8 قانون مهم مدیران منابع انسانی در فرایند استخدام که کارجویان باید بدانند!

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 4دقیقه
8 قانون مهم مدیران منابع انسانی در فرایند استخدام که کارجویان باید بدانند!

معمای بزرگ فرایند استخدام همیشه برای کارجویان وجود دارد! به عنوان یک متقاضی کار، دوست ندارید بدانید که متخصصان منابع انسانی هنگام بررسی رزومه کارجویان، مصاحبه با آنها و انتخابشان واقعا به چه مواردی فکر می‌کنند؟

متخصصان منابع انسانی مجموعه‌ای از قوانین نوشته و نانوشته دارند که هرچه اطلاعات بیشتری در مورد آنها داشته باشید، می‌توانید بهتر رقابت کنید و راحت‌تر موقعیت شغلی موردنظرتان را به دست آورید.

شاید آنها را نتوان قانون نامید، اما ترجیحاتی برای مدیران استخدام وجود دارد که اطلاع از آن‌ها مهم و مفید است. آنچه انکارناپذیر است، فاصله تصورات یک کارجو از روند استخدام و آنچه که متخصصان منابع انسانی به دنبال آن هستند، است.

روند استخدام: آنچه متقاضیان کار باید بدانند.

وسواس زیاد در مورد رزومه خود را متوقف کنید و به جای صرف وقت زیاد برای نوشتن رزومه، با استفاده از رزومه‌ساز دوزبانه جاب‌ویژن یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد بنویسید. بعد از آن کافیست دانش خود را درباره‌ی فرایند استخدام بالا ببرید. اگر روند کار، چگونگی تفکر کارفرمایان و آنچه را که در طول فرایند استخدام به دنبال آن هستند را درک کنید، سود زیادی خواهید کرد و قطعا برنده رقابت شما خواهید بود.

اطلاع از خلاصه روند استخدام

مراحل استخدام

مراحل فرایند استخدام از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. هر سازمان و واحد منابع انسانی فرایند استخدام مخصوص خود را دارد. روش استخدامی که در یک شرکت مناسب است و باعث جذب نیروی کارآمد می‌شود، ممکن است در شرکت دیگر کاربرد نداشته باشد.

اما یک فرایند 15 مرحله‌ای را می‌توانیم برای روند استخدام در نظر بگیریم. البته در تمام شرکت‌ها فرایند استخدام با این 15 مرحله و به همین ترتیب نیست، اما برای اینکه با روند استخدام آشنا شوید و آن را درک کنید این مراحل را مطرح می‌کنیم:

  1. شناسایی نیاز استخدام
  2. طراحی برنامه استخدام
  3. نوشتن شرح شغل
  4. تبلیغ موقعیت شغلی
  5. شناسایی کاندیدهای مناسب
  6. مرور برنامه‌ها
  7. مصاحبه تلفنی (غربالگری اولیه)
  8. مصاحبه حضوری
  9. ارزیابی متقاضی کار
  10. بررسی سوابق
  11. تصمیم‌گیری
  12. تحقیق از شرکت قبلی متقاضی کار
  13. پیشنهاد کار
  14. استخدام
  15. پذیرش سازمانی (Onboarding)

استاد مصاحبه تلفنی شوید.

مصاحبه تلفنی موفق

اولین مصاحبه شما به صورت تلفنی انجام می‌گیرد. این بهترین روش کارفرمایان برای انجام اولین مصاحبه است. اما متاسفانه بسیاری از کارجویان با مصاحبه تلفنی و یا حتی مصاحبه‌های ویدئویی به اندازه مصاحبه حضوری راحت نیستند.

اما باید بپذیریم که با توجه به شرایط موجود و افزایش هر روزه ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌ها مجبور به انجام مصاحبه‌های ویدئویی هستند و شما به عنوان یک جویای کار باید خود را با این شرایط وفق دهید تا به مشاغل موردنظر خود دست یابید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «مصاحبه شغلی آنلاین» مراجعه کنید و با نکاتی که باید در یک مصاحبه ویدئویی رعایت کنید، آشنا شوید.

منتظر شرکت در یک آزمون باشید.

تست عملی در مصاحبه استخدامی

در مرحله‌ای از مصاحبه به احتمال زیاد از شما خواسته می‌شود که به یک تمرین، تست یا ارزیابی پاسخ دهید. این فقط یک روش دیگر برای ارزیابی شما و آنچه که می‌دانید است، پس آرامشتان را حفظ کنید و به سوالات مطرح شده پاسخ دهید. کارفرمایان زیادی هنگام مصاحبه، شروع به انجام تمرینات یا ایجاد چالش‌هایی برای متقاضیان کار می‌کنند، بنابراین متعجب نشوید و اجازه ندهید شرایط شما را دچار استرس کند.

منتظر باشید تا با افراد متعددی در طول مصاحبه ملاقات داشته باشید.

مصاحبه استخدامی گروهی

بعید است که صرفا بر اساس یک مصاحبه با کارشناس منابع انسانی استخدام شوید. در بیشتر مواقع فرایند مصاحبه شامل ملاقات با ۲ تا ۳ فرد می‌شود و برخی کارفرمایان نیز شما را مجبور می‌کنند که در طول فرایند مصاحبه با ۵ نفر مصاحبه کنید. این مصاحبه‌ها می‌تواند در یک مرحله، در یک مصاحبه گروهی یا در زمان‌های مختلفی انجام شوند.

در حین فرایند استخدام باید صبوری را تمرین کنید.

چقدر باید منتظر نتیجه مصاحبه استخدامی باشم

یک تا سه هفته مدت زمانی است که معمولا طول می‌کشد تا فرایند مصاحبه را پشت سر بگذارید و پیشنهاد کاری را دریافت کنید. حتی در بعضی از سازمان‌ها ممکن است تکمیل فرایند مصاحبه تا 9 هفته هم طول بکشد. چیز قطعی این است که باید صبر کنید. حتی بهتر است که از مصاحبه کننده بپرسید مراحل بعدی فرایند چیست، چگونه و در چه بازه زمانی انجام خواهند شد. اگر خبری نشد، خودتان مراحل بعدی را پیگیری کنید.

مطلب مرتبط: استخدام مدیر منابع انسانی؛ راهنمایی جامع برای کارجویان

پروژه‌ها و دوره‌های کارآموزیتان را نشان دهید، نه معدلتان!

تاثیر معدل در استخدام

اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، ممکن است معتقد باشید نمرات بالا و معدلتان بزرگترین پتانسیل و استعداد بالقوه شماست، اما برای کارفرمایان تجارب کاری مهمتر هستند. بنابراین، به جای تمرکز بر موفقیت‌های تحصیلی خود، حتما دوره‌های کارآموزی، پروژه‌ها، فعالیت‌ها و کارهای داوطلبانه خود را برجسته کنید.

مهارت‌های فنی بیشتری بیاموزید و آنها را به نمایش بگذارید.

تاثیر مهارت فنی در استخدام

بسیاری از متقاضیان کار در مطالعات پیشین اعتراف کرده‌اند که مهمترین نقطه ضعفشان مهارت‌های فنی، رایانه‌ای یا تخصصی بوده است. اگر شما هم این نقطه ضعف را دارید، قبل از آنکه دیر شود، دست به کار شوید. زیرا کارفرمایان این گونه مهارت‌ها را به عنوان مهارت‌های برتر دسته‌بندی می‌کنند.

برای بهبود آن چه کار کنیم؟ ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه گذراندن دوره‌های آنلاین است تا مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز خود را توسعه دهید. بیشتر افراد جویای کار هرگز در دوره‌های آنلاین سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما یکی از روش‌های بهبود مهارت‌ها و افزایش اعتماد به نفس، شرکت در دوره‌های آنلاین است. این دوره‌ها به میزان زیادی شانس شما را برای داوطلب ایده‌آل شدن افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: 11 نکته مهم و کاربردی برای جذب نیروی کارآمد

این 4 مهارت نرم را جدی بگیرید.

تاثیر مهارت های نرم در استخدام

خلاقیت، همکاری، اقناع و هوش هیجانی برترین مهارت‌های نرمی هستند که کارفرمایان به دنبال آن هستند. متاسفانه بسیاری از متقاضیان کار مهارت‌های نرم را جدی نمی‌گیرند.

ما در مقاله‌‌ای با عنوان “مهارت‌های نرم یا مهارت‌های سخت؛ کدام تاثیر بیشتری در موفقیت شغلی دارند؟” به طور کامل به اهمیت مهارت‌های نرم و انواع آن اشاره کرده‌ایم. برای مطالعه این نوشته کلیک کنید.

نمونه کارهایتان را برجسته کنید.

ارائه نمونه کار در مصاحبه استخدامی

 تا اینجا نکات خوبی را یاد گرفتید که در فرایند استخدام موفق باشید، اما برای جلب توجه کارفرما چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید؟ متخصصان منابع انسانی می‌گویند هنگام مصاحبه حضوری نمونه کارهای خود را بیاورید. با این حال، تنها 19 درصد افراد جویای کار از این روش برای برجسته‌سازی مهارت‌ها و دانش خود و به دست آوردن شغل استفاده می‌کنند.

سخن آخر

هر شرکتی با توجه به قوانین، خط‌ مشی‌ها، اهداف و فرهنگ حاکم بر سازمان، فرایند استخدام متفاوتی دارد. اما برخی از مراحل استخدام در همه شرکت‌ها یکسان است و مواردی وجود دارد که برای اغلب متخصصان منابع انسانی دارای اهمیت است. مهارت‌های نرم و سخت، نمونه کارها و پروژه‌های موفق، تبحر در مصاحبه تلفنی و… چیزهایی هستند که شما را در فرایند استخدام بسیار کمک خواهند کرد. با توسعه هرکدام از این موارد شانس خود را برای به دست آوردن شغل افزایش می‌دهید.

شما رعایت چه موارد دیگری را برای موفقیت در استخدام ضروری می‌دانید؟ خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه