استخدام کارشناس منابع انسانی؛ راهنمای شرایط و مهارتهای مورد نیاز
فهرست مطلب
منابع انسانی یکی از حساسترین و کلیدیترین بخشها در هر شرکت و سازمان است و سطوح شغلی متعددی را شامل میشود. یکی از ردههای شغلی HR، کارشناس منابع انسانی است که به خاطر بازار کار خوبی که دارد متقاضیان زیادی هم دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد استخدام کارشناس منابع انسانی، شرایط لازم، وظایف و مسئولیتهای شغلی و بازار کار آن صحبت کنیم و شما را با این حوزه جذاب و مهم بیشتر آشنا کنیم. اگر در حال حاضر در حوزه human resource مشغول هستید یا تمایل دارید وارد این حوزه کاری شوید مطالعه این مقاله میتواند برایتان بسیار سودمند و مفید باشد. پس در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید.
کارشناس منابع انسانی به چه کسی گفته میشود؟
کارشناس منابع انسانی که گاهی به اختصار کارشناس HR هم نامیده میشود در روند بررسی رزومهها، دعوت به مصاحبه شغلی، گزینش و استخدام و استقرار کارمندان فعالیت میکند. همچنین با شفاف سازی و توضیح قوانین و دستورالعملهای شرکت، کارمندان را در مورد فرآیندهای جذب و استخدام و نگهداشت راهنمایی میکند. کارشناس منابع انسانی معمولا در غالب تیم Human Resource کار میکند و ممکن است در فعالیتهای دیگر مثل جبران خسارت، مزایا، روابط کارکنان و گاهی آموزش نیز مشارکت داشته باشد.
مطالب مرتبط: آگهی های استخدام کارشناس منابع انسانی
عنوان شغلی کارشناس منابع انسانی بسیار گسترده است و وظایف و مسئولیتهای متنوعی را شامل میشود. در سازمانهای بزرگ این موقعیت شغلی به مشاغل مختلف تقسیم شده و هر فرد به طور تخصصی در یک حوزه فعالیت میکند. به طور مثال، کارشناس جذب و استخدام به کارشناس اچ آر گفته میشود که به طور اختصاصی فرآیندهای بررسی رزومه کاری، دعوت به مصاحبه و روند جذب و گزینش را انجام میدهد.
وظایف و مسئولیتهای شغلی کارشناس منابع انسانی
فردی که برای اولین بار به عنوان کارشناس واحد اچ آر استخدام میشود اغلب وظایفی مثل انتشار آگهی استخدام در وبسایتهای کاریابی معتبر مثل جاب ویژن، بررسی و دسته بندی رزومههای ارسال شده، مرور و انتخاب رزومههای واجد شرایط، تماس با کارجویان و هماهنگی برای جلسه مصاحبه و گاهی انجام مصاحبه و گزینش و استخدام کارجویان را انجام میدهد. البته در شرکتها و سازمانهای بزرگ، کارشناس منابع انسانی کارجویان را به جلسه مصاحبه دعوت میکند؛ اما کارشناس ارشد HR جلسه را مدیریت میکند.
در مواقعی که نیاز به جذب و استخدام کارمند جدید وجود نداشته باشد، کارشناس منابع انسانی وظیفه اطمینان از رضایت شغلی کارمندان و افزایش بهرهروی و بازدهی محیط کار را بر عهده دارد.
کارشناس تحت نظارت و سرپرستی مدیر منابع انسانی فعالیت میکند و در جریان جذب و استخدام با اعضای دیگر تیم به ویژه مدیریت در مورد روند گزینش کارجویان مشورت و همفکری میکند. بنابراین یکی از وظایف و مسئولیتهای این موقعیت شغلی را میتوان مشورت با مدیر HR برشمرد.
وظایف روزانه کارشناس منابعانسانی به طور کلی عبارتند از:
- تهیه یا به روزرسانی سوابق کارمندان (استخدام، انتقالی، ارتقاء شغلی و خاتمه همکاری)
- توضیح و شفاف سازی رویهها، قوانین و استانداردهای کاری سازمان به کارمندان تازهوارد و قدیمی
- مستندسازی فرآیندهای استخدامی و تکمیل سوابق کارمندان
- توضیح و شرح وظایف و مسئولیتها، مبلغ حقوق و مزایا، قوانین مربوط به ساعات و روزهای کاری، مرخصی، غیبت و …. به کارمندان.
- رسیدگی به هرگونه شکایت یا نارضایتی کارمندان از محیط کار یا همکاران
- ذخیره و دستهبندی رزومهها در بانک رزومه شرکت جهت گزینشهای بعدی
- مرور و بررسی رزومهها برای انتخاب کاندیدای مناسب
مطلب مرتبط: 8 قانون مهم مدیران منابع انسانی در فرایند استخدام که کارجویان باید بدانند!
زیرشاخهها و موقعیتهای شغلی کارشناس منابع انسانی
بسته به نوع و اندازه سازمان، کارشناسان منابعانسانی ممکن است به صورت تخصصی و متمرکز در یک حوزه فعالیت کنند. برخی از عناوین شغلی این حوزه در سازمانهای بزرگ عبارتند از:
برنامه ریزی نیروی انسانی
شرح وظایف:
- اجرای استراتژیهای استخدامی سازمان
- مصاحبه با متقاضیان
- اجرای آزمونهای قبل از استخدام
- مشارکت در بررسی سوابق کاری متقاضیان
- انجام فرآیندهای انتقالی، ارتقاء و خاتمه همکاری
توسعه نیروی انسانی
شرح وظایف:
- برگزاری جلسات آموزشی
- اجرای دورههای آموزشی حین کار
- ارزیابی میزان اثربخشی برنامههای آموزشی
- ثبت و بایگانی سوابق مشارکت کارکنان در کلیه برنامهها
مدیریت پاداش
شرح وظایف:
- تجزیه و تحلیل وظایف شغلی
- تنظیم شرح وظایف
- انجام ارزیابیهای شغلی و تجزیه و تحلیل شغلی براساس KPI تعریف شده
- انجام نظرسنجیهای جبران خسارت و تحلیل آنها
کارشناس روابط کار
شرح وظایف:
- شفاف سازی قراردادهای کار
- کمک به دستیابی به توافقات جمعی
- رفع شکایات و نارضایتی کارمندان
- مشاوره به مدیران و سرپرستان در مورد قوانین کار
مدیریت ریسک منابعانسانی
شرح وظایف:
- تدوین و اجرای برنامههای ایمنی و بهداشتی
- مدیریت معاینات سلامت شغلی (طب کار)
- نگهداری سوابق سوانح و حوادث
چطور میتوانیم به عنوان کارشناس منابع انسانی استخدام شویم؟
اگر به آگهیهای استخدام کارشناس منابع انسانی در سایت جاب ویژن مراجعه کنید خواهید دید که اکثر کارفرماها، تحصیلات خاصی را برای گزینش در نظر گرفتهاند. مدرک کارشناسی در رشتههای منابعانسانی، مدیریت کسب و کار و سایر رشتههای مرتبط در اولویت استخدام قرار دارند. کارجویان برای موفقیت در این حوزه به مهارتهایی چون مهارت نوشتن، مدیریت نیروی کار، کسب و کار، حسابداری و روانشناس نیز نیاز خواهند داشت. به همین دلیل گاهی کارفرماها بیشتر از تحصیلات، به تجربیات و سوابق کاری توجه میکنند تا مطمئن شوند کارجو واجد شرایط و مهارتهای لازم برای این موقعیت شغلی هست.
یکی دیگر از مدارک تحصیلی محبوب برای این موقعیت شغلی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) در زمینه مدیریت منابعانسانی است.
توجه: دارا بودن مدارک دورههای آموزشی برای استخدام ضروری نیست؛ اما سپری کردن دورهها و کارگاههای مرتبط میتواند شانس شما را برای استخدام بالاتر ببرد. در حال موسسات و سازمانهای متعددی مثل مجتمع فنی تهران اقدام به برگزاری دورههای آموزشی مرتبط با این حوزه میکنند.
اهمیت تجربه در استخدام کارشناس منابع انسانی
البته HR از آن دست حوزههایی است که تجربه و مهارتهای عملی در آن حرف اول را میزند. از این رو، اولین قدم این است که کار خود را به عنوان کارآموز یا کارشناس منابع انسانی در یک شرکت یا سازمان شروع کنید. همینطور اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشتههای مرتبط با منابع انسانی هم میتواند به پیشرفت شغلی و رسیدن به جایگاه مدیر منابع انسانی کمک بسزایی بکند. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد، میتوانید در گرایشهای مدیریت استراتژیک منابعانسانی، مدیریت عملکرد و بهره وری سرمایه انسانی، مدیریت منابع انسانی اسلامی و منابع انسانی بین الملل تحصیل کنید.
مهارتهای لازم برای استخدام کارشناس منابع انسانی
علاوه بر تحصیلات و دورههای آموزشی مرتبط، کارشناس HR برای موفقیت در این شغل به برخی مهارتهای نرم (Soft Skills) و ویژگیهای فردی هم نیاز دارد. مصاحبه با صدها متقاضی کار به مهارت شنیدن قوی نیاز دارد؛ سایر مهارتهای لازم برای HR به شرح زیر هستند:
- مهارتهای کلامی و گفتاری
- درک اجتماعی و روابط عمومی بالا
- مهارتهای ارتباطی مناسب
- آشنایی با مباحث روانشناسی
- قدرت تجزیه و تحلیل
- مهارت تصمیم گیری و حل مسئله
کارفرماها به دنبال چه ویژگیهایی هستند؟
با بررسی آگهیهای استخدام کارشناس منابع انسانی میتوانیم ویژگیهای محبوب برای کارفرماها را متوجه شویم. برخی از الزامات شغلی کارشناس HR از نظر کارفرماها عبارتند از:
- دقت و ریزبینی و توجه به جزئیات
- توانایی انجام همزمان چندکار (multitasking)
- توانایی مدیریت موقعیتهای حساس و رازداری
- سواد کامپیوتری بالا از جمله آشنایی با نرم افزارهای آفیس
- مهارتهای سازماندهی بالا
- توانایی ایجاد و توسعه ارتباطات
- توانایی انجام وظایف روزانه با حداقل نظارت
- بایگانی و آرشیو اسناد و مدارک و پاسخگویی حضوری و تلفنی به افراد
- مهارت ابتکار عمل و مدیریت فردی در عین کار در گروه
آینده کاری و دورنمای شغلی
کارشناس منابع انسانی یکی از موقعیتهای شغلی در سطح ورودی و اولیه به حساب میآید. حوزه HR به طور کلی سه رده بندی شغلی دارد که در صورت کسب تجربه و یادگیری مهارتهای مورد نیاز میتوانید در شغلتان پیشرفت داشته باشید. اکثر کارفرماها برای استخدام کارشناس منابع انسانی به دنبال افرادی میگردند که از قبل در این حوزه مشغول به کار بوده و تجربه کافی کسب کرده باشند.
بیشتر بخوانید: استخدام مدیر منابع انسانی؛ راهنمایی جامع برای کارجویان
کارشناس منابعانسانی
- سطح شغلی: ورودی، ابتدایی
- شرح شغلی: فعالیت در قالب تیم HR، انجام فرآیندهای جذب و استخدام و مستندسازی سوابق تحت نظارت مدیر منابع انسانی
دستیار منابع انسانی
- سطح شغلی: میانی
- شرح شغلی: فعالیت به عنوان دستیار مدیر HR، مدیریت و سرپرستی مسئولیتهای HR و پشتیبانی و حمایت از کارشناس منابع انسانی
مدیر منابعانسانی
- سطح شغلی: بالا
- شرح شغلی: برنامهریزی و تدوین قوانین سازمانی و استراتژیهای جذب، استخدام و نگهداشت نیروی انسانی
- نظارت و مدیریت بر عملکرد کارکنان تیم Human Resource
اهمیت آزمونهای شخصیتشناسی در استخدام کارشناس منابع انسانی
اگر با توجه به ویژگیهای شخصیتی و مهارتهایی که دارید اقدام به انتخاب شغل بکنید به احتمال زیاد رضایت شغلی بیشتر و بالاتری خواهید داشت. در صورتی که تیپ شخصیتی، ارزشهای مرتبط با کار و هدف و رویکردتان با ارزشهای HR همسو باشد شانس استخدام شما به عنوان کارشناس منابع انسانی به مراتب بالاتر میرود. با انجام تستها و آزمونهای شخصیت شناسی جاب ویژن میتوانید بهترین و مناسبترین موقعیت شغلی را برای خود انتخاب کنید.
به طور کلی، اگر نتیجه آزمونهای شما به شرح زیر باشد برای این موقعیت شغلی مناسب هستید:
- آزمون رغبت سنجی هالند (HOLLAND): ECS (جسور، قانونمند، اجتماعی)
- آزمون شخصیت شناسی MBTI مایرز-بریگز: ENFJ, INFJ, ENFP, INFP, ENTJ, ENTP, ESTP
- ارزشهای شغلی: ارتباطات انسانی، پشتیبانی و حمایت، دستاورد و تکمیل کارها
آیا منابع انسانی، شغل پراسترسی است؟
اگر سعی میکنید از موقعیتهای چالشی و پراسترس دوری کنید پس شغل HR مناسب شما نیست. به عنوان کارشناس اچ آر قرار است بارها و بارها با موقعیتهای حساس و چالشبرانگیزی مواجه شوید؛ هنگام بحرانهای مالی، تصمیمات سخت بگیرید (مثل اخراج و تعدیل کارکنان)، به شکایات و اعتراضهای کارکنان با آرامش رسیدگی کنید و به طور کلی با مواجهه با شرایط پراسترس و پرتنش، محیط کار را به محیطی کارآمدتر و بهینهتر تبدیل کنید.
میزان حقوق و درآمد کارشناس HR
میزان حقوق کارشناس این حوزه به عواملی چون شرح وظایف و مسئولیتها و همینطور حوزه فعالیت شرکت و سازمان بستگی دارد. به طور مثال شرکتهای مرتبط با حوزه نفت و گاز و پتروشیمی معمولا حقوق بالایی برای کارکنان بخش منابع انسانی در نظر میگیرند.
براساس دادههای yourfreecareertest میانگین درآمد و حقوق Human Resource specialist در آمریکا بین 62.722 تا 96.958 دلار در سال میباشد.
همین طور برای تخمین میانگین حقوق برای استخدام کارشناس منابع انسانی در ایران، سری به صفحه آگهیهای شغلی کارشناس HR بزنید تا از رنج حقوقی این حوزه مطلع شوید. به طور کلی کارفرماها برای این موقعیت شغلی، حقوقی بین 12 میلیون تومان الی 18 میلیون تومان را در نظر میگیرند. البته این ارقام مربوط به شهر تهران است و در شهرستانها ممکن است میانگین حقوق کمی پایینتر باشد.
قبل از ارسال رزومه، این نکات را رعایت کنید!
شغل منابع انسانی یکی از مشاغل پرتقاضا و کاربردی به شمار میرود و در صفحه فرصتهای شغلی جاب ویژن میتوانید ده ها و صدها آگهی استخدام کارشناس و استخدام کارشناس منابع انسانی را مشاهده کنید. اولین کاری که لازم است انجام بدهید ارسال رزومه کاری برای موقعیتهای شغلی مورد نظر است. اگر هنوز رزومه ندارید با استفاده از رزومه ساز جاب ویژن میتوانید به صورت رایگان برای خود رزومه ای حرفهای با قالبی استاندارد بسازید.
رعایت نکات زیر میتواند شانس دیده شدن رزومه و دعوت شما به مصاحبه را افزایش بدهد:
رزومهای حرفهای و هدفمند بنویسید
اچ آر حوزهای چندبعدی با مسئولیتهای متنوع است و به همین دلیل هم به مهارتها و ویژگیهای مختلفی نیاز دارد. بهتر است ابتدا رزومهتان را مرور کنید و بر مهارتهای فردی و ویژگیهایی که در حیطه HR اهمیت دارند تاکید بیشتری داشته باشید. روابط عمومی، توانایی برخورد با چالشها و مهارتهای ارتباطی، توانایی حل مسئله و روحیه تیمی از جمله مهارتهای مورد نیاز برای این موقعیت شغلی هستند.
شبکه ارتباطی خود را گسترده کنید
اساس این حوزه همان طور که از اسمش مشخص است بر ارتباطات انسانی بنا شده است. به همین دلیل داشتن ارتباطات گسترده و شبکه ارتباطی وسیع، مزیت ویژهای برای کارشناس اچ آر به شمار میرود. به طور مثال، یکی از اقداماتی که در این رابطه میتوانید انجام بدهید تقویت پروفایل و افزایش تعداد ارتباطات در شبکه لینکدین است.
در این رابطه بیشتر بخوانید: چطور لینکدین به استخدام شما کمک میکند؟
جمع بندی
جذب، استخدام و نگهداشت سرمایه انسانی یکی از بخشهای مهم در هر شرکت و کسب و کار است. تقریبا هر شرکت و سازمانی برای مدیریت نیروی انسانی خود به استخدام مدیر منابع انسانی و کارشناس نیاز دارد و بازار کار خوبی برای این موقعیت شغلی وجود دارد. در این مقاله در مورد مهارتها و ویژگیهای لازم برای استخدام کارشناس منابع انسانی صحبت کردیم و شرح وظایف و مسئولیتهای شغلی را توضیح دادیم. خوشحال میشویم نظرات و تجربیات شخصی خود را در رابطه با استخدام کارشناس HR با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.
منبع: humanresourcesedu.org