16 نکته برای تاثیرگذاری بیشتر در مصاحبه شغلی آنلاین و غیرحضوری!

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
16 نکته برای تاثیرگذاری بیشتر در مصاحبه شغلی آنلاین و غیرحضوری!

یک سال و نیم از روزی که بیماری همه گیر کرونا دنیا را عوض کرد می‌گذرد و در این مدت، کرونا باعث ایجاد تغییر و تحولات زیادی در دنیا و همین‌طور بازار کار شده است. دورکاری به روش متداول کار در دنیا تبدیل‌ شده و فرآیند جذب و استخدام نیروهای جدید هم دیگر به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود. بر طبق تحقیقات انجام‌شده، در حال حاضر 89% کارفرماها جلسه مصاحبه استخدامی را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می‌دهند. مصاحبه آنلاین مزایا و معایب خاص خود را دارد و شباهت‌ها و تفاوت‌های مهمی با مصاحبه حضوری دارد.

استخدام

برای اینکه بتوانید در مصاحبه غیرحضوری موفق شوید و زودتر در فرصت شغلی مناسبی استخدام شوید باید راه و رسم مصاحبه آنلاین را بلد باشید. در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن قصد داریم 16 نکته مهم در مورد مصاحبه استخدامی آنلاین و غیرحضوری را به شما ارائه کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید نتیجه بسیار بهتری از مصاحبه شغلی خود بگیرید. در ادامه با جاب ویژن همراه باشید.

چطور برای مصاحبه کاری آنلاین آماده شویم؟

در دو سال گذشته به خاطر بیماری کووید-19، استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین گسترش چشمگیری داشته است و در بسیاری از موارد، ارتباط آنلاین تنها راه ارتباطی بین افراد است. کرونا متأسفانه باعث صدمات زیاد به کسب‌وکارها و بیکار شدن افراد زیادی شده است. بنابراین طبیعی است که در دوران کرونا، به دست آوردن یک موقعیت شغلی مناسب و پیدا کردن کار، اهمیت بسیار بیشتری پیدا کند.

از آنجاکه اکثر مصاحبه‌ استخدامی به‌صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود باید آداب‌ورسوم حضور در این جلسه را یاد بگیرید و بتوانیم به‌صورت غیرحضوری و از راه دورهم بیشترین تأثیر را روی کارفرما و مصاحبه‌کننده بگذاریم. غیرحضوری بودن مصاحبه از یک‌سو مزایای مثبتی دارد؛ مثل حضور در محیط راحت و پر آرامش منزل و عدم نیاز به رفت‌وآمد و حضور فیزیکی در شرکت. اما از طرف دیگر به شرایط خاصی مثل برخورداری از سرعت اینترنت بالا، لپ‌تاپ با دوربین و میکروفن سالم و اپلیکیشن‌های تماس تصویری نیاز خواهید داشت.

در ادامه 16 نکته مهم در مورد جلسات مصاحبه آنلاین و غیرحضوری به شما ارائه می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید با آمادگی بیشتری در مصاحبه غیرحضوری بعدی خود شرکت کنید.

1- سرعت اینترنت را چک کنید

در مصاحبه حضوری فقط لازم است خودتان را آماده کنید؛ولی در مصاحبه غیرحضوری لازم است ابزارهای ارتباط آنلاین را نیز چک و بررسی کنید. مطمئناً هیچ کارجویی دوست ندارد وسط مصاحبه شغلی، اینترنتش کند یا قطع شود یا دوربین لپ‌تاپش از کار بیفتد.

اینترنت ضعیف: ارتباط ضعیف؛ یعنی عدم موفقیت در مصاحبه شغلی!

بنابراین از یکی دو ساعت قبل از زمان مصاحبه، سرعت اینترنتتان را چک کنید و حتی چند تماس ویدیویی بگیرید تا از سرعت و کیفیت تصویر و صدا مطمئن شوید. اگر فکر می‌کنید اینترنت WiFi ضعیف است با استفاده از کابل LAN به اینترنت متصل شوید. حتی می‌توانید با استفاده از ابزارهای و سایت‌های آنلاین «تست سرعت»، از سرعت نت مطمئن شوید.

نکته فنی: به خاطر داشته باشید در این مورد باید سرعت آپلود را چک کنید نه سرعت دانلود؛ چون درواقع در مصاحبه آنلاین شما ویدیوی خود را آپلود می‌کنید.

2- از سالم بودن دوربین و میکروفون و اپلیکیشن‌ها مطمئن شوید

مورد بعد بررسی وضعیت لپ‌تاپ و کامپیوتر و اطمینان از عملکرد صحیح آن‌هاست. حتماً از قبل دوربین و میکروفن را چک کنید تا اگر مشکلی وجود دارد زمان کافی برای پیدا کردن راه‌حل جایگزین داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اگر لپ‌تاپتان مشکل دارد می‌توانید با استفاده از موبایل در جلسه مصاحبه آنلاین شرکت کنید.

مصاحبه غیرحضوری

در ضمن، در مورد اپلیکیشن و پلتفرم جلسه مصاحبه آنلاین از کارفرما یا مسئول منابع انسانی سؤال کنید و اگر اپلیکیشن مربوطه را ندارید آن را زودتر نصب و راه‌اندازی کنید. در ایران معمولاً اکثر مصاحبه‌های شغلی آنلاین از طریق اسکایپ، واتسپ، گوگل میت یا زوم انجام می‌شود.

3- یک جای ساکت و آرام انتخاب کنید

سعی کنید اتاق یا قسمتی از منزل که از همه ساکت‌تر و کم رفت و آمد تر است را برای مصاحبه آنلاین انتخاب کنید. از قبل به اعضای خانواده در مورد مصاحبه شغلی‌تان بگویید و از آن‌ها خواهش کنید در مدت‌زمان مصاحبه، سکوت را رعایت کنند. همچنین می‌توانید پشت در اتاقتان کاغذی بچسبانید و جلسه مصاحبه و زمان شروع و پایان آن را روی آن بنویسید تا کسی سرزده وارد اتاقتان نشود.

4- نور و پس‌زمینه تصویر را بررسی کنید

حالا که از سرعت نت و مکان مصاحبه مطمئن شدید وقت آن است که نور و بک‌گراند تصویر را تنظیم کنید. نور خیلی کم و فضای تاریک یا نور آفتاب شدید که باعث سیاه شدن تصویر می‌شود هر دو می‌تواند تأثیر بدی روی کیفیت مصاحبه شغلی آنلاین بگذارد. پس صندلی‌تان را جایی قرار بدهید که نور کافی از زاویه مناسب به صورتتان بخورد.

در ضمن، زمینه پشت سرتان هم اهمیت زیادی در مصاحبه کاری آنلاین دارد. بهتر است فضای پشت سرتان تا جای ممکن ساده و خلوت باشد؛ در غیر این صورت ممکن است حواس مصاحبه‌کنندگان را پرت کند و توجهشان به شما و صحبت‌هایتان کمتر شود. بهترین انتخاب برای تصویر پس‌زمینه، دیوار ساده با رنگی خنثی با حداقل یکی دو تابلو و تزیینات ساده است.

مطلب مرتبط: کامل‌ترین راهنمای مصاحبه استخدامی + 21 نکته مهم

5- لباس مناسب بپوشید

درست که موقع مصاحبه آنلاین در خانه و محیط راحت منزل هستید ولی این موضوع به این معنی نیست که می‌توانید با لباس راحتی و پیژامه در مصاحبه شرکت کنید!

مصاحبه غیرحضوری فضا و شرایط متفاوتی دارد؛ ولی هنوز هم یک مصاحبه شغلی رسمی و جدی است و باید تمام قوانین مصاحبه حضوری را در اینجا هم رعایت کنید. پس برای مصاحبه غیرحضوری همان لباس‌هایی را بپوشید که مناسب مصاحبه حضوری هستند.

رزومه ساز

نکته دیگر اینکه سعی کنید تمام لباس‌هایتان رسمی و مناسب باشد. حتماً تصاویر و ویدیوهای زیادی دیده‌اید که افراد تنها به بخشی که در دوربین و تصویر مشخص است توجه می‌کنند و مثلاً کت رسمی با پیژامه می‌پوشند! این کار را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم؛ چون اگر اتفاقی بیفتد؛ مثلاً لپ‌تاپ بیفتد یا مجبور به بلند شدن از جلوی دوربین شوید وضعیت خوشایندی پیش نخواهد آمد.

6- در مورد شرکت و موقعیت شغلی کاملاً تحقیق کنید

موارد بالا مربوط به آماده‌سازی شرایط و محیط برای برگزاری مصاحبه غیرحضوری بود؛ اما در ادامه نکاتی برای آماده‌سازی خودتان خواهیم گفت. از زمانی که به شما در مورد مصاحبه غیرحضوری اطلاع داده می‌شود تا زمان مصاحبه، فرصت دارید در مورد شرکت حسابی تحقیق کنید. توضیحات آگهی شغلی، شرح وظایف و مهارت‌ها و الزامات شغلی را با دقت بخوانید. به وب‌سایت رسمی شرکت سر بزنید و سعی کنید تا جای ممکنه در مورد فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت و همین‌طور بخشی که قرار است شما با آن همکاری کنید اطلاعات کسب کنید. نکات مهم یا سوا لاتی که برایتان مطرح می‌شود را روی کاغذ یادداشت کنید تا در جلسه مصاحبه آن‌ها را مطرح کنید.

7- سروقت آماده مصاحبه باشید

همان‌طور که خوش‌قولی در مصاحبه حضوری اهمیت دارد؛ در مورد مصاحبه شغلی آنلاین هم باید رأس ساعت و زمان تعیین‌شده آماده مصاحبه باشید. حتی پیشنهاد می‌کنیم 10-15 دقیقه قبل در جای خود بنشینید، دوربینتان را روشن کنید و در فرصت باقیمانده تا شروع جلسه، همه‌چیز را مجدداً چک کنی؛. این کار به آرامش بیشتر و کاهش استرس شما هم کمک زیادی خواهد کرد.

نکات جلسه آنلاین

8- با لبخند و پرانرژی مصاحبه را شروع کنید

از همان ابتدای مصاحبه سعی کنید پرانرژی و خوش‌رو باشید و فضای کلی مصاحبه را به فضایی مثبت و سازنده تبدیل کنید. با لحن موجب و محترمانه اما پرانرژی صحبت کنید. شروع درخشان می‌تواند از همان ابتدا مسیر کلی مصاحبه را تعیین کند و به شما کمک کند عملکرد بهتر و موفق‌تری در کل جلسه داشته باشید. در ضمن، این برخورد مثبت شما تأثیر خوبی بر مصاحبه‌کننده نیز می‌گذارد و ممکن است تأثیر زیادی در نظر و تصمیم‌گیری‌اش داشته باشید.

9- به بلندی صدا و سرعت و لحن حرف زدنتان توجه کنید

در مصاحبه غیرحضوری، صدا مهم‌ترین راه ارتباطی است؛ پس باید به آن توجه زیادی داشته باشید. در حین مصاحبه نه آن‌قدر بلند حرف بزنید که باعثآزار طرف مقابل بشود و نه آن‌قدر آرام که اصلاً حرف‌هایتان شنیده نشود. همچنین لحن و سرعت صحبت کردنتان هم نباید خیلی تند و سریع یا بیش‌ازحد آرام و کش‌دار باشد. لحن مناسب، شمرده با بلندی صدای طبیعی داشته باشید و مصاحبه را شروع کنید.

مطلب مرتبط: چگونه استرس مصاحبه را مدیریت کنیم؟

10- در طول جلسه مصاحبه، خوراکی نخورید!

شاید عادت داشته باشید موقع تماشای فیلم و وبگردی همیشه خوراکی و هله هوله بخورید؛ ولی فراموش نکنید که جلسه مصاحبه آنلاین یک جلسه کاملاً رسمی و کاری است. پس به هیچ نباید در حین جلسه چیزی بخورید؛ تصور کنید صدای جویدن شما چقدر می‌تواند برای طرف چقدر آزاردهنده و غیرمؤدبانه باشد. ولی آب خوردن ایرادی ندارد و می‌توانید از قبل یک لیوان آب دم دستتان آماده بگذارید و در صورت نیاز، کمی آب بخورید.

11- از تاثیرِ زبان بدنتان غافل نشوید

در مقاله مصاحبه استخدامی در مورد اهمیت و تأثیر زبان بدن بر روند مصاحبه صحبت کردیم. در مصاحبه آنلاین و غیرحضوری درست است که فقط بخشی از بدنتان در تصویر مشخص است؛ ولی هنوز هم زبان بدن اهمیت بالایی دارد. پس صاف و راحت روی صندلی بنشینید، قوز نکنید و زیاد سر جایتان جابجا نشوید. البته ولو شدن روی مبل و راحتی بیش‌ازحد هم اصلاً مناسب چنین جلسه‌ای نیست.

سعی کنید موقع حرف زدن از حرکات دست‌هایتان استفاده کنید؛ این کار نشان‌دهنده شور و اشتیاق شما برای کار و به دست آوردن موقعیت شغلی است و تأثیر خوبی بر مصاحبه‌کننده می‌گذارد. در آخر اینکه لبخند را فراموش نکنید!

12- با مصاحبه‌کننده ارتباط چشمی برقرار کنید!

برقراری ارتباط چشمی مستقیم در مصاحبه آنلاین کار سختی است؛ چون معمولاً نمی‌دانیم باید به کجا نگاه کنیم و اغلب افراد به تصویر خودشان نگاه می‌کنند. اگر می‌خواهید از تأثیر ارتباط چشمی در مصاحبه کاری غیرحضوری هم بهره‌مند شوید مخصوصاً موقع حرف زدن، مستقیماً به دوربین نگاه کنید!

مصاحبه شغلی آنلاین

13- اول خوب گوش کنید و بعد پاسخ بدهید!

در طول مصاحبه غیرحضوری خیلی مهم است که اول خوب گوش بدهید و بعد واضح و شفاف پاسخ بدهید. حتی اگر برای به دست آوردن این شغل خیلی هیجان‌زده و مشتاق هستید هم هیچ‌وقت وسط صحبت مصاحبه‌کننده نپرید. مدت‌زمان جلسه آنلاین معمولاً خیلی کوتاه است؛ پس سعی کنید جواب سؤال‌ها را کوتاه، مختصر و مفید بدهید.

14- نشان دهید که شما برای این شغل کاملاً مناسب هستید!

هدف از کل جلسه مصاحبه استخدامی این است که شما مهارت‌ها و شایستگی‌هایتان برای موقعیت شغلی را به کارفرما اثبات کنید و شغل را به دست بیاورید. در مصاحبه غیرحضوری هم باید تمام تلاشتان را برای نشان دادن توانایی‌ها و مهارت‌هایتان بگذارید و سعی کنید پاسخ هر سؤال را به نحوی به سوابق کاری و مهارت‌هایتان مرتبط کنید. تمام مواردی که در بالا گفتیم هم همگی در جهت موفقیت و تأثیرگذاری مثبت شما بر مصاحبه‌کننده و تصدی موقعیت شغلی است.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ با این مراحل شغل مناسب خود را پیدا کنید!

15- شما هم سؤال بپرسید

سوالاتی که از قبل در مورد شغل و شرکت دارید را گوشه‌ای بنویسید و در حین جلسه هم اگر سؤالی به ذهنتان رسید روی کاغذ یادداشت کنید. صبر کنید تا صحبت‌ها و سؤالات مصاحبه‌کننده تمام شود و بعد اجازه بخواهید تا پرسش‌هایتان را مطرح کنید. سؤال پرسیدن از مصاحبه‌کننده نه‌تنها ایرادی ندارد؛ بلکه نشان‌دهنده اشتیاق و انگیزه بالای شما برای به دست آوردن این موقعیت شغلی است.

16- در مورد مراحل بعدی بپرسید

آخر جلسه حتماً در مورد مراحل بعدی بپرسید تا بدانید باید منتظر چه چیزی باشید. آیا لازم است نمونه کار بفرستید؟ آیا نتیجه مصاحبه به شما اطلاع داده خواهد شد یا قرار است مصاحبه دیگری هم داشته باشید؟ این پرسش‌ها علاوه بر این‌که وضعیت را برای شما شفاف می‌کند نشان‌دهنده اشتیاق و انگیزه شما برای به دست آوردن موقعیت شغلی هم هست.

جمع‌بندی

پاندمی کرونا آن‌قدر تأثیرگذار بوده که سبک زندگی آدم‌ها را به‌کل دگرگون کرده و شیوه انجام بسیاری از امور را تغییر داده است. یکی از این تغییرات، دور کار شدن مشاغل و همین‌طور برگزاری جلسات مصاحبه آنلاین برای جذب نیروهای جدید است. مصاحبه آنلاین پدیده‌ای تقریباً جدید است و تفاوت‌های زیادی با جلسه حضوری دارد. برای اینکه بتوانیم در مصاحبه شغلی غیرحضوری موفق ظاهر شویم لازم تمامی شرایط موردنیاز برای این جلسه را فراهم کنیم.

در این مقاله در مورد 16 نکته مهم و کاربردی در مورد جلسه شغلی آنلاین صحبت کردیم که به برگزاری هرچه بهتر و موفق‌تر آن کمک می‌کند. امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید نتیجه بهتری از مصاحبه بگیرید و هرچه زودتر در فرصت شغلی مناسب و دلخواهتان استخدام شوید.

با مراجعه به صفحه آگهی های استخدام می‌توانید تمامی آگهی‌های استخدامی منتشر شده در جاب ویژن را مشاهده کنید و با توجه به گروه شغلی و شرایط موردنظرتان به دنبال فرصتهای مناسب همکاری بگردید.

منبع: hbr.org

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه