استخدام اردبیل چه وضعیتی دارد و چگونه می‌توان آگهی‌های استخدام اردبیل را پیدا کرد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
استخدام اردبیل چه وضعیتی دارد و چگونه می‌توان آگهی‌های استخدام اردبیل را پیدا کرد؟

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور واقع شده است. با اینکه بسیاری از فرصت‌های استخدام اردبیل مربوط به بخش اقتصادی خدمات هستند، اما این بخش برخلاف بسیاری از استان‌های کشور، تنها حدود ۴۰ درصد از نیروی کار استان را به خودش اختصاص داده است.

این استان دارای نرخ مشارکت اقتصادی بیشتری در مقایسه با نرخ مشارکت اقتصادی میانگین کشوری است. همچنین، آمار بیکاری در این استان، خیلی کمتر آمار بیکاری کل کشور است.

حدود ۳۴ درصد از آمار اشتغال اردبیل مربوط به بخش کشاورزی و حدود ۲۶ درصد نیز مربوط به بخش صنعت است. با اینکه در اکثر استان‌های کشور، به دلیل مشکلات اقتصادی، بیش از ۵۰ درصد از نیروی کار در بخش خدمات فعالیت می‌کنند، خوشبختانه در استان اردبیل سهم این بخش اقتصادی از نیروی کار، تنها حدود ۴۰ درصد است.

با وجود پتانسیل بالای استان اردبیل برای کشاورزی، و سهم بالای کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده‌ی استان،متأسفانه هنوز کشاورزی اردبیل مکانیزه نشده و بنابراین، فرصت‌های بسیار خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار کشاورزی مکانیزه در این استان وجود دارد.

استخدام

می‌توان صنعت اصلی استان اردبیل را صنعت نساجی نامید. با این حال، عمده‌ی آمار استخدام اردبیل در بخش صنعت مروبط به صنایع تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تولید فلزات اساسی و تولید چوب و مصنوعات چوبی می‌شود. این استان در بخش معدن وضعیت خیلی خوبی ندارد.

در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با وضعیت اشتغال استان اردبیل صحبت کنیم و به شما کارجویان گرامی بگوییم که چگونه می‌توانید اگهی‌های شغلی اردبیل را پیدا کنید و برای آن‌ها رزومه بفرستید.

نگاهی به آمار اشتغال و استخدام اردبیل

آمار اشتغال و استخدام اردبیل

نرخ مشارکت اقتصادی در استان اردبیل، حدود پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین، نرخ بیکاری در این استان نیز حدود ۲ درصد کمتر از میانگین کشوری می‌باشد.

در حالی که در اکثر استان‌های کشور، به ویژه استان‌های پرجمعیت و بزرگ، بیش از ۵۰ درصد از نیروی انسانی در بخش خدمات فعالیت دارند، در استان اردبیل، سهم این بخش اقتصادی از نیروی کار، تنها حدود ۴۰ درصد است. کشاورزی با ۳۴ درصد و صنعت با ۲۶ درصد، در رتبه‌های بعدی اشتغال نیروی انسانی در استان اردبیل قرار دارند.

وضعیت بخش خدمات در استان اردبیل

مهم‌ترین حوزه‌ی بخش خدمات در استان اردبیل، حوزه‌ی گردشگری است که آمار قابل ملاحظه‌ای از فرصت‌های استخدام اردبیل را به خودش اختصاص می‌دهد.

این استان، دارای جاذبه‌های تاریخی مثل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه‌ی اولتان پارس آباد و آثار تاریخی متعدد دیگری است که هم برای گردشگران داخلی و هم برای گردشگران خارجی بسیار جذاب هستند.

همچنین، اردبیل یکی از بهترین استان‌های کشور از نظر جاذبه‌های طبیعی است. از مهم‌ترین این جاذبه‌ها می‌توان به قله‌ی سبلان و چشمه‌های آب گرم و سرد متعدد، اشاره کرد.

تعداد زیادی آژانس مسافرتی و هتل در استان اردبیل فعالیت می‌کنند که فرصت‌های شغلی متعددی را برای کارجویان این استان، فرآهم آورده‌اند.

بخش صنعت و اهمیت آن در استخدام اردبیل

وضعیت صنعت ارومیه

بخش صنعت، تنها حدود ۲۶ درصد از آمار اشتغال اردبیل را به خودش اختصاص داده است که این عدد از میانگین کشوری اشتغال صنعتی پایین‌تر است. بنابراین، می‌توان گفت که اردبیل یک استان صنعتی نیست.

بیشترین سرمایه‌گذاری صنعتی در سال‌های اخیر روی صنعت نساجی بوده و این صنعت، در سال ۱۳۹۶، بیش از ۶۰۰ نفر به آمار اشتغال استان اضافه کرده است.

با این حال، بیشترین آمار اشتغال‌زایی در بخش صنعت، مربوط به صنایع صنایع تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تولید فلزات اساسی و تولید چوب و مصنوعات چوبی است.

استخدام کارخانجات اردبیل

شهرک صنعتی اردبیل دارای دو فاز یک و دو است. این شهرک‌های صنعتی میزبان کارخانه‌های متعددی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسونان
  • پلاسکو
  • شادی پلاستیک
  • فوم موسوی
  • اسباب بازی سازی
  • نساجی سبلان پارچه
  • سبلان خودرو
  • تشک رویال ممتاز
  • آرتا فولاد مبین
  • ذوب آهن اردبیل
  • سیمان آرتا اردبیل
  • زرین چوب
  • طنیبن پیک
  • الکترونیک پردازش
  • آرتا پان
  • آرتا پلاست
  • شیر‌آلات صنعتی
  • نساجی اردبیل
  • آب‌های معدنی پاک سبلان
  • و…

به علاوه، در سال‌های اخیر، تعداد زیادی شرکت فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی کار خودشان را در اردبیل شروع کرده‌اند. از مهم‌ترین شرکت‌های صنایع غذایی استان می‌توان به شرکت‌های سرو تن آریا، قارچ سبلان، فرآورده‌های تسنیم نوش، روغن نباتی اردبیل و شیرین عسل سبلان اشاره کرد. این شرکت‌ها، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی و مهندسی شیمی، ایجاد کرده‌اند.

به علاوه، قرار است با سرمایه‌گذاری هلدینگ امید فارمد پارسیان، یک شهرک صنعتی گیاهان دارویی در استان اردبیل تأسیس شود. این شهرک صنعتی، تأثیر قابل توجهی در افزایش آمار استخدام همدان، به ویژه در رشته‌هایی مثل داروسازی و مهندسی شیمی، خواهد داشت.

با اینکه معادن فعال متعددی در استان اردبیل وجود ندارد، اما این استان غنی از منابع معدنی است که متأسفانه مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند. با این حال، اخیر سه شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ، کار اکتشاف معدن در در این استان شمال غربی ایران آغاز کرده‌اند و احتمالا در سال‌های آینده، موجی از فرصت‌های شغلی برای فار‌غ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی صنایع، مهندسی عمران و زمین‌شناسی، ایجاد می‌شود.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام کارخانجات اردبیل کلیک کنید.

رزومه ساز

استخدام پتروشیمی اردبیل

پتروشیمی اردبیل با هدف تولید اوره و آمونیاک به منظور پشتیبانی بخش فعال کشاورزی در استان اردبیل راه‌اندازی شده است. این مجتمع پتروشیمی در کیلومتر ۱۷ جاده‌ی اردبیل به سمت خلخال قرار دارد. پیشبینی شده که این مجتمع می‌تواند حداقل سه هزار شغل ایجاد کند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی برق، مهندسی صنایع، شیمی، محیط زیست، ایمنی و HSE، حسابداری، مدیریت بازرگانی و بهداشت می‌توانند برای فرصت‌های استخدام پتروشیمی اردبیل، رزومه بفرستند.

کشاورزی در استان اردبیل

استخدام کشاورزی اردبیل

استان اردبیل یکی از پر آب‌ترین استان‌های کشور است و با خاک حاصلخیزش، پتانسیل‌های بسیار زیادی برای کشاورزی دارد. بیش از ۳۴ درصد از نیروی کار فعال استان اردبیل در بخش کشاورزی فعالیت دارند. این آمار در مقایسه با میانگین ۱۷ درصدی اشتغال در بخش کشاورزی در کشور، نشان‌دهنده‌ی اهمیت این بخش اقتصادی در ایجاد شغل و بالا رفتن آمار استخدام اردبیل می‌باشد.

استان اردبیل در تولید عدس، سیب زمینی، کلزا، سویا، گندم، یونجه، پرورش زنبور عسل، باغداری و دامداری از برترین استان‌های کشور است. به علاوه، این استان دارای ظرفیت بالایی برای پرورش طیور و شیلات می‌باشد. با این حال، متأسفانه به دلیل کشاورزی سنتی، از ظرفیت‌های کامل استان در این بخش، استفاده‌ی حداکثری نمی‌شود.

اردبیل در حال حاضر یکی از بهترین استان‌های کشور برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مدرن در حوزه‌ی کشاورزی است و پیشبینی می‌شود که نیاز به استخدام مهندس کشاورزی در اردبیل در سال‌های آتی، افزایش داشته باشد.

چگونه آگهی‌های استخدام اردبیل را پیدا کنیم؟

چگونه آگه‌های استخدام اردبیل را پیدا کنیم

بهترین روش برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام اردبیل، مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن و وارد کردن گزینه‌ی «تمام شهرهای اردبیل» در فیلتر «شهر» است. سپس می‌توانید در میان فرصت‌های شغلی جستجو کنید تا تمامی فرصت‌های شغلی موجود در استان اردبیل به شما نمایش داده شوند.

اگر صرفا به دنبال آگهی‌های شغلی در شهر اردبیل هستید، فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «اردبیل-اردبیل» قرار دهید.

کارجویان محترم اردبیلی می‌توانند با استفاده از سرویس رزومه ساز جاب ویژن، به صورت کاملا رایگان یک رزومه‌ی حرفه‌ای برای خود بسازند و آن را برای فرصت‌های شغلی موجود در جاب ویژن، ارسال کنند.

کانال تلگرام استخدام اردبیل

برای اینکه هر چه سریع‌تر از آگهی‌های شغلی مطلع شوید، می‌توانید در یک کانال تلگرام استخدام اردبیل عضو شوید. بهترین کانال تلگرامی برای استخدام شدن در اردبیل، کانال تلگرامی جاب ویژن است. این کانال تلگرامی، جدیدترین فرصت‌های شغلی را که در پلتفرم جاب ویژن به اشتراک گذاشته می‌شوند، برای شما ارسال می‌کند.

همچنین، اگر می‌خواهید فرصت‌های شغلی منطبق با رزومه، برای شما ارسال شوند، می‌توانید از ربات جاب ویژن در تلگرام به آی دی (jobvisionbot@) کمک بگیرید.

شرایط زندگی در اردبیل

شرایط زندگی در اردبیل

استان اردبیل به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، یکی از خوش آب‌وهواترین استان‌های کشور است. البته نباید زمستان‌های سرد و یخبندان‌های طولانی این استان شمال شرقی ایران را فراموش کنیم.

متأسفانه به دلیل پایین‌بودن شاخص‌های توسعه‌یافتگی، استان اردبیل، مهاجرت منفی دارد و از این نظر، در رتبه‌ی دهم استان‌های کشور جای گرفته است. زندگی کردن در اردبیل برای کسانی که به زبان ترکی آشنایی ندارند، کمی دشوار است.

فرودگاه اردبیل دارای پروازهای داخلی به شهرهای داخلی تهران و مشهد است ولی با توجه به اینکه این استان در گوشه‌ی شمال شرقی کشور قرار دارد، در کل رفت و آمد به آن کار دشواری است.

اگر به طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی علاقه داشته باشید، از زندگی در استان اردبیل لذت خواهید برد ولی خود شهر اردبیل چندان توسعه یافته نیست و مراکز تفریحی زیادی ندارد.

استان اردبیل از استان‌های گران‌قیمت ایران محسوب نمی‌شود و هزینه‌ی مسکن و دیگر هزینه‌های زندگی در اردبیل چندان بالا نیست.

در کل می‌توان گفت که اگر ساکن اردبیل نیستید ولی به زبان ترکی آشنایی دارید و می‌توانید به یک استان دیگر مهاجرت کنید، بد نیست برای فرصت‌های استخدام اردبیل هم رزومه بفرستید.

جمع‌بندی

استان اردبیل یکی از استان‌های کشور است که آمار بیکاری بسیار پایینی دارد. بخش زیادی از نیروی کار اردبیل در بخش کشاورزی و بخشی نیز در بخش صنعت مشغول به کار هستند و آمار اشتغال اردبیل در بخش خدمات تنها ۴۰ درصد است و نشان می‌دهد که این استان، بر خلاف بسیاری از استان‌های کشور که اقتصادی مصرف کننده‌ دارند، دارای اقتصادی مولد است.

اقتصاد اردبیل وابسته به کشاورزی و صنایع مرتبط است. این استان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص خودش، پتانسیل بسیار بالایی در تمامی حوزه‌های بخش اقتصادی کشاورزی دارد.

بخش صنعت در استان اردبیل توسعه‌ی چندانی نیافته ولی کارخانه‌های مهمی در حاشیه‌ی شهر اردبیل، وجود دارند. صنایع غذایی، نساجی و صنعت چوب و MDF از مهم‌ترین صنایع اردبیل هستند و کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد نیز سهم بالایی در اشتغال در استان اردبیل دارند.

استان اردبیل یکی از خوش آب‌وهواترین و زیباترین استان‌های کشور است و استان ارزانی برای زندگی محسوب می‌شود اما رفت و آمد به آن خیلی آسان نیست و شهرهای توسعه‌یافته‌ای ندارد. به علاوه، زندگی کردن در اردبیل برای کسانی که به زبان ترکی آشنایی نداشته باشند، کمی سخت است.

برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی اردبیل می‌توانید به پلتفرم کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید از کانال و ربات تلگرام جاب ویژن نیز برای دریافت جدیدترین آگهی‌های استخدام اردبیل کمک بگیرید.

منبع: سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه