11 نکته مهم و کاربردی در هنگام استفاده از روش های جذب نیروی انسانی

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
11 نکته مهم و کاربردی در هنگام استفاده از روش های جذب نیروی انسانی

گزینش نیروی انسانی کارآمد، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر شرکت و سازمانی است. درست است که برای هر موقعیت شغلی، کارجویان و متقاضیان زیادی وجود دارند؛ اما انتخاب بهترین متقاضی که ازلحاظ تخصصی و ویژگی‌های فردی برای سازمان مناسب باشد، کار چندان ساده‌ای نیست. این امر نیازمند به‌کارگیری بهترین روش های جذب نیروی انسانی است.

در شرکت‌های بزرگ، بخش منابع انسانی مسئولیت جذب و استخدام نیروهای جدید را بر عهده دارد؛ اما در شرکت‌های کوچک و استارتاپی ممکن است شخص مدیرعامل و کارفرما این فرآیند را انجام بدهد. درهرصورت، برای این‌که بتوانید از بین شمار زیاد متقاضیان، بهترین و کارآمدترین نیرو را انتخاب کنید باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. در این مقاله جاب ویژن قصد داریم به بیان 11 نکته کلیدی و مهم در مورد روند اصولی جذب منابع انسانی بپردازیم.

مراحل اصولی استخدام

مراحل استخدام

اگرچه هر سازمان و شرکتی ممکن است فرآیند و مراحل جذب نیروی انسانی خاص خود را داشته باشد؛ اما فلوچارت فرآیند جذب و استخدام در منابع انسانی به شرح زیر است:

  • نوشتن شرح وظایف و مسئولیت‌های شغلی، دقیقه مطابق با نیازها و خواسته‌های سازمان
  • انتشار و تبلیغ آگهی استخدام در پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی آنلاین مانند جاب ویژن
  • بررسی و مرور رزومه‌های دریافتی و گزینش بهترین رزومه‌ها
  • تماس با کارجویان منتخب و مصاحبه تلفنی برای گزینش اولیه
  • هماهنگی مصاحبه حضوری یا آنلاین
  • درخواست از متقاضی برای انجام یک کار آزمایشی
  • بررسی سوابق کاری و تماس با کارفرمایان قبلی
  • تصمیم‌گیری نهایی در مورد گزینش نیروی انسانی
  • انجام روند استخدام نیروی جدید

البته در بسیاری از شرکت‌ها، مراحل جذب نیروی انسانی کم‌تر است و تنها شامل انتشار آگهی، مصاحبه، بررسی و استخدام می‌شود. در ادامه، به ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با نکات مهم در استخدام نیرو خواهیم پرداخت.

لینک مرتبط: ثبت آگهی استخدام در جاب ویژن

1- قبل از گزینش نیروی انسانی، تعریف دقیقی از شغل داشته باشید!

برای اینکه بتوانید با استفاده از انواع روش های جذب نیروی انسانی بهترین نیرو را انتخاب کنید، باید بدانید چه می‌خواهید. پس قبل از هر چیز، باید تعریف دقیق و کاملی از موقعیت شغلی موردنظر خود داشته باشید.

ممکن است در مورد موقعیت شغلی اطلاعات دقیقی نداشته باشید؛ اما با تحقیق و مشورت با افراد باتجربه می‌توانید در مورد شرح وظایف، مهارت‌ها و… اطلاعات دقیقی را پیدا کنید.

2- حقوق منطقی و منصفانه‌ای را برای موقعیت شغلی در نظر بگیرید

شاید برخی از کارفرمایان و مدیران منابع انسانی به دنبال جذب کارمند با کمترین حقوق ممکن باشند؛ اما اگر برنامه ریزی شما در جهت جذب منابع انسانی کارآمد است، باید بهای آن را هم بپردازید.

مطمئناً یک نیروی کار باتجربه و متخصص حاضر به همکاری با حقوق پایین و غیرمنصفانه نخواهد بود؛ بنابراین با توجه به وظایف شغلی و میانگین درآمد هر گروه شغلی، میزان حقوق پیشنهادی را مشخص کنید.

3- توضیحات آگهی استخدامی و شرایط را هوشمندانه‌تر بنویسید

بعد از تعریف شغل و تعیین روش های جذب نیروی انسانی، حالا زمان آن است که متن آگهی استخدامی را آماده کرده و آن را در پلتفرم‌های مختلف مانند سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن منتشر کنید.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، بسیاری از شرکت‌ها در بخش توضیحات شغلی صرفاً مسئولیت‌ها و الزامات شغلی را می‌نویسند؛ اما یک مطالعه نشان داد که این کار باعث از دست دادن کارجویان کارآمد می‌شود. در این تحقیق، محققان آمریکایی و کانادایی 56 آگهی استخدام را با مدلهای جذب و استخدام متفاوت بازنویسی کردند:

  • رویکرد اول (Need-supplies): تمرکز این روش اجرایی جذب و استخدام بر خدمات، مزایا و امکاناتی است که شرکت در اختیار کارجو قرار می‌دهد.
  • رویکرد دوم (Demands-Abilities): این مدل بر انتظارات و توقعات کارفرما و شرکت از کارجو تمرکز دارد.

از مجموع 991 رزومه ارسال‌شده، شایستگی و مهارت متقاضیانی که به لیست مشاغل با رویکرد اول پاسخ داده بودند، دارای امتیاز بالاتری نسبت به پاسخ‌دهندگان به آگهی استخدامی با رویکرد دوم بود. پس در آگهی استخدامی بر آنچه شرکت برای کارجو انجام خواهد داد، تأکید داشته باشید تا بتوانید متقاضیان کارآمدتر و شایسته‌تری را جذب کنید.

4- برای انتشار آگهی از وب‌سایت‌های کاریابی معتبر استفاده کنید

برای جذب منابع انسانی کارآمد باید علاوه بر توجه کردن به متن آگهی استخدامی و استفاده از مناسب‌ترین روش های جذب نیروی انسانی، آگهی خود را در پلتفرم مناسب منتشر کنید. وب‌سایت استخدام آنلاین جاب ویژن با خدمات و امکانات فراوانی که به کارجویان ارائه می‌دهد، مورداعتمادترین سایت کاریابی آنلاین است؛ بنابراین با ثبت نام کارفرما در جاب ویژن و انتشار آگهی در این سایت، می‌توانید مطمئن باشید که متقاضیان شایسته‌تری آگهی شما را خواهند دید و سریع‌تر نیروی موردنظر خود را استخدام خواهید کرد.

جاب ویژن علاوه بر خدمات ویژه کارجویان، برای کارفرمایان و سازمان‌ها امکانات متعددی در نظر گرفته است که در مطلب مزایای ثبت آگهی در جاب ویژن اطلاعات بیشتری در مورد آن پیدا خواهید کرد.

مطلب مرتبط: چگونه یک آگهی شغلی جذاب و مفید بنویسیم؟

5- شخصا به دنبال نیروهای کارآمد باشید!

سایت کاریابی جاب ویژن

معمولا روش اجرایی جذب و استخدام این‌گونه است که سازمان در پلتفرم‌های مختلف، آگهی استخدام منتشر می‌کند و بعد، کارجویان و متقاضیان رزومه خود را ارسال می‌کنند. اگر تمایل دارید هرچه سریع‌تر نیرویی مناسب و کارآمد پیدا کنید، بهتر است شخصا به دنبال این افراد بگردید.

بانک رزومه جاب ویژن یکی از خدمات ویژه کارفرمایی است که امکان جستجو در بین صدها رزومه را در اختیار کارفرمایان و سازمان‌ها قرار می‌دهد. شما با استفاده از فیلترهای مختلف، می‌توانید مشخصات نیروی موردنظر را مشخص کنید. همچنین با جستجو در بین رزومه‌های موجود در بانک رزومه، می‌توانید متقاضیان پیشنهادی را مشاهده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بانک رزومه کلیک کنید.

جستجو در بانک رزومه رایگان است و به تعداد نامحدود می‌توانید این جستجو را با فیلترهای مختلف انجام دهید. همچنین با نشان کردن رزومه‌های موردنظر، می‌توانید آن‌ها را ذخیره کنید. سپس با پرداخت مبلغ مشخص طبق تعرفه، به اطلاعات تماس کارجو دسترسی پیدا خواهید کرد. این روش از روش های جذب نیروی انسانی باعث سرعت بخشیدن به روند جذب نیرو خواهد شد و به فرآیند استخدام موفق در سازمان‌ها کمک خواهد کرد.

6- همواره در حال بهتر کردن فرآیند جذب و استخدام باشید!

به‌عنوان مسئول جذب و استخدام و فردی که از روش های جذب نیروی انسانی استفاده می‌کند، مهم‌ترین و اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه کنید فرآیند و مراحل جذب نیروی انسانی است. سعی کنید در جلسه مصاحبه و فرآیند جذب کارمند جدید، به‌جای پرسیدن سؤالات غیر مرتبط، سوالاتی بپرسید که شناخت بهتری از قابلیت‌ها، مهارت‌ها، اعتمادبه‌نفس، رویکرد و ظرفیت‌‌های بالقوه متقاضی به شما می‌دهد.

هنگامی‌که آگهی استخدام را در سایت‌های کاریابی مانند جاب ویژن منتشر می‌کنید، مطمئن شوید که تمام بخش‌های آگهی مانند شرح وظایف، تحصیلات، سابقه کاری، مهارت‌ها و شرایط کار را شفاف و واضح نوشته‌اید. هراندازه آگهی شغلی واضح‌‌تر، دقیق‌تر و مشخص‌تر نوشته‌شده باشد، رزومه‌های ارسالی انطباق بیشتری با انتظارات و توقعات شما خواهد داشت.

همچنین، در فرآیند جذب و استخدام بهتر است از همفکری و مشورت سایر همکاران استفاده کنید تا با تجمیع نظرات و ایده‌ها، بتوانید فرد شایسته‌تر و کارآمدتری را استخدام کنید.

7- کیفیت جلسات مصاحبه را بالا ببرید

در بسیاری از جلسات مصاحبه استخدامی، فرد مصاحبه‌کننده آن‌قدر بر سوابق کاری و مهارت‌های فنی تمرکز دارد که از موارد دیگر غافل می‌شود. مهارت‌هایی مانند هوش هیجانی، سازگاری و انگیزه و اشتیاق، ازجمله موارد مهم برای گزینش نیروی انسانی هستند.

همچنین بهتر است روند مصاحبه یک‌طرفه نباشد. به کارجو اجازه دهید از شما سؤال بپرسد و در مورد موقعیت شغلی و فعالیت سازمان اطلاعات بیشتری پیدا کند. در حقیقت، پرسش‌هایی که متقاضی از شما می‌پرسد، بیانگر اولویت‌های او و موارد مهم ازنظر کارجو است.

مطلب مرتبط: استخدام کارمند جدید چه هزینه‌هایی دارد؟

8- به تیپ شخصیتی و مهارت‌های فردی کارجویان توجه کنید

اگرچه داشتن تخصص و مهارت‌های فنی یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب یا رد یک کارجو است، اما ویژگی‌های شخصیتی کارجو اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا مهارت فنی را می‌توان آموزش داد، اما تغییر شخصیت یک فرد به این راحتی نیست.

درنتیجه، به‌عنوان فردی که از روش های جذب نیروی انسانی استفاده می‌کند، در جریان مصاحبه و استخدام سعی کنید بر ویژگی‌های شخصیتی موردنیاز برای موقعیت شغلی تمرکز کنید. به‌عنوان‌مثال، داشتن حس همدلی برای مشاغلی مانند پرستاری یا مددکار اجتماعی ضروری است؛ اما همین ویژگی برای شغل برنامه‌نویسی اهمیت حیاتی ندارد.

فراموش نکنید که مهارت‌های فردی باید متناسب با نوع موقعیت شغلی و فرهنگ‌سازمانی باشد. یک متقاضی حرفه‌ای و باتجربه ممکن است تنها به خاطر ویژگی‌های فردی و تیپ شخصیتی، گزینه مناسبی برای سازمان و شرکت شما نباشد.

کارجویانی که در سایت جاب ویژن ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند انواع آزمون‌های شخصیت شناسی را انجام بدهند. نتیجه این آزمون‌ها که همراه با رزومه کاری به کارفرمایان نمایش داده می‌شود، معیار خوبی برای ارزیابی و تصمیم‌گیری ارائه خواهد داد.

9- بررسی فعالیت کارجو در شبکه‌های اجتماعی

بررسی رزومه

مسلماً مسئول جذب و استخدام تمایل دارد علاوه بر محک زدن مهارت‌های فنی و تجربیات کاری متقاضی، شخصیت و ویژگی‌های فردی او را ارزیابی کند؛ اما پرسیدن سؤالات شخصی و خصوصی از کارجو هم کاری غیرحرفه‌ای است. یک راه‌حل ساده که در روش های جذب نیروی انسانی کارآمد موردتوجه قرار می‌گیرد، بررسی شبکه‌های اجتماعی است.

با بررسی و ارزیابی فعالیت کارجو در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی جمع‌آوری کنید. به گفته سایت فوربز، بیش از 90% شرکت‌ها ترجیح می‌دهند جذب نیرو را ‌به کمک پلتفرم‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، لینکدین و توییتر انجام دهند.

البته این مسئله در ایران با حساسیت‌های بیشتری مواجه است و شاید نتوان تمامی شبکه‌های اجتماعی کارجو را بررسی کرد؛ اما برخی از پلتفرم‌ها مانند لینکدین که اساسا بر مبنای فعالیت حرفه‌‌ای هستند، اطلاعات خوبی از کارجو به شما خواهند داد.

مطلب مرتبط: مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کارها

10- استخدام نیروی کارآموز را فراموش نکنید!

وقتی صحبت در مورد گزینش نیروی انسانی کارآمد می‌شود، اغلب به نیرویی باتجربه و باسابقه فکر می‌کنیم. این در حالی است که یکی از مؤثرترین روش های جذب نیروی انسانی کارآمد، استخدام نیروی کارآموز است. با جذب کارآموز این فرصت را دارید که او را مطابق با سیاست و فرهنگ‌سازمانی خود آموزش دهید. به شکلی که با صرف زمان کم، بهترین کارمند را برای سازمان خود تربیت می‌کنید.

کارآموزی که برای اولین بار وارد دنیای حرفه‌ای شده است، مطمئناً اشتیاق و انگیزه بالایی برای یادگیری و رشد و پیشرفت دارد. او با دریافت کمی آموزش، به نیرویی کارآمد و همسو با سیاست‌های سازمان تبدیل خواهد شد.

11- هرچه سریع‌تر به یک جمع‌بندی برسید

اهمیت جذب و استخدام نیروی کارآمد بر کسی پوشیده نیست؛ اما فرآیند جذب و استخدام در برخی از سازمان‌ها بسیار طولانی و زمان‌بر است. فراموش نکنید هراندازه هم که سازمان شما بزرگ و معتبر باشد، کارجوها هم تا ابد منتظر شما نخواهند ماند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که بهترین کاندیداها در کمتر از یک ماه (حتی 1-الی 2 هفته)، شغل مناسب را پیدا می‌کنند؛ بنابراین اگر با کارجویان موردنظر خود مصاحبه کرده‌اید، هرچه سریع‌تر در مورد گزینش یا رد آن‌ها تصمیم بگیرید.

در غیر این صورت ممکن است بهترین متقاضی را از دست بدهید. توصیه می‌شود نتیجه مصاحبه را به تمام متقاضیان، چه فردی که انتخاب‌شده و چه افرادی که رد شده‌اند، از طریق پلتفرم‌های رسمی مانند ایمیل، اطلاع‌رسانی کنید.

جمع‌بندی

نیروی کارآمد، مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه یک شرکت است و کارفرمایان و مدیران منابع انسانی هم به اهمیت این موضوع واقف هستند؛ بنابراین سازمان‌هایی که به موفقیت و رشد خود اهمیت زیادی می‌دهند تمام کوشش خود را برای جذب بهترین نیروها صرف می‌کنند؛ اما انتخاب بهترین متقاضی از بین ده‌ها و صدها کارجو، کار دشواری است.

در این مقاله 11 نکته برای ارتقای کیفیت فرآیند جذب نیرو و استخدام بهترین نیروها ارائه کردیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات بتوانید فرآیند جذب و استخدام نیرو را به شکل بهتری انجام دهید. سایت استخدام جاب ویژن با خدمات و امکانات متعدد، همواره می‌کوشد تا پل ارتباطی مناسبی را بین کارفرمایان و کارجویان ایجاد نماید. شما می‌توانید جهت گزینش نیروی انسانی موردنیاز سازمان خود، از سایت کاریابی جاب ویژن استفاده کنید.

نویسنده

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه