نگاهی به وضعیت بازار کار و فرصت‌های استخدام کرمانشاه

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
نگاهی به وضعیت بازار کار و فرصت‌های استخدام کرمانشاه

کرمانشاه یا کرمانشاهان یکی از استانهای کردنشین در غرب ایران است که با کشور عراق مرز مشترک دارد و با استان‌های کردستان، لرستان، ایلام و همدان همسایه است. متاسفانه این استان از نظر بازار کار و وضعیت اقتصادی وضعیت چندان مطلوبی ندارد و نرخ بیکاری در آن بسیار بالاتر از میانگین کشوری برآورد شده است. از همین رو شاید فرآیند کاریابی و پیدا کردن فرصت‌های استخدام کرمانشاه برای کارجویان این استان کمی دشوارتر باشد. با این حال، در استان کرمانشاه نیز صنایع و سازمان‌‌های متعددی فعالند که با ایجاد فرصتهای شغلی به اشتغالزایی کرمانشاه کمک می‌‌کنند.

استخدام

برای اینکه دید بهتری از بازار کار کرمانشاه پیدا کنید در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم وضعیت اقتصادی، نرخ بیکاری، وضعیت اشتغال و فرصتهای استخدام کرمانشاه را با یکدیگر بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مختصری در مورد شهر و استان کرمانشاه

کرمانشاه یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان کرمانشاه است و در غرب ایران قرار گرفته است. این استان از لحاظ فرهنگی و تاریخی بسیار غنی بوده و در گذر تاریخ مورد توجه حکومتهای مختلف قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده امروزه بناهای تاریخی باارزشی در این شهر و استان وجود داشته باشد که به رونق صنعت گردشگری کرمانشاه کمک میکند. این استان از 14 شهرستان و 35 شهر تشکیل شده و بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت استان کرمانشاه 1952434 نفر برآورد شده است.

نرخ بیکاری و استخدام کرمانشاه

متاسفانه استان کرمانشاه وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارد و در آخرین رتبه بندی صنعتی استان‌های ایران که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت صنایع و معادن انجام شد در گروه «استانهای توسعه نیافته» قرار گرفته است. در حقیقت، در بین 28 استان، کرمانشاه در رتبه 25 و بالاتر از استان سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

کاریابی کرمانشاه

کرمانشاه نرخ بیکاری نسبتا بالایی هم دارد و در تابستان 1398 این شاخص برابر با 14/2 درصد اعلام شد که از میانگین کشوری (10/5 درصد) 3/7 درصد بیشتر است. همچنین استان کرمانشاه بیشترین نرخ بیکاری زنان در بین 31 استان کشور را دارد و نرخ بیکاری زنان 15-29 ساله در این استان تا پایان سال 94 برابر با 60/2 درصد بوده است. عمده اشتغال زنان کرمانشاهی در بخش خدمات و سپس کشاورزی است و اشتغال زنان در روستاها نیز عمدتا کشاورزی و تولید لبنیات محلی است. لازم به ذکر است اشتغال زنان در بخش صنعت در این استان پایینتر از میانگین کل کشوری است که بخش عمده آن مربوط به مسائل فرهنگی و دور بودن واحدهای صنعتی از شهرها و روستاها در نظر گرفته می‌‌شود.

وضعیت بیکاری کرمانشاه موجب افزایش مهاجرت به شهرها و استانهای دیگر شده و بسیاری از کارجویان کرمانشاهی برای پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر به استانهای دیگر مهاجرت می‌کنند. البته شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان، وضعیت اشتغالزایی نسبتا بهتری دارد و بخش عمده‌ای از فرصتهای استخدام کرمانشاه به ویژه در بخش خدمات مربوط به این شهر است.

بررسی اقتصاد و درآمدزایی استان کرمانشاه

کرمانشاه به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و متنوع، محصولات کشاورزی مختلفی تولید میکند و به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به حساب می‌آید. بخش عمده درآمدزایی و اقتصاد کرمانشاه نیز مبتنی بر کشاورزی است. البته خدمات نیز بخش قابل توجهی از مشاغل و موقعیت‌‎های استخدام کرمانشاه را به خود اختصاص داده است.

صنایع نیز حوزه قابل توجه و درآمدزایی در کرمانشاه به حساب می‌آمد. اما متاسفانه با تعطیل شدن بخش قابل توجهی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های استان، اشتغال در بخش صنعت روند نزولی در پیش داشته و از طرف دیگر، صنایع و بخش خدمات نیز متناسب با توسعه بخش کشاورزی، رشد قابل توجهی نداشته‌اند. بر اساس آمار به دست آمده، سهم اشتغال و استخدام کرمانشاه در حوزه کشاورزی 27.57 درصد بوده که از میانگین کشوری بالاتر است. اما از سوی دیگر، سهم اشتغال بخش صنعت 22.25% و سهم بخش خدمات 50.18 درصد برآورد شده است.

پتانسیل‌های کرمانشاه در بخش اقتصادی

  • آب و هوای چهارفصل و منابع آب و زمین حاصلخیز برای کشاورزی
  • منابع معدنی عظیم بهره برداری نشده به ویژه در حوزه قیر طبیعی و سنگ
  • دسترسی به 330 کیلومتر مرز خارجی با عراق و امکان تجارت و گردشگری خارجی
  • وجود 716 اثر تاریخی ثبت شده ملی و جاذبه‌های طبیعی فراوان

رزومه ساز

صنایع معروف و اشتغال‌زای کرمانشاه

در استان کرمانشاه صنایع و کارخانجات متعددی وجود دارند که 55% این صنایع در شهرستان کرمانشاه متمرکز شده‌اند. برخی از صنایع مشهور و اشتغال‌زای کرمانشاه عبارتند از: پالایشگاه کرمانشاه، پتروشیمی کرمانشاه، نیروگاه 640 مگاواتی بیستون، نیروگاه سیکل ترکیبی 1288 مگاواتی زاگرس، مجتمع شیمیایی بیستون، باختر بیوشیمی و کیمیای غرب گستر، کشت و صنعت روژین تاک، سیمان غرب، چینی کرد، مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت، کاشی کاژه سیمان سامان، کاشی بیستون، و کاشی کرد.

علاوه بر این، پالایشگاه آناهیتا، پلیمر کرمانشاه، ذوب آهن فرامان، پتروشیمی اسلام آباد غرب و کارخانه کاغذ کاوه از طرح‌های در دست احداث هستند که در صورت راه‌اندازی باعث ایجاد فرصت‌های استخدام کرمانشاه و کمک به کاهش نرخ بیکاری این استان خواهند شد.

پالایشگاه کرمانشاه: عملیات حفاری به طور رسمی از سال 1301 در مرز قصر شیرین شروع شده و این منطقه میدان نفتی نفت شهر نامیده شد. پس از جنگ تحمیلی، فعالیت تولیدی این پالایشگاه متوقف شد و بعد از جنگ مجددا از سر گرفته شد. پالایشگاه نفت کرمانشاه از سال 1395 به بخش خصوصی واگذار شد و با جذب سرمایه گذاری خارجی و خرید تجهیزات بیشتر، پیش بینی می‌شود تولید این پالایشگاه به 40 هزار بشکه افزاییش پیدا کند. در حال حاضر این پالایشگاه محصولاتی چون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره و پنتان تولید می‌کند و بیش از 60% نیاز استان به انرژی را تامین می‌کند. این پالایشگاه قدیمی از زمان تاسیس تاکنون موقعیت‌های شغلی فراوانی ایجاد کرده و به بهبود نرخ بیکاری و افزایش فرصت‌های استخدام کرمانشاه کمک بسزایی کرده است.

معادن کرمانشاه

استان کرمانشاه در شمال غربی سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و دارای سه نوع زمین متمایز از هم است که باعث به وجود آمدن معادن غنی و ارزشمندی در این منطقه شده است. در حال حاضر 212 فقره معدن در کرمانشاه وجود دارد که متاسفانه 40 فقره به دلیل اختلافات محلی و مشکلات دیگر تعطیل شده اند. اما معادن فعال نیز با تولید 8 ماده مختلف معدنی فعالیت دارند و زمینه ساز اشتغال بیش از هزار نفر شده‌اند.

صنعت گردشگری کرمانشاه

صنعت گردشگری و توریسم

کرمانشاه از پیش از اسلام یکی از شهرهای مهم ایران بوده و در دوره‌های مختلف نیز مورد توجه پادشاهان و سلسله‌های مختلف قرار گرفته است. این تاریخ پر فراز و نشیب موجب شده امروزه آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی در استان کرمانشاه به جا مانده باشند که طاق بستان، سنگ ننبشته بیستون، بازار سنتی کرمانشاه و ده‌ها مسجد قدیمی از جمله این اماکن تاریخی هستند. از این رو، کرمانشاه پتانسیل بالایی برای جذب گردشگری داخلی و خارجی دارد و در صورتی که سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام شود می‌تواند باعث افزایش فرصت‌ شغلی و استخدام کرمانشاه شود و به بهبود وضعیت اشتغال این استان کمک بیشتری بکند. در حال حاضر نیز، گردشگران زیادی برای بازدید از این جاذبه‌ها به کرمانشاه می‌آیند و مشاغلی چون راهنمای تور، مشاغل مربوط به هتلداری، رستوران و خدمات وضعیت نسبتا مطلوبی دارند.

گردشگری مذهبی: استان کرمانشاه در مسیر راه کربلا قرار گرفته و گردشگرانی که از شهرهای مختلف ایران قصد سفر به کربلا دارند از این استان عبور می‌کنند. این مسئله کرمانشاه را در موقعیت ویژه‌ای قرار داده که اگر از این پتانسیل به خوبی استفده شود می‌تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و فرصت‌های استخدام کرمانشاه شود.

صنایع دستی و سوغات

کرمانشاه در زمینه تولید صنایع دستی و سوغاتی و شیرینی نیز سرآمد است و صنایع دستی متعددی مثل گیوه، گلیم، جاجیم، نمد و انواع آلات موسیقی در این استان تولید می‌شوند. از جمله سوغات و شیرینی‌های سنتی کرمانشاه نیز می‌توان به نان روغنی، نان شکری، نان برنجی و روغن کرمانشاهی اشاره کرد. این حوزه از گذشته باعث ایجاد مشاغل متعددی شده‌اند و در حال حاضر نیز افراد زیادی در زمینه‌های مختلف صنایع دستی و غذایی مشغول به کار هستند. با این حال، نسل جوان و تحصیل‌کرده رغبت کمتری به این مشاغل سنتی نشان می‌دهند و لزوم ایجاد فرصت‌های استخدام کرمانشاه در بخش‌های دیگر به شدت احساس می‌شود.

شرکت‌ها و کسب و کارهای خصوصی بخش خدمات

علاوه بر صنایع و کشاورزی، بخش عمده‌ای اشتغال و فرصت‌های استخدام کرمانشاه مربوط به بخش خدمات و شرکتهای خصوصی است. در شهر کرمانشاه و همینطور سایر شهرهای استان، شرکتها و کسب و کارهای متعددی در زمینه خدمات و ارائه سرویس‌های مختلف تاسیس شده‌اند که فرصت‌های خوبی برای کارجویان با تخصص‌های مختلف فراهم کرده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها و برندهای مطرح مثل گروه صنعتی انتخاب، گروه صنعتی فومن شیمی، برندهای تولیدکننده محصولات غذایی مثل شرکت فرآورده‌های لبنی دوشه (هراز) گروه صباح، شرکت پگاه و …. در کرمانشاه نیز فعالیت دارند و به استخدام نیروهای متخصص در زمینه‌های متفاوت نیاز دارند.

حوزه فروش و بازاریابی

یکی از پرتفاضاترین حوزه‌ها در کرمانشاه، حوزه فروش است که خود شامل ده‌ها موقعیت شغلی و زمینه کاری متفاوت است. هر شرکت و کسب و کاری برای ارائه محصولاتش به مهارت‌های فروش نیاز دارد؛ بنابراین همیشه می‌توانید در سایت جاب ویژن، شمار زیادی فرصت استخدام کرمانشاه در زمینه فروش را مشاهده کنید. فروشندگی، بازاریابی، نماینده فروش مویرگی، ویزیتور، نماینده علمی یا مدرپ، فروشنده مغازه و فروشگاه، مدیر و سرپرست فروش و صندوقدار از جمله مشاغل حوزه فروش هستند که بازار کار خوبی در این استان دارند.

برای مشاهده آگهی‌های شغلی کرمانشاه کلیک کنید.

نکات مهم کاریابی برای کارجویان کرمانشاهی

با توجه به اینکه کرمانشاه متاسفانه از نظر نرخ بیکاری و اشتغال وضعیت مطلوبی ندارد، پیدا کردن شغل مناسب و استخدام در این استان اندکی دشوارتر خواهد بود. با رعایت کردن نکات زیر میتوانید روند کاریابی خود را کوتاهتر کنید و هرچه زودتر فرصت شغلی مناسبی پیدا کنید و مشغول به کار شوید:

فرصت‌های شغلی کرمانشاه

رزومه کاری حرفه‌ای داشته باشید: صرف نظر از رشته و گروه شغلی، شما برای استخدام شدن به یک رزومه کاری حرفه‌ای نیاز دارید. در سایت جاب ویژن آگهی‌های استخدام کرمانشاه منتشر می‌شوند و شما برای ارسال درخواست می‌بایست رزومه خود را ارسال کنید. داشتن یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای تاثیر زیادی در پذیرش درخواست شما دارد و از طرفی، یک رزومه ناقص و غیراستاندارد منجر به عدم پذیرش شما خواهد شد. اگر رزومه ندارید یا از کامل بودن رزومه خود مطمئن نیستید به صفحه رزومه ساز رایگان جاب ویژن مراجعه کنید و در عرض چند دقیقه برای خود رزومه بسازید.

استفاده از فیلترهای جستجو: کارجویان محترم کرمانشاهی میتوانند به کمک امکانات و فیلترهای جستجو زودتر موقعیت شغلی مدنظرشان را پیدا کنند. برای مشاهده آگهی‌های استخدام کرمانشاه کافی است از قسمت جستجوی مشاغل و از منوی شهر، «نمامی شهرهای کرمانشاه» را انتخاب کنید. در صورتی که آگهی‌های مربوط به یک شهر خاص در کرمانشاه مثل قصرشیرین، کنگاور، سنقر، پاوه یا گلانغرب را دارید نیز از همان منو، نام شهر موردنظرتان را انتخاب کنید تا آگهی‌های مربوط به آن شهر به شما نمایش داده شود.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل: با فعال کردن گزینه اطلاع رسانی ایمیل، از این پس هر هفته جدیدترین فرصتهای استخدام کرمانشاه به آدرس ایمیل شما فرستاده خواهد شد. به این ترتیب، با اطلاع از تمامی موقعیت‌های شغلی می‌توانید در فرصت کوتاه‌تری شغل موردنظرتان را پیدا کنید و استخدام شوید.

عضویت در کانال تلگرام و ربات جاب ویژن: جاب ویژن بهترین آگهی‌های شغلی را در شبکه‌های اجتماعی مثل کانال تلگرام خود نیز منتشر می‌کند. همچنین با عضویت در ربات تلگرام می‌توانید هر شب منطبق‌ترین آگهی‌های استخدام کرمانشاه در گروه شغلی خود را به طور اختصاصی دریافت کنید.

جمع بندی

استان کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور است که از پتانسیلهایی اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است. قرارگیری در منطقه مرزی با کشور عراق و پتانسیل مبادلات تجاری خارجی، جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوان، آب و هوای چهارفصل و وجود معادن غنی، موقعیت ویژه‌ای به کرمانشاهان داده است. با این وجود، هنوز از این پتانسیل‌ها استفاده بهینه‌ای نشده و متاسفانه کرمانشاه از نظر اشتغال‌زایی و اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد. بخش کشاورزی، صنعت و معدن، حوزه گردشگری و بخش خدمات اصلی‌ترین حوزه‌های اقتصادی و درآمدزایی این استان هستند.
جدیدترین فرصت‌های شغلی و استخدام کرمانشاه هرروز در سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن منتشر می‌شوند و کارجویان محترم کرمانشاهی می‌توانند با جستجو در آگهی‌های کرمانشاه، موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنند و رزومه ارسال کنند. امیدواریم بتوانیم با خدمات و امکانات جاب ویژن بتوانید مسیر کاریابی کوتاه‌تری را تجربه کنید و هرچه زودتر استخدام شوید.

منبع: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال/ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه