11 نکته مهم و کاربردی برای جذب نیروی کارآمد

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
11 نکته مهم و کاربردی برای جذب نیروی کارآمد

جذب نیرو کارآمد یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر شرکت و سازمانی است. درست است که برای هر موقعیت شغلی، کارجویان و متقاضیان زیادی وجود دارند؛ اما انتخاب بهترین متقاضی که هم از لحاظ تخصصی و فنی و هم از لحاظ ویژگی‌های فردی، مناسب سازمان باشد کار چندان ساده‌ای نیست.

مطلب مرتبط: ثبت آگهی استخدام در جاب ویژن

در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، بخش منابع انسانی و اغلب کارشناس HR مسئولیت جذب و استخدام نیروهای جدید را بر عهده دارد؛ اما در شرکت‌های کوچک و استارتاپی ممکن است شخص مدیرعامل و کارفرما این فرآیند را انجام بدهد. درهرصورت، برای این که بتوانید از بین شمار زیاد متقاضیان، بهترین و کارآمدترین نیرو را انتخاب کنید باید به نکات زیادی توجه داشته باشید.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد 11 نکته کلیدی و مهم در مورد جذب نیرو صحبت کنیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید نیروهایی بهتر و کارآمدتر استخدام کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم.

فرآیند استخدام چه مراحلی دارد؟

اگرچه هر سازمان و شرکتی ممکن است فرآیند جذب و استخدام خاص خود را داشته باشد؛ ولی مراحل اصلی و کلی برای استخدام نیرو به شرح زیر هستند:

  • نوشتن شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی، دقیقه مطابق با نیازها و خواسته‌های سازمان
  • انتشار و تبلیغ آگهی استخدام در پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی آنلاین مثل جاب ویژن
  • بررسی و مرور رزومه‌های دریافتی و گزینش بهترین رزومه‌ها
  • تماس با کارجویان منتخب و مصاحبه تلفنی برای گزینش اولیه
  • هماهنگی مصاحبه حضوری یا آنلاین
  • درخواست از متقاضی برای انجام یک کار آزمایشی
  • بررسی سوابق کاری و تماس با کارفرمایان قبلی
  • تصمیم‌گیری نهایی
  • انجام روند استخدام نیروی جدید

البته در بسیاری از شرکت‌ها، فرآیند جذب کوتاه‌تر و خلاصه‌تر است و تنها شامل انتشار آگهی، مصاحبه، بررسی و استخدام می‌شود. در ادامه در مورد 11 نکته مهم راجع به جذب نیروی کارآمد صحبت می‌کنیم.

مراحل استخدام

1- قبل از جذب نیرو، تعریف دقیقی از شغل داشته باشید!

برای اینکه بتوانید بهترین نیرو را جذب کنید باید بدانید چه می‌خواهید و به دنبال چه فردی هستید. پس قبل از هر چیز، لازم است تعریف دقیق و کاملی از موقعیت شغلی مدنظرتان داشته باشید. ممکن است موقعیت شغلی جدید و تخصصی باشد و در موردش اطلاعات دقیقی نداشته باشید؛ ولی با تحقیق و مشورت با افراد باتجربه در آن حوزه می‌توانید در مورد شرح وظایف و مسئولیت‌ها، مهارت‌های لازم، شرایط کار و … اطلاعات دقیقی پیدا کنید.

مطلب مرتبط: مسئولیت‌ها و شرح وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

2- حقوق منطقی و منصفانه‌ای را برای موقعیت شغلی در نظر بگیرید

شاید برخی کارفرمایان و مدیران منابع انسانی به دنبال جذب نیرویی با کمترین حقوق ممکن باشند؛ ولی هیچ‌وقت فراموش نکنید اگر به دنبال جذب نیروی کارآمد و حرفه‌ای هستید باید بهای آن را هم بپردازید. مطمئناً یک نیروی کار باتجربه و حرفه‌ای و متخصص حاضر به همکاری با حقوق پایین و غیرمنصفانه نخواهد بود. بنابراین با توجه به وظایف شغلی و میانگین درآمد هر گروه شغلی، میزان حقوق پیشنهادی را مشخص کنید.

3- توضیحات آگهی استخدامی و شرایط مورد انتظار را بهتر و هوشمندانه‌تر بنویسید

بعد از تعریف شغلی، حالا وقت آن است که متن آگهی استخدامی را آماده و آن را در پلتفرم‌های مختلف مثل سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن منتشر کنید.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بسیاری از شرکت‌ها در بخش توضیحات شغلی صرفاً مسئولیت‌ها و الزامات شغلی را می‌نویسند. اما یک مطالعه نشان داد که این کار باعث از دست دادن کارجویان کارآمد می‌شود. در این تحقیق، محققان آمریکایی و کانادایی 56 آگهی استخدام را با دو روش و رویکرد متفاوت بازنویسی کردند:

  • رویکرد Need-supplies که تمرکزش بر خدمات، مزایا و امکاناتی است که شرکت در اختیار کارجو قرار دارد.
  • رویکرد Demands-Abilities که بر انتظارات و توقعات کارفرما و شرکت از کارجو تمرکز دارد.

از مجموع 991 رزومه ارسال‌شده، متقاضیانی که به لیست مشاغل needs-supplies پاسخ داده بودند از نظر شایستگی و مهارت، امتیاز بالاتری نسبت به پاسخ‌دهندگان به آگهی استخدامی Demands-abilities داشتند.

پس در آگهی استخدام بر آنچه شرکت برای کارجو انجام خواهد داد نیز تأکید کنید تا متقاضیان کارآمدتر و شایسته‌تری را جذب کنید.

4- برای انتشار آگهی از پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های کاریابی معتبر استفاده کنید

هرچقدر هم آگهی استخدامی را درست و دقیق نوشته باشید اگر آن را در پلتفرم مناسب منتشر نکنید نمی‌توانید بهترین نیروها را جذب کنید. وب‌سایت استخدام آنلاین جاب ویژن با خدمات و امکانات فراوانی که به کارجویان ارائه می‌دهد مورداعتمادترین سایت کاریابی آنلاین است و کارجویان متخصص و حرفه‌ای برای جستجوی کار به این سایت مراجعه می‌کنند. بنابراین با انتشار آگهی در سایت جاب ویژن، می‌توانید مطمئن باشید که متقاضیان شایسته‌تری آگهی شما را خواهند دید و زودتر نیروی موردنظر خود را استخدام خواهید کرد.

جاب ویژن علاوه بر خدمات ویژه کارجویان، برای کارفرمایان و سازمان‌ها نیز امکانات متعددی در نظر گرفته است که در مطلب مزایای ثبت آگهی در جاب ویژن اطلاعات بیشتری در مورد آن پیدا خواهید کرد.

5- خودتان هم به دنبال نیروهای کارآمد باشید!

سایت کاریابی جاب ویژن

روال معمول استخدام اینگونه است که سازمان در پلتفرمهای مختلف، آگهی استخدام منتشر میکند و بعد، کارجویان و متقاضیان رزومه خود را ارسال میکنند. اگر تمایل دارید هرچه زودتر نیرویی مناسب و کارآمد را پیدا کنید بهتر است خودتان هم به دنبال این افراد بگردید.

بانک رزومه جاب ویژن یکی از خدمات ویژه کارفرمایی است که امکان جستجو در بین صدها رزومه را در اختیار کارفرمایان و سازمانها قرار میدهد. شما با استفاده از فیلترهای مختلف، می‌توانید مشخصات نیروی موردنظر را مشخص کنید و بعد با جستجو در بین رزومه های موجود در بانک رزومه، متقاضیان پیشنهادی رو مشاهده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بانک رزومه کلیک کنید.

جستجو در بانک رزومه رایگان است و تا هرچند بار که بخواهید میتوانید این جستجو را با فیلترهای مختلف ادامه دهید و با نشان کردن رزومه های مدنظر، آنها را ذخیره کنید. سپس با پرداخت مبلغ مشخص طبق تعرفه، به اطلاعات تماس کارجو دسترسی پیدا خواهید کرد. این روش باعث سرعت بخشیدن به روند جذب نیرو خواهد شد و زودتر میتوانید فرد موردنظر را استخدام کنید.

6- همیشه در حال بهتر کردن فرآیند جذب و استخدام سازمان باشید!

به‌عنوان مسئول جذب و استخدام، مهم‌ترین و اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه کنید فرآیند جذب نیرو است. سعی کنید در جلسه مصاحبه و فرآیند جذب نکات زیر را رعایت کنید:

در جلسه مصاحبه استخدامی، به‌جای پرسیدن سؤالات غیر مرتبط، سوا لاتی بپرسید که شناخت بهتری از قابلیت‌ها، مهارت‌ها، اعتمادبه‌نفس، رویکرد و پتانسیل‌‌های بالقوه متقاضی به شما می‌دهد.

هنگامی‌که آگهی استخدام را در سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن منتشر می‌کند مطمئن شوید که تمام بخش‌های آگهی مثل شرح وظایف، تحصیلات و سابقه کاری موردنیاز، مهارت‌ها و شرایط کار را شفاف و واضح نوشته باشید. هرچقدر آگهی شغلی واضح‌‌تر، دقیق‌تر و مشخص‌تر نوشته‌شده باشد رزومه‌های ارسالی انطباق بیشتری با انتظارات و توقعات شما و سازمانتان خواهد داشت.

در فرآیند جذب و استخدام بهتر است از همفکری و مشورت سایر همکاران نیز استفاده کنید تا با تجمیع نظرات و ایده‌ها، بتوانید فرد شایسته تر و کارآمدتری را استخدام کنید.

مطلب مرتبط: استخدام مدیر منابع انسانی؛ راهنمایی جامع برای کارجویان

7- کیفیت جلسات مصاحبه را بهتر کنید

در بسیاری از جلسات مصاحبه استخدامی، فرد مصاحبه‌کننده آن‌قدر بر سوابق کاری و مهارت‌های فنی تمرکز دارد که از موارد دیگر غافل می‌شود. مهارت‌هایی مثل هوش هیجانی، سازگاری و انگیزه و اشتیاق ازجمله موارد مهم برای انتخاب کارجویان هستند.

همچنین بهتر است روند مصاحبه یک‌طرفه نباشد و به کارجو هم اجازه دهید از شما سؤال بپرسد و در مورد موقعیت شغلی و فعالیت سازمان اطلاعات بیشتری پیدا کند. در حقیقت، پرسش‌هایی که متقاضی از شما می‌پرسد به شما این فرصت را می‌دهد تا اولویت‌های او و موارد مهم ازنظر کارجو را به شما نشان بدهد. همچنین در مورد میزان انگیزه و اشتیاق کارجو و علاقه به موقعیت شغلی نیز اطلاعات خوبی به شما خواهد داد.

8- به تیپ شخصیتی و مهارت‌های فردی کارجویان هم توجه کنید

اگرچه داشتن تخصص و مهارت‌های فنی به نظر مهم‌ترین فاکتور در انتخاب یا رد یک کارجو دارد ولی ویژگی‌های شخصیتی کارجو اهمیت بیشتری دارد. زیرا مهارت فنی را می‌توان آموزش داد اما تغییر شخصیت یک فرد به این راحتی نیست.

بنابراین به‌عنوان کارشناس منابع انسانی و مسئول جذب نیرو در جریان مصاحبه و استخدام سعی کنید بر ویژگی‌های شخصیتی موردنیاز برای موقعیت شغلی تمرکز کنید. به‌عنوان‌مثال، داشتن حس همدلی برای مشاغلی مثل پرستاری یا مددکار اجتماعی ضروری است، ولی همین ویژگی برای یک برنامه‌نویس اهمیت حیاتی ندارد.

فراموش نکنید که مهارت‌های فردی باید متناسب با نوع موقعیت شغلی و فرهنگ‌سازمانی انجام شود. یک متقاضی حرفه‌ای و باتجربه ممکن است تنها به خاطر ویژگی‌های فردی و تیپ شخصیتی، گزینه مناسبی برای سازمان و شرکت شما نباشد.

کارجویانی که در سایت جاب ویژن ثبت‌نام می‌کنند می‌توانند انواع آزمون‌های شخصیت شناسی را انجام بدهند. نتیجه این آزمون‌ها همراه با رزومه به کارفرمایان نمایش داده می‌شود و معیار خوبی برای ارزیابی و تصمیم‌گیری در اختیار شما قرار خواهد داد.

9- بررسی فعالیت کارجو در شبکه‌های اجتماعی

بررسی رزومه

مسلماً مسئول جذب و استخدام تمایل دارد علاوه بر محک زدن مهارت‌های فنی و تجربیات کاری متقاضی، شخصیت و ویژگی‌های فردی او را نیز ارزیابی کند. اما پرسیدن سؤالات شخصی و خصوصی از کارجو هم بسیار نابجا و معذب کننده است و هم اطلاعات خاصی به شما نخواهد داد. در عوض، بهتر است در مورد حضور و فعالیت کارجو در شبکه‌های اجتماعی سؤال کنید. این نکته می‌تواند به‌ویژه در مورد استخدام و جذب نیرو برای کسب‌وکارهای نوین و Tech، استراتژی بسیار خوبی باشد.

با بررسی فعالیت کارجو در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی جمع‌آوری کنید. به گفته سایت فوربز، بیش از 90% شرکت‌ها ترجیح می‌دهند جذب نیرو را ‌به کمک پلتفرم‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، لینکدین و توییترانجام بدهند.

البته این مسئله در ایران با حساسیت‌های بیشتری روبروست و شاید نتوان تمامی شبکه‌های اجتماعی کارجو را بررسی کرد (به دلیل حریم خصوصی و پرایوت بودن)؛ اما برخی پلتفرم‌ها مثل لینکدین که اساسا بر مبنای فعالیت حرفه‌‌ای هستند اطلاعات خوبی از کارجو به شما خواهد داد.

10- استخدام نیروی کارآموز را فراموش نکنید!

وقتی صحبت در مورد جذب نیروی کارآمد می‌شود اغلب به نیرویی باتجربه و باسابقه فکر می‌کنیم. اما در کمال تعجب باید بگوییم استخدام نیروی کارآموز یکی از مؤثرترین راه‌ها برای به کارگیری بهترین کارمند سازمان و شرکت شماست. با جذب کارآموز این فرصت را دارید که او را مطابق با سیاست و فرهنگ سازمانی خود آموزش بدهید و با صرف کمی وقت، بهترین و مناسب‌ترین نیرو را برای سازمانتان تربیت کنید.

کارآموزی که برای اولین بار وارد دنیای حرفه‌ای شده مطمئناً اشتیاق و انگیزه بالایی برای یادگیری و رشد و پیشرفت دارد و با کمی آموزش به نیرویی کارآمد و همسو با سیاست‌های سازمان تبدیل خواهد شد.

11- هرچه زودتر به جمع‌بندی و تصمیم نهایی برسید

فرآیند جذب و استخدام در برخی سازمان‌ها بسیار طولانی و زمان‌بر است و حتی ممکن است چندین ماه طول بکشد. ولی یادتان باشد هرچقدر هم سازمانتان بزرگ و معتبر باشد، کارجوها هم تا ابد منتظر شما نخواهند ماند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بهترین کاندیداها در کمتر از یک ماه (حتی 1-2 هفته)، شغل مناسبی پیدا می‌کنند و از شمار متقاضیان خارج می‌شوند. بنابراین اگر با کارجویان مدنظرتان مصاحبه کرده‌اید هرچه زودتر در مورد گزینش یا رد آن‌ها تصمیم بگیرید؛ وگرنه اگر تعلل کنید ممکن است بهترین متقاضی را از دست بدهید. در ضمن، توصیه می‌شود نتیجه مصاحبه را به تمام متقاضیان، چه فردی که انتخاب‌شده و چه افرادی که رد شده‌اند، از طریق پلتفرم‌های رسمی مثل ایمیل، اطلاع‌رسانی کنید.

مطالب مرتبط: ثبت آگهی استخدام

جمع‌بندی

نیروی کارآمد، مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه یک شرکت است و کارفرمایان و مدیران منابع انسانی هم به اهمیت این موضوع واقف هستند. بنابراین سازمان‌هایی که به موفقیت و رشد خود اهمیت زیادی می‌دهند تمام تلاش و تمرکزشان را بر جذب بهترین نیروها قرار می‌دهند. اما انتخاب بهترین متقاضی از بین ده‌ها و صدها کارجو، کار دشوار و سختی است.

در این مقاله 11 نکته برای بهتر کردن کیفیت فرآیند جذب نیرو و استخدام بهترین نیروها به شما ارائه کردیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات بتوانید فرآیند جذب و استخدام نیرو را بهتر و موفق‌تر انجام بدهید و با بکارگیری افراد کارآمد و متعهد بتوانید به رشد و پیشرفت سازمان کمک بسزایی بکنید.

سایت استخدام جاب ویژن با خدمات و امکانات متعدد، همواره تلاش کرده پل ارتباطی مناسبی بین کارفرمایان و کارجویان فراهم کند. تنوع خدمات و شمار بالای کارجویانی که از جاب ویژن استفاده می‌کنند باعث شده بسیاری از سازمان‌های بزرگ برای تکمیل نیروهای خود به این وبسایت اعتماد کنند.

منبع: forbes.com

نویسنده

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه