راهنمای شرایط و قوانین جذب و استخدام آموزش و پرورش در سال 1400

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای شرایط و قوانین جذب و استخدام آموزش و پرورش در سال 1400
معلمی یکی از مشاغل مهم و حساس است و وظیفه پرورش و تربیت نسل آینده را بر عهده دارد. افرادی که به کار تدریس و معلمی علاقه دارند تمایل زیادی به استخدام آموزش و پرورش و کار به عنوان معلم مدارس دارند؛ چون استخدام شدن در آموزش و پرورش مزایای بسیار زیادی برای معلمین دارد که درآمد ثابت و مطمئن، امنیت شغلی و مزایای شغلی از جمله آن‌ها هستند. از آنجا که افراد زیادی به دنبال راه‌های استخدام آموزش و پرورش هستند در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن تصمیم گرفتیم راهنمای کامل و جامعی در این باره ارائه کنیم و در مورد شرایط عمومی و اختصاصی و راه های استخدام آموزش و پرورش توضیحاتی خدمت شما بدهیم. در ادامه با جاب ویژن همراه باشید.
استخدام

راه‌های معلم شدن و استخدام آموزش و پرورش

بیاید از ابتدا و از زمانی شروع کنیم که فرد تصمیم به معلم شدن می‌گیرد. در حال حاضر برای استخدام آموزش و پرورش و معلم شدن 3 روش و راه اصلی وجود دارد:
  1. ادامه تحصیل در مراکز تربیت معلم
  2. شرکت در آزمون استخدامی
  3. استخدام از طریق مجلس شورای اسلامی
در ادامه راجع به هر یک از این روش‌ها به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

1- استخدام آموزش و پرورش از طریق مراکز تربیت معلم

یکی از اصلی‌ترین راه‌های معلم شدن و استخدام آموزش و پرورش ادامه تحصیل در مراکز و دانشگاه‌های تربیت معلم است. این روش بر اساس مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به استناد بند ب ماده 63 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده 1 قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش و مجوز سازمان اداری و استخدام کشور اجرا می‌شود.
افرادی که تمایل به شغل معلمی داشته باشند بعد از اتمام دبیرستان با شرکت در کنکور می‌توانند مراکز تربیت معلم مثل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را برای تحصیل انتخاب کنند. سابق بر این، دوره‌های آموزش تربیت معلم دو سال بود؛ اما در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان دوره تربیت معلم به صورت 4 ساله برگزار می‌شود. مزیت اصلی این روش این است که دانشجویان از همان بدو شروع تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند و دوران تحصیل نیز جزء سابقه کاری آن‌ها محسوب خواهد شد. برای پذیرش و قبولی در این دانشگاه‌ها لازم است داوطلبان واجد شرایط عمومی و اختصاصی باشند که در ادامه آن‎ها را معرفی خواهیم کرد.

چطور می‌توان در مراکز تربیت معلم پذیرفته شد؟

دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی معمولا چند برابر ظرفیت داوطلبان را می‌پذیرد و بعد طی مصاحبه اختصاصی و گزینش، افراد واجد شرایط را انتخاب می‌کند. شرایط و ضوابط مصاحبه اختصاصی در دفترچه شماره 2 راهنمای انتخاب رشته توضیح داده می‌شود. یکی از این شرایط این است که پذیرش دانشجو به صورت بومی پذیری است و پذیرفته شدگان متعهد به خدمت دوبرابر مدت زمان تحصیل خواهند شد.
مرکز تربیت معلم
شرایط عمومی پذیرش در مصاحبه تربیت معلم
شرایط عمومی درست مشابه شرایط شرکت در آزمون استخدامی است که در بخش بعد در مورد آن صحبت خواهیم کرد. تنها تفاوتی که وجود دارد ضرورت داشتن گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی داوطلبان نظام قدیم یا دیپلم متوسطه دوم نظام آموزشی جدید می‌باشد.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام امروز

شرایط اختصاصی پذیرش در مصاحبه تربیت معلم
  • کسب حداقل نمره علمی 6500 و بالاتر در زیر گروه مرتبط
  • نداشتن رابطه استخدامی یا تعهد خدمت دائم یا موقت به نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی
  • حداقل معدل کل دوره متوسطه دوم 14 باشد
  • شرط سنی با رعایت ماده 42 و 43 قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر 24 سال تمام است

2- استخدام آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی

اما همه از همان ابتدا نمی‌دانند که به شغل معلمی و استخدام آموزش و پرورش علاقه دارند و ممکن است بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی تازه به شغل معلمی علاقمند شوند. راه استخدام این افراد به عنوان معلم، شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش است. در بسیاری از موارد مثل بازنسشته شدن نیروهای آموزش و پرورش و کافی نبودن فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم برای تامین منابع انسانی، آموزش و پرورش اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کند.
بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان؛ تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، جذب نیرو از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه بلامانع است. البته جذب این افراد می‌بایست مطابق با ضوابط و مقررات آموزش و پرورش و مشروط به سپری کردن دوره یک ساله مهارت آموزی خواهد بود.
سهمیه نیروهای مورد نیاز از طریق آزمون، توسط وزارت آموزش و پرورش مشخص می‌شود و همانطور که گفتیم پذیرفته شدگان ملزم به سپری کردن دوره مهارت آموزی هستند. این دوره یک ساله می‌باشد و شامل دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی خواهد بود. برخلاف دوره آموزشی تربیت معلم، این دوران جزء سابقه کاری افراد محسوب نخواهد شد و بدون دریافت حقوق و مزایا خواهد بود.
رزومه ساز
شرایط عمومی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1400
  • دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی
  • التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل و هر نوع مواد اعتیادآور
  • عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری و جزایی موثر
برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و توانایی لازم برای انجام وظایف محوله به شرح زیر:
توانایی و مهارت گفتاری (توانایی ادای کلمات و حروف به طور کامل و درست و نداشتن لکنت زبان به هر میزان)
  • قدرت بینایی کافی (دید هر چشم حداقل 5/10 یا هر دو چشم بدون عینک و لنز حداقل 10/20، نداشتن کوررنگی و انحراف چشم پس از اصلاح با عینک و لنز)
  • لازم به ذکر است کوررنگی برای رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته‌های هنر و رشته‌هایی که نیاز به شناخت رنگ و طیف نوری دارد ممنوع و در سایر رشته‌ها بلامانع است.
  • قدرت شنوایی سالم: توانایی شنیدن اصوال معمولی و نداشتن هرگونه نقص شنوایی؛ در ضمن میزان کم شنوایی داوطلبین نباید بیش از 30 دسیبل باشد.
شرایط اختصاصی برای آزمون استخدام 1400
علاوه بر شرایط عمومی، داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون استخدام دارند باید واجد برخی شرایط خاص نیز باشند. این شرایط عبارتند از:
  • داشتن سلامت جسمانی از لحاظ قدرت بینایی و شنوایی با تایید پزشک
  • سپری کردن دوره یک ساله مهارت آموزی بدون حقوق و مزایا
  • پرداخت بخشی از هزینه‌های دوره یک ساله مهارت آموزی
  • داشتن مدرک ICDL
  • شرط سنی برای داوطلبان فوق دیپلم 30 سال
  • شرط سنی برای داوطلبان لیسانس 35 سال
  • شرط سنی برای داوطلبان فوق لیسانس 40 سال
  • شرط سنی برای داوطلبین با مدرک دکتری 45 سال

آزمون استخدامی

زمان برگزاری آزمون استخدام آموزش و پرورش 1400

لازم به ذکر است در صورت قبولی و پذیرش داوطلبین در آزمون استخدامی، شروع استخدام آن‌ها به صورت پیمانی خواهد بود. ثبت نام آزمون و اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و موارد امتحانی همگی در دفترچه ثبت نام و در سایت سنجش sanjesh.org قرار خواهد گرفت.
طبق اخبار قرار بود ثبت نام این آزمون اواخر اردیبهشت آغاز شود؛ ولی تا زمان نگارش این مقاله هنوز لینک اطلاع رسانی در سایت سنجش منتشر نشده است. داوطلبینی که واجد شرایط عمومی و اختصاصی هستند برای ثبت نام باید به سایت سنجش مراجعه کنند و ضمن پرداخت آنلاین هزینه آزمون، فرم تقاضانامه را به همراه مدارک مورد نیاز تکمیل نمایند.
با این حال، بر اساس خبری که در اردیبهشت 1400 در سایت تابناک منتشر شده، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد زمان برگزاری آزمون اینطور بیان کرده‌اند: هنوز مجوز میزان جذب نیرو صادر نشده؛ اما پیشنهاد ما صدور مجوز برای پنجاه هزار نفر در دو شکل دانشجو معلمی و ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است.
آقای علی الهیار ترکمن در مورد جذب نیرو در سال 1400 اعلام کرد: در سال 1400 دو اقدام اساسی پیش رو داریم. نخست اینکه بخشی از مجوزهای مربوط به سال گذشته به طور کامل استفاده نشده‌اند و در اولین آزمون استخدام آموزش و پرورش که به احتمال زیاد در خرداد 1400 برگزار خواهد شد حدود 10 هزار نفر جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد وعده وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تعادل و موازنه نیروی انسانی تا سال 1402 بیان کرد: بخش عمده کمبود نیروی به وجود آمده به دلیل بازنشستگی‌های سال‌های اخیر است که آن نیز ناشی از سیاست‌های استخدامی اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 بوده است. با این حال، مشمولین بازنشستگی آموزش و پرورش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و تعادل در میزان ورودی و خروجی ایجاد خواهد شد.

مواد امتحانی و سوالات آزمون استخدام آموزش و پرورش 1400

آزمون استخدام آموزش و پرورش به صورت دو دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود. پرسش‌های عمومی برای داوطلبین تمام رشته‌ها مشترک است؛ اما سوالات تخصصی با توجه به عنوان شغلی انتخابی، متفاوت خواهد بود.
سوالات عمومی آزمون
در دفترچه سوالات عمومی، داوطلبین به سوالات مربوط به این مواد درسی پاسخ خواهند داد:
  • ICDL یا مهارت‌های هفتگانه فناوری اطلاعات
  • ریاضی و آمار مقدماتی
  • معارف اسلامی
  • زبان و ادبیان فارسی
  • زبان انگلیسی عمومی
  • اطلاعات عمومی، اجتماعی و حقوق اساسی
  • هوش و توانمندی‌های عمومی
داوطلبینی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شوند می‌بایست در مصاحبه حضوری نیز شرکت کنند و استخدام آن‌ها منوط به قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری خواهد بود. داوطلبینی که در هردو آزمون و گزینش پذیرفته می‌شوند برای ثبت نام دوره یک ساله مهارت آموزی می‌بایست به سایت دانشگاه فرهنگیان مراجعه و نسبت به ثبت نام در این دوره اقدام کنند.

3- استخدام آموزش و پرورش از طریق مجلس شورای اسلامی

سومین روش جذب که در مورد آن بحث و اختلاف نظرات زیادی وجود دارد استخدام و جذب از طریق مجلس شورای اسلامی است. این روش به این دلیل به وجود آمد که با وجود 2 روش بالا همچنان کمبود نیروی معلم در برخی مناطق، به ویژه مناطق محروم احساس می‌شد. همچنین سال‌ها پیش که نهضت سوادآموزی به صورت گسترده اقدام به مبارزه با بیسوادی و آموزش افراد بیسواد می‌کرد قرار بود معلمین حق التدریسی نهضت سواد آموزی بعد از چند سال خدمت به استخدام آموزش و پرورش دربیایند.
آموزش و پرورش بعد از چند سال این روش استخدام را متوقف کرد و بسیاری از افرادی که به عنوان آموزشیار، مربی پیش دبستانی و معلم حق التدریس مشغول به کار بودند تمام امید و آرزوی خود برای استخدام رسمی را از دست دادند. این افراد که از وضعیت خود بسیار ناراضی بودند شکایت خود را با نمایندگان مجلس مطرح کردند و در نهایت، طی قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد آموزش و پرورش موظف به جذب و استخدام این نیروها شد.
مطالب مرتبط: ساخت رزومه با رزومه ساز آنلاین جاب ویژن
استخدام معلم

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست و چه بخش‌هایی دارد؟

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از 6 زیرنظام تشکیل شده که یکی از آن‌ها اختصاصا در مورد نیروی انسانی است. برنامه زیرنظام تربیت معلم و تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش در تاریخ 17 تیر ماه 1398 و در نهصد و شصت و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد. هدف این زیرنظام برقراری نظام اثربخش و کارآمد منابع انسانی و ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور است. همچنین هدف عملیاتی آن نیز، جذب و تامین نیروی انسانی شایسته، متعهد و معتقد به مبانی دین اسلام، نخبه و کارآمد، نظام مند کردن فرآیند جذب، تامین، تربیت و نگهداشت منابع انسانی، تربیت و توانمندسازی افراد، توسعه سلامت، تامین امنیت و پایداری شغلی و افزایش هدفمند حمایت‌های مادی و معنوی منابع انسانی تعریف شده است.
در این زیرنظام، چشم انداز 1404 منابع انسانی آموزش و پرورش اینطور توصیف شده است: افرادی معتقد به دین اسلام، عال به احکام اسلامی، برخوردار از فضایل الهی، ارزش‌های انسانی و مکارم اخلاقی، دارای انگیزه و توانایی‌های لازم برای انجام وظایف معلمی، پیشتاز در ایجاد محیطی مطلوب و خلق موقعیت‌های علمی و تربیتی متنوع، سرآمد در صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی، بهره مند از معیشت بایسته و منزلت اجتماعی و کرامت والای معلمی و سرانجام الگویی شایسته در جامعه و علاقمند به عزت و اعتلای جمهوری اسلامی ایران.

جمع بندی

بسیاری از افراد عاشق تدریس و معلمی هستند و دوست دارند با آموزش نسل جدید، نقشی در تربیت نسل بعد داشته باشند. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال شغل معلمی و استخدام آموزش و پرورش هستند. البته شغل معلمی سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد؛ ولی امنیت و ثبات شغلی، درآمد مطمئن و مزایای شغلی موجب شده موقعیت استخدام آموزش و پرورش طرفداران زیادی داشته باشد. همانطور که در این مقاله گفتیم استخدام در این سازمان از سه روش تربیت معلم، آزمون استخدامی و جذب از طریق مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است که هرکدام شرایط و ضوابط خاصی دارد.
هنوز در مورد زمان دقیق برگزاری آزمون استخدامی اطلاعی در دست نیست دفترچه ثبت نام و نحوه پرداخت هزینه آزمون و ثبت نام نهایی تنها از طریق سایت sanjesh.ir انجام خواهد شد و هر موقع، زمان دقیق برگزاری آزمون مشخص شود لینک اطلاع رسانی در سایت سنجش قرار خواهد گرفت.

نویسنده

دسته بندی :
اخبار استخدامی
بدون دیدگاه