هر آنچه کارجویان بوشهری باید در رابطه با پیدا کردن کار در بوشهر بدانند

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
هر آنچه کارجویان بوشهری باید در رابطه با پیدا کردن کار در بوشهر بدانند

استان بوشهر که در جنوب کشور و در مجاورت خلیج فارس واقع شده، با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر، بیست و دومین استان کشور از نظر جمعیت است. با این حال، سرعت رشد جمعیت بوشهر، تقریبا دو برابر میانگین کشوری است. البته با توجه به شکل هرم جمعیتی این استان، انتظار می‌رود که حداقل تا سال ۱۴۱۰، رقابت برای تصاحب فرصت‌‌‌های استخدام جدید بوشهر، نسبت به دهه‌ای که گذشت، کمتر باشد.

این استان بندری کشور، با اینکه از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، شرایط خوبی در مقایسه با دیگر استان‌های کشور ندارد، اما نرخ بیکاری این استان، خیلی بالا نیست و از این نظر، در جایگاه دوازدهم کشور قرار می‌گیرد.

متأسفانه وضعیت صنعت و کشاورزی در بوشهر، خیلی خوب نیست و اکثر نیروی کار این استان در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این موضوع، روی اشتغال زنان در بوشهر اثری منفی داشته است. همچنین، عمده نیروی کار استان در بخش عمومی مشغول به کار هستند.

در این مقاله می‌خواهیم تمامی اطلاعاتی را که شما کارجویان گرامی برای پیدا کردن کار در بوشهر نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این مقاله به شما در پیدا کردن شغل در این استان زیبای جنوبی کشور، کمک کند. با کاریابی آنلاین جاب ویژن همراه باشید.

فرصت‌های کار در بوشهر در کدام بخش‌های اقتصادی بیشتر هستند؟

متأسفانه، استان بوشهر، ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های کشاورزی و صنعت برای اشتغال ندارد و اکثر نیروی کار این استان، در بخش خدمات مشغول به کار هستند. همچنین، این استان، یکی از بالاترین نسبت‌های اشتغال در بخش عمومی، نسبت به بخش خصوصی را دارا است.

سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان بوشهر

کشاورزی و شیلات بوشهر

بر اساس آماری که در سال ۱۳۹۸ ثبت شده، تنها حدود ۱۲ درصد از نیروی کار فعال استان بوشهر در بخش اقتصادی کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند. محصولات کشاورزی تنها حدود ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این استان را به خود، اختصاص می‌دهند.

عمده فرصت‌های کار در بوشهر در بخش کشاورزی، مربوط به زراعت و باغداری است. جالب است که با وجود مجاورت این استان با خلیج فارس، بخش ماهیگیری و شیلات، نسبت به زراعت و باغداری، سهم کمتری در تولیدات کشاورزی استان دارد. دامداری و جنگلداری نیز، باقیمانده تولیدات بخش کشاورزی در استان بوشهر را به خودشان اختصاص داده‌اند.

در سال ۱۳۹۸، بیش از ۵۳۰۰ نفر در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، در استان بوشهر، مشغول به کار بوده‌اند و این استان، رتبه اول کشور را در بسته‌بندی خرما به خودش اختصاص داده است.

استخدام

مهم‌ترین محصولات کشاورزی بوشهر

یکی از مهم‌ترین محصولات استان، گوجه فرنگی است. این استان، بیشترین میزان گوجه فرنگی کشور در فصل زمستان را تولید می‌کند. گندم و جو نیز از محصولات کشاورزی مهم بوشهر، محسوب می‌شوند.

از مهم‌ترین محصولات باغی استان می‌توان به خرما، پرتقال، لیمو و سایر مرکبات اشاره کرد. به علاوه، میوه‌های گرمسیری مثل موز و انبه نیز در بوشهر تولید می‌شود. این استان، پتانسیل بالایی برای تولید زیتون دارد و محصولاتی مثل سیب، بادام و زردآلو نیز در بوشهر، تولید می‌شوند.

کار در بوشهر برای مهندسین کشاورزی

با توجه به کمبود منابع آبی و سایر منابع در دسترس برای کشاورزی در این استان جنوبی کشور، مکانیزاسیون کشاورزی در این استان بسیار مهم است و نیاز نسبتا بالایی به استخدام مهندس کشاورزی در بوشهر وجود دارد.

در سال ۱۳۹۲، یک خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی در استان بوشهر، راه افتاد و فرصت‌های بیشتری برای اشتغال مهندسین کشاورزی فرآهم آمد.

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی می‌توانند برای پیدا کردن آگهی‌های استخدامی جدید استان بوشهر، به سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن مراجعه کنند.

فرصت عالی کار در بوشهر برای فارغ‌التحصیلان رشته شیلات

استان بوشهر به دلیل مجاورت با خلیج فارس، ظرفیت بسیار بالایی برای صید و پرورش آبزیان، به ویژه میگو دارد. با توجه به محدودیت منابع آب شیرین در این استان، تولید آبزیان آب شیرین خیلی مورد توجه نیست و اکثر فعالیت‌های پرورش آبزیان، محدود به پرورش ماهی و میگوی آب شور در قفس می‌باشد.

میگوی آب شور بوشهر که به دلیل ارزش اقتصادی بالای آن، به طلای صورتی مشهور است، در گذشته فقط از طریق صید مستقیم از خلیج فارس، تولید می‌شد اما با پیشرفت فناوری‌های شیلات، زمینه برای پرورش این آبزی ارزشمند در استان بوشهر فرآهم آمد.

امروزه تعداد زیادی مزرعه پرورش میگو در حاشیه خلیج فارس، در استان بوشهر وجود دارد که حتی محصولات خود را به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌کنند.

به طور کلی، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته شیلات و نیز، فارغ‌التحصیلان رشته زیست دریا در استان بوشهر وجود دارد. بوشهر، هنوز هم ظرفیت بسیار بالایی برای راه‌اندازی یک کسب و کار مرتبط با شیلات دارد و برای سرمایه‌گذاری، به ویژه در زمینه تولید میگو و دیگر آبزیان، یکی از بهترین استان‌های کشور است.

رزومه ساز

سهم بخش صنعت در ایجاد فرصت‌های کار در بوشهر

در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۵ درصد از نیروی کار فعال استان بوشهر، در بخش صنعت مشغول به کار بوده‌اند. این استان، ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دارد. شهر عسلویه در استان بوشهر، دارای بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور است که فرصت‌های شغلی بسیار زیادی، برای جوانان تحصیل‌کرده کشور در رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک سیالات، مهندسی برق و بسیاری از رشته‌های مرتبط با پتروشیمی فرآهم آورده است.

بیش از ۷۴ درصد از ارزش افزوده در استان بوشهر، مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است و این استان، از نظر تولید نفت و گاز در کشور، با اختصاص دادن بیش از ۱۹ درصد از تولیدات به خود، در رتبه دوم قرار دارد.

دیگر حوزه‌های صنعتی، بیش از ۲۶ درصد از ارزش افزوده استان را به خودشان اختصاص داده‌اند. همچنین، بیش از ۹۳ درصد از محصولات صنعتی استان، محصولات شیمیایی هستند که مستقیما با پتروشیمی در ارتباط می‌باشند.

عسلویه و مشکلات زیست‌محیطی

آلودگی هوای عسلویه

بندر عسلویه با میزبانی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بزرگ‌ترین مجتمعات پتروشیمی ایران را در خودش جای داده است. فرصت‌های شغلی تخصصی و غیرتخصصی بسیار متعددی در این منطقه اقتصادی ایجاد شده که سبب مهاجرت حجم بالایی از نیروی انسانی از سراسر کشور، به این منطقه شده است.

با اینکه درآمد این منطقه اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران، بسیار زیاد است و فرصت‌های شغلی متعددی در این منطقه وجود دارند، اما نباید مشکلات زیست‌محیطی آن را فراموش کنیم. در واقع، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، از نظر آلودگی در دنیا، نظیر ندارد و کل شهرستان عسلویه را آلوده ساخته است.

سطح آلودگی در عسلویه به حدی بالا می‌باشد که شیوع انواع سرطان و بیماری‌های مادرزادی، پس از آغاز بهره‌برداری از این منطقه اقتصادی، به طرز وحشتناکی، بالا رفته است. بنابراین، به شما کارجویان گرامی توصیه می‌کنیم که پیش از پذیرش هر فرصت شغلی در عسلویه، وضعیت سلامتی خود را در نظر داشته باشید.

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام جدید و کار در بوشهر و عسلویه کلیک کنید.

سهم بخش خدمات در ایجاد فرصت‌های کار در بوشهر

بیش از ۶۲ درصد از جمعیت استان بوشهر در بخش خدمات فعالیت دارند. این استان، از نظر درصد اشتغال در بخش خدمات، پس از استان تهران در جایگاه دوم قرار دارد. یکی از دلایل بالا بودن سهم بخش خدمات در اشتغال استان بوشهر، سهم بالای استخدام عمومی در این استان است. تقریبا، کمتر از ۷۵ درصد از نیروی کار استان، در بخش خصوصی مشغول به کار هستند که استان بوشهر، از این نظر در رتبه سی و یکم در میان ۳۲ استان کشور و بالاتر از استان گیلان، قرار دارد.

نگاهی به آمار اشتغال و بیکاری در بوشهر

مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، استان بوشهر با ۴۱/۳ درصد مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، در رتبه ۲۴ کشور قرار دارد. همچنین، نرخ بیکاری در این گروه جمعیتی، در آن سال، ۹/۹ درصد بوده است. استان بوشهر با رتبه دوازدهم در کشور از نظر پایین بودن نرخ بیکاری، وضعیت مناسبی دارد.

کمبود کار در بوشهر برای خانم

متأسفانه در استان بوشهر، سهم اشتغال بانوان نسبت به خیلی از استان‌های دیگر، پایین‌تر است. دلیل این موضوع، سهم بالاتر بخش خدمات از نیروی انسانی استان بوشهر می‌باشد. نشان داده شده که در استان‌هایی که بالاترین درصد اشتغال در بخش کشاورزی را دارند، درصد اشتغال بانوان بیشتر است. پس از بخش کشاورزی، بخش صنعت نیز نقش بالایی در اشتغال بانوان دارد.

با این حال، وجود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، به ویژه بسته‌بندی خرما و میگو، در استان بوشهر، تعداد آگهی استخدام بوشهر برای خانم‌ها را بالا برده است.

کار در منزل بوشهر

کار در منزل بوشهر

شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور سبب افزایش توجه سازمان‌ها به دورکاری و تقاضای بیشتر برای فرصت‌های اشتغال در منزل شد. در شرایطی که تقریبا بحران کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و اکثریت جامعه، واکسینه شده‌اند، هنوز هم خیلی از سازمان‌ها و خیلی از مردم، دورکاری را به دلیل مزایای زیادی که نسبت به مشاغل حضوری دارد، ترجیح می‌دهند.

اکثر مشاغلی که می‌توان آن‌ها را در منزل و به صورت دورکاری انجام داد، مشاغل اینترنتی هستند. مشاغلی مثل برنامه‌نویسی، ترجمه و تولید محتوا، طراحی سایت، طراحی گرافیک، مدیریت حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و دیگر مشاغل نوین، رایج‌ترین مشاغل دورکاری در کشور ما می‌باشند.

با این حال، فرصت کار در منزل بوشهر، محدود به مشاغل فوق نیست؛ این استان به دلیل ماهیت بندری و نیز محصولات صادراتی خاصی مثل میگو و خرما، دارای کسب و کارهای متعدد فعال در حوزه بسته‌بندی و صنایع تبدیلی است که فرصت‌های زیادی برای کار در منزل برای بوشهری‌ها و به ویژه خانم‌های بوشهری، ایجاد کرده‌اند.

شما می‌توانید در سایت استخدامی جاب ویژن، با استفاده استفاده از فیلتر «دورکاری» در صفحه «فرصت‌های شغلی» و قسمت «جستجوی پیشرفته»، آگهی‌های استخدام کار در منزل بوشهر را پیدا کنید.

مهاجرت برای کار در بوشهر و عسلویه

به دلیل وجود فرصت‌های شغلی متعدد در استان بوشهر، به ویژه در دو حوزه شیلات و پتروشیمی، سالانه، مهاجران زیادی برای کار در بوشهر و عسلویه وارد استان می‌شوند. استان بوشهر با وجود آب و هوای گرم و شرجی و شرایط سخت زندگی و نیز، آلودگی باورنکردنی و خوفناک هوای عسلویه، یکی از مهاجر‌پذیرترین استان‌های ایران است و از هر ۱۰۰۰ نفر در این استان، ۱۸ نفر مهاجر هستند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدامی 1400 بوشهر و عسلویه کلیک کنید.

شرایط زندگی در بوشهر و عسلویه

در صورتی که قصد دارید برای کار کردن به بوشهر یا عسلویه مهاجرت کنید، پیش از اینکار، باید با شرایط زندگی در این استان، آشنا باشید. استان بوشهر، در جنوب کشور واقع شده و دارای یک نوار ساحلی بلند با خلیج فارس است. بنابراین، هوایی کاملا گرم و بسیار شرجی دارد اما مشکل ریزگردها در بوشهر، نسبت به خوزستان، کمتر است. البته این استان، نواحی کوهستانی و خوش آب و هواتری نیز دارد که در شمال استان واقع شده‌اند.

در رابطه با شهر عسلویه نیز پیش از این صحبت کردیم و گفته شد که این شهر بندری، یکی از آلوده‌ترین و بد آب و هواترین مناطق مسکونی در دنیا است و تاب آوردن در آن، واقعا کار هر کسی نیست.

در صورتی که به زندگی در مناطق جنوبی کشور عادت دارید، زندگی در بوشهر برای شما خیلی سخت نخواهد بود اما اگر ساکن مناطق دیگر کشور، به ویژه مناطق دارای آب و هوای خنک و معتدل هستید، قطعا بوشهر برای شما همانند جهنم خواهد بود. بنابراین، پیش از تصمیم‌گیری برای مهاجرت شغلی به این شهر، حتما شرایط آب و هوایی خاص آن را در نظر داشته باشید.

به علاوه، در نظر داشته باشید که استان بوشهر، فاصله زیادی با تهران دارد و فاقد ایستگاه قطار است. بهترین راه رفت و آمد بین بوشهر و اکثر استان‌های دیگر، سفر هوایی به تهران، اصفهان یا مشهد می‌باشد.

هزینه‌های اجاره یا خرید مسکن در استان بوشهر در گذشته‌ای نزدیک، خیلی زیاد نبود اما متأسفانه در سال‌های اخیر، افزایشی نجومی داشته و با اینکه در گذشته بوشهر را شاید می‌توانست از استان‌های ارزان قیمت ایران دانست، ولی امروزه به دومین استان گران قیمت ایران تبدیل شده است. به علاوه، هزینه‌های روزمره زندگی در این استان جنوبی کشور، نسبت به هزینه زندگی در خیلی از استان‌های ایران، بالاتر است.

چگونه فرصت‌های شغلی بوشهر را پیدا کنیم؟

پیدا کردن کار در بوشهر

برای پیدا کردن فرصت‌های کار در بوشهر، می‌توانید به سایت استخدام جاب ویژن مراجعه کنید. شما پس از ساخت یک رزومه استاندارد به کمک سرویس رزومه ساز رایگان جاب ویژن، می‌توانید فیلتر «شهر» را روی یکی از دو گزینه «تمامی شهرهای بوشهر» یا «بوشهر-بوشهر» قرار دهید تا به ترتیب، آگهی‌های استخدام استان بوشهر یا فقط شهر بوشهر به شما نمایش داده شوند.

همچنین، با قرار دادن فیلتر «شهر» روی گزینه «عسلویه»، آگهی‌های شغلی مربوط به شهر عسلویه به شما نمایش داده می‌شوند. پس از پیدا کردن شغل مورد نظر خود می‌توانید با یک کلیک، برای آن رزومه بفرستید.

همچنین، اگر علاقه‌مند به دریافت جدیدترین آگهی‌های شغلی هستید، می‌توانید در کانال استخدام جاب ویژن در تلگرام عضو شوید و اگر مایلید که فقط آگهی‌های شغلی مرتبط با رزومه برای شما ارسال شوند، از ربات جاب ویژن (jobvisionbot@) استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در رابطه با شرایط اقتصادی و اشتغال در استان بوشهر صحبت کردیم. گفته شد که اکثر نیروی کار فعال این استان، با اختلاف زیاد نسبت به دو بخش کشاورزی و صنعت، در بخش خدمات مشغول به کار هستند. همچنین، آمار استخدام عمومی در بوشهر، تنها در مقایسه با استان گیلان، پایین‌تر است.

بوشهر، اقتصادی وابسته به نفت و گاز دارد و بندر عسلویه در این استان، دارای بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های ایران است و البته، یکی از آلوده‌ترین مناطق مسکونی در دنیا به شمار می‌رود و زندگی کردن در آن، بسیار خطرناک است.

فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیلات و زیست دریا نیز در استان بوشهر وجود دارد و این استان را می‌توان قطب تولید میگو در کشور دانست. عمده صنایع استان نیز، صنایع شیمیایی هستند.

استان بوشهر با اینکه نرخ مشارکت اقتصادی خیلی بالایی ندارد، اما وضعیت آن از نظر بیکاری، چندان بد نیست و حتی مهاجرت کاری به این استان نیز خیلی زیاد اتفاق می‌افتد. با این حال، اگر می‌خواهید برای استخدام در بوشهر به این استان سفر کنید، باید با شرایط آب و هوایی گرم و شرجی و هزینه‌های بالای زندگی در این استان، کنار بیایید. همچنین، به یاد داشته باشید که کار در بوشهر در فضای باز، بسیار سخت است.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه