اگر کارفرما نتیجه مصاحبه را اعلام نکند، چه باید کرد؟ ۷ اقدامی که باید انجام دهید!

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
اگر کارفرما نتیجه مصاحبه را اعلام نکند، چه باید کرد؟ ۷ اقدامی که باید انجام دهید!

اشتغال و کاریابی، به ویژه در کشورهایی با نرخ بیکاری بالا، همواره یک چالش بوده و هست. نسبت بالای نیروی کار تحصیل کرده به فرصت‌های شغلی تخصصی و همچنین، نسبت بالای کل نیروی کار به کل فرصت‌های شغلی، در کنار عوامی مثل همه‌گیری کووید-۱۹ و عدم ثبات اقتصادی، باعث سخت‌تر شدن کاریابی و استخدام شده است. در چنین شرایطی، دعوت شدن به یک مصاحبه شغلی می‌تواند روزنه امیدی برای یک فرد جویای کار باشد. اگر کارجو برای فرصت شغلی متناسب با علایق و نیازمندی‌هایش، به مصاحبه دعوت شود، جلسه استخدامی و منتظر ماندن برای نتیجه مصاحبه می‌تواند حساس‌ترین مرحله زندگی او باشد.

طبیعی است که در چنین شرایطی، پس از پایان مصاحبه، کارجو بی‌صبرانه منتظر نتیجه آن باشد. طولانی شدن فاصله بین مصاحبه و اعلام نتیجه آن از طرف کارفرما می‌تواند استرس زیادی برای کارجو ایجاد کرده و حتی منجر به اختلالاتی مثل کم‌خوابی، بی‌انگیزگی و کم‌اشتهایی شود. گاهی اوقات، این استرس و اختلالات به قدری شدید است که روی زندگی اطرافیان فرد نیز تأثیر می‌گذارد.

استخدام

بنابراین، شایسته است که کارفرمایان پس از مصاحبه، در یک مدت زمان استاندارد نتیجه را، حتی اگر به معنی رد شدن درخواست همکاری باشد، به کارجو اعلام کنند. با این کار، هم ذهن متقاضی از آن تجربه دور می‌شود و هم اینکه او تکلیف خودش را می‌داند و می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق‌تری به فرآیند جستجوی کار ادامه دهد.

اما گاهی اوقات، به هر دلیلی، مدت‌ها پس از مصاحبه صبر می‌کنیم و کارفرما با ما تماس نمی‌گیرد و نتیجه مصاحبه را به ما اعلام نمی‌کند. در چنین شرایطی، باید چه کار کنیم؟ در ادامه، با بررسی اقدامات لازم در صورت عدم پاسخگویی کارفرما پس از مصاحبه، همراه باشید.

تماس نگرفتن کارفرما با شما پس از مصاحبه، چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

از کجا بفهمیم در مصاحبه قبول شدیم؟ معمولا، پس از پایان مصاحبه استخدامی، مصاحبه‌کننده به شما می‌گوید که با شما تماس خواهد گرفت و شاید حتی یک زمان حدودی را نیز برای پاسخ نهایی مصاحبه تعیین کند. نتیجه ممکن است از طریق ایمیل یا تماس تلفنی به شما اعلام شود. اگر مصاحبه‌کننده در این مورد صحبتی نکرد، خود شما می‌توانید از او در رابطه با مدت زمان جواب مصاحبه، سوال بپرسید.

گاهی اوقات به دلایلی، هر چقدر صبر می‌کنید، مصاحبه‌کننده برای اعلام نتیجه مصاحبه شغلی، با شما تماس نمی‌گیرد. در زیر، بعضی از دلایل این موضوع، گفته شده است.

سر مصاحبه‌کننده خیلی شلوغ است

سر کارفرما شلوغ است

با اینکه استخدام کردن یک نیروی جدید برای هر سازمانی، بسیار مهم است، این احتمال وجود دارد که در آن زمان، تحلیل نتایج مصاحبه و انتخاب کاندیدای مناسب برای شغل، در اولویت اول او نباشد. به یاد داشته باشید که مدیران استخدامی، کارهای دیگری نیز دارند. در چنین مواردی، ممکن است پس از مدتی طولانی که سر مصاحبه‌کننده کمی خلوت‌تر شود، سازمان با شما تماس بگیرید و نتیجه مصاحبه را به شما اعلام نماید.

صبور بودن در اینجا خیلی مهم است. به یاد داشته باشید که انتخاب فرد شایسته برای یک جایگاه شغلی، فرآیندی زمان‌بر است و این امکان وجود دارد که مدیران استخدامی، برای اتخاذ یک تصمیم بهتر، کمی صبر کنند تا کارهایشان کمتر شود و زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری داشته باشند.

مدیر استخدامی در محل کارش حاضر نیست

حتی اگر مصاحبه‌کننده به شما بگوید که در یک تاریخ مشخص با شما تماس خواهد گرفت، ممکن است کارهای دیگری برای او پیش بیاید و برای مثال، چند روزی در مرخصی به سر ببرد.

رزومه ساز

فرآیند استخدام به طول انجامیده است

یکی از دلایل طولانی شدن اعلام نتیجه مصاحبه به کارجو، می‌تواند طول کشیدن فرآیند تصمیم‌گیری در مورد انتخاب کاندیدای شایسته برای آن جایگاه شغلی باشد. اگر عملکرد تعداد زیادی از متقاضیان در جلسه مصاحبه، خوب بوده باشد، قطعا فرایند تصمیم‌گیری می‌تواند سخت و پیچیده شود. خودتان را جای مدیران استخدامی تصور کنید و خواهید دید که این تصمیم چقدر حساس و زمان‌بر است. بنابراین، صبور باشید و امید داشته باشید که ممکن است شما را انتخاب کنند.

زمانی که تعداد اعضای تیم تصمیم‌گیرنده در رابطه با فرد مناسب برای یک شغل، زیاد باشد، فرآیند تصمیم‌گیری می‌تواند طولانی‌تر شود. هماهنگی با همه اعضای تیم برای دریافت نظر آن‌ها، قطعا کاری زمان‌بر است.

کاندیدای دیگری به شما ترجیح داده شده است

رد شدن در مصاحبه استخدامی

همه مدیران استخدامی رفتاری حرفه‌ای ندارند و ممکن است زمانی که کاندیدای مورد نظرشان را انتخاب کردند، به کلی سایر کاندیداها را فرآموش کنند و برای اعلام نتیجه با آن‌ها تماس نگیرند. البته شما ایمیل خودتان را نیز چک کنید، زیرا گاهی اوقات جواب رد شدن در مصاحبه شغلی از طریق ایمیل به اطلاع کارجویان رسانده می‌شود. گاهی نیز عدم دریافت پاسخ، از نشانه های رد شدن در مصاحبه شغلی است.

فرصت شغلی مورد نظر، دیگر وجود ندارد

در موارد معدودی، ممکن است سازمان از استخدام جدید صرف نظر کند و فرصت شغلی مورد نظر، دیگر وجود نداشته باشد. بعضی وقت‌ها سازمان‌ها دچار کسری بودجه می‌شوند یا تغییراتی در چارت سازمانی ایجاد می‌شود که فرصت شغلی مورد نظر شما را از بین می‌برند. اگر چنین اتفاقی افتاد، خیلی ناراحت نشوید؛ هیچ کس دوست ندارد برای چنین سازمان آشفته‌ای کار کند.

اما اگر هر چقدر صبر کردید تماسی برای اعلام نتیجه مصاحبه نداشتید، باید چکار کنید؟ در ادامه چند نکته و روش حرفه ای برای پیگیری نتیجه مصاحبه آورده شده است.

مطلب مرتبط: چرا کارفرمایان همه متقاضیانشان را تعیین وضعیت نمی کنند؟

اگر کارفرما مدتی طولانی بعد از مصاحبه با شما تماس نگرفت، باید چکار کنید؟

گاهی هر چقدر هم صبر می‌کنید، کارفرما با شما تماس نمی‌گیرد تا نتیجه مصاحبه را به شما اعلام کند. این وضعیت می‌تواند با استرس زیادی همراه باشد و برنامه‌ریزی‌های شما را به هم بریزد. به شما توصیه می‌کنیم که در چنین شرایطی، مطابق مراحل زیر پیش بروید.

۱- کمی بیشتر صبر کنید

همانطور که در بالا گفتیم، فرآیند انتخاب کاندیدای شایسته برای شغل و اعلام نتایج به او و سایر کاندیداها، می‌تواند به دلایل مختلفی که در بالا به بعضی از آن‌ها اشاره کردیم، کمی طولانی شود. بنابراین، هر زمانی که احساس کردید که برای اعلام نتایج مصاحبه دیر شده است، کمی بیشتر صبر کنید. شما باید به سازمان زمان دهید تا تصمیم بهتری بگیرد؛ شاید این تصمیم بهتر، به سود شما تمام شود.

۲- خوشبین باشید

خوشبین بودن

تنها به این دلیل که اعلام نتایج مصاحبه با تأخیر همراه بوده است، دلیل نمی‌شود که حتما شما رد شده‌اید. در واقع، تماس نگرفتن کارفرما با شما می‌تواند نشانه خوبی باشد. اکثر کارفرمایان، معمولا بلافاصله با کارجویانی که بدون تردید می‌خواهند رد کنند، تماس می‌گیرند و نتیجه را به آن‌ها اعلام می‌کنند. ممکن است دلیل تأخیر در اعلام نتیجه مصاحبه، در نظر گرفتن شما به عنوان یکی از کاندیداهای برتر باشد.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

۳- یک ایمیل به کارفرما ارسال کنید

اگر مدت زیادی از زمان اعلام نتیجه مصاحبه گذشته و هنوز کسی از طرف سازمان با شما تماس نگرفته است، باید خودتان اقدام کنید. پیش از اینکه با کارفرما تماس تلفنی بگیرید، یک ایمیل برای او بفرستید و منتظر پاسخ باشید. این ایمیل می‌تواند شامل متن تشکر بعد از مصاحبه و درخواست اعلام نتیجه آن باشد. ایمیل شما باید حرفه‌ای و مؤدبانه باشد و در آن، در رابطه با نتیجه مصاحبه سوال بپرسید. همچنین می‌توانید در رابطه با علاقه خود به کار کردن با آن سازمان صحبت کنید و چندین دلیل برای اینکه شما گزینه خوبی برای استخدام شدن هستید، بیاورید. به نمونه ایمیل زیر توجه کنید:

جناب آقای/سرکار خانم …

با عرض سلام و خسته نباشید

احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب …. در مصاحبه استخدامی برای موقعیت شغلی … در شرکت … در تاریخ … شرکت کرده‌ام و با گذشت مدت زمان … هنوز پاسخی از طرف سازمان در رابطه با نتیجه مصاحبه دریافت نکرده‌ام. لذا خواهشمندم در صورت مشخص شدن نتیجه مصاحبه، به اینجانب اطلاع رسانی شود.

در صورتی که نتیجه مصاحبه هنوز مشخص نشده است، جا دارد که علاقه شدید خود را به همکاری با شرکت … در جایگاه شغلی … بیان کنم. اینجانب تصور می‌کنم که به دلیل برخوردار بودن از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی مثل … فرد مناسبی برای استخدام شدن در جایگاه شغلی مذکور هستم.

پیشاپیش از پاسخگویی به موقع شما سپاسگزارم.

با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و خواندن این ایمیل به بنده اختصاص دادید.

ارادتمند شما،

… (نام و نام خانوادگی خود را بنویسید)

شماره تماس‌: …

۴- تماس تلفنی داشته باشید

تماس گرفتن با کارفرما بعد از مصاحبه

اگر ظرف یک هفته به ایمیل شما نیز پاسخی داده نشد، می‌توانید یک ایمیل دیگر ارسال کنید و اگر بعد از چند روز، باز هم پاسخی دریافت نکردید، وقت تماس تلفنی است. در تماس تلفنی نیز باید کاملا حرفه‌ای و مؤدبانه صحبت کنید.

۵- رزومه خود را بازنگری و به‌روز‌رسانی کنید

وقتی مطمئن شدید که به هر دلیلی، قرار نیست پاسخی از طرف کارفرما دریافت کنید، وقت آن است که آن مصاحبه را به طور کامل فرآموش کنید و فرآیند کاریابی را قوی‌تر از گذشته، سر بگیرید.

برای شروع، رزومه خود را بازنگری کرده و هر جایی را که نیاز به تغییر دارد، اصلاح کنید. ممکن است از زمان نوشتن رزومه مدت زیادی گذشته باشد و سابقه کار، مهارت‌ها و حتی تحصیلات شما در این مدت، دستخوش تغییر شده باشد.

شما باید از این تجربه شکست به عنوان فرصتی برای تکمیل و بهبود رزومه و عملکرد بهتر در جلسات مصاحبه بعدی استفاده کنید.

۶- برای فرصت‌های شغلی دیگر، رزومه بفرستید

به یاد داشته باشید که رد شدن در یک مصاحبه، یا عدم دریافت نتیجه مصاحبه، پایان دنیا نیست! ارسال رزومه به صدها فرصت شغلی و شرکت کردن در ده‌ها مصاحبه، روندی طبیعی در کاریابی است. پس نا امید نشوید و مجددا ارسال رزومه برای فرصت‌های شغلی دیگر را از سر بگیرید.

به یاد داشته باشید که باید رزومه خود را مطابق با هر فرصت شغلی ویرایش کنید. برای مثال، باید از کلمات کلیدی موجود در آگهی شغلی، در رزومه خود استفاده کنید و سپس، آن را برای آگهی مورد نظر، ارسال کنید.

در حال حاضر می‌توانید با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن، بدون هیچ محدودیتی، برای هزاران فرصت شغلی، رزومه بفرستید. برای این کار می‌توانید با استفاده از رزومه ساز رایگان جاب ویژن، یک رزومه حرفه‌ای برای خود بسازید.

یکی از مزیت‌های سایت جاب ویژن این است که شما می‌توانید در هر مرحله از بررسی رزومه خود توسط کارفرما تا مرحله استخدام، از وضعیت درخواست همکاری خود مطلع شوید. اگر کارفرما رزومه شما را ببیند، آن را رد کند، دعوت به مصاحبه شوید یا استخدام شوید، در هر صورت می‌توانید از وضعیت درخواست همکاری خود، مطلع شوید.

مطلب مرتبط: چرا گاهی کارجویان ایده‌آل استخدام نمی‌شوند؟

۷- شبکه‌سازی را فرآموش نکنید

شبکه سازی

به یاد داشته باشید که یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن شغل، ایجاد ارتباطات سازنده با افراد فعال در حوزه‌های کاری مرتبط از طریق شبکه‌های اجتماعی یا دیگر روش‌ها، مثل شرکت در دوره‌های کارآموزی است.

داشتن یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی لینکیدین برای هر فرد حرفه‌ای، ضروری است. همچنین شرکت کردن در دوره‌های کارآموزی می‌تواند شما را با کارفرمایان و افراد حرفه‌ای زیادی آشنا کند. چنین ارتباطاتی نهایتا شانس شما را برای استخدام شدن در بهترین فرصت‌های شغلی که هرگز آگهی نمی‌شوند، بالا می‌برند.

جمع‌بندی

مصاحبه شغلی می‌تواند یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی یک فرد باشد. کارفرمایان حرفه‌ای، سعی می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن پس از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب فرد مناسب برای یک جایگاه شغلی، بلافاصله نتایج مصاحبه را به تمامی کاندیداها، اعلام کنند. با این حال، بعضی از کارفرمایان به دلایل مختلفی که فقط یکی از آن‌ها، بی‌ملاحظگی و رفتار غیرحرفه‌ای‌ است، نتیجه مصاحبه را با تأخیر به کارجو اعلام می‌کنند یا هرگز چنین کاری انجام نمی‌دهند. این کار، استرس زیادی به فرد مصاحبه شده وارد می‌کند و برنامه‌ریزی‌های او را به هم می‌ریزد.

ما در این مقاله، مهم‌ترین دلایل تأخیر یا عدم تماس کارفرما با کارجویان را پس از مصاحبه، بیان کردیم. اگر این موضوع برای شما هم رخ داده است، شما را به صبور و خوشبین بودن دعوت می‌کنیم. در صورتی که پس از مدت‌ها صبوری، پاسخی از طرف کارفرما دریافت نکردید، می‌توانید به او ایمیل دهید و در مرحله بعدی از طریق تماس تلفنی جویای نتیجه مصاحبه شوید. اگر به طور کلی از دریافت پاسخ از طرف کارفرما ناامید شدید، قوی‌تر از همیشه و با استفاده از تجریباتی که از آن مصاحبه کسب کرده‌اید، رزومه خود را ویرایش کنید و فرآیند جستجوی کار را از سر بگیرید.

منبع: indeed

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه