میانگین حقوق برنامه نویس PHP در ایران و جهان چقدر است؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
میانگین حقوق برنامه نویس PHP در ایران و جهان چقدر است؟

حدود ۷۸.۳٪ از وب‌سایت‌ها با زبان برنامه‌نویسی سمت سرور php نوشته شده‌اند و این زبان امروزه به دلیل وجود سیستم مدیریت محتوای وردپرس و توسعه وب، محبوبیت زیادی در بین شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی پیدا کرده است. معمولا عوامل زیادی مانند موقعیت مکانی، سطح تخصص، سابقه کاری و مهارت تاثیر مستقیمی بر افزایش حقوق برنامه نویس PHP دارد. افزایش تقاضا برای استخدام برنامه‌نویس php باعث شده تا درآمد برنامه نویس PHP در آگهی‌های استخدام برنامه نویس PHP بالا باشد.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

در این مقاله سایت استخدام جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با حقوق برنامه نویس PHP در ایران و سایر کشورها صحبت کنیم. همچنین شما می‌توانید بعد از مطالعه این مقاله، حقوق و دستمزد خود را به صورت آنلاین از طریق ماشین حساب حقوق جاب ویژن محاسبه کنید.

برنامه‌نویس PHP کیست؟

به فرد متخصصی گفته می‌شود که برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را با زبان برنامه‌نویسی PHP می‌نویسد، آزمایش می‌کند و توسعه می‌دهد. توسعه‌دهندگان PHP معمولا با سِمَت توسعه‌دهنده نرم‌افزار یا توسعه‌دهنده وب در شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها استخدام می‌شوند. PHP مخفف کلمه Personal Home Page است.

وظایف توسعه‌دهنده PHP چیست؟

  • توسعه و نگه‌داری اپلیکیشن‌های PHP بر پایه وب
  • پیدا کردن مشکلات موجود در کدنویسی و برطرف کردن آن‌ها
  • آپدیت و بروزرسانی کدهای وب‌سایت‌
  • طراحی و توسعه سیستم کاربردی و نرم‌افزارها
  • عیب‌یابی و اشکال‌زدایی کدهای برنامه‌نویسی

مطلب مرتبط: برای شناخت وظایف برنامه‌نویس PHP و شرایط استخدام برنامه نویس PHP در سازمان‌ها کلیک کنید.

چه عواملی بر افزایش حقوق برنامه نویس phpتاثیرگذار است؟

اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای متن به مهم ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش درآمد و حقوق برنامه نویس php اشاره کرده‌ایم. در این قسمت می‌خواهیم توضیح دهیم که عواملی مانند موقعیت مکانی، سابقه کار، مهارت و … چه تاثیری بر افزایش درآمد برنامه نویس php دارند و چطور می‌توانید به درآمد بالا برسید.

موقعیت جغرافیایی مهم‌ترین شاخص برای تعیین حقوق برنامه نویس PHP

یک برنامه‌نویس PHP در ایران درآمد و حقوق کمتری نسبت به سایر کشورها دارد. حتی حقوق برنامه نویس PHP در تهران با شهرهای کوچک و بزرگ ایران هم قابل مقایسه نیست. از قدیم‌الایام می‌گفتند که تهران یکی از بهترین شهرها برای کار در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی است. البته به این معنا نیست که شهرهای بزرگ دیگری مانند تبریز، مشهد و اصفهان حقوق کمی به برنامه‌نویس PHP می‌دهند. بلکه در مقایسه با هم، برنامه‌نویس PHP در تهران حقوق بیشتری دریافت می‌کند. متاسفانه برخی از شرکت‌ها در شهرهای کوچک حقوق خوبی به نیروی کارشان نمی‌دهند و همین عامل باعث شده تا افراد به فکر مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر یا حتی کشورهای دیگر بیفتند.

تاثیر مستقیم سابقه کاری بر افزایش حقوق برنامه نویس PHP

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در افزایش حقوق برنامه نویس PHP مدت زمان کار یا در واقع سابقه کاری فرد است. یک برنامه‌نویس PHP می‌تواند در سه سطح مبتدی (Junior)، متوسط (Mid-level) و حرفه‌ای (Senior) در شرکت‌ها مشغول به کار شود.

  • افراد مبتدی که تازه فعالیت خود را به‌عنوان برنامه نویس php شروع کردند و حداکثر یک سال سابقه کاری دارند در این دسته قرار می‌گیرند. در ایالات متحده حقوق برنامه‌ نویس تازه‌کار PHP حدودا ۴۹,۹۱۶ دلار است.
  • برنامه‌نویسان سطح متوسط حداقل یک سال و حداکثر ۴ سال سابقه کاری دارند. به‌عنوان مثال درآمد برنامه‌نویس متوسط در امریکا حدود ۶۰,۸۰۸ دلار است.
  • برنامه‌نویسان حرفه‌ای و ارشد PHP بالای ۵ سال سابقه کاری دارند و معمولا در سازمان‌ها از درآمد بالایی برخوردار هستند.

اگر می‌خواهید در یکی از سِمت‌های شغلی بالا مشغول به کار شوید، می‌توانید رزومه خود را برای موقعیت‌های استخدام برنامه نویس php ارسال کنید.

سمت یا سطح ارشدیت برنامه نویس PHP در سازمان‌ها

معمولا کارفرمایان برای سمت‌ها و موقعیت‌های شغلی مختلف PHP به دنبال استخدام نیروی کار هستند. اگر شما به‌عنوان یک مدیر پروژه در سازمان یا شرکتی مشغول به کار شوید مسلما وظایف بیشتری بر دوش شما است؛ پس حقوق و درآمد بیشتری نسبت به یک کارآموز برنامه‌نویس PHP دریافت می‌کنید. این عامل می‌تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش میزان درآمد و حقوق برنامه نویس PHP بگذارد.

مهارت‌های فردی و فنی

به‌عنوان یک برنامه‌نویس PHP باید به مهارت‌های زیادی تسلط داشته باشید. اگر مهارت شما در کار برنامه‌نویسی به‌طور قابل توجهی کم باشد یا اطلاعات کافی در رابطه با این زبان برنامه‌نویسی نداشته باشید، یعنی به اندازه کافی در این حوزه مسلط نیستید؛ پس نباید توقع حقوق بالایی را داشته باشید. هرچه‌قدر مهارت‌های بیشتری داشته باشید حقوق و درآمد شما بالاتر خواهد رفت. در ادامه به مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید برنامه‌نویسان PHP بلد باشند اشاره می‌کنیم.

مهارت تخصصی مورد نیاز برنامه نویس php

۷ مهارت تخصصی که در زمان استخدام برنامه‌ نویس php به آ‌ن‌ها توجه می‌شود!

  • آشنایی کامل با زبان‌های برنامه‌نویسی front-end مانند جاوا اسکریپت
  • تسلط بر زبان‌های کدنویسی html و css
  • آشنا با فریمورک‌های php مانند laravel
  • تسلط بر زبان برنامه‌نویسی php
  • آشنایی با پایگاه داده MySQL یا SQL sever
  • تسلط بر سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا
  • آشنایی با زبان برنامه‌نویسی python

مهارت‌های فردی و نرم برنامه نویس php

  • توانایی حل مسئله
  • مدیریت زمان
  • سازش و انعطاف‌پذیری
  • توانایی تجزیه و تحلیل
  • مهارت مدیریت پروژه
  • توانایی برقراری ارتباط سایر برنامه‌نویسان یا اعضای تیم

رزومه ساز

آبا تحصیلات در افزایش دستمزد و حقوق برنامه نویس php تاثیرگذار است؟

بیشتر برنامه‌نویسان php داراری مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، IT (فناوری اطلاعات) و مهندسی نرم‌افزار هستند. اما داشتن مدرک تحصیلی تنها شانس استخدام شما را در شرکت‌ها بالا می‌برد و لزوما تاثیر مستقیم بر افزایش حقوق و دستمزد شما را ندارد.

هنوز هم دیر نشده؛ برای مشاهده فرصت‌های شغلی و استخدام برنامه نویس php کلیک کنید.

در کدام کشورها دستمزد و حقوق برنامه نویس php بالاتر است؟

بر اساس آمار، بهترین کشورها برای برنامه نویسان php انگلستان، آلمان و لهستان است. بعد از آن، کشورهایی مانند ایالات متحده امریکا، کانادا و اسپانیا برای برنامه‌نویسان موقعیت مناسبی دارند. اما آیا می‌دانید حقوق برنامه نویسان php در جهان برای سه سطح مبتدی، متوسط و حرفه‌ای چقدر است؟ در جدول زیر می‌توانید درآمد برنامه نویس php را ببینید و با کشورهای دیگر مقایسه کنید. توجه داشته باشید جدول زیر مربوط به درآمد سالانه برنامه‌نویسان php است.

میزان درآمد و حقوق سالانه برنامه‌نویس php (بر اساس دلار) در سال ۲۰۲۱
لهستان ایتالیا اسپانیا فرانسه هلند کانادا آلمان امریکا
۱۰.۳۶۵ ۲۳.۳۲۵ ۱۷.۲۵۰ ۲۵.۳۹۰ ۳۳.۴۱۰ ۴۱.۵۳۰ ۴۱.۳۰۰ ۴۲.۹۰۰ مبتدی
۲۰.۷۳۰ ۴۷.۶۲۵ ۳۶.۶۹۰ ۵۰.۷۸۰ ۶۲.۹۳۰ ۸۲.۷۳۰ ۵۰.۸۹۵ ۷۹.۵۰۰ متوسط
۳۲.۱۴۰ ۷۴.۳۵۰ ۵۷.۹۵۰ ۷۸.۷۲۵ ۹۵.۶۱۵ ۱۲۹.۰۶۰ ۷۰.۲۱۰ ۱۲۰.۰۰۰ ارشد و حرفه‌ای

طبق سایت glassdoor میزان درآمد برنامه‌نویسان php به شرح زیر است:

  • به طور میانگین ۸۳ هزار دلار در سوئیس به هر برنامه‌نویس داده می‌شود
  • حدود ۷۳ هزار دلار در دانمارک و استرالیا برای برنامه‌نویس php پرداخت می‌شود
  • ۷۰ هزار دلار درآمد سالانه برنامه‌نویس php در نروژ است
  • درآمد سالانه برنامه‌نویس php در انگلستان ۵۲ هزار دلار است
  • ۲۲ هزار دلار درآمد این برنامه‌نویس در کشور پرتغال است.
  • در هند تنها ۸ هزار دلار به برنامه‌نویس php داده می‌شود.

میزان درآمد و حقوق برنامه نویس php در ایران چقدر است؟

طبق گزارش سراسری حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ که توسط جاب ویژن منتشر شده است، میزان درآمد و حقوق برنامه‌ نویس php برای سه سطح جونیور، متوسط و حرفه‌ای در تهران به شرح زیر است:

  • میانگین حقوق و دستمزد برنامه‌ نویس php تازه‌کار در تهران حدود ۶ میلیون تومان است.
  • درآمد برنامه نویس متوسط php در تهران حدودا ۱۱ میلیون تومان است.
  • برنامه‌نویس php حرفه‌ای در تهران حدود ۱۶.۹ میلیون تومان درآمد دارد.

میزان درآمد و حقوق تمامی برنامه‌نویسان اعم از برنامه‌نویس php بر اساس میزان تجربه، سابقه کار، مهارت و موقعیت مکانی متفاوت است و این درآمد بر اساس نظرسنجی مردمی مشخص شده است. اما میانگین درآمد برنامه‌نویس در شهرهای بزرگ و کوچک چقدر است؟

در شهرهای کوچک میانگین درآمد برنامه نویس php در سال ۱۳۹۹ ۳.۳ میلیون تومان، در سال ۱۴۰۰ به‌اندازه ۴.۸ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۱ به حدود ۸.۳ میلیون تومان رسیده است. در جدول زیر می‌توانید میانگین درآمد و حقوق برنامه نویس php در سال ۱۴۰۰ را در شهرهای بزرگ ببینید.

میانگین درآمد برنامه نویس php در شهرهای بزرگ در سال ۱۴۰۰
مبتدی (Junior) ۴.۲ میلیون تومان
متوسط (Mid-level) ۵.۸ میلیون تومان
حرفه‌ای (Senior) ۶ میلیون تومان

این در حالی است که میانگین درآمد و حقوق برنامه نویس php در سال ۱۴۰۱ در شهرهای بزرگ، در حدود ۹ میلیون تومان در ماه است. اگرچه درآمد و حقوق برنامه نویس php در ایران مبلغ قابل‌توجهی است. اما به طور کلی درآمد برنامه‌ نویس php در ایران کمتر از سایر کشورها است.

درآمد و حقوق برنامه نویس فریلنسر php

تمامی برنامه‌نویسان فریلنسر خود را به‌عنوان برنامه‌نویس مبتدی یا حرفه‌ای معرفی نمی‌کنند. درآمد برنامه‌نویسان فریلنسر به صورت ساعتی محاسبه می‌شود و هر چقدر تایم بیشتری از روز خود را به این کار اختصاص دهند، درآمد بیشتری هم دریافت می‌کنند.

چطور به درآمد بالایی در برنامه نویسی PHP برسیم؟

اگر هنوز تردید دارید که زبان برنامه‌نویسی PHP را به‌عنوان شغل و کار خود انتخاب کنید یا نگران این هستید که به درآمد خوبی نرسید، می‌توانید در کنار کار در شرکت‌های خصوصی و دولتی، یکی از روش‌های درآمدزای زیر را هم انتخاب کنید و درآمد خود را افزایش دهید.

ایجاد وبلاگ PHP یا ساخت وب‌سایت

اگر برنامه‌نویس PHP هستید یا در حال یادگیری این زبان برنامه‌نویسی هستید، می‌توانید یک وبلاگ با زبان PHP برای خود بسازید. هم‌چنین می‌توانید از تجربیاتی که در این مدت، در زمان یادگیری PHP به دست آورده‌اید، صحبت کنید. به‌علاوه می‌توانید وب‌سایت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف مانند بورس، بازی، تبلیغات و فروش پوشاک طراحی کنید.

ربات تلگرام بسازید

ساخت ربات تلگرام با php

تلگرام در بین مردم جهان محبوبیت زیادی دارد. امروزه بیشتر افراد و کسب‌‌و‌کارهای مختلف از ربات‌های تلگرام برای مدیریت گروه‌ها، انجام بازی‌های گروهی، ارسال پیام ناشناس، آپلود فایل از یوتوب، تبدیل متن به ویس و … استفاده می‌کنند. برخی از ربات‌ها هم پولی هستند که امکانات خاصی در اختیار افراد قرار می‌دهند. شما می‌توانید ربات‌های تلگرامی بسازید و با فروش آن‌ها کسب درآمد کنید.

استارت یک کار مرتبط با PHP را بزنید‍

آیا سیستم مدیریت محتوای وردپرس را می‌شناسید؟ حدود ۴۰٪ از سایت‌ها در سراسر دنیا از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنند و وردپرس هم به زبان PHP نوشته شده است. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و کار مرتبط با زبان برنامه‌نویسی PHP را شروع کنید. هم‌چنین امکان توسعه و ایجاد افزونه و قالب‌های مختلف برای وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به صورت رایگان یا پولی در اختیار افراد مختلف قرار دهید و درآمد کسب کنید.

اگر به طراحی قالب سایت علاقه داشته باشید، می‌توانید قالب‌های سفارشی‌شده را طراحی کنید یا از کاربرانتان بخواهید تا ویژگی‌ها و امکانات جدید اضافه کنند تا با طراحی و ساخت قالب‌ها درآمدزایی کنید.

دوره‌های آموزشی برگزار کنید

آیا آموزش دادن و یاد دادن به دیگران را دوست دارید؟ اگر اینطور است می‌توانید به صورت آنلاین یا آفلاین این زبان برنامه‌نویسی را به اشخاص دیگر یاد دهید. حتی می‌توانید ویدیوهای آموزشی تدوین کنید و در YouTube قرار دهید یا آن‌ها را به علاقمندان برنامه‌نویسی php بفروشید.

فریلنسر شوید!

اگر دوست دارید به صورت پروژه‌ای با افراد و شرکت‌های مختلف کار کنید و درآمد کسب کنید، می‌توانید به‌عنوان فریلنسر برنامه نویس php مشغول به کار شوید.

توسعه فریمورک‌های php

php شامل فریمورک‌های زیادی مانند laravel، Yii و Codelgniter است. شما می‌توانید به‌عنوان توسعه‌دهنده زبان برنامه‌نویسی php یکی از این فریمورک‌ها را انتخاب کنید و برای آن‌ها اسکریپت بنویسید. سپس با فروش آن‌ها درآمد کسب کنید.

جمع‌بندی

php یک زبان برنامه‌نویسی محبوب در بین توسعه‌دهندگان وب است. معمولا آگهی‌های استخدام برنامه نویس php در سایت‌های کاریابی به وفور دیده می‌شود. اگر می‌خواهید به صورت دورکار، تمام وقت یا پاره‌-وقت با سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی مختلف کار کنید و درآمد کسب کنید. می‌توانید به سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید. از قسمت جستجوی پیشرفته فیلترهای دلخواه خود را انتخاب کنید تا تمام آگهی‌های استخدام برنامه نویس php به شما نمایش داده شود. شما به‌عنوان برنامه نویس php می‌توانید برای افزایش درآمد، قالب و افزونه طراحی کنید، دوره‌های آموزشی بسازید یا فریمورک‌های php را توسعه دهید. هر چقدر مهارت و سابقه کار شما بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی بهتری پیدا می‌کنید و در نهایت حقوق بالاتری هم خواهید داشت. البته فراموش نکنید اگر به جز زبان برنامه‌نویسی php به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر هم مسلط باشید، می‌توانید برای انواع آگهی‌‌های استخدام برنامه نویس رزومه ارسال کنید و به دستمزد و حقوق بالاتری برسید.

منبع: techbehemoths

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه