چه عادت‌های جدیدی را در سال جدید به زندگی کاری و شخصی خود اضافه کنیم؟

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 6دقیقه
چه عادت‌های جدیدی را در سال جدید به زندگی کاری و شخصی خود اضافه کنیم؟

شروع سال جدید فرصت مناسبی برای مرور فعالیت‌ها، دستاوردها و شکست‌هایی است که در یک سال گذشته داشته‌ایم. نو شدن سال این اشتیاق را در ما ایجاد می‌کند تا اهداف و برنامه‌های جدیدی برای بهبود زندگی‌مان در نظر بگیریم. احتمالا شما هم با این تجربه مواجه شدید که در ابتدای سال به دنبال تعیین اهداف بزرگی برای خودتان بوده و تا پایان سال فقط به تعداد خیلی کمی از آن‌ها متعهد مانده باشید. یک راهکار مناسب برای رسیدن به اهداف، کسب عادت های خوب برای موفقیت است.

استخدام

به این معنی که عادت‌های رفتاری که در خود ایجاد می‌کنید، مسیر رسیدن به اهداف را برایتان هموارتر می‌کنند. در این مقاله به معرفی 8 عادت خوبی که می‌توانید در سال جدید در خود ایجاد کنید می‌پردازیم.

ایجاد عادت برای رسیدن به اهداف

ایجاد عادت برای رسیدن به اهداف

در ابتدای هر سال، همه به دنبال تعیین اهداف جدید هستند و مقاله‌های زیادی در اینباره منتشر می‌شود. اهداف رایجی که اغلب به آن‌ها پرداخته می‌شود شامل داشتن تغذیه سالم‌تر، افزایش فعالیت بدنی، پس‌انداز پول، بهبود روابط شخصی، ترک عادات بد و… است. خیلی از افراد از تعیین هدف اجتناب می‌کنند؛ چراکه هرگز به نتایج مطلوب مورد نظرشان نمی‌رسند. احتمالا جملاتی مانند «من همیشه تصمیماتم را زیر پا می‌گذارم» و «همیشه تا اواسط اردیبهشت از دنبال کردن اهدافم دست می‌کشم» برایتان آشنا باشند!

یکی از دلایلی که حفظ تصمیمات و پیگیری اهداف سال نو برای افراد بسیار دشوار است، این است که برای تحقق این امر نیاز به تغییر در رفتار دارند. به عنوان مثال می‌توان به ورزش بیشتر برای کاهش وزن و کاهش هزینه‌ها یا پس انداز پول اشاره کرد. تغییر سخت است و ما انسان‌ها به طور معمول تمایل داریم در برابر آن مقاومت کنیم. ما برای انجام کارها به شیوه‌ای متفاوت به انرژی ذهنی، اراده و انگیزه زیادی نیاز داریم. بنابراین، پایبند ماندن به وضعیت موجود بسیار ساده‌تر است، به خصوص اگر برنامه عملیاتی مشخصی برای چگونگی تغییر نداشته باشیم.

یک راهکار مناسب برای رسیدن به اهداف، ایجاد عادت های خوب برای سال جدید است. وقتی یک عمل تبدیل به عادت می‌شود، لازم نیست آن را دائما به خودتان یادآوری کرده و انرژی زیادی را برای انجام دادن آن صرف کنید. عادت به یک امر روزمره تبدیل می‌شود. در ادامه، 8 مورد از عادت های خوب برای موفقیت در زندگی شخصی و کاری را بررسی می‌کنیم.

1. اختصاص زمان به خود

یکی از عادت های خوبی که زندگی شما را متحول می کند، وقت گذاشتن برای خودتان است. وقت گذاشتن برای خود به این معنی است که زمانی را در روز (صبح و قبل از شروع روز کاری، زمان صرف نهار یا در پایان روز و پیش از خواب) به مدیتیشن، ورزش صبحگاهی، گوش دادن به موسیقی، صرف یک وعده کامل در آرامش و یا هر کار دیگری که می‌تواند به شما انرژی و حس خوبی بدهد، اختصاص بدهید.

انجام حجم زیادی از وظایف کاری، نگهداری و مراقبت از بچه‌ها و… می‌تواند انرژی زیادی از شما گرفته و همچنین سطح استرس را در شما افزایش بدهد. اختصاص زمانی هر چند کوتاه به خود، به عنوان یکی از عادت های خوب برای موفقیت، می‌تواند تا حد زیادی در متمرکز ماندن و داشتن انرژی کافی برای ادامه فعالیت‌های روزانه شما تاثیر بزرگی بگذارد.

2. بررسی انگیزه‌ها و دلایل رفتاری

همه ما ممکن است در لحظه به اتفاقات و حرف‌های دیگران واکنش نشان بدهیم و بعدا از رفتار خودمان احساس پشیمانی کنیم یا با عواقب ناخوشایندی در نتیجه عکس‌العمل خود مواجه شویم. یکی از عادت های فردی بسیار خوبی که بهتر است در سال جدید در خود ایجاد و تقویت کنید، بررسی دلایل و انگیزه‌های رفتاری است. اگر در لحظه عصبانیت قبل از نشان دادن هر عکس‌العملی کمی تامل کرده و به این موضوع فکر کنید که چرا می‌خواهید رفتار خاصی را از خودتان نشان بدهید، آیا این حرف یا رفتار خاص شما را به نتیجه مورد نظرتان می‌رساند و…، عکس‌العمل‌هایی پخته‌تر خواهید داشت.

این موضوع درباره انگیزه‌های مربوط به شروع هر فعالیت یا رابطه‌ای نیز صدق می‌کند. قبل از اینکه براساس احساساتتان تصمیم‌گیری کنید، با خودتان فکر کنید که دلیل و انگیزه شما برای شروع یک رابطه، یادگیری مهارت یا شروع یک مسیر شغلی چیست.

3. تهیه لیست اهداف

شاید داشتن لیست اهداف یکی از تکراری‌ترین توصیه‌هایی باشد که شنیده‌اید، اما، یکی از عادت های خوب برای موفقیت، مکتوب کردن اهداف است. بسیاری از افراد از ترس اینکه به اهداف مشخص شده خود نرسد، هرگز لیست کارهای خوب و اهداف جدید مورد نظرشان را روی کاغذ نمی‌آورند. اما ترس اصلی این افراد در واقع شکست نیست، بلکه تلاش نکردن است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. گاهی اهدافی که برای خود مشخص کرده‌ایم بیش از اندازه بزرگ و به دور از دسترس به نظر می‌رسند، گاهی این اهداف با واقعیت وجودی ما و توانمندی‌هایمان تطابق ندارند و یا عادت‌های جدید برای پیگیری اهداف مورد نظر را در خود ایجاد نکرده‌ایم.

بنابراین، اهداف خود را واقع بینانه تعیین کرده و آن‌ها را به قدم‌های بسیار کوچک و قابل انجام به صورت روزانه تبدیل کنید. اهدافی که روی کاغذ نوشته‌اید را جایی مقابل چشمتان بگذارید و هر ماه آن‌ها را مجددا چک کنید. حتی کوچکترین قدم‌هایی که برای رسیدن به اهدافتان برداشته‌اید را جشن بگیرید و به خودتان برای ادامه مسیر انگیزه بدهید.

4. حل سریع تعارض

حل سریع تعارضات

یکی از عادت های موفقیت آمیز که می‌تواند تحول زیادی در زندگی شخصی و کاری شما ایجاد کند، ایجاد عادت حل سریع تعارضات است. حل سریع تعارض به این معنی است که در زمان شکل‌گیری بحث و تعارضات شخصی یا کاری، به جای موکول کردن مشکلات به زمانی در آینده، در لحظه برای برطرف کردن آن تلاش کنید. ممکن است در لحظه حل کردن تعارضات و مواجه شدن با احساسات منفی به نظر دشوار برسد، اما هرچه سریع‌تر بتوانید با این احساسات منفی روبرو شده و مسائل را حل و فصل کنید، روابط عمیق‌تر و مثبت‌تری خواهدی داشت. این عادت خوب می‌تواند تحول زیادی هم در روابط کاری و هم در روابط شخصی شما ایجاد کند.

5. افزایش مطالعه

مطالعه به عنوان یکی از عادت های مثبت روزانه، راهی عالی برای تحریک ذهن و یادگیری چیزهای جدید است. حتما زمانی را برای مطالعه در برنامه روزانه خود اختصاص دهید، حتی اگر برای 10 دقیقه باشد. یکی از عادات مثبت روزانه افراد موفق، تبدیل کردن مطالعه و کتاب‌خوانی به یک عادت و روتین روزانه است. فرقی نمی‌کند قصد مطالعه یک کتاب را دارید، مقاله‌ای را برای خواندن انتخاب کرده‌اید و یا می‌خواهید روزنامه بخوانید، در هر صورت، مطالعه کردن یکی از عادت های خوب برای موفقیت است که علاوه بر افزایش دایره لغات و دانش، تاثیر زیادی در افزایش تمرکز و آرامش ذهنی شما دارد. همچنین این افزایش سطح اطلاعات، در سریع‌تر پیدا کردن کار و شغل مورد علاقه‌تان نیز به شما کمک می‌کند.

6. وقت گذرانی در طبیعت

ممکن است تبدیل کردن وقت گذرانی در طبیعت به یک عادت کمی عجیب به نظر برسد، اما این موضوع بسیار حائز اهمیت است. همه ما در طول روز چه برای انجام وظایف کاری و چه حتی گذراندن زمانی شخصی، به طور دائم با لپ تاپ، تلفن همراه و گجت‌های مختلفی کار می‌کنیم و چشمانمان دائما در حال نگاه کردن به صفحات الکترونیکی است. بنابراین، بسیار مهم است که زمانی را برای ارتباط برقرار کردن بیشتر با طبیعت بگذرانیم. این کار می‌تواند حتی شامل نگاه کردن به طلوع یا غروب خورشید و یا قدم زنی زیر باران باشد. اما مهم است که این ارتباط با طبیعت را به صورت روزانه حفظ کرده و زمانی را از دستگاه‌های الکترونیکی فاصله بگیرید.

7. معاشرت بیشتر

همه ما انسان‌ها برای حفظ انگیزه و سلامت روانی خود نیاز به ارتباط داریم. متاسفانه سبک زندگی بسیاری از ما امکان برقراری ارتباط و معاشرت‌های روزانه را از ما گرفته است و ممکن است زمان زیادی را در خلوت و تنهایی خود به سر ببریم. هرچند، گذراندن زمان تنهایی اهمیت زیادی دارد، اما مهم است که برای معاشرت با دوستان، اعضای خانواده و یا افراد جدید نیز زمان بگذارید. اهمیت دادن و اختصاص زمان به معاشرت و آشنایی با افراد جدید، یکی از عادت های خوب برای موفقیت است که علاوه بر تاثیری که روی سلامت روان شما دارد، راه بسیار خوبی برای رشد فردی و افزایش اعتماد به نفس به شمار می‌آید.

8. تمرکز روی سازماندهی

احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد، در سازماندهی کارهایتان با مشکل مواجه هستید. اولین قدم برای رفع این مشکل، شناسایی بخش‌هایی از زندگی‌تان است که می‌خواهید در آن‌ها سازماندهی بیشتری داشته باشید. به این فکر کنید که چه کارهایی لازم است انجام بدهید. زمانی که این کار را انجام دادید، یک برنامه عملی ایجاد کنید تا بتوانید آن‌ها را اجرایی کنید. با تعیین گام‌های عملی کوچک و وفادار ماندن به انجام بخشی از کارها در زمان تعیین شده، راحت‌تر می‌توانید عادت سازماندهی را در خود ایجاد کنید.

مطلب مرتبط: افزایش حقوق 1402، مالیات بر درآمد و عیدی کارگران در سال جدید

چقدر طول می‌کشد تا یک عادت جدید در ما ایجاد شود؟

زمان ایجاد یک عادت جدید

برخلاف تصور رایج، تعداد روزهای دقیقی برای ایجاد یک عادت وجود ندارد. ایجاد یک عادت بسته به نوع آن و شخصیت هر فردی می‌تواند در مدت زمان متفاوتی اتفاق بیافتد. هرچه بیشتر کار مورد نظر را انجام بدهید، آن عادت سریع‌تر در شما شکل می‌گیرد.

اما اگر همه چیز فورا تغییر نکرد، ناامید نشوید. ایجاد عادت های خوب برای موفقیت و تغییر عادات قدیمی نیاز به صبر، باور و اراده دارد.

در مورد ترک عادت های بد، می‌توانید یک «قرارداد تعهد» ببندید، به طور مثال، برای هر نخ سیگاری که می‌کشید، مبلغی را به یک دوست پرداخت کنید. طبق مطالعه‌ای که توسط «دین کارلان»، استاد اقتصاد و امور مالی در دانشکده مدیریت دانشگاه نورث وسترن، و همکارانش انجام شد، مشخص شد که چنین قراردادهایی نرخ موفقیت در ترک سیگار را به میزان 30 درصد افزایش می‌دهد.

یک راه کاربردی دیگر برای رسیدن به اهداف، روش «تجمیع عادت» است. تجمیع عادت یعنی ترکیب کردن یک رفتار مورد نظر در کاری که قبلا به طور روزمره انجام می‌دادید. به طور مثال، رفتن به باشگاه ورزشی در مسیر محل کار یا گوش دادن به پادکست هنگام درست کردن غذا. زمانی که یک عادت جدید را با عادتی قدیمی ترکیب می‌کنید، سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید آن عادت جدید را به یک رفتار روزمره در خود تبدیل کنید.

برای کسب آگاهی بیشتر درباره نحوه ایجاد و شکل‌دهی عادات جدید و تاثیر آن‌ها در کسب موفقیت، توصیه می‌کنیم کتاب «قدرت عادت» اثر «چارلز داهیگ» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

رسیدن به اهداف جدید، نیازمند کسب عادت‌های جدید است. بنابراین، قبل از اینکه به دنبال تعیین هدف برای سال نو باشید، به عادت‌های جدیدی فکر کنید که می‌توانند زندگی شخصی و کاری شما را متحول کنند. در این مقاله، لیست عادات خوب و تاثیرگذار در زندگی شخصی و کاری برای سال جدید را در اختیار شما گذاشتیم. اما عادت های خوب برای موفقیت، بسته به اهداف مورد نظر شما می‌توانند متفاوت باشند و این شما هستید که باید با آگاهی از اهداف و مسیری که در نظر دارید، عادتهای مناسبی را تعیین، در خود ایجاد و تقویت کنید.

 

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه