راهنمای جامع استخدام بانک تجارت

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 5دقیقه
راهنمای جامع استخدام بانک تجارت

یکی از مشاغلی که طرفداران زیادی در کشور ما دارد، کارمند بانک است. با وجود اینکه درآمد این شغل بسیار سخت و حساس، تفاوت چندانی با بسیاری از مشاغل دولتی دیگر ندارد، ولی سهولت در دریافت تسهیلات بانکی، امتیاز بزرگی برای آن محسوب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شرایط استخدام بانک تجارت 1402 بپردازیم.

بانک تجارت یکی از بانک‌های دولتی کشور است و بنابراین، برای استخدام شدن در این بانک باید در آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی (آزمون بانک) شرکت کنید. به علاوه، برای اینکه در این بانک پذیرفته شوید، علاوه بر داشتن شرایط عمومی برای ورود به نظام بانکی کشور، باید مرحله‌ی مصاحبه‌ی شغلی یا همان گزینش را پشت سر بگذارید.

در ادامه با شرایط استخدام در این بانک دولتی بیشتر آشنا خواهید شد. با جاب ویژن همراه باشید.

لینک مرتبط: استخدام کارمند اداری در بانک

شرایط عمومی استخدام شدن در بانک تجارت

شرایط استخدام بانک تجارت

یکی از مهم‌ترین شرایط استخدام بانک تجارت، داشتن تابعیت ایرانی است. دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه‌ عمومی یا معافیت از خدمت برای اینکه وارد نظام بانکی کشور شوید نیز ضروری است. شما باید به یکی از ادیان رسمی در کشور التزام داشته باشید.

کارجویانی که سلامت جسمی یا روانی آن‌ها مورد تأیید پزشک معتمد بانک تجارت قرار نگیرد، نمی‌توانند در این بانک کار کنند. همچنین کسانی که به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند، در فرآیند جذب بانک رد می‌شود. سوء پیشینه‌ی کیفری نیز سبب رد شدن درخواست همکاری با بانک می‌شود.

حداقل شرایط سنی برای استخدام شدن در بانک تجارت، ۱۸ سال و حداکثر شرایط سنی، ۴۰ سال است. البته در شرایطی خاص، متقاضیان دارای سن بیش از ۴۰ سال نیز می‌توانند وارد بانک شوند. حداقل مدرک تحصیلی برای ورود به بانک تجارت به عنوان بانکدار، لیسانس یکی از رشته‌های مرتبط مثل بانکداری، اقتصاد، مدیریت بازرگانی و … است.

استخدام در این بانک و سایر بانک‌های دولتی از طریق برگزاری آزمون استخدامی صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با مطالعه نمونه سوالات استخدامی، آمادگی بیشتری برای شرکت در آن پیدا کنید. سوالات آزمون استخدامی معمولا به صورت سوالات تستی هستند.

بانک تجارت برای کدام جایگاه‌های شغلی نیرو می‌پذیرد؟

یک بانک علاوه بر نیروهایی که به صورت تخصصی، امورات بانکی را انجام می‌دهند، به نیروهای دیگری مثل نیروهای خدماتی، نیروهای IT، نیروهای انتظاماتی، نیروهای تأسیساتی و … نیز نیاز دارد.

شرایط استخدام بانک تجارت برای هر موقعیت شغلی ممکن است کمی متفاوت باشد.

استخدام بانکدار در بانک تجارت

یکی از فرصت‌های استخدام بانک تجارت، مربوط به جایگاه شغلی بانکدار یا متصدی امور بانکی است. این شغل، اولین سطح از مشاغل تخصصی بانکی است. بانکدار کسی است که پشت بادجه‌ی بانک می‌نشیند و کارهای مشتریان را انجام می‌دهد.

بانکدار می‌تواند با افزایش سابقه کار و جمع‌آوری امتیاز از طریق آزمون‌های پیوسته‌ای که بانک برگزار می‌کند به جایگاه‌های شغلی سطح بالاتری برسد.

استخدام حسابدار در بانک تجارت

استخدام حسابدار در بانک تجارت

هر شعبه‌ی بانک نیز همانند هر سازمان دیگری که دارای تراکنش‌های مالی باشد، نیازمند حسابدار است. حسابداری بانک کاری با مسئولیت‌های سنگین است. موارد آزمونهای استخدامی حسابداری بانک تجارت عبارتند از: اصول حسابداری، حسابداری مبانی، حسابداری شرکت‌ها، قانون تجارت، مدیریت مالی و مبانی سازمان و تجارت.

حسابدار باید بر تمامی تراکنش‌هایی که در بانک انجام می‌شود، نظارت کامل داشته باشد و گزارش‌های دوره‌ای به رئیس شعبه ارائه دهد.

استخدام کارشناس حقوقی در بانک تجارت

از آن‌جایی که شعبات بانک‌ها پیوسته با مشتریان حقیقی و حقوقی خود معامله می‌کنند، ممکن است اختلافاتی حقوقی بین بانک و مشتریان ایجاد شود و در نتیجه، هر شعبه باید یک کارشناس حقوقی داشته باشد تا مانع از ضایع شدن حقوق بانک شود.

موارد آزمون تخصصی حقوق در بانک تجارت به شرح زیر هستند:

  • حقوق مدنی
  • حقوق جزای اختصاصی
  • آیین دادرسی مدنی
  • حقوق تجارت
  • حقوق کار
  • حقوق اساسی و اداری

استخدام کارشناس IT در بانک تجارت

یکی از دیگر فرصت‌های استخدام بانک تجارت که مربوط به امور پشتیبانی فنی می‌شود، کارشناس فناوری اطلاعات است. امروزه تقریبا تمامی امورات بانکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند و هر شعبه‌ی بانک برای عملکرد روان و بدون مشکل، نیازمند استخدام کارشناس IT است تا ضمن راه‌اندازی سیستم‌های الکترونیکی بانکداری در شعبه، به مشکلات فنی نیز رسیدگی کند.

مطالب مرتبط: چگونه کارمند بانک شویم؟ راهنمای جامع ویژه کارجویان

دیگر فرصت‌های شغلی در بانک تجارت

به غیر از مشاغلی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، هر شعبه‌ی بانک نیازمند جایگاه‌های شغلی متعدد دیگری است که نیروی انسانی برای بعضی از آن‌ها از میان پرسنل حاضر در بانک انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال برای شغل‌هایی مثل خزانه‌دار، معاون شعبه و رئیس شعبه، به ویژه در بانک‌های دولتی، کمتر آگهی استخدام در سایت‌های استخدام و کاریابی منتشر می‌شود و اکثرا کارمندان کنونی بانک با ترفیع گرفتن عهده‌دار این مسئولیت‌ها می‌شوند.

استخدام بانک تجارت با دیپلم

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای استخدام در بانک تجارت

داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس از شرایط استخدام بانک تجارت است. امکان استخدام بانک تجارت با دیپلم وجود ندارد و حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام شدن در بانک تجارت، مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های زیر است:

  • حسابداری
  • مدیریت
  • بانکداری و امور بانکی
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی کامپیوتر
  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی فناوری اطلاعات (IT)
  • آمار
  • ریاضی
  • حقوق

حداقل معدل مقطع لیسانس برای ثبت نام آزمون استخدامی بانک تجارت، معدل ۱۴ و حداقل معدل مقطع کارشناسی ارشد برای پذیرفته شدن در این بانک، معدل ۱۵ است.

کار کردن در بانک تجارت چه خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد؟

با اینکه خیلی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های فوق‌الذکر در آرزوی یک شغل بانکی هستند ولی باید بدانید که کار کردن در بانک، با وجود تمامی مزایا و تسهیلات بانکی که به کارکنان تعلق می‌گیرد، شغل بسیار دشواری است و مسئولیت‌های خیلی سنگینی به همراه دارد.

یکی از دشوارترین کارهای اداری، شغل کارمندان بانک است. یک متصدی امور بانکی باید ساعت‌ها پشت بادجه‌ی بانک بنشیند و با نهایت دقت کارهای مشتریان مختلف را راه بیاندازد. بنابراین، مشتری‌مداری و داشتن روابط عمومی خوب از اولویت‌ها و شرایط استخدام بانک تجارت است. متصدی امور بانکی باید بتواند در تمام طول ساعات کاری، به بهترین شکل ممکن با مشتریانی که گاها ممکن است دردسرآفرین باشند، سواد کافی نداشته باشند یا درخواست‌های غیرقانونی یا غیرمنطقی داشته باشند، تعامل کند.

از سوی دیگر، از آن‌جایی که تراکنش‌های مالی متعدد و سنگینی در بانک‌ها انجام می‌شود و مسئولیت اشتباهات مالی صرفا به عهده‌ی شخصی است که تراکنش اشتباه را انجام داده است، این شغل مسئولیت‌های مالی بسیار سنگینی دارد و ممکن است اولین اشتباه، آخرین اشتباه یک کارمند بانک باشد.

مشکلات و بیماری‌های ارتوپدی در اثر نشستن‌های طولانی پشت کامپیوتر، تایپ کردن و کار کردن با موس، در میان کارمندان بانک بسیار شایع هستند که حاکی از سختی کار بالای این شغل است.

البته کارمندان بانک تجارت در مقابل این سختی‌ها و مسئولیت‌های سنگین، حقوق نسبتا خوبی دریافت می‌کنند، به خوبی از نظر معیشتی توسط بانک پشتیبانی می‌شوند و می‌توانند به راحتی از انواع تسهیلات بانکی با شرایط عالی استفاده کنند.

لینک مرتبط: استخدام جدید بانک ها

شهرهای مورد نیاز استخدام بانک تجارت

شهرهای مورد نیاز استخدام بانک تجارت

نیاز شعبات بانک‌ها در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور در هر سال با سال‌های دیگر تفاوت دارد. بنابراین، پیش از شرکت در آزمون استخدامی بانک تجارت، به شهرهای دارای فرصت‌های استخدام بانک تجارت در آن سال توجه داشته باشید.

یکی از شرایط مهم برای پذیرفته شدن داوطلبان در شعب بانک تجارت، سکونت در استان شعبه‌ی مورد نظر است و متقاضی باید حداقل چهار سال از سنوات تحصیلی مختلف خود (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه) را در آن استان گذرانده باشد. به علاوه، در صورت استخدام، فرد نمی‌تواند تا ۱۰ سال درخواست انتقال به استان دیگری داشته باشد. همچنین، بانک این اختیار را دارد که کارمندان خود را بر اساس نیاز بین شهرهای استان، جا‌به‌جا کند و کارمندان حق اعتراض ندارند.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی شرایط استخدام بانک تجارت پرداختیم. بانک تجارت یکی از بانک‌های دولتی کشور است که مطابق با آیین‌نامه‌ی استخدامی نظام بانکی کشور مصوب سال ۱۳۷۹ و با انجام آزمون استخدامی از میان فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری، مدیریت، حقوق، فناوری اطلاعات، ریاضی و آمار، بانکداری و امور بانکی، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر، نیرو می‌پذیرد.

مشاغل بانکی مختلفی در بانک تجارت تعریف شده‌اند و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فوق می‌توانند برای شغل‌های بانکدار، حسابدار، کارشناس حقوقی و … آزمون دهند.

استخدام بانک تجارت فرصتی عالی برای بهبود وضعیت مالی شما با استفاده از تسهیلات بانکی متعدد با شرایط عالی است ولی کار کردن در این بانک، همانند هر بانک دیگری، دشواری‌ها و مسئولیت‌های بسیار زیادی دارد.

منبع

وکالت آنلاین

نویسنده

دسته بندی :
استخدام بانک
بدون دیدگاه