برای شرکت ها کدام مهم‌تر است: رزومه یا پروفایل لینکدین؟

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
برای شرکت ها کدام مهم‌تر است: رزومه یا پروفایل لینکدین؟

برای آن گروه از افرادی که بیکار هستند یا به دنبال شرایط کاری بهتر می‌گردند، داشتن یک پروفایل لینکدین حرفه ای می‌تواند به‌ معنای افزایش شانس کاریابی و استخدام باشد. بسیاری از مسئولان منابع انسانی و کارفرماها با مراجعه به اکانت لینکدین کارجویان، نسبت به بررسی سوابق حرفه‌ای متقاضیان شغلی اقدام می‌کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که: «برای شرکت‌ها کدام مهم‌تر است: رزومه یا اکانت لینکدین؟».

استخدام

در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه پاسخ به این سوال، به‌ضرورت استفاده از رزومه کاری و اکانت لینکدین اشاره کنیم. همچنین با بیان نکاتی در رابطه با ویرایش و ساخت پروفایل لینکدین، به بیان نکات مهمی که باید در هنگام ساخت رزومه موردتوجه قرار دهید خواهیم پرداخت. درنهایت به تفاوت‌های موجود بین یک نمونه رزومه کاری و اکانت لینکدین، اشاره خواهیم کرد.

جایگاه رزومه و پروفایل لینکدین در فرآیند کاریابی

رزومه و پروفایل لینکدین

شخص بازاریابی را تصور کنید که برای فروش محصولات یا خدمات خود، از ابزارهای بازاریابی استفاده می‌کند. به‌طور مشابه هریک از کارجویان هم مانند یک بازاریاب، به ابزاری برای معرفی سوابق حرفه‌ای و توانایی‌های خود نیاز دارند.

رزومه کاری را می‌توان همانند ابزاری برای بازاریابی ویژگی‌ها و مشخصات متقاضیان شغلی، جهت پیدا کردن یک کار مناسب دانست. این در حالی است که ساخت پروفایل لینکدین حرفه ای، می‌تواند منجر به حضور آنلاین و حرفه‌ای شما در فضای کسب‌وکارها شود.

خوب است بدانید که لینکدین، بزرگ‌ترین شبکه حرفه‌ای جهان است که هم‌اکنون دارای صدها میلیون کاربر در کشورهای مختلف است. در حقیقت می‌توان شبکه اجتماعی لینکدین را به‌عنوان مهم‌ترین فضای حرفه‌ای موجود، برای ایجاد ارتباط و تعامل بین متخصصان و نیروهای کاری دانست.

ساخت یا ویرایش پروفایل لینکدین، به معنای ایجاد ارتباط سازنده بین شما و شرکت‌ها، مسئولان منابع انسانی، همکاران و سایر متخصصان است. ساخت پروفایل linkedin نه‌تنها می‌تواند سوابق شغلی شما را در معرض دید فعالان بازار کار قرار دهد، بلکه یک اکانت لینکدین حرفه ای به‌منزله ابزاری برای برند سازی شخصی شما خواهد بود.

درگذشته‌های نه‌چندان دور هدف اصلی از ساخت رزومه، شرکت کردن در مصاحبه‌های شغلی کسب‌وکارها بود. امروزه هدف اصلی از ساخت یک رزومه حرفه‌ای، تشویق نمودن کارفرماها یا مسئولان منابع انسانی برای بازدید از پروفایل linkedin کارجو است. تنها در این صورت است که کارفرما می‌تواند اطلاعات بیشتری در رابطه با سوابق کاری و تحصیلات کارجو بدست آورده و شناخت بیشتری از متقاضیان شغلی داشته باشد.

در حقیقت عدم توجه به هریک از این ابزارهای کاریابی (رزومه و اکانت لینکدین)، می‌تواند عدم موفقیت کارجویان را در پیدا کردن یک فرصت شغلی مناسب به همراه داشته باشد. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با دلایل عدم موفقیت در کاریابی بدست آورید، می‌توانید به مقاله‌ای با عنوان «چرا گاهی کارجویان ایده آل استخدام نمی شوند؟» از سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

رزومه ساز

ساخت پروفایل لینکدین یا ساخت رزومه؟

این موضوع که چطور باید درخواست همکاری خود را به شرکت‌های مختلف ارائه دهید، کاملا به شرایط مورداشاره از طرف کارفرما بستگی دارد. اگر در شبکه اجتماعی لینکدین کارفرما از شما درخواستی مبنی بر ارسال رزومه کاری نداشته است، این بدان معنا است که اکانت لینکدین به‌عنوان مهم‌ترین ابزار شما برای کاریابی خواهد بود.

یک مثال آشنا برای چنین شرایطی، می‌تواند فرصت ارسال آسان رزومه (LinkedIn Easy Apply) در پروفایل linkedin باشد. چنانچه رزومه خود را از طریق لینکدین، سایت‌های کاریابی یا سایت رسمی شرکت برای کارفرما ارسال نمایید، در این حالت مسئول استخدام شرکت ابتدا رزومه کاری شما را موردبررسی قرار خواهد داد.

در این صورت چنانچه شرایط مورداشاره در رزومه بتواند توجه کارفرما را جلب نماید، کارفرما ممکن است پروفایل لینکدین شما را موردبررسی قرار دهد. به همین دلیل همواره از کارجویان درخواست می‌شود تا هنگام رزومه نویسی، آدرس لینکدین خود را در رزومه کاری قرار دهند.

برخی از کارفرمایان بدون توجه به کیفیت رزومه کارجویان، به اکانت لینکدین و تمام فعالیت‌های قابل‌مشاهده در آن توجه می‌کنند. مواردی مانند نظرات، پست‌ها، تأییدیه مهارت‌ها، مقالات و پروژه‌های ثبت‌شده در اکانت لینکدین شما، از نگاه کارفرمایان مخفی نخواهند ماند. در حالت ایده‌آل، مراحلی که برای دعوت به یک مصاحبه کاری درنظرگرفته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • ارسال رزومه به‌وسیله کارجو
  • بررسی رزومه کاری به‌وسیله سیستم ATS (Applicant Tracking System)
  • مطالعه رزومه به‌وسیله مسئول منابع انسانی شرکت
  • بررسی اکانت لینکدین کارجو
  • بررسی فعالیت‌های کارجو در سایر شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام
  • دعوت به مصاحبه شغلی

درنتیجه می‌توان گفت ساخت پروفایل linkedin و ساخت رزومه، هر دو می‌توانند در کاریابی سریع‌تر و آسان‌تر نقش موثری ایفا نمایند. به همین دلیل بهتر است با درنظرگیری شرایط موردنظر کارفرما، برای ساخت یا ویرایش پروفایل linkedin و نمونه رزومه کاری خود اقدام کنید.

مطلب مرتبط: نکات مهم برای نوشتن رزومه کارشناس فروش

چگونه لینکدین بسازیم؟

چگونه لینکدین بسازیم

اگر تاکنون یک اکانت لینکدین برای خود ایجاد نکرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به آدرس لینکدین در این لینک، نسبت به ساخت اکانت linkedin اقدام کنید. برای ایجاد یک اکانت لینکدین، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به صفحه sign up در لینک مورداشاره در بالا مراجعه کنید.
  • نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و گذرواژه خود را وارد نمایید.
  • روی عبارت «Join now» کلیک کنید.
  • پروفایل لینکدین خود را تکمیل کنید.

یکی از نکات مهمی که باید در ساخت یا ویرایش اکانت لینکدین خود موردتوجه قرار دهید، ذکر جزئیات در اکانت لینکدین شما است. فراموش نکنید که اکانت لینکدین شما، مکانی بسیار مناسب برای بیان جزئیات موجود در مسیر شغلی است.

این در حالی است که شما نمی‌توانید رزومه خود را در بیش از دو صفحه ایجاد کنید. این بدان معنا است که تمام جزئیاتی که ناچار به حذف آن‌ها از نمونه رزومه کاری خود بوده‌اید، می‌توانید در اکانت لینکدین خود قرار دهید. در ادامه، به برخی دیگر از نکات مهمی که باید در ویرایش یا ساخت اکانت لینکدین موردتوجه قرار دهید اشاره خواهیم کرد.

در پروفایل لینکدین خود، رسمی نباشید

یک پروفایل linkedin حرفه‌ای، پروفایلی با جملات رسمی نیست. خود را در جایگاه مخاطب و بازدیدکننده از اکانت لینکدین قرار دهید. در این صورت به این موضوع پی خواهید برد که باید از یک زبان محاوره‌ای، برای انجام گفت‌وگوها در اکانت لینکدین استفاده کنید.

با زبان محاوره‌ای، درباره جزئیات موجود در مسیر شغلی خود صحبت کنید. همچنین تنها به بیان وظایف و مسئولیت‌هایی که در شغل خود انجام داده یا در حال انجام آن هستید، اکتفا نکنید. بهتر است در پروفایل لینکدین خود به ذکر دلایلی که بیانگر میزان علاقه شما به موضوعات کاری هستند، اشاره کنید.

مدارکی برای تایید ادعاهای خود ارائه بدهید

اکانت لینکدین، محل بسیار مناسبی برای اعتبار بخشیدن به ادعاهای مطرح‌شده در رزومه کاری است. از حساب لینکدین خود به‌منظور نمایش استعدادها، مهارت‌ها و دستاوردهای شغلی استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است در صفحه اجتماعی لینکدین خود، به مقالات و پروژه‌هایی که در انجام آن‌ها مشارکت داشته‌اید اشاره و مدارک مورد نیاز را بارگزاری کنید.

از کلمات کلیدی استفاده کنید

از کلمات کلیدی در هنگام ساخت پروفایل لینکدین خود استفاده کنید. معمولا در هنگام ساخت رزومه کاری، به استفاده از کلمات کلیدی توجه می‌شود. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فرصت شغلی و مهارت‌های شما در نمونه رزومه کاری، می‌تواند به بهینه‌سازی رزومه برای سیستم‌های ATS کمک فراوانی نماید.

این در حالی است که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت شغلی و توانایی‌های شما، در هنگام ساخت یا ویرایش پروفایل linkedin بسیار مهم خواهد بود. در صورت بهینه‌سازی اکانت لینکدین، پروفایل شما به تعداد دفعات بیشتری در معرض دید کارفرمایان قرار خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه‌نویسی برای کارجویان

عکس خود را در لینکدین قرار دهید

یکی از مواردی که می‌توانید در هنگام ویرایش یا ساخت پروفایل linkedin موردتوجه قرار دهید، عکس گذاشتن در پروفایل لینکدین است. شما می‌توانید برای قسمت عکس پروفایل (profile picture) در آدرس لینکدین، تصویر مناسبی از خود را قرار دهید.

تفاوت رزومه با اکانت لینکدین

تفاوت رزومه با اکانت لینکدین

رزومه کاری را می‌توان سندی استاتیک یا غیر پویا دانست که معمولا ایجاد تغییرات در آن، در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت رخ می‌دهد. در حقیقت هر زمان که دستاوردی به سوابق شغلی یا تحصیلی شما افزوده شود یا تغییراتی در مسیر شغلی شما روی دهد، امکان ایجاد تغییرات در رزومه وجود خواهد داشت.

این در حالی است که linkedin، محیطی پویا برای ذکر سوابق حرفه‌ای است. در ادامه این بخش، به برخی دیگر از تفاوت‌های موجود بین رزومه کاری و اکانت لینکدین اشاره شده است:

  • امکان درج جزئیات در لینکدین وجود دارد؛ اما در رزومه کاری، باید به کلیات اشاره شود.
  • حساب لینکدین شما یک صفحه اجتماعی است. درنتیجه باید برای بیان جزئیات و نظرات در اکانت لینکدین، از زبان محاوره‌ای استفاده شود. این در حالی است که رزومه،‌ یک سند رسمی است.
  • در رزومه بهتر است تصویری از کارجو قرار داده نشود. این در حالی است که عکس گذاشتن در پروفایل لینکدین، موضوعی کاملا مرسوم و پذیرفته‌شده است.
  • کلمات کلیدی در رزومه و اکانت لینکدین، با توجه به اهداف مختلفی استفاده می‌شوند.
  • اکانت لینکدین امکان دسترسی بدون مرزی را به بازار کار مناطق مختلف جهان، فراهم می‌کند. به همین دلیل است که می‌توان پروفایل linkedin را تا‌اندازه‌ای جذاب‌تر از نمونه رزومه کاری دانست.

همچنین به‌منظور ایجاد حداکثر بهره‌وری از رزومه ایجادشده، می‌توان رزومه کاری را برای یک موقعیت شغلی خاص نوشت. این بدان معنا است که شما با حذف تجربیات و مهارت‌های نامرتبط با موقعیت استخدامی، رزومه را مطابق با خواسته‌های کارفرما ایجاد می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال چنانچه تمایل دارید برای آگهی استخدام کارشناس مالی در شرکت مزمز رزومه خود را ارسال کنید، بهتر است رزومه‌ای بنویسید که در آن به شرایط استخدامی موجود در این آگهی شغلی توجه شده باشد.

این در حالی است که در اکانت linkedin، تمام سوابق حرفه‌ای کارجو با جزئیات کامل بیان می‌شوند. در ادامه، توضیحات بیشتری در رابطه با برخی از نکات مهمی که باید در هنگام رزومه نویسی موردتوجه قرار گیرند، آورده شده است.

واضح و دقیق باشید

برخلاف لینکدین،‌ در هنگام رزومه نویسی نباید توضیحات اضافه درباره سوابق شغلی، مهارت‌ها و تحصیلات خود ارائه دهید. در هنگام ساخت رزومه کاری بهتر است به مهارت‌ها و دستاوردهای شغلی خود، به شیوه‌ای ملموس و کمی اشاره کنید.

به هدلاین‌ها توجه کنید

یکی از موضوعات بسیار مهم در هنگام ساخت رزومه، قرار دادن بخش‌های مختلف در رزومه است. معمولا هر بخش از رزومه، با هدلاین یا عنوانی مشخص از بخش‌های دیگر متمایز می‌شود. بخش‌های خلاصه رزومه، سوابق شغلی، سوابق تحصیلی، مهارت‌ها، جوایز و افتخارات، جزء مهم‌ترین بخش‌های موجود در یک رزومه هستند.

به دلیل محدودیت تعداد صفحات در رزومه، ممکن است نتوانید بخش‌های زیادی را به رزومه خود اضافه کنید. این در حالی است که در یک اکانت لینکدین، فضای بیشتری برای معرفی ویژگی‌ها و مشخصات خود در اختیار خواهید داشت.

مطلب مرتبط: آیا گذراندن دوره‌های آنلاین می‌تواند به تقویت رزومه شما کمک کند؟

از کلمات کلیدی در رزومه استفاده کنید

همان‌طور که در ساخت لینکدین به استفاده از کلمات کلیدی توصیه می‌شود، استفاده از کلمات کلیدی باید در ساخت رزومه هم موردتوجه قرار گیرد. ذکر این نکته ضروری است که یک رزومه، ممکن است تنها برای یک فرصت استخدامی خاص بهینه شده باشد. این در حالی است که اکانت linkedin، معمولا جنبه فراگیر‌تری برای معرفی فرد کارجو دارا است.

جمع‌بندی

امروزه ساخت پروفایل لینکدین در کنار ساخت یک رزومه کاری مناسب، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند فرآیند کاریابی را سرعت بخشد. بسیاری از شرکت‌ها با بررسی اکانت لینکدین کارجویان در کنار رزومه کاری آن‌ها، تصمیم ‌نهایی را برای برگزاری مصاحبه شغلی خواهند گرفت.

در این مقاله به تفاوت‌های یک رزومه کاری با حساب لینکدین اشاره کردیم. همچنین با اشاره به ضرورت‌های موجود برای استفاده از این ابزارهای کاریابی، برخی از نکات مهمی را که باید در هنگام ساخت اکانت لینکدین و رزومه کاری موردتوجه قرار گیرند، بیان نمودیم.

منبع:

careerbright

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه