راهنمای جامع استخدام زنجان برای متقاضیان کار در این استان

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای جامع استخدام زنجان برای متقاضیان کار در این استان

در حال حاضر استان زنجان یکی از قطب‌های مهم در کشاورزی و دامداری در غرب کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که این بخش نقش مهمی در ایجاد فرصت های استخدام زنجان در سال‌های اخیر داشته است. در بخش صنعت و معدن نیز دارای 410 معدن فعال است و رتبه اول بزرگ‌ترین معدن روی در خاورمیانه را دارد. استان زنجان تا مرداد 99 رتبه نخست را در میزان اشتغال‌زایی در کشور با 45/1 درصد نسبت اشتغال داشت. هم‌اکنون چندین فرصت فعال استخدام زنجان در سایت جاب ویژن وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را مشاهده کرده و برای ارسال رزومه اقدام کنید.

استخدام

استان زنجان در شمال غربی کشورمان واقع شده است. تا پایان سال 1399، کل جمعیت استان زنجان 1 میلیون و 107 هزار نفر بوده است که 1/43 درصد کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد. مرکز استان زنجان شهر زنجان است. در این مقاله سایت استخدام جاب ویژن راجع به بازار کار و وضعیت اشتغال و استخدام زنجان 1400 صحبت می‌کنیم و روش جستجوی بهترین فرصت‌های شغلی این استان را معرفی خواهیم کرد.

جمعیت فعال و غیرفعال اقتصادی استان زنجان

تمام افرادی که سن آن‌ها 15 ساله و بیشتر است و طبق تعریف قانون کار، قابلیت تولید کالا و خدمات و مشارکت در آن را دارند، شامل افراد فعال ازنظر اقتصادی می‌شوند. تمام افراد شاغل و بیکار جزو این دسته هستند. جمعیت فعال اقتصادی در استان زنجان 45/5 درصد تا پایان سال 1399 بوده است.

به تمام افراد محصل، خانه‌دار، دارای درآمد شخصی بدون کار و سایر، جمعیت غیرفعال می‌گویند. جمعیت غیرفعال این استان 54/5 درصد تا پایان سال 1399 بوده است.

وضعیت اقتصادی و نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان

وضعیت اقتصادی زنجان

نرخ مشارکت اقتصادی، به نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به افراد 15 ساله و بیشتر که در سن کار هستند می‌گویند که برحسب درصد بیان می‌شود. نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان 49/1 درصد تا پایان سال 1399 بوده است که رتبه نخست را در بین دیگر استان‌های کشور داشته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان 3/6 درصد در سال 99 نسبت به سال 98 کاهش داشته است که یکی از دلایل آن می تواند میزان نرخ بیکاری در این استان و ناامید شدن نیروی‌ کار از شاغل شدن باشد.

با مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی زنان و مردان مشاهده می‌شود که این نرخ در بین زنان بسیار کمتر از مردان است؛ اما در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است که می‌تواند حاکی از بهبود اشتغال زنان باشد.

رزومه ساز

نرخ تورم در استان زنجان

استان زنجان رتبه چهارم را در پایین بودن نرخ تورم در سال 99 داشته است؛ به‌طوری که شتاب افزایش نرخ تورم در این استان نسبت به سایر استان‌های کشور پایین‌تر بوده است. همچنین شاهد کاهش 2/3 درصدی نرخ تورم در فاصله بین ماه‌های خرداد و تیر 99 بوده‌ایم.

تأثیرات بیماری کرونا

با مقایسه بهار 1398 با 1399 مشاهده می‌شود که اپیدمی کرونا روی جمعیت فعال استان زنجان تأثیر داشته است و آن را از 392 هزار نفر به 365 هزار نفر کاهش ‌داده است.

همچنین در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی با کاهش تقاضا و خریدوفروش در این صنف بعد از بیماری کرونا، خسارت زیادی به این بخش وارد شده و درنتیجه نرخ بیکاری را در این حوزه‌ها افزایش داده است. همچنین بسیاری از کارخانه‌های زنجان بعد از اپیدمی کرونا مجبور به تعدیل نیروهای خود شدند.

نرخ بیکاری و اشتغال در استان زنجان

تعریف کلی نرخ بیکاری، نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال است که برحسب درصد بیان می‌شود. در سال 1400 نرخ بیکاری استان زنجان 7/5 درصد گزارش شده است که این نرخ نسبت به سال 1399 که نرخ بیکاری 8 درصد بوده کاهش یافته است.

نرخ بیکاری در سال 1394 در استان زنجان 8/6 درصد بوده است که با مقایسه این نرخ با سال 99، شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان زنجان در طی این 5 سال بوده‌ایم. همچنین زنجان رتبه سوم کاهش نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور را دارد.

به نسبت جمعیت شاغل به‌کل جمعیت فعال، نرخ اشتغال می‌گویند که برحسب درصد بیان می‌شود. نرخ اشتغال در این استان تا پایان سال 1399، 92/5 درصد بوده است که این نرخ در بخش کشاورزی 32/6 درصد، در بخش صنعت 33/3 درصد و در بخش خدمات 34/1 درصد گزارش‌ شده است.

شما می توانید آگهی استخدام زنجان در هریک از این حوزه ها را اینجا مشاهده کنید.

سهم اشتغال در شرکت‌ها و بخش‌های مختلف استان زنجان

در ادامه این مطلب به توضیح هرکدام از بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات استان زنجان پرداخته و نرخ‌های اشتغال‌زایی هرکدام از آن‌ها که پیش از این نیز گفته شد را بررسی می‌کنیم. سپس برخی از شرکت‌ها و کارخانجات مهمی که در میزان اشتغال‌زایی این استان نقش بسزایی داشته اند را نام می‌بریم.

نرخ اشتغال بخش کشاورزی

استان زنجان به دلیل داشتن 5/3 درصد از اراضی کشاورزی کل کشور و موقعیت جغرافیایی مناسب در این بخش، توانمندی و اشتغال‌زایی زیادی داشته است؛ به‌طوری‌که رتبه سوم کشور را در اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی دارد. نرخ اشتغال در بخش کشاورزی استان زنجان 32/6 درصد تا پایان سال 1399 بوده است. همچنین این استان با تولید سالانه 1/7 میلیون تن محصولات کشاورزی در رتبه 18 کشور قرار دارد.

از محصولات کشاورزی مهمی که در این استان کشت داده می‌شود می‌توان به گندم، زیتون، سیر، انگور، سیب‌درختی، حبوبات و نباتات علوفه‌ای اشاره کرد. این استان در تولید زیتون، رتبه نخست را در کشور دارد؛ به‌طوری‌که 27 درصد از زیتون کل کشور در این استان تولید می‌شود. همچنین 47 درصد از سیر کل کشور نیز در این استان کشت داده می‌شود.

از شهرستان‌های فعال زنجان در بخش کشاورزی می‌توان به ابهر، خدابنده، خرمدره، طارم، ماه‌نشان و ایجرود اشاره کرد.

نرخ اشتغال بخش صنعت و معدن

نرخ اشتغال زنجان در بخش صنعت و معدن

این بخش در کنار بخش کشاورزی بالاترین میزان اشتغال و استخدام در زنجان را دارد. نرخ اشتغال در بخش صنعت 33/6 درصد تا پایان سال 99 در استان زنجان بوده است و رتبه 14 کشور را در اشتغال‌زایی دارد. در سال‌های 90 تا 98 میزان تولید این بخش در استان زنجان رشد 6 درصدی داشته است. همچنین از سال 96 تاکنون هیچ واحدی از صنعت این استان تعطیل نشده است و 27 واحد تعطیل‌شده آن نیز به چرخه تولید بازگشتند.

در قسمت معدن، نزدیک به 170 هزار ذخایر معدنی در حال اکتشاف یا قابل بهره‌برداری وجود دارد که شامل روی، سولفات، پرلیک، منیزیم، مس و … است. در بخش معادن روی، این استان بزرگ‌ترین معادن را در خاورمیانه دارد.

از دیگر صنایع مهمی که در این استان وجود دارد می‌توان به نساجی، پلاستیک، فولاد، پتروشیمی و سیمان اشاره کرد. در صنایع نساجی هم‌اکنون نزدیک به 5 هزار نفر از جمعیت فعال استان زنجان شاغل هستند. همچنین شهرستان ابهر واقع در این استان سه شهرک صنعتی فعال را در خود جای داده است و یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی زنجان به شمار می‌رود.

از صنایع‌دستی معروف این استان نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ملیله‌کاری
  • چارق‌دوزی
  • چاقوسازی
  • مسگری
  • فرش و گلیم
  • تذهیب
  • تراش سنگ‌های قیمتی
  • رنگرزی
  • سرمه‌دوزی
  • منبت‌کاری
  • نگارگری
  • مصنوعات چرمی
  • معرق چوب
  • قلم‌زنی

نرخ اشتغال بخش خدمات

بخش خدمات با داشتن نرخ اشتغال 34/1 درصد در استان زنجان، رتبه 21 در اشتغال‌زایی در کل کشور را دارد. بخش خدمات در استان زنجان نسبت به دو بخش کشاورزی و صنعت توسعه کمتری داشته است؛ به‌طوری‌که در سال 98 نرخ اشتغال‌زایی این استان در بخش خدمات، 27 درصد از میانگین کل کشور پایین‌تر بوده است. بااین‌وجود در سال‌های گذشته، شاهد افزایش نرخ اشتغال‌زایی و استخدام زنجان در بخش خدمات نسبت به دو بخش دیگر در این استان بوده‌ایم.

یکی از مهم‌ترین بخش خدمات در این استان قسمت حمل‌ونقل است؛ زیرا استان زنجان با 5 استان دیگر که با شمال کشور در ارتباط هستند هم‌مرز است و ازاین‌رو ظرفیت گسترش حمل‌ونقل و اشتغال‌زایی را در این حوزه دارد.

از بخش‌های دیگر مهم خدمات در این استان می‌توان به گردشگری اشاره کرد. این بخش باوجود جاذبه‌های گردشگری زیادی که این استان دارد، ظرفیت ثروت آفرینی و اشتغال‌زایی زیادی نیز دارد. از جاذبه‌های گردشگری این استان می‌توان به مسجد جامع زنجان، بازار زنجان، خانه ذوالفقاری، باغ و عمارت معین، آبشار شار شار و … اشاره کرد.

همچنین زنجان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال ایجاد زمینه‌هایی برای پیشرفت است.

شرکت بستنی میهن زنجان

شرکت مواد غذایی میهن یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش مواد غذایی در ایران با بیش از 50 سال سابقه است و یکی از مراکز آن در شهر زنجان قرار دارد. این شرکت بیش از 25000 نفر نیرو دارد و در شعبه زنجان نیز هرساله نیروهای زیادی را استخدام می‌کند و از این راه روی اشتغال‌زایی و استخدام زنجان تاثیر زیادی می‌گذارد.

ایران ترانسفو

این شرکت صنعتی که در سال 1354 تأسیس گردید، یکی از تولیدکننده‌های ترانسفورماتور در ایران است که در 5 کیلومتری شهر زنجان واقع‌ شده است. این شرکت تأمین‌کننده 85 درصد از برق کشور است و با داشتن بیش از 5000 نفر نیروی کار، سهم زیادی در اشتغال‌زایی در این شهر دارد. شما می توانید برای مشاهده فرصت های استخدام ایران ترانسفو زنجان سری به سایت اصلی آن‌ها بزنید.

گروه صنعتی گلرنگ

مجتمع تولیدی پدیده قرن که زیرمجموعه‌ای از گروه صنعتی گلرنگ است در سال 1397 در شهر زنجان تأسیس گردید. این مجتمع یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی در ایران است. این کارخانه با نزدیک 1500 نیروی انسانی مستقر و غیرمستقر در آن سال آغاز به کار کرد و هم‌اکنون یکی از کارخانه‌های مهم درزمینهٔ اشتغال‌زایی و استخدام زنجان است.

مجتمع آندیا فولاد زنجان

این مجتمع در 30 کیلومتری جاده زنجان در شهرستان ایجر واقع شده است و از سال 1390 فازهای مختلف آن شروع به تأسیس گشت که اولین فاز آن تولید شمش فولاد بود. این مجتمع با نیروی انسانی نزدیک به 2000 نفر نقش بزرگی در اشتغال‌زایی استان زنجان داشته است.

برای مشاهده فرصت های استخدام زنجان امروز کلیک کنید.

واحدهای صنعتی فعال در استان زنجان

واحدهای صنعتی فعال در زنجان

برخی از مهم‎‌ترین واحدهای صنعتی و تجاری در استان زنجان عبارت‌اند از:

  • گروه بازرگانی پلاس
  • ایده پردازان تجارت الکترونیک آبتاب
  • الماس کاران
  • کهن شیمی آریا
  • شرکت توسعه معادن صدر جهان
  • صنایع غذایی میهن
  • گروه صنعتی صباح

شما می توانید برای مشاهده آگهی ‌های استخدام زنجان در هر یک از این بخش‌ها به سایت جاب ویژن سری بزنید.

چگونه آگهی های استخدام زنجان را پیدا کنیم؟

برای جستجو و مشاهده فرصت های شغلی زنجان، می‌توانید سری به سایت استخدامی جاب ویژن بزنید و با استفاده از امکانات نوار جستجویی که در بالای سایت مشاهده می‌کنید، هر فرصت شغلی‌ای که مدنظر دارید را پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال استخدام مهندسی مکانیک در زنجان هستید، از قسمت دسته‌بندی‌ها فیلتر «مهندسی مکانیک/مهندسی هوافضا» و از قسمت شهر، «تمامی شهرهای زنجان» را انتخاب کنید تا تمام فرصت‌های استخدام زنجان مربوط به این حوزه برای شما نشان داده شود.

شما می‌توانید با عضویت در کانال تلگرامی جاب ویژن نیز از به‌روزترین آگهی های استخدام زنجان باخبر شوید. همچنین می‌توانید از بات تلگرامی جاب ویژن با آدرس @jobvisionbot برای باخبر شدن از جدیدترین آگهی های شغلی منطبق با رزومه‌تان استفاده کنید یا گزینه ایمیل اطلاع‌رسانی را در پروفایل شخصی خود در سایت فعال کرده تا این فرصت های شغلی برای شما از طریق ایمیل ارسال شوند.

شما می‌توانید برای ساخت رزومه فارسی و انگلیسی نیز از رزومه ساز آنلاین جاب ویژن کمک بگیرید.

زندگی در زنجان

زندگی در زنجان

شهر زنجان به دلیل آب‌وهوای مطبوعی که دارد یکی از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت و زندگی است. البته قبل از مهاجرت به این استان بهتر است اطلاعات بیشتری برای زندگی در زنجان به دست آورید. در اینجا به‌طور خلاصه از شرایط زندگی در زنجان گفته‌ایم.

استان زنجان که در شمال غربی کشور واقع شده است، با 7 استان دیگر یعنی گیلان، اردبیل، قزوین، همدان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی همسایه است. آب‌وهوای استان زنجان در برخی قسمت‌ها دارای زمستان‌های سرد و در برخی دیگر معتدل‌تر است. زبان اصلی مردم زنجان نیز ترکی آذربایجانی است ولی فارسی‌زبانان نیز در این استان وجود دارند. همچنین مردم زنجان عموماً مذهبی هستند به‌طوری‌که این استان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های برگزاری مراسم‌های مذهبی است.

استان زنجان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است به‌طوری‌که توریست‌های زیادی هرساله از این استان دیدن می‌کنند.

برای خرید یا اجاره خانه با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید در محله‌های شمال شهر زنجان که گران‌‌تر نیز هستند یا محله‌های جنوبی که ارزان‌ترند سکونت کنید. از محله‌های شمال شهر زنجان می‌توان به محله نگین، شهرک کارمندان و شهریار اشاره کرد. همچنین محله‌های جنوبی شهر زنجان محله گل شهر، شهرک پونک، کاظمیه و مهرآرا هستند.

نکته قابل‌توجه این است که در شهر زنجان خانه‌هایی با متراژ پایین پیدا نمی‌شوند، زیرا شهری نسبتاً کوچک است و با کلان‌شهرهایی مثل تهران یا اصفهان فرق دارد.

جمع‌بندی

شهر زنجان که در شمال غربی کشور ایران واقع شده است، حدود 1 درصد از جمعیت ایران را تشکیل داده است. نرخ بیکاری در این شهر از سال 98 تا 99 کاهش یافته و در سال 1400 این نرخ 5/7 درصد است. همچنین شهر زنجان رتبه سوم کاهش نرخ بیکاری را در ایران دارد. نرخ اشتغال‌زایی و استخدام زنجان درمجموع 5/92 درصد تا سال 1399 بوده است که بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات را دربر می‌گیرد.

شرکت‌ها و صنایع فعال متعددی در این شهر وجود دارد که با استخدام هرساله نیروی کار نقشی مهم در اشتغال‌زایی این استان ایفا می‌کنند. برای مشاهده موقعیت های استخدام زنجان می‌توانید سری به سایت جاب ویژن بزنید.

منبع: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه