20 توصیه ساده و کاربردی برای موفقیت در یک مصاحبه کاری (بخش اول)

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
20 توصیه ساده و کاربردی برای موفقیت در یک مصاحبه کاری (بخش اول)

مصاحبه یکی از مراحل مهم و حساس فرآیند استخدام است که می‌تواند سرنوشت شغلی شما را تعیین کند. در این مرحله، شما باید نشان دهید که چرا برای شغل مورد نظر خود مناسب هستید و چگونه می‌توانید نیروی انسانی ارزشمندی برای شرکت یا سازمان باشید. راز موفقیت در مصاحبه شغلی، دانستن نکات و اصول مهم آن در کنار تمرین و کسب آمادگی است.

استخدام

برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق، شما نیاز دارید که با توجه به موقعیت شغلی، شرکت و فرد مصاحبه‌کننده، پاسخ‌های منطقی، صادقانه و قانع‌کننده بدهید و توانایی‌ها، تجربیات و دستاوردهای خود را به خوبی نشان دهید.

اما چگونه می‌توانید برای مصاحبه آماده شوید و عملکرد خوبی در مصاحبه کاری داشته باشید؟ در این مقاله، به بررسی 20 مورد از رازهای موفقیت و اصول رفتار در مصاحبه کاری می‌پردازیم که می‌توانند به داشتن یک مصاحبه شغلی موفق و استخدام در موقعیت شغلی مورد نظرتان کمک کنند.

1. در مورد شرکت و مصاحبه‌کنندگان تحقیق کنید

تحقیق در مورد شرکت و مصاحبه کننده

مهم‌ترین راز موفقیت در مصاحبه شغلی، داشتن آمادگی و اطلاعات کافی، قبل از جلسه مصاحبه است. قبل از مصاحبه کاری، سعی کنید از طریق وبسایت، شبکه‌های اجتماعی، مقالات، گزارشات و دیگر منابع موجود، در مورد شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید، اطلاعات کسب کنید. بدانید که شرکت چه خدمات یا محصولاتی ارائه می‌دهد، چه رقبایی دارد، چه ارزش‌ها و اصولی را دنبال می‌کند و چگونه فرهنگی دارد.

همچنین سعی کنید در مورد مصاحبه‌کنندگان نیز تحقیق کنید. بدانید که آن‌ها چه نقش و جایگاهی در شرکت دارند، چه علایق و تخصص‌هایی دارند، چگونه با شما ارتباط برقرار نموده و بر چه اساسی شما را ارزیابی خواهند کرد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا پاسخ‌های خود را با نظرات و اولویت‌های شرکت و مصاحبه‌کنندگان هماهنگ کنید و همچنین سؤالات مناسب‌تری را از آن‌ها بپرسید.

2. شرح وظایف شغلی و الزامات کاری را با دقت بخوانید

قبل از مصاحبه، مطمئن شوید که شرح وظایف شغلی و الزامات کاری را که در آگهی استخدام یا سایت شرکت ذکر شده‌اند، به خوبی مطالعه کرده‌اید. بدانید که چه وظایف و مسئولیت‌هایی بر عهده شما خواهد بود، چه مهارت‌ها و تجربیاتی از شما انتظار می‌رود، چه سطح آموزشی و تخصصی لازم است، چه فواید و مزایایی برای شما در نظر گرفته شده‌اند و چه فرصت‌هایی برای پیشرفت و ارتقای شغلی شما وجود دارد.

سعی کنید نشان دهید که با این شرح وظایف و الزامات همخوانی دارید و قادر به انجام آن‌ها هستید. برای این منظور، مثال‌هایی از تجربیات و دستاوردهای خود را که با موقعیت شغلی مورد نظر مطابقت دارند، بیان کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید

3. با تکنیک‌های مصاحبه رفتاری آشنا شوید

مصاحبه رفتاری زمانی است که مصاحبه کننده از شما می‌پرسد که چگونه با موقعیت‌های مختلف در مشاغل قبلی خود برخورد کرده‌اید. به کمک تکنیک‌های مصاحبه رفتاری می‌توانید به شکل قابل درکی در مورد نحوه برخورد خود با چالش‌های شغلی و استفاده از مهارت‌هایتان برای حل مسائل به کارفرما توضیح بدهید. همچنین آشنایی با سوالات مصاحبه روانشناسی نیز می‌تواند به پیشبرد بهتر جلسه مصاحبه شغلی شما کمک کند.

4. از تکنیک STAR استفاده کنید

تکنیک استار

تکنیک STAR (Situation, Task, Action, Result)، یکی از ترفندهای مصاحبه شغلی و روشی بسیار خوب برای پاسخ دادن به سوالات چالشی در مصاحبه رفتاری است. لیستی از سوالات رایجی را که ممکن است در طول مصاحبه با آن‌ها مواجه شوید، بنویسید.

سعی کنید به هر سوال پاسخ منطقی، صادقانه و قانع‌کننده بدهید. پاسخ‌دهی به سؤالات رفتاری که در مورد عملکرد شما در موقعیت‌های کاری خاص پرسیده می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. برای پاسخ دادن به این نوع سؤالات، از تکنیک STAR استفاده کنید. این متد شامل 4 مرحله است: 1- موقعیت یا چالشی که با آن مواجه شدید را توصیف کنید (S)، 2- وظیفه خود را در آن موقعیت شرح بدهید (T)، 3- اقدامات و کارهایی که در جهت رفع مشکل انجام دادید را بازگو کنید (A)، 4- نتایج این اقدامات را شرح دهید (R).

5. از دوستان یا همکاران خود بازخورد دریافت کنید

دیگر راز موفقیت در مصاحبه شغلی، تمرین زیاد است. همانطور که اشاره شد، مصاحبه شغلی مهم‌ترین مرحله در فرآیند استخدام و کاریابی است. قبل از مصاحبه، سعی کنید برای پاسخ‌دهی بهتر به سوالات، تمرین کنید. برای این منظور، می‌توانید از دوستان یا همکاران خود کمک بخواهید تا نقش مصاحبه‌کننده را بازی کنند و سوالات رایج یا احتمالی را از شما بپرسند.

سعی کنید پاسخ‌های خود را به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین (بسته به نوع مصاحبه) ارائه دهید. در طول تمرین، به لحن صدا، حالت بدن، زبان بدن، لبخند زدن و سایر عوامل غیرکلامی توجه کنید. پس از تمرین، از دوست یا همکار خود درخواست کنید که به شما بازخورد بدهد. از او بپرسید که پاسخ‌های شما چقدر قابل فهم، منطقی و قانع‌کننده بودند. همچنین از او بپرسید که در مورد عوامل غیرکلامی شما چه نظری دارد. با توجه به بازخورد دریافت شده، سعی کنید ضعف‌های خود را رفع و نقاط قوت خود را تقویت کنید.

6. لیست معرف‌های خود را آماده کنید

قبل از مصاحبه، لیستی از معرف‌های خود را که می‌توانند درباره شما نظرات مثبت و منصفانه‌ای بدهند، آماده کنید. معرف‌های شما می‌توانند همکاران، مدیران قبلی، استادان، دانشجویان یا هر کسی که با شما در زمینه‌های حرفه‌ای، آموزشی یا تحقیقاتی همکاری داشته است، باشند.

قبل از این که نام معرف‌های خود را در رزومه خود درج کرده یا به مصاحبه‌کننده بدهید، حتما از آن‌ها اجازه بگیرید و اطلاعات تماس آن‌ها را بررسی کنید.

مطلب مرتبط: مصاحبه خروج چیست؟

7. برای پاسخگویی به سوالات رایج آماده باشید

همانطور که گفته شد، مهم‌ترین راز موفقیت در مصاحبه شغلی داشتن آمادگی برای آن است. در هر مصاحبه شغلی تعدادی سوال تخصصی (به طور مثال، سوالات تخصصی مربوط به دیجیتال مارکتینگ، مهندسی مکانیک و…) و تعدادی سوال عمومی و مشترک (برای تمام مشاغل) پرسیده می‌شود. سوالات عمومی و رایج مصاحبه را مرور کرده و به جواب‌های هرکدام فکر کنید.

در اینجا تعدادی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه شغلی آورده شده است:

  • در مورد خودتان بگویید.
  • چگونه از این موقعیت شغلی آگاه شدید؟
  • چرا این شغل را می‌خواهید؟
  • نقاط قوت شما چیست؟
  • نقاط ضعف شما چیست؟
  • در مورد شرکت چه می‌دانید؟
  • پنج سال دیگر خودتان را کجا می‌بینید؟
  • چه نوع محیطی را برای کار ترجیح می‌دهید؟
  • چگونه اختلافات مربوط به کار با همکاران خود را مدیریت می‌کنید؟
  • کارفرما و همکاران فعلی (یا قبلی) شما را چگونه توصیف می‌کنند؟
  • چگونه فشار کاری را مدیریت می‌کنید؟
  • آیا سوالی در مورد موقعیت شغلی و شرکت دارید؟

8. تجربیات و دستاوردهای قبلی خود را به طور کامل بیان کنید

تجربیات و دستاوردهای قبلی

قبل از مصاحبه، سعی کنید تجربیات کاری قبلی خود را به خوبی مرور کنید. اینکه در هر شغل چه وظایف و مسئولیت‌هایی داشتید، چه دستاوردهایی کسب کرده، با چه چالش‌هایی روبرو شدید و چگونه آن‌ها را حل کردید، چه چیزهای جدیدی یاد گرفتید و چگونه عملکرد خود را بهبود دادید.

سعی کنید مثال‌هایی خاص و قابل اندازه‌گیری از تجربیات خود ارائه دهید. به عنوان مثال، به جای این که بگویید «کار من در بخش فروش خوب بود»، بگویید «من در سال ۱۳۹۹ توانستم میزان فروش شرکت را نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد بدهم». همچنین سعی کنید با بیان تجربیات و مهارت‌های بدست آمده، نشان دهید که چگونه می‌توانید به شرکت کمک کنید. خوب است که این اطلاعات را به طور مختصر در رزومه خود از قبل وارد کرده باشید. می‌توانید برای تهیه یک رزومه دوزبانه فارسی و انگلیسی استاندارد، از رزومه ساز دوزبانه و رایگان جاب ویژن استفاده کنید.

9. در مورد نقاط قوت، نقاط ضعف‌ و نحوه رشد و پیشرفت خود صحبت کنید

قبل از مصاحبه، سعی کنید افتخارات، قابلیت‌ها، نقطه قوت‌ها و ضعف‌های خود را مرور کنید. بدانید که چه چیزهایی را در زمینه‌های حرفه‌ای، آموزشی یا تحقیقاتی به خوبی انجام می‌دهید و چه چیزهایی را می‌توانید بهبود بدهید. برای هر مورد، مثال‌های خاص و قابل اندازه‌گیری از تجربیات خود ارائه کنید.

درباره اینکه چگونه با ضعف‌های خود روبرو شده و تلاش کرده‌اید تا آن‌ها را رفع کرده و با شرکت در دوره‌های آموزشی، وبینار، خواندن کتاب‌های تخصصی و… در مسیر شغلی خود رشد کردید، توضیح دهید.

10. سؤالات مناسب بپرسید

دیگر راز موفقیت در مصاحبه شغلی، این است که بتوانید سوالات مناسبی را از مصاحبه کننده بپرسید. همیشه در انتهای مصاحبه از شما خواسته می‌شود تا اگر سوال و ابهامی وجود دارد آن را مطرح کنید. این زمان فرصت خوبی برای نشان دادن این است که تا چه اندازه فردی حرفه‌ای و قابل اعتماد هستید.

قبل از مصاحبه، لیستی از سوالاتی را که می‌خواهید از مصاحبه‌کننده بپرسید، آماده کنید. سعی کنید سوالاتی را انتخاب کنید که نشان دهند که به شغل و شرکت علاقمند هستید و اطلاعات خوبی در مورد آن‌ها دارید. سوالات خود را در مورد جزئیات شغل، فرصت‌های پیشرفت و ارتقا، فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی، فرهنگ سازمانی، چالش‌ها و هدف‌های شرکت و سایر موضوعات مرتبط با شغل بپرسید. از پرسیدن سؤالات بدیهی، تکراری و شخصی خودداری کنید.

مطلب مرتبط: 20 توصیه ساده و کاربردی برای موفقیت در یک مصاحبه کاری (بخش دوم)

جمع‌بندی

جلسه مصاحبه شغلی فرصتی برای گفتگو و شناخت دوطرفه شما و کارفرما است و تاثیر زیادی در فرآیند استخدام کارجویان دارد. راز موفقیت در مصاحبه شغلی، دانستن نکات مهم و اصول آن و همچنین داشتن تمرین و آمادگی کافی است. در این قسمت از مقاله، ۱۰ نکته ساده و کاربردی از 20 نکته مهم برای داشتن عملکرد موفق در مصاحبه شغلی را بررسی کردیم.

با استفاده از این نکات، شما می‌توانید برای مصاحبه آماده شوید و عملکرد خوبی را در آن ارائه دهید. اما یادتان باشد که مصاحبه و گزینش فقط یکی از مراحل فرآیند استخدام است و شما باید برای مراحل بعدی نیز آماده باشید.

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه