بررسی میانگین درآمد و حقوق طراح UI/UX در ایران و دنیا

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
بررسی میانگین درآمد و حقوق طراح UI/UX در ایران و دنیا

یکی از مشاغل نسبتاً جدید موقعیت شغلی طراحی UI/UX است که به سرعت در حال پیشرفت است و بازار کار بسیار خوبی برای آن وجود دارد. با توجه به گسترش و سلطه اینترنت بر دنیا و کسب و کارها و لزوم داشتن وب‌سایت، اپلیکیشن، نرم افزار و محصولات دیجیتال، هر شرکت و سازمانی به بهبود کیفیت رابط کاربری و تجربه کاربری نیاز خواهد داشت. در اینجاست که طراح UI/UX به کمک شرکت‌ها می‌آید و با بهبود کیفیت و ظاهر محصول، ارتقاء رابط کاربری و تسهیل تجربه کاربری به سودآوری و پیشرفت کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند. با توجه به اهمیت کار این طراحان، به نظرتان میزان درآمد و حقوق طراح UI/UX چقدر است؟

استخدام

در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم میانگین حقوق طراح UI/UX را در تهران و تمام شهرهای ایران بررسی کنیم؛ سپس در مورد درآمد این شغل در چند کشور دنیا صحبت خواهیم کرد و در انتها، درآمد طراح یو آی یو ایکس در چند شرکت بین المللی و مشهور دنیا را خدمت شما ارائه خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی UI/UX به چه معناست؟

طراحی UI و طراحی UX دو اصطلاح جداگانه هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند یا بسیاری آنها را یک مفهوم یکسان در نظر می‌گیرند. با توجه به اینکه زمینه کاری این دو اصطلاح نیز شبیه به هم است اغلب همراه با هم و به عنوان طراحی UI/UX شناخته می‌شود و به فردی که در این زمینه‌ها تخصص دارد نیز طراح یو آی یو ایکس می‌گویند.

UI مخفف شده User interface و به معنی «رابط کاربری» است و ظاهر و نمای گرافیکی یک وبسایت یا اپلیکیشن را شامل می‌شود. دکمه‌هایی که کاربر روی آن کلیک می‌کند؛ متنی که می‌خواند؛ تصاویر، اسلایدها و هرچه که به ظاهر و نمای برنامه ربط دارد در زمره رابط کاربری قرار می‌گیرند. به این ترتیب، هر المان بصری، تعاملی و گرافیکی میبایست توسط طراح UI طراحی شود.

طراح یو آی یو ایکس

از سوی دیگر، UX مخفف User Experience و به معنی «تجربه کاربری» است و بر نحوه تعامل و تجربه کاربری تمرکز دارد. به عنوان مثال، زمانی که کاربر وارد یک سایت میشود چه تجربه‌ای پیدا می‌کند؟ آیا به راحتی هر آنچه به دنبالش است را پیدا میکند یا حس گیجی و سردرگمی به او دست می‌دهد؟ آیا کار با اپلیکیشن راحت و سرراست است یا بخش‌هایی از آن برای کاربران تجربه ناخوشایندی را ایجاد میکند؟ نحوه، چگونگی و کیفیت تعامل و تجربه‌‍‌ای که کاربر از کار با سایت، نرم افزار، اپلیکیشن و …دارد به مهارتهای طراح UX کار بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با این شغل و مهارت‌ها و مسئولیت‌های آن مقاله معرفی شغل طراحی ui/ux را مطالعه کنید.

گزارش سراسری حقوق و دستمزد 1400 جاب ویژن

اطلاع از میانگین حقوق در هر گروه شغلی یکی از مهم‌ترین نکات برای متخصصین فعال در آن حوزه است. شما در هر حوزه و گروه شغلی که مشغول به کار باشید برای استخدام شدن یا تمدید قرارداد کار باید در مورد متوسط حقوق همکاران خود در این حوزه اطلاعات موثق داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد کمتر از میانگین بازار قرارداد نبندید و از منصفانه بودن حقوق و درآمد خود مطمئن شوید. بنابراین یکی از دغدغه‌های شاغلین در هر گروه شغلی، از جمله گروه شغلی طراحی ui/ux در ابتدای هر سال، میزان افزایش حقوق در سال جدید است.

رزومه ساز

جاب ویژن به عنوان مورداعتمادترین سایت کاریابی آنلاین با توجه به اهمیت این موضوع، گزارش سراسری حقوق و دستمزد را در ابتدای هر سال منتشر میکند و اطلاعات حقوق مربوط به هر گروه شغلی مانند حقوق طراح ui ux را اعلام می‌کند. مبنای این اطلاعات، نظرسنجی سراسری از شاغلین در تهران و تمام شهرهای ایران و استفاده از داده‌های خوداظهاری آن‌ها بوده است. امسال نیز جاب ویژن این نظرسنجی را برگزار کرد و بیش از 40 هزار نفر در آن شرکت کردند. تعداد بالای شرکت کنندگان باعث افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان این گزارش شده است و کارجویان و شاغلین و حتی کارفرمایان محترم میتوانند برای امضای قرارداد کار و تعیین حقوق و درامد از این داده‌ها استفاده کنند.

برای مشاهده آگهی‌های شغلی طراح UI/UX کلیک کنید.

یکی از بخش‌های جداگانه این گزارش، به بررسی میانگین حقوق طراح ui/ux اختصاص دارد و ما نیز در این مقاله، از این اطلاعات و داده‌ها استفاده خواهیم کرد.

میانگین درآمد و حقوق طراح UI/UX در سال 1400

با نظرسنجی از طراحان UI/UX در تهران و شهرهای مختلف ایران، میانگین درآمد و حقوق این گروه شغلی در سال 1399 و 1400 مشخص شد. قبل از ارائه اطلاعات، لازم به ذکر است این اطلاعات برای بررسی دقیقتر به تفکیک شهر به سه گروه اصلی دسته‌بندی شده است:

دسته اول: شهر تهران

دسته دوم: شهرهای بزرگ شامل کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز

دسته سوم: شهرهای کوچک که تمام شهرها به جز موارد بالا را در بر می‌گیرد

متوسط حقوق طراح در تهران

براساس داده‌های به دست آمده، یک طراح رابط و تجربه کاربری در سال 1399 به طور میانگین 5.2 میلیون درآمد ماهیانه داشته است. کمترین حقوق اظهار شده 2.5 میلیون و بیشترین میزان حقوق نیز 12 میلیون تومان و بیشتر بوده است. این افراد انتظار داشتند حقوقشان در سال 1400 با 34% افزایش همراه باشد و میانگین حقوق طراح UI/UX در سال 1400 به 7 میلیون تومان در ماه برسد.

میانگین حقوق در شهرهای بزرگ ایران

در شهرهای بزرگ میانگین حقوق طراح رابط و تجربه کاربری پایین‌تر است و این طراحان در سال 1399 به طور میانگین 4 میلیون تومان در ماه درآمد داشته اند. این طراحان انتظار داشتند حقوقشان در سال 1400 حدود 45% افزایش پیدا کند و به 5.8 میلیون تومان در ماه برسد. لازم به ذکر است کمترین حقوق در این گروه شغلی در شهرهای بزرگ 2 میلیون تومان و بیشترین میزان درآمد، 10.8 میلیون تومان بوده است.

حقوق طراح uiux در ایران

میانگین درامد و حقوق طراح UI/UX در شهرهای کوچک

مبلغ حقوق طراحان رابط و تجربه کاربری در سایر شهرهای ایران کمتر از دو مورد بالاست و یک طراح UI/UX که در این شهرها زندگی می‌کند به طور متوسط تنها 3 میلیون تومان در ماه درآمد داشته است. طراحان فعال در این شهرها انتظار داشته‌اند مبلغ حقوقشان در سال 1400 با 40% رشد و افزایش همراه باشد و به میانگین 4.2 میلیون تومان برسد.

متوسط حقوق طراحان رابط و تجربه کاربری در کشورهای مختلف دنیا چقدر است؟

حال که میانگین حقوق طراح UI/UX را با هم بررسی کردیم بد نیست نگاهی داشته باشیم به میزان درآمد این شغل در چند کشور مطرح دنیا. هرچند مقایسه حقوق در ایران با کشورهای جهان اول به خاطر تفاوت ارزش ارز و مسائل اقتصادی چندان کار درستی نیست؛ ولی برای اینکه دید بهتری از بازار کار این شغل در دنیا داشته باشید این اطلاعات را ارائه می‌کنیم. همچنین آن دسته از طراحانی که قصد مهاجرت کاری و پیدا کردن کار در کشورهای دیگر را دارند می‌توانند از این اطلاعات استفاده زیادی بکنند. لازم به ذکر است اطلاعات و داده‌های استفاده شده در این بخش از سایت salaryexpert استخراج شده‌اند.

حقوق طراح UI/UX در ایالات متحده آمریکا

میانگین حقوق و دستمزد یک طراح تجربه کاربری در آمریکا به طور میانگین سالانه 84.921 هزار دلار و به عبارت دیگر، ساعتی 40.83 دلار است. بر اساس این داده‌ها، یک طراح تجربه کاربری تازه‌کار که سابقه کاری چندانی ندارد (سابقه کاری 1-3 سال) به طور متوسط سالیانه 60.474 هزار دلار درآمد دارد و از سوی دیگر، طراح UI/UX باسابقه و سینیور (سابقه 8 سال و بیشتر) در آمریکا می‌تواند سالیانه درآمدی بالغ بر 105.053 دلار داشته باشد.
با توجه به بازار کار بسیار خوب و رو به رشد این شغل در آمریکا، پیش بینی می‌شود میانگین حقوق این طراحان در 5 سال آینده 16% افزایش داشته باشد.

متوسط حقوق طراح رابط و تجربه کاربری در ترکیه

ترکیه کشور همسایه و هم‌مرز ما به دلیل مشابهت‌های فرهنگی و شرایط کاری متفاوت، مقصد بسیاری از مهاجرت‌های کاری است. در این کشور، یک طراح تجربه کاربری به طور میانگین سالیانه 102.661 لیر ترکیه درآمد دارد که به عبارت دیگر، ساعتی 49.36 لیر خواهد بود. یک طراح UI/UX تازه‌کار در ترکیه با سابقه کاری 1-3 سال می‌تواند 73.882 لیر در سال درآمد داشته باشد. هرچقدر میزان سابقه کار و مهارت‌ها بیشتر شود طبعا میزان حقوق نیز بیشتر خواهد شد و به این ترتیب، یک طراح باتجربه با سابقه کاری 8 سال و بیشتر درآمد سالیانه‌ای معادل 128.344 لیر خواهد داشت.

مشاهده بهترین موقعیت‌های استخدام طراح UI/UX

میانگین حقوق UI/UX designer در انگلیس

طراحان رابط و تجربه کاربری در انگلستان به طور میانگین، درآمدی بالغ بر 48.466 پوند در سال دارند که بر حسب ساعت، رقمی معادل 23.30 پوند خواهد شد. طراحی که کمتر از 3 سال سابقه کاری دارد حقوق سالیانه‌ای برابر با 34.514 پوند و طراح سینیور و باسابقه 8 سال و بیشتر، 59.956 پوند در سال درآمد خواهند داشت.

درآمد موقعیت شغلی طراحی UI/UX در کانادا

کانادا نیز بازار کار خوبی برای این شغل دارد و طراح UI/UX شاغل در این کشور می‌تواند به طور میانگین درآمدی بالغ بر 93.961 دلار کانادا در سال درآمد داشته باشد. کسی که تازه کارش را به عنوان طراح شروع کرده و 1-3 سال سابقه کاری دارد به طور میانگین 66..912 دلار و طراح سینیور با سابقه کاری بیشتر از 8 سال تا 116.236 دلار در سال درآمد خواهند داشت.

میانگین حقوق یو آی-یو ایکس دیزاینر در آلمان

براساس داده‌ها و آمار به دست آمده، متوسط درآمد سالیانه و حقوق طراح UI/UX برابر با 66.889 یورو است؛ به این معنی که به ازای هر یک ساعت، مبلغی معاد 32.16 یورو دریافت می‌کند. طراح جونیور و تازه کار با سابقه کاری کمتر از 3 سال به طور متوسط 47.633 یورو درآمد سالیانه خواهد داشت. از سوی دیگر، طراح سینیور با سابقه کاری 8 سال و بیشتر نیز بالاترین میزان درآمد را دارد و در یک سال 82.746 یورو کسب درآمد خواهد داشت.

حقوق طراحان UI/UX در شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا چقدر است؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر در یک شرکت بزرگ مثل مایکروسافت یا برندهای معروفی مثل آدیداس کار می‌کردید درآمدتان چقدر بود؟ به نظرتان فردی که مثل شما طراح تجربه کاربری است و در یک شرکت بزرگ کار می‌کند هر ماه و هر سال چقدر درآمد دارد؟ برای پاسخگویی به سوالاتی از این قبیل، در این بخش میانگین حقوق طراح UI/UX در چند شرکت مطرح و بزرگ بین المللی بررسی می‌‎کنیم.

رنج حقوقی در شرکت مایکروسافت

مایکروسافت یکی از شرکتهای پیشرو و سردمدار در زمینه تکنولوژی و IT است و بیش از هرچیز به خاطر طراحی‌های خاص و خلاقانه و تجربه کاربری فوق العاده محصولاتش شهرت دارد. و طراحان UI/UX که در این شرکت مشغول به کارند دائما در حال خلق محصولات دیجیتال جدید و نوآورانه‌ای هستند که زندگی همه انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استخدام شدن در این شرکت بسیار دشوار و چالش برانگیز است و برای پذیرش در جلسه مصاحبه لازم است سطح بسیار بالایی از دانش و مهارت طراحی UI/UX داشته باشید. در عوض، حقوق طراحان در این شرکت بسیار بالاست و این افراد با توجه به میزان سابقه و مهارتشان بین 86000 الی 154000 دلار در سال درآمد خواهند داشت.

شرکت نرم افزاری ادوبی (Adobe)

هرکس که اندک دانشی در زمینه تکنولوژی داشته باشد حتما نام شرکت تولیدکننده نرم افزار ادوبی را شنیده و حتما از چند نرم افزارش استفاده کرده است. این شرکت محصولات متنوعی به ویژه در زمینه طراحی به بازار عرضه کرده که ادوبی فتوشاپ، ایلوستریتور، افترایفکت و ایندیزاین از جمله مشهورترین و پرکاربردی‌ترین آنها هستند. موقعیت شغلی طراح UI/UX در چنین شرکتی بسیار خاص و پرچالش است و در واقع، شما طراحی هستید که برای طراحان دیگر محصول تولید می‌کنید. بنابراین، بهترین و خلاقترین طراحان در این شرکت استخدام می‌شوند و درآمد بسیار بالا و قابل توجهی هم دارند. طیف حقوقی طراح UI/UX در شرکت ادوبی 65000 دلار تا 163000 دلار متغیر است.

درآمد طراح ui ux

درآمد طراح تجربه کاربری در BBC

طراحانی که در این شرکت رسانه‌ای مشغول به کار هستند بهترین طراحی و تجربه کاربری را برای تمام محصولات بی بی سی ارائه میکنند و رنج حقوقی 38000 الی 50000 دلار در سال دارند.

فروشگاه اینترنتی Alibaba

علی بابا یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین و اینترنتی در جهان است که میلیون‌ها کاربر و فروشنده دارد و الهام بخش هزاران سایت فروشگاه اینترنتی در دنیا مثل دیجی کالا بوده است. مطمئنا کیفیت رابط کاربری و تجربه کاربری یک سایت فروشگاهی به این بزرگی، تاثیر مستقیمی در سودآوری شرکت دارد و علی بابا نیز سرمایه گذاری زیادی بر بخش UI/UX خود می‌کند. تیم UI/UX این شرکت از بیش از 70 طراح تشکیل شده که دائما در حال بهبود و ارتقاء و یافتن راه حل برای بهتر کردن کیفیت تجربه کاربران این فروشگاه بین المللی دارد. درآمد و حقوق این طراحان بین 32000 الی 61000 دلار در سال متغیر است.

حقوق طراحان در شرکت آدیداس

شرکت چندملیتی و مشهور آدیداس یکی از پیشروترین شرکتها در زمینه طراحی، توزیع و فروش و عرضه محصولات ورزشی در سرتاسر دنیاست. طراحان یو ایکس این شرکت درآمدی بین 54000 الی 60000 هزار دلار در سال دارند.

جمع بندی

شغل طراحی ui/ux از آن دست مشاغلی است که هم به دانش تخصصی و فنی نیاز دارد و هم مستلزم خلاقیت و دید هنری و نوآورانه است. این شغل در حال حاضر بازار کار بسیار خوبی در ایران و دنیا دارد و پیش بینی می‌شود که میزان تقاضا در سال‌های آینده نیز روند افزایشی در پیش داشته باشد.
در صورتی که مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم برای این شغل را داشته باشید می‌توانید آگهی استخدام مناسبی پیدا کنید و استخدام شوید. هرچقدر مهارت‌های شما در این کار بیشتر و بهتر باشد فرصت شغلی بهتر و در نتیجه، درآمد و حقوق بالاتری نیز خواهید داشت. در این مقاله میانگین حقوق طراح UI/UX در ایران و دنیا را بررسی کردیم تا دید بهتری از این موقعیت شغلی جذاب و هنری پیدا کنید.

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه