راهنمای انتخاب شغل؛ سخنی با فارغ‌التحصیلانی که قصد ورود به بازار کار دارند!

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 5دقیقه
راهنمای انتخاب شغل؛ سخنی با فارغ‌التحصیلانی که قصد ورود به بازار کار دارند!

سردرگمی در انتخاب شغل مناسب بعد از فارغ‌التحصیلی، بدون شک دغدغه بسیاری از دانشجویان است. کمبود مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی، نامناسب بودن وضعیت کار و اولویت استخدامی بسیاری از شرکت‌ها برای افراد با سابقه کاری، استرس و نگرانی زیادی نیز به این دغدغه اضافه می‌کند.

استخدامنکته قابل توجه و امیدوار کننده این است که با یک برنامه ریزی شغلی مناسب که در این مقاله از سایت جاب ویژن به آن می‌پردازیم، می‌توانید شانس خود را برای پیدا کردن شغل موردنظرتان بالاتر ببرید.

نکات مهم در انتخاب شغل و مسیر شغلی

برنامه‌ریزی شغلی شامل مشخص کردن اهداف بلندمدت، کوتاه‌مدت و اقداماتی که برای رسیدن به آن شغل نیاز است می‌شود. این برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا شغلی را که مناسب شما است انتخاب کنید و در مورد چگونگی قوی‌تر شدن رزومه شغلی خود تصمیم‌گیری کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات برای انتخاب شغل اشاره می‌کنیم:

1- علایق فردی و توانمندی‌های خود را شناسایی کنید

شناسایی علایق و توانمندی ها

شناخت علایق و نقاط قوت در حوزه‌های مختلف می‌تواند مسیر شغلی مشخصی را پیش روی شما بگذارد. به‌عنوان‌مثال اگر شما فردی علاقه‌مند به هنر هستید و مهارت طراحی دکوراسیون دارید، یکی از ده اصل برای انتخاب شغل که همان علاقه است را رعایت کرده‌اید. اما نکته مهم اینجاست که علاوه بر علاقه، باید توانایی‌های دیگری را نیز در خود جستجو کنید. مثلاً اگر علاقه‌مند هستید که یک طراح دکوراسیون داخلی شوید، آیا مهارت گفتگو و راهنمایی کردن مشتری‌هایتان برای رسیدن به یک طراحی ایده‌آل را نیز دارید؟ شناخت این مهارت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رزومه ساز

شما باید ببینید آیا در ارتباط با مردم خوب عمل می‌کنید یا مشاغلی که در آن با افراد کمتری ارتباط دارید را بیشتر می‌پسندید. آیا فردی هستید که دوست دارید در انجام وظایف شغلی خود مسیری که دیگران برای شما تعیین می‌کنند را بروید یا ترجیح می‌دهید به روش خودتان کارها را انجام دهید؟ پاسخ به این‌گونه سؤال‌ها و آگاهی در مورد ویژگی‌های تیپ شخصیتی و توانمندی‌های خود، آینده مسیر شغلی شما را روشن‌تر می‌کند.

برای شناخت بیشتر شخصیت خود می‌توانید از آزمون‌های خودشناسی سایت کاریابی استفاده کنید. انجام آزمون هوش چندگانه (که برخلاف ضریب هوشی کلی یا IQ مشخص می‌کند در چه زمینه‌ای هوش بیشتری دارید) و همچنین تست روانشناسی انتخاب شغل، در کنار کمک گرفتن از یک مشاور شغلی می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ شغل مناسب خود را به دست آوردید!

2- اولویت‌بندی داشته باشید

حال که از علایق فردی و مهارت هایتان لیستی تهیه کردید، نوبت به بررسی اولویت‌‌هایتان می‌رسد. برای این کار مهارت‌های خود را امتیازبندی کنید و ببینید در کدام توانمندترید یا در انجام کدام‌یک از علایقتان احساس شادی بیشتری دارید. همچنین ارزش‌های فردی‌ای که در انجام کار به شما انگیزه می‌دهند را بررسی کنید و ببینید کدام موارد فهرستتان با این ارزش‌ها هم‌خوانی دارند. به‌عنوان‌مثال آیا در انتخاب شغل درآمد بالا برای شما مهم‌تر است یا تأثیری که شغل شما در بهبود مسائل و مشکلات دیگران دارد؟ نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اولویت‌های فردی در طول زندگی تغییرات بسیاری خواهند کرد پس در هنگام اولویت‌بندی باید به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود توجه زیادی داشته باشید.

3- برای 7 تا 10 سال آینده خود هدف‌گذاری کنید

در هنگام هدف‌گذاری بلندمدت در مسیر شغلی‌ و انتخاب شغل، توجه به این نکته ضروری است که شغلی که درنهایت انتخاب می‌کنید مسیری است برای رسیدن به پیشرفت‌های شغلی در آینده و نه یک هدف که به انتهای آن رسیده‌اید. برای ایجاد این نگرش بهتر است 7 تا 10 سال آینده خود را هدف‌گذاری کنید. در این هدف‌گذاری باید چیزی را که علاقه دارید در مسیر شغلی خود به آن برسید را تعیین کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید برای موفقیت در این شغل به چه مهارت‌های دیگری نیاز دارید و کدام مهارت‌های خود را باید تقویت کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر علاقه دارید به موقعیت شغلی مدیر برندینگ یک کمپانی بزرگ برسید، نیاز دارید که مهارت‌های فروش، مارکتینگ، طراحی محصول و آنالیز مالی را بلد باشید. برای یادگیری این مهارت‌ها و رسیدن به هدفتان کافی است به شغلی که در این حوزه‌ها قرار دارد وارد شوید و با قدم‌های کوچک مسیر شغلی خود را برنامه‌ریزی کنید. اگر پیدا کردن ایده برای انتخاب شغل آینده برایتان دشوار است، مطالعه کتاب‌هایی مثل “شغل مورد علاقه” نوشته آلن دوباتن یا “شغل مناسب شما” نوشته پاول تایگر می‌تواند به شما کمک کند.

در انتها خوب است بدانید که اهداف بلند مدت شما با تغییر در علایق و نگرشتان در طول زندگی تغییر می‌یابند و این یک امر طبیعی است؛ پس، از ریسک کردن و تغییر اهدافتان در هرجای مسیر شغلی نترسید حتی اگر این تغییر به شکست منجر شود. همیشه به خاطر داشته باشید که در نهایت رضایت شغلی و شاد بودن شما مهم است و تغییر اهداف و شکست‌هایی که در طول مسیر خواهید داشت در حقیقت شما را به این هدف نزدیک‌تر خواهد کرد.

مطلب مرتبط: شغل مناسب من چیست؟

4- از افراد باتجربه در حوزه شغلی مدنظرتان کسب اطلاعات کنید

مشورت با افراد باتجربه

سایت لینکدین مرجع بسیار خوبی برای پیدا کردن افراد با حوزه‌های شغلی مختلف است. شما می‌توانید با پیدا کردن افراد مختلف در حوزه‌ای که قصد فعالیت در آن را دارید، اطلاعات زیادی در خصوص مسیر شغلی و انواع مهارت‌های موردنیاز برای وارد شدن به آن را کسب کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها در خصوص دوره‌های آموزشی یا سرتیفیکیت هایی که به موفق‌تر شدن شما برای پیدا کردن کار مورد نظرتان و پیشرفت در آن شغل کمک می‌کند، سؤال کنید.

5- سایر مواردی که باید در نظر بگیرید

عوامل دیگری که مهم است در نظر داشته باشید، بازار کار، آینده شغلی و شرایط مختلف کاری است که قصد ورود به آن را دارید. پاسخ به سؤالاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم می‌تواند به شما کمک کند.

سؤالاتی از قبیل تقاضای شغلی حوزه مدنظر من چگونه است؟ آیا اشتغال در این حوزه دشوار است و قادر به پذیرش ریسک‌های آن هستم؟ آیا برای وارد شدن به این شغل نیاز است مدتی کارآموزی بگذرانم و آیا آینده شغلی آن آن‌قدر روشن است که ارزشش را داشته باشد؟ آیا با حجم زیاد وظایف شغلی حوزه مدنظرم مشکلی ندارم و می‌توانم بین کار و روابط فردی خود تعادل برقرار کنم؟ آیا از میزان دستمزد آن آگاه هستم؟ آیا در این کار استعداد دارم؟

برای پاسخ به این سؤالات همیشه می‌توان از دوستان و آشنایان و یا افرادی که در حوزه‌های شغلی موردنظر شما فعال هستند کمک گرفت. برای آشنایی بیشتر با تکنیک انتخاب شغل و نحوه انتخاب شغل آینده خود می‌توانید مقاله «چگونه اولین شغل خود را انتخاب کنیم؟» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

6- ساخت رزومه کاری را فراموش نکنید

بعد از رعایت همه نکات گفته‌ شده و تصمیم‌گیری نهایی، نوبت به ساختن رزومه و فرستادن آن برای کارفرماها می‌رسد. یک رزومه کامل و حرفه‌ای می‌تواند به میزان قابل توجهی، شانس شما را برای پیدا کردن شغل مدنظرتان بالا ببرد. اگر هنوز رزومه ندارید می توانید از رزومه ساز آنلاین و رایگان جاب ویژن نیز کمک بگیرید و در عرض چند دقیقه برای خود رزومه‌ دو زبانه و حرفه‌ای بسازید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت جاب ویژن، برخی نکات مهم برای انتخاب شغل و ورود به بازار کار را توضیح دادیم. توجه داشته باشید که در مسیر پیدا کردن شغل باید تلاش زیادی انجام دهید، زیرا شما به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و سابقه کاری ندارید. پس استمرار و ناامید نشدن باید جزو اولویت‌های شما در این مسیر باشد. همچنین تا وقتی‌که شغل موردنظرتان را پیدا نکرده‌اید دست از تلاش برندارید؛ زیرا مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از افراد با اولین موقعیت شغلی‌ای که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود دست از جستجو برمی‌دارند. بنابراین بهتر است با بررسی فرصت‌های شغلی موجود در سایت جاب ویژن انتخاب‌های متعددی داشته باشید و در انتها بهترین تصمیم را بگیرید.

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

بدون دیدگاه