فرآیند آنبوردینگ نیروی جدید چه مزایایی برای سازمان شما دارد؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 7دقیقه
فرآیند آنبوردینگ نیروی جدید چه مزایایی برای سازمان شما دارد؟

بهینه‌سازی فرآیند آنبوردینگ یک استراتژی کلیدی برای بهبود نام شرکت شما و جذب نیروی انسانی بهتر است. آنبوردینگ یک فرآیند پیوسته است که ممکن است از چند ماه تا یک سال به طول انجامد و برای جذب کارکنان جدید بسیار مهم است. تأثیر موفقیت‌آمیز آنبوردینگ به‌طور گسترده مشارکت را افزایش می‌دهد و با ایجاد یک تجربه موفق برای کارمندان، احتمال ترک سازمان از سوی آن‌ها کاهش می‌یابد.

روش دیگری که برای جذب بهتر نیروهای متخصص پیشنهاد می‌شود، استفاده از سایت‌های کاریابی کارآمد است. در این راستا، شما می‌توانید آگهی استخدامی خود را به دست سایت استخدام آنلاین جاب ویژن بسپارید تا بهترین کارجویان و نیروهای متخصص را برای شما پیدا کند و بعد از استخدام این نیروها، با رعایت نکاتی که در ادامه این مقاله آورده شده است، یک تجربه آنبوردینگ خوب را برای آن‌ها به ارمغان بیاورید.

آنبوردینگ چیست؟

آنبوردینگ چیست؟

در اینجا به این پرسش که: «آنبوردینگ onboarding چیست؟» یا «همسوسازی چیست؟» پاسخ می‌دهیم. آنبوردینگ یا فرآیند جامعه‌پذیری کارکنان، فرآیند معرفی یک نیروی جدید به شرکت است. هدف از آنبوردینگ (onboarding process) این است که هر آنچه یک کارمند جدید برای خوش‌آمد گویی و انجام وظایف خود نیاز دارد، برای او فراهم شود.

آنبوردینگ کارمند (employee onboarding) رویدادی یک‌روزه نیست و ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه یابد. مراحل کلیدی در فرایند آنبوردینگ شامل موارد زیر است:

  • برقراری ارتباط با کارمندان جدید قبل از اولین روز کاری و کمک به آماده‌سازی آن‌ها
  • کمک به آموزش آن‌ها در مورد سازمان و آشنایی با همکاران خود
  • ارائه انتظارات روشن و واضح در مورد مسئولیت‌های کاری
  • آموزش کامل شغلی به آن‌ها
  • تأمین منابع موردنیاز برای آن‌ها مانند رایانه، لوازم اداری، افرادی که می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند و…

همه‌کسانی که با نیروی جدید سازمان ملاقات می‌کنند، می‌توانند نقش مهمی در شروع کار و پیشرفت آن فرد داشته باشند؛ اما برای اطمینان از درست پیش رفتن کارها و فرآیند آنبوردینگ شرکت، بهتر است که فقط یک نفر برای سازمان‌دهی و نظارت بر کار کارکنان جدید تعیین شود.

برای ثبت آگهی استخدامی کلیک کنید.

چرا آنبوردینگ مهم است؟

وب‌سایت bambooHR برای پی بردن به اهمیت فرآیند آنبوردینگ در منابع انسانی، شرایط تعداد زیادی از کارمندان را بررسی کرده است. در این پژوهش، افرادی که هنگام معرفی به سازمان همسوسازی شده بودند با آن‌هایی که دستورالعمل آنبوردینگ دریافت نکرده بودند، مقایسه شده‌اند. بعدازاین مقایسه مشخص گردید که افرادی که آنبوردینگ دریافت کرده‌اند:

  • 18 درصد بیشتر از افراد دیگر به سازمان خود متعهد هستند
  • 30 درصد بیشتر با فرهنگ محل کار خود ارتباط برقرار کرده‌اند
  • 30 درصد بیشتر احساس رضایت شغلی دارند

به شکلی که می‌توان گفت پیروی از دستورالعمل آنبوردینگ، سود خوبی را برای سازمان‌ شما به همراه دارد. درنتیجه همان‌طور که به جذب مشتری برای افزایش سودآوری خود اهمیت می‌دهید، بهتر است به همان اندازه به جذب نیروی جدید برای افزایش کارایی سازمان خود توجه کنید.

آف بوردینگ چیست؟

فرآیندی را که در آن یک کارمند از یک سازمان جدا می‌شود، اصطلاحاً آف بوردینگ می‌نامند. آف بوردینگ یک فرآیند مهم است که باید با دقت انجام شود تا اطمینان حاصل شود که جدایی کارمند به‌طور روان و بدون مشکل انجام می‌شود. این فرآیند شامل مراحل زیر است:

  • اعلام جدایی: در این مرحله، جدایی کارمند از سازمان به اطلاع سایر کارکنان و ذینفعان مربوطه می‌رسد.
  • بازگشت دارایی‌ها: کارمند باید تمام دارایی‌های شرکت، مانند لپ‌تاپ، کارت شناسایی و کلیدها را برگرداند.
  • تسویه‌حساب نهایی: حقوق و مزایای نهایی کارمند محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • خروج از سیستم: این مرحله شامل حذف دسترسی به سیستم‌های شرکت، ایمیل و سایر حساب‌ها است.
  • ارائه بازخورد: ممکن است از کارمند خواسته شود تا نظر خود را درباره تجربه کار در شرکت ارائه دهد.

تفاوت آنبوردینگ و جامعه‌ پذیری با آفبوردینگ

تفاوت‌های کلیدی فرآیند آنبوردینگ و جامعه‌پذیری با آفبوردینگ را می‌توان ازلحاظ زمان اجرا، هدف و فعالیت‌ها موردبررسی قرار داد.

زمان

آنبوردینگ و جامعه‌پذیری در ابتدای شروع کار کارمند در سازمان انجام می‌شود؛ اما آفبوردینگ در پایان کار کارمند انجام می‌شود.

هدف

هدف آنبوردینگ و جامعه‌پذیری این است که به کارمندان جدید کمک شود تا در سازمان به موفقیت دست یابند. این در حالی است که هدف آفبوردینگ این است که جدایی کارمند از سازمان به‌طور روان و حرفه‌ای انجام شود.

فعالیت‌ها

آنبوردینگ و جامعه‌پذیری شامل آموزش، ارائه اطلاعات و منابع و ایجاد روابط است؛ اما آفبوردینگ شامل وظایفی مانند جمع‌آوری دارایی‌های شرکت، تکمیل فرم‌های نهایی و خداحافظی با همکاران است.

مطلب مرتبط: سوالاتی که هرگز نباید از کارجویان در مصاحبه شغلی بپرسید!

مراحل آنبوردینگ موفق چیست؟

یکی از مواردی که کارشناسان منابع انسانی اغلب بر آن توافق دارند، این است که ورود کارمندان به سازمان، از لحظه‌ای که یک کارجو پیشنهاد شغلی را می‌پذیرد، شروع می‌شود و زمانی پایان می‌یابد که یک کارمند جدید به‌طور کامل با سازمان ادغام‌شده باشد و طبق انتظاراتی که از او می‌رود، عمل کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که کیفیت فرآیند آنبوردینگ کارکنان جدید، به‌طور چشمگیری بر مشارکت، عملکرد، ماندگاری کارکنان در سازمان و سایر عوامل تأثیر می‌گذارد. بهترین مراحل در فرآیند آنبوردینگ شرکت شامل موارد زیر است:

  • ایجاد آمادگی در کارمندان شرکت برای ورود نیروی جدید
  • تهیه یک محل کار جدید برای کارمند
  • ایجاد دسترسی مناسب به نرم‌افزارها یا سایر موارد برای کارمند جدید
  • معرفی نیروی جدید به دیگر کارکنان و بخش‌های مختلف سازمان
  • برنامه‌ریزی برای معارفه تیمی مانند دورهمی رسمی یا ناهار
  • اختصاص دادن زمان کافی برای آموزش کارمند
  • ایجاد حس اعتماد و اطمینان
  • تعریف واضح و روشن از نقش شغلی کارمند و انتظاراتی که از او می‌رود

شروع کار جدید، گاهی اوقات می‌تواند استرس‌آور باشد. این در حالی است که آنبوردینگ کارکنان (employee onboarding) می‌تواند بخش زیادی از این استرس و نگرانی را کاهش دهد. فرآیند آنبوردینگ (onboarding process) به کارمندان زمان می‌دهد تا خود را با فرهنگ سازمانی شرکت تطبیق دهند و در صورت نیاز سؤالات خود را بپرسند.

تأثیرات و مزایای آنبوردینگ یا همسوسازی چیست؟

مزایای مهم یک آنبوردینگ خوب

امروزه تحقیقات زیادی روی آنبوردینگ و آفبوردینگ نامناسب کارمندان و تأثیرات منفی آن روی سازمان‌ها انجام‌ شده است. در مقابل، مزایای برنامه‌های آنبوردینگ و آفبوردینگ منظم روی عملکرد کارمندان و سودآوری شرکت، بسیار زیاد است.

به‌عنوان‌مثال، تحقیقات نشان داده است که فرایند استراتژیک آنبوردینگ می‌تواند کارکنان جدید را تا 50 درصد سریع‌تر با نقش‌های خود آشنا کند. به شکلی که آن‌ها سریع‌تر و کارآمدتر می‌توانند در دستیابی به هدف‌های شرکت سهیم باشند. در ادامه به مزایای دیگری که یک آنبوردینگ خوب دارد اشاره‌کرده‌ایم و به شرح هرکدام پرداخته‌ایم.

ایجاد تجربه شغلی مطلوب برای کارمندان

بدون شک می‌توان گفت اگر کارمندان تجربه خوبی از کار کردن در سازمان شما نداشته باشند، آنجا را ترک می‌کنند و به سراغ جای دیگری برای کار کردن می‌روند. بخش بزرگی از این تجربه به‌وسیله یک فرآیند آنبوردینگ خوب محقق می‌شود.

تمرکز بر مواردی مانند فرهنگ‌سازی مناسب در شرکت، توجه به آموزش و پیشرفت کارکنان و پیگیری‌های پیوسته، به کارمندان نشان می‌دهد که شما به‌عنوان کارفرما یا مسئول منابع انسانی به تجربه آن‌ها در شرکت اهمیت می‌دهید. کارفرمایان محترم می‌توانند برای ثبت آگهی استخدامی جدید از خدمات کارفرمایی جاب ویژن استفاده کنند.

مطلب مرتبط: چگونه یک آگهی شغلی جذاب بنویسیم؟

مشارکت بیشتر کارکنان

کارکنان باانگیزه در انجام وظایف شغلی خود فراتر می‌روند. این امر باعث افزایش بهره‌وری و سودآوری بیشتر برای سازمان می‌شود. آنبوردینگ به روش بهینه می‌تواند به کارکنان کمک کند تا با فرهنگ سازمانی، ارزش‌ها و هدف سازمان ارتباط بیشتری برقرار کنند. درنتیجه، مشارکت آن‌ها برای دستیابی به اهداف شرکت و سودآوری موردنظر بالاتر می‌رود.

حفظ بهتر کارکنان

حفظ کارکنان اولویت بسیاری از سازمان‌ها است؛ زیرا جایگزینی کارکنان در سازمان‌ها فرآیندی پرهزینه است. در هر شرکتی رفتن کارکنان همیشه مورد انتظار است؛ اما برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

به‌طور مثال جایگزینی یک نیروی جدید که به‌تازگی به سازمان شما پیوسته است، هزینه‌برتر از جایگزینی یک کارمند باسابقه است که سال‌های زیادی است در سازمان شما کار می‌کند و برای شما سودآوری کرده است. اینجا است که یک فرآیند آنبوردینگ خوب تأثیرات خود را نشان می‌دهد.

سازمان‌هایی که همسوسازی قوی‌ای دارند، 82 درصد بیشتر از سایر سازمان‌ها در حفظ کارکنان جدید خود موفق هستند. برای این کار سعی کنید تا استقبال گرمی از کارمندان جدید خود داشته باشید تا به آن‌ها انگیزه بدهید و هیجان فرآیند استخدام را برای آن‌ها افزایش دهید.

کارهای اداری را در روز اول کنار بگذارید تا اولین روز کارمند شما مملو از خوش‌آمد گویی، معرفی و یادگیری‌های اولیه باشد. سپس فرآیند آنبوردینگ شرکت را حداقل 90 روز ادامه دهید تا اطمینان حاصل کنید که نیروهای جدید به‌طور مؤثری با نقش‌های جدید خود، سازگار شده‌اند و در بلندمدت قصد ماندن در شرکت شما را دارند.

جذب آسان‌تر نیروهای باانگیزه و بااستعداد

با توجه به آماری که در یک سایت معتبر منتشر شده است، 20 درصد از کارمندان جدید بعد از تکمیل فرآیند و فرم آنبوردینگ شرکت خود، آن سازمان و کارفرما را به دوستان یا نزدیکان خود پیشنهاد نمی‌دهند. این موضوع به ناراضی بودن کارکنان جدید و ضعف در آنبوردینگ برمی‌گردد. همچنین آنبوردینگ نامناسب می‌تواند شهرت سازمان شما را خدشه‌دار کند.

برنامه آنبوردینگ مناسب که تجربه کارکنان از آن مثبت باشد، نه‌تنها باعث می‌شود تا کارکنان بااستعداد و باانگیزه خود را حفظ کنید، بلکه به شما در جذب افراد بااستعداد دیگر کمک خواهد کرد.

بازده بیشتر کارمندان

افراد جدیدی که در سازمان استخدام می‌شوند، اغلب به یک سال زمان نیاز دارند تا به بهره‌وری و بازده کامل برسند. آشنایی با شرکت و ارتباط برقرار کردن با افراد تیم و کارکنان دیگر از مواردی هستند که روی بازدهی کارمندان تأثیر می‌گذارند و به زمان نیاز دارند. به همین دلیل آنبوردینگ قوی می‌تواند این روند را تسریع کرده و بهره‌وری را بیش از 70 درصد افزایش دهد.

داشتن یک چک لیست آنبوردینگ مناسب به کارمند جدید کمک می‌کند تا با سازمان به‌طور کامل آشنا شود. همچنین تعیین اهداف برای آن‌ها و پیگیری‌های مدیران باعث می‌شود تا کارکنان بدانند از آن‌ها چه انتظاری می‌رود، در کجای مسیر قرار دارند و چه برنامه‌ شغلی‌ای برای بهبود خود دارند. تنها 21 درصد از کارکنان ابراز کرده‌اند که عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که آن‌ها را به انجام کارهای بیشتر ترغیب می‌کند؛ به همین دلیل این موضوع برای بسیاری از سازمان‌ها به یک هدف مهم تبدیل شده است.

ایجاد حس تعهد در کارمندان

در طول فرآیند ورود یک کارمند جدید به شرکت، مدیران این فرصت را دارند که از همان ابتدا حس تعهد نسبت به سازمان و اهداف آن را در کارمندان پایه‌گذاری کنند. مدیران با همکاری و ارتباط نزدیک با کارمندان جدید، می‌توانند ارتباط، تعهد، مشارکت و پیشرفت را در آن‌ها مشاهده کنند.

ایجاد اعتماد

ایجاد حس اعتماد با فرآیند آنبوردینگ

به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد سازمان در برنامه آنبوردینگ، باعث ایجاد حس اعتماد بین کارکنان و مدیران آن‌ها می‌شود. یک راه خوب برای ارتباط بیشتر و انگیزه بالاتر در کارکنان جدید این است که مدیران ارشد با آن‌ها ملاقات کنند و اهداف استراتژیک شرکت را برای آن‌ها توضیح دهند.

حفظ این خطوط ارتباطی پیوسته در طول برنامه آنبوردینگ، سطح اعتماد را بالاتر می‌برد که باعث مشارکت طولانی‌مدت کارمندان با شرکت شما خواهد شد.

کاهش استرس کارمندان

شروع کار برای کارمندان جدید می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد؛ اما کارفرمایان می‌توانند با انجام جامعه‌پذیرری یا آنبوردینگ مناسب و ارائه تمام اطلاعاتی که کارمندان باید برای ایفای نقش خود بدانند، این استرس را کاهش دهند.

یک فرآیند آنبوردینگ قوی منجر به ایجاد حس خوب در کارکنان می‌شود. این فرآیند به آن‌ها کمک می‌کند تا یکدیگر را بهتر بشناسند و نحوه برقراری ارتباط مؤثر را بیاموزند. آنبوردینگ همچنین به افراد کمک می‌کند تا دریابند که نقش آن‌ها چگونه با نقش دیگر کارمندان شرکت مطابقت دارد. این امر باعث آسان‌تر شدن ایجاد روابط و منجر به دوستی‌هایی می‌شود که عنصر بسیار مهمی از یک زندگی کاری شاد و رضایت‌بخش است. گفتنی است که اکثر کارمندانی که روابط خوبی با همکاران خود ندارند، از ادامه در آن شغل حتی با وجود حقوق بسیار خوب، امتناع می‌کنند.

جمع‌بندی

آنبوردینگ یا همسوسازی کارکنان، فرآیند خوش‌آمد گویی و معارفه کارمندان جدید به سازمان است. آنبوردینگ این پتانسیل را دارد که کارکنان را برای موفقیت سازمان آماده کند و اگر ضعیف انجام شود، به سازمان ضررهای زیادی خواهد زد. بهینه‌سازی تجربه کارکنان در آنبوردینگ می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا افراد خود را حفظ کرده و بهره‌وری را افزایش دهند. ازآنجایی‌که امروزه مشاغل به دلیل وضعیت اقتصادی کشور با تغییرات زیادی روبرو می‌شوند، وجود این عوامل برای یک سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما می‌توانید برای پیدا کردن نیروهای متخصص برای سازمان خود از سایت کاریابی جاب ویژن کمک بگیرید و بعد از استخدام آن‌ها با یک فرآیند آنبوردینگ مؤثر و قوی، نیروهایتان را برای مدت‌زمانی طولانی در شرکت ماندگار کنید.

منبع: saplinghr.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه