بررسی 5 مورد از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار‌ها

نوشته شده توسط نورا تاجدینی
زمان مطالعه: 6دقیقه
بررسی 5 مورد از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار‌ها

گاهی مرز میان موفقیت و شکست استارت آپ به اندازه یک تار مو است. همان طور که ما موفقیت را دنبال می‌کنیم، از شکست فاصله می‌گیریم و هرگاه که طعم شکست را می‌چشیم، از موفقیت دور می‌شویم. اما دستیابی به موفقیت و حفظ آن در صورتی که مهمترین دلایل شکست کسب و کار‌ها را نشناسیم و به صورت آگاهانه از آن‌ها اجتناب نکنیم، غیر ممکن خواهد بود.

یادگیری سازمانی به معنای کسب و به کارگیری دانش لازم برای پشتیبانی از اقدامات عملی و راهبردی در کلیه سناریو‌های پیش‌بینی‌پذیر است. برای این کار، ذخیره دانشی ما باید شامل بهترین و در عین حال بدترین روند‌ها باشد. در ادامه، با این رویکرد 5 دلیل عمده شکست کسب و کار‌ها و روش‌های اجتناب از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار‌ها چیست؟

مهم‌ ترین دلایل شکست کسب و کار‌ها چیست

همواره آغاز یک کسب و کار جدید با ترس‌ها و فشار زیادی همراه است. ترس از اینکه نتوانید به خوبی از پس مشکلات برآیید یا شکست بخورید. هر فردی که به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار است، می‌داند این احتمال وجود دارد که در مسیر خود دچار اشتباهاتی شود و باید از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار‌ها درس بگیرد. با این وجود، برخی از افراد در این مسیر دشوار به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کنند.

کسب و کار‌های نوپا به طور معمول در ابتدای مسیر خود با موانع و مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و ممکن است در این راه چالش‌های فراوانی داشته باشند. بنابر گزارشات، حدود 50 درصد کسب و کار‌های نوپا از چرخه اقتصاد و کسب و کار حذف می‌شوند و حتی علت شکست کسب و کار خود را به درستی نمی‌دانند.

ممکن است که این آمار از کارآفرینی و شروع کسب و کار جدید دلسردتان کند. اما لازم است به این نکته هم توجه داشته باشید که نیمی از کسب وکار‌های نوپا می‌توانند بیش از ده سال به فعالیتشان ادامه دهند و به موفقیت‌های زیادی برسند. شاید اینکه چه تعداد از کسب وکار‌ها در مسیرشان شکست خورده‌اند اهمیت چندانی نداشته باشد، اما اینکه به چه دلیل موفق به ادامه مسیر نشده‌اند، بسیار مهم است.

حتی ممکن است که مشکلات کسب و کار‌های کوچک با چالش‌های کسب و کار‌های بزرگ یا دلایل شکست کسب و کار‌های جدید در 5 سال اول با مهم‌ترین علل ورشکستگی کسب و کار‌های قدیمی متفاوت باشد. اگر می‌خواهید به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید، باید با دلایل شکست کسب و کار‌های کوچک آشنا شوید. در ادامه، به پاسخ این سؤال می‌پردازیم که عامل اصلی و دلایل شکست کسب و کار چیست؟

لینک مرتبط: ثبت آگهی استخدام رایگان

1- چشم‌انداز دارید؛ اما برنامه استراتژیک ندارید

همه مدیران صنایع و سازمان‌های مختلف می‌خواهند موفق شوند. آن‌ها حتی چشم‌اندازی دقیق از آرمان‌های خود دارند. اما با این وجود، تعداد معدودی از آن‌ها از استراتژی و برنامه عملیاتی مناسب برای تحقق این امر برخوردار هستند و با دلایل شکست کسب و کار‌ها و موفقیت آن‌ها آشنایی کافی دارند.

در ابتدا باید بدانیم که چه چیزی به ما در مسیر رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. این دانش، از طریق مشاهده دلایل شکست و موفقیت رقبا و یادگیری از آن‌ها به دست می‌آید. صاحبین کسب و کار‌ها باید سهم بازار رقبای خود، وضعیت بازاریابی، پورتفولیوی مشتری، پورتفولیوی محصولات، نقش‌آفرینان کلیدی، ارتباطات برون‌سازمانی و رویه‌های استخدام و مواردی از این قبیل را ارزیابی کنند.

علاوه بر این، مدیران باید مزایای رقابتی کسب و کار خود را شناسایی کرده و اگر مزیت کافی ندارند، مزیتی برای مشتریان و ذینفعان خود ایجاد کنند. نبود یک برنامه راهبردی، منبع اصلی استرس، تعارض، اشتباهات و شکست‌ها است.

2- افراد نامناسبی را استخدام می‌کنید

استخدام افراد نامناسب

یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کار‌ها، استخدام افراد نامناسب است. استخدام نادرست، اغلب پرهزینه‌ترین اشتباهی است که مدیران سازمان‌ها مرتکب آن می‌شوند. استخدام نادرست، به ویژه زمانی که سازمان به طور ناگهانی رشد می‌کند و فرصت‌های شغلی جدید را به وجود می‌آورد و همچنین زمانی که یکی از جایگاه‌های شغلی خالی می‌ماند و بدنه سازمان با فشار کاری ناشی از آن مواجه می‌شود، رخ می‌دهد.

معمولاً در چنین شرایطی مدیران سازمان‌ها می‌گویند: «یافتن فرد مناسب فرآیندی بسیار زمان‌بر است». در نتیجه، قصد دارند به سرعت فرد جدیدی را استخدام کرده و خلا‌های موجود در سازمان خود را پر کنند. این نوع استخدام، باعث تحمیل هزینه به سازمان در درازمدت شده و روی انگیزه و تعهد سایر کارکنان تأثیر منفی می‌گذارد. اگر زمان کافی برای جست‌وجو و جذب افراد شایسته ندارید، می‌توانید از کانون‌های ارزیابی فعال در این حوزه کمک بگیرید.

سعی کنید بهترین و مناسب‌ترین افراد را استخدام کنید و در صورت نیاز، به آن‌ها متناسب با استراتژی سازمانی خود آموزش داده و متناسب با عملکردشان به آن‌ها پاداش بدهید.

مطلب مرتبط: راهنمای نوشتن آگهی شغلی جذاب

3– اجازه می‌دهید که روابط روی اصول تجاری شما سایه بیندازند

دوستی در محیط کار می‌تواند مانند شمشیری دو لبه باشد. همه ما دوست داریم با افرادی که کار می‌کنیم، احساس راحتی داشته باشیم و گاهی این رویکرد به شکل گرفتن روابط دوستانه با برخی از آن‌ها ختم می‌شود.

اما گاهی این روابط دوستانه قضاوت حرفه‌ای ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند که منشأ مشکلات و مسائل فراوانی در آینده سازمان و از دلایل شکست کسب و کار‌ها خواهند شد. علاوه بر این، این روابط در صورت عدم مدیریت صحیح می‌توانند منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست در سطح سازمانی شوند. به طور کلی، گاهی دیپلماسی ناپخته و فارغ از هوش تدبیری در سازمان، نتیجه سایه انداختن دوستی و رفاقت روی اصول مؤثر تجاری است.

چنین روابطی سرمایه‌های فکری را می‌بلعند. هرچند که برخی از افراد همچنان معتقدند که بهتر است مشاغل کلیدی و مهم را به نزدیکان و دوستان خود بسپارند، اما باید به این نکته توجه داشت که این کار سبب می‌شود که در بازار کار افراد در جایگاه درست خود قرار نگیرند و افراد ناشایست با استفاده از فرصت‌ها به شرایط ایده‌آل دست یابند و برخی دیگر، با وجود صلاحیت دیده نشوند و بازار کار از تخصص و مهارت آن‌ها بی‌نصیب بماند.

مطلب مرتبط: 11 نکته مهم و کاربردی درباره روش های جذب نیروی انسانی

4- به تیم خود اعتماد ندارید

بی اعتمادی به تیم

بی اعتمادی گسترده به کارکنان، یک ضعف سیستمی و از دلایل شکست کسب و کار‌ها به حساب می‌آید. این مشکل ناشی از 3 مسأله‌ای است که پیش از این به آن‌ها اشاره شده و راه حل‌های مقابله با آن‌ها نیز گفته شد. این 3 مسأله عبارت‌اند از:

  • ندانستن استراتژی سازمانی
  • استخدام نادرست افراد
  • سایه انداختن روابط روی اصول تجاری سازمان

لذا اگر در مقام مدیر یک تیم احساس می‌کنید که نمی‌توانید به کارکنانتان اعتماد کنید، این بدان معنا است که در مسیر غلطی افتاده‌اید. راه حل اولیه جهت شفاف‌سازی و حاکم ساختن جو اعتماد در سازمان این است که برنامه‌ای استراتژیک در پیش گرفته و استعداد‌های شایسته را جذب کنید.

5- اختلاف نظر‌ها را به خوبی مدیریت نمی‌کنید

وجود اختلاف نظر میان پرسنل یک سازمان که مبتنی بر رویکرد‌های متفاوت برای حل مسائل یا دستیابی به هدفی مشترک است، امری طبیعی بوده و بنیان یادگیری و پیشرفت را شکل می‌دهد. البته اختلاف نظری که ناشی از رفتار افرادی است که سعی دارند نقاط ضعف خود را در پس صدای مخالف بپوشانند و نظر اصلاحی و جایگزینی ارائه نمی‌کنند، از دلایل شکست کسب و کار‌ها است.

روش مدیریت هر نوع از این اختلاف نظر‌ها متفاوت است. مدیر یک سازمان می‌تواند به منظور مدیریت اختلاف نظر‌های سازنده، جلسات راهبردی و حرفه‌ای طوفان فکری را در راستای همسوسازی اهداف و ظرفیت‌های سازمان در مسیر حل مسائل برگزار کند. در نقطه مقابل، مدیران باید افراد منفی‌نگر و کم‌کاری که با ایجاد تعارض‌های ساختگی سعی در پنهان کردن نقاط ضعف خود دارند را از بدنه سازمان حذف کنند.

مطلب مرتبط: مفهوم سکوت سازمانی چیست؟

راهکار‌های جلوگیری از شکست در کسب و کار

حالا که با اصلی‌ترین دلایل شکست کسب و کار‌ها آشنا شدید، باید به دنبال راهکار‌هایی به منظور جلوگیری از شکست در کسب وکارتان باشید. در این بخش، به بررسی چند اصل مهم در این زمینه می‌پردازیم:

خلاقیت را فراموش نکنید

خلاق بودن در هر کسب و کاری باعث رشد و پیشرفت در آن کسب و کار خواهد شد. برای اینکه بتوانید مشتریان خود را حفظ کرده و افراد بیشتری را جذب کنید، باید محصولات یا خدماتی متفاوت به آن‌ها ارائه دهید. برای مثال، در نحوه بسته‌بندی محصولات یا ارائه خدمات خلاقانه‌تر از رقبای خود عمل کنید. یکی از دلایل شکست کسب و کار‌ها، ناتوانی در کسب سهم بازار است.

به خاطر داشته باشید که مخاطب، از ارکان اصلی برای رونق و رشد کسب و کارتان است. اگر مخاطبانتان از محصولات و خدمات شما راضی نباشد، شکست کسب و کارتان حتمی خواهد بود. با کمک خلاقیت می‌توانید مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود جذب کرده و در نتیجه درآمد بیشتری داشته باشید.

افراد مستعد را استخدام کنید

همان طور که در بخش قبلی ذکر شد، یکی از مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کار‌ها، استخدام افراد ناشایست است. داشتن یک تیم کاربلد و حرفه‌ای برای موفقیت کسب و کار شما اهمیت زیادی دارد. اگر پرسنل شما نتوانند به خوبی از عهده وظایفشان برآیند، کسب و کارتان در نهایت با شکست مواجه خواهد شد. به همین خاطر، شما باید افرادی را جذب کنید که مسئولیت‌پذیری و روحیه کار تیمی داشته باشند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.

لینک مرتبط: ثبت درخواست نیروی کار

به میزان سرمایه خود توجه کنید

کسب و کار شما باید متناسب با میزان سرمایه اولیه‌تان باشد. به همین خاطر، پیش از ایجاد هرگونه کسب و کاری در ابتدا به میزان سرمایه‌تان توجه کنید.

استفاده از نظرات افراد متخصص

مشاوره با افراد متخصص

یکی از دلایل شکست کسب و کار‌ها، مشورت نکردن است. تجربه افراد متخصص و کارآفرینان به شما کمک خواهد کرد که چند سال جلو بیفتید. گفتگو با این افراد یا یک مشاوره حرفه ‌ای کسب و کار و راهنمایی گرفتن از آن‌ها در مسیر راه‌اندازی کسب و کار‌های اینترنتی یا آفلاین، شما را قادر می‌سازد تا مشکلات و موانع پیش‌روی خود را شناخته و آمادگی کاملی برای مواجهه با آن‌ها داشته باشید. همچنین، تجربیات افراد متخصص به شما کمک خواهد کرد که راهکار‌های موفقیت کسب و کار خود را بیاموزید.

جمع‌بندی

راه‌اندازی یک کسب و کار ساده نیست و شکست کسب و کار‌ها، به خصوص در سال‌های اول بسیار رایج است. تقریباً 25 درصد از کسب و کار‌های نوپا در همان سال اول شکست می‌خورند. درصد زیادی از استارتاپها طی پنج الی 10 سال دچار ورشکستگی می‌شوند. در نتیجه، می‌توان گفت که شکست در کسب و کار‌ها و شکست استارتاپ ‌ها چیز جدید یا دور از ذهنی نیست.

دلایل شکست کسب و کار‌ها متنوع است و همه آن‌ها به دانش، استراتژی‌ها و آمادگی مربوط می‌شوند. اگر می‌خواهید به عنوان یک کارآفرین فعالیت کنید، باید دلایل شکست کسب و کار را بشناسید و راهکار‌هایی برای جلوگیری از شکست کسب و کارتان در نظر بگیرید.

نویسنده

  • نورا تاجدینی

    من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه گیلان هستم و از سال 1400 پا به عرصه تولید محتوا و سئو گذاشتم. در دوره تحصیلی‌ام به صورت پاره‌وقت با سازمان‌های معتبری در زمینه تولید محتوا همکاری کردم. بعد از اتمام دوره تحصیلاتم تصمیم گرفتم که به طور جدی در زمینه تولید محتوا فعالیت کرده و به کسب و کار‌ها کمک کنم تا در چشم مخاطبانشان یک مرجع معتبر و قابل اعتماد باشند. پس از کسب تجربه و شرکت در دوره‌های مرتبط موفق شدم که بسیاری از مقالاتم را به صفحه اول گوگل و دیگر موتور‌های جستجو برسانم. راه پیشرفت در زمینه کاری خودم را بی انتها می‌دانم و همیشه آماده یادگیری چیز‌های جدید هستم.

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه