل کشور است. بانک ملت همانند سایر بانک‌های کشور خدمات بانکداری مختلفی نظیر امکان افتتاح حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، انواع وام‌های بانکی و شیوه‌های سرمایه‌گذاری مختلف را به مشتریان ارائه می‌دهد.

همچنین، بانک ملت در حوزه بانکداری الکترونیک دارای خدمات مختلفی همچون تلفن‌بانک، همراه بانک و کیف پول الکترونیکی است. بانک ملت در نظر دارد با انجام اقداماتی نظیر توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، ارتقای کیفیت خدمات و جذب و توسعه منابع انسانی کارآمد، به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در صنعت بانکداری کشور شناخته شود.

به همین دلیل بانک ملت برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در نظام بانکداری کشور، به جذب و استخدام نیروهای متخصص نیاز دارد. فرصت‌های استخدام نگهبان بانک ملت و فرصت‌های استخدامی در رده شغلی بانکدار، ازجمله موقعیت‌های استخدامی موردتوجه در بانک ملت هستند.

بانک ملت 1403 ازنظر ساختار سازمانی دارای بخش‌های مختلفی همچون کمیته حسابرسی، کمیته جبران خدمات، معاونت بین‌الملل و معاونت سرمایه انسانی است. ازآنجایی‌که شعب مختلف بانک ملت در سراسر کشور برای انجام فعالیت‌های خود به جذب و استخدام نیروی انسانی نیاز دارند، در ادامه این مقاله به بررسی شرایط استخدام بانک ملت خواهیم پرداخت.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام بانک ها

شرایط استخدام بانک ملت

بانک ملت هرساله از طریق آزمون استخدامی، نیروی انسانی موردنیاز خود را در عناوین شغلی مختلفی مانند رده شغلی بانکدار، متصدی امور اداری، حسابدار، کارشناس حقوقی، متخصص فناوری اطلاعات، انتظامات، نیروی تأسیساتی و نیروی خدماتی جذب می‌کند.

البته عناوین شغلی دیگری مانند خزانه‌دار، معاون شعبه و رئیس شعبه در بانک ملت وجود دارند که معمولا برای آن‌ها آگهی استخدامی منتشر نمی‌شود؛ بلکه معمولا کارمندان بانک با ترفیع گرفتن، در این جایگاه‌های شغلی مشغول به کار می‌شوند.

تمامی بانک‌های فعال در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، اعم از بانک‌های خصوصی و دولتی، موظف هستند که برای استخدام نیروی انسانی موردنیاز خود از آیین‌نامه‌ استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، مصوب سال 1379، پیروی کنند. بااین‌حال برای کار کردن در این بانک، شرایط استخدامی مشخصی وجود دارد.

در دفترچه استخدامی بانک ملت، شرایط استخدام عمومی و اختصاصی به تفکیک برای کارجویان شرح داده می‌شود. این شرایط معمولا بر اساس رده شغلی، مدارک تحصیلی و مقاطع تحصیلی متفاوت هستند. در ادامه، به بررسی برخی از شرایط استخدام بانک ملت می‌پردازیم.

شرایط عمومی

اگر تمایل دارید که عنوان شغلی شما «کارمند بانک ملت» باشد، باید شرایط استخدام بانک ملت را که در آگهی آزمون استخدامی بانک ملت سال 1403 مورداشاره قرار می‌گیرد، داشته باشید. برخی از شرایط استخدامی در این بانک عبارت‌اند از:

  • داوطلبان باید ملیت ایرانی و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
  • تدین به یکی از ادیان رسمی کشور، از شرایط استخدام بانک ملت است.
  • متقاضیان مرد باید دارای کارت پایان خدمت یا معافیت دائمی از خدمت وظیفه‌ عمومی باشند.
  • علاقه‌مندان به ثبت نام استخدامی بانک ملت در سال 1403 نباید به‌صورت پیمانی یا رسمی در یک سازمان دولتی یا غیردولتی دیگر مشغول به کار باشند.
  • نداشتن سابقه‌ کیفری مؤثر از دیگر شرایط استخدام در بانک ملت است.

به‌علاوه، از متقاضی استخدام بانک ملت 1403 آزمایش اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان گرفته می‌شود و نتیجه‌ این آزمایش باید منفی باشد. همچنین، ارائه تأییدیه‌ سلامت جسمی و روانی از طرف پزشک معتمد بانک ملت برای استخدام در این بانک دولتی ضروری است.

شرایط اختصاصی

حداقل مدرک تحصیلی لازم جهت استخدام شدن در رده شغلی بانکدار، کارشناس حقوقی، حسابدار، متصدی امور اداری و دیگر عناوین شغلی تخصصی در بانک ملت، مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط است. حداکثر سن استخدام با مدرک لیسانس در بانک ملت، 30 سال است که این شرایط سنی با افزایش سطح تحصیلات افزایش می‌یابد.

ذکر این نکته ضروری است که شرایط سنی بانک ملت 1403 ممکن است با شرایط سنی سایر بانک‌ها همچون شرایط سنی استخدام بانک سامان متفاوت باشد. همچنین، شرایط استخدام بانک برای خانم ها و آقایان در این مورد ممکن است شرایطی متفاوت با یکدیگر باشد. شما می‌توانید در دفترچه استخدامی بانک ملت یا بانک موردنظر خود، به‌طور دقیق شرایط اختصاصی شرکت در آزمون را مشاهده کنید.

متقاضیان استخدام در بانک ملت که در حال تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر از لیسانس هستند، در صورت پذیرفته شدن در این بانک، باید برای تکمیل مراحل استخدام از دانشگاه انصراف داده و برگه‌ تسویه‌حساب با دانشگاه را به بانک ارائه دهند. همچنین، تاریخ فارغ‌التحصیلی متقاضیان باید پیش‌ازتاریخ ثبت‌نام در آزمون استخدام بانک ملت 1403 باشد.

استخدام

حداقل معدل برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، به ترتیب برابر با 14 و 15 تمام است. هر یک از شعب بانک ملت صرفا داوطلبان بومی شهر را استخدام می‌کند. همچنین، ارائه مدرک ICDL یکی دیگر از شرایط استخدام بانک ملت است. به‌علاوه، از متقاضیان تعهدی 15 ساله برای خدمت در شهر موردنظر گرفته می‌شود.

برای آشنایی با شرایط کلی استخدام بانک می‌توانید به مقاله‌ «چگونه کارمند بانک شویم؟» مراجعه کنید.

مدارک تحصیلی لازم

برای استخدام شدن در رده شغلی بانکدار یا متصدی امور بانکی در بانک ملت، باید دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های زیر باشید:

  • مدیریت: گرایش‌های بازرگانی، مالی، امور بیمه، صنعتی، امور بانکی، دولتی، بازاریابی
  • آمار: گرایش آمار و کاربردها
  • حسابداری: گرایش‌های حسابداری، حسابرسی، مدیریت، صنعتی، مالی، بازرگانی، مالیاتی، دولتی و بانکی
  • ریاضی: گرایش ریاضیات و کاربردها
  • علوم اقتصادی: گرایش‌های اقتصاد اسلامی، پول و بانکداری، بازرگانی، نظری، صنعتی و کشاورزی
  • مهندسی صنایع: گرایش مهندسی صنایع
  • بانکداری: گرایش‌های بانکداری، بازرگانی، امور بانکی، بانکداری اسلامی، امور شعب بانک

برای استخدام شدن به‌عنوان متصدی امور اداری، باید دارای مدرک کارشناسی حقوق قضائی یا عمران-گرایش عمران باشید. درصورتی‌که می‌خواهید با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در آزمون استخدامی بانک ملت شرکت کنید، باید فارغ‌التحصیل یکی از گرایش‌های زیر باشید:

  • رشته‌ حقوق قضائی: گرایش‌های حقوق مالی-اقتصادی، حقوق بین‌الملل، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، حقوق تجارت الکترونیک و حقوق ثبت‌اسناد و املاک
  • رشته‌ عمران: گرایش عمران (مدیریت ساخت- سازه- خاک و پی- زلزله)

مراحل استخدامی بانک ملت

مراحل استخدام بانک ملت

پس از انتشار آگهی آزمون استخدامی بانک ملت سال 1403 و ثبت‌نام در آزمون استخدامی این بانک، مراحل استخدامی بانک ملت به ترتیب عبارت‌اند از:

۱- قبول شدن در آزمون کتبی

۲- شرکت در آزمون روان‌شناختی

۳- شرکت در مصاحبه‌ استخدامی تخصصی و رفتاری

۴- گزینش داوطلبان

۵- انجام معاینات پزشکی

مزایای کار کردن در بانک ملت

آیا کار کردن در بانک ملت، شغل خوبی محسوب می‌شود؟ اگرچه این موضوع تا حد زیادی به روحیات و زمینه کاری موردعلاقه شما بستگی دارد، اما کار کردن در بانک ملت می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، حقوق و مزایای کارمندان بانک ملت یکی از جذابیت‌های موجود برای کار کردن در این بانک است. همچنین، کارمندان بانک ملت به‌راحتی می‌توانند از وام‌ها و تسهیلات بانکی استفاده کنند.

به‌علاوه، کارمند بانک ملت می‌تواند با پشت سر گذاشتن موفق آزمون‌های درون بانکی و کسب تجربه، به‌سرعت پله‌های ترقی را طی کند و به جایگاه‌های شغلی سطح بالاتری دست پیدا کند. در ادامه، فهرستی از مزایای موجود برای کار کردن در بانک ملت آورده شده است:

  • ثبات شغلی
  • حقوق و مزایای مناسب
  • امکان ارتقا و پیشرفت شغلی
  • ساعات کاری منظم
  • امکان توسعه مهارت‌ها
  • اعتبار شغلی
  • محیط کاری حرفه‌ای

مطلب مرتبط: راهنمای شرکت در آزمون استخدامی بانک‌ ها

معایب شغلی کارمند بانک ملت

یک متصدی امور بانکی باید روزانه حداقل ۸ ساعت را پشت کامپیوتر کار کند که این موضوع می‌تواند خستگی و آسیب‌های جسمانی خاص خود را به همراه داشته باشد. آسیب‌های مچ دست، کمر و گردن، فقط چند نمونه از مشکلات جسمانی احتمالی ناشی از فعالیت در شغل کارمند بانک ملت است.

کارهای بانکی، علاوه بر دشواری‌های فیزیکی، دشواری‌های روحی و روانی هم به همراه دا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رند. برای مثال، حسابداران، بازرسان و خزانه‌دارهایی که در استخدام بانک هستند، همانند دیگر کارکنان بانک، مسئولیت‌های مالی بسیار سنگینی را بر عهده‌دارند و کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند مشکلاتی جدی را برای آن‌ها ایجاد کند.

به‌علاوه، متصدیان امور بانکی در بانک ملت باید روزانه پذیرای تعداد زیادی از ارباب‌رجوع یا مشتری باشند. برخی از این افراد چندان خوش‌برخورد نیستند و گاهی اوقات حتی ممکن است متصدیان امور بانکی با کلاه‌بردارها مواجه شوند. در ادامه، برخی از معایب موجود برای شغل کارمند بانک ملت آورده شده است:

  • فشار و استرس کاری زیاد
  • محدودیت در بروز خلاقیت
  • رقابت شدید برای ارتقای شغلی
  • مسئولیت‌های مالی

چگونه مصاحبه‌ استخدامی بانک ملت را با موفقیت پشت سر بگذاریم؟

مصاحبه استخدامی بانک ملت

پس از کسب نمره‌ حدنصاب و پذیرفته شدن در آزمون استخدامی بانک ملت، از شما آزمون‌های روان‌شناختی گرفته می‌شود. اگر در آزمون‌های روان‌شناختی نمره‌ قبولی را کسب کنید، باید در مرحله‌ مصاحبه‌ تخصصی و رفتاری یا همان مصاحبه‌ استخدام نگهبان بانک ملت، بانکدار و… شرکت کنید. هر جلسه‌ مصاحبه‌ استخدامی بانک ملت را می‌توان به سه مرحله زیر تقسیم کرد:

  1. قبل از جلسه‌ مصاحبه
  2. حین جلسه‌ مصاحبه
  3.  پس از جلسه‌ مصاحبه

نحوه‌ آماده شدن قبل از جلسه‌‌ مصاحبه

از زمانی که خبر دعوت به جلسه‌ مصاحبه‌ تخصصی و رفتاری بانک ملت را دریافت می‌کنید تا هنگام ورود به جلسه، وقت دارید خود را برای مصاحبه‌ استخدامی آماده کنید. پیش از هر چیزی باید اطلاعاتی در رابطه با بانک ملت و سیاست‌های آن داشته باشید. برای جمع‌آوری این اطلاعات حتما لازم نیست با شماره اداره استخدام بانک ملت تماس بگیرید و مستقیما سوالات خود را از کارمند مربوطه بپرسید!

شما می‌توانید با مراجعه به شعب بانک، از کارکنان کنونی بانک ملت در رابطه با نحوه‌ سوالات مصاحبه‌ استخدامی، تحقیق کنید. اگر زمان کافی را در اختیار دارید، اطلاعات تخصصی خود را مرور کنید. همچنین، شما می‌توانید نمونه سوالات استخدامی بانک ملت را تهیه‌کرده و پاسخ‌های خود را به این سوالات آماده کنید.

به‌منظور کسب آمادگی بیشتر، حتما منابع آزمون استخدامی بانک ملت را تهیه کنید و مروری بر تمام موضوعات امتحانی داشته باشید. همچنین، شرایط استخدام بانک ملت 1403 را با دقت بررسی کنید و مهارت‌های لازم برای تصدی موقعیت شغلی مربوطه را در خود تقویت نمایید.

بسیار مهم است که در اوج آمادگی ذهنی و جسمی پا به جلسه‌ مصاحبه بگذارید. حتما برای مصاحبه‌ استخدامی، لباس رسمی داشته باشید و با ظاهری کاملا آراسته وارد جلسه‌ مصاحبه شوید. چند روز قبل از جلسه از تمامی مسائلی که برای شما دغدغه‌ ذهنی ایجاد می‌کنند، فاصله بگیرید. درنهایت توصیه می‌کنیم که تغذیه‌ سالم و مناسب را هرگز فراموش نکنید.

مطلب مرتبط: شرایط استخدام بانک تجارت چیست؟

نکاتی که باید در جلسه‌ استخدامی بانک رعایت کنید

جلسه‌ مصاحبه استخدامی به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود:

  • ورود به جلسه: با لبخند و با اعتمادبه‌نفس وارد جلسه‌ مصاحبه شوید. سعی کنید پرانرژی و قوی به نظر برسید.
  • پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کنندگان: در هنگام پاسخ دادن به سوالات مصاحبه‌کنندگان، به‌شدت مراقب زبان بدن خود باشید. هرگز دستان خود را جمع نکنید و با آرامش به صندلی تکیه دهید. پاهای خود را با اعتمادبه‌نفس روی زمین بگذارید یا یک پا را روی پای دیگر بیندازید. لبخند و ارتباط چشمی با مصاحبه‌کنندگان فراموش نشود. بیش‌ازحد از دستان خود برای صحبت کردن استفاده نکنید. پرحرفی نکنید و صرفا به سوالات پاسخ دهید.
  • پایان جلسه‌ مصاحبه: در پایان جلسه‌ مصاحبه حتما از مصاحبه‌کنندگان یک یا دو سوال بپرسید. همچنین از آن‌ها برای وقتی‌که به شما اختصاص داده‌اند، تشکر کنید و با لبخند و اعتمادبه‌نفس جلسه‌ مصاحبه را ترک کنید.

ممکن است مصاحبه‌کنندگان برای سنجش رفتار شما، برخوردهای عجیب و نامتعارفی با شما داشته باشند که موجب ناراحتی شما شود یا ممکن است سعی کنند شما را عصبانی کنند. هرگز حالت دفاعی به خود نگیرید. در این هنگام لبخند فراموش نشود و سعی کنید با حفظ آرامش و خونسردی، صرفا به سوالات پاسخ دهید.

اقداماتی که باید پس از جلسه‌ مصاحبه‌ بانک ملت انجام دهید

بعد از جلسه‌ مصاحبه‌ استخدامی بانک ملت، در صورت امکان، اطلاعات تماس مصاحبه‌کنندگان، مانند ایمیل، حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و شماره تلفن را پیدا کنید. اگر ایمیل آن‌ها را دارید، 24 ساعت پس از پایان جلسه برای آن‌ها یک «نامه‌ی قدردانی» ارسال کنید.

درصورتی‌که حساب کاربری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را دارید، آن‌ها را دنبال کنید و یک پیام قدردانی برای آن‌ها بفرستید یا اگر صرفا شماره تلفن آن‌ها را دارید، پیام قدردانی را برای آن‌ها ارسال کنید. نامه‌ قدردانی یا پیام قدردانی باید شامل تشکر بابت اختصاص دادن زمان به شما برای انجام مصاحبه‌ استخدامی و بیان انگیزه‌ بالای شما برای استخدام شدن در این بانک دولتی باشد.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام در بانک 1403

استخدام بانک پاسارگاد

 استخدام بانک پاسارگاد

اگر علاقه‌مند به کار کردن در یک بانک خصوصی هستید، به شما توصیه می‌کنیم که برای بانک پاسارگاد رزومه خود را ارسال کنید. حقوق و مزایا و شرایط کار کردن در بانک پاسارگاد به‌مراتب بهتر از بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوصی است. همچنین، استخدام در این بانک صرفا بر اساس شایسته‌سالاری انجام می‌شود.

جمع‌بندی

بانک ملت ازجمله بانک‌های دولتی است که از طریق برگزاری آزمون استخدامی، کارکنان جدید را جذب می‌کند. پس از پشت سر گذاشتن آزمون استخدامی باید آزمون‌های روان‌شناختی، مصاحبه‌ تخصصی و رفتاری، گزینش و معاینات پزشکی را با موفقیت پشت سر بگذارید تا بتوانید در این بانک کارکنید. بانک ملت حقوق و مزایا و تسهیلات خوبی به کارکنان خود ارائه می‌دهد؛ اما کار کردن در این بانک دشواری‌های خاص خود را دارد.

در این مقاله به بررسی شرایط استخدام بانک ملت پرداختیم و نکات لازم برای کسب موفقیت در این مسیر شغلی را بیان نمودیم. به شکلی که برای موفقیت در آزمون استخدامی بانک ملت باید پیش از جلسه‌ مصاحبه، کاملا مراحل آماده‌سازی را طی کنید، با ظاهری آراسته و با اعتمادبه‌نفس در جلسه‌ مصاحبه حاضر شوید و در پایان جلسه‌ مصاحبه از مصاحبه‌کنندگان تشکر کنید.

نویسنده

دسته بندی :
استخدام بانک
بدون دیدگاه