برنامه نویس فریلنسر کیست؟ چگونه می‌توان برنامه نویس فریلنسر شد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
برنامه نویس فریلنسر کیست؟ چگونه می‌توان برنامه نویس فریلنسر شد؟

برنامه‌نویسی یکی از هیجان‌انگیرترین و پردآمدترین مشاغل است که بازار کار بسیار خوبی دارد. در واقع، بازار کار این رشته به قدری خوب است که کارفرمایان باید در جستجوی برنامه‌نویسان باشند. یکی از مزایای این حرفه، امکان کار کردن به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر است.

در مقاله‌ی «فریلنسر کیست؟ فریلنسر چیست و چگونه می‌توان فریلنسر شد؟» در رابطه با شغل فریلنسینگ به طور کامل صحبت کردیم. در آن مقاله گفته شد که به تمامی مشاغلی که به صورت پروژه‌ای و بدون عقد قراردادهای بلندمدت و برای کارفرماهای موقتی و متعدد، به صورت دورکاری انجام می‌شوند و خروجی آن‌ها، فایل‌های دیجیتالی قابل اشتراک از طریق اینترنت است، فریلنسینگ گفته می‌شود.

ساخت رزومه حرفه ای

از آن‌جایی که برنامه‌نویسی نیست قابل انجام به صورت دورکاری و خروجی آن، به صورت دیجیتالی و قابل اشتراک از طریق اینترنت است، این امکان برای برنامه‌نویس‌ها وجود دارد که به صورت فریلنس کار کنند. با اینکه اغلب فریلنسرها، امنیت شغلی و درآمد نسبتا بالایی ندارند، ولی به دلیل تعداد بسیار زیاد پروژه‌های برنامه‌نویسی موجود در بازار در مقایسه با تعداد برنامه‌نویسان، این نوع همکاری برای برنامه‌نویسان عالی است.

البته برنامه‌نویس‌ها نیز باید با یکی از معایب اصلی خود اشتغالی به این شکل که عدم برخورداری از بیمه و مزایایی مثل عیدی و سنوات است، کنار بیایند. با این حال، درآمد این شغل می‌تواند بسیار بالا باشد، از نظر ساعت کاری بسیار انعطاف پذیر است و نیازی به خروج از منزل ندارد. با این حال، اکثر کسانی که دارای مهارت برنامه‌نویسی هستند، ترجیح می‌دهند برای آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس در کاریابی جاب ویژن رزومه بفرستند تا از ثبات شغلی، بیمه و مزایای قانونی برخوردار شوند.

در این مقاله از سری مقالات جاب ویژن در رابطه با فریلنسینگ، می‌خواهیم شغل برنامه نویس فریلنسر را به شما معرفی کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید به عنوان یک برنامه‌نویس به فریلنسری بپردازید.

مطالب مرتبط: همه چیز درباره‌ی فریلنسرها

برنامه نویس فریلنسر چیست ؟

در واقع به جای پرسش برنامه نویس فریلنسر چیست باید پرسید برنامه‌نویس فریلنس کیست؟ برنامه ‌نویس فریلنسر به کسی گفته می‌شود که دارای مهارت برنامه‌نویسی به یک یا چند زبان مختلف است و به صورت پروژه‌ای و دورکاری و بدون قراردادهای بلندمدت برای کارفرماهای مختلف کار می‌کند. در واقع ممکن است شرکت‌هایی که فقط نیازمند یک پروژه‌ی برنامه‌نویسی محدود هستند، به جای استخدام ثابت یک یا چند برنامه‌نویس، پروژه‌ی خود را به برنامه‌نویسانی می‌سپارند که به صورت freelancing کار می‌کنند.

برنامه نویس فریلنسر

استخدام فریلنسر برنامه نویس

همانطور که گفتیم، سازمان‌هایی که پروژه‌های برنامه‌نویسی محدود و گاه و بی‌گاهی دارند، نیازمند استخدام فریلنسر برنامه نویس هستند اما برای سازمان‌هایی که برنامه‌نویسی، جزئی جدایی ناپذیر از فعالیت‌های آن‌ها است، استخدام برنامه نویس حضوری و تمام وقت با قرارداد بلندمدت و بیمه و مزایای قانونی، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. البته همین سازمان‌ها نیز ممکن است گاهی نیازمند پروژه‌ای باشند که برنامه‌نویسان ثابت آن‌ها تخصص لازم برای انجام آن را نداشته باشند و بنابراین، به سراغ فریلنسرها بروند.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام برنامه نویس

در میان برنامه‌نویسانی که در نظرسنجی گزارش حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان در سال ۱۳۹۸ که توسط جاب ویژن برگزار شده بود، شرکت کرده‌ بودند، تعداد کسانی که به صورت freelance مشغول به کار بودند، در مقایسه با کسانی که شغل دائمی داشتند، تقریبا یک-سوم بود. تنها ۲۳٪ از برنامه‌نویسان در شهر تهران در سال ۹۸ به صورت فریلنسینگ کار می‌کرند. این در حالی است که در دیگر شهرهای بزرگ، این میزان ۵۱٪ و در شهرهای کوچک، این میزان ۶۷٪ بود. این آمار نشان می‌دهد که نسبت بسیار بالایی از شرکت‌هایی که نیازمند برنامه‌نویس هستند، در شهر تهران قرار دارند و خیلی از برنامه‌نویسانی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، به دلیل عدم وجود فرصت‌های شغلی دائمی در شهرهای خود، به صورت دورکاری و پروژه‌ای، برای شرکت‌های مستقر در تهران، کار می‌کنند. در واقع، یکی از مزیت‌های برنامه‌نویسی همین امکان دورکاری است و زمانی که در شهر محل سکونت شما، کاری متناسب با تخصصتان برای شما پیدا نشود می‌توانید به صورت freelancing یا دورکاری دائمی برای شرکت‌هایی که در دیگر شهرها قرار دارند، کار کنید.

درآمد برنامه نویس فریلنسر

عوامل متعددی روی درآمد برنامه‌نویسی، چه به صورت دائمی، چه به صورت فریلنسری، اثرگذار هستند. یکی از مهم‌ترین این عوامل سابقه کار است. برنامه‌نویسان را از نظر سابقه کار می‌توان به سه گروه جونیور (سابقه کار زیر دو سال)، سطح متوسط (سابقه کار بین دو تا پنج سال) و سنیور (دارای سابقه کار بیش از پنج سال) تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه جونیور در سطح کارآموزی هستند اما حتی کارآموزی برنامه‌نویسی نیز درآمد بسیار خوبی دارد. براساس گزارش جاب ویژن از حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان در سال ۱۳۹۸، حقوق یک برنامه‌نویس سنیور بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان بوده است. سابقه کار کسانی که به صورت دائمی کار می‌کنند، بر اساس سابقه‌ی بیمه و برای کسانی که به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، از طریق نمونه کارهای قبلی و ارجاع به کارفرمایان قبلی برای کارفرمایی که به دنبال استخدام برنامه‌نویس است، محرز می‌شود.

عامل دیگری که نقش بسیار پررنگی به ویژه در تعیین درآمد برنامه نویس فریلنسر دارد، زبانی است که او در کدنویسی با آن تخصص دارد. درآمد زبان‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با هم دیگر دارد. در سال ۱۳۹۸، پر درآمدترین زبان کدنویسی در کشور، زبان پایتون بوده است. از آن‌جایی که کار کردن به صورت freelancing امنیت شغلی بالایی ندارد و گاهی ممکن است ماه‌ها پروژه‌ای به شما پیشنهاد نشود، بهتر است کسانی که این روش را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند، در چندین زبان کدنویسی تخصص داشته باشند.

درآمد بر نامه نویس فریلنسر

درآمد کسانی که شغلی دائمی ندارند و به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، ارتباط مستقیم با تعداد سفارش‌هایی دارد که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. بنابراین، درآمد این افراد به میزان گستردگی ارتباطات آن‌ها، گستردگی و استراتژی تبلیغات به ویژه در فضای مجازی و سرعت و کیفیت کار کردن آن‌ها بستگی دارد. عامل مهمی که خودش روی تمامی این عوامل اثرگذار است، منظم و با برنامه بودن است. freelancer باید کارش را جدی بگیرد و به هیچ وجه نباید اجازه دهد که آزادی عملش منجر به بی‌نظمی‌اش شود. کسانی که در این شغل بی‌برنامه و نامنظم هستند، نمی‌توانند بازاریابی خود را به شکل مؤثری انجام دهند، ارتباطات خود را به سرعت گسترش دهند، سفارش‌های زیادی تحویل بگیرند و معمولا سفارش‌های خود را با کیفیت پایین و خیلی وقت‌ها با تأخیر به مشتریان معدود خود تحویل می‌دهند. این افراد نباید انتظار درآمدی حتی متوسط از این شغل داشته باشند.

در مقابل، کسانی که کاملا مطابق برنامه و منظم کار می‌کنند، برای خود هدف‌گذاری می‌کنند و خود را ملزم به رسیدن به اهدافشان می‌نمایند خیلی سریع می‌توانند به عنوان برنامه‌نویسی که به صورت پروژه‌ای کار می‌کند، در شغل خود پیشرفت کنند و با انجام تعداد زیادی سفارش‌های باکیفیت و ایجاد ارتباطات گسترده، نام خود را به یک برند تبدیل می‌کنند و می‌توانند با این شغل به درآمدهایی نجومی برسند.

مزیت‌ها و معایب شغل

با اینکه شاید شغلی با این میزان عدم امنیت انتخاب اول خیلی‌ها نباشد ولی بعضی‌ها به انتخاب خود وارد این نوع کار می‌شوند. درست است که چنین مشاغلی مزایایی ندارند ولی امتیازهایی مثل ساعات کاری انعطاف پذیر، نظر افرادی را که محدودیت را دوست ندارند، به خود جلب می‌کند.

مزیت‌ها

مزیت‌های برنامه‌نویسی به صورت فریلنس عبارتند از:

می‌توانید دورکاری کنید

دورکاری به شما این امکان را می‌دهد تا محیط کار خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید در راحتی منزل خود، در لباس راحت و در حال گوش دادن به موزیک مورد علاقه‌ی خود، کارتان را انجام دهید. به علاوه، نیازی به رفت‌وآمدهای خسته‌کننده، پرهزینه و خطرناک ندارید. مطالعات نشان داده‌اند که دورکاری می‌تواند سبب افزایش بازدهی و بهبود سلامت شود.

رئیس خودتان هستید

شما به عنوان یک برنامه نویس فریلنسر نقش رئیس خودتان را دارید. درست است که شما باید با مشتری‌ها کار کنید ولی کار کردن برای مشتری به هیچ وجه شبیه کار کردن برای رئیس در یک سازمان نیست. شما اختیار زمان و منابع خود را دارید.

با ابزارها و فناوری‌های مختلف کار می‌کنید

از آن‌جایی که شما در خدمت یک سازمان خاص نیستید، شغل شما محدود به یک نقش خاص نیست. شما این فرصت را دارید تا در حوزه‌های بسیار متنوعی فعالیت کنید. شما می‌توانید یک ادمین سیستم، توسعه‌دهنده‌ی جاوا یا یک متخصص جاوااسکریپت باشید. شما با کار کردن روی پروژه‌های مختلف، با حوزه‌های مختلفی آشنا می‌شوید و قطعا این تنوع هم به سود شما و هم بسیار لذت‌بخش است.

برای کارهای شخصی خود زمان دارید

یکی از خوبی‌های شغل برنامه‌نویسی این است که می‌توانید پروژه‌های خود را داشته باشید و کسب‌وکار خود را راه بیاندازید. برای این کار باید زمان و سرمایه کافی داشته باشید. در صورتی که در یک شغل تمام‌وقت و در استخدام یک سازمان باشید، این کار خیلی سخت و کند می‌شود. در مقابل، اگر به صورت freelancing کار کنید، به راحتی می‌توانید درآمد کافی برای گذران زندگی خود داشته باشید و در عین حال، بیشتر وقتتان را به پروژه‌ی خود اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید یک اپلیکیشن را توسعه دهید و آن را بفروشید یا با آن یک کسب‌وکار راه بیاندازید.

استخدام

معایب

در زیر نگاهی بر معایب شغل برنامه نویس فریلنسر خواهیم داشت.

مزایایی به شما تعلق نمی‌گیرد

از آن‌جایی که شما معمولا قراردادی با مشتریان خود نمی‌بندید و در صورت عقد قرارداد نیز این قراردادها بسیار کوتاه هستند، مشمول قوانین وزارت کار نمی‌شوید. بنابراین، کارفرما ملزم نیست که شما را بیمه کند یا مزایایی مثل عیدی، سنوات یا حق اولاد به شما بدهد.

پول همه چیز است

حتی اگر عاشق شغلتان باشید، باید از آن درآمد داشته باشید. یکی از معایب بزرگ شغل‌های پروژه‌ای همین است که در ابتدای کار مجبور خواهید بود با دستمزد بسیار پایینی کار کنید. به علاوه، قطعا در ابتدای کار، سفارش‌های زیادی نخواهید داشت و حتی اگر حرفه‌ای شوید، ممکن است گاهی اوقات تعداد سفارش‌هایتان در بازه‌های زمانی خاص، بسیار کم شود.

ارتباطات اجتماعی شما بسیار محدود می‌شود

یکی از مزیت‌های کار کردن به صورت حضوری برای یک شرکت یا حتی دورکاری با یک سازمان، داشتن همکار و ایجاد روابطی است که می‌تواند کمک زیادی به شما باشد. در مقابل، وقتی که در منزل کار می‌کنید و هیچ همکاری ندارید، ممکن است احساس تنهایی کنید و وقتی به مشکلی بر می‌خورید، کسی را نخواهید داشت که از او کمک بگیرید.

البته این موضوع همیشه بد نیست. خود من پیش از اینکه به کار کنونی‌ام که یک کار کاملا تیمی است، مشغول شوم، سال‌ها به عنوان freelancer فعالیت داشتم. با وجود اینکه عاشق کار تیمی هستم ولی می‌توانم از تنهایی‌های خود نیز بهره ببرم. به یاد دارم که در بعضی از بازه‌های زمانی، ماه‌ها در خانه تنها بودم و بدون هیچ‌گونه ارتباطی با هیچ جنبنده‌ای، از انجام دادن پروژه‌هایی متنوع، مطالعه و دویدن‌های شبانه لذت می‌بردم. چنین دوره‌های می‌توانند نقش بسیار سازنده‌ای در شکل‌گیری شخصیت انسان داشته باشند و حتی گاهی اوقات سبب انقلاب‌های روانشناختی بسیار مثبتی می‌گردند. با این حال، این موضوع در همه موارد صادق نیست و هر کسی نمی‌تواند با تنهایی و مشاغل انفرادی کنار بیاید.

چگونه برنامه نویس فریلنسر شویم؟

چگونه برنامه نویس فریلنسر شوم

در ادامه مراحل تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس فریلنس را به شما آموزش می‌دهیم.

یادگیری برنامه‌نویسی؛ گام اول در تبدیل شدن به یک برنامه نویس فریلنسر

پیش‌نیاز این شغل، مهارت کدنویسی به یک یا چند زبان مختلف است. برای این کار سه راه دارید:

  • به صورت خودآموز کدنویسی را یاد بگیرید
  • در رشته‌های علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار تحصیل کنید
  • در دوره‌های آموزشی جاب ویژن شرکت کنید. برای این کار می‌توانید به صفحه “توامندتر شو” مراجعه کنید.

اگر هیچ مهارتی در کدنویسی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که آموزش خود را با زبان پایتون شروع کنید. سینتاکس این زبان بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آن را بیاموزید. به علاوه، همانطور که پیش از این گفتیم، پردرآمدترین زبان برنامه‌نویسی در ایران و یکی از پرکاربردترین زبان‌های کدنویسی در دنیا است.

کسب‌وکار فریلنسینگ خود را راه بیاندازید

پس از اینکه یک یا چند زبان کدنویسی یاد گرفتید، می‌توانید کسب‌وکار freelancing خود را راه بیاندازید. برای این کار می‌توانید به مقاله‌ی «چگونه فریلنسر شویم؟» مراجعه کنید.

جمع‌بندی

برنامه‌نویسی یکی از جذاب‌ترین مشاغل است که بازار کار بسیار خوبی دارد. از مزیت‌های این شغل این است که می‌توانید آن را به صورت دورکاری انجام دهید. خیلی از سازمان‌ها نیازمند برنامه‌نویس ثابت هستند ولی بعضی از سازمان‌ها، پروژه‌های محدودی دارند که برای انجام آن‌ها به سراغ برنامه‌نویسانی می‌روند که به صورت freelance کار می‌کنند.

برای آشنایی با شغل فریلنسینگ کلیک کنید.

برنامه نویس فریلنسر به کسی گفته می‌شود که به صورت پروژه‌ای و بدون قراردادهای بلندمدت با کارفرماهای مختلف کار می‌کند. در حال حاضر در کشور ما، اکثر سازمان‌هایی که نیاز به استخدام برنامه‌نویس دارند، در تهران و سایر شهرهای بزرگ مستقر هستند و بنابراین، بسیاری از برنامه‌نویس‌هایی که ساکن شهرستان‌های کوچک‌تر می‌باشند، به صورت پروژه‌ای با این سازمان‌ها همکاری می‌کنند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس می‌توانید به صفحه «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن مراجعه کنید.

درآمد این شغل به عوامل مختلفی مثل سابقه‌کار شما، زبان‌هایی که می‌توانید با آن‌ها کدنویسی کنید و تعداد پروژه‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود، بستگی دارد. بنابراین، درآمد این شغل می‌تواند خیلی پایین یا خیلی بالا باشد و این موضوع وابستگی کامل به عملکرد شما دارد.

برنامه نویس فریلنسر از مزایایی مثل ساعات کاری منعطف، دورکاری و تنوع در پروژه‌ها برخوردار است ولی این شغل، به ویژه در زمان شروع، به هیچ وجه پایدار نیست و شامل بیمه و مزایا نمی‌شود. به علاوه، مجبور خواهید بود به تنهایی کار کنید و ارتباطات اجتماعی شما کمتر از یک شغل تمام وقت یا حضوری است.

نویسنده

دسته بندی :
فریلنسر
بدون دیدگاه