بازار کار در کردستان و شهر سنندج چه وضعیتی دارد؟

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 9دقیقه
بازار کار در کردستان و شهر سنندج چه وضعیتی دارد؟

در این مقاله از وبلاگ جاب ویژن، قصد داریم وضعیت بازار کار در کردستان را بررسی کنیم. استان کردستان به مرکزیت سنندج، از جمله استان‌های غربی ایران و دارای ۱۰ شهرستان مختلف (سقز، بانه، دیواندره، بیجار، قروه، دهگلان، سنندج، مریوان، سروآباد، کامیاران)، 31 بخش، 30 شهر و 86 دهستان است. جمعیت این استان طبق سرشماری سال ۹۵ برابر با ۱ میلیون و ۶۰۳ هزار و یازده نفر بوده است. کردستان منطقه‌ای سرسبز است که از شمال با زنجان و آذربایجان غربی، از شرق با همدان، از جنوب با کرمانشاه و از غرب با عراق همسایه است. مهم ترین شهر این استان «سنندج» است که جمعیت آن تقریباً نیمی از جمعیت کل استان را تشکیل می دهد.

در این مقاله ابتدا به بررسی شاخص‌های مهم اشتغال و کاریابی کردستان شامل نرخ مشارکت، سهم اشتغال، نرخ اشتغال و نرخ بیکاری می‌پردازیم؛ سپس وضعیت استخدامی بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی مثل بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های مهم را بررسی کرده و سپس به طور خاص درباره بازار کار و استخدام سنندج صحبت می‌کنیم. اگر شما هم ساکن کردستان هستید یا قصد مهاجرت به این استان را داشته و در جستجوی شغل مناسب هستید، مطالعه این مقاله از سایت استخدامی جاب ویژن را از دست ندهید.

استخدام

وضعیت بازار کار در کردستان چگونه است؟

پیش از اینکه به بررسی شرایط کار در کردستان و بازار استخدامی این استان بپردازیم، بد نیست نگاهی به آمار منتشر شده مربوط به شاخص‌های اقتصادی این استان که توسط وزارت کار منتشر شده است، داشته باشیم. در این بخش قصد داریم به بررسی چهار شاخص مهم اشتغال یعنی نرخ مشارکت اقتصادی، سهم اشتغال در بخش‌های اقتصادی مختلف، نرخ اشتغال و نرخ بیکاری استان کردستان بپردازیم. (لازم به ذکر است این آمار مربوط به بهار سال ۱۴۰۰ هستند.)

نرخ مشارکت اقتصادی استان کردستان

نرخ مشارکت اقتصادی یکی از شاخص‌های مهم در بررسی بازار کار است. این شاخص عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ۱۵ ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار ۱۵ ساله و بیشتر ضربدر ۱۰۰.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در کردستان با کل کشور کردستان کل کشور
نرخ مشارکت اقتصادی مرد و زن ۴۲/۴ درصد ۴۱/۴ درصد
نرخ مشارکت اقتصادی مرد ۷۶/۶ درصد ۶۹/۱ درصد
نرخ مشارکت اقتصادی زن ۹/۷ درصد ۱۳/۷ درصد

همانطور که می‌بینید به طور کلی نرخ مشارکت اقتصادی در کردستان از نرخ مشارکت در کل کشور فاصله چندانی ندارد؛ با اینحال متاسفانه نرخ مشارکت اقتصادی مردان چه در بازار کار در کردستان و چه در کل کشور، با نرخ مشارکت زنان اختلاف فاحشی دارد.

سهم اشتغال استان کردستان

سهم اشتغال نیروی کار در کردستان و کل کشور در بخش‌های مهم اقتصادی (کشاورزی، صنعت، خدمات) به صورت زیر است:

مقایسه سهم اشتغال کردستان در بخش‌های اقتصادی مهم با کل کشور بخش اقتصادی کردستان کل کشور
مرد و زن کشاورزی 24/9 درصد 17/9 درصد
صنعت 27/3 درصد 33/2 درصد
خدمات 47/8 درصد 48/8 درصد
مرد کشاورزی 23/7 درصد 17/5 درصد
صنعت 26/8 درصد 34/9 درصد
خدمات 49/5 درصد 47/6 درصد
زن کشاورزی 35/1 درصد 20/6 درصد
صنعت 31/8 درصد 24/2 درصد
خدمات 33/2 درصد 55/2 درصد

همانطور که می‌بینید سهم مشاغل بخش خدماتی از بازار کار، چه در استان کردستان و چه در کل کشور بیشتر از بخش صنعت و کشاورزی است. البته این شاخص در استان کردستان برای زنان اندکی متفاوت بوده و بخش کشاورزی سهم اشتغال بیشتری را به خود اختصاص داده است.

رزومه ساز

نرخ اشتغال و نرخ بیکاری استان کردستان

شاخص نرخ اشتغال عبارت است از نسبت جمعیت شاغل به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضربدر ۱۰۰. همچنین شاخص نرخ بیکاری عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضربدر ۱۰۰.

شاخص جنسیت کردستان کل کشور
نرخ اشتغال مرد و زن 90/1 درصد 91/2 درصد
مرد 91/4 درصد 92/5 درصد
زن 80/7 درصد 84/4 درصد
نرخ بیکاری مرد و زن 9/9 درصد 8/8 درصد
مرد 8/6 درصد 7/5 درصد
زن 19/3 درصد 15/6 درصد

خوشبختانه نرخ اشتغال و نرخ بیکاری استان کردستان با کل کشور اختلاف چندانی ندارد. متاسفانه نرخ بیکاری زنان چه در استان کردستان و جه در کل کشور، بسیار بیشتر از نرخ بیکاری مردان است.

شاخص‌های مهم بازار کار در کردستان

بررسی وضعیت استخدامی استان کردستان

در بخش قبل به بررسی بازار کار در کردستان از دریچه آمار نگاهی داشتیم؛ حال در این بخش قصد داریم به بررسی مشاغل مختلف و فرصت‌های کاریابی کردستان بپردازیم.

استخدام کردستان سقز

سقز یکی از شهرهای مهم استان کردستان و دومین شهر بزرگ این استان است که با توجه به پرجمعیت بودن این شهر، فرصت‌های استخدامی مختلفی نیز برای کارجویان دارد. از جمله موقعیت های شغلی سقز می‌توان به استخدام راننده در سقز، استخدام نگهبان در سقز و استخدام فرودگاه سقز اشاره کرد.

همچنین استان کردستان و به‌خصوص شهر سقز پتانسیل خوبی برای کاشت توتون دارد؛ به همین دلیل کارخانه‌های تولید سیگار، توتون و تنباکو در این شهر احداث شده‌اند که نقش مهمی را در اشتغال‌زایی برای نیروی کار سقز بازی می‌کنند. کارخانه توتون و تنباکو شهرک صنعتی سقز (کارخانه فراسازان توتون آپادانا) یکی از مهم‌ترین واحدهای تولید دخانیات در کردستان است. برای مشاهده فرصت‌های استخدامی کارخانه سیگار سقز می توانید به صفحه فرصت‌های شغلی در سایت‌های استخدامی معتبر مراجعه کرده و به جستجوی استخدامی دخانیات سقز بپردازید.

کار در کردستان در بخش دولتی

بسیاری از کارجویان برای کار در کردستان به دنبال فرصت‌های استخدامی ادارات دولتی هستند. از جمله مهم‌ترین فرصت‌های شغلی ادارات دولتی استان می‌توان به استخدام دانشگاه علوم پزشکی کردستان، استخدام دانشگاه کردستان سنندج، استخدام پتروشیمی کردستان، استخدام نیروی انتظامی کردستان و … اشاره کرد.

استخدام اکثر ادارات دولتی، چه در کردستان و چه در سایر استان‌های کشور از طریق برگزاری آزمون استخدامی انجام می‌شود. در دفترچه این آزمون که هر سال به صورت سراسری یا استانی برگزار می‌شود، نیازمندی‌های نیروی کار تمام ادارات دولتی ذکر شده و افراد می‌توانند با مطالعه شرایط مندرج در آن، در آزمون ثبت‌نام کنند. کارجویان می‌‌توانند پس از اعلام نتایج آزمون استخدامی ادارات دولتی استان کردستان، در صورت قبولی وارد مرحله مصاحبه شده و در صورت قبولی در این مرحله و تایید مدارک، در نهایت به استخدام اداره دولتی مدنظر خود درآیند.

از جمله سایر فرصت‌های استخدامی دولتی در کردستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخدامی اداره برق سنندج
  • استخدامی مخابرات سنندج
  • استخدامی شهرداری سنندج

استخدام پتروشیمی کردستان

پتروشیمی کردستان یکی دیگر از ادارات دولتی استان، واقع در شهر سنندج است که محصولات پتروشیمی مختلفی از جمله انواع پلی اتیلن سبک را تولید می‌کند. این شرکت نیز از طریق آزمون‌های استخدامی اقدام به استخدام نیرو می‌کند و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن در سایت این شرکت منتشر می‌شوند. این شرکت در رشته‌های تحصیلی متعددی از جمله مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی صنایع، الکترونیک، مهندسی شیمی، شیمی، محیط زیست، حسابداری، مدیریت صنعتی، مخابرات، آتش‌نشانی و … استخدام می‌کند.

بررسی وضعیت استخدام سنندج

سنندج، مشهور به شهر مناره‌ها، مرکز استان کردستان و مهم‌ترین شهر این استان است. جمعیت سنندج در سال ۱۴۰۰، برابر با ۵۴۶ هزار و ۷۰۸ نفر بوده است که تقریباً نیمی از جمعیت کل استان را تشکیل می دهد. باتوجه به جمعیت بالای این استان، طبیعی است که بخش زیادی از جمعیت افراد در جستجوی کار استان در این شهر متمرکز شده باشند.

افرادی که به دنبال استخدام در این شهر هستند می توانند هم از طریق کاریابی‌های سنندج و هم از طریق کانال استخدامی سنندج، اقدام به جستجوی شغل مدنظر خود کنند. کانال تلگرام جاب ویژن (آی دی کانال: Jobvision@) و ربات تلگرامی کاریابی جاب ویژن (آی دی ربات: jobvisionbot@) این امکان را به شما می‌دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن به آگهی های استخدامی جدید سنندج دسترسی پیدا کنید.

در ادامه این بخش از مقاله، قصد داریم به طور اختصاصی بازار کار کردستان را در شهر سنندج بررسی کنیم.

استخدام دانشگاه کردستان سنندج

دانشگاه سنندج یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های غرب کشور است که دارای هفت دانشکده مختلف، ۴۵ رشته تحصیلی و بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو است. هیئت علمی این دانشگاه شامل ۱۲ نفر استاد تمام، ۶۱ نفر دانش‌یار، ۲۱۳ استادیار و ۱۹ مربی است. علاوه بر این ۲۰۵ نفر پرسنل اداری نیز در این دانشگاه مشغول به کار هستند.

باتوجه به تنوع بالای رشته‌های تحصیلی ارائه شده، فرصت‌های استخدام دانشگاه سنندج برای علاقه‌مندان به تدریس در دانشگاه بسیار زیاد است. دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده زبان و ادبیات (زبان و ادبیات کردی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی)
  • دانشکده علوم پایه (آمار، ریاضی، شیمی، علوم زمین، علوم زیستی، کامپیوتر، فیزیک)
  • دانشکده هنر و معماری (مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی، موسیقی، صنایع دستی)
  • دانشکده مهندسی (صنایع، عمران، کامپیوتر، معدن، مکانیک، شیمی، برق الکترونیک، مخابرات، برق کنترل، برق قدرت)
  • دانشکده کشاورزی (اقتصاد کشاورزی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، زراعت و اصلاح نباتات، علوم دامی، گیاه‌پزشکی، علوم و مهندسی آب، مهندسی بیوسیستم، علوم و مهندسی صنایع غذایی)
  • دانشکده علوم انسانی و اجتماعی (گروه تربیت بدنی، جامعه‌شناسی، حسابداری، حقوق، روانشناسی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی، فقه شافعی، مدیریت بازرگانی، مشاوره، معارف اسلامی)
  • دانشکده منابع طبیعی (گروه آب و هواشناسی، جنگل‌داری، ژئومورفولوژی، شیلات، محیط زیست، مرتع و آبخیزداری)
  • دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی بیجار

استخدام دانشگاه سنندج

یکی دیگر از دانشگاه‌های مهم کردستان، دانشگاه علوم پزشکی کردستان واقع در شهر سنندج است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و در ابتدا تنها در رشته‌های تحصیلی پرستاری و علوم آزمایشگاهی اقدام به جذب دانشجو می‌کرد. در حال حاضر این دانشگاه دارای پنج دانشکده (پرستاری و مامایی، دندانپزشکی، پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت) است که هرکدام از این دانشکده‌ها برای تکمیل کادر هیئت علمی خود، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کنند. همچنین این دانشگاه دارای ۱۷ بیمارستان و ۱۰ شبکه بهداشت و درمان است که هرکدام از این مراکز در حوزه‌های مختلفی مثل پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، جراحی، بهداشت، روانشناسی، پذیرش، خدمات و … نیاز به نیرو دارند.

بیمارستان‌های علوم پزشکی تابعه دانشگاه علوم پزشکی سنندج عبارتند از:

  • بیمارستان کوثر
  • بیمارستان بعثت
  • بیمارستان توحید
  • بیمارستان امام خمینی سقز
  •  بیمارستان شهدای دهگلان
  • بیمارستان امام خمینی دیواندره
  • بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه
  • بیمارستان امام حسین (ع) بیجار
  • بیمارستان شهید چمران سروآباد
  • بیمارستان بوعلی مریوان
  • بیمارتسان سینا کامیاران
  • بیمارستان فجر مریوان
  • بیمارستان شهید بهشتی قروه
  • بیمارستان رازی بانه
  • مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی قدس
  • بیمارستان شفای سقز
  • کلینیک ویژه سنندج

بنابراین اگر مشتاق به استخدام در علوم پزشکی کردستان هستید می‌توانید با مراجعه به صفحه استخدامی این دانشگاه، از آخرین نیازمندی‌های شغلی آن (مثل استخدام بهورز در دانشگاه علوم پزشکی کردستان) مطلع شوند.

استخدامی بیمارستان کوثر سنندج

بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی سنندج در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده و از میان بیش از هزار بیمارستان در کل کشور، بین ۴۰ بیمارستان اول قرار دارد. بخش‌های این بیمارستان شامل اتاق عمل، دیالیز، اورژانس، درمانگاه، آزمایشگاه، بستری، رادیولوژی، آی سی یو، پزشکی هسته‌ای، داروخانه، بخش های اداری و پشتیبانی است.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های تجربی مثل پزشکی، پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی، پزشکی هسته‌ای، پرتو پزشکی، رادیولوژی، مدارک پزشکی (فناوری اطلاعات سلامت) که متقاضی کار در کردستان هستند و همچنین متقاضیان ورود به مشاغل خدماتی و اداری، می‌توانند از طریق سایت‌های استخدامی از آخرین اخبار مربوط به موقعیت‌های شغلی موردنیاز این مرکز درمانی (مثل استخدام پرستار در سنندج) مطلع شوند.

یکی دیگر از موقعیت‌های شغلی مورد نیاز بیمارستان‌ها، نگهبان و نیروی حراست است. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال فرصت‌های استخدام نگهبان در سنندج می‌گردید، سری به صفحه استخدامی بیمارستان‌های این شهر هم بزنید.

استخدامی بانک در سنندج

اگر به فعالیت در بانک علاقه دارید، با نگاهی به آگهی‌های شغلی سایت‌های استخدامی می‌توانید به فرصت‌های شغلی مختلفی در این حوزه دسترسی پیدا کنید. استخدام بانک‌های سنندج در رشته‌های مختلفی مثل بانکداری، آمار، ریاضی، حسابداری، مدیریت مالی، اقتصاد، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر و … انجام می‌شود.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام حسابدار در سنندج و استخدام مدیر مالی در سنندج، می‌توانید به صفحات آگهی استخدام کردستان در سایت‌های کاریابی سر بزنید.

استخدام آشپز در سنندج

در بخش‌های ابتدایی این مقاله به این موضوع اشاره کردیم که مشاغل خدماتی بیشترین سهم اشتغال را در میان ساکنین کردستان دارند. آشپز رستوران، گارسون و پیک موتوری رستوران از جمله فرصت‌های شغلی خدماتی هستند که استخدام در آن‌ها نیاز به مدرک تحصیلی بالایی ندارد. بسیاری از رستوران‌ها، فست فودها، کافی شاپ ها و باغ رستوران‌ها در کردستان برای پخت غذای باکیفیت و اداره امور رستوران نیاز به استخدام آشپز، کمک آشپز، سرپرست آشپزخانه، سالادزن، ویتر رستوران، کافی من و … دارند.

همچنین اگر به دنبال فرصت‌های استخدامی کارگر ساده در سنندج هستید، رستوران‌های زیادی وجود دارند که برای تامین پرسنل شستشوی ظروف در آشپزخانه‌های خود اقدام به درج آگهی در سایت‌های استخدامی معتبر می‌کنند.

استخدام راننده در سنندج

اگر دارای گواهینامه پایه یک هستید می‌توانید به عنوان راننده اتوبوس، راننده تریلی و سایر ماشین‌های سنگین استخدام شوید. همچنین شرکت‌های تپسی و اسنپ نیز برای تامین نیروی انسانی موردنیاز در ناوگان حمل و نقل خود، اقدام به استخدام راننده با خودرو شخصی می‌کنند. شرکت‌‌های زیادی هم برای حمل و نقل بارهای خود یا ارسال بسته‌ها نیاز به راننده وانت یا راننده پیک دارند. همانطور که می‌بینید کار در کردستان برای مشاغل خدماتی تنوع زیادی دارد و افرادی که به این مشاغل علاقه‌مند هستند، با مشکل مواجه نمی‌شوند.

استخدام برنامه نویس سنندج

با وجود اینکه فرصت های شغلی استخدام برنامه‌نویس در شهرستان‌ها نسبت به تهران و سایر شهرهای بزرگ کمتر است، اما باز هم می‌توانید شرکت‌هایی را در سنندج پیدا کنید که نیاز به استخدام برنامه‌نویس دارند. فقط کافی است سری به آگهی‌های موقعیت‌های شغلی کردستان بزنید تا آگهی‌های استخدام برنامه نویس سی شارپ، برنامه‌نویس اندروید، طراح سایت، برنامه‌نویس NEt Core.، برنامه‌نویسی ASP.Net، برنامه‌نویس وب، متخصص UI/UX و … را مشاهده کنید.

استخدام برنامه نویس در سنندج

استخدام معلم در سنندج

موقعیت‌های شغلی تدریس را در همه استان‌ها و شهرهای کشور می‌توانید پیدا کنید. مدارس دولتی، مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های علمی آزاد از جمله مراکزی هستند که نیاز به استخدام معلم در سنندج دارند. همچنین آموزشگاه‌های زبان خارجی مختلفی هم در این شهر وجود دارند که اقدام به استخدام مدرس زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه، تافل، آیلتس و … می‌‌کنند. با مراجعه به سایت‌های استخدام آنلاین و جستجوی موقعیت‌های استخدام مدرس زبان در سنندج می‌توانید برای آموزشگاه‌های مختلف، رزومه خود را ارسال کنید.

استخدام منشی درسنندج

اگر مدرک تحصیلی بالایی ندارید و تصور می‌کنید پیدا کردن کار در کردستان برایتان دشوار است، می‌توانید درباره شغل «منشی» بیشتر فکر کنید. بسیاری از ادارات و مراکز خصوصی و دولتی برای انجام امور هماهنگی و کارهای اداری خود نیاز به منشی دارند. کلینیک‌های پزشکی و دندانپزشکی، مراکز عکس‌برداری پزشکی، دفاتر بیمه، آموزشگاه‌ها، دفاتر مشاوره املاک، باشگاه‌های ورزشی و … از جمله مهم‌ترین مراکزی هستند که نیاز به منشی دارند.

چطور آگهی‌های کار در کردستان را پیدا کنیم؟

بازار کار کردستان در بخش خدماتی بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل آگهی‌های استخدام مشاغل خدماتی مثل منشی، معلم و راننده در سایت‌های استخدامی بسیار زیاد هستند. از جمله مراکز مهم دولتی در کردستان که می‌توانید با شرکت در آزمون استخدامی در آن‌ها استخدام شوید می‌توان به دانشگاه کردستان، علوم پزشکی سنندج، اداره برق سنندج، مخابرات سنندج، شهرداری سنندج و … اشاره کرد. همچنین مراکز خصوصی متعددی مثل مدارس، بانک‌ها، کارخانه‌ها و پتروشیمی‌ها نیازمند استخدام نیرو در حوزه‌های کاری مختلف هستند.

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام کردستان می‌توانید به سایت استخدام جاب ویژن سر بزنید. در جاب ویژن شما می‌توانید با استفاده از رزومه‌سازاستخدام آنلاین، برای خود رزومه حرفه‌ای بسازید. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه توانمندتر شو، در دوره‌های آموزشی مرتبط با رشته خود شرکت کرده و با دریافت گواهی‌های پایان دوره، رزومه خود را تقویت کنید. سپس می‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی مراجعه کرده و با انتخاب فیلترهای مختلف مثل «شهر» و «گروه شغلی» به جستجوی مشاغل مرتبط با رشته و علایق خود پرداخته و رزومه خود را برای کارفرماها ارسال کنید.

منبع: مرکز آمار ایران

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه