کامل‌ترین راهنمای جلسه مصاحبه استخدامی + 21 نکته مهم و کاربردی!

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
کامل‌ترین راهنمای جلسه مصاحبه استخدامی + 21 نکته مهم و کاربردی!

اگر برای یک فرصت شغلی رزومه فرستادید و به مصاحبه استخدامی دعوت‌شده‌اید، به شما تبریک میگوییم! تا اینجا، نصف راه را آمده‌اید و اگر از غول مرحله آخر یعنی مصاحبه هم سربلند بیرون بیایید به مرحله شیرین استخدام خواهید رسید. اما همان‌طور که میدانید بسیاری از کارجویان علیرغم رزومه خوب و درخشان در جلسه مصاحبه شغلی رد می‌شوند.

چطور می‌توانیم در این جلسه موفق و قوی ظاهر شویم و مصاحبه‌کنندگان را تحت تأثیر قرار دهیم؟ در این جلسه قرار است چه سؤالاتی از ما پرسیده شود و چه جوابی باید به آن‌ها بدهیم؟

استخدام

در این مقاله از سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن قصد داریم راهنمای کاملی از جلسه مصاحبه به شما ارائه کنیم و با معرفی 21 نکته کاربردی و مهم شما را برای این مرحله سرنوشت‌ساز آماده کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

21 نکته برای آمادگی و موفقیت بیشتر در جلسه مصاحبه

در ادامه نکات مهم برای موفقیت در جلسه مصاحبه را معرفی می‌کنیم. برای شفاف‌سازی بهتر این نکات را به سه بخش تقسیم کردیم: نکات قبل از حضور در جلسه مصاحبه، نکات حین برگزاری و نکات بعد از جلسه. امیدواریم با رعایت این نکات زودتر بتوانید در شغل ایده آل خود استخدام شوید.

نکات مصاحبه استخدامی

1- در مورد شرکت و مصاحبه‌کنندگان تحقیق کنید!

از زمانی که به مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید تا زمان برگزاری جلسه فرصت دارید در مورد شرکت تحقیق کنید. به وب‌سایت رسمی شرکت سر بزنید، در مورد فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت مطالعه کنید. همچنین در مورد بخشی که قرار است شما در آن کار کنید نیز تحقیق کنید و سعی کنید افرادی را که قرار است با شما مصاحبه کنند، بهتر بشناسید. حتی می‌توانید اکانت آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی رسمی مثل لینکدین پیدا کنید و در این مدت، با روحیات و خلق‌وخوی آن‌ها بیشتر آشنا شوید. مطمئناً این شناخت به شما کمک می‌کند با اعتمادبه‌نفس بالاتر و آمادگی بیشتری وارد جلسه شوید.

2- پاسخ‌هایتان را تمرین کنید

در جلسات مصاحبه شغلی معمولاً سؤالات مشخصی پرسیده می‌شود مثل: «در مورد خودتان بگویید و چرا این شغل برای شما جذاب است؟» هدف از این سؤال‌ها این است که شخصیت شما و میزان انگیزه و اشتیاقتان برای موقعیت شغلی را بسنجند. پس قبل از مصاحبه سعی کنید در مورد این پرسش‌ها فکر کنید و در ذهنتان بهترین جواب را برای آن‌ها آماده کنید.

3- شرح وظایف شغلی و الزامات کاری را با دقت بخوانید

اگر آگهی استخدام را در سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن دیده‌اید حتماً بخش توضیحات، شرایط شغل و مسئولیت‌ها را با دقت بخوانید. اگر مهارت و تجربه خاصی موردنیاز است در مورد تجارب قبلی خود فکر کنید و بهترین مثال‌ها را که منطبق با این مهارت‌ها باشد، برای مصاحبه استخدامی آماده کنید.

4- از تکنیک STAR برای پاسخگویی به سؤال‌ها استفاده کنید

معمولاً در مصاحبه استخدامی در مورد تجارب قبلی شما که در آن از یک مهارت یا تخصص خاص استفاده کرده‌اید می‌پرسند. بهترین راه برای پاسخگویی به این قبیل سؤال‌ها استفاده از تکنیک STAR برای شفاف‌سازی موقعیت و برجسته کردن نقش خود در آن موقعیت است.

5- از دوستی کمک بخواهید تا نقش مصاحبه‌کننده را بازی کند

اگر موفقیت در این جلسه و کار در آن شرکت و سازمان برایتان اهمیت بالایی دارد می‌توانید جلسه مصاحبه را تمرین کنید. از دوستی بخواهید در نقش مصاحبه‌گر از شما سؤال کند تا بتوانید پاسخ‌هایتان را تمرین کنید. این کار به آماده شدن و افزایش اعتمادبه‌نفس شما در جلسه واقعی کمک زیادی خواهد کرد.

6- لیست معرف‌ها و منابع خود را آماده کنید

معمولاً برای گزینش کارجویان با محل کار و مدیران و همکاران قبلی او تماس می‌گیرند. بنابراین بهتر است از قبل نام و شماره تماس شرکت‌های قبلی و همین‌طور اشخاصی که می‌توانند توانایی‌های شما را تائید کنند آماده کنید. به‌این‌ترتیب، روند جذب و گزینش شما سریع‌تر و بهتر پیش خواهد رفت.

7- آماده صحبت در مورد تجربیات کاری قبلی خود باشید

در طول جلسه مصاحبه استخدامی، احتمالاً در مورد یک موقعیت و تجربه کاری خاص از شما می‌پرسند. بنابراین قبل از جلسه، بهتر است در مورد مثال‌ها و تجربیات عینی قبلی که شما را برای احراز این موقعیت شغلی آماده کرده‌اند فکر کنید.

8- از مصاحبه‌کننده، سؤالات هوشمندانه بپرسید!

مصاحبه شغلی یک خیابان دوطرفه است و قرار نیست فقط مصاحبه‌کننده از شما سؤال کند. پس بهتر است از قبل سؤال‌هایی را در مورد شغل و فعالیت شرکت و … آماده کنید و در جلسه از مصاحبه‌گر بپرسید. سؤال پرسیدن شما نشان می‌دهد که در مورد این موقعیت شغلی به‌طورجدی فکر کرده‌اید و برای به دست آوردن آن، مصمم هستید.

برخی از سؤالاتی که می‌توانید در مصاحبه استخدامی بپرسید عبارت‌اند از:

  • لطفاً جزئیات وظایف روزانه این موقعیت شغلی را توضیح بدهید؟
  • به نظرتان چه فردی و با چه ویژگی‌هایی برای این موقعیت شغلی مناسب‌تر است؟
  • اگر من این شغل را به دست بیاورم، عملکرد من چطور اندازه‌گیری می‌شود؟ چند وقت یک‌بار؟
  • این موقعیت شغلی بیشتر با کدام بخش‌ها همکاری دارد؟
  • به نظرتان بزرگ‌ترین چالش‌های این موقعیت شغلی چه چیزهایی هستند؟

نکات مهم برای حضور در جلسه مصاحبه استخدامی

بعدازاینکه خود را برای جلسه آماده کردید حالا وقت آن است که آماده‌تر از همیشه در مصاحبه شرکت کنید.

لباس مناسب برای مصاحبه

9- پوشش و لباس مناسب بپوشید

اگر قبل از جلسه با مصاحبه‌کننده صحبت کرده‌اید می‌توانید از او درباره پوشش محیط کار سؤال کنید. اگر چنین امکانی برای شما وجود ندارد با مراجعه به وب‌سایت و دیدن تصاویر از محیط کار و کارکنان می‌توانید تا حد زیادی در مورد پوشش مناسب در آن شرکت اطلاعات پیدا کنید. به‌طورکلی، پوشش رسمی و مرتب بهترین پوشش برای هر جلسه مصاحبه‌ای است.

مطالب مرتبط: مشاهده استخدامی های جدید

10- نسخه‌ای از رزومه، یک دفتر یادداشت و یک خودکار همراه داشته باشید

در دستورالعمل کلاسیک به کارجویان توصیه می‌شد چند نسخه کاغذی از رزومه همراه داشته باشند. اما در حال حاضر که همه‌چیز آنلاین و دیجیتالی شده، همراه داشتن نسخه آنلاین رزومه نیز کفایت می‌کند. همچنین بهتر است یک دفتر یادداشت و خودکار نیز همراهتان داشته باشید و در طول جلسه در مورد صحبت‌ها و شرایط کار، نکته برداری کنید و آن‌ها را روی کاغذ (نه داخل موبایل) بنویسید. بعداً می‌توانید با ارجاع به این اطلاعات، ایمیل تشکر را بنویسید. ارتباط چشمی با مصاحبه‌گر را نیز فراموش نکنید.

اگر رزومه استاندارد و حرفه ای ندارید همان حالا به رزومه ساز جاب ویژن بروید و در عرض چند دقیقه برای خود رزومه‌ بسازید.

11- طوری برنامه‌ریزی کنید که 10-15 دقیقه زودتر از زمان جلسه به شرکت برسید

از وقتی به جلسه مصاحبه استخدامی دعوت می‌شوید در مورد مسیر و نحوه رفت‌وآمد فکر کنید. آدرس شرکت را روی نقشه پیدا کنید و بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای رسیدن به آن انتخاب کنید. اگر محل شرکت در منطقه‌ای پرترافیک قرار دارد یا جای پارک ماشین به‌سختی پیدا می‌شود حتماً این نکات را مدنظر داشته باشید.

درهرصورت، به‌هیچ‌وجه نباید دیر به جلسه برسید!

اگر 10-15 دقیقه زودتر به شرکت برسید در این فرصت می‌توانید جو کاری و ارتباطات کارکنان با هم را با دقت بررسی کنید.

12- جلسه را تأثیرگذار و باقدرت شروع کنید!

در مصاحبه شغلی و به‌طور کل در هر ارتباطی، اولین برخورد و حسی که از طرف مقابل می‌گیرید تأثیر بسیار مهمی در ادامه آن ارتباط دارد. بنابراین سعی کنید به جزئیات ظاهر و رفتارتان توجه کنید؛ کفشتان را کامل واکس بزنید، ناخن‌هایتان مرتب و تمیز باشد و لباس‌های مرتب، اتوزده و بدون کرک و لک بپوشید. پوشش نامرتب و به‌هم‌ریخته تأثیر فوق‌العاده بد و منفی روی مصاحبه‌کنندگان می‌گذارد و ممکن است باعث رد شدن شما بشود.

مطلب مرتبط: 16 نکته برای تاثیرگذاری بیشتر در مصاحبه شغلی آنلاین و غیرحضوری!

13- با تمام کارکنان باادب و احترام برخورد کنید

از وقتی وارد شرکت می‌شوید با همه، شامل دربان و نگهبان، پذیرش، منشی و درنهایت مصاحبه‌کننده با احترام برخورد کنید. درواقع، با هرکسی که می‌بینید طوری رفتار کنید که انگار مسئول مستقیم جذب و استخدام شماست! در بسیاری از شرکت‌ها، بعداً از این افراد در مورد نحوه برخورد شما سؤال می‌کنند و بازخورد آن‌ها ممکن است تأثیر زیادی در گزینش شما داشته باشد.

14- زبان بدن و رفتارتان حرفه‌ای و با اعتمادبه‌نفس باشد

زبان بدن در جلسه مصاحبه

علاوه بر صحبت‌هایی که در جلسه مصاحبه می‌زنید، زبان بدن و حالات و حرکات بدنتان نیز چیزهای زیادی به بقیه نشان می‌دهد. بنابراین سعی کنید تمام حرکاتتان نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس و اطمینان شما از خود و توانایی‌هایتان باشد.

هیچ‌وقت قوز نکنید و صاف، راحت و مسلط روی صندلی بنشینید. همچنین حالات بدنتان نیز باید با اعتمادبه‌نفس و مطمئن باشد و لبخند زدن را نیز فراموش نکنید. اگر استرس دارید قبل از جلسه، چند نفس عمیق بکشید تا آرام‌تر شوید. توجه داشته باشید که در جلسات مصاحبه استخدامی، معمولاً مصاحبه‌کننده دستش را برای دست دادن با شما دراز می‌کند نه برعکس. پس وقتی وارد اتاق می‌شوید صاف بایستید، در چشمان مصاحبه‌گر نگاه کنید و لبخند بزنید و منتظر دست دادن یا دعوت شما به نشستن بشوید.

15- با هوش و خوش‌رویی و انرژی مثبت، جلسه را از آن خود کنید!

برخورد خوب، مؤدبانه و انرژی مثبت به مصاحبه‌کننده نیز کمک می‌کند بهتر با شما ارتباط برقرار کند. برخورد خوب، لبخند و زبان بدن مشتاق باعث می‌شود جو جلسه بسیار مثبت و سازنده شود و مطمئناً نتیجه خوبی نیز بر گزینش شما خواهد گذاشت.

16- با صداقت و راست‌گویی به سؤالات جواب بدهید

برخی مصاحبه‌شوندگان سعی می‌کنند با مبالغه و غلو و دروغ در مورد مهارت‌ها و توانایی‌هایشان، مصاحبه‌کننده را تحت تأثیر قرار بدهند. اما هیچ‌چیز به‌اندازه صداقت و شفافیت نمی‌تواند باعث موفقیت حرفه‌ای شما بشود. پس بهتر است روی نقاط قوت و توانمندی‌هایتان تأکید کنید و به کارفرما نشان دهید که شما شایسته این موقعیت شغلی هستید.

17- هر جواب را به نحوی به مهارت‌ها و دستاوردهایتان ارتباط بدهید

در جلسات مصاحبه استخدامی، فقط جواب دادن به سؤال‌ها مهم نیست، بلکه نحوه پاسخ دادن شما اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد. بنابراین، برای پاسخ به هر سؤالی، سعی کنید آن را به یک تجربه کاری گذشته، یک دستاورد و موفقیت یا یک مهارت و توانمندی خود ارتباط بدهید. به‌عبارتی‌دیگر، از هر فرصتی برای نمایش خود و مهارت‌هایتان استفاده کنید.

رزومه ساز

18- پاسخ‌های مشخص و گویا بدهید

زمان مصاحبه شغلی محدود است و شما فرصت کوتاهی برای جواب دادن به هر سؤال دارید. بنابراین از اطناب و زیاده‌گویی خودداری کنید و مستقیم در مورد اصل مطلب و جواب سؤال، صحبت کنید. در بسیاری از مواقع، نیازی به اشاره به جزئیات و حواشی یک تجربه کاری وجود ندارد و مصاحبه‌گر تنها می‌خواهد از مهارت‌های شما مطمئن شود.

19- در مورد کارفرماهای قبلی بدگویی نکنید!

شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل به جذب افرادی دارند که سازگاری و توانایی حل مسئله خوبی داشته باشند و همیشه به دنبال راه‌حل و بهتر کردن اوضاع باشند. بنابراین اگر کارجو در مورد محل کار و کارفرمای قبلی شروع به بدگویی بکند تأثیر بسیار بدی روی نتیجه مصاحبه خواهد گذاشت. پس حتی اگر دلیل استعفا و قطع همکاری شما، رفتار و مشکلات کارفرما و شرکت قبلی بوده باز هم بهتر است بر نکات مثبت آن کار و تجربیاتی که برای شما داشته تمرکز کنید.

مطلب مرتبط: 7 دسته اصلی سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

نکات بعد از جلسه استخدامی

شاید فکر کنید جلسه مصاحبه، تنها فرصت شما برای تحت تأثیر قرار دادن مصاحبه‌کننده بوده است؛ اما این‌طور نیست و هنوز فرصت دارید!

موفقیت در جلسه مصاحبه

20- در مورد مراحل بعدی جذب و استخدام سؤال کنید!

پس از اتمام مصاحبه استخدامی، می‌توانید از مصاحبه‌کنندگان یا مسئول گزینش در مورد مراحل بعدی فرآیند جذب سؤال کنید تا بدانید باید منتظر چه چیزهایی باشید. به‌عنوان‌مثال، در برخی موارد لازم است کارجو نمونه کار ارائه دهد یا یک کار تست و آزمایشی برای شرکت انجام بدهد. همچنین نتیجه نهایی مصاحبه نیز در بسیاری از سازمان‌ها معمولاً از طریق ایمیل یا تماس تلفنی به کارجویان اطلاع داده می‌شود.

21- بعد از مصاحبه، یادداشت تشکر ارسال کنید

این نکته خیلی زیرکانه است و تأثیر زیادی بر پذیرش شما می‌تواند داشته باشد. در جلسه مصاحبه از فرد یا افراد مصاحبه‌کننده، کارت بیزنس یا ایمیل و راه تماس بگیرید و بعد، در یک یادداشت کوتاه و مؤدبانه از آن‌ها برای وقت و فرصتی که در اختیارتان قرار داده‌اند تشکر کنید. اگر مصاحبه استخدامی صبح برگزار شده ایمیل تشکر را همان روز ارسال کنید؛ ولی اگر جلسه بعدازظهر بوده بهتر است صبح روز بعد این یادداشت را بفرستید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به دست آوردید!

جمع‌بندی

مصاحبه استخدامی از دید بسیاری از کارجویان، آخرین مرحله برای دستیابی به شغل دلخواه و استخدام شدن است. این جلسات تأثیر بسیار زیادی بر پذیرش یا رد شما دارد و لازم است که از قبل خود را برای آن کاملاً آماده کنید. در این جلسه معمولاً از شما سوا لاتی می‌پرسند تا هم سطح مهارت‌های فنی و هم مهارت‌های فردی شما را مورد ارزیابی قرار بدهند. نحوه رفتار شما، پاسخ‌هایی که می‌دهید و زبان بدن شما بر روند مصاحبه و نتیجه آن، تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

در این مقاله، 21 نکته کاربردی برای آمادگی جلسه مصاحبه استخدامی به شما معرفی کردیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از سخت‌ترین جلسات مصاحبه هم سربلند و پیروز بیرون بیایید. اگر رزومه خوبی داشته باشید و برای فرصت شغلی مرتبطی رزومه ارسال کرده باشید، مطمئناً با عملکرد خوب و حرفه‌ای در جلسه مصاحبه می‌توانید شانس استخدام خود را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش بدهید. امیدواریم تمامی کارجویان بتوانند با بررسی فرصت‌های استخدام منتشرشده در سایت جاب ویژن و حضور موفق در مصاحبه  شغلی به زودی در شغل موردنظرشان استخدام شوند.

منبعindeed.com

 

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه