چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم و از این راه کسب درآمد کنیم؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم و از این راه کسب درآمد کنیم؟

برنامه نویسی یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین مشاغل است که وضعیت بازار کار مناسبی دارد. در واقع، وضعیت بازار کار این رشته به قدری خوب است که گاهی کارفرمایان باید در جستجوی برنامه نویسان باشند. یکی از مزایای این حرفه، امکان فعالیت به صورت فریلنسری است. اما چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم؟

در این مقاله از سری مقالات جاب ویژن در رابطه با فریلنسینگ، می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که فریلنسر برنامه نویسی چیست و فریلنسر کیست. همچنین به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید به عنوان یک برنامه نویس به فری لنسری بپردازید.

ساخت رزومه حرفه ای

برنامه‌نویسی فریلنسری چیست؟

برنامه نویسی فریلنسری چیست و چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم؟ فردی که به صورت فریلنسری در حوزه برنامه نویسی فعالیت می‌کند، مهارت برنامه نویسی به یک یا چند زبان مختلف را دارد و به صورت پروژه‌ای و دورکاری و بدون قرارداد‌های بلندمدت برای کارفرما‌های مختلف کار می‌کند. در واقع ممکن است شرکت‌هایی که تنها به یک پروژه برنامه نویسی نیاز دارند، به جای استخدام ثابت یک یا چند برنامه نویس، پروژه خود را به برنامه نویسانی می‌سپارند که به صورت freelancing کار می‌کنند.

برنامه نویس فریلنسر

استخدام فریلنسر برنامه نویس

همانطور که ذکر شد، سازمان‌هایی که پروژه‌های برنامه نویسی محدودی دارند، به استخدام فریلنسر برنامه نویس نیاز دارند. اما برای سازمان‌هایی که برنامه نویسی جزئی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های آن‌ها است، استخدام برنامه نویس با قرارداد بلندمدت منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

البته ممکن است که همین سازمان‌ها گاهی نیازمند پروژه‌ای باشند که برنامه نویسان ثابت آن‌ها تخصص لازم برای انجام آن را نداشته باشند و بنابراین، سراغ فریلنسر‌ها بروند. پیش از ورود به این حوزه و فعالیت به صورت فریلنسری، باید بدانید که چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم و مزایا و معایب کار به این شیوه چیست.

در میان برنامه نویسانی که در نظرسنجی حقوق و دستمزد جاب ویژن شرکت کرده‌اند، تعداد کسانی که به صورت freelance مشغول به کار بودند، در مقایسه با کسانی که شغل دائمی داشتند، تقریباً یک‌سوم بود. تنها ۲۳٪ از برنامه نویسان در شهر تهران به صورت فریلنسرینگ کار می‌کردند. این در حالی است که در دیگر شهر‌های بزرگ، این میزان ۵۱٪ و در شهر‌های کوچک ۶۷٪ بود.

این آمار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از شرکت‌هایی که نیازمند برنامه نویس هستند، در شهر تهران قرار دارند و بسیاری از برنامه نویسانی که در شهر‌های کوچک زندگی می‌کنند، به دلیل عدم وجود فرصت‌های شغلی دائمی در شهر‌های خود، به صورت دورکاری و پروژه‌ای برای شرکت‌های مستقر در تهران کار می‌کنند.

در واقع، یکی از مزیت‌های برنامه نویسی امکان دورکاری است و اگر در شهر محل سکونت خود کاری متناسب با تخصصتان را پیدا نکنید، می‌توانید به صورت freelancing برای شرکت‌هایی که در دیگر شهر‌ها قرار دارند، کار کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع ورود به شغل برنامه نویس؛ هر آنچه که کارجویان باید بدانند

درآمد فریلنسینگ برنامه نویسی چقدر است؟

عوامل متعددی روی میزان درآمد برنامه نویسی، چه به صورت دائمی و چه به صورت فریلنسری اثرگذار هستند. یکی از مهم‌ترین این عوامل سابقه کار است. برنامه نویسان را از نظر سابقه کار می‌توان به سه گروه جونیور (سابقه کار زیر دو سال)، سطح متوسط یا میدلول (سابقه کار بین دو تا پنج سال) و سنیور (دارای سابقه کار بیش از پنج سال) تقسیم‌بندی کرد.

گروه جونیور در سطح کارآموزی هستند، اما حتی کارآموزی برنامه نویسی نیز درآمد مناسبی دارد. سابقه کار کسانی که به صورت دائمی کار می‌کنند، بر اساس سابقه بیمه و برای کسانی که به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، از طریق نمونه کار‌های قبلی و ارجاع به کارفرمایان قبلی برای کارفرمایی که به دنبال برنامه نویس است، محرز می‌شود.

عامل دیگری که نقش بسیار پررنگی به ویژه در تعیین درآمد فریلنسر دارد، زبانی است که فرد در کدنویسی با آن تخصص دارد. سطح درآمد زبان‌های برنامه نویسی مختلف تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد. از آن‌جایی که کار کردن به صورت freelancing امنیت شغلی بالایی ندارد و گاهی ممکن است که ماه‌ها پروژه‌ای به شما پیشنهاد نشود، بهتر است کسانی که این روش را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند، در چندین زبان کدنویسی تخصص داشته باشند. به همین خاطر، باید بدانید که چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم و سپس زبان برنامه نویسی مناسب را انتخاب کنید.

درآمد بر نامه نویس فریلنسر

میزان درآمد کسانی که شغلی دائمی ندارند و به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، ارتباط مستقیمی با تعداد سفارش‌هایی دارد که به آن‌ها پیشنهاد می‌شوند. بنابراین، درآمد این افراد به میزان گستردگی ارتباطات آن‌ها، استراتژی تبلیغاتی به ویژه در فضای مجازی و سرعت و کیفیت کارشان بستگی دارد.

عامل مهمی که روی تمامی این عوامل اثرگذار است، منظم و با برنامه بودن است. یک فریلنسر باید کارش را جدی بگیرد و به هیچ وجه نباید اجازه دهد که آزادی عملش منجر به بی‌نظمی‌ شود. کسانی که در این شغل بی‌برنامه و نامنظم هستند، نمی‌توانند بازاریابی خود را به شکل مؤثری انجام دهند، ارتباطات خود را به سرعت گسترش دهند، سفارش‌های زیادی بگیرند و معمولاً سفارش‌های خود را با کیفیت پایین یا با تأخیر به مشتریان معدود خود تحویل می‌دهند. این افراد نباید انتظار درآمدی حتی در سطح متوسط از این شغل داشته باشند.

در مقابل، کسانی که کاملاً مطابق با برنامه و منظم کار می‌کنند، برای خود هدف‌گذاری کرده و خود را ملزم به دستیابی به اهدافشان می‌نمایند، خیلی سریع می‌توانند به عنوان برنامه نویسی که به صورت پروژه‌ای کار می‌کند، در شغل خود پیشرفت کنند و با انجام سفارش‌های باکیفیت و ایجاد ارتباطات گسترده، نام خود را به یک برند تبدیل کنند و به درآمد‌هایی نجومی برسند.

مطالب مرتبط: بهترین زبان های برنامه نویسی برای ورود به بازار کار

مزایا و معایب برنامه نویسی به صورت فریلنسری

با اینکه شاید شغلی با این میزان عدم امنیت انتخاب اول خیلی‌ها نباشد، اما بعضی‌ از افراد به انتخاب خود وارد این نوع کار می‌شوند. چنین مشاغلی مزایایی مانند ساعات کاری انعطاف‌پذیر دارند و نظر افرادی را که محدودیت را دوست ندارند، به خود جلب می‌کنند. مزیت‌های برنامه نویسی به صورت فریلنس عبارت‌اند از:

می‌توانید دورکاری کنید

دورکاری به شما این امکان را می‌دهد تا محیط کار خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید در راحتی منزل خود، در لباس راحت و در حال گوش دادن به موزیک مورد علاقه خود، کارتان را انجام دهید. به علاوه، نیازی به رفت‌وآمد‌های خسته‌کننده و پرهزینه ندارید. مطالعات نشان داده‌اند که دورکاری می‌تواند سبب افزایش بازدهی و بهبود سلامت شود.

رئیس خودتان هستید

شما به عنوان یک فریلنسر برنامه نویس نقش رئیس خودتان را دارید. درست است که شما باید با مشتری‌ها کار کنید، ولی کار کردن برای مشتری به هیچ وجه شبیه به کار کردن برای رئیس در یک سازمان نیست. شما اختیار زمان و منابع خود را دارید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم، اهمیت مدیریت زمان و پروژه‌ها را دستکم نگیرید.

با ابزار‌ها و فناوری‌های مختلف کار می‌کنید

از آن‌جایی که شما در خدمت یک سازمان خاص نیستید، شغلتان محدود به یک نقش خاص نیست. شما این فرصت را دارید تا در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنید. شما می‌توانید یک ادمین سیستم، توسعه‌دهنده جاوا یا یک متخصص جاوااسکریپت باشید. با کار کردن روی پروژه‌های مختلف، با حوزه‌های مختلفی آشنا می‌شوید و قطعاً این تنوع هم به سود شما و هم بسیار لذت‌بخش است.

برای کار‌های شخصی خود زمان دارید

یکی از مزایای شغل برنامه نویسی این است که می‌توانید پروژه‌های خود را داشته باشید و کسب‌وکار خود را راه بیاندازید. برای این کار باید زمان و سرمایه کافی داشته باشید. در صورتی که در یک شغل تمام‌وقت و در استخدام یک سازمان باشید، این کار خیلی سخت و کند می‌شود.

در مقابل، اگر به صورت freelancing کار کنید، به راحتی می‌توانید درآمد کافی برای گذران زندگی خود داشته باشید و در عین حال، بیشتر وقتتان را به پروژه خود اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید یک اپلیکیشن را توسعه دهید و آن را بفروشید یا با آن یک کسب‌وکار راه بیندازید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم، باید با معایب کار به صورت فریلنسینگ هم آشنا باشید.

استخدام

مزایایی به شما تعلق نمی‌گیرد

از آن‌جایی که شما معمولاً قراردادی با مشتریان خود نمی‌بندید و در صورت عقد قرارداد نیز این قرارداد‌ها کوتاه‎مدت هستند، مشمول قوانین وزارت کار نمی‌شوید. بنابراین، کارفرما ملزم نیست که شما را بیمه کند یا مزایایی مثل عیدی، سنوات یا حق اولاد به شما بدهد.

در ابتدای کار دستمزد پایینی دارید

حتی اگر عاشق شغلتان باشید، باید از آن درآمد داشته باشید. یکی از معایب بزرگ شغل‌های پروژه‌ای همین است که در ابتدای کار مجبور خواهید بود با دستمزد پایینی کار کنید. به علاوه، قطعاً در ابتدای کار، سفارش‌های زیادی نخواهید داشت و حتی اگر حرفه‌ای شوید، ممکن است گاهی اوقات تعداد سفارش‌هایتان در بازه‌های زمانی خاص کم‌تر شود.

ارتباطات اجتماعی شما محدود می‌شود

یکی از مزیت‌های کار کردن به صورت حضوری برای یک شرکت یا حتی دورکاری با یک سازمان، داشتن همکار و ایجاد روابطی است که می‌تواند کمک زیادی به شما باشد. در مقابل، وقتی که در منزل کار می‌کنید و هیچ همکاری ندارید، ممکن است احساس تنهایی کنید و وقتی به مشکلی بر می‌خورید، کسی را نخواهید داشت که از او کمک بگیرید.

البته این موضوع همیشه بد نیست. خود من پیش از اینکه به کار کنونی‌ام که یک کار کاملاً تیمی است، مشغول شوم، سال‌ها به عنوان freelancer فعالیت داشتم. با وجود اینکه عاشق کار تیمی هستم، ولی می‌توانم از تنهایی‌های خود نیز بهره ببرم. به یاد دارم که در بعضی از بازه‌های زمانی، ماه‌ها در خانه تنها بودم و بدون هیچ‌گونه ارتباطی با هیچ جنبنده‌ای، از انجام دادن پروژه‌هایی متنوع، مطالعه و دویدن‌های شبانه لذت می‌بردم.

چنین دوره‌هایی می‌توانند نقش بسیار سازنده‌ای در شکل‌گیری شخصیت انسان داشته باشند و حتی گاهی اوقات سبب انقلاب‌های روانشناختی مثبتی می‌شوند. با این حال، این موضوع در همه موارد صادق نیست و هر کسی نمی‌تواند با تنهایی و مشاغل انفرادی کنار بیاید.

در بلاگ جاب ویژن بخوانید: کارآموز برنامه نویسی؛ راهنمای شروع مسیر برای کارجویان

چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم؟

چگونه برنامه نویس فریلنسر شوم

در ادامه، مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس فریلنس را به شما آموزش می‌دهیم.

یادگیری برنامه نویسی

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم، باید با اصول اولیه فعالیت در این زمینه آشنا باشید. پیش‌نیاز این شغل، مهارت نوشتن کد برنامه نویسی به یک یا چند زبان مختلف است. برای این کار سه راه دارید:

  • به صورت خودآموز کدنویسی را یاد بگیرید.
  • در رشته‌ علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار تحصیل کنید.
  • در دوره‌های آموزشی شرکت کنید.

اگر هیچ مهارتی در زمینه کدنویسی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که آموزش خود را با زبان پایتون شروع کنید. سینتکس این زبان بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آن را بیاموزید. به علاوه، همانطور که پیش از این گفتیم، فریلنسری برنامه نویسی پایتون یکی از پردرآمدترین حوزه‌های برنامه نویسی در ایران و سایر کشور‌ها است. سطح درآمد برنامه نویسی به زبان پایتون مناسب است. همچنین دوره‌هایی برای آموزش فریلنسری به زبان فارسی و انگلیسی در دسترس هستند که می‌توانند مفید باشند.

کسب‌وکار فریلنسینگ خود را راه بیندازید

پس از اینکه یک یا چند زبان کدنویسی را یاد گرفتید، می‌توانید کسب‌وکار freelancing خود را راه بیندازید.

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی پاسخ این سؤالات پرداختیم که فریلنسر چیست، چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم و مزایا و معایب کار در این حوزه چیست. برنامه نویسی یکی از جذاب‌ترین مشاغل است که بازار کار بسیار خوبی دارد. از جمله مزایای این شغل این است که می‌توانید آن را به صورت دورکاری انجام دهید. بسیاری از سازمان‌ها نیازمند استخدام برنامه نویس ثابت هستند، اما بعضی از سازمان‌ها، پروژه‌های محدودی دارند که برای انجام آن‌ها سراغ برنامه نویسانی ‌می‌روند که به صورت freelance کار می‌کنند.

یک فریلنسر برنامه نویس، فردی است که به صورت پروژه‌ای و بدون قرارداد‌های بلندمدت با کارفرما‌های مختلفی کار می‌کند. در حال حاضر در کشور ما، اکثر سازمان‌هایی که نیاز به برنامه نویس دارند، در تهران و سایر شهر‌های بزرگ مستقر هستند. بنابراین، بسیاری از برنامه نویس‌هایی که ساکن شهرستان‌های کوچک‌تر هستند، به صورت پروژه‌ای با این سازمان‌ها همکاری می‌کنند.

درآمد فریلنسری برنامه نویسی به عوامل مختلفی مثل سابقه‌کار شما، زبان‌هایی که می‌توانید با آن‌ها کدنویسی کنید و تعداد پروژه‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود، بستگی دارد. بنابراین، درآمد برنامه نویس فریلنسر می‌تواند خیلی پایین یا خیلی بالا باشد و این موضوع بستگی به عملکرد شما دارد. یک فریلنسر خوب می‌تواند به عنوان فریلنسر برنامه نویسی خارجی فعالیت کند و درآمد دلاری باشد که با توجه به نرخ دلار، درآمد مناسبی به حساب می‌آید.

نویسنده

دسته بندی :
فریلنسر
بدون دیدگاه