معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران و مزایای حسابداری آنلاین برای کسب و کارها

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری در ایران و مزایای حسابداری آنلاین برای کسب و کارها

فرقی نمی‌کند صاحب کسب و کاری کوچک باشید یا مدیرعامل یک شرکت و سازمان بزرگ و معتبر؛ در هر صورت برای مدیریت امور مالی و حسابداری خود به نرم افزار حسابداری نیاز خواهید داشت. حسابداران حرفه‌ای در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای ثبت اطلاعات و تراکنش‌های مالی و محاسبه سود و زیاد و … از برنامه‌های حسابداری متعددی استفاده می‌کنند و بخش زیادی از رشد اقتصادی آن‌ها متکی بر این برنامه‌های دیجیتال است.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام حسابدار کلیک کنید.

در حال حاضر محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که خوشبختانه کیفیت و خدمات خوبی دارند و توسط کسب و کارهای مختلف استفاده می‌شوند. البته نوع نرم افزاری که انتخاب می‌کنید تا حد زیادی به زمینه فعالیت، نوع کسب و کار و اندازه و ابعاد شرکتتان نیز بستگی دارد. از همین رو انواع نرم افزارهای فروشگاهی، شرکتی و سازمانی و … وجود دارد که امکان انتخاب بهترین محصول را به شما می‌دهد.

در این مقاله از سری مقالات سایت استخدام جاب ویژن قصد داریم در مورد نرم افزارهای حسابداری صحبت کنیم و بهترین برنامه‌های مالی ایرانی و خارجی را به شما معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

استخدام

چه کسب و کارهایی به نرم افزار حسابداری نیاز دارند؟

با وجود دیجیتالی شدن کسب و کارها و عرضه انواع نرم افزار حسابداری و مالی، هنوز هم حسابداری سنتی و دستی طرفداران خود را دارد. در واقع، صاحبان کسب و کارهای نوپا و کوچک ترجیح می‌‌‌دهند به جای صرف هزینه برای خرید نرم افزار، امور مالی خود را به صورت دستی و روی کاغذ انجام بدهند.

اما در مورد شرکت‌ها و سازمان‌‌های بزرگ، سال‌هاست که نرم افزارهای دیجیتال جایگزین حسابداری سنتی شده‌اند و دیگر روش سنتی و دستی پاسخگوی نیازهای مالی این شرکت‌‌ها نیست. در سازمان‌های بزرگ اغلب از یک یا چند برنامه مختلف برای امور متفاوت استفاده می‌شود و گردش مالی و سود و زیان این شرکت‌ها تا حد زیادی متکی بر عملکرد این نرم‌‌‌افزارهاست.

البته به دلایلی که در این مقاله خواهیم گفت، توصیه می‌‌شود هر کسب و کاری، چه کوچک چه بزرگ، برای مدیریت امور مالی خود از نرم افزارهای حسابداری آنلاین استفاده کند. پس اگر صاحب یک استارتاپ کوچک هستید و تازه وارد دنیای حرفه‌ای شده‌اید هم با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین برنامه و ابزار را برای بیزینس نوپای خود انتخاب کنید.

شرکت‌ها و سازما‌ن‌های ارائه‌دهنده خدمات و محصولات مختلف، تولیدی‌ها، اصناف مختلف و مغازه‌دارها، فروشگاه‌‌های کوچک و بزرگ زنجیره‌ای برای رتق و فتق امور مالی و مدیریت حساب‌های پرداختنی و دریافتنی خود به این ابزارهای دیجیتال نیاز دارند. هرچند بسیاری از افراد برای مدیریت هزینه‌های شخصی خود نیز از نسخه‌های موبایل حسابداری استفاده می‌‌کنند.

چطور بهترین نرم افزار حسابداری را انتخاب کنیم؟

انتخاب مناسب‌ترین ابزار مدیریت مالی به عوامل متعددی مثل زمینه فعالیت، اندازه شرکت و میزان جریان نقدی و مالی بستگی دارد. برای این که بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

اندازه سازمان و نیازهای حسابداری خود را در نظر بگیرید

یک استارتاپ نوپا مطمئنا جریان مالی و حسابرسی متفاوتی با یک سازمان بزرگ و معتبر دارد؛ بنابراین به نرم افزارهای متفاوتی هم نیاز خواهند داشت. در حال حاضر، بسته‌های مناسب شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ طراحی و تهیه می‌شود که دقیقا مناسب با نیازهای حسابداری این کسب و کارها هستند.

بودجه و توان مالی خود را ارزیابی کنید

خوشبختانه امروزه با هر بودجه و قیمتی، محصولات مختلف و کارآمدی وجود دارد. بنابراین یکی از موارد مهم در انتخاب، تعیین بودجه و هزینه‌ایست که می‌توانید برای خرید بپردازید. حتی برخی نرم افزارهای حسابداری رایگان هم وجود دارند که خدمات ساده‌ای به کسب و کارهای کوچک ارائه می‌کنند.

به امکانات و افزونه‌های ویژه نرم افزار توجه کنید

افزونه‌ها و امکانات خاص هر نرم‌افزار نقش مهمی در انتخاب آن برنامه خواهد داشت. امکاناتی مثل امکان دسترسی از راه دور، پذیرش پرداخت‌های آنلاین و امکان ادغام و یکپارچگی با سایر نرم افزارها مثل تجارت الکترونیک و برنامه های مالیاتی از جمله موارد تاثیرگذار در انتخاب یک برنامه کاربردی مالی هستند.

مزایای نرم افزار حسابداری

با حسابدار خود مشورت کنید

هرچقدر که خودتان در این مورد تحقیق کنید؛ باز هم یک حسابدار خبره و حرفه‌ای بهتر می‌تواند در انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری به شما کمک کند. بنابراین برای انتخاب و خرید برنامه، حتما با حسابدار یا حسابداران خود مشورت کنید و در صورتی که خودتان امور مالی را انجام می‌دهید از یک حسابدار راهنمایی بخواهید.

مطلب مرتبط: راهنمای قدم به قدم استخدام حسابدار

مزایای استفاده از برنامه‌های حسابداری و مالی چیست؟

  • صرفه‌‌‌جویی در زمان و هزینه
  • روند ساده و آسان دیتا اینتری و ورود اطلاعات
  • فرآیندهای سریع؛ به طور مثال تاخیر بین فروش و صدور صورتحساب در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود.
  • اتوماسیون و انجام خودکار گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها؛ به عنوان مثال سود و زیاد، بدهکاران و بستکاران، حساب‌های مشتری، تعداد موجودی، فروش، پیش بینی و ..
  • انجام خودکار وظایفی مثل محاسبه حقوق، صدور فیش حقوقی، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و …
  • کاهش خطاها و اشتباهاتی مثل جابجایی ارقام و اعداد، ثبت نادرست یا ناقص معاملات و تراکنش‌ها و …
  • امکان یکپارچه سازی و ادغام با سیستم‌های دیگر مثل بانکداری آنلاین و بایگانی الکترونیکی
  • امکان نظارت و مانتیورینگ مداوم حساب‌های مالی
  • مدیریت و نظارت بر موجودی و جریان نقدی

استفاده از نرم افزارهای حسابداری باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود و بینش و دید ارزشمندی از کسب و کار به شما ارائه می‌کند. البته کیفیت تمام برنامه‌‌های مالی مثل هم نیستند؛ اما اگر با دقت بهترین نرم افزار حسابداری را انتخاب کنید، این کار مطمئنا یکی از بهترین تصمیماتی خواهد بود که برای کسب و کار و بیزینس خود گرفته‌‌اید.

معایب و چالش‌های استفاده از نرم افزارهای حسابداری

  • وابستگی به نرم افزار: حذف تصادفی یا از دست رفتن اطلاعات و داده‌های حسابداری (به هر دلیل) می‌تواند عملکرد سازمان و شرکت را مختل کند.
  • نیاز به آموزش: در مقایسه با سیستم ثبت اطلاعات مالی دستی و کاغذی، نرم افزارهای مالی نیاز به آموزش اولیه دارند. هرچند بسیاری از این برنامه‌ها، کاربری بسیار ساده و آسانی دارند؛ اما به هرحال صاحب کسب و کار یا کارمند حسابدارش می‌بایست زمانی را برای یادگیری اختصاص بدهد.
  • امکان تقلب: حسابداران با دستکاری داده‌ها می‌توانند زمینه کلاهبرداری و تخلفات مالی را فراهم کنند. البته این مساله در مورد برنامه نویسی سنتی به مراتب بیشتر وجود داشته و لزوما ربطی به برنامه های حسابداری آنلاین ندارد.
  • هزینه و قیمت خرید محصول: برخی برنامه‌های حسابداری، قیمت بالایی دارند و هزینه‌های خرید، نصب و آموزش آن‌ها برای شرکت گران تمام می‌شود.
  • نیاز به پشتیبانی دائم: اکثر نرم‌‌افزارهای مالی به بروزرسانی سالانه و خرید نسخه جدید و آپگرید شده نیاز دارند. بنابراین به طور منظم به تماس با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده نیاز خواهید داشت.
  • این برنامه‌‌ها به بروزرسانی مداوم نیاز دارند.

مطلب مرتبط: شرایط، تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام کمک حسابدار

معرفی بهترین نرم افزارهای حسابداری ایران

همانطور که دیدیم کلیه داده‌های مالی و حسابداری شرکت‌های کوچک و بزرگ متکی به این نرم برنامه های دیجیتال است و هرگونه نقص یا مشکل در عملکرد این برنامه‌ها، می‌تواند منجر به خسارت و هزینه‌های گزافی برای شرکت‌ها شود. به همین دلیل، انتخاب نرم افزاری معتبر و قابل اعتماد، اهمیت بسیار حیاتی و مهمی دارد. در حال حاضر، خوشبختانه شرکت‌های نرم‌افزاری معتبری در ایران فعال هستند که محصولات مختلف، از جمله نرم برنامه های حسابداری آنلاین را ارائه می‌کنند. در ادامه برخی از بهترین و پرکاربردترین این محصولات را معرفی می‌کنیم:

نرم افزار حسابداری هلو

شرکت هلو یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای مالی را عرضه می‌‌کند و حتی کسانی که حسابدار نیستند هم نام آن را شنیده‌اند. این نرم افزار بیش از 200 گروه شغلی مختلف را پوشش می‌دهد و مخصوص اصناف و فروشگاه‌ها تهیه شده است.

کاربرد ساده و آسان، قیمت مناسب و امکانات و خدمات متعددی که این نرم افزار به مشتریان خود می‌دهد آن را به یکی از بهترین ابزارهای مدیریت مالی ایرانی برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط تبدیل کرده است.

از جمله محصولات این شرکت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • نرم افزار فروشگاهی
  • نرم افزار شرکتی
  • نرم افزار حسابداری برای تولیدی
  • نرمافزار مالی جامع
  • نرم افزار حسابداری شخصی

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام حسابدار

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

نرم افزار سپیدار یکی از محصولات شرکت معروف همکاران سیستم و یکی از باسابقه‌ترین نرم برنامه های حسابداری و مالی محسوب می‌شود. این نرم افزار شرکتی چهار بسته مخصوص تولیدی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری دارد و برای مدیریت امور مالی شرکت‌های کوچک تا متوسط طراحی شده است.

کاربری ساده، قابلیت یکپارچگی با نرم‌افزارهای CRM و پشتیبانی رایگان یک ساله از جمله مزایای این برنامه مالی هستند.

رزومه ساز

نرم افزار حسابداری محک

شرکت محک نیز در طول سال‌های فعالیتش توانسته محصولات مالی متعددی برای مشاغل مختلف طراحی کند. نرم افزار فروشگاهی، نرم افزار حسابداری شرکتی، تولیدی، صنفی و مشاغل، صندوق فروشگاهی و حسابداری شخصی از جمله محصولات این شرکت هستند.

این شرکت برای کسب و کارهای کوچک، متوسط و همین‌طور سازمان‌های بزرگ، بسته‌های اختصاصی و جداگانه دارد تا پاسخگوی نیازهای مالی آنان باشد.

علاوه بر برنامه‌های شرکتی و فروشگاهی، این شرکت محصولی به نام کیف پول محک دارد که یکی از بهترین نرم برنامه های حسابداری رایگان شخصی به حساب می‌آید.

نرم افزارهای حسابداری قیاس

یکی دیگر از بهترین برنامه‌های حسابداری ایرانی، برنامه قیاس است که در زمینه‌های حسابداری-بازرگانی، حسابداری خدماتی، تولیدی، فروشگاهی و … و در نسخه‌های تحت وب، ویندوز و اندروید عرضه می‌شود.

محصولات این شرکت، کاربری ساده و رابط کاربری جذاب، سرعت، امنیت و کارایی بسیار خوبی دارند. همچنین یک سال پشتیبانی رایگان و نسخه حسابداری رایگان برای کاربران اندروید از جمله خدمات این شرکت نرم‌افزاری برای کاربران و مشتریان است.

نرم افزارهای حسابداری پارمیس

شرکت پارمیس با ارائه نرم افزارهای حسابداری شرکتی، فروشگاهی و بازرگانی از جمله شرکت‌های مشهور در زمینه مالی و حسابداری به شمار می‌آید و برای شرکتها و کسب و کارهای کوچک تا متوسط مناسب است.

پارمیس محیط کاربری ساده و طرز کار آسانی دارد و برای حسابداران کم تجربه و تازه کار بسیار مناسب است؛ اما همین موضوع باعث می‌شود حسابداران باتجربه و حرفه‌‌ای کمتر به سراغ این برنامه بیایند.

علاوه بر این، نسخه رایگان نرم افزار حسابداری برای آیفون و اندروید نیز از جمله محبوب‌ترین برنامه‌های مالی برای حسابداری آنلاین است.

شغل حسابداری

نرم افزار حسابداری شایگان

شرکت شایگان سیستم، محصول حسابداری خود را تحت نام تجاری حسابگر عرضه می‌‌کند و شامل امکانات یکپارچه حسابداری، انبارداری، خرید و فروش، مرکز هزینه، دریافت و پرداخت، دفتر قسط و … می‌باشد.

محصولات مختلف حسابداری این شرکت در نسخه‌های مختلف مثل حسابگر بازرگانی، حسابگر صنعتی، حسابگر ویژه پخش و حقوق و دستمزد پرسنلی و نرم افزار حسابداری فروشگاهی و اصناف در بازار وجود دارد.

کاربری ساده و جذاب، مناسب برای اصناف مختلف و پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی از جمله امکانات نرم‌افزارهای مالی این شرکت هستند.

نرم افزارهای حسابداری آرین سیستم

آرین سیستم یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های نرم‌‌افزار مالی و اداری است که در کنار طراحی و تولید نرم‌افزارهای اداری، CRM و BPMS T، برنامه‌های حسابداری مالی، خزانه داری و شرکتی نیز عرضه می‌کند.

فضای کاربری مناسب و جذاب، پشتیبانی 10 ساله، آموزش رایگان 6 ماهه و قابل استفاده برای کسب و کارهای متنوع از جمله مزایای این برنامه مالی هستند. محصول آرین سیستم قابلیت پشتیبانی از دو زبان فارسی و انگلیسی را دارد، قیمت مناسبی هم دارد و برای شرکت‌‌های کوچک، متوسط و بزرگ خدمات و امکانات ویژه‌ای ارائه می‌کند.

این محصول در مقایسه با برنامه های دیگر سنگین‌‌‌تر است؛ اما قابلیت یکپارچه سازی و هماهنگی با سایر یرنامه‌ها را دارد.

نرم افزار حسابداری برای آیفون و اندروید

به کمک نسخه‌های IOS و اندروید نرم افزارهای حسابداری، در هر کجا که باشید به راحتی با موبایل یا تبلت می‌توانید به اطلاعات دسترسی داشته باشید و بر امور مالی و کنترل حساب‌ها نظارت داشته باشید.

بسیاری از نرم افزارهای حسابداری ایران، نسخه موبایل نیز دارند که اغلب به صورت رایگان قابل نصب و استفاده هستند. از جمله نرم افزارهای حسابداری رایگان برای تلفن همراه می‌‌‌توان به محک، اپلیکیشن حسابداری شخصی هلو و برنامه حسابداری شخصی پارمیس اشاره کرد.

این اپلیکیشن‌‌ها را با مراجعه به وبسایت رسمی این شرکت‌‌‌ها یا از طریق پلتفرم‌‌‌های دانلود اپلیکیشن مخصوص اندروید و IOS می‌توانید دانلود و نصب کنید.

آگهی استخدام

جمع بندی

با گسترش اینترنت و طراحی نرم‌افزارهای مختلف، تحولی عظیم در مدیریت کسب و کارها به وجود آمده و شرکت‌‌ها و سازمان‌های مختلف روز به روز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند. نرم افزارهای حسابداری از جمله برنامه‌های کاربردی و مفیدی هستند که امکان مدیریت و نظارت سریع و کارآمد امور مالی و حسابداری را در اختیار حسابداران و صاحبان کسب و کار قرار می‌دهند. هر کسب و کاری که جریان مالی و نقدی داشته باشد می‌تواند به کمک نرم برنامه‌های مالی، صورتحساب‌ها و هزینه‌های خود را بهتر و دقیق‌تر مدیریت کند.

از همین رو، آشنایی و تسلط بر نرم‌‌افزارهای حسابداری، یکی از فاکتورهای مهم در فرصت‌های استخدام کارمند حسابدار و مالی به حساب می‌آید.

علاوه بر شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌دارها هم برای دخل و خرج، محاسبه حقوق کارکنان، صدور فاکتور و صورتحساب و ذخیره اطلاعات مالی می‌‌توانند از این نرم‌افزارها بهره زیادی ببرند.

در حال حاضر، شرکت‌های software متعددی در ایران وجود دارند که انواع بسته‌‌های مالی را به مشتریان ارائه می‌‌کنند. برای خدمات‌‌رسانی گسترده و متنوع، این شرکت‌‌ها، بسته‌‌های اختصاصی فروشگاهی، شرکتی، تولیدی، اصناف و … طراحی کرده‌‌اند که هرکدام پاسخگوی نیازهای حسابداری یک گروه و حوزه شغلی متفاوت است.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه