استخدام برنامه‌نویس دورکاری چه مزیت‌ها و معایبی برای برنامه‌نویس‌ها دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
استخدام برنامه‌نویس دورکاری چه مزیت‌ها و معایبی برای برنامه‌نویس‌ها دارد؟

در سال‌های اخیر و به ویژه در دوران قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹، فناوری‌های ارتباطی با سرعتی باور نکردنی توسعه پیدا کرده‌اند و نیاز به برنامه‌نویسی نیز پا به پای این پیشرفت سریع، زیاد شده است. امروزه، بخش عمده‌ی زندگی انسان در فضای مجازی سپری می‌شود و برای استفاده از بسیاری از خدمات، از اینترنت استفاده می‌کنیم. توسعه‌ی این فناوری‌ها این امکان را در اختیار بسیاری از کسب‌وکارها گذاشته است که پرسنل خود را دورکار کنند. دورکاری مزیت‌های زیادی برای سازمان و برای کارجویان دارد. یکی از آگهی‌های شغلی دورکاری که خیلی با آن مواجه می‌شویم، آگهی‌های استخدام برنامه نویس دورکاری است.

استخدام

برای مشاهده‌ی آگهی‌های دورکاری کلیک کنید.

شاید بتوان گفت که برنامه‌نویسی یا کدنویسی با رشد قابل انتظار ۲۲ درصدی در حد فاصل سال‌‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، بهترین بازار کار را در میان سایر مشاغل دارد. بازار کار عالی، معمولا با حقوق و دستمزد بالا همراه است. به علاوه، برنامه‌نویسان می‌توانند با کمی خلاقیت، کسب‌وکار خود را راه‌بیاندازند. به تمام این مزایا، امکان دورکاری (teleworking یا remote working) را هم اضافه کنید. البته teleworking با تمام مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، با معایبی نیز همراه است.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با مزایا و معایب استخدام برنامه نویس دورکاری صحبت کنیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با remote working کسب کنید به راهنمای جامع استخدام دورکاری برای کارجویان مراجعه نمایید.

چرا برنامه‌نویسی بهترین شغلی است که می‌توانید داشته باشید؟

پیش از اینکه در رابطه با مزایا و معایب استخدام برنامه نویس دورکاری صحبت کنیم، بد نیست که برای آن دسته از کارجویانی که هنوز شغل آینده‌ی خود را انتخاب نکرده‌اند، خیلی مختصر در رابطه با مزایای کار کردن به عنوان یک برنامه‌نویس صحبت کنیم.

رشد خیره کننده‌ی فناوری‌های دیجیتال در دهه‌های اخیر، تغییراتی چشمگیر دز زندگی انسان ایجاد کرده و سبب شده است که روزبه‌روز وابستگی بیشتری به فضای مجازی و دنیای دیجیتال داشته باشیم. بازیگران اصلی این دنیای جدید در عصر فناوری، برنامه‌نویس‌ها هستند که با کدنویسی برنامه‌های کامپیوتری، توسعه‌ی اپلیکیشن و توسعه‌ی وب، شیوه‌ی زندگی بشر را دگرگون کرده‌اند.

این روزها همه‌ی ما برای انجام ساده‌ترین کارهای رزومره‌ی خود به اینترنت و اپلیکیشن‌ها وابسته هستیم. تمامی این ابزارهای ارتباطی و فناورانه، توسط برنامه‌نویسان توسعه پیدا می‌کنند. از آن‌جایی که در حال حاضر خیلی از سازمان‌ها خدمات خودشان را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند و روند اینترنتی شدن کارها، با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است، تقریبا تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی نیازمند کسانی هستند که بتوانند برای آن‌ها کدنویسی کنند.

از سوی دیگر، از آن‌جایی که این کار نیازی به حضور فیزیکی در محل کار ندارد و با توجه به مزایایی که teleworking هم برای سازمان‌ها و هم برای کارکنان دارد، روزانه تعداد بسیار زیادی آگهی استخدام برنامه نویس دورکاری منتشر می‌شود. تعداد کسانی که از دانش کدنویسی خوبی برخوردار هستند به نسبت تعداد این آگهی‌ها، آنقدر پایین است و کیفیت این کار آنقدر مهم است که رقابت بسیار سختی بین سازمان‌ها برای جذب برنامه‌نویس‌ها وجود دارد. همین موضوع وضعیت بازار کار این رشته را بسیار خوب کرده و درآمد برنامه‌نویسان را خیلی بالا برده است.

البته خوبی‌های شغلی برنامه‌نویسی به بازارکار خوب، درآمد بالا و امکان remote working محدود نمی‌شود. این شغل مزایای متعدد دیگری مثل امکان کار کردن به صورت فریلنسینگ و امکان راه‌اندازی یک کسب‌وکار شخصی نیز دارد.

خبر خوب اینکه اگر هیچ دانشی در رابطه با کدنویسی ندارید به راحتی می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی در بخش «توانمندتر شو» جاب ویژن و بدون نیاز به هیچ‌گونه تحصیلاتی، کدنویسی را شروع کنید و پس از حدود یک سال آموزش، برای دوره‌های کارآموزی که درآمد نسبتا خوبی دارند، رزومه ارسال کنید.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن، کلیک کنید.

استخدام برنامه نویس دورکاری چه مزایایی برای برنامه‌نویس‌ها دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین مزایای شغل برنامه‌نویسی این است که می‌توانید بدون خروج از منزل کارهای خود را انجام دهید و درآمد بالایی داشته باشید. چه به صورت فریلنسینگ کدنویسی کنید، چه در استخدام یک سازمان باشید، می‌توانید بدون اینکه از اتاق خواب خود خارج شوید، درآمدهای بسیار خوبی داشته باشید. البته بعضی از سازمان‌ها این امکان را در اختیار کارکنان خود قرار نمی‌دهند ولی تعداد کارفرمایانی که به مزیت‌های این شیوه‌ی همکاری پی می‌برند، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. به علاوه، وقتی تعداد کدنویس‌ها خیلی کمتر از نیاز بازار است، کارفرمایان بالاجبار، گزینه‌های بیشتری را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهند تا بتوانند شایسته‌ترین نیروها را جذب کنند. یکی از این گزینه‌ها امکان کار کردن بدون حضور در محل سازمان است.

مزایای دورکاری برنامه نویسی

اما چرا این امتیاز تا این اندازه اهمیت دارد؟

باور کنید هیچ چیزی بهتر از این نیست که محل کار کردنتان را خودتان تعیین کنید. وقتی که دورکار باشید، می‌توانید بدون بیرون آمدن از تختخواب خود، در اتاق پذیرایی و در کنار گیاهان دوست‌داشتی خود، در حیاط منزلتان، در یک سالن مطالعه‌ی عمومی، در یک کافی‌شاپ، در یک دفتر کار مشترک عمومی، در پارک، در دل طبیعت یا هر جای دیگری که بتوانید لپ تاپ خود را به همراه داشته و به اینترنت دسترسی داشته باشید، کار کنید.

شما می‌توانید در منزل خود با هر لباسی که راحت هستید کارتان را انجام دهید و به هر موزیکی که دوست دارید، با صدای بلند گوش دهید و بدون اینکه نگران نگاه دیگران باشید، هر از چندگاهی، نرمش‌‌هایی را که ضرورت کارهای پشت میزی هستند، انجام دهید. تمامی این موارد باعث می‌شوند که شما کاملا احساس راحتی کنید و در نتیجه بازدهی کار شما بسیار بالا می‌رود. این موضوع به ویژه در مورد شغلی مثل برنامه‌نویسی که نیاز بالایی به تفکر و خلاقیت دارد، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

از راحتی کار کردن در منزل و افزایش بازدهی که بگذریم، وقتی نیازی به حضور در محل کار ندارید، رفت‌وآمدهای پرهزینه، خطرناک، زمان‌بر و خسته‌کننده، از برنامه‌ی روزانه‌ی شما حذف می‌شوند. این موضوع، به ویژه در دوره‌ی کنونی که درگیر یک همه‌گیری ویروس مرگبار کووید-۱۹ هستیم، اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین، اگر در شهری مثل تهران زندگی کنید که محل تجمع اکثر کسب‌وکارهای نیازمند برنامه‌نویسی در کشور است، سفرهای درون‌شهری واقعا هزینه‌ی زیادی برای شما دارند، وقت زیادی از شما می‌گیرند و مضرات زیادی برای سلامت جسمانی و روانی شما دارند.

رزومه ساز

یکی دیگر از مزایای استخدام برنامه نویس دورکاری برای کارجویان این است که اگر ساکن یک شهر کوچک باشید که فرصت‌های شغلی زیادی نداشته باشد، می‌توانید با یک سازمان که هزاران کیلومتر با محل سکونت شما فاصله دارد، همکاری داشته باشید. همانطور که گفتیم، اکثر سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که به این شغل نیاز دارند، در پایتخت مستقر هستند اما تعداد زیادی از نیروهای آن‌ها، در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های شغلی دورکاری کلیک کنید.

مزایای استخدام برنامه نویس دورکاری برای سازمان‌ها

تصور نکنید که اگر سازمانی به شما امکان teleworking می‌دهد، لطف زیادی در حق شما انجام داده است و این موضوع نباید باعث شود که در مقابل، امتیازات زیادی آن سازمان بدهید. قطعا دورکار بودن پرسنل یک سازمان بیش از اینکه به نفع پرسنل باشد، برای سازمان سود دارد. وقتی کارکنان در منزل کار کنند، سازمان نیازی به خرید یا اجاره‌ی مکانی بزرگ برای کار کردن پرسنل خود ندارد. به علاوه، محیط کاری کوچکتر نیازمند وسایل و امکانات کمتری است. کاهش هزینه‌های جاری مثل هزینه‌های آب، برق، گاز و … از دیگر دلایلی است که remote working را برای سازمان‌ها بسیار به صرفه می‌کند. نکته‌ی دیگر اینکه در اکثر موارد، کارکنانی که در منزل کار می‌کنند، بازدهی بسیار بیشتری نسبت به کارکنان حضوری دارند. همانطور که گفتیم، این موضوع در مورد شغلی مثل برنامه‌نویسی که نیازمند تفکر و خلاقیت است، بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

استخدام برنامه‌نویس دورکاری چه معایبی برای برنامه‌نویسان دارد؟

کار کردن در منزل با تمام خوبی‌هایش معایب معدودی نیز دارد که بد نیست به آن‌ها اشاره کنیم.

معایب دورکاری برنامه نویسی

اگر تنها زندگی نمی‌کنید و هم‌خانه‌ای یا همسر و فرزند دارید، و اگر آن‌ها در ساعات کار شما در منزل حضور داشته باشند، ممکن است کمی حواس شما را از کار پرت کنند و بازدهی کار شما را پایین بیاورند. کارهایی مثل توسعه‌ی نرم‌افزار یا توسعه‌ی وب، نیازمند تمرکز بالا و خلاقیت هستند و نیاز به محلی آرام و ساکت دارند. بنابراین، کار کردن در منزل بیشتر برای برنامه‌نویسانی مناسب است که تنها زندگی می‌کنند یا در منزل خود محلی به دور ار حواس‌پرتی‌های مختلف دارند. اگر در خانه تنها نیستید می‌توانید یک اتاق را به محل کار خود تبدیل کنید یا اینکه بیرون از محیط خانه مثل حیاط، یک کافی‌شاپ، پارک، در دل طبیعت یا هر جای دیگری کار کنید. البته این مکان‌ها نیز حواس‌پرتی‌های خود را دارند. به همین دلیل، مراکز مثل دفاتر کار عمومی توسعه پیدا کرده‌اند که هم دارای اتاق‌های خصوصی و هم دارای اتاق‌های مشترک هستند و از شما به صورت ساعتی اجاره می‌گیرند.

مشکل دیگر کار کردن در منزل این است که بعضی افراد احساس تنهایی می‌کنند و روحیه‌ی کار کردن را از دست می‌دهند. بنابراین، اگر فردی به شدت اجتماعی هستید و دوست دارید که همیشه و حتی در هنگام کار کردن، دور و برتان شلوغ باشد و با دیگران صحبت کنید و از آن‌ها در کار خود کمک بگیرید، شاید remote working خیلی برای شما مناسب نباشد. البته ابزارهای دورکاری روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند و امکان ویدئوکنفرانس و صحبت کردن با همکاران از راه دور وجود دارد اما همه می‌دانیم که هیچ وقت این فناوری‌ها جای ارتباط چهره‌به‌چهره‌ و حضوری را نخواهند گرفت.

گاهی اوقات حضور در محل کار در کنار همکاران زمینه‌ساز پیشرفت‌های شغلی است. معمولا اگر در یک سازمان تعداد معدودی دورکار باشند و اکثر پرسنل به صورت حضوری کار کنند، روابطی که در محیط کار شکل می‌گیرد شانس پیشرفت پرسنلی را که به صورت حضوری کار می‌کنند در مقایسه با پرسنلی که teleworking انجام می‌دهند، بسیار بیشتر می‌کنند.

با اینکه امروزه ابزارهای دورکاری مثل ترلو، مایکروسافت تیمز، زوم، اسکایپ و … توسعه‌ی زیادی یافته‌اند اما همچنان کار تیمی به صورت حضوری راحت‌تر است. حضور در محل کار در کنار همکاران، به ویژه در تیم‌های برنامه‌نویسی، می‌تواند بسیار انگیزه‌بخش باشد و سبب شود که مسائل سریع‌تر حل شوند.

همانطور که می‌بینید، اکثر این مشکلات برای پرسنل هستند و معمولا کار کردن پرسنل در منزل، چیزی به غیر از فایده برای کارفرما ندارند.

استخدام برنامه نویس اندروید

پرفروش‌ترین گوشی‌های موبایل در دنیا، گوشی‌های دارای سیستم عامل اندروید هستند و فقط گوشی‌های اپل که تنها حدود ۱۵ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند در دنیا را در اختیار دارند (AndroidAutority)، از سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، امروزه تقریبا همه‌ی کارهای خودمان را از طریق اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهیم و انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰، اپلیکیشن‌ها تقریبا به طور کامل دنیای ما را تحت کنترل خود داشته باشند (zoomit). بنابراین، تمامی سازمان‌ها برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای اندرویدی نیاز به استخدام برنامه نویس اندروید دارند. برنامه‌نویسی اندروید را می‌توانید با زبان‌های مختلفی مثل جاوا، پایتون، C، XML و … انجام دهید. بازار کار توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی روز‌به‌روز در حال بهتر شدن است و روزانه تعداد زیادی آگهی استخدام برنامه نویس دورکاری اندروید منتشر می‌شود.

استخدام برنامه نویس پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از کاربردی‌ترین و در عین حال، ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. اسکریپت پایتون بسیار شبیه به زبان انگلیسی است و به راحتی در ذهن می‌ماند. به همین دلیل، اگر قصد دارید کدنویسی یاد بگیرید، به شما توصیه می‌کنیم که با پایتون شروع کنید.

استخدام برنامه نویس پایتون

این زبان، کاربردهای بسیار زیادی دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها در حوزه‌ی هوش مصنوعی باشد. اهمیت هوش مصنوعی در دنیای ما، به سرعت در حال افزایش است و اگر این زبان را یاد بگیرید، اشتغال شما با حقوق بالا، تضمین شده است. نیاز به استخدام برنامه نویس پایتون بسیار بالا است زیرا این زبان برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندروید، توسعه‌ی وب و کارهای متعدد دیگری، کاربرد دارد.

اگر می‌خواهید فرصت‌های شغلی دورکاری برنامه‌نویسی به زبان پایتون را مشاهده کنید، به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن بروید و در کادر «گروه شغلی» گزینه‌ی «توسعه‌ی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی» را انتخاب و دکمه‌ی دورکاری را در بخش جستجوی پیشرفته در حالت روشن قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های شغلی موجود، جستجو کنید.

استخدام برنامه نویس front-end

منظور از برنامه‌نویسی فرانت-اند (front-end) یا سطح کاربر، انجام کدنویسی بخش قابل مشاهده‌ی یک نرم‌افزار یا وب‌سایت برای کاربران، می‌باشد. با توجه به بالا رفتن اهمیت طراحی رابط کاربری (UI) در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها، نیاز به استخدام برنامه نویس front-end نیز بالا رفته است. این نوع برنامه‌نویسی نیازمند تعامل پیوسته با تیم طراحی رابط کاربری است و  بنابراین، شانس استخدام برنامه نویس دورکاری front-end و البته UI نسبت به دیگر انواع کدنویسی که کار تیمی کمتری نیاز دارند، پایین‌تر است.

استخدام برنامه نویس بکند

سازمان‌ها برای پیاده‌سازی منطق سایت یا اپلیکیشن خود که برای کاربر قابل مشاهده نیست به استخدام برنامه نویس بکند (back-end) نیاز دارند. برنامه‌نویسان بکند نیز باید در هماهنگی کامل با تیم front-end باشند و بنابراین، teleworking این کدنویسان نیز کمی دشوار است.

جمع‌بندی

امروزه با توجه به پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، remote working بسیار آسان شده است. این نوع همکاری مزیت‌های بسیار زیادی برای پرسنل و سازمان‌ها دارد. البته کار کردن در منزل در کنار تمام خوبی‌هایش، معایبی معدودی نیز دارد که در این مقاله با آن‌ها آشنا شدید.

یکی از مشاغلی که می‌توان آن را بدون نیاز به حضور در محل کار انجام داد، برنامه‌نویسی است. این شغل بازار کار بسیار عالی و درآمد خیلی بالایی دارد. در حال حاضر نیاز بالایی به استخدام برنامه نویس دورکاری وجود دارد و قطعا در آینده این نیاز، بیشتر و بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید در منزل کار کنید ولی علاقه‌ای به برنامه‌نویسی ندارید می‌توانید فهرستی از مشاغل دورکاری را در مقاله‌ای کامل در رابطه با teleworking مشاهده کنید.

منبع

EHOURS

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه