شرایط استخدام بانک چیست؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
شرایط استخدام بانک چیست؟

بانکداری یکی از مشاغلی است که علی‌رغم دشواری‌ها و مسئولیت‌های مالی سنگین، طرفداران زیادی دارد. خیلی از فارغ‌التحصیلان رشته‌‌های مدیریت، ریاضی، آمار، حسابداری، اقتصاد و حقوق به دلیل اشباع بودن بازار کار و تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، به دنبال جذب شدن در بانک‌ها هستند. با این حال، شرایط استخدام بانک نسبت به خیلی از مشاغل رایج دیگر، دشوارتر است. برای آگاهی از این شرایط، می‌توانید آگهی‌های استخدام بانک در جاب ویژن را مشاهده کنید.

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در بانک، لیسانس یکی از رشته‌های یاد شده است. البته مشاغل مختلفی در بانک وجود دارد و این سازمان‌ها نیازمند نیروهای تخصصی از رشته‌های بسیار متنوعی هستند. با این حال به دلیل حقوق نسبتا بالا و مزایای خوب بانک‌ها، رقابت بین کارجویان برای تصاحب این فرصت‌های شغلی، بسیار زیاد است.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام در بانک صحبت کنیم. البته هر بانکی شرایط خاص خودش را برای جذب نیروی انسانی دارد. به عنوان مثال شرایط استخدام بانک مرکزی با شرایط استخدام بانک گردشگری و بانک‌های دیگر برای جذب نیروی انسانی، تفاوت‌هایی دارد. با این حال، بعضی شرایط جذب بین تمامی بانک‌ها مشترک است.

شرایط کلی گزینش در بانک

بانک‌های خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران دارای شرایطی عمومی برای جذب نیروی انسانی هستند. همه‌ی بانک‌ها در جذب کارکنان جدید، ملزم به رعایت این شرایط هستند. البته شرایط جذب نیروی انسانی در بانک‌های دولتی تا حد زیادی شبیه به هم است اما بانک‌های خصوصی برای جذب کارکنان خود، شرایط متفاوتی دارند.

شرایط عمومی جذب نیروی انسانی در نظام بانکی کشور

آیین‌نامه‌ی استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران

شرایط استخدام بانک های دولتی براساس آیین‌نامه‌ی استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، مصوب چهاردهم اسفند سال ۱۳۷۹ در وزارت امور اقتصاد و دارای کشور است. مطابق با این آیین نامه، گزینش در بانک‌های دولتی صرفا از طریق آزمون و مصاحبه انجام می‌شود.

متقاضیان برای همکاری با بانک‌های دولتی باید واجد شرایط زیر باشند:

  • متقاضیان باید تابعیت ایرانی داشته باشند و از نظام جمهوری اسلامی ایران تبعیت کنند.
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی از خدمت برای متقاضیان ضروری است.
  • یکی از شرایط پذیرش در نظام بانکی کشور، التزام به یکی از ادیان رسمی پذیرفته شده در جهموری اسلامی ایران است.
  • کارجو باید از سلامت جسمی و روانی برای انجام امورات بانکی برخوردار باشد.
  • افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر در نظام بانکی پذیرفته نمی‌شوند.
  • یکی از شرایط اصلی برای ورود به نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، عدم سوء پیشینه‌ی کیفری است.
  • فرد متقاضی باید حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۴۰ سال سن داشته باشد.
  • متقاضی باید شرایط لازم مثل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام بانک را داشته باشد.

شرایط اختصاصی برای ورود به نظام بانکی کشور

بانک‌‌ها مشاغل بسیار مختلفی دارند. هر بانک، به نیروهای مختلفی از انتظامات گرفته تا مدیر شعبه و بازرس، نیازمند است. بانک‌های مختلف برای هر کدام از گروه‌های شغلی خود، شرایط خاصی دارند. به عنوان مثال، نوع و حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در بانک در هر گروه شغلی، با گروه‌های دیگر تفاوت دارد. منظور از شرایط اختصاصی در آگهی‌های دعوت به همکاری بانک‌ها، شرایط خاص مورد نیاز برای هر شغل و منظور از شرایط عمومی، شرایط آیین نامه‌‌ی نظام بانکی کشور برای جذب کارمند است.

دوره‌ی آزمایشی بانک

افرادی که در آزمون اولیه‌ی بانک قبول شوند و مصاحبه را نیز پشت سر بگذارند، باید در یک دوره‌ی آزمایشی که حداقل ۶ ماه و حداکثر دو سال طول می‌کشد، شرکت کنند. در پایان دوره‌ی آزمایشی نیز آزمونی از متقاضیان برگزار می‌شود. افرادی که بتوانند این آزمون را پشت سر بگذارند، واجد شرایط استخدام بانک به طور قطعی هستند.

افرادی که به طور قطعی جذب بانک می‌شوند، دوره‌ی آزمایشی را نیز به عنوان دوران خدمت خود در کارنامه خواهند داشت. حقوق و مزایای دوره‌ی آزمایشی، تفاوتی با حقوق و مزایای خدمت اصلی در بانک نخواهد داشت.

استخدام قطعی، تضمینی برای ادامه‌ی خدمت در بانک نیست

استخدام قطعی، تضمینی برای ادامه خدمت در بانک نیست

بانک‌های فعال در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین نامه‌ موظف هستند با برگزاری آزمون‌های دوره‌ای و روش‌های دیگر، شایستگی کارکنان خود را بسنجند. در صورتی که کارکنان نتوانند معیارهای مورد نظر بانک را براورده سازند، تعدیل نیرو، امکان‌پذیر است. به علاوه، این آزمون‌ها، معیار مناسبی برای ترفیع دادن به کارکنان بانک هستند.

مطلب مرتبط: چگونه در بانک استخدام شویم؟

شرایط گزینش بانک‌های دولتی و خصوصی

هر کدام از بانک‌های دولتی و خصوصی فعال در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران، ضمن پیروی از آیین‌نامه نظام بانکی برای جذب نیروی انسانی، دارای آیین‌نامه‌های خاص خود نیز می باشند که از آن پیروی می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم شرایط خاص جذب شدن در بانک‌هایی که آگهی‌های دعوت به همکاری خود را در جاب ویژن منتشر می‌کنند، را به شما معرفی کنیم.

شرایط استخدام بانک مرکزی

شرایط استخدام بانک مرکزی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف نظارت بر سیستم بانکی کشور و تنظیم قوانین آن، حفظ ارزش پول ملی، انتشار اسکناس و ضرب سکه و … در سال ۱۳۳۹ تأسیس شد. ارکان اصلی این بانک عبارتند از مجمع عمومی، شورای پول و اعتبار، هیئت عامل، هیئت نظارت اندوخته‌ی اسکناس و هیئت ناظر. جذب شدن در بانک مرکزی کار بسیار دشواری است و شرایط آن برای شروع همکاری، نسبت به تمامی بانک‌ها، دشوارتر است.

شرایط دعوت به همکاری در بانک مرکزی دقیقا مشابه با شرایط آیین‌نامه‌ی نظام بانکی جمهوری اسلامی برای جذب نیروی انسانی است که در بالا آن را به طور کامل، توضیح دادیم. آگهی‌های دعوت به همکاری بانک مرکزی، به صورت دوره‌ای توسط رسانه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم می‌رسد.

متقاضیان پس از شرکت در آزمون اولیه، در صورت قبولی به جلسه‌ی مصاحبه دعوت می‌شوند. در صورتی که مصاحبه‌ را با موفقیت پشت سر بگذارند، باید در جلسه گزینش شرکت کنند. در جلسات گزینش، سوالاتی غیر تخصصی از فرد پرسیده می‌شود تا صلاحیت اخلاقی و وفاداری فرد به سیستم مورد سنجش قرار بگیرد. در نهایت، پس از استعلام عدم سوء پیشینه و گرفتن تأییدیه‌ی بهداری بانک مرکزی، متقاضی می‌تواند در دوره‌ی آزمایشی بانک مرکزی شرکت کند. حداقل معدل ۱۳ در مقطع کارشناسی و حداقل معدل ۱۵ در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کرد.

شرایط بانک ایران زمین برای جذب نیروی انسانی

بانک ایران زمین یک بانک خصوصی است که حدود ۱۰ سال سابقه دارد. این بانک طیف گسترده‌ای از خدمات ارزی و ریالی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. از شرایط استخدام بانک ایران زمین می‌توان به مواردی مثل برخوردازی از شرایط مندرج در آیین‌نامه‌ی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران برای جذب نیروی انسانی و بومی بودن اشاره کرد.

شرایط بانک پاسارگاد برای جذب نیروی انسانی

بانک پاسارگاد از بهترین بانک‌های خصوصی کشور است. این بانک در سال ۱۳۸۴ فعالیت خودش را در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران شروع کرد. بانک پاسارگاد با بیمه‌ی عالی پاسارگاد از کارکنان خود، حمایت می‌کند. جذب شدن در بانک پاسارگاد در مقایسه با بانک‌های دیگر، اندکی ساده‌تر است.

از جمله شرایطی که متقاضیان باید برای همکاری با بانک پاسارگاد داشته باشند، می‌توان به تسلط بر زبان عربی برای داوطلبان شغل بانکدار در شهر مشهد و داشتن مدرک ICDL برای شغل متصدی امور دفتری اشاره کرد.

شرایط همکاری با بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون یک بانک دولتی و وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است. در سال ۱۳۸۸ صندوق تعاون کشور به نام بانک توسعه تعاون تغییر نام داد. هدف اصلی تأسیس این بانک، اشتغال‌زایی و ارائه تسهیلات برای راه‌اندازی کسب‌وکارها است. این بانک یک بانک تجاری نیست و یک بانک صرفا توسعه‌ای است. یکی از خدمات جالب این بانگ، حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی است.

بانک توسعه و تعاون نیز همانند سایر بانک‌های دولتی، آزمون کتبی خود را در چهارچوب آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار می‌کند. از شرایط خاص همکاری با بانک توسعه تعاون می‌توان به حداقل معدل ۱۴ برای لیسانس اشاره کرد. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در بانک ایران زمین، مدرک دیپلم با حداقل معدل ۱۳ است. البته فرزندان شاهاد، آزادگان و جانبازان بالا ۲۵٪، از شرط معدل معاف هستند.

متقاضیان همکار با بانک توسعه تعاون باید دارای سن حداکثر ۲۹ سال برای فوق دیپلم، حداکثر ۳۰ سال برای لیسانس و حداکثر ۳۲ سال برای فوق لیسانس هستند. البته افراد خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان، می‌توانند ۵ سال مسن‌تر باشند. متقاضیان باید در شهری که نیازمند جذب نیرو است، ساکن یا بومی باشند.

شرایط جذب کارمند در بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه از بانک‌های خصوصی و جوان کشور است. این بانک از موفق‌ترین بانک‌های ایرانی از نظر سودآوری است. عمده خدمات این بانک به مشتریان عمده ارائه می‌شود. بانک خاورمیانه تسهیلات خاصی به شرکت‌های تجاری ارائه می‌کند.

بانک خاورمیانه برای جذب نیروی انسانی سخت‌گیری‌های زیادی ندارد. در این بانک نیز شایسته‌سالاری در جذب نیروی کار، حرف اول را می‌زند. از جمله شرایط استخدام بانک خاورمیانه می‌توان به داشتن مدرک ICDL و تسلط به زبان انگلیسی اشاره کرد. این بانک توجه خاصی به سابقه کار متقاضیان دارد.

لینک مرتبط: جدیدترین آگهی های استخدام بانک

شرایط بانک سامان برای جذب کارمند

بانک سامان نخستین مؤسسه مالی و اعتباری خصوصی است که مجوز بانک مرکزی ایران را دریافت کرد. این بانک، زیر مجموعه‌ای از گروه مالی سامان است که ضمن ارائه خدمات مالی‌ و اعتباری، شرکت‌های دیگری مثل صرافی، ارتباطات و بیمه را نیز شامل می‌شود. این بانک فعالیتش را در سال ۱۳۸۱ آغاز کرد. تمرکز این بانک روی بانکداری و تجارت الکترونیک است.

اکثر شرایط همکاری با بانک سامان همانند بانک‌های دولتی است از شرایط خاصی که بانک سامان در جذب نیروی کار مد نظر قرار می‌دهد، آشنایی نسبی با زبان انگلیسی است.

شرایط خاص بانک مشترک ایران و ونزوئلا برای جذب نیروی انسانی

شرایط استخدام بانک مشترک ایران و ونزوئلا

ونزوئلا کشوری نفت خیز در آمریکای جنوبی است که از شرکای اقتصادی مهم ایران محسوب می‌شود. در سال ۱۳۸۸، بانک مشترک ایران و ونزوئلا برای تسهیل روابط اقتصادی دو کشور، تأسیس شد. این بانک تنها دارای یک شعبه در شهر تهران است. هدف بانک مشترک ایران و ونزوئلا، توسعه‌ی اقتصادی دو کشور در چهارچوب استانداردهای بین‌المللی است.

شرایط استخدام بانک مشترک ایران و ونزوئلا بسیار سختگیرانه است. این بانک ترجیحا آقا جذب می‌کند و متقاضیان باید دارای تسلط نسبی به زبان انگلیسی باشند. همچنین، سابقه کار در بانک‌های دیگر، برای شروع همکاری با این بانک، اهمیت زیادی دارد.

از آن جایی که این بانک در کشور ما تنها یک شعبه در تهران دارد، متقاضی باید ساکن تهران باشد. ظرفیت جذب نیروی کار در بانک مشترک ایران و ونزوئلا به دلیل تک شعبه بودن آن، بسیار پایین است.

جمع‌بندی

بانکداری از مشاغل دشواری است که به دلیل حقوق نسبتا بالا و مزایای عالی، طرفداران زیادی دارد. البته شرایط جذب کارمند توسط بانک‌ها، نسبت به سایر مشاغل، کمی سختگیرانه‌تر است. بانک‌های دولتی و خصوصی در کشور ما باید برای جذب نیروی جدید، از آیین‌نامه‌ی استخدامی نظام بانکی، مصوب سال ۱۳۷۹، پیروی کنند. البته هر شغل بانکی، شرایط اختصاصی خودش را نیز دارد. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام در بانک به عنوان بانکدار، لیسانس یکی از رشته‌های مرتبط است.

بانک‌های مختلف کشور ضمن پایبندی به آیین‌نامه‌ی نظام بانکی برای به خدمت‌گیری کارکنان، از اساس‌نامه‌های داخلی خود نیز پیروی می‌کنند. شرایط جذب نیرو در بانک‌های دولتی، شباهت زیادی به هم دیگر دارد. در بین بانک‌های دولتی، شرایط استخدام بانک مرکزی کمی دشوارتر از بانک‌های دیگر است. برای جذب شدن در بانک‌های دولتی باید ابتدا در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور شرکت کنید.

بانک‌ها خصوصی مثل پاسارگاد، خاورمیانه و ایران زمین نسبت به بانک‌های دولتی توجه بیشتری به شایسته‌سالاری دارند و بیشتر به معیارهایی مثل تحصیلات و مهارت‌های متقاضیان توجه می‌کنند. در بعضی از این بانک‌ها، مهارت‌هایی مثل ICDL و زبان انگلیسی، اهمیت بالایی در جذب کارمندان دارند. در این مقاله، شرایط استخدام بانک را مرور کردیم.

منبع:

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

نویسنده

دسته بندی :
استخدام بانک
بدون دیدگاه