گزارش تفصیلی حقوق و دستمزد برنامه‌نویس‌ها

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 2دقیقه
گزارش تفصیلی حقوق و دستمزد برنامه‌نویس‌ها

این روزها بازار استخدامی کشور، تفاوت معناداری با سال‌های گذشته کرده و به وضوح می‌توان ردپای تکنولوژی، کامپیوتر، اینترنت و موبایل را در آن مشاهده نمود. گاهی با کمال تعجب با سازمان‌هایی مواجه می‌شویم که به ظاهر در زمینه IT و تکنولوژی‌های کامپیوتری فعالیتی ندارند اما به دنبال جذب نیروی متخصص برنامه‌نویسی هستند. در کنار این مورد، رشد چشمگیر و قابل توجه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات نیز نیاز سازمان‌ها به استخدام متخصصین برنامه نویسی را گسترده تر و پررنگ‌تر از قبل کرده به گونه‌ای که شاید به جرات بتوان گفت حوزه برنامه‌نویسی، یکی از مهم‌ترین و پررنگ ترین حوزه‌هایی است که نیازهای استخدامی کل سازمان‌های کشور در آن متمرکز شده است.

با افزایش تعداد برنامه‌نویسان در سازمان‌ها و با توجه به آنکه این حوزه نسبت به سایر حوزه‌ها، حوزه جدید و نوپایی در بازار کار محسوب می‌شود، سوال‌ها و ابهامات زیادی در ذهن کارجویان و کارفرمایان وجود دارد که شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مسائل موجود، نبودن معیاری مشخصی برای محاسبه حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان است.

از یک طرف، کارفرمایان و مدیران منابع انسانی که در پی جذب نیروی متخصص در این حوزه هستند، اغلب معیاری برای تعیین حقوق پرداختی به این افراد ندارند و از طرف دیگر تعداد زیادی از برنامه‌نویسانی که قصد ورود به این حوزه و یا تغییر شغل دارند، تخمین درستی از حقوق منصفانه خود در این بازار ندارند و نمی‌دانند باید چه عددی را به عنوان حقوق درخواستی خود ذکر کنند.

بر همین اساس جاب‌ویژن تصمیم گرفت تا یک نظرسنجی سراسری برای محاسبه میانگین دستمزدها در این حوزه برگزار کند و براساس داده‌های واقعی، گزارش جامعی از سطح حقوق و مزایای برنامه‌نویسان منتشر کند.

اﯾﻦ ﻧﻈﺮﺳـــﻨﺠﯽ در دی ماه 1397 برگزار شد و 1307 نفر از برنامه‌نویسان در آن ﺷﺮﮐﺖ نمودند ﮐﻪ ﮔﺰارش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ را می‌توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

برای مشاهده گزارش حقوق و دستمزد برنامه نویس‌ها در سال 98 کلیک کنید.


برای مشاهده ﮔﺰارش ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ کلیک کنید.

با بررسی نتایج این نظرسنجی چند نکته جالب و قابل تامل بدست می آید که بصورت خلاصه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • در حالت کلی میانگین درآمد برنامه‌نویسانی که به صورت فریلنس کار می‌کنند، کمتر از کسانی است که به صورت دائمی در سازمانی مشغول فعالیت هستند. این درحالی است که این گزاره کلی در مورد افراد با سابقه کاری بالاتر برعکس می‌شود؛ یعنی وقتی سابقه کاری افراد بیش تر از ده سال باشد، درآمد فریلنس‌ها بالاتر از درآمد کسانی است که به صورت دائمی مشغول فعالیت هستند.
  • با توجه به آمار به دست آمده از این نظرسنجی، به طور کلی درآمد برنامه‌نویسان زن، از درآمد برنامه نویسان مرد کمتر است. فاصله میانگین دریافتی این دو گروه نسبتا زیاد و قابل توجه است.
  • در حوزه های مختلف، بالاترین میانگین حقوق دریافتی مربوط به برنامه نویسان فعال در حوزه‌های  Linux، ExpressJS  و MVC می‌باشد.
  • پایین‌ترین میانگین حقوق دریافتی نیز مربوط به کسانی است که در حوزه‌های HTML/CSS و Bootstrap کار میکنند.

نویسنده

1 دیدگاه