کدام رشته‌های تحصیلی بازار کار بهتری دارند؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
کدام رشته‌های تحصیلی بازار کار بهتری دارند؟

انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر فردی در دوران تحصیل خود می‌گیرد. مشاوران و موسسات بسیاری نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند و به روش‌های مختلف سعی در راهنمایی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته مناسب و درست دارند. امروزه می‌دانیم که علاقه، استعداد، بازار کار رشته های دانشگاهی و شرایط و حقوق دریافتی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که در هنگام انتخاب رشته باید به آن‌ها توجه داشت.

برای کشف علایق تحصیلی می‌توان با دانشجویانی از رشته‌های تحصیلی مختلف مشورت کرد، سرفصل‌های دروس رشته‌ها را مطالعه و در نهایت از آزمون‌های رغبت‌سنجی استاندارد مثل آزمون هالند بهره برد. شناخت استعدادهای فردی در دوران تحصیل در دبیرستان تا حدودی حاصل می‌شود و افراد شناختی نسبی از استعدادهای تحصیلی خود پیدا می‌کنند.

استخدام

اما می‌رسیم به موضوعی که در چند سال اخیر اهمیت بسیاری برای دانش‌آموزان پیدا کرده است. بازار کار!

وقتی رشته‌ای انتخاب می‌کنید، احتمالا به این معنا خواهد بود که سال‌های بسیاری قصد فعالیت در همان حوزه را خواهید داشت. پس باید نسبت به وضعیت بازار کار و آینده شغلی آن رشته آگاه باشید. تنها انتخاب یک شغل پردرآمد اهمیت ندارد، بلکه باید با بازار کار و آینده شغلی آن در 10 سال آینده نیز تاحدودی آشنا باشید. در این مقاله از سایت کاریابی قصد داریم گروه‌های شغلی و رشته‌های تحصیلی مرتبط با آن‌ها که بازار کار و آینده شغلی بهتری نسبت به سایر رشته‌ها دارند را معرفی کنیم.

رشته های آینده دار در ایران

رشته های آینده دار در ایران

برخی از رشته‌های دانشگاهی (رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک) بازار کار بهتری در داخل ایران داشته و آینده بهتری پیش روی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها خواهد بود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

1. فروش، بازاریابی و تبلیغات

بیشترین تقاضای نیروی کار در چند سال اخیر در حوزه فروش، بازاریابی و تبلیغات بوده ‌است و به نظر می‌رسد با گسترش فناوری در حوزه‌هایی چون دیجیتال مارکتینگ در آینده نیز این روند حفظ شود. بازار کار رشته های دانشگاهی مدیریت بازاریابی و به خصوص رشته MBA  (گرایش بازاریابی) در مقطع ارشد بسیار مناسب است.

2. توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی

یکی از حوزه‌های شغلی که با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه بوده و در تمامی دنیا مورد توجه قرار دارد، توسعه نرم افزار و برنامه نویسی است. رشد سریع استارتاپ‌ها نیاز به برنامه‌نویسان را در آینده نیز بیشتر می‌کند. ویژگی مهم مشاغل این حوزه، درآمد نسبتا خوب آن‌ها در قیاس با سایر مشاغل است.

3. مالی و حسابداری

فارغ از وضعیت کلی بازار کار صنایع مختلف، تمامی شرکت‌ها نیاز به بخش مدیریت مالی و حسابداری دارند. بنابراین هرچند رشته‌های حسابداری و مدیریت مالی اشباع شده هستند، همواره تقاضای خوبی برای استخدام این دسته متخصصین در بازار کار ایران وجود دارد و در صورتی که به اندازه کافی در کار خود تبحر داشته باشید، می‌تواند خیال شما را از داشتن شغل در آینده راحت کند.

4. رادیولوژی

یکی از رشته‌های کاربردی پزشکی که همواره به دلیل تقاضای بالا، با بازار کار خوبی روبرو است، رشته رادیولوژی است. فارغ‌التحصیلان رشته رادیولوژی می‌توانند در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها فعالیت کنند و با آینده شغلی خوبی روبرو هستند.

5. تحلیل کسب و کار و برنامه‌ریزی

رقابتی شدن فضای کسب و کار و نیاز به رشد و توسعه سازمان‌ها، نیاز به کارشناسان تحلیل کسب و کار برای طراحی استراتژی‌های مناسب جهت بهبود عملکرد سازمان‌ها را بیش از پیش افزایش داده است. بازار کار رشته های دانشگاهی مدیریت استراتژیک، MBA در مقطع کارشناسی ارشد و مهندسی صنایع، برای فارغ‌التحصیلان بسیار مناسب است.

بیکارترین رشته ها کدامند؟

بیکارترین رشته ها

میزان بیکاری یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در انتخاب رشته و شغل در نظر داشته باشید. برخی از رشته‌های دانشگاهی اشباع شده و به دلیل نیازهای جامعه، بازار کار خوبی در آینده نخواهند داشت. برخی از رشته هایی که بازار کار ندارند در زیر آورده شده است:

  • تاریخ
  • مهندسی کشاورزی
  • ادبیات فارسی
  • باستان شناسی
  • آمار
  • مهندسی شیلات
  • علوم تربیتی
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • رشته‌های گروه هنر (خصوصا تئاتر و سینما)
  • مهندسی برق
  • محیط زیست

مطلب مرتبط: داشتن سابقه‌ی کار؛ معضلی مهم برای نیروی کار جوان

رشته های آینده دار در جهان

رشته های آینده دار جهان

برخی از رشته‌های دانشگاهی در تمام دنیا به سرعت در حال رشد هستند و بنابراین تقاضا برای جذب متخصصان آن‌ها در حال افزایش است. همانطور که در اینفوگرافیک بالا مشاهده می‌کنید، سایت Bold.org بر اساس داده‌های اداره آمار کار آمریکا، آماری از بازار کار رشته های دانشگاهی که بیشترین فرصت‌های استخدام و کاریابی و آینده شغلی بهتری در دنیا دارند را تهیه کرده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. مدیریت کسب و کار

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های مدیریت کسب و کار: مدیر عمومی و عملیات

متوسط حقوق سالانه مدیران عمومی و عملیات: 73 هزار و 560 دلار

حتی زمانی که بسیاری از مشاغل توسط ربات‌ها و به صورت اتوماتیک اداره می‌شوند، برخی از مشاغل به یک ذهن انسانی برای ایجاد استراتژی و سازماندهی نیاز دارند، به همین دلیل است که همیشه بازار کار رشته های دانشگاهی مدیریت خوب است. طبق پیش بینی‌ها، صدها هزار فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در ده سال آینده وجود خواهد داشت.

2. آموزش و پرورش

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های آموزش و پرورش: معلم مدارس ابتدایی

متوسط حقوق سالانه معلمان مدارس ابتدایی: 60 هزار و 900 دلار

برخلاف ایران، رشته آموزش و پرورش و تدریس در دنیا از حوزه‌های آینده‌دار و پردرآمد محسوب می‌شود. همانطور که بسیاری از والدین در نتیجه پاندمی و دوران قرنطینه سال 2020 متوجه شدند، معلم بودن کاری بسیار سخت است و نیاز به درک و صبر زیادی دارد. همواره نیاز زیادی به معلمان در جوامع مختلف وجود دارد و این موضوع آموزش را به یکی از پرتقاضاترین رشته‌ها تبدیل کرده است.

3. پرستاری

متوسط حقوق سالانه پرستاران: 75 هزار و 330 دلار

مطب‌ها و بیمارستان‌ها مملو از افرادی هستند که به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. در حالی که تخصص پزشکان و جراحان متخصص برای حفظ سلامتی و نجات جان افراد کاملا ضروری است، این پرستاران هستند که بر مراقبت از بیماران نظارت نموده و از بهبودی آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند. به همین دلیل است که رشته‌های مرتبط با پرستاری بازار کار بسیار خوبی در جهان دارند.

4. توسعه نرم افزار

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های توسعه نرم افزار: توسعه دهنده نرم افزار و تحلیلگر تضمین کیفیت

میانگین حقوق سالانه توسعه دهندگان نرم افزار و تحلیلگران تضمین کیفیت: 110 هزار دلار

بازار کار رشته های دانشگاهی مرتبط با توسعه نرم‌افزار در دنیا با رشد روزافزونی مواجه است. در دنیای دیجیتالی امروز، ما تقریبا برای انجام هر کاری از نرم افزارها استفاده می‌کنیم. ایجاد نرم افزارهای جدید و نگهداری و به روزرسانی نرم افزارهای موجود نیاز به افراد متخصص در این زمینه دارد. رشته‌های توسعه نرم‌افزار بسیار مهم‌تر از آن چیزی هستند که اغلب ما تصور می‌کنیم و در سال‌های آینده نیاز به متخصصان این حوزه بسیار بیشتر خواهد شد.

مطلب مرتبط: چگونه اولین شغل خود را انتخاب کنیم؟

5. علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات: تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری

میانگین حقوق سالانه تحلیلگران سیستم‌های کامپیوتری: 93 هزار و 730 دلار

داده‌ها و اطلاعات یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های افراد و جوامع هستند. امروزه بی‌نهایت داده وجود دارد که سطح درک و دانش ما نسبت به جهان و افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این داده‌ها خصوصا برای دولت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها اهمیت زیادی دارند. مدیریت این اطلاعات، محافظت و تامین امنیت آن‌ها کار افراد متخصص است. به دلیل حجم بالای داده‌ها و اهمیت فوق‌العاده بالای آن‌ها، نیاز به تخصص تحلیلگری در سال‌های آینده در دنیا با روندی صعودی مواجه خواهد بود و تقاضای بازار کار رشته های دانشگاهی کامپیوتر و فناوری اطلاعات افزایش خواهد داشت.

6. حسابداری

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های حسابداری: حسابدار و حسابرس

متوسط حقوق سالانه حسابداران و حسابرسان: 73 هزار و 560 دلار

بسیاری از تصمیمات کسب و کارها به وضعیت امور مالی آن‌ها بستگی دارد، بنابراین مهم است که همه مسائل مالی یک کسب و کار به درستی ردیابی، تجزیه و تحلیل و گزارش شوند. متخصصان حسابداری اطمینان حاصل می‌کنند که اطلاعات مالی شرکت دقیق و مشخص است، تمام معاملات تجاری گزارش شده و مالیات‌ها پرداخت می‌شوند، تا مشاغل بتوانند به فعالیت و رشد خود ادامه دهند. از آنجایی که راه‌اندازی کسب و کار در دنیا با رشد بیشتری نسبت به گذشته مواجه است، بازار کار رشته های دانشگاهی حسابداری در سال‌های آتی بسیار خوب خواهد بود.

7. امور مالی

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های مالی: مدیر مالی

متوسط حقوق سالانه مدیران مالی: 134 هزار و 180 دلار

بدون شک “پول” بسیاری از تصمیمات ما را هدایت می‌کند و بخشی جدایی ناپذیر از جامعه است. اما مدیریت پول می‌تواند دشوار باشد. بنابراین مراجعه به متخصصان رشته‌های مالی که مسائل مالی را مطالعه و تجزیه و تحلیل می‌کنند، می‌تواند به ما درک بهتری از نحوه مدیریت پول، برای مقاصد شخصی یا تجاری، بدهد. بنابراین همواره نیاز بالایی به تخصص مدیران مالی در جوامع وجود دارد و بازار کار رشته های دانشگاهی مالی و فرصت‌های استخدامی آن‌ها در سال‌های آینده با رشد بیشتری نیز مواجه خواهد بود.

8. بازاریابی

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های بازاریابی: تحلیلگر تحقیقات بازار و متخصص بازاریابی

متوسط حقوق سالانه تحلیلگران تحقیقات بازار و متخصصان بازاریابی: 65 هزار و 810 دلار

همه ما به طور مداوم در حال خرید حضوری و آنلاین هستیم. وجود محصولات و خدمات بسیار زیاد، فضای پررقابتی را برای برندها و کسب و کارهای مختلف ایجاد کرده است، بنابراین شرکت‌ها برای جذب مشتریان و گسترش بازار هدف خود به متخصصان بازاریابی متکی هستند. با توجه به ادامه رشد تجارت الکترونیک در دنیا، تقاضا برای متخصصان بازاریابی رو به افزایش خواهد بود.

9. منابع انسانی

متوسط حقوق سالانه متخصصان منابع انسانی: 63 هزار و 490 دلار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب و کاری، کارمندان آن هستند. منابع انسانی تاثیر زیادی بر فرهنگ محل کار و میزان موفقیت هر کسب و کار دارد. اینجاست که رشته‌های منابع انسانی اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. متخصصان منابع انسانی به جذب و استخدام افراد مناسب و اثرگذار در رشد و توسعه سازمان‌ها و کسب و کارهای مخلف کمک می‌کنند و تقاضای بالایی برای همکاری با فارغ‌التحصیلان این حوزه در دنیا وجود دارد.

رزومه ساز

10. مهندسی

پرتقاضاترین تخصص رشته‌های مهندسی: مهندسی عمران

میانگین حقوق سالانه مهندسان عمران: 88 هزار و 570 دلار

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی می‌توانند در طیف گسترده‌ای از صنایع کار کنند و در نوع خاصی از مهندسی تخصص داشته باشند. در هر زمینه‌ای، نیاز به مهندسانی مبتکر جود دارد که بتوانند ابداع کنند و راه حل‌هایی برای مشکلات بسازند. بازار کار رشته های دانشگاهی مهندسی خصوصا مهندسی عمران در دنیا بسیار خوب است و این افراد با فرصت‌های شغلی و درآمد بالایی روبرو هستند.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام؛ شغل مناسب خود را به دست آوردید!

جمع‌بندی

انتخاب رشته تاثیر زیادی در آینده حرفه‌ای و شخصی هرکدام از ما دارد. بنابراین بررسی جامع بازار کار رشته های دانشگاهی و همچنین میزان تناسب آن‌ها با ویژگی‌های فردی و تیپ شخصیتی، می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر در این مورد کمک کند. شناخت کامل انواع رشته های تحصیلی و شغل ها و دانستن اینکه چه رشته ای بازار کار خوبی دارد، خصوصا در آینده، در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب رشته و شغل اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی پردرآمدترین شغل ها (مربوط به رشته انسانی، علوم تجربی و ریاضی) با بازار کار مناسب در ایران و سایر کشورها پرداختیم که آشنایی با آن‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری برای انتخاب شغل آینده به شما کمک کند.

نویسنده

بدون دیدگاه