5 سوالی که بهتر است در مصاحبه شغلی درباره مزایای شرکت بپرسید

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
5 سوالی که بهتر است در مصاحبه شغلی درباره مزایای شرکت بپرسید

بدون تردید دغدغه‌ اصلی کارجویان، پیدا کردن یک شغل مناسب است. ویژگی‌های یک شغل مناسب می‌تواند از دیدگاه هر شخصی، متفاوت باشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در تعریف یک شغل مناسب مورداشاره قرار می‌گیرد، مزایای کاری است. این موضوع که با کار در یک شرکت چه مزایایی به شما تعلق خواهد گرفت، باید یکی از محورهای اصلی سوال از کارفرما باشد.

استخدام

برخی از کارجویان در یک مصاحبه استخدامی، موضعی منفعلانه به خود می‌گیرند. اگرچه ارائه پاسخ‌های مناسب به سوالات کارفرما یکی از استراتژی‌های کارجویان برای کاریابی است، اما طرح سوال از کارفرما هم باید موردتوجه کارجویان قرار گیرد. با طرح سوال از کارفرما است که می‌توانید اعتمادبه‌نفس خود را افزایش داده و به حقوق و مزایای کاری خود پی ببرید. با مطالعه این مقاله، درخواهید یافت که چه سوالاتی را باید از کارفرما بپرسید.

منظور از مزایای کاری چیست؟

معمولا بخش قابل‌توجهی از دغدغه کارجویان، در رابطه با طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه استخدامی است. هرچند ارائه پاسخ‌های مناسب به نمونه سوالات استخدامی باید موردتوجه افراد جویای کار قرار گیرد، اما طرح سوالاتی در رابطه با مزایای شغلی نباید مورد غفلت واقع شود.

مزایای شغلی را می‌توان مجموعه‌ای از پیشنهادات ارائه‌شده از سوی کارفرما دانست که به‌منظور تأمین بخشی از هزینه‌های کارکنان شرکت، به نیروهای کاری تعلق می‌گیرد. از مزایای کاری مورداشاره در آگهی‌های استخدامی موجود در یک سامانه جستجوی شغل، می‌توان به بیمه درمان تکمیلی و ارائه وعده غذایی ناهار اشاره کرد. در ادامه فهرستی از مزایای کاری که معمولا در آگهی‌های استخدامی شرکت‌های بزرگ و معتبر مورداشاره قرار می‌گیرند، آورده شده است:

  • وام سازمانی
  • پاداش
  • پورسانت
  • اقامتگاه تفریحی
  • ساعت کاری منعطف
  • کمک‌هزینه دوره آموزشی
  • بسته‌ها و هدایای مناسبتی
  • پزشک سازمانی
  • هزینه عضویت در باشگاه‌های ورزشی
  • اعطای عضویت در انجمن‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای
  • سرویس رفت‌وبرگشت
  • کمک‌هزینه شرکت در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها

هدف از ارائه مزایای کاری به کارکنان سازمان چیست؟

در حقیقت هدف اصلی کارفرما از ارائه مزایای کاری، جذب نیروهای کاری متخصص و باتجربه و حفظ کارکنان سازمان است. کارفرمایان با ارائه مزایای شغلی مختلف، می‌توانند جذابیت استخدامی بیشتری را برای نیروهای کاری متخصص و مدیران بااستعداد ایجاد کنند.

همچنین ارائه مزایای کاری متعدد می‌تواند حس ارزشمند بودن و موردحمایت قرار گرفتن را در کارکنان سازمان ایجاد نماید. همین موضوع منجر به ایجاد وفاداری به سازمان، در بین نیروهای کاری خواهد شد. اگر شما برای انجام کارهای یک شرکت از انرژی و زمان خود هزینه می‌کنید، شرکت هم باید همین کار را به نحوی برای شما انجام دهد.

اگر به دنبال پیدا کردن شغل مناسبی هستید، کاملا منطقی است که در رابطه با مواردی مانند فرهنگ‌سازمانی شرکت موردنظر، موقعیت استخدامی، سوالات تستی احتمالی در جلسه مصاحبه استخدامی و مزایای شغلی پیشنهادی کارفرما فکر کنید.

فراموش نکنید که هریک از این موارد، می‌تواند روی مسیر شغلی شما تأثیرگذار باشد. با دریافت مزایای کاری بیشتر، احتمالا رضایت شغلی بیشتر و وفاداری بیشتری به شرکت جدید خود خواهید داشت.

درنتیجه بهتر است در کنار سوالاتی مانند: «در مصاحبه چه سوالاتی پرسیده می شود؟»، به موضوع طرح سوال از کارفرما در رابطه با مزایای شغلی خود فکر کنید. به همین دلیل در این مقاله با طرح نمونه سوالات مهم که باید در رابطه با مزایای کاری از کارفرما بپرسید، شما را برای شرکت در مصاحبه های شغلی یاری خواهیم کرد.

مطلب مرتبط: در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم؟

ضرورت طرح سوال از کارفرما در مصاحبه های شغلی

سوال از کارفرما در مصاحبه های شغلی

برای برخی از کارجویان خانم و آقا کار کردن در شرکت‌های بزرگ و معتبری مانند خودروسازی سایپا، گروه صنعتی گلرنگ و دیجی کالا، یک آرزوی شغلی است. به همین دلیل ممکن است این گروه از کارجویان در جلسه مصاحبه استخدامی با چنین شرکت‌هایی، از طرح سوال از کارفرما منصرف شوند.

این در حالی است که طرح سوال از کارفرما، می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند استخدامی کارجویان داشته باشد. چنانچه در انتهای مصاحبه های شغلی سوالی از جانب کارجو مطرح نشود، این موضوع می‌تواند پیام‌های مختلفی را به کارفرما انتقال دهد. برخی از برداشت‌هایی که در چنین شرایطی ممکن است یک کارفرما از فرد کارجو داشته باشد، عبارت‌اند از:

  • فرد کارجو به‌اندازه کافی برای انجام مصاحبه استخدامی آماده نبوده است.
  • کارجو فردی خجالتی است که از پرسیدن سوال از کارفرما و سایرین خودداری می‌کند. به شکلی که ممکن است در هنگام انجام وظایف کاری یا مواجه‌شدن با مشکلات کاری، تقاضایی برای دریافت کمک مطرح نکند. درنتیجه ممکن است این فرد نتواند وظایف خود را به‌درستی انجام دهد.
  • فرد کارجو تمایلی برای کار کردن در شرکت موردنظر ندارد!
  • کارجو فردی مغرور است که تصور می‌کند به همه موضوعات اشراف کامل دارد.
  • ازآنجایی‌که کارجو فردی کنجکاو نیست، این فرد نمی‌تواند گزینه استخدامی مناسبی برای فرصت شغلی موردنظر باشد.

با مشاهده موارد بالا به‌خوبی درمی‌یابیم که در صورت عدم طرح سوال از کارفرما در جلسات مصاحبه استخدامی، حتی ممکن است سوءتفاهم و برداشت‌های اشتباهی از توانایی‌ها و عقیده فرد برای همکاری با شرکت ایجاد شود.

چنانچه احساس اضطراب و نگرانی شما مانعی برای طرح سوال از کارفرما در یک جلسه مصاحبه شغلی است، می‌توانید با مطالعه مقاله‌ دیگری با عنوان «10 راهکار برای کاهش استرس قبل از مصاحبه کاری» از سایت جاب ویژن، آمادگی خود را برای شرکت در یک جلسه مصاحبه استخدامی افزایش دهید.

بهترین سوالات برای مصاحبه استخدامی

یکی از انواع سوالاتی که باید در یک جلسه مصاحبه استخدامی از کارفرما بپرسید، در رابطه با میزان دقیق حقوق و دستمزد و مزایای شغلی است. معمولا کارفرمایان در آگهی‌های استخدامی خود در منابع کاریابی مختلف مانند سایت کاریابی جاب ویژن، به‌صورت کلی به دستمزد و مزایای شغلی پیشنهادی اشاره می‌کنند.

بااین‌حال به‌منظور اطلاع از جزئیات مرتبط با مزایای مورداشاره در آگهی‌های استخدامی، چاره‌ای جز طرح سوال از کارفرما نخواهید داشت. به همین دلیل در ادامه به سوالاتی که می‌توانید در رابطه با مزایای کاری خود از کارفرما بپرسید، اشاره خواهیم کرد.

ذکر این نکته ضروری است که نمونه سوالات این مقاله، می‌تواند در مصاحبه های شغلی مشاغل مختلف مانند طراح گرافیک، برنامه‌نویس و حسابدار، مورداستفاده قرار گیرد.

از چه زمانی می‌توانم مزایای کاری خود را دریافت کنم؟

از چه زمانی می‌توانم مزایای کاری خود را دریافت کنم؟

برخی از شرکت‌ها بعد از برگزاری مصاحبه استخدامی و هم‌زمان با اولین روز کاری فرد، تمام مزایای شغلی خود را در اختیار نیروی کاری جدید قرار می‌دهند. این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌ها تمام یا بخشی از مزایای کاری خود را بعد از مدت‌زمان مشخصی، به کارکنان خود اعطا می‌کنند.

به همین دلیل بهتر است نمونه سوالات خود را در این رابطه، پیش از شرکت کردن در مصاحبه های شغلی آماده کرده باشید. با طرح بهترین سوالاتی که در رابطه با مزایای کاری است و انجام یک مذاکره اصولی و حرفه‌ای، احتمالا می‌توانید تعداد بیشتری از مزایای کاری را در زمان سریع‌تر دریافت نمایید.

اگر برای یک جایگاه شغلی مدیریتی یا یک فرصت شغلی بسیار خاص درخواست همکاری خود را ارائه‌ داده‌اید، قدرت چانه‌زنی شما برای دریافت سریع‌تر مزایای کاری بیشتر خواهد بود. درهرصورت طرح سوال از کارفرما در رابطه با زمان استفاده از مزایای شغلی، می‌تواند اقدامی مهم از طرف کارجویان در یک مصاحبه استخدامی (job interview) باشد.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

مهم‌ترین سوال از کارفرما: آیا بیمه خدمات درمانی دریافت می‌کنم؟

یک سوال کلیدی پیش از شروع به کار نمودن در یک محیط کاری جدید، پرسش در رابطه با وجود بیمه درمانی است. این موضوع که آیا کارفرما قصد دارد شما را بیمه نماید، می‌تواند روی تصمیم‌گیری شما برای انتخاب یک فرصت شغلی تأثیرگذار باشد. درنتیجه در پرسیدن این سوال از کارفرما که: «آیا این فرصت شغلی دارای بیمه خدمات درمانی یا بیمه تأمین اجتماعی است؟»، به‌هیچ‌عنوان تردید نکنید.

توجه به این نکته ضروری است که دریافت بیمه خدمات درمانی یا بیمه تأمین اجتماعی، حقی است که از جانب کارفرما به نیروهای کاری اعطا می‌شود. درنتیجه چنانچه در موقعیت شغلی موردنظر بیمه پایه یا بیمه تأمین اجتماعی به شما تعلق نمی‌گیرد، بهتر است از کار کردن در چنین فرصت شغلی صرف‌نظر کنید.

رزومه ساز

آیا بیمه درمان تکمیلی دریافت می‌کنم؟

یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین انواع مزایای شغلی، بیمه درمان تکمیلی است. برخی از شرکت‌ها تمام حق بیمه را پرداخت کرده و برخی دیگر از شرکت‌ها، بخشی از آن را برای دوره زمانی مشخص پرداخت می‌کنند.

به همین دلیل قبل از استفاده از بیمه درمان تکمیلی که شرکت ارائه می‌دهد، بهتر است از میزان بودجه‌ای که باید هرماه برای پرداخت حق بیمه خود کنار بگذارید مطلع شوید. در ادامه به تعدادی از نمونه سوال‌هایی که در این رابطه وجود دارد، اشاره خواهیم کرد:

  • آیا می‌توانم اعضای خانواده خود را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی درآورم؟
  • آیا بیمه درمان تکمیلی برای کارکنان شرکت رایگان است؟ هزینه موردنیاز برای استفاده از بیمه درمان تکمیلی چقدر است؟
  • در صورت استفاده اعضای خانواده از بیمه موردنظر تا چه اندازه به هزینه‌های ماهانه اضافه خواهد شد؟
  • آیا می‌توان سطح متفاوتی از پوشش بیمه درمان تکمیلی را انتخاب نمود؟
  • چه سطحی از پوشش بیمه‌ای برای خدمات دندانپزشکی، چشم‌پزشکی و ازکارافتادگی ارائه می‌شود؟
  • آیا شیوه‌های مختلفی برای پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی وجود دارد؟

بهترین سوال از کارفرما: آیا پاداش عملکرد به کارکنان شرکت تعلق می‌گیرد؟

بهترین سوال از کارفرما

تشویق نمودن کارکنانی که وظایف و مسئولیت‌های خود را به‌درستی انجام می‌دهند، بیانگر ارج نهادن به زحمات کارکنان و حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها است. این در حالی است که اعطای پادش به کارکنان، می‌تواند به حفظ متخصصان و نیروهای کاری ماهر کمک فراوانی نماید.

در حقیقت کارکنانی که پاداش دریافت می‌کنند و از جانب کارفرمای خود مورداحترام قرار می‌گیرند، کمتر به فکر ترک نمودن محیط کاری خود و پیدا کردن کار جدید هستند. از طرف دیگر با اعطای پاداش به کارکنان، شرکت‌ها می‌توانند از بروز بحرانی مانند نرخ بالای خروج کارکنان (high turnover rates) جلوگیری کنند.

به همین دلیل جای تعجب نخواهد بود اگر در مصاحبه های شغلی، در رابطه با برنامه شرکت برای اعطای پاداش عملکرد به کارکنان، نمونه سوال‌هایی را مطرح نمایید. همچنین سوال از کارفرما در رابطه با پاداش عملکرد، می‌تواند نشان‌دهنده انگیزه شما برای همکاری با شرکت موردنظر باشد.

آیا در طول سال، محدودیتی برای استفاده از مرخصی وجود دارد؟

رفتن به تعطیلات آخر هفته یا استفاده از تعطیلات رسمی کشور، یکی از موضوعات پذیرفته‌شده در فضای کاری است. این در حالی است که برای انجام امور شخصی، معمولا کارکنان سازمان نیاز به اخذ مرخصی دارند.

برخی از شرکت‌ها روند اداری خاصی را برای ارائه مرخصی به کارکنان خود تعیین می‌کنند. سوال از کارفرما درباره قوانین شرکت‌ و شیوه‌ای که برای دریافت مرخصی وجود دارد، می‌تواند از بروز مشکلات آتی در این زمینه جلوگیری نماید.

به همین دلیل بهتر است در جلسه مصاحبه کاری خود، در رابطه با تعداد مرخصی‌هایی که می‌توانید در طول یک ماه داشته باشید، از کارفرما سوال کنید.

جمع‌بندی

یکی از موارد مهمی که باید در یک جلسه مصاحبه استخدامی موردتوجه افراد جویای کار قرار گیرد، طرح سوال از کارفرما است. با استخدام شدن در یک موقعیت شغلی، ممکن است مزایای مختلفی در اختیار فرد کارجو قرار گیرد. طرح سوالاتی در رابطه با مزایای کار در شرکت، به روشن شدن ارزش واقعی یک شغل کمک می‌کند.

داشتن مزایایی مانند بیمه درمان تکمیلی، وام سازمانی و هدایای مناسبتی، می‌تواند روی افزایش رضایت شغلی کارکنان سازمان تأثیرگذار باشد. در این مقاله فهرستی از نمونه سوال‌های مرتبط با مزایای کاری که باید در یک جلسه مصاحبه شغلی مطرح شوند، ارائه کردیم. با طرح نمونه سوال‌های مورداشاره در این مطلب، می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری برای انتخاب یک شغل مناسب داشته باشید.

منبع:

careerbright

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه