پردرآمدترین شغل های سالی که گذشت (1401)

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
پردرآمدترین شغل های سالی که گذشت (1401)

اگر خبرهای حوزه کار و اشتغال را در سال 1401 دنبال کرده باشید، احتمالا بحث حقوق و دستمزد در مشاغل مختلف را به‌عنوان یکی از داغ‌ترین موضوعات سالی که گذشت معرفی خواهید کرد. از طرف دیگر بسیاری از افراد برای انتخاب مسیر شغلی خود، شغلی با درآمد بیشتر را به‌عنوان شغل برتر انتخاب می‌کنند. به دلیل جذابیتی که موضوع حقوق و دستمزد دارد، معرفی لیست شغل های پردرآمد در ایران خالی از لطف نخواهد بود.

استخدام

به همین دلیل در این مقاله، به معرفی برخی از پردرآمدترین رشته‌ها و حوزه‌های کاری خواهیم پرداخت. همچنین با ارائه لیست شغل های پردرآمد در ایران، به متوسط درآمد مرتبط با هر فرصت شغلی اشاره خواهیم کرد. درنهایت با معرفی ده شغل پردرآمد دنیا، به معرفی برخی از این مشاغل و بررسی حقوق و دستمزد دریافتی در کشورهای آلمان، استرالیا و کانادا خواهیم پرداخت.

لیست شغل های پردرآمد در ایران

لیست شغل های پردرآمد در ایران

کار در یکی از انواع شغل های پردرآمد، می‌تواند رضایت شغلی را به همراه داشته باشد. از طرف دیگر مدیریت هزینه‌های زندگی در شرایطی که نرخ تورم بالا است، بدون داشتن یک شغل مناسب کاری دشوار خواهد بود. در حقیقت شغل برتر شغلی است که بتواند استقلال مالی را برای فرد ایجاد کرده و به دستیابی آرزوهای فردی کمک نماید.

اگرچه بسیاری از مشاغلی که در ایران وجود دارند جوابگوی هزینه‌های زندگی افراد نیست، اما برخی از مشاغل ظرفیت بیشتری برای درآمدزایی دارند. همچنین بررسی حقوق و دستمزد انواع شغل های پردرامد در ایران، می‌تواند به اخذ تصمیمات مناسب در مسیر شغلی افراد منجر شود.

به همین دلیل در این بخش از مقاله، لیست شغل های پردرآمد در ایران را معرفی خواهیم کرد. به شکلی که در لیست شغل های پردرآمد در ایران، به اسامی و متوسط حقوق و درآمد شاغلان این حرفه‌ها در تهران اشاره خواهد شد.

در جدول زیر، بهترین شغل های 10 سال آینده ایران و برخی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی کشور آورده شده است:

لیست شغل های پردرآمد در ایران متوسط حقوق و دستمزد ماهانه در تهران در سال 1401 (میلیون تومان)
برنامه‌نویس ارشد NodeJS 21.7
برنامه‌نویس ارشد جاوا 20.8
برنامه‌نویس ارشد سی 19.6
مدیر محصول 19.5
برنامه‌نویس ارشد سی شارپ 19.2
مدیر حسابداری 19.2
مدیر استراتژی 19.2
مدیر مهندسی صنایع 18
مدیریت و امنیت شبکه 17.3
طراح ارشد تجربه و رابط کاربری 16.9
برنامه‌نویس ارشد PHP 16.9
برنامه‌نویس ارشد پایتون 16.8
مدیر فروش و بازاریابی 15.9
مدیر مهندسی عمران 15.7
مدیر حوزه علم داده 15
مدیر مهندسی مکانیک 14.4
مدیر مهندسی برق 13.8

شغل های پردرآمد خانگی

شغل های پردرآمد خانگی

کار در انواع مشاغل خانگی پردرآمد و زودبازده، می‌تواند گزینه‌ای مناسبی برای کسب درآمد زنان در مناطق مختلف کشور باشد. به شکلی که حتی برخی از شغل های پردرآمد خانگی، در لیست شغل های پردرآمد برای بانوان قرار دارند.

این در حالی است که معمولا مردان ترجیح می‌دهند در مغازه یا یکی از مشاغل آزاد مشغول به کار شوند. با نگاهی به وضعیت بازار کار برخی از مشاغل خانگی درمی‌یابیم که برخی از این مشاغل، دارای درآمد خوبی هستند.

به شکلی که برخی از مشاغل خانگی با قرار گرفتن در لیست شغل های پردرآمد در ایران، ظرفیت درآمدزایی بالایی را برای آقایان خواهند داشت. مشاغلی مانند برنامه‌نویسی، حسابداری و طراحی سایت، تنها برخی از مشاغلی هستند که امکان کار در منزل با درآمد بالا را فراهم می‌کنند. در ادامه این بخش، برخی دیگر از شغل های پردرآمد خانگی را معرفی خواهیم کرد.

گرافیست: یکی از مشاغل موجود در لیست شغل های پردرآمد در ایران

معمولا این‌طور تصور می‌شود که مشاغل خانگی، تنها در ارتباط با ساخت و فروش صنایع‌دستی است. این در حالی است که برخی از مشاغل خانگی پردرآمد که در لیست شغل های پردرآمد در ایران هم قرار دارند، جزء مشاغل پردرآمد جدید هستند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به حوزه کاری موشن گرافیک اشاره کرد.

مشاغل حوزه طراحی و گرافیک مانند گرافیست، موشن گرافیست و مدیر هنری، امکان کار در منزل را برای نیروهای کاری فراهم می‌کنند. خوب است بدانید که بر اساس یک نظرسنجی متوسط درآمد یک مدیر حوزه طراحی و گرافیک در تهران برای سال 1401، مبلغی به‌اندازه 13.7 میلیون تومان در ماه اعلام شده است.

انیماتور

یکی از شغل های پردرآمد برای بانوان و آقایان که می‌تواند به شکل کار در منزل هم انجام شود، فرصت شغلی انیماتور است. اگر دارای خصوصیاتی مانند صبر، دقت بالا و خلاقیت هستید، می‌توانید نرم‌افزارهای مرتبط با این حرفه را یاد گرفته و در منزل کسب درآمد کنید.

مترجم زبان انگلیسی

اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید رزومه خود را برای آگهی‌های استخدام مترجم ارسال کنید. با استخدام شدن در این حرفه به شکل دورکاری، می‌توانید در یکی از شغل های پردرآمد خانگی مشغول به کار شوید. برخی از شرایط استخدامی در شغل مترجمی برای کار در منزل عبارت‌اند از:

  • مدرک تحصیلی مرتبط با مترجمی زبان انگلیسی
  • آشنایی با برنامه‌های ورد و اکسل
  • سابقه کاری مرتبط

مسئول شبکه‌های اجتماعی: یکی از شغل های جدید و پردرآمد در ایران

یکی از شغل های جدید و پردرآمد در ایران که می‌توان آن را در لیست مشاغل جدید برای آقایان و خانم‌ها قرار دارد، شغل مسئول شبکه‌های اجتماعی است. امروزه بسیاری از کسب‌وکارها برای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود، به ادمین اینستاگرام یا تلگرام نیاز دارند.

هرچند امکان کار حضوری و تمام‌وقت برای این شغل وجود دارد، اما می‌توانید به شکل دورکاری و کار در منزل در این شغل مشغول به کار شوید. از شرایط استخدامی ادمین شبکه‌های اجتماعی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسلط به ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • آشنایی به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و تلگرام
  • آشنایی به الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی
  • توانایی هشتک گذاری و کپشن‌نویسی اصولی
  • طراحی و اجرای کمپین‌ها

مطلب مرتبط: افزایش حقوق 1402، مالیات بر درآمد و عیدی کارگران در سال جدید

ده شغل پردرآمد دنیا

ده شغل پردرآمد دنیا

بعد از معرفی لیست شغل های پردرآمد در ایران، در این بخش قصد داریم تا به معرفی ده شغل پردرآمد دنیا بپردازیم. آشنایی با پردرآمدترین مشاغل دنیا، می‌تواند به انتخاب یک مسیر شغلی مناسب در خارج از کشور کمک فراوانی نماید.

این مشاغل معمولا جزء مشاغل شناخته‌شده و شغل‌های برتر در اغلب کشورهای جهان هستند. در ادامه، ده شغل پردرآمد دنیا در سال 2023 میلادی آورده شده است:

  1. مدیرعامل یا مدیر ارشد اجرایی
  2. پزشک متخصص و جراح
  3. وکیل شرکت
  4. متخصص علوم داده
  5. کارشناس ارشد نرم‌افزار
  6. توسعه‌دهنده وب
  7. مدیران حوزه مهندسی
  8. مدیران فناوری اطلاعات
  9. خلبان و کمک‌خلبان
  10. تحلیلگر مالی

در ادامه، به معرفی برخی از انواع شغل های پردرامد در لیست ده شغل پردرآمد دنیا، خواهیم پرداخت.

مدیرعامل: شغل برتر در لیست شغل های پردرآمد در ایران و جهان

جای تعجب نیست که شغل مدیرعامل، در بالای لیست شغل های پردرآمد در ایران و جهان قرار داشته باشد. در حقیقت کار در موقعیت شغلی مدیرعامل، همراه با درآمد بالا و اختیارات زیاد خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که میزان استخدام افراد در این فرصت شغلی، با حدود 8 درصد افزایش از سال‌ 2020 تا سال 2030 میلادی همراه باشد. به شکلی برآوردها نشان می‌دهند که هرساله، بیش از 247 هزار آگهی استخدامی در این فرصت شغلی منتشر می‌شوند.

مدیران عامل شرکت‌ها، افرادی با مهارت‌های رهبری قوی و روابط عمومی بالا هستند. یک مدیرعامل مسئول نگهداری و اجرای تمام فعالیت‌های موجود در یک شرکت است. از دیگر مهارت‌های مهم برای تصدی شغل مدیرعامل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی توسعه سرمایه انسانی و مدیریت فروش
  • مهارت در ایجاد بهره‌وری در امور مالی و اجرایی
  • خلاقیت و نوآوری
  • توانایی تبدیل راهبرد به عمل

به دلیل جایگاه برجسته مدیران عامل در شرکت‌ها، حقوق و دستمزد این افراد بسیار بالا است. خوب است بدانید که میانگین درآمد یک مدیرعامل در شرکت‌های معتبر و مشهور جهان، به حدود 310.000 دلار در سال می‌رسد.

به‌عنوان‌مثال متوسط درآمد یک مدیرعامل در کشور کانادا، مبلغی در حدود 146.510 دلار کانادا در سال اعلام شده است. همچنین میانگین درآمد یک مدیرعامل در کشور آلمان، مبلغی به‌اندازه 137.021 یورو در سال اعلام شده است. این در حالی است که یک مدیر ارشد اجرایی در کشور استرالیا، درآمد سالانه‌ای در حدود 159.876 دلار استرالیا خواهد داشت.

پزشک متخصص: یکی از پردرامدترین مشاغل جهان

پزشک متخصص

امروزه تقاضا برای دریافت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی باکیفیت، افزایش‌یافته است. این در حالی است که هنوز بسیاری از مناطق دنیا با کمبود امکانات درمانی و پزشکان متخصص مواجه هستند. شما با تحصیل در یکی از رشته‌های حوزه پزشکی، می‌توانید در یکی از پردرامدترین مشاغل جهان مشغول به کار شوید. در حقیقت موقعیت شغلی جراح و پزشک متخصص با قرار گرفتن در بالای لیست شغل های پردرآمد در ایران و جهان، درآمد سرشاری را از آن فعالان این حرفه خواهد کرد.

مسئولیت‌ها و وظایف پزشکان متخصص با توجه به عواملی مانند محل فعالیت و حوزه تخصصی آن‌ها، متفاوت خواهد بود. همچنین حقوق و دستمزد هر پزشک متخصص، مبلغی متفاوت از سایر پزشکان است. به‌عنوان‌مثال متوسط درآمد یک پزشک متخصص قلب و عروق در کانادا، مبلغی در حدود 194.340 دلار کانادا در سال است.

این در حالی است که میانگین درآمد یک پزشک متخصص قلب و عروق در کشور آلمان، مبلغی به‌اندازه 90 هزار یورو در سال 2023 میلادی عنوان شده است. همچنین خوب است بدانید که یک پزشک متخصص قلب و عروق در کشور استرالیا، به‌طور متوسط درآمد سالانه‌ای به‌اندازه 180 هزار دلار استرالیا دارد.

وکیل شرکت

یکی از مشاغل موجود در لیست مشاغل پردرآمد برای آقایان و خانم‌ها، وکالت است. این شغل هم مانند مشاغل مدیرعامل و پزشک متخصص، جایی در بالای لیست شغل های پردرآمد در ایران و جهان را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که در سال 2020 میلادی در کشور امریکا، تعداد فرصت‌های شغلی در دسترس در شغل وکیل شرکت، با حدود 106 درصد افزایش همراه بوده است.

وکلای شرکتی را می‌توان مشاوران حقوقی کسب‌وکارها دانست که درباره وظایف و مسئولیت‌های قانونی، به کارفرمایان مختلف مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند. از شرایط استخدام وکیل شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی
  • تسلط به قوانین مرتبط با فعالیت کسب‌وکارها
  • آگاهی تجاری

متوسط حقوق یک وکیل شرکت در کشور استرالیا، مبلغی به‌اندازه 82.212 دلار استرالیا در سال است. همچنین میانگین درآمد سالانه یک وکیل شرکتی در کشور کانادا، مبلغی در حدود 94.556 دلار کانادا اعلام شده است. خوب است بدانید که متوسط درآمد در این فرصت شغلی در کشور آلمان، 68.784 یورو در سال است.

متخصص علم داده: یکی از مشاغل پردرآمد جدید

متخصص علم داده

بدون تردید فرصت‌های شغلی حوزه علم داده (data science)، در لیست مشاغل پردرآمد برای آقایان و خانم‌ها قرار دارند. به شکلی که می‌توان شغل متخصص علم داده را در لیست شغل های پردرآمد در ایران و جهان قرار داد. خوب است بدانید که رشد سالانه تقاضا برای استخدام در فرصت‌های شغلی علم داده، در حدود 29 درصد اعلام شده است.

درنتیجه می‌توان فرصت شغلی متخصص علم داده را به‌عنوان شغل برتر در اغلب مناطق دنیا معرفی نمود. آگاهی از دانش تخصصی در حوزه کاری کسب‌وکارها و قدرت تجزیه‌وتحلیل بالا، از شرایط استخدامی مهم برای فعالیت در این حرفه هستند.

یک متخصص علم داده باید بتواند حجم زیادی از داده‌ها را تحلیل و تفسیر نموده و اطلاعات نهفته در داده‌های خام را استخراج نماید. از دیگر شرایط استخدام یک دانشمند علم داده‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی ایجاد مدل‌های داده
  • مهارت در ارائه راه‌حل‌های مفید برای مشکلات کسب‌وکارها
  • توانایی استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند R و پایتون
  • آشنایی با الگوریتم‌های یادگیری ماشین

همچنین یکی از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت تحصیلی به کشورهایی مانند استرالیا، آلمان و کانادا، رشته دیتا ساینس است. این کشورها با داشتن دانشگاه‌های تراز اول و بازار کار مناسب، معمولا جزء مقاصد مهاجرتی جذاب برای علاقه‌مندان به حوزه دیتا ساینس هستند.

خوب است بدانید که متوسط درآمد یک متخصص علم داده در کشور استرالیا، مبلغی به‌اندازه 92.509 دلار استرالیا در سال است. همچنین میانگین حقوق و دستمزد یک متخصص علم داده در کشور کانادا، مبلغی در حدود 81.343 دلار کانادا در سال است. این در حالی است که متوسط درآمد سالانه یک متخصص علم داده در کشور آلمان، مبلغی به‌اندازه 55.761 یورو اعلام شده است.

جمع‌بندی

یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب یک شغل مناسب از بین مشاغل مختلف، میزان حقوق و دستمزد دریافتی از فرصت‌های شغلی است. از نگاه بسیاری از افراد شغل برتر شغلی است که بتواند ضمن تأمین هزینه‌های زندگی، امکان سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را در شرایط اقتصادی مختلف فراهم آورد. به دلیل اهمیت موضوع درآمد و انتخاب شغل، در این مقاله به معرفی لیست شغل های پردرآمد در ایران پرداختیم.

همچنین با معرفی برخی از شغل های جدید و پردرآمد در ایران، ده شغل پردرآمد دنیا در سال 2023 میلادی را معرفی کردیم. به شکلی که برای مهاجرت به کشورهایی مانند کانادا، آلمان و استرالیا، بهتر است شانس خود را برای کار در مشاغل پردرآمد و موردنیاز بازار کار این کشورها امتحان کنید.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه