چگونه اولین شغل خود را انتخاب کنیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
چگونه اولین شغل خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب اولین شغل و تعیین یک مسیر حرفه‌ای مناسب، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر فردی در طول زندگی خود می‌گیرد. شغلی که انتخاب می‌کنیم می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت روانی و جسمی ما داشته و بر میزان رضایت ما از زندگی اثر بگذارد.

استخدام

در مسیر یافتن شغل مناسب، عدم شناخت کافی از شخصیت خودمان می‌تواند اثر منفی بر تصمیم‌گیری ما داشته و در نتیجه انتخاب اشتباهی داشته باشیم. اما دقیقا چطور و بر چه اساسی باید اولین شغل زندگی خود را انتخاب کنیم؟ اگر شما هم در موقعیت تصمیم گیری برای انتخاب شغل هستید، در ادامه با راهنمای پیدا کردن شغل اول همراه باشید.

خواسته‌های خود را از زندگی مشخص کنید

مشخص کردن خواسته‌ها

قبل از این که جست و جو برای اولین شغل را آغاز کنید، ابتدا باید بدانید که در این مرحله از زندگی به دنبال چه هستید و چگونه می‌خواهید سطح زندگی‌تان را ارتقا دهید. باید از خود بپرسید که چه چیزی در زندگی برای شما ارزش دارد و برای رسیدن به کدام هدف می‌خواهید بجنگید. آیا به دنبال یک شغل پر چالش هستید؟ پس باید درایت و ابتکار عمل خود را بسنجید. آیا فردی عمل‌گرا بوده یا دوست دارید وقت خود را به همراه دوستان سپری کنید؟ آیا به دست آوردن پول و ثروتمند شدن انگیزه اصلی شماست؟ به این سوالات به دقت پاسخ دهید؛ زیرا هر یک از پاسخ‌ها، شما را به سمت شغلی متفاوت سوق خواهند داد.

مشاغل خوب زیادی در دنیا وجود دارد، اما مشاغل ایده‌آلی که برای شما مناسب باشند، چندان زیاد نیستند. احتمال وجود یک ارتباط مناسب بین ارزش‌ها، علایق و تیپ شخصیتی شما با شغل مورد نظرتان چندان زیاد نیست. بنابراین باید بدانید که دقیقا چه می‌خواهید و چه شخصیتی دارید. یادتان باشد اگر با اهدافی مانند پولدار و میلیاردر شدن شغلی را انتخاب کنید، هرگز در آن به موفقیت نخواهید رسید؛ چراکه عامل مهم در کسب درآمد بالا، داشتن توانایی و استعداد در شغلی است که انتخاب می‌کنید.

اولین شغل یا اولین آموخته‌ها؛ کدام مهم‌تر است؟

شغل یا فرصت یادگیری

برخی فکر می‌کنند اولین شغل آن‌ها قرار است تعیین‌ کننده سرنوشت تمام زندگی‌شان باشد. اما واقعیت این است که اولین شغل، هرچند بر ادامه مسیر حرفه‌ای ما اثر گذار است، قرار نیست سرنوشت ما را تعیین کند. به احتمال زیاد، اولین شغل افراد موفق چیزی نبوده که امروز مشغول فعالیت در آن هستند. اگر به سراغ کسانی بروید که بیش از ده سال است کار می‌کنند و از آن‌ها بپرسید که ده سال پیش، می‌دانستند که هم‌اکنون دارای چه موقعیتی خواهند بود؟ اکثر آن‌ها به شما پاسخ منفی خواهند داد.

احتمالا فردی که امروز در موقعیت شغلی برنامه نویسی فعالیت دارد، قصد داشته به بازرگانی خارجی مشغول شود. کسی که امروز سفرهای بین‌المللی متعدد می‌رود و مشغول بازرگانی است، سال‌ها پیش کارش را به عنوان کارمند حسابداری در یک شرکت کوچک آغاز کرده. بنابراین، برای یافتن بهترین شغل تلاش کنید، اما به خاطر داشته باشید که آنچه بیش از «نخستین شغل» مهم است، «نخستین آموخته‌های شما در محیط کار» است.

مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب شغل؛ سخنی با فارغ‌التحصیلانی که قصد ورود به بازار کار دارند!

به دنبال شغل ایده‌آل نباشید

اگر انتظار داشته باشید كه با انتخاب اولین شغل خود وارد یك دنیای جذاب بشوید، احتمالاً به زودی دلسرد و مایوس خواهید شد. هر شغل و حرفه‌ای سختی‌ها و خوبی‌های خود را دارد و تنها كاری كه از دست ما برمی‌آید این است كه بكوشیم در انجام آن بهترین باشیم. واقعیت این است که هیچ شغلی، به صورت کامل ایده‌آل نیست، بلکه برخی شغل‌ها خوب هستند. «خوب» در اینجا به معنای این است که مزایای شغل بیشتر از معایب آن است. با در نظر داشتن این واقعیت می‌توانید تصمیم گیری بهتری داشته و پس از شروع به کار در مواجهه با سختی‌ها، انگیزه خود را از دست ندهید.

«فرصت رشد فردی»‌ مهم‌تر از «رشد حرفه‌ای» است

رشد فردی در مقابل رشد حرفه‌ای

در زمان انتخاب اولین شغل، به «فرصت رشد فردی» بیشتر از «رشد شغلی» فكر كنید. حتماً شما هم این اصطلاح را شنیده‌اید كه «كار من، فرصت پیشرفت ندارد» یا «اینجا آن‌طور كه باید پیشرفت نمی‌كنم». این حرف‌ها، درست یا نادرست، نباید دغدغه یك «شغل اولی» باشد. پیشرفت شغلی در دو، سه سال اول، معنای خاصی ندارد. اگر هم وجود داشته باشد می‌تواند شبیه بالا رفتن از نردبان بازی مار و پله باشد، شركتی كه شما را به سرعت بالا ببرد، دیر یا زود جایی از طریق دهان ماری دیگر، شما را به خانه نخست بازی خواهد فرستاد! اما به رشد شخصی فكر كنید. در آن شرکت چه كسانی را می‌بینید؟ کارفرما از رشد و پیشرفت شما حمایت می‌کند؟ آیا كسانی هستند كه با دیدنشان، بتوانید رفتارهای بهتر و حرفه‌ای‌تری را یاد بگیرید؟

آیا كسانی هستند كه بتوانید از آن‌ها برقراری ارتباط حرفه‌ای را یاد بگیرید؟ آیا این فرصت را دارید كه افراد بیشتری را ببینید؟ چه به عنوان همكار و چه به عنوان مشتری. آیا شغل اول شما، این پتانسیل را دارد که در شما انگیزه یادگیری و مطالعه و شب بیدار ماندن و آموختن مهارت‌های جدید را بیدار كند؟

یک برنامه 5 ساله برای خود داشته باشید

احتمالا تصور اینکه در پنج سال آینده چه کاری ممکن است انجام دهید برایتان دشوار است. اما در هنگام برداشتن اولین قدم در مسیر شغلی‌تان، اطمینان از اینکه در مسیر درستی قرار دارید، بسیار مهم است.

باوجود اینکه احتمالاً اولین شغل شما آخرین موقعیت یا شرکتی نیست که در مسیر حرفه‌ای خود در آن کار می‌کنید، به خاطر داشته باشید که می‌تواند بر آینده شغلی شما اثرگذار باشد. بنابراین، در هنگام تصمیم گیری حساسیت بیشتری به خرج داده و مطمئن شوید شغلی که انتخاب می‌کنید به رشد شما کمک خواهد کرد. برای اینکه بتوانید درک درستی نسبت به یک موقعیت شغلی و اثرات آن داشته باشید، مهم است که یک برنامه 5 ساله برای خود داشته و بدانید که قصد دارید در چه مسیری حرکت کنید.

مطلب مرتبط: کدام رشته های تحصیلی بازار کار بهتری دارند؟

اجازه ندهید فشار ذهنی بر تصمیم‌تان اثر بگذارد

درست است که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه، بیکار هستند. اما این بدان معنا نیست که صرفا برای ورود به بازار کار، باید به موقعیتی بسنده کنید که برای شما مناسب نیست. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب اولین شغل، یک قدم به عقب برگردید، به آنچه از یک موقعیت شغلی می‌خواهید فکر کنید و در مورد گزینه‌های مختلف تحقیق کنید. از سایت‌های کاریابی آنلاین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هر موقعیت شغلی استفاده کنید، درباره سوالات مصاحبه و روندهای صنعت مورد نظرتان تحقیق کنید. انتظارات و خواسته‌های واقعی خود را مشخص کرده و به آن‌ها پایبند باشید.رزومه ساز

پله‌هایی برای پیشرفت بسازید

به خاطر داشته باشید كه زندگی‌ را «رویدادهای خاص» نمی‌سازند، بلكه «روند‌های پیوسته و طولانی» شكل می‌دهند. زندگی راه‌حل‌های میانبر ندارد. هنگام انتخاب اولین شغل خود، به راهنمایی‌های همه توجه کرده و از دانش همه استفاده کنید، اما یادتان باشد كه در ‌‌نهایت، این شما هستید كه باید هر روز ساعت‌ها در محیط كار خود بوده و زندگی كنید.

درنهایت، یادتان باشد كه رفتار حرفه‌ای و صداقت داشتن، شاید در كوتاه‌مدت سرعت پیشرفت شما را کمتر كند، اما در بلندمدت، جای پای محكمی برای شما درست می‌كند كه با تلاش و كوشش، می‌توانید از آن پله‌ای برای پیشرفت‌های بعدی بسازید.

تصمیم بگیرید

احتمالا هنگام انتخاب اولین شغل خود با چالشهای زیادی روبرو بوده و سعی داشته‌اید تا حد امکان اطلاعات کافی را کسب کنید. هرچند کسب اطلاعات کافی، شناخت خود و داشتن برنامه‌ای برای آینده اهمیت زیادی دارد، اما باید مراقب باشید که بیش از حد درگیر این فرآیند نشده و بتوانید تصمیم گرفته و آن را عملی کنید. شاید هنگام انتخاب شغل از خود بپرسید که اگر شغل اشتباهی را انتخاب کنم، چه؟

بله، ممکن است انتخاب شما با وجود همه مواردی که در نظر داشتید چندان درست نبوده باشد، اما بهتر است به خودتان اعتماد کرده و قدم اول را بردارید، نباید اجازه بدهید ترس برداشتن قدم‌های اشتباه مانع حرکتتان شود. ممکن است از معلمان و دوستان خود توصیه و راهنمایی بخواهید و کتاب های مختلفی را در اینباره مطالعه کنید، اما در نهایت این شما هستید که باید تصمیم گرفته و مسئولیت آن را بپذیرید.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام، چگونه دنبال کار بگردیم؟

چگونه اولین شغل خود را بدست بیاوریم؟

زمانی که اطلاعات کافی درباره شغلهای مختلف کسب کرده و می‌دانید قصد دارید در چه حوزه شغلی فعالیت داشته باشید، برای پیدا کردن شغل و استخدام در موقعیت شغلی مورد نظرتان، می‌توانید قدم‌های زیر را دنبال کنید.

  1. انتظارات خود را تعیین کنید.
  2. با افراد مشابه خود (از نظر تحصیلی و حوزه کاری) شبکه‌سازی کنید.
  3. یک رزومه استاندارد آماده کنید.
  4. در سایت‌های کاریابی به دنبال فرصت‌های شغلی باشید.
  5. برای جلسه مصاحبه آماده شوید.
  6. بعد از مصاحبه پیگیری کنید.

جمع‌بندی

اولین شغل شما بسیار مهم است؛ زیرا مهارت‌های ارزشمندی را به شما می‌آموزد و در شناخت بیشتر خود و تصمیم گیری بهتر برای ادامه مسیر حرفه‌ای‌تان به شما کمک می‌کند. مهارت‌هایی که کسب می‌کنید، افرادی که ملاقات می‌کنید و همکارانی که با آن‌ها کار می‌کنید، اغلب مهم‌تر از پولی هستند که با انجام کار به دست می‌آورید.

اولین شغل شما مکانی عالی برای شبکه‌سازی است و جایی است که با رشد در آن می‌توانید به فرصت‌های شغلی بهتری دست پیدا کنید. باتوجه به اهمیت تصمیم گیری برای انتخاب شغل اول، در این مقاله چند نکته مهم در این مورد را با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در زمان انتخاب شغل اول خود داشته و به رضایت شغلی بیشتری دست پیدا کنید.

نویسنده

بدون دیدگاه