چگونه فریلنسر شویم؟ راهنمایی پنج مرحله‌ای برای تبدیل شدن به یک فریلنسر حرفه‌ای

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 9دقیقه
چگونه فریلنسر شویم؟ راهنمایی پنج مرحله‌ای برای تبدیل شدن به یک فریلنسر حرفه‌ای

یکی از مشاغلی که امروزه با افزایش دسترسی به اینترنت و ابزارهای دورکاری رونق زیادی پیدا کرده فریلنسری است. برای خیلی از جوانان تحصیل کرده در کشوری که مشکل بی‌کاری بر آن سایه افکنده، راهی جر روی آوردن به مشاغل پاره وقت و پروژه‌ای وجود ندارد. بنابراین، خیلی از این جوانان به دنبال جواب این سوال هستند که چگونه فریلنسر شویم ؟

البته کم بودن فرصت‌های شغلی تمام وقت و مناسب تنها دلیلی نیست که سبب شده است چگونه فریلنسر شویم خیلی ها به این مشاغل روی بیاورند؛ بعضی‌ها کار کردن در خانه را ترجیح می‌دهند، بعضی‌ها دوست دارند شغلی انعطاف‌پذیر داشته باشند و زمانشان را خودشان مدیریت کنند و بعضی دیگر مثل خانم‌هایی که به دلیل تبعیض‌های جنسیتی نمی‌توانند خیلی از منزل خارج شوند یا کسانی که به هر دلیل دیگری راهی جز کار کردن در منزل ندارند، می‌پرسند که چگونه فریلنسر شویم ؟

البته مشاغل تمام وقتی هم وجود دارند که حقوق و مزایایی کاملا مشابه با مشاغل حضوری دارند و کسانی که به ترجیح خود یا به اجبار نیازمند مشاغل دورکاری هستند می‌توانند برای این کارها رزومه بفرستند. برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدامی مشاغل دورکاری می‌توانید از فیلتر «نوع همکاری» در صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در وب‌سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن استفاده کنید.

خیلی از کارها را می‌توان به صورت فریلنسینگ انجام داد. برنامه‌نویسی، سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا از جمله این مشاغل هستند. یکی از شغل‌هایی که فریلنسری در آن خیلی شایع است، مترجمی است. برای آشنایی با شغل مترجمی و شرایط استخدام آن، کلیک کنید.

در این مقاله ضمن مروری بر مفهوم فریلنسینگ، می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه فریلنسر شویم ؟ در این راهنمای پنج مرحله‌ای با ما همراه باشید.

منظور از فریلنسینگ چیست و freelancer به چه کسی گفته می‌شود؟

فریلنسر کیست

به تمامی کارهایی که به صورت پروژه‌ای و دورکاری که بدون عقد قراردادهای طولانی‌مدت با کارفرماها انجام می‌شوند، فریلنسینگ گفته می‌شود. این کارها معمولا با استفاده از اینترنت و ابزارهای دورکاری استفاده می‌شوند و شامل مشاغلی هستند که خروجی آن‌ها، فایل‌های دیجیتالی قابل انتشار به وسیله‌ی اینترنت است. به کسی که از چنین کارهایی کسب درآمد می‌کند، فریلنسر به انگلیسی freelancer گفته می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این شغل، دورکاری و انعطاف‌پذیری ساعت کاری و از مهم‌ترین معایب آن، عدم دریافت مزایایی مثل بیمه از طرف کارفرمایان به دلیل ماهیت پروژه‌ای فریلنسینگ است.

مطالب مرتبط: راهنمای جامع فریلنسری

چگونه فریلنسر شویم ؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند که فریلنسرها خیلی راحت در خانه می‌نشینند و سفارش‌ها برای آن‌ها ارسال می‌شوند. این گفته درست است اما نه برای فریلنسرهای تازه کار. حتی افراد حرفه‌ای و شناخته شده نیز باید به دنبال مشتری باشند وگرنه پس از مدتی، مشتریان آن‌ها، کمتر و کمتر می‌شوند. اگر می‌خواهید از این راه به صورت حرفه‌ای کسب درآمد کنید، باید سخت تلاش کنید زیرا رقابت در این بازار، به ویژه در مشاغلی مثل مترجمی و تولید محتوا بسیار شدید است. لیف کندال (Leif Kendall)، نویسنده‌ی کتاب «brilLiant freelancer» می‌گوید:

«شما باید تلاش کنید، هیچ چیز خوبی آسان نیست».

کار فریلنسینگ یک کار واقعی است و مانند هر کار دیگری نیاز به تلاش و زحمت دارد. اگر واقعا بخواهید از این راه امرار معاش کنید، باید بدانید که مشاغل فریلنس زنگ تفریح نیستند و با توجه به ناپایداری و عدم امنیت شغلی، برای دوام آوردن در این بازار کار باید حسابی تلاش کنید.

چندین راز ساده برای موفقیت در این کار وجود دارد که ما می‌خواهیم آن‌ها را با شما در میان بگذاریم. در ادامه در ۵ گام به این سوال پاسخ می‌دهیم که چگونه فریلنسر شویم ؟

با انجام گام‌های زیر می‌توانید خیلی سریع و حتی با گذشت یک ماه، تعداد زیادی مشتری داشته باشید و کارتان روی روال بیافتد. لیف کندال می‌گوید:

«احتمال روزها، هفته‌ها و ماه‌های اول برای شما چالش برانگیز هستند و احتمال دارد هر چیزی را که دارید از شما بگیرد».

به یاد داشته باشید که دقیقا زمانی که می‌خواهید بی‌خیال این شغل شوید، زمانی است که می‌تواند شروع پیشرفت سریع شما باشد. بنابراین، به سادگی تسلیم نشوید.

استخدام آسان

۱- چگونه فریلنسر شویم ؟ با هر کسی که می‌شناسید تماس بگیرید

وقتی تازه این کار را شروع می‌کنید احتمالا پول زیادی برای انجام تبلیغات ندارید. بنابراین، اول از دوستان و آشنایان خود شروع کنید و به آن‌ها بگویید که وارد چنین کاری شده‌اید تا اگر خودشان یا دوستان و آشنایانشان سفارشی دارند، به شما مراجعه کنند. وقتی می‌گوییم با هر کسی که می‌شناسید تماس بگیرید، واقعا منظورمان هر کسی است که به هر طریقی با او آشنا هستید. همچنین، به آن‌ها بگویید که پروژه‌های فوری استقبال می‌کنید. حتی اگر در حال حاضر در حال تحصیل هستید یا شغلی دارید که می‌خواهید آن‌ را ترک کنید، از پذیرش سفارش امتناع نکنید زیرا قبول کردن پروژه‌ها در دوره به شما کمک می‌کند تا:

  • تجربه کسب کنید
  • با افراد جدیدی ارتباط بگیرید
  • کسی داشته باشید که مشتریان بعدی خود را برای اطمینان از کیفیت کار خود به او ارجاع دهید

برای تماس با افرادی که می‌شناسید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. با دوستان و آشنایان صمیمی خود حضوری یا تلفنی صحبت کنید. می‌توانید برای کسانی که صمیمیت کمتری با آن‌ها دارید (مثل تمام افراد دیگری که هر گونه اطلاعات تماس دیگری مثل شماره تلفن، ID آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا ایملشان را دارید) یک پیام مشترک بفرستید. همچنین می‌توانید از دوستان و آشنایان نزدیک خود بخواهید در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ کنند و اطلاعات تماس شما را به اشتراک بگذارند. با این کار، تعداد زیادی از مشتریان بالقوه می‌توانند اطلاعات تماس شما را دریافت کنند.

چنین اقداماتی سبب می‌شود که شما شبکه‌ای از مشتریان برای خود بسازید و این شبکه به صورت خود‌به‌خود گسترش می‌یابد؛ به این صورت که در صورتی که کارتان خوب باشد، احتمالا اولین مشتریان شما، دوستان و آشنایان خود را برای انجام کارهای مشابه به شما ارجاع می‌دهند و این شبکه به همین شکل گسترده‌تر می‌شود. جان نوریس (Jon Norris) متخصص فریلنسینگ می‌گوید:

«ساختن شبکه و پیدا کردن کار، دو روی یک سکه هستند».

حتی اگر سابقه‌ی فریلنسینگ دارید، این مرحله را هر از چندگاهی (تقریبا سالی یک‌بار) انجام دهید تا خودتان را در ذهن مخاطبانتان تازه کنید. برای مؤثر بودن این کار می‌توانید نمونه‌کارهای خودتان را نیز برای دوستان و آشنایانتان و حتی مشتریان قبلی خود بفرستید. حالا وقت این این است که روی مرحله‌ی دوم جواب سوال « چگونه فریلنسر شویم ؟» کار کنید.

۲- روی برند شخصی خود کار کنید

ساخت برند شخصی

ممکن است این سوال را از خودتان بپرسید که «چرا من به یک برند نیاز دارم؟ من یک freelancer حرفه‌ای هستم. چرا نباید فقط تبلیغات آنلاین یا چاپی انجام دهم؟» پاسخ این است که شما صرف نظر از تخصصتان، برند خودتان هستید. اما این گفته به چه معنی است؟

وقتی شما خدمات خود را می‌فروشید، در واقع دارید خودتان را می‌فروشید. بنابراین، چگونگی حضور شما در فضای مجازی یا فیزیکی، انعکاسی از موفقیت، توانایی و حرفه‌ای بودن شما است. شخصیتی که از خودتان نمایش می‌دهید نیزهم اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر مردم شما را دوست نداشته باشند، از شما چیزی نمی‌خرند. در این گام از جواب به سوال « چگونه فریلنسر شویم ؟» می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه می‌توانید برند خودتان را بسازید. برای این کار می‌توانید مشابه زیر عمل کنید:

نحوه‌ی تبدیل کردن خود به یک برند

۱- یک حساب کاربری در لینکدین بسازید و تمام تجربیات خود و تمام کارهای مرتبط را در آن بیان کنید.

2- همین کار را در فیسبوک انجام دهید. می‌توانید به گروه‌های مرتبط با کار خود در فیسبوک ملحق شوید و سوال پرسیدن را شروع کنید و به سوالاتی که می‌توانید، پاسخ دهید.

۳- همین کار را در توییتر دنبال کنید.

۴- مشابه همین کارها را در شبکه‌های اجتماعی دیگر انجام دهید.

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که میانه‌ی خوبی با شبکه‌های اجتماعی ندارید، به مشکل می‌خورید زیرا یک تاکتیک واحد روی همه‌ی مخاطبان شما اثر نمی‌گذارد و باید از روش‌های مختلف خودتان را به آن‌ها عرضه کنید.

سوال پرسیدن و جواب دادن به سوالات یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای برقرار ارتباط با کسانی است که می‌توانند مشتری شما باشند یا برای شما مشتری جور کنند. به یاد داشته باشید که اگر می‌توانید با یک شب بیرون رفتن با مثلا ۱۵ نفر آشنا شوید، با یک شب فعالیت در فضای مجازی می‌توانید با ۱۰۰ نفر ارتباط برقرار کنید. شاید این ارتباطات سطحی‌تر از ارتباطات حضوری باشند ولی راحت‌تر می‌توانید جامعه‌ی مورد نظر خود را هدف بگیرید. بنابراین، یکی از قطعات اصلی پازل « چگونه فریلنسر شویم ؟»، فعال بودن در فضای مجازی است. پس به شما توصیه می کنیم که فعالیت در فضای مجازی را شروع کنید، جامعه‌ی هدف خود را بیابید، از طریق شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و این ارتباطات را به سطح حضوری برسانید.

اگر شما یک برند دیجیتالی قوی را با ارتباط حضوری با مخاطبان خود ترکیب کنید سبب می‌شوید که مشتریان بالقوه‌ی شما:

  • شما را راحت پیدا کنند
  • شما را به خاطر بسپارند

یکی از چالش‌های پیش روی کسانی که می‌پرسند چگونه فریلنسر شویم این است که چگونه می‌توانند به عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه‌ی تخصصی خود شناخته شوند؟ با توجه به اهمیت فضای مجازی، باید یک برند مجازی برای خود بسازند و آن را در فضای مجازی مطرح کنند. فقط به یاد داشته باشید که اگر سریعا تعداد دنبال کننده‌های شما زیاد نشد، ناامید نشوید. در این موضوع، کیفیت خیلی نسب به کمیت اهمیت دارد. بنابراین، روی جامعه‌ی هدف خود متمرکز شوید تا به موفقیت برسید.

در مقابل، حضور صرف در فضای مجازی نیز خوب نیست. اگر می‌خواهید مخاطبان شما را باور کنند و به شما اعتماد داشته باشند، باید به آن‌ها اطمینان دهید که شما واقعی هستید و شخصیت شما تفاوت چندانی با شخصیت آنلاین شما ندارد. بنابراین، فعالیت در فضای واقعی را فراموش نکنید.

۳- یک برنامه برای فعالیت‌های خود، تعیین کنید

به دقت به این جمله توجه کنید: هرگز زمانی را که برای برنامه‌ریزی اختصاص می‌دهید، بی‌ارزش قلمداد نکنید. هرگز!

اگر می‌پرسید که چگونه فریلنسر شویم ، باید به شما بگویم که یکی ار رازهای این کار، برنامه‌ریزی برای هر روزتان است. شما می‌توانید این کار را به صورت بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت انجام دهید. مثلا می‌توانید در یک آخر هفته برای تک‌تک روزهای هفته‌ی بعد برنامه‌ریزی کرده و اهدافتان را تعیین کنید یا اینکه هر شب، برنامه‌ی روز بعد را مشخص نمایید.

در مقاله‌ی «آشنایی با شغل فریلنسینگ» به شما گفتیم که چطور می‌توانید به اهداف و برنامه‌های خود متعهد باشید.

رزومه ساز

هدف شما می‌تواند افزایش تعداد ارتباطات خود به یک عدد مشخص، پاسخ دادن به تعداد مشخصی از سوالات در فضای مجازی، انجام یک ملاقات حضوری و … باشد. فراموش نکنید که یک «حد تحمل» برای خود تعریف کنید؛ برای مثال شما می‌توانید با چه میزان درآمد، ماه را بگذرانید؟ اگر به آن درآمد رسدید می‌توانید زمان باقیمانده از آن ماده را به توسعه‌ی کارتان اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که این شغل به هیچ وجه امنیت بالایی ندارد و هر چقدر هم که حرفه‌ای باشید، ممکن است ماه‌ها سفارشی به سراغ شما نیاید. بنابراین، عاقلانه نیست که بر اساس درآمدی که نمی‌دانید خواهید داشت یا خیر، زندگی کنید. به همین دلیل، باید یک نقشه‌‌ی ثانویه در ذهن داشته باشید که اگر نتوانستید به حد تحمل خود برسید، مشکلی برای شما ایجاد نشود.

۴- تحقیق در رابطه با رقبا

اگر می‌پرسید که چگونه فریلنسر شویم ، باید به شما بگوییم که می‌توانید با خواندن بلاگ‌هایی مثل بلاگ‌های ما، پیشنهاد دادن خدمات خود به دوستانتان یا ایجاد تدریجی یک شبکه، اطلاعات زیادی به دست آورید. البته این کار بسیار سخت است و می‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد. بنابراین، شما باید روی موضوعاتی تمرکز کنید که واقعا برای شما مهم هستند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در رابطه با آن تحقیق کنید، بازار و رقبای شما هستند. به یاد داشته باشید که همیشه یک رقیب وجود دارد. این کار مزایای زیر را دارد:

  • می‌توانید رقبای خود و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بشناسید.
  • متوجه خواهید شد که کسانی که به دنبال کسی مثل من برای انجام پروژه‌شان هستند، بانک مرجعی برای یافتن شما یا رقبایتان ندارند.
  • متوجه خواهید شد که می‌توانید با داشتن یک شخصیت متفاوت از رقبای خود و حضور مؤثرتر در فضای آنلاین، نظر مشتریان را به خود جلب کنید.

لیف کندال در جای دیگری می‌گوید:

«کاری را به مشتریان خود تحویل دهید که بهتر از تمامی کارهای رقبایتان باشد».

شاید شما کلی تجربه داشته باشید یا بی‌تجربه باشید، در هر صورت کار شما باید بهتر از کار هر کس دیگری در حوزه‌ی کاری شما باشد؛ هم از نظر کیفیت و هم از نظر نحوه‌ی انجام آن. اما چگونه می‌تواند فهمید که رقبایتان دقیقا چگونه و با چه کیفیتی کار می‌کنند؟ به قول معروف، «به دوستانتان نزدیک باشید و به دشمنانتان نزدیک‌تر». اما در این شغل، ارتباطات شما، تمام چیزی هستند که شما دارید. بنابراین، نمی‌توانید با رقبای خود که در واقع، همکاران شما هستند، دشمن باشید. پس بهتر است که اینگونه بگوییم: «به دوستانتان نزدیک باشید و با دشمنانتان دوست باشید».

در برخورد با رقبای خود حالت دفاعی یا تهاجمی نداشته باشید و دانش و تجربیات خود را با هم دیگر به اشتراک بگذارید.

۵- ارتباط خوب و ماندگار با مشتریان؛ قطعه‌ای اصلی از پازل چگونه فریلنسر شویم

ارتباط خوب با مشتریان

یکی از مهم‌ترین قطعات پازل چگونه فریلنسر شویم ، ارتباط خوب با مشتریان و ایجاد یک خاطره‌ی خوب برای آن‌ها است. مشتریان قبلی شما، مهم‌ترین ارتباط شما با شغلتان هستند. آن‌ها ممکن است در آینده کارهای بیشتری داشته باشند یا حتی دوستان و آشنایان آن‌ها به تخصص شما نیاز پیدا کنند. با انجام بهترین کار خود برای آن‌ها و ایجاد یک تصویر خوب از خودتان در ذهن مشتریان، می‌توانید امید داشته باشید که کارهای بیشتری از طرف آن‌ها به شما پیشنهاد شود.

جمع‌بندی

freelancing یک شغل پروژه‌ای است که به صورت دورکاری و بدون قراردادهای طولانی‌مدت با کارفرمایان انجام می‌شود. این شغل مزایایی مثل بیمه، اضافه‌کار، عیدی، سنوات و … ندارد ولی هر کسی می‌تواند با توجه به تخصص خودش، چنین کاری در منزلش و تنها با استفاده از یک اتصال اینترنت و یک لپ تاپ انجام دهد. از مزیت‌های این شغل، می‌توان انعطاف‌پذیری آن از نظر ساعات کاری و عدم نیاز به خروج از منزل اشاره کرد. البته فریلنسینگ امنیت شغلی بالایی ندارد و بهتر است که برای گذراندن زندگی خود، در یک سازمان معتبر استخدام شوید.

با این حال، به دلیل کمبود فرصت‌های استخدامی، خیلی از جوانان تحصیل‌کرده در کشور ما به این شغل روی می‌آورد و خیلی ها می‌پرسند که چگونه فریلنسر شویم ؟

ما در این مقاله به شما گفتیم که با ایجاد ارتباطات مجازی و فیزیکی با افراد مختلف و به ویژه جامعه‌ی هدف خود، ایجاد یک برند شخصی، برنامه‌ریزی، تحقیق در رابطه با رقبا و ارتباط خوب و حفظ ارتباط با مشتریان می‌توانید پازل چگونه فریلنسر شویم را تکمیل کنید.

منبع

CAREERFOUNDRY

نویسنده

دسته بندی :
فریلنسر
بدون دیدگاه