نگاهی به آمار اشتغال و کار در اردبیل + استخدام جدید ادارات اردبیل

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
نگاهی به آمار اشتغال و کار در اردبیل + استخدام جدید ادارات اردبیل

اردبیل در شمال غرب ایران قرار دارد. شرایط آب و هوای خوب و زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز باعث شده تا حدود ۳۴٪ از نیروی اشتغال در بخش کشاورزی مشغول به کار شوند. البته به این معنا نیست که سایر بخش ها وضعیت خوبی ندارند. بلکه خدمات و صنعت هم جز بازار کار فعال شناخته می‌شوند. طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری استان اردبیل پایین‌تر از میانگین کشوری است در حالی که نرخ کار در اردبیل حدود ۵٪ بالاتر از میانگین کشوری است. این آمارها نشان می‌دهند که وضعیت کار و اشتغال در استان اردبیل خوب است. همین عامل باعث شده تا شرایط کار در اردبیل به نسبت سایر استان‌ها خوب باشد و تعداد زیادی آگهی استخدامی اردبیل منتشر شود.
در این مطلب از سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم در خصوص نرخ بیکاری و اشتغال در اردبیل صحبت کنیم و در ادامه به بررسی وضعیت استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی اردبیل بپردازیم؛ پس همراه ما باشید.

وضعیت اشتغال و بیکاری در استان اردبیل؛ آماری عجیب اما واقعی

در این قسمت می‌خواهیم به بررسی وضعیت کار در هر یک از بخش‌های اقتصادی استان اردبیل بپردازیم. همانطور که می‌دانید بخش کشاورزی شامل زراعت، باغداری، دامپروری، شکار، جنگل‌داری و ماهیگیری است، بخش صنعت شامل استخراج معدن، ساختمان و تامین آب، برق و گاز و تعمیر وسایل نقلیه، آموزش، بهداشت، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی‌ها و دفاتر و ادارات مرکزی جز دسته خدمات به شمار می‌روند.

جمعیت استان اردبیل در سال ۱۳۹۵ بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده که حدود ۶۵۰۲۵۵ نفر مرد و ۶۲۰۱۶۵ نفر زن بوده است. هم‌چنین حدود ۶۸.۹ درصد از جمعیت استان در مناطق شهری و ۳۱.۱ در مناطق روستایی ساکن هستند. این استان در شمال غرب ایران قرار دارد و به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری در بین عموم مردم شناخته می‌شود.از شهرستان‌های این استان می‌توانیم به پارس آباد، بیله سوار، خلخال، مشگین شهر، گرمی، کوثر،نیر، نمین، سرعین و اردبیل اشاره کنیم.

طبق آمار سال ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی در کل استان حدود ۴۴.۵ درصد و نرخ بیکاری حدود ۱۰.۴ درصد بوده که بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان و کمترین نرخ در زمستان بوده است.

استخدام

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله استان اردبیل

سال/ فصل بهار تابستان پاییز زمستان
۱۳۹۶ ۴۵.۳ ۴۵.۷ ۴۴.۷ ۴۲.۲

بر اساس داده‌های این جدول نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله اردبیل نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است و نشان‌دهنده این است که افراد بیشتری نسبت به سال ۱۳۹۵ شاغل شده‌اند.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله اردبیل

سال/ فصل بهار تابستان پاییز زمستان
۱۳۹۶ ۱۳.۵ ۹.۹ ۹.۲ ۸.۵

وضعیت اشتغال بخش‌های مختلف اقتصادی

جنسیت نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری سهم شاغلین با ساعت کار ۴۹ ساعت بیشتر سهم اشغال در بخش
کشاورزی صنعت خدمات
مرد و زن ۴۳.۸ ۱۵.۳ ۴۲.۵ ۳۵.۱ ۲۳.۶ ۴۱.۳

همین آمار به شما نشان می‌دهند که خدمات جز بخش‌های فعال ایجاد اشتغال و کار در اردبیل شناخته می‌شود و بعد از آن به ترتیب بخش کشاورزی و سپس صنعت در ایجاد اشتغال استان نقش موثری داشته‌اند. پایین‌ بودن نرخ اشتغال در بخش صنعت به این معنا است که این استان صنعتی نیست و بیشتر نیروی کار در سایر بخش‌ها مشغول به کار هستند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال ۱۴۰۰ نرخ مشارکت اقتصادی اردبیل ۴۷.۵ بوده که نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته است. اما چه آماری نشان می‌دهند که اردبیل از نظر بازار کار در جایگاه سوم و پس از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی قرار داد؟

  • نرخ اشتغال در استان اردبیل حدود ۴۳.۳ است که به نسبت به کل کشور رشد صعودی داشته است
  • نرخ بیکاری در کل کشور ۸.۸ است و نرخ بیکاری در این استان حدود ۸.۹ درصد است.

نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵-۲۴ سال حدود ۲۴.۵ درصد است که میانگین کشوری ۲۲.۱ است و در این رد سنی بیکاری کمی بالاتر از آمار میانگین کشوری است.

برای مشاهده فرصت‌های استخدامی در استان اردبیل کلیک کنید.

بررسی وضعیت اشتغال اردبیل بر اساس مدرک دانشگاهی

در جدول زیر می‌توانید ببینید که بیشتر نیروی کار تحصیل‌کرده در کدام سازمان استخدام شده است و آيا سازمان‌ها برای استخدام به مدرک تحصیلی فرد توجه‌ای می‌کنند؟ یا خیر!

زیر دیپلم دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس دکتری
اداره کل آموزش فنی حرفه‌ای ۲۴ ۴۳ ۵۱ ۱۲۷ ۳۳ ۰
اداره کل تامین اجتماعی ۶ ۵۵ ۳۳ ۱۳۷ ۸۰ ۰
بهزیستی ۲۷ ۵۶ ۱۴ ۱۷۵ ۱۰۷ ۶
بانک رفاه ۰ ۳۲ ۳۲ ۱۰۶ ۲۸ ۰
بانک توسعه تعاون ۰ ۱۹ ۲۲ ۳۹ ۱۳ ۰

بررسی وضعیت اشتغال و کار در اردبیل

وضعیت اشتغال اردبیل

شرایط آب‌و‌هوایی مناسب و وجود زمین‌های کشاورزی متعدد باعث شده تا بخش کشاورزی از پتانسیل خوبی برای توسعه و پیشرفت برخوردار باشد. تولید محصولاتی مانند عسل، گندم، بادام زمینی، سیر، عدس، چقدر قند و گوشت قرمز و سفید تاثیر مثبتی در بهبود سهم کشاورزی استان گذاشته و باعث شده تا کشاورزی به یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی استان اردبیل تبدیل شود. طبق خبرگزاری ایرنا، استان اردبیل از نظر تولید عسل، عدس و کلزا، سیب‌زمینی، چغندر قند، حبوبات و گندم به ترتیب در جایگاه‌های سوم، اول، دوم، پنجم و هفتم قرار دارد.

به علاوه وجود مکان‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی مانند آب گرم سرعین، بازار بزرگ اردبیل، دریاچه شورابیل، دریاچه نئور، پل معلق مشکین شهر، پل هفت چشمه و … در اردبیل باعث شده تا توجه گردشگران و توریستان زیادی به این مناطق جلب شود در نتیجه خدمات و به ویژه گردشگری و صنایع دستی بخش زیادی از بازار کار در اردبیل را تامین می‌کنند.

بخش کشاورزی و خدمات از پتانسیل خوبی برخوردار هستند پس اگر از سرمایه خوبی برخوردار هستید، می‌توانید کسب‌و‌کار جدیدی در این بخش‌ها راه‌اندازی کنید و در نهایت از طریق کار خودتان درآمد کسب کنید. اگر هم چنین شرایطی ندارید می‌توانید با مدرک تحصیلی مدیریت گردشگری، هتلداری، مهندسی کشاورزی و علوم کشاورزی در این بخش‌ها مشغول به کار شوید.

برای مشاهده آگهی استخدام اردبیل کلیک کنید.

رزومه ساز

استخدام کارخانجات اردبیل

شهرک صنعتی استان اردبیل در دو فاز یک و دو است که شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌های زیادی در این دو فاز مشغول به فعالیت هستند. در ادامه به برخی از کارخانجات مهم استان اردبیل معرفی می‌کنیم.

  • تشک رویال
  • شرکت سبلان درب آریا
  • صنایع رنگ و رزین آرتا
  • آرمان سوله اردبیل
  • کارتن‌سازی فجر
  • استیل ریزان اردبیل
  • شهریور پلاستیک
  • کارخانه سبلان پارچه
  • و …

متاسفانه بخش صنعت در اردبیل چندان رشد خوبی نداشته است اما در سال‌ گذشته حدود ۹ هزار و ۱۶۱ اشتغال در بخش صنعت و معدن برای نیروی کار ایجاد شده است. جالب است بدانید در چند سال اخیر صنایع غذایی هم پیشرفت زیادی در این استان داشته‌ و از مهم‌ترین کارخانه‌های فعال در این حوزه می‌توانیم به شرکت قارچ سبلان، شرکت سرو تن آریا، فرآورده‌های تسنیم نوش، کارخانه شیرین عسل سبلان، شرکت پاک آب سبلان و کارخانه روغن نباتی اردبیل اشاره کنیم. فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند مهندسی صنایع غذایی می‌توانند رزومه خود را برای موقعیت‌های شغلی این کارخانه‌ها ارسال کنند و شانس استخدام خود را افزایش دهند.

مطلب مرتبط: برای آشنایی با وضعیت استخدام اردبیل در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی حتما مطلب «استخدام اردبیل چه وضعیتی دارد» را مطالعه کنید.

چطور در آزمون های استخدامی دولتی اردبیل شرکت کنیم؟

بسیاری از افراد علاقه به کار در سازمان‌های دولتی اردبیل دارند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، می‌توانید در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری آگهی‌های استخدامی اردبیل را بررسی کنیم و در نهایت به شما بگوییم از چه طریق می‌توانید در آزمون استخدامی سازمان‌ها شرکت کنید.

آگهی استخدام تامین اجتماعی اردبیل

بسیاری از افراد علاقه‌مند به کار در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مانند تامین اجتماعی هستند. اگر شما مشتاق به کار در این سازمان دولتی هستید باید به سایت سنجش مراجعه کنید تا از رشته‌های شغلی و جدیدترین آگهی‌ های استخدام تامین اجتماعی اردبیل مطلع شوید.

کار در اردبیل با جای خواب

اگر به نتایج و پیشنهادات گوگل نگاه کنید احتمالا در نگاه اول متوجه خواهید شد که این عبارت چندین بار توسط کاربران در اینترنت سرچ شده است. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال جذب سرایدار می‌گردند که به صورت تمام وقت در آنجا حضور داشته باشد. با مراجعه به سایت کار و استخدام جاب ویژن می‌توانید تمامی آگهی های استخدام در اردبیل با جای خواب را بررسی و برای بهترین موقعیت شغلی رزومه خود را ارسال کنید.

استخدام در اردبیل

استخدام سازمان میراث فرهنگی اردبیل

وجود ابنیه تاریخی، اشیای قدیمی، صنایع باستانی و دستی باعث شد تا میراث فرهنگی اردبیل از اهمیت زیادی برخوردار شود. سازمان میراث فرهنگی اردبیل یکی دیگر از سازمان‌های دولتی است که آگهی‌های استخدامی خود را در سایت سنجش منتشر می‌کند. شما برای به دست آوردن اطلاعات کافی در رابطه با این سازمان می‌توانید به سایت سنجش مراجعه کنید.

استخدام نیروی انتظامی اردبیل

در صورتی که سنتان حداقل ۱۸ سال است و علاقه دارید در نیروی انتظامی استخدام شوید باید همراه با تمامی مدارک لازم به سازمان ناجا به آدرس اردبیل، شهرک سبلان، فاز یک، خیابان خیرین مدرسه‌ساز، سازمان بنیاد تعاون ناجا، طبقه سه مراجعه کنید یا برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمون استخدام نیروی انتظامی اردبیل به سایت پلیس بروید.

زندگی در اردبیل چگونه است؟

هرچند با وجود اینکه بسیاری از ساکنین اردبیل به فکر مهاجرت به استان‌های دیگر می‌افتند اما آمارها نشان می‌دهند که نرخ بیکاری در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است. اگر به دنبال کار در اردبیل هستید و می‌خواهید در این استان زندگی کنید باید در مورد هزینه‌ها، شرایط زندگی و اجاره خانه‌ها کمی تحقیق کنید. برای راحتی کار شما اطلاعاتی به دست آورده‌ایم که این اطلاعات برای شروع می‌تواند کمک‌کننده باشد.

استان اردبیل آب‌و‌هوای سردی دارد و به‌عنوان یکی از سردترین استان‌های کشور شناخته می‌شود. آب‌و‌هوای این استان در فصل تابستان بسیار معتدل و در فصل زمستان بسیارسرد است و بیشتر مردم اردبیل به زبان ترکی صحبت می‌کنند البته که جوانان این استان به زبان فارسی هم مسلط هستند. شاید زندگی در این استان کمی سخت باشد اما مردم اردبیل بسیار خونگرم و مهربان هستند.

ساکنین این استان درآمد چندان بالایی ندارند و بیشتر نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و متاسفانه بخش صنعت رشد خوبی نداشته اما بخش کشاورزی به یکی از قطب‌های مهم کل کشور تبدیل شده است.

قیمت مسکن نسبت به میانگین کشوری چندان بالا نیست و اردبیل به‌عنوان استان گران قیمت ایران شناخته نمی‌شود. هم‌چنین طبق خبرگزاری خبربان در سال ۱۴۰۰، استان اردبیل با ۱۹.۴ کمترین میزان اجاره‌نشین را دارد اما در چند سال اخیر برخی از افراد به ویژه کارگران به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شدند و توانایی پرداخت هزینه اجاره خانه را ندارند.

به طور کل اگر به زبان ترکی مسلط هستید و با آب‌و‌هوای سرد استان و رفت‌و‌آمدهای دشوار بین استانی مشکلی ندارید، می‌توانید اردبیل را برای زندگی انتخاب کنید اما این نکته را فراموش نکنید که اردبیل استان صنعتی نیست و بیشتر نیروی کار در بخش خدمات و کشاورزی مشغول به کار هستند.

کلام آخر

اردبیل در شمال غرب ایران قرار دارد که مردم اردبیلی بیشتر با زبان ترکی صحبت می‌کنند. وضعیت کار در اردبیل نسبت به کل کشور خوب است. نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل پیشرفت داشته است و به این معنا است که اگرچه اردبیل از نظر صنعتی پیشرفت زیادی نداشته اما اگر قصد دارید در اردبیل استخدام شوید در بخش‌‌های خدمات و کشاورزی فرصت‌های مناسبی در اختیار شما قرار دارد.

از طرفی تولید محصولات کشاورزی مانند عدس و گندم باعث شده تا اردبیل به یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی در کل کشور تبدیل شود. اگر علاقه‌مند به کار در سازمان‌های دولتی دارید، می‌توانید از طریق سایت سنجش اخبار آزمون‌های استخدامی نیروی انتظامی، آموزش‌و‌پروش و میراث فرهنگی اردبیل را دنبال کنید و در تاریخ مقرر شده در آزمون شرکت کنید.

کارخانجات مهمی مانند کارخانه شیرین عسل سبلان، شرکت پاک آب سبلان و کارخانه روغن نباتی در اردبیل هستند که می‌توانید رزومه خودتان را برای اگهی استخدام اردبیل در سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن بفرستید. در صورتی که رزومه استاندارد ندارید با مراجعه به رزومه ساز رایگان جاب ویژن به صورت آنلاین برای خود رزومه بسازید.

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه