چرا کارفرمایان همه متقاضیانشان را تعیین وضعیت نمی کنند؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 5دقیقه
چرا کارفرمایان همه متقاضیانشان را تعیین وضعیت نمی کنند؟

دریافت نکردن پاسخ از کارفرما و عدم تعیین وضعیت مصاحبه توسط کارفرمایان، قطعا برای کارجویان ناراحت کننده است. کارجویان زمان خود را صرف تحقیق درباره شرکت و ارسال رزومه می‌کنند و دریافت نکردن پاسخ از کارفرما می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد.

متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها کارجویان را از رد شدن رزومه‌شان آگاه نمی‌کنند. حتی ممکن است به مصاحبه با شرکتی بروید و دیگر پاسخی دریافت نکنید. قطعا این حق کارجویان است که پس از صرف زمان زیاد برای ارسال رزومه و مصاحبه استخدامی با شرکت، از وضعیت خود مطلع شوند، ولی گاه دلایلی وجود دارد که موجب چنین رفتاری از سوی کارفرما می شود.

استخدام

در این مقاله، قصد داریم به بررسی مهم‌ترین دلایلی که باعث عدم اطلاع رسانی و تعیین وضعیت کارجویان از سوی کارفرمایان می‌شوند را بررسی کنیم. فارغ از اینکه در یک مصاحبه عمومی و در شرکت‌های غیر دولتی یا مصاحبه و گزینش استخدامی دستگاههای اجرایی مانند مصاحبه استخدامی وزارت نیرو، مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش (مصاحبه فرهنگیان) و… شرکت کرده‌اید، دلایل مطرح شده در این مقاله می‌توانند به اطلاع از چرایی عدم تعیین وضعیت مصاحبه شما کمک کنند.

حجم زیاد رزومه‌های دریافتی

حجم زیاد رزومه‌های دریافتی

یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم تعیین وضعیت مصاحبه استخدامی از سوی شرکت‌ها، حجم بسیار زیاد رزومه‌های دریافتی است. شرکت‌ها به طور متوسط برای هر موقعیت شغلی 250 رزومه دریافت می‌کنند. رسیدگی کردن به تمام این درخواست‌ها و تعیین وضعیت کردن تک تک آن‌ها از طریق ایمیل یا تماس تلفنی دشوار است.

نیاز به غربالگری بیشتر

هنگامی که رزومه خود را برای یک آگهی شغلی ارسال می‌کنید، فرآیندی صورت می‌گیرد. ابتدا، رزومه شما توسط سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) باتوجه به کلمات کلیدی خاص و متناسب با شرایط و الزامات شغلی، ارزیابی می‌شود.

سپس، اگر ATS رزومه شما را قابل قبول تشخیص دهد، یک شخص واقعی در شرکت رزومه شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا شما کاندید مناسبی هستید یا خیر و پس از آن یک سری غربالگری با بررسی پیشینه فرد انجام می‌شود.

70 درصد از کارفرمایان نامزدها را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنند. آن‌ها به بررسی پروفایل لینکدین شما، صفحه فیسبوک، توییت‌های شما در توییتر، فعالیت‌تان در اینستاگرام و… می‌پردازند. گاهی فرآیند غربالگری می‌تواند زمان بسیار زیادی را از کارفرما و مسئولین استخدام بگیرد و تعیین وضعیت مصاحبه در زمانی که انتظار داشتید صورت نگیرد.

نبود زمان کافی

همانطور که اشاره شد، با وجود به تعداد زیاد رزومه‌های دریافتی، مدیران استخدام زمان کافی برای پاسخگویی به تک تک متقاضیانی که برای یک موقعیت درخواست ارسال می‌کنند ندارند. در واقع، به طور متوسط، تنها 20 درصد از متقاضیان شغلی به جلسه مصاحبه دعوت می‌شوند.

همچنین، خود فرآیند استخدام نیز در سال‌های اخیر طولانی‌تر شده است. متوسط زمان فرآیند استخدام یک کارمند به دلیل بررسی عوامل مختلف، حدود 23.8 روز است. بنابراین، متاسفانه بسیاری از مدیران استخدام وقت کافی در روز برای رسیدگی به تمام درخواست‌ها را ندارند.

واجد شرایط نبودن کارجو

احتمالا باتوجه به موارد درج شده در آگهی استخدامی، خودتان را واجد شرایط یک موقعیت شغلی دانسته و برای آن رزومه ارسال کرده‌اید. اما وقتی یک کارفرما رزومه شما را بررسی می‌کند، ممکن است نظر دیگری داشته باشد.

ممکن است به هر دلیلی (به عنوان مثال، اینکه شما به یک سری مهارت‌های لازم مسلط نیستید، گواهینامه خاصی را که برای کار لازم است ندارید، رزومه شما دارای اشتباهات گرامری است و غیره)، از نظر کارفرما فرد مناسبی برای این موقعیت شغلی نباشید. همچنین، ممکن است در تعیین سطح زبان انگلیسی و پاسخ به سوالات روانشناسی در جلسه مصاحبه، براساس معیارهای کارفرما ضعیف عمل کرده باشید.

با این وجود، به دلایل گفته شده و همچنین فرهنگ هر محیط کاری، کارفرما ممکن است نتواند دلایل رد شدن رزومه را به شما اطلاع بدهد و در نتیجه، تعیین وضعیت مصاحبه برای شما انجام نخواهد شد.

مطلب مرتبط: چطور به کمک زبان بدن در مصاحبه شغلی موفق شویم؟

نیاز به بررسی و تایید چندین نفر

نیاز به بررسی و تایید چندین نفر

اگرچه شما رزومه شغلی خود را برای بررسی یک نفر (کارفرما) ارسال می‌کنید، افراد دیگری نیز ممکن است قبل از تصمیم‌گیری برای تماس با شما، آن را بررسی کنند. از آنجایی که درخواست شغلی شما از یک نفر به فرد دیگر منتقل می‌شود، ممکن است مدیر استخدام اول درخواست شما را تایید کرده باشد، اما مدیر بعدی فکر کند که توانمندی‌ها و مهارت‌های شما برای آن موقعیت شغلی کافی نیست.

در چنین شرایطی، این احتمال وجود دارد که کارفرما تعیین وضعیت مصاحبه را انجام نداده و به تماس‌ها یا ایمیل‌های شما پاسخ ندهد.

اشتباه در نحوه ارسال درخواست همکاری

عدم تعیین وضعیت مصاحبه، می‌تواند به دلیل اشتباه در نحوه ارسال رزومه توسط شما باشد. ممکن است در آگهی شغلی ذکر شده باشد که تنها درخواست‌های ارسال شده از طریق سایت کاریابی قابل پذیرش هستند و شما به جای آن، رزومه خود را ایمیل کرده باشید.

اگر متوجه شدید که اشتباه از شما بوده است، می‌توانید با ساخت رزومه رایگان در سایت کاریابی که آگهی شغلی در آن منتشر شده است، آن را مجددا از طریق سایت برای فرصت شغلی مورد نظرتان ارسال کنید.

عدم تطابق رزومه با موقعیت شغلی

گاهی عدم تعیین وضعیت مصاحبه، به دلیل نامناسب بودن رزومه صورت می‌گیرد. رزومه کاری شما باید متناسب با هر موقعیت شغلی مجددا ویرایش شود.

این ویرایش می‌تواند شامل حذف سوابق کاری غیر مرتبط و اضافه کردن کلمات کلیدی مربوط به موقعیت شغلی در رزومه باشد. این کار نه تنها کمک می‌کند تا رزومه شما از طریق سیستم ردیابی متقاضی عبور کند، بلکه به کارفرما نشان می‌دهد که شما واقعا به این کار علاقه‌مند هستید و توضیحات آگهی شغلی را به دقت خوانده‌اید.

جلوگیری از ایجاد ارتباط و گفتگوی بیشتر

یکی دیگر از دلایل عدم تعیین وضعیت مصاحبه توسط کارفرما، این است که از گفتگو و ارتباطات بیشتر جلوگیری شود. ارسال ایمیل رد شدن به کارجو و در نتیجه دسترسی پیدا کردن او به اطلاعات تماس واحد منابع انسانی، می‌تواند منجر به رد و بدل شدن پیام‌های بیشتر بین کارجو و واحد منابع انسانی شود.

ممکن است کارجو بخواهد جویای موقعیت‌های شغلی دیگر سازمان شود یا درخواست بازخورد کند تا متوجه علت رد شدن خود شود. این پیام‌ها را زمانی که در صدها رزومه‌ای که سازمان‌ها به طور متوسط دریافت می‌کنند ضرب کنیم، متوجه می‌شویم که می‌تواند حجم زیادی از وقت و انرژی منابع انسانی را بگیرد.

مطلب مرتبط: اگر کارفرما نتیجه مصاحبه را اعلام نکرد، چه باید کرد؟

تعیین وضعیت متقاضیان توسط کارفرما در جاب ویژن

تعیین وضعیت متقاضیان در جاب ویژن

یکی از راه‌های افزایش پاسخگویی و تعیین وضعیت متقاضیان توسط کارفرمایان، ارائه راه حلی برای مشکلات آنان است. در سایت کاریابی جاب ویژن سعی شده است با حل کردن مشکلات اشاره شده برای کارفرمایان، نرخ پاسخگویی آنان به کارجویان افزایش یابد و متقاضیان بیشتری بتوانند از وضعیت خود پس از ارسال رزومه و مصاحبه شغلی آگاهی یابند.

پنل کارفرمایی جاب ویژن به گونه‌ای طراحی شده است که کارفرما زمانی که رزومه و کارجوی مورد نیاز خود را انتخاب کرد، بتواند بسیار سریع تمام متقاضیان دیگر را تعیین وضعیت کرده و آن‌ها را از بلاتکلیفی خارج کند.

همچنین، به علت اینکه این کار از طریق پلتفرم صورت می‌گیرد، کارجو به طور مستقیم با کارفرما نمی‌تواند وارد بحث و گفت‌وگو شود و واحد منابع انسانی درگیر بحث‌های دوطرفه‌ پی در پی نخواهد شد. در نتیجه، هم کارفرما سریع‌تر و راحت‌تر می‌تواند به تعیین وضعیت مصاحبه متقاضیان بپردازد، و هم کارجو از وضعیت خود سریع‌تر مطلع شده و دچار سردرگمی نمی‌شود.

کارهای متعدد دیگری نیز در جاب ویژن در حال انجام است تا کارفرمایان در فرایند بررسی متقاضیان و تعیین وضعیت کردن آنان با مشکلات کمتری مواجه شده و بتوانند رزومه‌های مرتبط‌تری را برای موقعیت شغلی مدنظرشان دریافت کنند.

این موضوع باعث می‌شود وقت و انرژی کمتری از واحد منابع انسانی گرفته شود و درنتیجه بتوانند متقاضیان بیشتری را تعیین وضعیت کنند؛ چرا که این تعیین وضعیت شدن حداقل انتظار کارجو بعد از ارسال رزومه و جلسه مصاحبه است.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی دلایل عدم تعیین وضعیت مصاحبه از سوی کارفرما پرداختیم. این دلایل به طور خلاصه شامل زیاد بودن تعداد رزومه‌های دریافتی، نیاز به غربالگری بیشتر، نبود زمان کافی، واجد شرایط نبودن کارجو، نیاز به بررسی و تایید چندین نفر در شرکت، اشتباه در نحوه ارسال درخواست همکاری، عدم تطابق رزومه با موقعیت شغلی و جلوگیری از برقراری گفتگو و ارتباطات بیشتر می‌شود.

در ادامه، راهکار سایت جاب ویژن را برای تسهیل و تسریع تعیین وضعیت کارجویان بررسی کردیم. در نهایت، این تصمیم کارفرما و فرهنگ هر شرکت است که مشخص می‌کند چه رفتاری پس از مصاحبه با کارجو شود و در صورتی که زمان زیادی از ارسال رزومه و جلسه مصاحبه گذشته و اطلاعی در این خصوص به شما داده نشده است، بهتر است رزومه خود را برای فرصت‌های شغلی دیگری ارسال کنید.  

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
1 دیدگاه