از مدیران خوب و بد چه چیزهایی می توان یاد گرفت؟

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 8دقیقه
از مدیران خوب و بد چه چیزهایی می توان یاد گرفت؟

مدیران مختلف دارای رویکردهای متفاوتی برای رهبری و مدیریت مجموعه خود هستند. یک مدیر خوب با فراهم آوردن شرایط کاری مناسب، زمینه رشد مطلوب و پیشرفت شغلی کارکنان خود را فراهم می‌کند. این در حالی است که یک مدیر بد، توجه چندانی به کارکنان و کارمندان تحت مدیریت خود ندارد. صرف‌نظر از این موضوع که مدیر شما دارای چه شیوه مدیریتی است، همواره می‌توانید از مدیر خود درس‌های ارزشمندی را بیاموزید.

استخدام

اطلاع داشتن از خصوصیات مدیریتی مختلف، می‌تواند در بهبود روابط کارمندان با مدیران موثر باشد. همچنین با آگاهی داشتن از سبک‌های مدیریتی مختلف، می‌توانید الگوی مدیریتی دلخواه خود را شناسایی کنید. در این مقاله ضمن ارائه تعریفی از یک مدیر خوب، به معرفی انواع مدیر بد و خصوصیات رایج در این نوع از مدیران خواهیم پرداخت.

مدیر خوب کیست؟

مدیر خوب کیست

طبیعتا افراد مختلف، دارای نظرات مختلفی نسبت به مدیر یا کارفرمای خود هستند. برخی از افراد گمان می‌کنند که مدیر یک مجموعه، تنها دارای شانس یا سرمایه بیشتری نسبت به آن‌ها بوده است. اگر شما هم دارای چنین تصوری هستید، می‌توانید مطلب دیگری از سایت جاب ویژن با عنوان «آیا از رئیستان باهوش ترید؟» را مطالعه کنید.

این در حالی است که برخی از مدیران، دارای شایستگی‌های لازم برای مدیریت هستند. در حقیقت هر کسب‌وکار موفقی، از توانایی‌ها و مهارت‌های یک مدیر خوب بهره می‌برد. در اینجا این سوال مطرح می‌شود که: «یک مدیر خوب کیست؟». به‌منظور پاسخ دادن به این سوال، باید به دنبال صفات یک مدیر خوب و یک مدیر بد باشیم.

اگرچه هر مدیر دارای مجموعه منحصربه‌فردی از تجربیات و مهارت‌های فردی است، اما همواره مجموعه‌ای از صفات در مدیران خوب قابل‌مشاهده هستند. همچنین مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی، در تمام مدیران بد مشترک هستند.

یک مدیر خوب را می‌توان مدیری حامی، شنونده‌ای فعال و فردی با روابط عمومی عالی دانست. همچنین یک مدیر موفق با اطلاع از نحوه صحیح رفتار در محیط کاری، به ایجاد حس اعتمادبه‌نفس و ارزشمند بودن در کارکنان خود کمک می‌کند. در ادامه با معرفی برخی از مهم‌ترین خصوصیات یک مدیر خوب، شما را با مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از مدیران آشنا خواهیم نمود.

مدیران موفق شنوندگانی فعال هستند

برخلاف یک مدیر بد، یک مدیر خوب را می‌توان شنونده‌ای فعال دانست. گوش دادن فعالانه به صحبت‌ها و نظرات اعضای تیم، یک مهارت کلیدی برای رهبری و مدیریت هر مجموعه‌ای است. گوش دادن فعالانه به معنای گوش دادن با هدف درک تمام صحبت‌های فرد مقابل است.

یک مدیر خوب با گوش دادن به نظرات هریک از اعضای تیم، روابط کاری خود را با کارمندان ارتقا می‌دهد. همچنین یک مدیر موفق با گوش دادن فعالانه، سطح همکاری‌های تیمی را افزایش داده و به ایجاد صداقت و اعتماد در محیط کاری کمک می‌کند.

درنتیجه یکی از بهترین خصوصیاتی که می‌توانید از مدیران موفق بیاموزید، ویژگی گوش دادن فعالانه است. یک مدیر بد، معمولا تصورات و پیش‌فرض‌های خود را از صحبت‌های طرف مقابل مطرح می‌کند. از طرف دیگر یک مدیر موفق به‌جای اینکه در حین صحبت‌های کارکنان درگیر افکار و پاسخ‌های خود باشد، می‌کوشد تا مطالب مطرح‌شده را درک کند.

معمولا مدیران موفق با جمع‌بندی صحبت‌های مطرح‌شده یا طرح یک یا چند سوال، مطمئن می‌شوند که دغدغه یا مشکل کارمند خود را کاملا درک کرده‌اند. همچنین این نوع از مدیران در هنگام گوش دادن به صحبت‌های کارمند خود، هرگز مشغول کار دیگری نبوده و کاملا روی صحبت‌های فرد مقابل تمرکز دارند.

صداقت: اصلی‌ترین ویژگی مدیر خوب

هر یک از کارکنان مجموعه، به دنبال دریافت راهنمایی و حمایت از مدیران خود هستند. یک مدیر موفق با ایجاد شفافیت در موضوعات کاری، رفتاری صادقانه با هریک از کارکنان خود دارد. به شکلی که این رفتار صادقانه، می‌تواند به ایجاد دلگرمی در کارکنان کمک نماید.

درنتیجه ویژگی دیگری که می‌توانید از یک مدیر خوب بیاموزید، داشتن صداقت کاری است. معمولا مدیران موفق با برگزاری جلسات منظم برای ارائه بازخوردهای کاری، حس صداقت و همدلی را در محیط کاری ایجاد می‌کنند.

همچنین این مدیران به‌جای اتخاذ رویکرد انتقادی، همواره صحبت‌های خود را به شکلی سازنده و موثر بیان می‌کنند. این همان‌جایی است که کارکنان می‌توانند بدون هرگونه ترس و نگرانی، صادقانه نظرات و دغدغه‌های خود را مطرح نمایند.

مطلب مرتبط: چطور با یک مدیر بد کار کنیم؟

مدیران موفق هدف‌گرا هستند

اگرچه یک مدیر نالایق هم ممکن است اهداف مشخصی برای مجموعه خود داشته باشد، اما مدیران موفق می‌توانند اهدافی دست‌یافتنی را ترسیم نمایند. به‌علاوه مدیران موفق، توانایی طراحی و پیاده‌سازی راه‌کارهای موثر برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده را دارند.

این موضوع که شما هم بتوانید از یک مدیر خوب نحوه هدف‌گذاری در انجام امور را بیاموزید، می‌تواند درس مدیریتی باارزشی برای شما باشد. مدیران موفق با تعیین اهدافی خاص، قابل‌اندازه‌گیری، زمان‌بندی‌شده و قابل‌اجرا، دستیابی به موفقیت کاری را تضمین می‌کنند. این در حالی است که یک مدیر بد با عدم توانایی خود در ترسیم اهداف دست‌یافتنی و کوچک، انجام پروژه‌های بزرگ را برای اعضای تیم خود دشوار می‌کند.

یک مدیر خوب، مدیری متخصص است

یکی از ویژگی‌هایی که یک مدیر موفق را از مدیر بد و نالایق متمایز می‌کند، دانش و تخصص آن‌ها است. مدیران موفق افرادی هستند که در حوزه کاری خود تخصص داشته و از جایگاه کسب‌وکار خود در بازار مطلع هستند.

نکته‌‌ای که می‌توان از یک مدیر خوب آموخت، در ارتباط با آموزش پذیری و اشتیاق این گروه از مدیران برای یادگیری است. اگر می‌خواهید شما هم در آینده به یک مدیر موفق تبدیل شوید، باید دانش تخصصی خود را افزایش داده و همواره در حال یادگیری مطالب جدید در حوزه کاری خود باشید.

مدیر بد کیست؟

مدیر بد کیست

در مقابل مدیران موفق، مدیرانی قرار دارند که معمولا کار کردن با آن‌ها دشوار و طاقت‌فرسا است. بااین‌حال شما می‌توانید از این گروه از مدیران، نکات باارزش و درس‌های مهمی را بیاموزید. مدیران بد دارای مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های مدیریتی هستند که شناخت این خصوصیات، برای هر کارمندی ضروری است. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر بد اشاره خواهیم کرد.

مدیران بد متکبر هستند

در هنگام کاریابی و پیدا کردن یک کار جدید، حتما به وجود خصوصیاتی مانند تکبر و خودرأی بودن در کارفرمای خود توجه کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که مدیران متکبر، در حوزه اجرایی ضعیف عمل می‌کنند. یک مدیر نالایق با رفتار متکبرانه خود، به ایجاد حس استرس در کارکنان کمک کرده و فضای کار را به سمت محیطی پرتنش سوق می‌دهد.

یک مدیر متکبر کمتر به ارائه بازخوردهای سازنده پرداخته و تمایل دارد کارمند خود را در وضعیتی درمانده نگه دارد. به همین دلیل این گروه از مدیران، راهنمایی‌های کمتری به کارکنان خود ارائه می‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد کارآمدی حداقلی در کار تیمی شود. با نگاهی به رفتار این نوع از مدیران می‌توانید الگوی رفتاری متفاوتی را برای خود انتخاب کرده و در آینده، مدیری همدل و راهنمایی دلسوز برای کارکنان خود باشید.

مدیر نالایق، فاقد الگوی مدیریتی کلان است

یکی از آزاردهنده‌ترین رفتارهای مدیریتی، داشتن رویکرد مدیریت خرد در کسب‌وکار است. مدیران بد با توجه بیش‌ازحد به جزئیات، زمان خود را هدر داده و به ایجاد حس بی‌اعتمادی در کارکنان خود کمک می‌کنند.

زمانی که یک مدیر به کارمند خود اعتماد نداشته باشد، ایده‌های جدید و خلاقانه کمتری از سوی کارمند خود دریافت می‌کند. درنتیجه می‌توانید برخلاف این گروه از مدیران عمل کرده و اعتماد کردن به کارکنان را یاد بگیرید. با اعتماد کردن به اعضای تیم خود، می‌توانید وقت خود را صرف انجام کارهای باارزش‌تری کرده و سرعت پیشرفت کاری را افزایش دهید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

مدیر بد، مدیری منتقد و سرزنشگر است

اگر کارفرمای شما فردی بد اخلاق است که همواره کارمندان خود را سرزنش می‌کند، شک نکنید که این الگوی مدیریتی برخلاف شیوه مدیریتی یک مدیر خوب است. سرزنش کردن مداوم کارمندان و کارکنان نه‌تنها انرژی و روحیه کاری آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه موجب جلوگیری از بروز خلاقیت در کارکنان می‌شود.

به‌عنوان یکی از مدیران آینده، یاد بگیرید که از کوشش‌ها و پیشرفت‌های کارمند خود تقدیر کنید. همچنین با قبول کاستی‌ها و اشتباهات خود، به ایجاد احترام متقابل در محیط کاری کمک خواهید کرد.

انواع سبک‌های مدیریتی

انواع سبک‌های مدیریتی

اگرچه کار کردن با مدیران بد دشواری‌های مخصوص به خود را دارا است، اما شناسایی روش‌های تعامل و همکاری با این نوع از مدیران می‌تواند به بهبود شرایط کاری شما کمک فراوانی نماید. در ادامه این بخش با معرفی برخی از سبک‌های مدیریتی، روش‌های مناسب برای تعامل با مدیران بد را خدمت شما معرفی خواهیم نمود.

مدیران مهلت محور

یکی از انواع مدیران بد، مدیر مهلت محور است. این گروه از مدیران تنها به انجام وظایف و مسئولیت‌ها در یک‌زمان مشخص و تغییرناپذیر توجه دارند. درنتیجه این گروه از مدیران، از کارمند خود انتظار دارند که همواره بتوانند تمام وظایف و مسئولیت‌های کاری خود را در مدت‌زمان مقرر به انجام برساند.

به همین دلیل این نوع از مدیر بد، هیچ نوع بهانه‌ای را برای انجام ندادن وظایف در زمان تعیین‌شده نخواهد پذیرفت. یکی از بهترین راه‌کارها برای جلب‌ نظر این نوع از کارفرماها، ارائه دلایل همراه با داده‌های واقعی و اطلاعات مشخص است.

در حقیقت این گروه از مدیران از شما انتظار دارند که به‌جای اشاره به مشکلات، به دنبال شناسایی موانع و ارائه راه‌حل باشید. اگرچه کار کردن با این گروه از مدیران می‌تواند تااندازه‌ای دشوار باشد، اما از این شرایط کاری می‌توانید نحوه صحیح رفتار با کارفرمای خود را بیاموزید. فکر کردن قبل از ارائه هر نوع عذر و بهانه، نکته‌ای است که باید در هنگام جا ماندن از ددلاین‌ها به آن توجه کنید.

به یاد داشته باشید که این نوع از مدیران ممکن است سطح بالایی از مسئولیت شغلی و استقلال کاری را در اختیار شما قرار دهند. از طرف دیگر مدیران مهلت محور ممکن است تااندازه‌ای خشک و انعطاف‌ناپذیر به نظر برسند. ازآنجایی‌که این گروه از مدیران ممکن است از شما تقاضای اضافه‌کاری بیش‌ازاندازه داشته باشند، بهتر است در اولین فرصت نسبت به تعیین حدود کاری و زمان‌های کاری خود اقدام کنید.

مدیران بسیار صمیمی

ایجاد روابط کاری دوستانه و مثبت، یکی از نکات موردتوجه در جایگاه شغلی مدیریتی است. بااین‌حال برخی از مدیران با کارمند خود بسیار صمیمی هستند. اگرچه داشتن این نوع از مدیران می‌تواند آرزوی شغلی برخی از نیروهای کار باشد، اما کار کردن با مدیرانی که صمیمیت بسیار زیادی با کارمندان خود دارند، دارای چالش‌های مخصوص به خود است.

در این حالت اعضای تیم به دلایلی مانند تعارف بیش‌ازاندازه یا تعریف و تشویق خارج از عرف، دچار شکست در انجام وظایف کاری می‌شوند. این در حالی است که معمولا کارمندان، به دریافت راهنمایی و بازخوردهای سازنده نیاز دارند.

چنانچه مدیری بیش‌ازاندازه به موضوعات شخصی و انجام تفریحات مختلف توجه کند، این موضوع می‌تواند بر بهره‌وری و حتی شهرت تیم کاری موردنظر در سازمان اثر منفی بگذارد. مدیری که نمی‌تواند مشکلی را شناسایی کرده یا تمایل دارد مشکلات موجود را دست‌کم بگیرد، موجب ایجاد حس کم‌ارزشی در بین اعضای تیم خود شده و آن‌ها را در سازمان بی‌اعتبار می‌کند.

درنتیجه می‌توان این نوع از مدیران را نوعی مدیر بد دانست. در مواجهه با این گروه از مدیران بهتر است در محیط کاری، برای موضوعات شخصی خود حدود و مرزهای مشخصی تعیین کنید. انجام این کار می‌تواند چهره‌ای حرفه‌ای را از شما به نمایش گذاشته و به اعتبار کاری شما بیفزاید.

رهبران خدمتگزار

رهبران خدمتگزار خدمت‌رسانی را در بالاترین اولویت کاری خود قرار می‌دهند. این رهبران، خود را در جایگاه مربی یا قهرمان تیم در یک سازمان بزرگ می‌بینند. به شکلی که برای نیازهای خود، اولویت کمتری در نظر می‌گیرند.

رهبران خدمتگزار می‌توانند همدل باشند. این گروه از مدیران ازآنجایی‌که وظیفه خود را خدمت به اطرافیان می‌دانند، نسبت به رشد و تعالی شما در مسیر شغلی علاقه‌مند هستند. در حالت ایده آل، این حمایت می‌تواند به بالا بردن روحیه تیم کمک فراوانی نماید.

بااین‌حال ممکن است اهداف چنین مدیری با آینده شغلی شما متفاوت باشد. در این حالت احتمالا یک کشمکش درونی بین چشم‌انداز کارفرما و نیازهای شما، در درون شما ایجاد خواهد شد. در همکاری با این گروه از مدیران، باید دائما اهداف خود را مرور کرده و دیدگاه‌های شغلی خود را به شکل واضح بیان کنید.

از دیگر معایب کار کردن با این نوع از مدیر بد، طولانی شدن تصمیمات آن‌ها است. دلیل این موضوع این است که مدیران خدمتگزار، معمولا تمایل دارند نظرات مدیران ارشد سازمان را درباره تصمیمات خود جویا شوند. این موضوع می‌تواند صلاحیت‌های یک مدیر را برای رهبری و نظارت کارکنان سازمان، با چالش‌های جدی مواجه کند.

رزومه ساز

جمع‌بندی

هر فردی دارای مشخصات و سبک‌رفتاری خود برای مدیریت بر یک مجموعه است. بر این اساس می‌توان مدیران سازمان‌ها را در دو گروه مدیر خوب و مدیر بد، تقسیم‌بندی نمود. به شکلی که می‌توان با شناخت ویژگی‌های یک مدیر خوب و یک مدیر نالایق، نسبت به بهبود شرایط کاری اقدام کرد.

در این مقاله با معرفی برخی از مهم‌ترین مشخصات مدیران خوب و مدیران بد در سازمان‌ها، به درس‌هایی که می‌توان از هر مدیر آموخت اشاره کردیم. همچنین با معرفی انواع سبک‌های مدیریتی، نحوه تعامل با مدیران مختلف را موردبررسی قراردادیم.

منبع:

glassdoor

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

بدون دیدگاه