حقوق برنامه نویس فرانت اند چقدر است و تحت‌‌تأثیر چه عواملی قرار دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 11دقیقه
حقوق برنامه نویس فرانت اند چقدر است و تحت‌‌تأثیر چه عواملی قرار دارد؟

منظور از برنامه‌نویسی فرانت اند (front-end) یا سمت کاربر، کدنویسی قابلیت‌هایی از یک وبسایت است که کاربران می‌توانند ببینند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. عوامل مختلفی روی حقوق برنامه نویس فرانت اند اثر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: موقعیت جغرافیایی، سابقه کار و مهارت‌ها. امروزه سازمان‌های بسیار زیادی نیازمند استخدام برنامه نویس فرانت اند با حقوق بالا هستند.

میزان حقوق دریافتی این برنامه‌نویسان فرقی با حقوق برنامه نویس بکند (back-end) ندارد اما برنامه‌نویسان فول استک، درآمد بسیار بیشتری در مقایسه با برنامه‌نویسان سمت کاربر دارند.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

یک برنامه‌نویس front-end می‌تواند با یادگیری مهارت‌های جانبی مثل Node JS، انتخاب شغل‌های پورسانتی، پذیرا بودن فرصت‌های شغلی جدید، فریلنسینگ، فروش قالب‌ها و تم‌های سایت، برگزاری دوره‌های آنلاین و فعالیت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، درآمد بیشتری داشته باشد.

برنامه‌نویسی سمت کاربر موقعیت‌های استخدام جدید بسیار بهتری در مقایسه با میانگین همه مشاغل دارد؛ اما بازار کار آن در میان استک‌های دیگر برنامه‌نویسی، چندان قابل تعریف نیست.

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم حقوق برنامه‌نویسان سمت کاربر در ایران و جهان چقدر است، چه عواملی روی حقوق برنامه نویس فرانت اند اثرگذار هستند و این برنامه‌نویسان برای افزایش درآمد خود می‌توانند چه کارهایی انجام دهند.

دانستن میزان حقوق شغل برنامه‌نویسی font end از این جهت حائز اهمیت است که برنامه‌نویسان می‌توانند بر این اساس، حقوق درخواستی خود را به کارفرمایان اعلام کنند و در رزومه خود بنویسند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در صورتی که حقوق درخواستی شما خیلی بالاتر از حقوق معمول یک برنامه‌نویس سمت کاربر باشد، به احتمال زیاد هیچ کارفرمایی شما را به مصاحبه دعوت نمی‌کند یا اگر هم به مصاحبه دعوت شوید، شانس بسیار کمی برای استخدام شدن دارید. از سوی دیگر، شما نباید حقوقی کمتر از ارزش کار خود پیشنهاد دهید زیرا با این کار، نه تنها حقوق واقعی متناسب با ارزش کار خود را دریافت نخواهید کرد، بلکه این کار شما، تأثیری منفی بر کل بازار کار خواهد داشت.

مطلب مرتبط: راهنمای استخدام برنامه نویس فرانت اند

چه عواملی روی حقوق برنامه نویس فرانت اند تأثیرگذار هستند؟

عوامل اثرگذار روی حقوق برنامه نویس فرانت اند

حقوق و دستمزد برنامه‌نویسی فرانت اند به عوامل متعددی وابسته است که شاید مهم‌ترین آن‌ها موقعیت جغرافیایی باشد. در زیر می‌خواهیم تمامی این عوامل را بررسی کنیم.

نقش مهم موقعیت جغرافیایی در تعیین میزان حقوق برنامه نویس فرانت اند

حقوق برنامه نویس فرانت اند از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. همانند بسیاری از شغل‌های دیگر، حقوق این برنامه‌نویسان در ایالات متحده آمریکا، بیش از اکثر کشورهای جهان است. در مقابل، در جمهوری اسلامی ایران، برنامه نویسان فرانت اند درآمد بسیار پایین‌تری در مقایسه با سایر کشورها دارند.

حقوق و دستمزد برنامه‌نویسی سمت کاربر، حتی از شهری به شهر دیگر متفاوت است. برای مثال، در کشور ما، بیشترین حقوق را برنامه‌نویسانی دریافت می‌کنند که با سازمان‌های واقع در پایتخت یا دیگر شهرهای بزرگ ایران همکاری دارند.

رزومه ساز

اهمیت تجربه در حقوق دریافتی برنامه‌نویسان سمت کاربر

معمولا برنامه‌نویسان بر اساس سطح تجربه به سه سطح زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • برنامه‌نویس جونیور یا مبتدی: سابقه کار کمتر از ۲ سال
  • برنامه‌نویس سطح متوسط: سابقه کار ۲ الی ۵ سال
  • برنامه‌نویس سنیور یا حرفه‌ای: سابقه کار بالای ۵ سال

اختلاف حقوق برنامه‌نویسان فرانت اند در سه سطح جونیور، متوسط و حرفه‌ای با هم دیگر خیلی زیاد است. برای مثال، در حالی که در ایالات متحده آمریکا، یک برنامه‌نویس فرانت اند جونیور در سال چیزی حدود ۶۵ هزار دلار حقوق دریافت می‌کند، دستمزد سالانه یک برنامه‌نویس front-end سطح متوسط حدود ۹۰ هزار دلار و حقوق سالانه یک برنامه‌نویس سمت کاربر حرفه‌ای، بالای ۱۰۵ هزار دلار است. در رابطه با حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان فرانت اند در کشورهای مختلف دنیا در یک بخش مجزا در همین مقاله صحبت خواهیم کرد.

نقش مهارت‌ها در تعیین حقوق برنامه نویس فرانت اند

قاعدتا یک برنامه‌نویس هر چقدر مهارت‌های بیشتری داشته باشد، به زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتری مسلط باشد و بتواند با فریم‌ورک‌های بیشتری کار کند، حقوق بالاتری خواهد داشت. مهارت‌هایی که یک برنامه‌نویس فرانت اند باید داشته باشد عبارتند از:

  • تسلط به برنامه‌نویسی HTML/CSS
  • تسلط به برنامه‌نویسی جاوااسکریپت
  • آشنایی با فریم‌ورک‌ها
  • آشنایی با اصول طراحی رسپانسیو یا واکنش‌گرا
  • مهارت در فرایند ورژن کنترل
  • مهارت در تست کردن کد و رفع خطاهای آن
  • مهارت در کار کردن با ابزارهای توسعه مرورگر
  • مهارت در کار کردن با برنامه‌های سنجش عملکرد وبسایت
  • مهارت در کار کردن با CSS Preprocessing
  • مهارت در GUI

بعضی از مهارت‌های تکمیلی برنامه‌نویسی سمت کاربر عبارتند از:

  • مهارت در React و React Native
  • مهارت در Node JS
  • آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Scala
  • مهارت در کار کردن با Spark
  • مهارت در کار کردن با Hadoop
  • آشنایی با کتابخانه JQuery
  • مهارت در AngularJS
  • آشنایی با Bootstrap

تأثیر مدرک تحصیلی و گواهینامه‌های آموزشی روی حقوق برنامه‌نویس سمت کاربر

بعضی از سازمان‌های بزرگ و به ویژه سازمان‌های دولتی، علاوه بر مهارت‌های برنامه‌نویسان، نیم‌نگاهی نیز به سطح تحصیلات آن‌ها دارند. معمولا در سازمان‌های دولتی، هر چه سطح تحصیلات شما بالاتر باشد، حقوق بیشتری دریافت می‌کنید. در بعضی از سازمان‌های خصوصی نیز به برنامه‌نویسان front end که دارای مدرک تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مرتبط مثل مهندسی نرم‌افزار یا مهندسی فناوری اطلاعات باشند، حقوق بیشتری از برنامه‌نویسان دارای مدرک تحصیلی لیسانس تعلق می‌گیرد.

داشتن گواهینامه‌های آموزشی معتبر و گذراندن بعضی از دوره‌های آموزشی، می‌تواند روی حقوق برنامه نویس فرانت اند تأثیرگذار باشد. شما می‌توانید با گذراندن هر یک از دوره‌های آموزشی جاب ویژن، ضمن بالا بردن مهارت‌های خود در برنامه‌نویسی سمت کاربر، یک مدال معتبر نیز به رزومه خود در این سایت استخدامی اضافه کنید. دریافت هر مدال، نه تنها شانس شما برای پیدا کردن کار مناسب را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند روی حقوق پیشنهادی کارفرما به شما، تأثیرگذار باشد.

مقایسه حقوق برنامه نویس فرانت اند با حقوق دیگر استک‌های برنامه‌نویسی

مقایسه حقوق برنامه نویس فرانت اند با دیگر استک های برنامه نویسی

مقایسه حقوق برنامه‌نویسی فرانت اند با حقوق برنامه نویسی بکند

در مقابل برنامه‌نویسی فرانت اند، برنامه‌نویسی بکند قرار دارد. منظور از برنامه‌نویسی back-end، کدنویسی بخش‌هایی از وبسایت است که در سمت سرور قرار دارند و کاربران نمی‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند یا آن‌ها را ببینند.

تفاوت زیادی بین حقوق دریافتی یک برنامه‌نویس سمت کاربر با حقوق دریافت یک برنامه‌نویس سمت سرور وجود ندارد و این برنامه‌نویسان، حقوق نسبتا یکسانی می‌گیرند.

مقایسه حقوق برنامه نویس فرانت اند با حقوق برنامه نویس فول استک

برنامه‌نویسان فول استک بالاترین حقوق و دستمزدها را در کشور ما و در سراسر دنیا دارند. کمترین حقوق برنامه‌نویسی فول استک در ایالات متحده آمریکا حدود ۹۰ هزار دلار بر سال است.

به طور کلی می‌توان گفت که درآمد برنامه نویس فرانت اند حدود ۹۰ درصد کمتر از یک برنامه‌نویس فول استک است.

مقایسه درآمد برنامه نویس فرانت اند با سایر استک‌های برنامه‌نویسی

درآمد برنامه‌نویسان فرانت اند تفاوت چندانی با مهندسین نرم‌افزار و برنامه‌نویسان موبایل ندارد و این برنامه‌نویسان تقریبا به یک میزان حقوق می‌گیرند. با این حال، دیگر توسعه‌دهندگان وب و نیز، طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) حقوق کمتری در مقایسه با برنامه‌نویسان سمت کاربر دارند.

یک برنامه‌نویس فرانت اند چگونه می‌تواند حقوق بیشتری داشته باشد؟

افزایش درآمد برنامه نویس سمت کاربر

با اینکه برنامه‌نویسان سمت کاربر حقوق نسبتا خوبی در مقایسه با اکثر مشاغل دارند ولی با توجه به تورم بسیار شدید و هزینه‌های بالای زندگی به ویژه در شهر تهران که میزبان اکثر کسب‌وکارهای نیازمند برنامه‌نویسان است، شاید به عنوان یک برنامه‌نویس front-end نیازمند درآمد بالاتری باشید. خوشبختانه همواره روش‌هایی برای کسب درآمد از طریق برنامه‌نویسی وجود دارد. برای اینکه بتوانید به عنوان یک برنامه‌نویس فرانت اند، درآمد بیشتری داشته باشید می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

۱- مهارت‌های بیشتری بیاموزید

یک برنامه‌نویس هرگز نباید به مهارت‌هایی که دارد اکتفا کنید و همواره باید در حال یادگیری باشد. برنامه‌نویسی شغلی است که با رشد و تحول فناوری، به سرعت دچار تحول می‌شود و اگر برنامه‌نویسی خودش را با تغییرات دنیای فناوری تطبیق ندهد، هرگز نمی‌تواند پیشرفت کند و شاید حتی موقعیت‌های شغلی کنونی خود را نیز از دست بدهد.

به علاوه، شما می‌توانید با یاد گرفتن مهارت‌هایی مازاد بر مهارت‌های لازم و ضروری برنامه‌نویسی front-end، مثل مهارت‌های زیر، شانس پیدا کردن یک شغل با حقوق و دستمزد بالاتر را بالا ببرید:

زبان انگلیسی

یکی از ضرورت‌های هر حوزه مرتبط با فناوری، زبان انگلیسی است. به عنوان مثال وقتی یک برنامه‌نویس فرانت اند با یک مشکل مواجه می‌شود، باید بتواند به زبان انگلیسی در گوگل راه حل مشکل را جستجو کند. به علاوه، بعضی از کارفرمایان در استخدام برنامه نویس فرانت اند در تمامی سطوح، اهمیت زیادی برای مکالمه به زبان انگلیسی نیز قائل هستند. به عنوان مثال، بعضی از وبسایت‌ها دارای مخاطبان بین‌المللی می‌باشند و ممکن است نیاز باشد برنامه‌نویسان فرانت اند با این مخاطبان برای رفع مشکلات سمت کاربر، مکالمه داشته باشند.

آشنایی با فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های JS

نه فقط آشنایی! بلکه دانستن React یا Angular برای پیدا کردن یک شغل پردرآمد به عنوان برنامه‌نویس سمت کاربر، از اهمیت زیادی برخوردار است.

مهارت در توسعه تجاری اپلیکیشن‌های تحت وب

یکی دیگر از مهارت‌هایی که می‌تواند تأثیر مثبتی روی حقوق برنامه نویس فرانت اند داشته باشد، مهارت استفاده از دانش و مهارت‌های فنی در یک پروژه تجاری است. ساخت اپلیکیشن‌های با کیفیت برای مشتریان، نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم مثل مهارت‌های ارتباطی، کار تیمی و کار کردن تحت فشار است. برای کسب این مهارت باید تجربه کار کردن در پروژه‌های تجاری را داشته باشید.

آشنایی حداقلی با فناوری‌های بکند

به ویژه اگر در شرکت نرم‌افزاری کار می‌کنید و با دیگران روی یک پروژه همکاری دارید، آشنایی در حد جزئی با فناوری‌های بکند و دانستن اینکه این فناوری‌ها چگونه باید خودشان را با کدهای شما انطباق دهند یا روی آن اثر بگذارند، می‌تواند بسیار مفید باشد. با اینکه شما در سمت کاربر کار می‌کنید و برنامه‌نویسان بکند در سمت سرور مشغول هستند اما در نهایت، هر دو تیم بکند و فرانت اند، برای ساخت یک محصول واحد کار می‌کنند.

هر یک از مهارت‌های فوق می‌توانند تأثیر مثبت زیادی روی حقوق برنامه نویس فرانت اند داشته باشند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، بازگشت سرمایه خوبی دارد.

۲- به دنبال کارفرمایانی باشید که شما را در سود خود شریک می‌کنند

اگر می‌خواهید به عنوان یک برنامه‌نویس بکند درآمد بسیار خوبی داشته باشید، به جای کار کردن با حقوق ثابت برای یک سازمان، به دنبال کارفرمایانی باشید که شما را در سود خود شریک می‌کنند.

بسیاری از استارت آپ‌ها برای جذب برنامه‌نویسان نخبه با این سیاست پیش می‌روند و سهمی از سود سازمان را با برنامه‌نویسان خود شریک می‌شوند.

البته این کار کمی ریسک دارد و ممکن است بعضی وقت‌ها با شکست همراه باشد. داشتن یک حقوق ثابت چنین ریسکی ندارد اما حقوق برنامه نویس فرانت اند در سازمان‌هایی که به برنامه‌نویسان خود حقوق ثابت می‌دهند، هرگز آنقدر زیاد نیست که بتوانید با آن، به معنای واقعی کلمه پولدار شوید. در مقابل، در صورتی که با یک استارت آپ به صورت درصدی همکاری داشته باشد و آن استارت آپ بتواند به یک سازمان بزرگ و موفق تبدیل شود، احتمالا آنقدر پولدار می‌شوید که باید یک حسابدار شخصی برای خود استخدام کنید!

۳- مدام کار خود را عوض کنید

یکی از سیاست‌هایی که می‌تواند تأثیر مثبتی روی حقوق برنامه نویس فرانت اند داشته باشد، تغییر مداوم شغل است. یک برنامه‌نویس هرگز نباید به یک سازمان تعصب داشته باشد و خودش را متعهد به کار کردن برای یک سازمان کند بلکه برنامه‌نویسان باید به موازات افزایش مهارت و تجربه خود، همواره به فکر جایگاه‌های شغلی بهتر در سازمان قبلی یا در سازمان‌های دیگر باشند.

شما به عنوان یک برنامه‌نویس سمت کاربر باید زود به زود، رزومه خود را به‌روز‌رسانی کنید و هرگز، حتی اگر از نظر خودتان بهترین شغل دنیا را دارید، جستجوی کار را متوقف نکنید. به یاد داشته باشید که ممکن است همواره فرصت‌های شغلی بهتری برای شما وجود داشته باشد و یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت حرفه‌ای در برنامه‌نویسی، ترس از تغییر است.

به عنوان یک برنامه‌نویس فرانت اند، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای شما وجود دارد، فقط کافی است سری به سایت استخدام آنلاین جاب ویژن بزنید و برای آگهی‌های استخدام برنامه نویس فرانت اند، رزومه بفرستید. اگر هنور رزومه‌ استاندارد و حرفه‌ای ندارید با استفاده از سرویس رزومه ساز آنلاین در عرض چند دقیقه برای خود رزومه‌ای دوزبانه بسازید.

۴- انجام کارهای جانبی و فریلنسینگ

یکی از بهترین روش‌هایی که یک برنامه‌نویس front-end می‌تواند از طریق آن، درآمد خود را افزایش دهد، انجام کارهای جانبی و فریلنسینگ است.

به عنوان مثال اگر شما در یک سازمان استخدام هستید و یک حقوق ثابت دریافت می‌کنید، می‌توانید با انجام کارهای جانبی در ساعات غیر کاری، روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود، درآمد جانبی بسیار خوبی داشته باشید. اکثر این کارها به صورت فریلنسینگ یا پروژه‌ای هستند.

اگر واقعا به برنامه‌نویسی سمت کاربر علاقه‌مند باشید، از کار کردن در ساعات غیر کاری و اوقات فراغت خود، لذت خواهید برد و این کار باعث خستگی و فرسودگی شما نخواهد شد. به علاوه، با این روش می‌توانید حتی درآمد جانبی بیشتری از حقوق ثابت خود داشته باشید.

همچنین، می‌توانید به صورت یک فریلنسر تمام وقت مشغول به کار شوید و کسب و کار فریلنسینگ خود را راه بیاندازید. با اینکه برنامه‌نویسی فرانت اند به صورت فریلنسینگ امنیت شغلی کار کردن برای یک سازمان معتبر با یک حقوق ثابت را ندارد و ممکن است در ابتدای کار پیدا کردن مشتری و کسب اعتبار کمی سخت باشد اما اگر کار شما بگیرد، درآمد شما می‌تواند به چندین برابر موقعیت‌های استخدام برنامه نویس فرانت اند با تجربه در یک شرکت بزرگ برسد.

۵- فروش تم‌‌ها و قالب‌های وبسایت

فروش تم و قالب وبسایت

یکی از خوبی‌های برنامه‌نویسی این است که شما می‌توانید از طریق آن، محصولات خود را تولید کنید و کسب و کار خودتان را داشته باشید.

برنامه‌نویسان سمت کاربر نیز می‌توانند تم‌ها یا قالب‌های وبسایت تولید کنند و در وبسایت اختصاصی خود به فروش برسانند. برای مثال می‌توانید تم‌های وردپرسی زیبا و سبکی بسازید که دیگران حاضر باشند آن‌ها را از شما بخرند. بعضی تم‌ها یا قالب‌ها را می‌توان حتی به قیمت‌هایی مثل ۵۰ الی ۲۵۰ دلار به فروش رساند.

اگر در این کار مبتدی هستید، بهتر است محصولات خود را برای فروش در وبسایت‌هایی قرار دهید که مشتریان زیادی دارند. با این کار، بخشی هر چند اندک از پول فروش محصول شما به فروشنده می‌رسد. به تدریج می‌توانید روی وبسایت خود کار کنید و یک فروشگاه تم و قالب وبسایت راه‌اندازی کنید که توانایی رقابت با فروشگاه‌های موجود را داشته باشد. اگر در این کار موفق شوید، درآمد شما بسیار بیشتر از حقوق برنامه نویس فرانت اند با تجربه در یک سازمان معتبر خواهد شد.

۶- دوره‌های آنلاین برگزار کنید

یکی از روش‌های کسب درآمد از مهارت‌های برنامه‌نویسی فرانت اند، برگزاری دوره‌های آنلاین است. شروع این کار می‌تواند کمی سخت باشد زیرا رقابت در این حوزه بسیار زیاد است و در ابتدای کار کسی شما را نمی‌شناسد و اعتبار لازم را ندارید.

بنابراین، به شما پیشنهاد می‌کنیم که کار خود را با آموزش‌های رایگان و به اشتراک‌گذاری فیلم‌های آموزشی مفید در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید. پس از اینکه نام خود را بر سر زبان‌ها انداختید و مخاطبان زیادی جذب کردید، می‌توانید دوره‌های آنلاین پیشرفته برگزار کنید و از این طریق، درآمد خوبی داشته باشید.

حتی فعالیت رایگان در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند با تبدیل کردن پیج شما به یک پیج پر مخاطب برنامه‌نویسی فرانت-اند، برای شما سودآور باشد و مثلا از طریق دریافت تبلیغات، کسب درآمد کنید.

خوبی برنامه‌نویسی فرانت اند این است که شما می‌توانید همه کارهای فوق، اعم از فریلنسینگ، فروش محصولات دانلودی و آموزش آنلاین را حتی با داشتن یک کار ثابت تمام-وقت، به صورت فعالیت‌های جانبی انجام دهید.

حقوق برنامه نویس فرانت اند در ایران

هنوز گزارش تحقیق جامعی در رابطه با حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان فرانت اند در کشور ما در سال ۱۴۰۰ منتشر نشده است. با این حال، در گزارش حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ جاب ویژن می‌توان حقوق برنامه‌نویسان HTML، CSS، JavaScript و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده در توسعه وب را مشاهده کرد.

بر اساس این گزارش، برنامه‌نویسان HTML، CSS یا JavaScript در سال ۱۴۰۰ در شهر تهران، در سه سطح جونیور، متوسط و حرفه‌ای، به ترتیب، حدود ۶ و نیم میلیون تومان، دوازده میلیون تومان و ۱۶ میلیون تومان درآمد دارند. میانگین حقوق این برنامه نویسان در دیگر شهرهای بزرگ چیزی حدود ۹ میلیون تومان است.

برنامه‌نوسان NodeJS تقریبا حقوق مشابهی با برنامه‌نویسان HTML، CSS یا JavaScript دریافت می‌کنند اما حقوق برنامه‌نویسان انگولار، در تمامی سطوح، کمی بالاتر است. این در حالی است که برنامه نویسان React درآمد بسیار بالاتری دارند و یک برنامه نویس React حرفه‌ای در شهر تهران در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۲۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

مقایسه حقوق برنامه نویس فرانت اند در ایران با سایر کشورهای جهان

حقوق برنامه نویس فرانت اند در دنیا

همانطور که دیدید، یک برنامه‌نویس سمت سرور معمولی و در سطح متوسط در کشور ما، چیزی حدود ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. که در سال برابر با ۱۴۴ میلیون تومان است. این حقوق با نرخ دلار ۲۷ هزار تومان (در زمان نوشتن این مقاله در اوایل شهریور ماه ۱۴۰۰) معادل با ۵ هزار و ۳۳۰ دلار بر سال است. این در حالی است که یک برنامه نویس فرانت اند در ایالات متحده آمریکا چیزی حدود ۹۰ هزار دلار در سال حقوق می‌گیرد و یک برنامه نویس سمت کاربر در سوئیس بالای ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارد!

در اکثر کشورهای اروپایی شامل کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای اروپای غربی، حقوق و دستمزد یک برنامه‌نویس فرانت اند، چیزی حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار دلار آمریکا است.

میانگین حقوق سالانه یک برنامه‌نویس سمت کاربر در کشورهای کانادا، اوکراین و استرالیا، به ترتیب حدود ۶۰ هزار دلار، ۳۰ هزار دلار و ۷۰ هزار دلار آمریکا است.

با توجه به درآمد بسیار بهتر برنامه‌نویسی فرانت اند در کشورهای دیگر در مقایسه با کشور ما، به نظر می‌رسد که مهاجرت بهترین راه برای این برنامه‌نویسان است تا بتوانند ارزش واقعی کار خود را دریافت کنند.

جمع‌بندی

منظور از برنامه‌نویسی front-end، کد نویسی بخش‌هایی از یک وبسایت یا یک اپلیکیشن تحت وب است که کاربر می‌تواند آن را ببیند یا با آن تعامل داشته باشد. حقوق برنامه نویس فرانت اند به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها موقعیت جغرافیایی است.

حقوق و دستمزد برنامه‌نویسی سمت کاربر، با حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان سمت سرور، مهندسین نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل، تفاوت چندانی ندارد اما از حقوق و دستمزد دیگر توسعه‌دهندگان وب و طراحان UI/UX اندکی بیشتر است. با این حال، یک برنامه‌نویس فول استک، حقوق بسیار بیشتری در مقایسه با یک برنامه‌نویس front-end می‌گیرد.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام برنامه نویس فرانت اند کلیک کنید.

اگر یک برنامه‌نویس فرانت اند بخواهد درآمد بیشتری از یک حقوق ثابت داشته باشد، می‌تواند کارهایی مثل فریلنسینگ تمام وقت یا پاره وقت در ساعات غیر کاری، فروش محصولات دانلودی مثل قالب‌های وبسایت و آموزش آنلاین انجام دهد. همچنین، تقویت مهارت‌ها و تغییر مداوم شغل نیز می‌تواند اثر مثبتی روی حقوق برنامه نویس فرانت اند داشته باشد.

منبع: Wave

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه